רסיבר: Onkyo TX-SR308

רסיבר מ"בית טוב" ובעלות נמוכה  - צ´ק. HDMI 1.4 - צ´ק. פורמטי אודיו מתקדמים - צ´ק. אבל, האם חסר משהו?אורי לרנר ...

7:00
  /  
26.05.2010
  
מאת: אורי לרנר ושי שלוס
הקדמה

רקע

עולם הקולנוע הביתי הוא עולם מאוד מגוון. ישנם אלו המסתפקים במערכת All in one בסיסית ונהנים מהתוצאה ואילו אחרים לא יכולים לשמוע מערכת שלא נבנתה תוך התאמה דקדקנית של כל רכיב ורכיב וכוילה ביסודיות עד הפרט האחרון. רוב המשתמשים נמצאים דווקא בין שתי הקטגוריות האלו. אנשים אלו משקיעים מחשבה לפני הרכישה, קוראים ביקורות ואף הולכים לחנויות מתמחות להאזין לאפשרויות השונות, אולם לא הופכים זאת לאובססיה בלתי נגמרת. גם עבור קבוצה גדולה זו קיימות אפשרויות שונות בתקציבים רבים ומגוונים, מרסיברים המתומחרים ב 1,500 ש"ח ועד כאלו במחיר גבוה פי 10 (זאת ללא התייחסות לרסיברי העל העולים סכומים גבוהים אף יותר).

התקדמות הטכנולוגיה בעולם הקולנוע הביתי הופכת את שוק הרסיברים לדינמי מאוד, רכישות חדשות, שדרוגים והחלפות תדירות – הפכו לדבר שבשגרה, כאשר כל דור כולל תכונות חדשות ומיוחדות.

בביקורת זו נסקור את הסנונית הראשונה בדור החדש של רסיברי הכניסה, ה Onkyo TX-SR308.
מדובר ברסיבר בסיסי ביכולותיו אולם עשיר בתכונות חדשות, אשר עד היום קשה היה למצוא ברסיברים הפונים לפלח השוק ה"תקציבי" יותר, כולל משתמשים אשר רוצים לשדרג את חווית ההאזנה ולעבור משימוש ברמקולים המובנים במסך הטלויזיה למערכת קולנוע ביתי "אמיתית".

ציוד וחלל הבדיקה

  • רמקולים קדמיים – Teufel M320F (כוללים אלמנט סאב בעל הגברה פעילה, אולם הם הופעלו במצב בו הקרוס הפנימי מנתב את הצלילים הנמוכים מכניסות הרמקולים הרגילות, מכיוון שלרסיבר הנבחן יציאה אחת בלבד לסאבוופר), מחוברים באמצעות כבלי 4 מ"מ של אומגה אודיו.
  • סנטר – Wharfedale Diamond 9CC, כבל 4 מ"מ, אומגה אודיו.
  • אחוריים – Wharfedale Valdus 200, כבל 1.5 מ"מ, אומגה אודיו.
  • סאב – Paradigm PDR-10.
  • מקור תכנים – מזרימדיה HDX 1000 בחיבור דיגיטלי HDMI.
  • חלל האזנה – חדר מלבני בגודל 4×3.5, המערכת על קיר צר ונקודת ההאזנה כ 3 מטרים למול המערכת.

מראה חיצוני וחיבורים

במבט ראשון, מדובר ברסיבר יפה. הוא קטן וקל יחסית (כ 10.5 ק"ג), בצבע שחור (זה כבר הופך לסטנדרט). מסך קטן יחסית וזה מתבטא בנתונים המוצגים עליו (נרחיב בהמשך). חזיתו בורר ווליום גדול יחסית ונוח לשימוש ומרבית הכפתורים הדרושים להפעלה ולכיוון (יעיל להגדרות ראשוניות במידה ולא בטוחים שהחיבורים נכונים ורוצים לעבוד ליד המכשיר, או אם פשוט לא מוצאים את השלט).

