Streaming בארצות הברית – העולם משתנה במהירות

בשנה האחרונה ראינו לא מעט שירותי Video Streaming מהפכנים בארצות הברית. שירותים אלה מאיימים על המודל הישן של הטלויזיה.

7:00
  /  
28.01.2010
  
מאת: עפר לאור

הקדמה

כפי שצפינו כבר לפני כמה שנים, כל תחום ה-Streaming Video הופך ללוהט כאשר שנת המהפך היתה ללא ספק 2009 שתרשם בהיסטוריה כשנת הפריצה של הזרמת וידאו.

אנחנו כמובן לא מדברים על מזרימדיות שמבחינה טכנולוגית כבר הגיעו לבשלות ויציבות מרשימים, אלא לשירותי ההזרמה המסחריים.

אפשר למנות בעצם שלושה גורמים למהפכה:

  • Youtube – בשנה האחרונה לא רק הוסיפו תמיכה ב-720P אלא גם ב-FULL HD, כך שטכנולוגית אפשר להפיץ איתה לא רק סרטי Home Movies של חתולים, אלא גם סרטים באורך מלא ב-HDTV!

     

  • Hulu – מעטים הכירו את השירות המדהים הזה עד לפרסומת בסופרבול של 2009, בה אלק בולדווין חשף אותו כמזימה חייזרית שמטרתה לגרום להתמכרות לטלויזיה והפיכת מוחות אינושיים לג´לי… הפרסומת לא רק היתה המבריקה ביותר שראיתי בשנים האחרונות, אלא גם היתה אפקטיבית להפליא בהפיכת Hulu לאתר הוידאו החזק ביותר בעולם. שירות זה נוצר על ידי פוקס, NBC, ABC ועוד כמה גורמים בכדי ליצור מקום אחד מרוכז שבו תוכניות טלויזיה יוצגו מכמה רשתות.

     

  • Netflix – חברה שהתחילה מהעברת דיסקים של סרטים דרך הדואר, על ידי ניהול מחסן חכם (מודל ש-AMAZON היתה הראשונה שעלתה עליו) ושימוש חכם באינטרנט, המציאה את עצמה מחדש על ידי אפשרות הזרמת אותם סרטים בדיוק דרך הרשת למספר קליינטים שגדל והולך. הוספת ה-XBOX, נגני בלוריי ואפילו ה-PS3 וה-WII שאמורים להיות בקרוב קליינטים שלה, הופכים אותה לאחת מרשתות ההזרמה המעניינות ביותר לסרטים בתשלום.

     

  • iTunes – חנות תכנים אינטרנטית שכבר כוללת לא מעט תכנים וסדרות שניתן להוריד אותם ל-Apple TV וכן לאייפון.
שנת המהפך?

המהפך?

אז אין ספק ש-2009 היתה שנת המהפך של עולם ההזרמה. מי שהתנסה אי פעם ב-Hulu יודע שכמות החומר שם יכולה בהחלט להספיק לאין ספור שעות צפייה. ניתן שם לראות סדרות שלמות, להשלים עונות ולראות אין ספור תכנים שפספסנו או מערוצי כבלים שאנחנו לא קולטים.

בארה"ב זה היכה גלים, לא מעט מאמרים נכתבו על כך שבעצם אפשר בקלות להשתחרר מהכבלים ולקבל בחינם את מה שבעבר עלה כסף.

אז בעצם נשאלות כמה שאלות:

1. מדוע חברות ההפקה מציעות את התוכן היקר שלהן בחינם על גבי הרשת?
2. מה לגבי פיראטיות?
3. איך חברות שהן מתחרות קלסיות (NBC, FOX ו-ABC) משתפות פעולה במיזם כזה?

Hulu – תכנים בשפע

התשובות מאוד עקביות. הרשתות הללו ניסו כבר כמה שנים להרים מערכת יעודית שלהן, אך משתמשים עייפו מחוויות לא עקביות ולא מתוחכמות ובעצם מחפשות רשת שדומה לרשת כבלים סטנדרטית – ממשק עקבי שיתן להם את כל התוכן שלהם.

