מקרן קול Yamaha YSP-5100

ביקורת מקיפה על מקרן הקול הכי מתוחכם שקיים כיום עם כניסות HDMI, פענוח פורמטי האודיו המתקדמים ועוד.

7:00
  /  
13.04.2010
  
מאת: אריה דומנין
הקדמה

הקדמה

אי שם בסוף שנות השבעים של המאה הקודמת, בשכונה ירושלמית צרובה משמש בקיץ ומוכת רוחות בחורף, נהגתי לדדות באטיות חולמנית בסוף יום הלימודים לבית סבי וסבתי. אחרי ארוחת צהריים דשנה (צריך ילד להיות גדול לא?), נהגתי להתיישב מול האטרקציה מספר אחת בביתם. לא, לא מדובר על תכנית טלוויזיה, אלא על קופסה ענקית מדופנת בעץ עם גימור פיאנו מבריק שהייתה מערכת הסטראו בבית.

המפלצת הכילה בתוכה מקלט רדיו עם חוגה כבדה, שני גרילים מבד אפור-כסוף שהסתירו רמקולים מנייר מתפורר ופאטיפון מעל. להשלמת החיזיון, מנורות שזהרו באור נוגות מפתחי האוורור דחפו אותי תמיד להגיף את התריסים וליצור אוירה פריזאית מעושנת בסלון הירושלמי. הייתי יושב שעות ומסובב את חוגת הרדיו כאילו הייתה הגה של מכונית מרוץ קטנה, מחליף תקליטים ומשתעשע בדחיפות קלות של זרוע הפאטיפון לאורך התקליט, מה שתמיד הביא את סבא לצעוק לכיווני "לך תעשה שיעורים ותעזוב כבר את הפאטיפון". סבלנותם הייתה קונטרסט מנחם למדיניות העריץ שאבי הנהיג בבית – המערכת מחוץ לתחום.

למה אני מספר לכם על ילדותי העשוקה שהטמיעה בי את הפטיש לאלקטרוניקה בידורית? כי זו האסוציאציה הראשונה שעלתה בי כאשר פירקתי את הימאהה YSP-5100 מהקרטון. לא, היחידה לא מדופנת בעץ מבריק פיאנו, אלא הקונספט של קופסה אחת שעושה הכל עורר בי זיכרונות ילדות. מבחינת מפת הדרכים של אבולוציית האלקטרוניקה הבידורית בביתי, מקרן הקול של ימאהה מייצג תאורטית את תחנת הדרך האחרונה. זה התחיל לפני שלוש שנים בכפיה של מדיניות תחיבת אצבעות לכל כפתור וחוגה על ידי היורש, מה שהוביל לפניקה והחלפת מערכת של פרוססור קולנוע ביתי יקר, סט של מגברי כוח ורמקולים של פוקל, ברסיבר אחד שאפשר להחביא בארונית ורמקולים שניתלים על הקיר, הרחק מאצבעות הרעם מכופפי הטויטרים.  

אז מה זה Sound Projector?

מדובר על קופסה יחידה ואלגנטית שמכילה בתוכה רסיבר קולנוע ביתי ומערכת מתוחכמת של רמקולים שמקרינים את הצליל בחדר ויוצרים מערך וירטואלי של חמישה רמקולים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לפריחה של קונספט ה- Sound Bars עם היצע מרשים מרוב חברות האלקטרוניקה הגדולות, כאשר Yamaha מובילים בהיצע ומגוון מקרני הקול. בקרבי ה- YSP-5100, אשר יקרא מעתה 5100 לנוחות הכותב, שוכן מעבד אותות של חברת Cambridge Mechatoronics, כאשר חברות יוקרה כמו LOEWE משתמשות בו למקרני הקול שלהם.


ה YSP-5100 של Yamaha

אופן הפעולה של מקרני הקול מבוסס על עקרון החזרת גלי קול ממשטחים רפלקטיביים, תופעה שאודיופילים אדוקים נלחמים בה עם ספוגים אימתניים שמעוררים פלצות בהנהלה, משרתת את מקרני הקול ביצירת רמקולי רפאים בחלל. מן הסתם אפשר להבין את היתרון שבשיטה הזו, אין צורך למקם חמש קופסאות בחלל הסלון המעוצב שלכם, לא צריך למתוח כבלים בכל רחבי החדר או להשחיל זרועות תמנון מפלסטיק בקירות (מקווה בשבילכם שהכנסתם את הסעיף בהצעת המחיר ולא נזכרתם כשהשיפוצניק הניף את משיכת הצבע האחרונה). האם באמת מצליחה ספינת הדגל של Yamaha להחליף חמישה רמקולים ורסיבר? על כך בהמשך.

