מזרימדיה (מדיה סטרימר) של DVICO – קבלו את TVIX 6600

רבים חיכו בכליון עיניים למזרימדיה החדש מבין DVICO.קבלו את ה-TVIX 6600.
7:00
  /  
13.01.2010
  
מאת: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

את חברת DVICO לא צריך להציג – המזרימדיות שלהם היו בין הראשונים בארץ ובהחלט מהמתקדמים בתחום. החברה הובילה את התחום במשך השנים האחרונות על ידי שימוש בצ´יפים מסדרות שונות של חברת סיגמא. במקביל לסדרות הסיגמא, החברה גם הוציאה מכשירים מבוססי REALTEK אשר לא יובאו לארץ.

בשנה האחרונה ראינו לא מעט יצרנים שעברו מייצור של מכשירים מבוססי SIGMA DESIGNS לרכיבים של חברות מתחרות ובעיקר ל-REALTEK. הסיבה למעבר היא מורכבת וקשורה לא רק לנושא התמחור היקר של SIGMA אלא הרבה יותר ליציבות של הרכיבים והליך הפיתוח של ה-SDK. דיונים רבים שלנו עם יצרנים שונים מעלים שוב ושוב טענות קשות על תהליך פיתוח ואינטגרציה סבוכים, יקרים וביורוקרטים מול סיגמא. חברות מסויימות מקבלות SDK שונה מאחרות, כל גירסאת SDK שוברת תמיכה בפורמט וידאו X אך מוסיפה תמיכה ב-Y. הטענה שחזרה תמיד היתה שפיתוח עם כל SDK חדש היה כרוך בהליך למידה ואינטגרציה ארוך ופעמים רבות החברות היו צריכות לפתח בעצמן פתרונות עד אשר SIGMA היתה פותרת את הבעיות. אחת מהסיבות ש-DVICO היתה מובילה בתחום היתה העובדה שהצליחה להקדים את מתחרותיה בפיתוח של תיקונים על בסיס סיגמא.

אך קשה ויקר לנהל שני צוותי פיתוח שונים ולנהל כמה קוי מוצרים מקבילים. לכן כאשר יצא ה-REALTEK 1283 חברות רבות קפצו על ההזדמנות וירדו מהעגלה המקרטעת של SIGMA ועלו על זו של REALTEK. ראוי לציין גם את ה-1073 הפשוט יותר של REALTEK ללא יכולות ההקלטה של אחיו הבוגר יותר.

במקרה של REALTEK, אנחנו רואים שבעצם את מרבית הפיתוח עושה REALTEK עצמה עבור מרבית היצרניות של המכשירים מבוססי ה-1283 (התכונות והממשקים מאוד דומים ואפילו החומרה והמארזים לעיתים זהים). היוצאת דופן כאן היא DVICO אשר בעצם לא מתבססת על חומרות או מודולים של REALTEK ויוצאת מהשער עם יתרון בולט בדמות צוות פיתוח שהוכיח את עצמו לא פעם בעבר.

TVIX 6600

 
ה-6500 (למעלה) מול ה-6600

ה-TVIX 6600 מחליף בעצם את ה-TVIX 6500 (למרות שמבחינת מיצוב לא ברור אם זו באמת החלפה), המכשיר המתקדם ביותר ש-DVICO הוציאה עם מעבד של סיגמא. ה-6500 היה בהחלט קפיצת דרך ביחס למה שהיה זמין באותה עת. הוא היה מהראשונים שתמכו ב-MKV, ולאחר מכן היה הראשון שתמך בפורמטים החדשים של אודיו ובבלוריי (דרך BD-LITE). כיום יש כבר כמה מתחרים בשוק הזה ואנחנו בהחלט רואים התחממות של הגזרה.