מה הן מרוויחות מזה? שני דברים, הכנסות עצומות בפרסום OnLine שלא היה להן קודם (כידוע, הרבה מאוד כסף של פרסום שהיה בעבר בטלויזיה עושה רילוקציה לאינטרנט, וכך הן מרוויחות באופן יחסי בהתאם לצפיה בתכנים שלהם – כך שבאינטרסט שלהן להכניס כמה שיותר חומר לאתר).

שנית, רייטינג. מתברר שאפשר לעשות כסף מסדרות שכבר בוטלו או שהיה להן רייטינג נמוך – מכיוון שהן פוספסו כשהיו באוויר (שעות שיבוץ גרועות, פרומואים לא מוצלחים, תחרות חזקה בערוצים אחרים). כך ניתן להרוויח מתכנים שכבר הופקו ולא עושים דבר חוץ מלעלות אבק במחסני הרשתות. בנוסף, מתברר שאם נותנים לאנשים פרקים ישנים של סדרות, הם מצליחים די בזריזות להשלים את החסר והחוק שבו מאבדים יותר ויותר קהל ככל שסדרה מתמשכת, פתאום מופרך. תציג לאנשים את הפרקים שהם פספסו (או אפילו את כל הסדרה עד כה) והם ינצלו את ההזדמנות והרייטינג של הסדרה יעלה!

אפילו בישראל אנחנו רואים יותר ויותר מאמצים לעבור לאינטרנט. הוט מתנסה כבר זמן מה עם מערכות שידור IPTV אשר יאפשרו לה לספק שירותי טלויזיה לצרכנים בחו"ל או כאלה שרוצים רק תוכנים פה ושם. ליס יש שני מיזמים בנושא – האחד (שהבת שלי משתמשת בו באופן רציף יותר מטלויזיה רגילה) זה שירות בשיתוף עם Walla בו תכנים שיס מפיקה נמצאים ברשת לצפיה במחשב, והשני הוא VOD OVER THE TOP, שזה בעצם שידור אינטרנטי של תכנים בתשלום הישר לממיר שלכם.

אז בעצם כולם מרוויחים, לא?

אז זהו, שלא, יש כאן כמה בעיות קשות. המפסיד הגדול כאן זה חברות הכבלים, אותן חברות שמספקות את מרבית רוחב הסרט של האינטרנט המהיר לבתי הצרכנים בארה"ב, מתחילות להרגיש גל של מתנתקים מרשתות הכבלים. למה לשלם פעמיים על אותו דבר – הם כבר משלמים על האינטרנט שבו מוצג אותו תוכן בחינם… אינטרנט ממילא צריך, אז למה לשלם על שירותי טלויזיה?

מי צריך PVR מרשת הכבלים שלך כשכל התכנים מוצגים יום אחרי שהם משודרים באופן חינם, נגיש ואיכותי דרך VOD פרטי?

ההגנה כנגד שימוש ב-Hulu בסלון היא בכך ש-Hulu מונעת מכל "מכשיר" שאינו מחשב (קרי: אינו בסלון כביכול) להציג את התכנים שלה. היא רוצה שתצפו בתוכן על המחשב אבל לא בסלון. זו הסיבה שהם מונעים שילוב של זה כמו שצריך בתוך Media Center (יש דרכים קלילות לעקוף את זה) וזו הסיבה שכל מי שמנסה לשלב את זה בתוך מכשיר שמיועד לסלון בד"כ מקבל על הראש (ע"ע Boxee הישראלית).

עם זאת, אי אפשר לעצור את התקדמות הטכנולוגיה. כמו ש-Boxee הצליחו פשוט ליצור דפדפן שרץ על מכשיר שנראה כמו ממיר, כך אחרים יעשו ובסופו של יום אי אפשר למנוע מהתוכן הזה לדלוף בצורה כזו או אחרת לסלון.