עוד בתחום: ביקורת על מקרן הסאונד Yamaha YSP-1

פותחים קרטונים

ה- 5100 הגיע ארוז בקפידה כמצופה מחברה מכובדת. היחידה ארוזה במגן שריטות ונתמכת בקלקר משתי צידיה. האריזה מזכירה יותר קרטון של רמקול מאשר רסיבר בשל צורתה המוארכת. שאר האביזרים, שביניהם השלט והספרות, הודבקו בצורה איתנה לתחתית הארגז כך שלא יטולטלו במהלך ההובלה. היחידה עצמה לא קלה במיוחד, אך גם לא נדרש כוח פיזי רב כדי לתמרן אותה מתוך העטיפה ולהציבה על שולחן לצורך הרכבת הרגליות. הנדסת אריזה מצוינת.

בין האביזרים הנלווים ניתן למצוא כבלים אנלוגיים וכבל אופטי, ספרות כיוון מהיר, רמקול כיול, רגליות, אנטנה ומדריך למשתמש שמגיע בפורמט PDF על תקליטור בשלל שפות, אך לא בעברית. אני מניח שהיבואן ימצא לנכון לתרגם את המדריך לטובת אלה שלא שולטים באנגלית או בשפה אחרת מבין שלל ההיצע.

ל- 5100 אביזרים אופציונליים שכוללים יחידה אלחוטית לחיבור iPod שמעבירה את המידע בצורה Lossless למען איכות השמע. כמו כן ניתן לחבר סאב-וופר בצורה אלחוטית. כנראה שבימאהה לקחו את המנטרה  "לא צריך כבלים" עד הסוף. לבסוף, ניתן לרכוש מתלה יעודי לקיר למי שלא חפץ להציב את המכשיר על או בתוך שידה. אני קצת מקדים את המאוחר, אבל מבחינת איכות הסאונד, זו הצורה המומלצת למקם את היחידה, עם חלל מתחתיה ומולה.

השלט מעוצב בצורה מעניינת כמעין גשר, כך כשהוא מונח על השולחן ניתן להרימו בנוחות יתר הודות לדופנותיו המוגבהות. האחיזה נוחה יחסית, אולם צורתו המיוחדת מתגלה כפחות נוחה לאחיזה מאשר השלט שאני רגיל אליו, הוא ה- Harmony One . הכפתורים מאוד נוחים ללחיצה ומסודרים בצורה הגיונית. השלט אוניברסלי, אך לא בדקתי את התכונה הזו מכיוון שלמען נוחות המשתמשים בבית, תכנתתי את ההרמוני לשלוט ב- 5100.


השלט של ה YSP-5100

אם נדבר בקצרה על התצוגה של ה 5100, היא די מפורטת ומציגה את מצב ההקרנה הנוכחי, הכניסה הנבחרת, פורמט הסאונד הנבחר, הווליום ומצב הרמקולים הפעילים. היא קריאה ממרחק של כשלושה מטרים ולא מציקה בכלל במצב חושך כמעט מלא.

מחברים

חיבור הרגליות ליחידה קל ופשוט ואורך דקות ספורות. ל- 5100 שלל חיבורים שיספקו את צורכיהם של המתחבר האנלוגי והדיגיטלי כאחד. מלבד שפע הכניסות, היחידה כוללת גם יציאות פרה-אאוט 7.1 לחיבור מגבר ורמקולים חיצוניים. מפתיע למדי ומאפשר עוד גמישות בתכנון מערכת הקולנוע שלכם.

יחידת הרסיבר של ה- 5100 כוללת את מפענחי הסאונד הרגילים Dolby Digital & DTS שכבר התרגלנו לראות בכל הרסיברים בשנים האחרונות. בנוסף, היא מתהדרת גם במפענחים לפורמטי האודיו המתקדמים ביותר, הם Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio אשר נכללים במרבית כותרי ה- Blu-ray. ה- 5100 מצויד היטב לעתיד ומאפשר לנו להנות מהרזולוציה והאיכות המדהימה של הפסקולים הללו.