מבחינת חיבורים, הרסיבר עושה רושם מעט לא מאוזן – מצד אחד מדובר במוצר מתקדם טכנולוגית ואילו מצד שני (כנראה עקב חיסכון בעלויות) – הוא דל מאוד מבחינה טכנית.
 

חיבורי הרמקולים האחוריים  והסנטר.
בתמונה הבאה ניתן לראות את ה Binding posts לרמקולים הקדמיים

רק עבור הרמקולים הקדמיים הראשיים (A) קיימים חיבורי Binding Posts ("בננות"), וגם הם פשוטים ועדינים. החיבורים לשאר הרמקולים (כולל זוג Front B) קפיציים וקטנים מאוד (כבל 1.5 מ"מ נכנס בקושי רב ודורש מאבק, כנראה כבל 1.0 מ"מ ייכנס בקלות). התחושה היא כי חיבורים אלו נוצרו במחשבה על סט סטלייטים המגיע עם כבלים דקים יחסית (ויש בכך היגיון, עקב מחירו של רסיבר זה וקהל היעד אליו הוא פונה).
חיבורי הרמקולים מקודדים בצבעים עבור חיבור קל. בנוסף, ערכת הרסיבר כוללת תגיות צבעוניות המשמשות לסימון כבלי הרמקולים.  מדובר בתוספת ברוכה במיוחד עבור אנשים החדשים בעולם הקולנוע הביתי וריבוי הכבילה עלול להוביל לבלבול. מדריך ה"חיבור המהיר" המסופק, קל וברור לשימוש ומנצל את קידוד הצבעים להסבר גרפי מפורט.


חיבורים אחוריים

בהתאם לשיוך הרסיבר לדור החדש, הוא מתגאה בתמיכה ב HDMI 1.4 – תמיכה מלאה בכל פורמטי האודיו החדשים, תאימות למקורות 3D, ערוץ אודיו חוזר וכולי. אולם – הרסיבר כולל 3 כניסות HDMI ויציאה אחת בלבד, עובדה המגבילה מאוד את יכולות השדרוג.
קיימים שני סטים של כניסות קומפוננט (ויציאה יחידה), שלוש כניסות אודיו דיגיטליות (שתיים אופטיות ואחת קואקסיאלית) ו- 4 סטים של כניסות קומפוזיט + יציאה אחת (בנוסף, קיימת יציאת וידאו נוספת למוניטור).
החיבורים בחזית כוללים כניסת AUX לאודיו בלבד בממשק PL 3.5 (ולא כניסות RCA). בנוסף, קיימת יציאת אוזניות PL 6.25. 

עוד בתחום: HDMI 1.4a

ממשק


ממשק הרסיבר "מעל" תצוגת ה HDX-1000

מיד עם הפעלת הרסיבר וכניסה לתפריט, ניתן לראות GUI מעוצב היטב, קריא וברור להפעלה, אשר מוצג מעל התמונה המוצגת באותו הרגע. גם בעת שינוי עוצמת הקול ניתן לראות את התצוגה על מסך הטלויזיה בצורה ברורה וקלה (יש לציין שבניגוד לרסיברים רבים אחרים, סקאלת העוצמה מתחילה מ 0 ומטפסת ללא ציון דציבלים. עובדה זו תקל על משתמשים חדשים אשר תוהים מהי מהות סולם עוצמה הנע בין מינוס 30 לפלוס 20 דציבלים או מספרים דומים, אשר ניתן למצוא ברסיברים רבים).


בקרת העוצמה על גבי התצוגה

לאחרונה, "הורגלנו" כי רסיברים מגיעים עם מערכות RC (כיול אוטומטי – Room Correction). ברסיבר זה לא ניתן למצוא מערכת כזו ולכן יש לכייל ידנית את מאפייני השמע. קיימת בעייתיות קלה – כאשר הרסיבר מוגדר להעביר צליל לסט הרמקולים השני (Front B), לא ניתן לשלוט במאפייני הצליל של סט הרמקולים הראשי. האינדיקציה על מסך הרסיבר למצב ההשמעה כמעט בלתי נראית ויש לגשת אליו כדי להבין מדוע אפשרויות הכיוון מואפרות ולא נגישות בתפריט (אין ציון בתפריט כי הרסיבר על מצב Front B).