מבחינה חיצונית, המכשיר שונה דרמטית מהעיצובים הקודמים של DVICO. החברה תמיד היתה ייחודית עם העיצובים שלה וזכור לנו במיוחד הקומקום (TVIX5000) שהיה עיצוב עגול ומשונה במיוחד ביחס למכשירים אלקטרוניים בתחום הקולנוע הביתי. בשנתיים האחרונות החברה שמרה על קו עיצובי עקבי – מכשירים קטנים וניידים אשר מעט גדולים יותר מדיסק 3.5" ובעלי פאנלים משתנים לפי המודל (שחור, שחור מבריק, ואלומיניום שחור מוברש).


כשסבתא החליטה לרכוש מזרימדיה, ה-TVIX התאים לה מצויין…

ה-6600 רחב יותר מה-6500 TVIX וגם ארוך יותר. הגודל מאפשר לו להכיל דיסק 3.5" ללא כל קושי וללא בעיות החום הקשות של ה-6500. הוא מורכב מחלק עליון של אלומיניום מוברש אשר מכסה גם חלק מהמסך הקדמי. המסך עצמו הוא עדיין אותו מסך של ה-TVIX 6500, כלומר לא ניתן להציג עליו גרפיקה אלא רק אותיות באנגלית ומספרים, אך הוא ברור וקל לקריאה גם ממרחק רב ואינו מפריע לצפיה בסרט. בחלק העליון של המכשיר יש מספר כפתורים שמאפשרים תפעול. מבחינה חזותית הוא פחות מושך עיניים מה-6500 אך בהחלט ייחודי במראה שלו. העיצוב מזכיר לי מאוד עיצובים של HARMON KARDON.

בצידו האחד של המכשיר יש את המקום לחיבור הדיסק הקשיח. חיבור המסגרת לדיסק נעשית על ידי שני ברגים והחלקת כל העסק לתוך הסלוט בצד המכשיר. בניגוד ל-TVIX 6500, ה-TVIX6600 אינו דורש חיבור כלשהו, הדיסק SATA פשוט מחליק פנימה למקומו. הדיסק יכול להיות מפורמט NTFS (אין צורך בפורמט מיוחד כלשהו כמו EXT2 או EXT3 כמו במכשירים אחרים).

ההחלפה של סוסים באמצע מרוץ (בין SIGMA ל-REALTEK) מגיעה עם מחיר לא פשוט. בעוד שלאחר שנים של פיתוח, סיגמא כבר פתרו את מרבית הבעיות והם כיום מסוגלים לתת ניגון יציב לכל הפורמטים, ה-REALTEK עדיין לא שם. יש עדיין בעיות לא קלות של יציבות, אם כי לאחר מספר בטות אפשר כבר לומר שהוא הרבה הרבה יותר יציב מכפי שה-6500 היה כאשר יצא לאור. עם זאת, צריך לזכור שהצפי של לקוחות היום הוא כבר למוצר הרבה יותר מושלם. אחרי הכל הם הורגלו ליציבות של ה-6500…

ממשק המשתמש שונה לחלוטין ממה שהתרגלנו אליו ב-TVIX 6500. המוזר הוא שלאחרונה שינתה החברה את הממשק של ה-6500 אך היא בעצם הרחיקה את ה-6500 מהממשק של ה-6600 ולא קרבה בין השניים (אולי זה משמש לנו כרמז לבאות)… הממשק נוח למדי, וקל ללמידה למי שמכיר מכשירים דומים.

מבחינת חיבורים, המכשיר מינימליסטי למדי. אחוריו כוללים את החיבורים הרגילים, אך חסרים לי החיבורים האנלוגיים שנזנחו (גם האודיו 7.1 וגם קומפוננט בוידאו).


מתאם MEMORY STICK DUO לכניסת ה-MEMORY STICK של המכשיר

החברה הוסיפה לצד המכשיר תמיכה בכרטיסי MEMORY STICK של סוני, ו-SD האוניברסלי. הדבר מאפשר הוצאת כרטיסי זיכרון ממצלמות וידאואו סטילס של מרבית החברות ושימוש ישיר בהם על המכשיר. נוח ביותר.