יחידת ההגברה היא מסוג דיגיטלי ומספקת 120W לשני וופרים 4" וטויטרים 1" משתי צידי היחידה ולארבעים רמקולים 1.5" שמשמשים כמקרני הקול. רק 120W לכל כך הרבה רמקולים אתם שואלים? אז תנוח דעתכם, היחידה מנגנת בעצמה ללא כל מאמץ ולא תתקשה למלא בסאונד נטול עיוותים חלל של סלון ממוצע. כנראה שיחידות הרמקולים מאוד נצילים וההגברה איכותית.

היחידה חוברה לממיר כבלים HD של הוט ולמזרימדיה מדגם Popcorn Hour A-100 בכבל HDMI ול- SB3 בכבל אופטי. הסאב-וופר בגודל 12 אינץ, בתיבה סגורה ומקיט DIY של Rythmik Audio, חובר בכבל סאבוופר של מונסטר באורך 5 מטר. ה- 5100 מוקם מתחת לטלוויזיה על שידה בגובה 60 ס"מ קרוב יותר לקיר, כך שנותרו כ- 30 ס"מ בינו לקצה השידה. לא מיקום אידאלי מבחינה אקוסטית בלשון המעטה, אך אני מניח שזה יהיה הסידור המקובל ברוב הבתים. למהדרין, כמו שציינתי לעיל, רצוי לתלות את היחידה על הקיר ללא שידה מתחתיה כדי למנוע החזרי סאונד מזיקים ולא מבוקרים.


ה YSP-5100 מותקנת

מכוונים

ה-5100 התעתד לשהות במחיצתי כשלושה שבועות ומכיוון שהגיע "חדש מהקרטון" ורמקולים דורשים "הרצה" עד שהם נשמעים במיטבם, הרגשתי חובה להקדיש את השבוע הראשון ל- Break In ולהימנע משיפוט ככל שרק אפשר מבחינה אובייקטיבית. לאחר כשבוע של צפייה בטלוויזיה והקרנת שובר הקופות התורן של הילד כל יום (כן, כן, אותו הסרט, כל יום), הקדשתי בוקר שקט אחד לכיוון ה-5100.

בין שלל האביזרים, כלול כמובן מיקרופון כיוון שמתחבר לשקע בקדמתו של הפנל. בונוס נחמד שאנשי Yamaha בחרו להעניק לרוכש הינה חצובה מקרטון שמניחים על הספה ומקבעים את המיקרופון בראשה, כך שהוא מונח פחות או יותר בגובה האוזן של המאזין. לצערי, מצאתי את החצובה כלא יציבה מספיק. המיקרופון בראשה קשה לקיבוע ויוצר מרכז כובד גבוה, כך שכל הקונסטרוקציה מאוד לא יציבה. ניתן לייצבה עם כמה כריות בבסיסה, אך אני בחרתי להשתמש בחצובה שמשמשת אותי לצילום, הרבה יותר יציב.

רפרפתי במדריך החיבור המהיר ולהפתעתי מצאתי בו הנחיה מעט מוזרה. בהוראות ההתקנה של ה- 5100, מצוין שהוא צריך להיות חופשי מכל מכשול בולע צלילים מצידיו. כיוון שספות סלון נודעות בתכונותיהן הבולעות ומצויות במרבית הסלונים שלנו, הרגשתי שההנחיה היא קצת ירייה ברגל, או דרישה מוגזמת מקהל היעד של ה- 5100. הרי לא אודיופילים בעלי מרתף קולנוע ביתי יעודי ירוצו לרכוש את המכשיר, אלא יותר אוכלוסיה בעלת מודעות אסתטית שתמקם אותו דווקא בסלון המעוצב משופע הריהוט.

יתר על כן, מבנה הסלון שלי, כמו מרבית הסלונים בארץ, פתוח בצידו האחד, מה שיוצר אי-סימטריה חריפה בקירות הצדיים שמשרתים את מקרני הקול של ה- 5100 ביצירת האפקט הרצוי, מה שנקרא WCS עבור מהנדסי Yamaha.