הכיול עצמו פשוט לביצוע:

  • תפריט ראשון: הגדרות כלליות כגון סוג הרמקולים, קטנים או גדולים והאם קיים סאבוופר.
  • תפריט שני: הגדרת מרחקי הרמקולים. ההגדרה בעייתית מכיוון שהמרחק משתנה ביחידות של 0.3 מ´ בלבד (3, 2.7 וכו´).
  • תפריט שלישי: כיוון העוצמה של הערוצים השונים, לחיוב או לשלילה ביחס למצב ההתחלתי העומד על 0 dB. 

התצוגה על מסך המכשיר מאוד קטנה ולכן סמלי הפורמט המנוגן מוצגים באופן מאוד לא בולט. אולם, ניתן להחליף את מצב התצוגה באמצעות כפתור יחיד בשלט כך שהפורמט או הכניסה הנבחרת נכתבים בגדול במרכז מסך הרסיבר בצורה ברורה.


מצב תצוגה המראה גם את הכניסה הנבחרת (BD במקרה זה) וגם את פורמט האודיו המושמע.
למעלה ניתן לראות בפונט זעיר את שם הפורמט המוצג ללא תלות במצב התצוגה, את ממשק החיבור (HDMI) ואת סט הרמקולים הפעיל (A).

השלט

השלט פשוט ותואם לרסיבר. עיצובו נוח כאשר עיקר השליטה נעשית עם הג´ויסטיק במרכזו, המוקף בכפתורי שליטה שימושיים (כניסה לתפריט, אישור ויציאה וכו´). חלקו התחתון והעליון בקרות מצבי ההשמעה, בחירת המקורות השונים (כאשר לכל מקור או מצב השמעה כפתור ייעודי משלו) וכפתורי שליטה בטיונר.

לשלט כפתור כיבוי והדלקה יחיד הממוקם ככפתור בודד בחלקו העליון של השלט, עובדה המקלה על מציאתו גם בתנאי חושך (אך נוחה פחות לעבודה עם שלטים אוניברסליים). חשוב לציין כי רסיבר זה תומך בתכונה מתוחכמת נוספת המאפשר שליטה הדדית בין מכשירים דרך ממשק ה HDMI (טכנולוגיה הקרויה RIHD – Remote Interactive Over Hdmi), ואכן – השלט כולל כפתורים המאפשרים לשלוט על התקנים נוספים כגון BD תומך.

בראייה כללית – מדובר בשלט פשוט אך יעיל שבהחלט יקל על משתמשים חדשים. 

מבחן האזנה

כל קטעי המבחן נבחנו בעבר על ידינו בסטאפ המוצג בבחינה זו בעזרת רסיברים שונים, ביניהם Onkyo 607, Yamaha RX-V663 ו Denon 1910 והכרותנו עימם טובה מאוד. 

מוזיקה

התחלנו את שלב הבדיקה המעשית במספר קטעי אודיו "טהור", חלקם מקבצי מוזיקה ואחרים בקטעי בדיקה רשמיים. קטעי המוזיקה נבדקו במצב סטריאו רגיל (לא הורגש הבדל מול מצב Direct ).
בנוסף, קיים מצב המיועד לשיפור קבצי אודיו דחוסים בחיבור אנלוגי – בחיבור ה iPhone מיציאת ה Line out וניגון קובץ דחוס (MP3 בביטרייט של 192), התקבלה איכות נמוכה יחסית אשר נפלה מאיכות הקבצים באיכות Loseless (לא ציפינו אחרת), אבל הורגש שיפור ביחס לשמע ללא המצב הייעודי.

