ריכוז חדשות תלת מימד ו-HD

ניצלנו את התקופה העמוסה לרכז עבורכם את החידושים וחדשות בנושא HDTV ובתלת מימד.

7:00
  /  
04.03.2010
  
מאת: עפר לאור

בלוריי

אז הדיו רק התייבש מהפורמט החדש של HDMI הנחוץ בשביל תלת מימד, אך כנראה אנחנו עדיין לא צפויים לקבל בקרוב את הפרופיל החדש הנחוץ בשביל שתלת מימד יעבוד בבלוריי. עם זאת, אנחנו כבר יודעים לא מעט על מה שצפוי בתחום הזה עד לנומבר – עת ההשקה הצפוייה של הסרט Avatar בבלוריי (הנחת יסוד – זה ככל הנראה יהיה ביחד עם "גשם של פלאפל" הסרטים הראשונים של תלת מימד).

אחת הסיבות להצלחת פורמט ה-DVD היה השיחרור של הסרט Matrix בערך בזמן ההשקה. סרט זה היה Best Seller ודחף קדימה את המכירות של ה-DVD מכיוון שהיה נחוץ בשביל למצות את האיכות של האפקטים בסרט זה.

באופן דומה, Avatar ככל הנראה יהיה המנוע שידחוף את המכירות של בלוריי 3D, לאחר שראינו שללא סרט קטלני Must Have שישוחרר עם הפלטפורמה, בלוריי לא ממש מצליח להרעיד את אמות הסיפים בעולם.

מה שאנחנו כן יודעים הוא שניתן יהיה להשתמש גם ב-HDMI 1.3 בכדי להעביר את התוכן בתלת מימד, ככל הנראה בפורמט הדומה ל-1080i (קרי שני שדות לפי הסדר – אחד לכל עין במקום אחד זוגי ואחד אי זוגי). הפורמט השני שככל הנראה יהיה העיקרי הוא פורמט שבו כל תמונה תכלול בעצם שתי תמונות אחת מעל השניה. 

כלומר במקום 1920 על 1080 פיקסלים לכל פריים, ישודרו 1920 על 2205 פיקסלים. כידוע 1080 כפול שניים יוצא 2160, אז מאיפה הגיעו להם ה-45 הפיקסלים הנותרים? לאלה ככל הנראה ימצא שימושים עתידיים (רמז: Copyright), אך כרגע הם מוגדרים כאיזור Blanking (כלומר הם שחורים בהגדרה).

כמובן שבשביל לקרוא את הפורמט הזה דבר ראשון חייבים להיות מסוגלים להעביר את כמות המידע הזה (שהוא יותר מכפול מידע מכפי ש-1080P מעביר) ומעבדי התמונה צריכים להיות מסוגלים לפרק את התמונה או לשני חלקים ולעבדם במקביל, או לפחות שלא לקלקל את הסיגנל ולהעבירו כמות שהוא.

Managed Copy

הפונקציה הזו אשר מאפשרת לנו לקחת ריפ של בלוריי ולאפסן אותו במקום כלשהו באופן חוקי לחלוטין, כבר פעילה מזה חצי שנה בכל דיסק אשר שוחרר בחצי השנה האחרונה. 

מדובר ביכולת לעשות עותק אחד של כל תוכן, כאשר העותק הזה מאושר על ידי חיבור לאינטרנט (בדומה לאישור שמיקרוסופט מעבירה בכדי לאשר שימוש ב-WINDOWS 7 על גבי מחשב כלשהו). הרעיון פשוט – אנחנו מקבלים דיסק ורוצים לאחסן אותו במרכז ביתי כלשהו. נניח ויש לנו נגן שמסוגל לפענח את הבלוריי ולעשות את העותק המיוחל (נניח נגן בלוריי שהוא גם מזרימדיה או שכולל דיסק קשיח לצרכי הקלטת HD). הנגן מבקש רשות מהשרת באינטרנט ומקבל את הזכות על דיסק מסויים, שינוגן אך ורק על הנגן המסויים הזה. עותק של הסרט כעת יכול להיות מנוגן גם כאשר הדיסק פיזית חסר (או נהרס).

עד כאן, סבבה.

הבעיה שזה לא עובד. יש כאן המון חששות לפריצות ולבעיות והחברות השונות אשר אמורות היו כבר להקים את המשאבים הנחוצים בשביל להפעיל את המנגנון פשוט משתהות. CyberLink הבטיחו לאפשר את השימוש ביכולת הזו כבר מזמן, אך כיצד הם יכולים לעשות זאת כאשר השרתים שאמורים לתת את התשובה האולטימטיבית – האם מותר לעשות עותק או לא, עדיין לא הוצבו במקומם והופעלו…

גרוע מזה, המנגנון הזה ידוע לרבים כפתח עצום לפרצות בתחום. לא רק שניתן פוטנציאלית לדאוג לכך שכל המכשירים יקבלו תמיד תשובה חיובית (בין אם על ידי פריצה לקושחה של מכשיר או על ידי הפנייתו לשרת דמי), הדבר גם יאפשר לבצע סוג של ריפ חוקי על ידי תוכנות רשמיות ומוכרות (קרי: מרבית הנגנים של בלוריי בתוכנה).

הפונקציה הזו, עם זאת, תקפיץ את משתמשי מדיה סנטר למאה ה-21, על ידי כך שלראשונה הם יקבלו את היכולת החוקית והרשמית להפעיל קטלוג סרטים על גבי HTPC! ניתן להשתמש ביכולת הזו ליצור JukeBox ואפילו מנגנון VOD פשוט ללא בעיה של זכויות יוצרים – צריך רק שבכל זמן נתון יתנגן לו רק סרט אחד ושהכל יבוצע על גבי מכשיר לוגי אחד בלבד (תגידו אחרי – VMWARE).