הפעלת הכיוון האוטומטי פשוט וקל, שתי לחיצות על השלט והמערכת מתחילה בכוונון. למרות ההוראה המפורשת על המסך לצאת מהחדר במידי, התחבאתי במסדרון הדירה כך שנוכחותי המסיבית לא תפריע לגלי הקול להתרוצץ בחדר, אבל כך אני אוכל לשמוע את צלילי הצרמוניה של הכיוון האוטומטי, בדומה לצרמוניה שמיצר הרסיבר שלי בתהליך הכיוון.

בנוסף למה שאני רגיל לשמוע מהמערכת שלי בתהליך הכיול, ה- 5100 מודד את זווית ההקרנה האופקית והאנכית בהתאם למבנה החדר. היה מאוד מעניין לשמוע את צלילי הכיול מטפסים במעלה הקירות בעת שהכיול החליט על זווית ההקרנה המדויקת. לאחר כעשר דקות המערכת הייתה מכוילת ומוגדרת.

ביקורת

מוזיקה

מחובתי לציין שהייחוס שלי, שכולל רסיבר Pioneer VSX-LX70, משודך לרמקולים קדמיים וסנטר של Definitive Tech מדגם Mythos Two, רמקולים אחוריים של מורל מדגם SA2 MKII, עלותו יותר מכפולה מה- 5100. השוואה יותר מדויקת מבחינת מחיר תהיה לרסיבר בדרגת כניסה ולסט כלשהו של חמישה סאטליטים איכותיים. סטים כאלה ראיתי בלא מעט סלונים בישראל וה- 5100 יהווה מתמודד בתחרות על כיסם של הרוכשים בסדרי המחיר הללו.

כמו שאתם מבינים, ה- 5100 מיועד בעיקר לחויות קולנוע ביתי, אולם אני מניח שרוכשי המכשיר לא יציבו מערכת נפרדת בסלון כדי לשמוע מוזיקה וה- 5100 יצטרך לענות גם על הצורך הזה. על כן, בשעת לילה מאוחרת בעת שמשתרר שקט מבורך בבית, הנעתי את ה- SB לצורך מבחן האזנה.

Sphongle – Tales of the Inexpressible
אני חסיד ההרכב הזה לא מעט שנים. שילוב של צלילים מסונתזים וממוחשבים עם כלים אקוסטיים מסורתיים באקסטזה מוזיקלית נדירה. את האלבום הזה אני מכיר שנים רבות והאזנתי לו במבחר מערכות שעברו בביתי עם השנים. מגוון הרבדים על הכותר קשה לשחזור והוא נשמע לי כל פעם שונה בסטאפ אחר.

ה- 5100 ניגן בצורה נחמדה, לא יותר. לא התרגשתי ממה ששמעתי כמו שאני רגיל מהכותר הזה. הבמה הייתה קטנה, שטוחה ונמוכה, מגוון הרבדים שאני רגיל אליו לא הוצג בצורה משכנעת. מה שכן, הצלילים היו בעלי אופי נעים ולא צורמני (מה שקורה עם הדיסק הזה במערכות גרועות). עוד דבר שמאוד הפריע לי הוא חוסר בתזמון בין הרמקולים של ה- 5100 לסאב. הסאב שלי מאוד מהיר ומוזיקלי ולמרות שהפיוניר שלי כולל רק כיול עוצמה והשהיה של הסאב, הוא משתלב בצורה מושלמת עם שאר הרמקולים שלי. מה שלא קרה עם ה- 5100.  ניסיתי לכייל את המערכת שוב, (מה שגרם לזוגתי להתייצב בסלון בגבה מורמת, אבל סלחנית במידה מעוררת הערצה לרעש בשעת לילה זו) לשחק עם הפאזה של הסאב, אך ללא הועיל. אני מניח שבשל ההצבה המאוד לא מחמיאה של ה- 5100, ביצועי ההקרנה שלו לא היו במיטבם, מה שגרם להפרשי פאזה מוזרים מהקירות ולחוסר סנכרון עם הסאב.