The Earth: Overture – קטע בחינה ל Dolby TrueHD, 96 kHz, 24 bit
מדובר על קטע קלאסי המבוצע ע"י תזמורת מלאה, בה בולטים בעיקר כלי הקשת והנשיפה המתכתיים, אשר נשמעים בטווח צלילים רחב מאוד. בבחינה הנוכחית, הקטע מרשים הרבה פחות מהתחושה שנוצרה בהאזנות קודמות. טווח הצלילים צר בהרבה ואין ירידה לתחום הצלילים הנמוכים אותו אנו מכירים. בנוסף, הבאסים אשר נשמעים כמעט ואינם "מורגשים", הם חיוורים וחfסרי נפח. בכל תחום השמע קיימים מעין "קיטועים" ומדרגות בצליל, אין תחושה של רציפות על פני הטונים השונים. ההפרדה בין כלי הקשת השונים כמעט ואינה מובחנת ונוצרת תחושה "שטוחה" וחסרת עומק. חלוקת הצליל ההיקפית טובה אולם זו פחות תכונה שמייצג הרסיבר כי אם איכות הפורמט הנבחן.

Nana – Dreams, מתוך Rapsody-Golden Stars 2007
זהו שיר המשלב שירה בקול נשי צלול (אלט) וקטעי ראפ בקול גברי. נעימת הרקע עשירה בבאסים, אולם רובה מבוסס על קלידים. הקלידים נשמעים מתכתיים וההפרדה בין התוים השונים אינה מדויקת. קולו של הזמר מחוספס וקולה של הזמרת שטוח וחסר גוון בהשוואה לסטאפים השונים.  הבאסים עמומים ולא משתלבים בנימה הכללית של הקטע.

Warren G & Sissel – Prince Igor, מתוך Rapsody Overture
קטע זה משלב ראפ בקול גברי גבוה (טנור) ושירה אופראית בקול נשי גבוה מאוד (סופרן / מצו-סופרן).  נעימת הרקע משתנה לאורך השיר וכוללת קטעים קלאסיים איטיים ולעומתם קטעי ראפ קצביים המשלבים תופים רבים.

שוב, הרסיבר לא מעביר בצורה טובה את השיר. הבאסים לא מאוזנים עם שאר הכלים ועם שירת הזמרת. דווקא במקרה זה קולו של הזמר מועבר בצורה טובה.

 

 

Crash Into Me בביצוע Dave Matthews & Tim Reynolds מתוך Live at Radio City Music Hall,
קטע בדיקה של Dolby TrueHD
זהו קטע פשוט הכולל נגינה על שתי גיטרות אקוסטיות ושירה של זמר יחיד.  בשונה מקטעי הבדיקה האחרים, הרסיבר עשה עבודה טובה – קולו של הזמר היה צלול, ניתן היה לזהות בצורה ברורה את הפריטה על הגיטרות השונות ובאופן כללי – התקבלה חווית האזנה טובה מאוד.

 

וידאו

לצערנו, הרסיבר אכזב מעט בבדיקות הקטעים המוזיקליים. מכיוון שלדעתנו מי שירכוש רסיבר זה יתמקד בתפקידו בקולנוע הביתי, עברנו לבדוק מספר קטעים המציגים אספקטים טיפוסיים שונים בסרטים.

 

סרט: The Fast and The Furious
פורמט אודיו: Dolby Digital
סצינה: מירוץ המכוניות הראשון
הפרדת הערוצים טובה מאוד. הסאב מרוח ואינו מדויק, אולם שאר הצלילים נשמעים בצורה טובה.  צלילי המנוע ברורים ומופרדים, ניתן להרגיש בהאצה, החלפת ההילוכים והזרקת הניטרו.
באופן כללי – ביצוע לא רע.

 

 

 


סרט: Lord Of The Rings: Return Of The King.
פורמט אודיו: AAC 48 kHz (מועבר לרסיבר כ PCM).
סצינה: הסתערות הרוהירים בקרב על העיר הלבנה
הסצינה מתחילה בשקשוקי כלי נשק מתכתיים, צעקות, תקיעות בקרנות ולאחר מכן הסתערות רכובה וקרב המוני. הקולות בפתיחת הסצינה (צעקות, שקשוק המתכת ותקיעות הקרן) מרשימים ומובחנים. הדהרה המגיעה לאחר מכן חיוורת ולא מספיק פאנצ´ית. ירי החיצים במקביל לדהרה נעלם ברקע ואינו מודגש מספיק וכנ"ל צעקות הלוחמים. נעימת הרקע לא מרשימה והתנגשות שני הצבאות אינה דומיננטית.
חשוב לציין כי הבעיות שמצוינות בקטע זה מופיעות בעיקר כשיש ריבוי צלילים במקביל. כשיש צליל יחיד הוא מועבר בצורה טובה מאוד (למשל – נעיצת חרב על רקע צעקות רחוקות).

