JH Audio JH 13 Pro – אזניות IEM מקטגוריה אחרת

High End הוא מונח שגור בעולם האודיו והקולנוע הביתי. אולם, האם ניתן להשתמש בו גם עבור אוזניות In Ear?ייתכן וה ...

7:00
  /  
25.02.2010
  
מאת: יוסי גולדשטיין
הקדמה

קצת היסטוריה…

בעבר
ג´רי הארבי, מהנדס סאונד אמריקאי מוערך, עבד בין היתר עם אלכס ואן היילן. באחת מהופעותיו של אלכס, המתופף בלהקה הקרויה על שמו איבד את שמיעתו במהלך הופעה. ג´רי ישב, חשב והעלה בראשו רעיון, ליצור אוזניה מותאמת אישית (Custom IEM) שתשמש כמוניטור לחברו המתופף. מכאן, לאט לאט, השמועה עברה מפה לאוזן ומוזיקאים נוספים החלו להתעניין באוזניה החדשנית.

בשלב זה, הדרך לתהילה שלג´רי הייתה קצרה. בשנת 1995 הוא הקים יחד עם אשתו מינדי חברה ושמה Ultimate ears. האוזניות הראשונות נקראו UE-1 והספרה המתארת את הדגם עלתה בהדרגה עם התקדמות הדורות. לאחר מספר שנים, החברה התפתחה והצטרפו משקיעים שהפכו את החברה למה שהיא היום. ג´רי כבר לא היה הראשון בשרשרת המזון, ולאור מחלוקות עם ראשי החברה הוא פרש והשאיר ל UE להרוויח הון ותהילה עם שתי האוזניות מותאמות-אישית הכי מוכרות עד היום בשוק האודיו – ה-UE-10 וה-UE-11.

בהווה 
לאחר הפסקה של שנה וחצי מהתחום, הקים ג´רי חברה חדשה, JH Audio. ג´רי מכר סטים מותאמים אישית לטייסים והשקיע את הרווחים לפיתוח אוזניה אודיופילית חדשה, בטכנולוגיה שלא נראתה קודם.

פיתוחה של האוזניה ארך 18 חודשים ונכון ליוני 2009, זוהי הייתה האוזניה מותאמת-אישית המתקדמת ביותר בשוק, עם שישה דרייברים בכל צד (!) ו- three-way crossover חדש לחלוטין המותאם לפיתוח המורכב. שישה דרייברים (שניים לבאס, שניים למיד, שניים לטרבל) בכל צד יצרו את הספרה 12, וכדי להתחיל במזל נתן ג´רי לאוזניה את המספר 13, עבור Lucky 13, ומכאן שם הדגם – JH13.

קו המוצרים של החברה החדשה (ושל ג´רי) אינו מסתפק במזל – קיימים חמישה דגמי אוזניות נוספים (מותאמים-אישית כמובן) מתחת ל JH13 (ועוד דגם בקנה, המבוסס על 8 דרייברים).

נתונים טכניים

  • שישה דרייברים מסוג Balanced Armatures.
  • three-way crossover.
  • בידוד רעשים: 26 דציבלים.
  • טווח היענות: 10Hz – 20KHz.
  • נצילות: 119 דציבלים @ Mw1.
  • עכבה: 28Ohms

תהליך ההזמנה

על מנת להיות בעלים מאושר של JH13  עליך להיפרד מ-1,174 דולרים אמריקאים (כולל משלוח פרמיום של UPS). מחיר זה אינו כולל לקיחת מידות של אוזניך אצל אודיולוג (ועדיף אחד שיודע מה זה Ultimate Ears). הביקור אצל האודיולוג עלול לכלול גם חוויה לא נעימה של ניקוי אוזניים כך שהמידות יהיו מושלמות.

לאחר שהמידות נלקחו, מתחילה ההתלבטות…  

  • בדף ההזמנה קיים מבחר של לא פחות מ-54 צבעים אפשריים, כאשר אפשר גם לבחור צבע שונה לכל צד!
  • בתוספת של $50 למחיר הרגיל, ניתן להוסיף תרשים חזותי (כולל בעיצוב עצמי) – Artwork שיופיע במעטפת החיצונית כשהאוזניות במקומן.
  • בתמורה לעוד $50, קיימת האופציה של Ambient Vent, מבנה המבטל את הבידוד שיוצרות האוזניות ומותאם בעיקר לאמנים שרוצים לשמוע את הקהל שלהם (אם אתה לא אחד כזה מומלץ לפסוח על האופציה הזו).