     

Dave Matthews – Some Devil
אני אוהב את הזמר המופלא הזה עם קולו המעושן והמנעד הרחב שלו. גם הכותר הזה עבר לא מעט מערכות ואני מכיר אותו מבחוץ פנימה. בשיר "Gravedigger" (שזה הסינגל הראשון כזמר סולו אחרי ה- Band), מבקש דייב שיחפרו עבורו קבר רדוד כדי שיוכל להרגיש את הגשם. הרגשתי שגם המוזיקה עצמה מעט קבורה בקרבי ה- 5100. דייב לא יצא החוצה כמו שאני רגיל לשמוע אותו והגיטרה נשמעה מרוחה על הקיר ולא מדויקת. הסאב גם פה לא ממש הסתנכרן עם שאר התדרים. מה שכן, הסאונד לא צרם לי או הציק בצורה מיוחדת, הוא פשוט היה אנמי ולא מה כפי שאני רגיל אליו.

בסדר, אמרתי לעצמי, אז דו ערוצי הוא לא ממש מנת השף של ה- 5100. בוא נעבור למוזיקה רב ערוצית.

Depeche Mode, The Best Of — Dire Straits, Sultans Of Swing
ברשותי שני כותרים של אוספים ב- DTS רב ערוצי. הראשון של Depeche Mode שמגיע באיכות 96/24 שברגע הראשון ששמעתי אותו, היה בי דחף בלתי נשלט להטמין מכונית תופת במשרדי חברת התקליטים שלהם שהוציאה מיקסים (סליחה על הצרפתית שלי: "מסריחים" כל השנים). הדיסק פשוט בעל תכונות סוניות מדהימות שמועשרות בחמישה רמקולים שיוצרים חוויה מרטיטה, במיוחד לפריק דפש כמוני. הדיסק השני של Dire Straits מוקלט גם הוא באיכות מצוינת, אבל קפיצת המדרגה מגיעה משימוש בשישה ערוצי רמקולים ולאו דווקא מהמיקס המשובח.

ה- 5100 קם מעט לתחייה והתחילו לשמוע צלילי רפאים ברחבי החדר. אפקט הסראונד היה משעשע, משעשע לשמוע מקור צליל שלא נמצא שם פיזית. מעבר לשעשוע, המוזיקה שוב הייתה מעט אנמית, הבמה מאוד נמוכה וקטנה. הרגשתי גם שהרמקולים "האחוריים" לא משתלבים היטב עם הקדמיים ובולטים בהיסט הפאזה שלהם.  

     

סרטים

The Polar Express – רכבת לקוטב
שובר הקופות התורן בבית מוקרן פעם ביום לפחות. כנראה שהילד מצא בסרט הזה ביטוי מושלם לפטיש שלו לרכבות ומערבלי בטון. לצערי, אני מכיר כל פיפס בסרט הזה כמו שלא הכרתי אף סרט לפניו. בהקרנות הראשונות נדרשתי לשבת לצד היורש, כיוון שאתם יודעים, לא כיף לצפות בסרט לבד. כדי לבחון את ה- 5100, ישבתי אתו פעם נוספת בערב חורפי אחד. להפתעתי, החוויה הייתה טובה יותר מסשן ההאזנה למוזיקה. אפקטי הסראונד היו מורגשים ונכונים, קולות השחקנים היו נעימים, ברורים ובמיקום הנכון. הסרט משופע בגניחות רמות של רכבת קיטור אימתנית שמילאו את הסלון והעלו מבט חולמני על פרצופו של הזאטוט. גם הסאב השתלב היטב ולא הורגשה בעיה מיוחדת. למרות החוויה הנעימה, הייתה חסרה לי רזולוציה בסאונד שאני רגיל לשמוע בסרט הזה. בסצנה שבה כרטיס הרכבת נדבק לתחתית הקטר שמגיח מתוך המנהרה, הייתה מריחה מסוימת בסאונד והאפקט היה מעט חלש ממה שאני רגיל אליו. אך בואו שוב ניזכר בהפרש המחירים בין המערכת הנורמטיבית שלי ל- 5100.

Red Cliff II – הצוק האדום 2
סרט מלחמה תקופתי סיני מצוין, המגולל את המשך מלחמות הפנים בסין על השליטה באימפריה האדירה הזאת. הסרט משופע בצעקות, תופי מלחמה, צחצוח חרבות ושריקות חיצים. צפיתי בסרט בפעם הראשונה עם ה- 5100 כך שלא היה לי רפרנס אחר לאיכותו הסונית. אני חייב לציין שאני וזוגתי נהנינו ממנו ולא הרגשנו בעיה עם הסאונד.