שפות תרגום עברית

ההפתעה הגדולה ב-6600 היא התמיכה בעברית. המכשיר תומך OUT OF THE BOX בעברית. העברית אינה מושלמת, אך מגירסא לגירסא היא משתפרת הודות לתקשורת בין החברה המפיצה (העולם הדיגיטלי) לבין היצרן. בחירה בעברית הופכת את כל התפריטים לעברית ומוסיפה את התמיכה גם לתרגום ואף לשמות ספריות וקבצים.

חסרון אחד בשיטה זו היא חוסר הפרדה בתמיכה בתרגום לבין שפת הממשק – דבר שיכול להפריע למי שהורגל להשתמש בתפריטים באנגלית (כמוני). הפרדה כזו ככל הנראה תגיע בגירסא עתידית של התוכנה של המכשיר.

הגופן שנבחר על ידי החברה הוא גופן מאוד "תנכי" למראה. זה יכול מאוד להציק למי שרגיל לפונטים שהיו במכשירים הקודמים.

 

בגרסאת הבטא האחרונה, החברה הוסיפה מנוע OPEN TYPE כך שניתן היה להחליף את הפונטים בשפת התרגום (כפי שניתן לראות כאן, החלפתי אותם בפונט רגיל). המנגנון עדיין לא מושלם, אבל נראה שהחברה בהחלט בדרך לשם. 

מנגנון התרגום שופץ לחלוטין וכעת מאפשר שינוי בגודל הגופן (הפונט), המיקום שלו והפרשי הזמן שלו (LIPSYNC) דרך ממשק פשוט ונוח.

התרגום עצמו אינו מושלם, מדי פעם יש גליצ´ים (מבעיקר מספרים), אך זה נדיר מאוד וכמעט ולא רואים את זה. הקטנת הפונט, אגב, משפרת את החזות שלו גם באנגלית וגם בעברית. לאחר שינוי גודל הפונט, משום מה המכשיר צבע לי את הפונטים בצבעים וסגנונות שונים ואז חזר למצב נורמלי (ככל הנראה ניסוי בגירסאת ה-BETA שבדקתי).

יציבות וביצועים

פורמטים

ה-TVIX 6600 תומך במרבית הפורמטים שבדקתי, כולל פורמטי אודיו LOSSLESS.

ה-TVIX 6600 מצליח גם לפענח את הפורמט החדש של MKV שגורם לכל כך הרבה צרות למשתמשי ה-PC בחודשים האחרונים (מקרובלוקים וריבועים בתמונה) בדיוק כמו מזרימדיות רבות אחרות.

בעצם הפורמטים היחידים שעשו לי בעיות זה פורמטי האודיו החדשים (HD AUDIO, כלומר DTS HD MASTER, DOLBY TRUE HD) אשר עדיין לא נתמכים על ידי REALTEK. הצפי הוא שבשבועות הקרובים REALTEK תוציא SDK חדש ובכך תאפשר להחזיר את השימוש בפורמטים החדשים לא רק ב-TVIX אלא בכל המכשירים המבוססים REALTEK 1283 ו-REALTEK 1073.
עדכון מתאריך 10.3.10: כנראה שפורמטי האודיו המתקדמים לעולם לא יגיעו לדגם ה 6600 בשל מגבלת חומרה.

קובץ נוסף שעבד לי ב-TVIX 6500 ולא עובד לי ב-6600 הוא פורמט SHOUTCAST לתחנות רדיו אינטרנטיות. קבצי ה-PLS כרגע חייבים להיות מומרים לפורמט אחרי בכדי לעבוד.

פורמט ה-MKV הפופולרי ברשת נתמך במלואו, כולל תמיכה בתרגום, פסי קול ואפילו תמיכה בפרקים (CHAPTERS).

איכות תמונה וצליל

כעיקרון אנחנו לא ממש שופטים את איכויות התמונה של מזרימדיות. הטענה שלנו היתה תמיד (והיא עדיין) שההבדלים בין המכשירים השונים אינם מדידים ולרוב גם אינם ניתנים להבדל.