לאחר שהתלבטת, בחרת ושילמת, עליך לשלוח את מידות האוזניים ביחד עם אישור ההזמנה לJH Audio הממוקמת באפופקה, פלורידה.
לאחר ההזמנה קיימת תקופת המתנה מורטת עצבים עד קבלת הזוג המותאם, תהליך היכול לקחת יותר משבועיים ללקוח מחוץ לארה"ב.


ביקורת

מבט ראשון

איכות הבניה של האוזניות היא כמעט כמצופה. האוזניות עשויות מסיליקון עמיד והדרייברים אמורים להחזיק כ-10 שנים, נתון חדשני כאשר מדובר בדרייבר מסוג Balanced Armature. הכבל לעומת זאת, דק מדי ומרגיש מאוד עדין ושברירי. כמו כן, כבר לאחר ימים מספר של שימוש הכבל מתחיל להתעקל – יש לעמוד על המשמר תמיד לנוכח נטיית הכבל להתעקלות.

JH Audio מאכזבת מבחינת אביזרים. מלבד האוזניות מקבלים מארז שקוף מפלסטיק, אשר גודלו מונע ממנו לחלוטין להיות נוח לניוד, כלי ניקוי קטן וחוברת הוראות. זהו. קצת מאכזב לאור הסכום המכובד שמושקע ברכישת המוצר.

מבחן האזנה – מסקנות כלליות

הגוף והמרקם שהאוזניות נותנות לצליל מאוד משכנעים. ברגעים הראשונים קשה מאוד להאמין שאתה מאזין ל-IEM. הבמה גדולה מאוד ואין שום בעיה לקלוט כל צליל במרחב, אפילו אם הבמה פחות רחבה מאוזניות כמו DT880 (אחד מדגמי האוזניות הדינמיות בעלות הבמה הגדולות ביותר). אולם, מה שמרשים במיוחד הוא הפירוט. ייתכן וזה כבר הפך לקלישאה בביקורות אודיו, אבל באמת נוכחתי לשמוע המון צלילים שמעולם לא שמעתי בשירים שאני מכיר טוב, וכבר התנסיתי כמעט בכל אוזניות המיד-פיי המקובלות בשוק בעודן מחוברות למגברים בשרניים.

אם זה בהקלטה, אתה תשמע את זה. ה-JH13 לא נותנות לך לפספס שום דבר. החושים אומרים לך להתרכז בדבר אחד – ליהנות ממה שאתה שומע ולא לנתח כל מיני ניואנסים, כי אתה תשמע אותם תמיד

הבאס הוא כנראה ההיי-לייט של האוזניות. האוזניות יורדות מאוד נמוך ובצורה משכנעת, ללא עיוותים (על כך בהמשך בסקירת המוזיקה). לדגם זה יכולת נהדרת לפענח תופים,גיטרות באס, קיק אלקטרוני ובעצם כל דבר שיכול לבעוט לך בגולגולת, והן בועטות חזק. מאוד חזק. בקטעים אלקטרוניים כגון Drum & Bass בהם יש הדגשה מוגזמת של תדרי המיד-באס, ניתן להרגיש בעייפות תוך דקות ספורות. ה-13 לא מתפשרות באיכות ההקלטה.

הקלטות משנות ה70 נשמעות הרבה יותר בשרניות ובעלות מרקם. אני רגיל בדרך כלל לחשוב על תופים בהקלטות כאלה כעל נפח המכה על ברזל חם, אך לא עוד. ה-JH13 מוציאות את הנסתר בהקלטות כאלו. גיטרת הבאס ב-Machine Gun שלג´ימי הנדריקס כל כך משכנעת, שהנוכחות שלה כמעט בולטת כמו הגיטרה של ג´ימי.