 

סרט: The Matrix.
פורמט אודיו: DTS.
סצינה: קרב אימונים – Neo Vs. Morpheus
הסצינה כוללת נעימת רקע יחידה המורכבת מתופי קרב רועמים בתחילה המוחלפים בנעימה אלקטרונית בהמשך. צלילי הרקע נשמעים היטב ואינם מסתירים את צלילי החבטות בין שני הלוחמים.
איוושות הבגדים ורעש הצעדים על גבי רצפת העץ מובחנים היטב, רעש שבירת הרצפה ועמוד העץ נשמעים מצוין.

 

 

סיכום

תחושתנו היא כי במטרה לחסוך בעלות הסופית לצרכן בוצעו ברסיבר זה מספר פשרות. מחד, הוא מציע למשתמש תמיכה בפורמטי האודיו החדשים, ממשק התומך ב 3D (בהינתן מקור ותצוגה מתאימים) ויכולות מתקדמות ומאידך – יש מעט מדי כניסות ויציאות ומכאן, התאמתו לשדרוגים עתידיים נמוכה. בנוסף, כניסות הרמקולים המוגבלות (מחברים קפיציים המתאימים לכבלים דקים) אינן מאפשרות גמישות בחיבור הרמקולים.

אחת הבעיות בבואנו לבדוק רסיבר זה היא נקודת ההשקפה שלנו. אנו מכירים את המערכות שלנו ודי "מקובעים" על איכותן, כך שקשה לשפוט מערכת פחותה ברמה. ייתכן והשיפוט שלנו של הרסיבר הינו מעט ביקורתי מדי ואילו משתמש חדש לא ישים לב לבעיות אותן פירטנו. על כן, בנוגע למבחני ההאזנה, שהם הפרמטר המשמעותי ביותר בבחינת הרסיבר – התאכזבנו מעט.
ברוב קטעי הבדיקה התקבלה תוצאה שאינה מרשימה במיוחד, חוץ מאשר קטעים "פשוטים" – בעלי מספר מועט של אלמנטים קוליים מקבילים. תופעה זו הובחנה גם בעיקר בקטעי האודיו ה"טהור", אך גם בקטעי הוידאו המורכבים יותר (מנסיוננו, מרבית הקטעים הדורשים קולנוע ביתי אינם קטעים "פשוטים").

חשוב לזכור שהסטאפ עימו עבדנו יקר יותר ומותאם לרסיבר הממוצב גבוה יותר מהרסיבר הנבחן. ייתכן ושימוש בסט רמקולים באותה הקטגוריה של רסיבר זה היה מוביל להבדלים פחות מורגשים לרעת הרסיבר.  איננו חשים כי רסיבר זה יהווה שדרוג לרסיבר איכותי קיים (שאינו תומך בפורמטי האודיו החדשים), אולם הוא מהווה פיתרון סביר בתקציב מוגבל כרסיבר ראשון.

במידה והנכם שוקלים לרכוש רסיבר זה, אנו ממליצים בחום לבחון אותו עם מערכת הרמקולים המיועדת תוך בדיקת קטעים המוכרים לכם היטב אשר מאפיינים את התוכן העיקרי עבורו נרכשת המערכת, תוך שמירה על תשומת הלב לנקודות אותן ציינו בביקורת.

מחיר מומלץ לצרכן: 2290 ש"ח.

להמשך דיון בנושא הביקורת לרסיבר Onkyo TX-SR308, לחץ כאן.

תודה לטופ אודיו על השאלת הרסיבר לביקורת

7:00
  /  
26.5.2010
  
מאת: אורי לרנר ושי שלוס

1