לאחר דיווחים רבים על כך שה-6600 נראה יותר טוב ממכשירים אחרים הנושא נבחן לעומקו על ידי ניגון מספר קטעים במקביל על ידי כמה נגנים ומעבר זריז (עד כמה שמעבר בין חיבורי HDMI מוצפני HDCP יכול להיות זריז…). התוצאות כדלהלן:

  • מבחינת פרטי תמונה, אין הבדל כלשהו בין המכשירים השונים
  • התמונה אכן "שונה" בתחושה שלה ממכשירים מבוססי סיגמא, תוצאה של תהליך פיענוח מעט שונה
  • התמונה של ה-6600 מעט יותר בהירה (בכל מקרה אתם מכיילים עוצמת BRIGHTNESS עבור כל מכשיר שאתם רוכשים, לא כן?).

כתוצאה מהבהירות המעט גבוהה יותר, יש תחושה בסרטים עם FILM GRAIN שהתמונה מעט יותר חדה. כיול בהחלט מחזיר את העניין למקום. כך שהמסקנה הפרטית שלי היא לא שה-TVIX 6600 מוציא תמונה יותר "טובה" ממכשירים מבוססי סיגמא, אלא שהתמונה מעט שונה מהם אך מבחינת איכות תמונה היא באותה רמה בדיוק. IN FACT, אין שום סיכוי שאצליח להבחין בין מכשירים שונים (גם על תוכן שאני מכיר היטב) בין שיטות הקידוד השונות עבור שני מכשירים שמכויילים כראוי.

נתון אחד שעדיין חסר ב-TVIX 6600 ביחס ל-6500 היא היכולת להתאים את קצב הפריימים והרזולוציה לזה של התוכן המקורי. פונקציה זו היתה אחת מהאהובות עלי ב-TVIX 6500 שכן זה איפשר שימוש בעיבוד תמונה חיצוני לצורך עיבוד תמונה של תכנים בעייתיים והוריד JUDDER. כיום מרבית החומר שמתקבל הוא 24 (כלומר 23.976) FPS או 60HZ ורמת עיבוד התמונה המובנית במכשירים טוב בכמה רמות מעל מה שהורגלנו לפני כמה שנים. רק לפני מספר מועט של שנים לא הייתי מסוגל להסתכל על מכשיר שלא כלל מעבר ל-50HZ אוטומטי. כיום אין לי כמעט סרטים שהם 50HZ והנחיצות של הפונקציה הזו כמעט ונעלם.

חשוב לציין של-TVIX 6600 דווקא כן יש נעילה אוטומטית על 24FPS.

עם זאת, כאשר אנחנו לוקחים בחשבון גם את התוספת של DTT והעובדה שהשידורים בארץ הם 50HZ, יש כאן בהחלט בעיה ותכנים שהגיעו למכשיר מערוצי השידור הישראלים בהחלט יקלטו עם היבהוז, כך שהנושא בהחלט דורש טיפול דחוף של החברה.

בנוגע לאודיו, המכשיר מוציא אודיו זהה למכשירים אחרים ומאפשר פיענוח של האודיו לאנלוג (קרי: PCM) במידה וזה כוון בדרך זו.

בלוריי

בניגוד לחברות כמו HDi ולאחרונה גם Popcorn Hour, ל-DVICO אין רשיון בלוריי ולכן אינה יכולה לרכוש תוכנה או קוד מקור לפיענוח הפורמטים הללו, התפריטים וכו´. כבר במודל הקודם, ב-6500 החברה הצליחה לפצח את העסק ופיתחה גירסא שלה לתמיכה בבלוריי שאינו תלוי באף גורם חיצוני. הפיתרון הזה אשר נקרא "BD-LITE" אינו מציג את כל סוגי התפריטים. הוא בפירוש אינו מימוש מלא של בלוריי ולכן תפריטים אינטרקטיביים בעלי אנימציות, אפקטים וצלילים פשוט לא יעלו. גם BD-J ו-BDLIVE לא נתמכים.