לחובבי הנייטרליות שביניכם, ייתכן ותירתעו מכך, אך ה-JH13 יגרמו לך מהר מאוד להבין שהן פה מחליטות איך תשמע ומה תאהב, והן משכנעות מהר מאוד. ללא ספק המאזינים שרגילים ל-Etymotic ER4  או Shure יהיו נדהמים לנוכח הפרזנטציה. אל תבינו אותי לא נכון, הבאס אינו חוסם את שאר הספקטרום ואף לא לרגע. ידוע שלאוזניות יש הדגשה באזור ה-60Hz וזה מה שגורם להן להיות פחות אנליטיות ויותר מכוונות להאזנת פנאי.

גם בתחום המידים, ל-JH13 לא קשה להתבלט. גיטרות אקוסטיות, קלאסיות, מצילתיים וקולות של זמרים גברים – שום דבר מאלו לא תפספס, בכל הקלטה. רמת הפירוט של המידים באוזניות היא פשוט מדהימה.

בתחום הטרבל,לחובבי הסנהייזר זה ממש לא הצליל הקרוב, וגם לא לגראדו. הטרבל של ה-JH13 נוטה טיפה לבהירות אולם הוא לא נשמע לרגע צורם ובהיר מדי. האוזניות מאוד סלחניות כלפי הקלטות ישנות וכלפי הקלטות פופ של שנות ה-2000. הטרבל מחמיא מאוד לאמנים כמו כריס קורנל וכריסטינה אגילרה. אם אתאמץ למצוא משהו לא בסדר, בתחום האינסטרומנטלי של הטרבל, בקבצי mp3, פיצ´ים גבוהים יכולים להישמע מרתיעים מדי, מה שקשה לזקוף לרעת האוזניות.

הבמה מפתיעה מאוד. אם הייתם מצפים, בדומה לכל אוזנית In ear ממוצעת, לקבל במה צמוקה וקטנה להחריד, עם ה-JH13 אין לחשוש כלל. הבמה די גדולה ומשכנעת, למרות שלא רחבה כמו באוזניות DT880 למשל. פס הקול של הסרט "שר הטבעות" הינו משכנע למדי בהדגמת רמת הדיוק והמרחב. התחושה היא מעולה.

מבחן האזנה – פרטני

Chris Cornell – Euphoria morning
הרבה נאמר על איכות הפקתו של אלבום זה. הוא צורם, חלוד, לא מאוזן. גם אני חשבתי כך עד ששמעתי את האלבום עם ה-JH13, אולם מתברר – הוא בדיוק ההפך מהנאמר מעלה…

Flutter Girl דורש מאוזניות יכולת דינמית יוצאת דופן. המכות על התוף חזקות ומהירות. הגיטרה החשמלית עולה ויורדת בקצב מהיר אבל ה JH13 לא מתרגשות. קולו של כריס צלולו חד. הוא מגיע גבוה מאוד וזה נשמע טבעי. אפשר בקלות לשמוע את האוויר שיוצא עם זעקותיו.

ב When I´m Down ניתן להבחין בקלות באוויר בין תווי הפסנתר, מה שכמעט בלתי אפשרי לקלוט עם הDT880.

Infected Mushroom – Converting Vegetarians
אינפקטד משרום הגיעו באלבומם האחרון לרמת ההפקה הגבוהה ביותר אליה ניתן להגיע עם מוזיקה אלקטרונית. כבר בשנת 2003 הצמד הפגין מושלמות הנדסית בעריכת הטראקים שלהם. Converting Vegetarians הוא טראק המהווה דוגמה מעולה ליכולות הפנומנאליות של ה-JH13. בדקה 3:00 יש גיטרה חשמלית חלשה ברקע, אשר אני בטוח שב90% מהמערכות לא ישמעו וגם אני לא שמעתי עד עכשיו.

ה-JH13 מצליחות בקלות להעביר את האווירה הפסיכודלית והאפלה של הטראק הזה. בזמן 0:40 הבאס נמוך מאוד בפנים והאוזן מעלה חיוך על הפנים. קטעי הסינתזה ב 02:40 נשמעים צלולים מאוד ושוב, ניתן לשמוע את האוויר בין התווים האלה.