Boxee Box – כל התכנים בסלון הביתי ללא מחשב

 

כיום אנחנו רואים יותר ויותר תכנים "שהוקלטו" מהרשת (WebDL) – או שהורדו מחנות האייטיונז או מאתרים אחרים, אבל בפועל מדובר בתכנים באיכות לא רעה בכלל שדרך ההפצה המקורית שלהן לא היתה כבלים או לווין! כאשר זה קורה, אף אחד לא מרוויח בעצם, כי אין פרסומות ואפילו אי אפשר לדעת עד כמה תוכנית כלשהי פופולרית…

מגמות

המגמה בסכנה

2010 עלולה להיות השנה שבה כל המגמה הזו תהיה בסכנה. חברות הכבלים הם המאויימות בתחום הזה. מרבית ה-Traffic עובר דרכן, אך הן מרוויחות פחות ופחות על טלויזיה, על חשבון האינטרנט שעליו בעצם הן לא מרוויחות על התוכן אלא רק על התמסורת. Comcast, אחת החברות הגדולות, רוכשת את NBC בין היתר בגלל האחזקה הגדולה שלה ב-Hulu. 

יש החוששים שמשמעות המהלך הוא למשוך את התכנים מ-Hulu או אפילו להוסיף תכנים בתשלום (מה שבעצם יהפוך את Hulu ללא יותר מרשת כבלים אינטרנטית שיש לה גם ערוצים חינמיים אך גם ערוצי פרמיום). מגמה זו בהחלט אפשרית, אך צריך לזכור שהיא מתנגשת עם שאר השותפים ועם הרעיון הראשוני של המיזם…

סיבה אפשרית אחרת לרכישה יכולה להמצא בכיוון אחר. תכנים בהזרמה של MLB (ליגת הבייסבול המובילה) וכן ESPN (רשת ספורט מובילה) מתקבלים בחינם באיזורים מסויימים בארה"ב. בעצם על ידי שימוש ברשת כבלים מסויימת לתעבורת אינטרנט, מקבלים את השירותים הללו בחינם (בעוד שאחרים צריכים לשלם עליהם אקסטרה). לשם כך, ה-FCC (רשות התקשורת האמריקאית) מנסה להפעיל חוקי Network neutrality שימנעו למשל מאזור מסויים לקבל עדיפות (או קנס) בביצועים כשלמשל Hulu נצפה מרשת כבלים מתחרה לזו של Comcast.

מבחינת חסימת תכנים לחלוטין, מרבית התכנים באייטיונז, Netflix ו-Hulu חסומים לחלוטין (או כמעט לחלוטין) מחוץ לארה"ב. אפילו בקנדה השכנה, מרבית התכנים הללו אינם זמינים, מה שרק מעודד פיראטיות של התכנים הללו.

מסלול התוכן

תוכן כיום שמגיע אלינו צריך לעבור מסלול מסובך וארוך של רישוי לפני הגעתו לכל היעדים. תחילה הוא מתחיל בקולנוע ואז אחרי זמן קבוע מראש הוא מוצע לשירותי פרמיום (השכרת סרטים בחברות כמו Redbox, Blockbuster וכו´), במקביל הוא גם מאופשר להורדה לזמן קבוע בשירותי פרמיום כגון VOD, ולרכישה ב-Netflix (דרך הרשת בלבד) או דרך חנות אייטיונז.

לאחר כחודש, כל זה פוסק ועוברים לקטע שבו הסרט זמין רק לשירותים מסויימים בלבד, אחרי זה רק ערוצי הכבלים הפרמיום (כגון Showtime, HBO, Movie Channel וכו´) ואז לערוצי כבלים "רגילים". בשלב הזה יוצא גם ה-DVD והבלוריי (לא תמיד בו זמנית) להשכרה והסרט גם מועבר למסלול דומה מחוץ לארה"ב לשירותים פיראטיים.