כמובן שהאירוניה היא שכל זה ידוע לאולפנים ול-BDA שאחראים על הקמת מערך השרתים והם מצידם משקשקים מפחד. כבר ראינו מה קרה לפורמט המוגן ביותר בעולם כאשר חברת תוכנה בשם AnyDVD מסוגלת בעצם להציע תוכנה שבזכותה כל הפורמט פרוץ לרווחה.

3D

כבר ידוע לנו שמהפכת תלת המימד לא תהיה זולה. רמז ראשון הוא העובדה שהמסכים הראשונים שתואמים לפורמט הוכרזו במחיר זהה או זול יותר מהמחיר של הדורות הקודמים (פנסוניק, סוני וסמסונג). מה המסכים הללו לא יכללו איתם? ניחשתם נכון – הם לא יכללו את המשקפיים התלת מימדיים הנחוצים כל כך בשביל לגרום לכל העסק לעבוד. 


נגני תלת מימד בחנויות!

כבר היום ידוע שהטכנולוגיה הנחוצה בשביל לייצר משקפיים כאלה אינה זולה, אך היצרנים בהחלט אינם הולכים להציע אותם בזול. משקפיים אלה יהיו כמובן לחלוטין לא תואמים זה לזה, כך שאם רכשתם מסך של סמסונג, המשקפיים של סמסונג יעבדו רק איתם. מכיוון שהמחיר הצפוי לכל זוג זה יעמוד על 150 דולר בעת ההשקה (הנחת יסוד – הם ירדו לכ- 100 דולר בתוך זמן קצר מאוד), משפחה ממוצעת תצטרך לעשות השקעה לא מבוטלת (במיוחד בארה"ב, שם מסך דק בגודל סביר יעלה בין 1000-2000 דולר לכל היותר). הדבר מאפשר גם לחברות הללו להרוויח מעט אחרי כמה שנים של שחיקה משמעותית ברווחים ממסכים דקים וגם לכבול את הצרכנים למודלים שלהם גם בעת השדרוג. יש לכם משקפיים תלת מימדיים? כשתשדרגו מסך, ההשקעה שלכם במשקפיים תישמר רק אם תרכשו מסך של אותה חברה!

התעשיה סביב התלת מימד, כבר מתחילה לשחרר מידע על רסיברים, מסכים ונגנים שתואמים לפורמט. סמסונג הכריזו שהדור הקרוב יגיע כבר בהקדם (אפריל-יוני). פנסוניק אשר תכננה להתחיל ולהזרים מסכים תואמים (סדרת VT), מדברת על מסגרת זמן של אפריל-מאי. סוני החלה כבר לספק נגנים עם חומרה תואמת (אך הפרופיל והתוכנה יעודכנו כאשר התכנים יתחילו לקראת יוני). 

בהתחשב בכמות הבעיות שהיו עם HDMI, 24FPS ועם הפרופילים המתקדמים של בלוריי (מישהו זוכר את הסיפור של BD-J ו-BD-LIVE?), יש צפי ללא מעט בעיות תאימות בשנה הראשונה. החברות כבר מראות סימנים של האטה ובאמת ראינו שפנסוניק מנסה להוריד ציפיות מהמסכים החדשים ומדגישה את היכולות האחרים שלהם בכדי למנוע מצב שבו הצרכנים יחשבו שהם קונים מסך אך ורק תלת מימדי וללא יכולות או תכונות משופרות אחרות.

עוד בנושא: כל מה שרצית לדעת על תלת מימד… והעזת לשאול

שידורים בתלת מימד

אין ספק שהסיפור של תלת מימד מלהיב את התעשיה. רק לאחרונה סיימו שדרוגים משמעותיים אצל החברות המשדרות והן רק מחפשות עוד דרכים לשדרג את הלקוחות ולקחת אותם לשלב הבא (של תשלומים מופרזים). בקוריאה, יפן, אנגליה וארה"ב עושים ניסויים לשידורי טלויזיה תלת מימדיים.

הניסויים המעניינים ביותר הם בארה"ב – שם הקרינו פעמים רבות ניסויים של משחקי פוטבול תלת מימדיים בבתי קולנוע ובאנגליה שבה הקרינו כבר בטלויזיה משחק דרבי חשוב בתלת מימד.

כבר דיברנו על תלת מימד מבחינה טכנולוגית ואפילו מבחינת ממשק (NDS עובדים על ממשקים תלת מימדיים). אבל מתברר שיש עוד המון מחקר שנחוץ לשם כך. רשת הספורט האמריקאית ESPN למשל, פתחה לאחרונה מרכז פיתוח בכדי ללמוד את כל הסוגיות, כגון איך להקרין מידע סטטיסטי, כיצד להקרין מידע על התמונה (כידוע, חלק גדול מהפרסומות מיוצרות דיגיטלית על גבי המגרש ובספורט כמו טניס ופוטבול הטכנולוגיה מאפשרת לשרטט על המגרש פיזית מידע שהוא קריטי להבנת המשחק) וכיצד לצלם תכני ספורט שונים.

הדבר דומה לניסויים הראשונים בצילום בצבע, כאשר יש המון ניסויים והתחום עדיין טרי למדי. מה שמפתיע יותר מכל דבר, זה העובדה שכולם מתעסקים בזה בעוד שב-HDTV מעט מאוד גורמים פעלו בשטח בימים הראשונים (בעיקר HD.NET).

להמשך דיון בנושא הכתבה, לחץ כאן.


7:00
  /  
4.3.2010
  
מאת: עפר לאור

1