שריקות החיצים שנורו על ספינות הפיתיון עשויות הקש, נשמעו היטב מעל ראשינו בזמן שקולו של הממזר שמתחבא בבטן אחת הספינות בקע ממרכז ה- 5100. אם הייתי דובר מנדרינית, אני מניח שהייתי מבין מה הוא אומר.

      

The Dark Knight – באטמן האביר האפל
את הסרט המופתי הזה ראיתי כמה וכמה פעמים, כאשר סצנת הציד של האביר הלבן בתוך המשוריין המשטרתי משמשת לי כרפרנס לבדיקה של מערכות קולנוע ביתי. שאגת מנועי המשאיות בתוך המנהרה יוצרים אמביאנס נמוך ורבדים של צלילים שרק מנוע דיזל אימתי במנהרה יכל ליצר. ה- 5100 יצר אוירה טובה והחדר נמלא בשאון המנועים, אולם לא ברזולוציה ובגודל שאני רגיל אליו. תקיעת כדורי הג´וקר בדפנות המשוריין נשמעו פחות או יותר בכוון מעגלי מעל הראש כמו שהם אמורים להישמע, אולם לא ניתן היה להבחין במדויק מהיכן הצליל מגיע וגם אפקט המתכת הנבקעת תחת עומס הכדורים היה אנמי מעט, עם זאת מורגש ואפקטיבי. כמו כן כיוון שערוץ הסאב בסרט הזה עובד שעות נוספות, שוב הרגשתי מעט חוסר סנכרון בינו לרמקולים האחרים, במיוחד בקטעים כדוגמת הפעלת המבערים של הבאטמוביל.

I´ve Loved You So Long – אהבתי אותך מאז
סרט דרמה צרפתי מרגש על אשה שחוזרת מהכלא אחרי 15 שנה ומתאקלמת אצל אחותה הצעירה ומשפחתה. הסרט נצפה בפעם הראשונה ב- 5100 ללא רפרנס למערכות אחרות. הסרט משופע בדיאלוגים שנשמעו צלולים וברורים ממרכז המערכת. בקטעי המעבר בסרט, יש נעימות מצוינות שעושות שימוש באפקט סראונד שהורגש היטב ומילא את החדר במוזיקה. אהבתי במיוחד את המוזיקה כאשר המשפחה מגיעה לסופ"ש בוילה כפרית צרפתית מדהימה. נהנינו.

           

סיכום

הפעם הראשונה ששמעתי מקרן קול היה לפני כמה שנים בתערוכת אודיו-וידאו. המקרן מדגם ישן יותר של ימאהה, הוצג בחדר זכוכית שעל פניו היה אמור למקסם את תכונותיו. בפועל אני זוכר צלילים צורמים ומאוד לא מחמיאים. אני מניח שחדר זכוכית הוא צעד אחד יותר מדי בכוון הנכון, לכן הציפיות שלי מה- 5100 לא היו גבוהות במיוחד.

אני חייב לציין שהופתעתי לטובה. אני לא רץ להחליף את המערכת שלי במקרן קול, אבל אם אני חושב על קהל היעד, שהוא אינו אודיופילי בטבעו, ה- 5100 מהווה מוצר מעניין ומאוד נוח. בעלי המקרן לא ידסקסו עם חבריהם על תכונות המיקרו-דינמיקה של המערכת שלהם (אני בטוח שלקהל היעד זה נשמע כמו מונח מתחום חקר הגרעין), אבל הם כן ייהנו מחוויית קולנוע ביתי טובה ללא שלל הקופסאות שמלוות אותה. כמו כן, מיקום טוב של המקרן עם ארכיטקטורה מחמיאה ישפרו את התוצאה לבטח.

ה YSP-5100 מיובא לארץ על ידי S.G ומחירו המומלץ לצרכן עומד על 10970 ש"ח.

להמשך דיון בנושא מקרן קול Yamaha YSP-5100, לחץ כאן

תודה לחברת S.G על השאלת המוצר לביקורת

7:00
  /  
13.4.2010
  
מאת: אריה דומנין

1