משחקי רשת. לא מה שחשבתם – העתיד

 "הענן". מונח מעורפל כשמו שכולם מדברים עליו בזמן האחרון. אבל הנה יישום מהפכני של אותו ענן שבוודאי ייצור מהפיכה בתחום ...

7:00
  /  
17.01.2010
  
מאת: אלי חבוש

גוגל מדברת על הענן, מיקרוסופט מבטלת אותו לעת עתה והמשתמשים חלוקים בדעותיהם בעניין.

מהו אותו ענן?

ענן הוא הכינוי לאותם דברים הנמצאים באוויר, באינטרנט ושלא יושבים על הדיסק הקשיח שלנו במחשב האישי. כך למשל המחשב הנייד החדש של חברת גוגל אמור לעבוד כולו בענן, היינו ללא כונן קשיח.
אז כיצד נעבוד על המחשב? כיצד ניצור מסמכים? כיצד נפעיל אפליקציות? הכל למעשה יושב במקומות מרוחקים, אצל החברות המפתחות והכל גם נשמר שם (מסמכים, קבצים, תמונות, אפליקציות). אפילו עבודה על תוכנה מסויימת מתבצעת כעבודה מרוחקת ולא ממש על גבי המחשב האישי שלנו.

מה טוב בזה?

מילת המפתח היא גיבוי. כשהכל נמצא בשרתים מרוחקים ושום דבר לא נמצא על המחשב, הסיכוי שהוא יאבד לנו הוא קטן יותר.
יתרון נוסף הוא גישה – נוכל לגשת לתכנים שלנו למעשה מכל מחשב ומכל מקום בלי שהתוכנה בכלל תצטרך להיות מותקנת עליו.
יתרון משמעותי נוסף הוא יותר עבור המפתחים – נראה ששימוש בתוכנות "ענן" יורידו את מעשי הפריצות לאפס או לפחות בצורה משמעותית. המשתמש לא יוכל לשתף קוד או קובץ פריצה עם משתמשים אחרים משום שהכל נעשה ברשת ולכל אחד גישה משלו.

 

והחסרונות?

חיסרון עיקרי ומשמעותי הוא נושא האבטחה – תחשבו שכל הנתונים שלכם נמצאים ברשת. התמונות, הוידאו, המסמכים והתוכנות האישיות שלכם. רבים מהמשתמשים כלל לא אוהבים את הגישה הזו וייתכן שאף בצדק.

אין ספק שיהיה כאן צורך בשינוי תפישה והבנה שהחומר שלך לא נמצא קרוב אליך, אלא נמצא במקום מרוחק.
חיסרון נוסף הוא הצורך להיות מחוברים לרשת בכל פעם וזאת משום שכאמור, החומר לא נמצא אצלנו, אלא בענן.

לטעמי, השימוש הנכון ביותר ויישום הענן חייב יהיה להיות, ולפחות בהתחלה, בצורה משולבת עם אפשרות של המשתמש לבחור מה יהיה בענן ומה לא. ככה ההסתגלות תהיה טובה יותר ולמשתמש תהיה עדיין את היכולת לבחור את דרך הפעולה שלו.

ולאחר שאמרנו כל זאת, נראה שחברות רבות פוזלות לכיוון הזה ואף מפתחות יישומים ורעיונות מדהימים בתחום הענן.
כך למשל, הציגה חברת OnLive לאחרונה רעיון ותפישה מדהימה של עתיד המשחקים בעולם. קשה להגיד שמדובר במוצר או תוכנה, אלא מדובר באמת בשינוי ענק שמתעתד לקרות בעתיד הקרוב בתחום.

ובמה מדובר?

שוו בנפשכם יכולת לשחק במשחק מחשב, בטלויזיה שלכם, במחשב שלכם, בקונסולה או במכשיר הסלולרי שלכם וזאת כשהמשחק כלל לא מותקן אצלכם אלא המשחק מתבצע באופן חי לחלוטין ובזמן אמת.
אתם מדליקים את הטלויזיה/קונסולה…נכנסים לשרת המשחקים ובוחרים כל משחק שתרצו שקיים. אתם נכנסים למשחק ומשחקים ב LIVE נגד אנשים מכל העולם. ושוב – המשחק כלל לא נמצא אצלכם אלא מוזרם אליכם דרך אותו "ענן".
אתם יכולים לבחור האם להיות "צופה" במשחק או האם לקחת חלק פעיל במשחק. אתם יכולים לבחור האם לדבר עם שחקן מסויים ולתת לו הערות או אפילו לצעוק לו "בוז". וכל זאת דרך כמעט כל פלטפורמה אפשרית (כן, גם אייפון).

הטכנולוגיה הזו הוצגה על ידי חברת OnLive באוניברסיטת קולומביה ובוידאו של כשעה ניתן להבין על מה מדובר ולשמוע על הטכנולוגיה שאמורה לשנות את פני המשחקים בעולם. אין ספק שהאינטרס של חברות המשחקים הוא להשתתף בפלטפורמה שכזו שכן כמו שכבר אמרנו, כמות הפריצות תרד משמעותית, הפנייה תהיה לקהל רחב ונגיש הרבה יותר והחברות אף יוכלו לקבל פידבקים בזמן אמת מהלקוחות שלהן.

אפשרויות השימוש בטכנולוגיה הזו כמעט בלתי נגמרות ופשוט יהיה לשמוע את ההרצאה והצגת הנושא שנערכה על ידי החברה לרבות ההתייחסות הטכנית לגבי היכולת באמת לשדר משחק בזמן אמת לכל לקוח ולקוח מבלי שיהיה עומס או מגבלת מהירות על המערכת תוך דחיסה חכמה של הנתונים העובדים למשתמש הקצה.

להמשך דיון בנושא הכתבה, לחץ כאן.

7:00
  /  
17.1.2010
  
מאת: אלי חבוש

1