KT Tunstall – Suddenly I See
השיר הבא הוא שיר רדיו טיפוסי, אבל בכל זאת הוא אחד השירים המהנים ביותר שיצא לי לשמוע ב-JH13. התופים וגיטרת הבאס מקבלים משמעות חזקה, והמרקם שלהם מלא וברור. הבמה בשיר הזה קטנה בהרבה משתי הסקירות הקודמות כאן במאמר, אבל ה-JH13 משתלטות על מה שנראה בהתחלה כערבוביה של צלילים וממקמות את הכלים באופן שגורם לגיטרות (הקלאסית והבאס ביחד) להוות את הפקטור המרכזי בשיר ובסה"כ, לחווית האזנה מהנה.

      

Renaud Garcia-Fons – Caballera De Mi Amor
זהו שיר מאוד דינמי ותובעני. ה-JH13 מתקשות לרדת עם הצ´לו מתחת ל60 הרץ. הדינמיות, שעד עכשיו הייתה מעולה, מתמודדת כאן עם אתגר. שירת הזמרת ביחד עם כל התזמורת מעידה על סימני קושי של ה-JH13 לעמוד בקצב. זהו שיר שיהיה אתגר לכל מערכת רצינית. למרות בעיית הדינמיות, האוזניות מפצות, ומצליחות במידים ובטרבל בהצלחת שחזור האינסטרומנטים האתניים. כמו כן, מיקום הכלים הוא spot on.

Shpongle – Turn Up The Silence
כדי לבדוק את רמת הפירוט של כל רמקול או אוזניות שאני בוחן, אני פונה לקטע הזה. פריט אודיו שיצליח לנגן את כל הפרטים והניואנסים שנמצאים יקבל ציון 10 בסיכום.

ה-JH13 מגיעות לרמות פירוט שלא שמעתי משום ציוד אודיו אי פעם. הקטע המרכזי בטראק מגיע בזמן 01:00 ומשאיר אותי פעור פה. שום דבר לא מתקרב לקרסוליים של הJH13  בקטע הזה. נכון, רוב הצלילים שאתה שומע בטראק הזה הם פרי תוכנת מחשב. סיימון פוספורד, האיש מאחורי Shpongle, הוא אולי גדול אמני הטראנס האלקטרוני של כל הזמנים ומהנדס סאונד גדול עוד יותר. הוא יודע לערוך את המוזיקה שלו כך שהיא תישמע כמה שיותר ריאליסטית.

Coldplay – Yes
ה-JH13 בולטות ביכולתן להשתלט על הלחן העמוס של השיר וקולו של כריס מרטין, שלרוב נשמע צורם מדי בהקלטות אחרות.
אמנם התופים בשיר נשמעים יבשים וחסרי חיים, אולם מלקחי הסקירה נראה כאילו זו יותר בעיה בהפקת השיר מאשר באוזניות עצמן. זהו הדבר שטוב בJH13 – ניתן להניח בסבירות גבוהה כי אם שיר נשמע בהיר מדי וחד בצורה מוגזמת, זהו לא חסרון באוזניות.

הגיטרה האקוסטית מגיע לפיצ´ים מאוד גבוהים וה-JH13 מראות שליטה מוחלטת בתדרי ה-3KHz ומעלה.

     

סיכום

ה-JH13 הינה מתחרה בליגה של הגדולות. תציבו מולה את האריות של Sennheiser ו-Stax וה-JH13 לא מתביישות לעמוד איתן מול ספינות הדגל של שתי החברות הוותיקות.

נצילותן הגבוהה וחוסר הצורך בהגברה ייעודית כתנאי הכרחי, גורם ל-JH13 להישמע מעולה כמעט עם כל מכשיר בעל יציאת אוזניות, אולם תג מחיר של $1099 גורם לציפיות גבוהות ולכן ניתן היה לצפות לקצת יותר אבזור וכבל יותר טוב.

ציונים

  • סאונד: 9.5/10
  • בידוד: 6/10
  • נוחות: 8/10
  • אבזור: 5/10

להמשך הדיון בנושא אוזניות JH Audio JH-13, לחץ כאן.


7:00
  /  
25.2.2010
  
מאת: יוסי גולדשטיין

1