המסלול הזה הוא תוצר של אין ספור הסכמים שונים ומשונים במהלך השנים שבמהלכו סרט מסויים יכול להופיע ולהעלם משירות מסויים (כגון חנות אייטיונז) שלוש פעמים ובכל שלב זמין לרכישה בלבד או לרכישה/השכרה לזמן קצר וכו´.

בחודשים האחרונים אנחנו שומעים על לא מעט יוזמות לשנות את המסלול ולא באופן חכם או טוב יותר. Redbox ו-Netflix קיבלו על הראש והעלויות שלהן עלו כאשר המטרה היתה להרחיק את השלב שבו הסרטים זמינים בדיסק בכדי לתת להם להישאר יותר זמן במצב "למכירה בלבד" במטרה לסחוט טיפה יותר מיץ מהתפוז.

המהלך המהפכני של Redbox של דולר לסרט (מה שהפך אותה לכח עולה בארה"ב) בשילוב עם היכולות של Netflix, מאיימת על המסלול הקיים ומתחיל לאיים על המודל המסחרי של האולפנים. 


Redbox – תכנים ב $1

גם ההתפתחות של השירותים המוזרמים (Netflix בקרוב תהיה זמינה באין ספור דרכים לצרכן האמריקאי שלא יצטרך דבר בשביל להשתמש בה – היא תהיה זמינה לו במחשב, בממיר, בטלויזיה, בקונסולת המשחקים ובמכשיר הנייד שלו), מדאיגה את החברות אשר מנסות לדחות ככל הניתן את זמני ההגעה של הסרטים לשירותים הללו.

אז מה הפיתרון?

בשביל פיתרון צריכה להיות בעיה. השד כבר יצא מהבקבוק ואין דרך להחזירו לשם. האמריקאים וגם אנשים בשאר העולם מתחילים להניח ששירותים כמו Hulu ו-Netflix הן העתיד והאולפנים יצטרכו להתכופף ולמצוא מסלולים חדשים בכדי להעביר את התוכן שלהם ולהרוויח ממנו. היתרון הגדול של השירותים הללו הוא שבקלות רבה יחסית, ניתן להרוויח ממגוון יותר רחב של תכנים. יתכן שעל כל סרט האולפן ירוויח פחות, אבל בסה"כ הם יראו עליה בהכנסות על תכנים שבעבר היו פשוט מונחים על המדף (או מחסן הסדרות) כאבן שאין לה הופכין.

הפריצה הגדולה תהיה כמובן כאשר יעקפו את המסלול הזה לחלוטין ויגיעו היטים אינטרנטיים שפשוט לא יהיו זמינים ברשתות הטלויזיה הרגילות. 

מכשירים כמו Boxee Box ימשיכו להתפתח ולמתוח את הגבול כך שכבר לא ניתן יהיה להבדיל בין מה שנמצא בסלון ומה שנמצא על המחשב – כך שלא ניתן יהיה גם לחסום את התכנים שבעבר יועדו להשלמת פערים מלהגיע לסלון כמקור התוכן העיקרי. הרווח צריך להגיע גם מהשכרת הסרטים הללו דרך מסלולים כמו Netflix ולא פחות חשוב דרך מסלולים חינמיים בסגנון Hulu.

תכנים יהיו ככל הנראה מראש מתוכננים לרשת, מה שאומר הרבה יותר Product placement וכמובן ספונסרים מובנים בסגנון שהיה בימים הראשונים של הטלויזיה שבה לכל תוכנית היה ספונסר מוגדר ומוכר (פרוקטר וגמבל למשל מימנו את כל אופרות הסבון שנקראות כך בגלל היצע הסבונים של החברה!). זה לאו דווקא אומר תוכן יותר מסחרי, אלא דווקא כזה שיהיה אולי יותר ממוקד מבעבר.

להמשך הדיון ב הזרמת מדיה דרך האינטרנט לחצו כאן.


7:00
  /  
28.1.2010
  
מאת: עפר לאור

1