היתרון הבולט של BD-LITE הוא שבמקום להמתין עד שתי דקות (הרבה יותר עם מכשירים מהדור הקודם) לחלק מהסרטים, הסרט פשוט יכול להתחיל לך. לא ממש מאבדים יכולות מהסרט עצמו מכיוון שה TVIX 6600 מזהה את הסרט ואת התוספים כמו כן את התרגום ואת ערוצי הסאונד ומאפשר גישה אליהם.

אין גם צורך לצפות בכל הטריילרים המציקים (בעיקר בסרטי דיסני) ואפשר פשוט ישר להגיע למסך המתאים.

יתרון נוסף הוא שללא BD-J, אין בעיות של ZONES כפי שיש בנגנים רגילים. למכשיר עצמו יש בתפריטים אפשרות להגדיר באיזה ZONE הוא יהיה קיים ובכך בעצם להמלט סופית מהמסך הזה:

בסרטים שהתפריטים שלהם אינם כוללים תוכנה (כלומר, הם ממשק פשוט) התפריטים עולים כראוי ועובדים ממש יפה. זה עובד כך במרבית הסרטים, אך בפירוש לא בכולם.

באחרים הממשק הוא של BD-LITE, ממשק בסיסי שמשרת את המטרה.

יתרון בולט נוסף יש במימוש השיטה הזו. בניגוד ל-C200 ולDUNE ל-TVIX 6500 שמשתמש באותה שיטה בדיוק, אין שום בעיה להעלות תרגום מקובץ חיצוני גם עם ממשק בלוריי מלא. בכל המכשירים האחרים עליך להשתמש בקצבי M2TS בכדי לבצע זאת וגם זאת רק בתנאי שכל הסרט נמצא על גבי קובץ בודד ולא מבוסס PLAYLIST…

ב-6600 לא מימשו יכולת זו עדיין, אך היא ככל הנראה תמומש בגירסא הבא של הקושחה. בהתחשב בקצב השחרורים במכשירים קודמים וב-TVIX 6600 עצמו, זה לא יקח הרבה זמן.

החיסרון הבולט במימוש שכזה הוא שכאמור לא מקבלים את חווית הבלוריי המלאה. עבורי זה בהחלט חסרון, אם כי רבים מדווחים שהם רק רוצים לראות את הסרט עם האודיו והתפריטים הנכונים ועזבו אותם מכל האנימציות והקדימונים שבפתיחה.

דוגמא טובה להבדל בין המימושים השונים הוא WALL-E (או כל סרט אחר של וולט דיסני). בדיסני משתמשים באין ספור קדימונים (בממוצע6-7 קדימונים) שמקדמים סרטים אחרים שלהם. מכיוון שהם יודעים שהזעטוט שלכם יצעק ישר "את זה אני רוצה!!!" מדובר בתפריטים שאי אפשר לעקוף ולהגיע לתפריט הראשי. צריך שהקדימון יתחיל ("את זה אני רוצה!!!") ואז לוחצים על פרק קדימה ועוברים לקדימון הבא ("את זה אני רוצה!!!").

ב-TVIX 6600 זה פשוט מתחיל בסרט וחוסך לכם כשתי דקות מורטות עצבים מול ילדים עצבניים.

אז החיסרון של BD-J הוא לא ממש חיסרון. עם זאת, BD LIVE זה כבר חסרון גדול יותר. BD-LIVE מאגד יכולות רבות שחלקן משחקים, חלקם קדימונים וחלקם פעילות רשתית. לשם כך נחוץ חיבור רשת טוב וסבלנות רבה. יש חובבי BD LIVE בוודאי. אני הייתי חובב של BD LIVE עד אשר כותר של WARNER BROTHERS סרב לעלות לי עד אשר ארשם באתר שלהם עם שם משתמש, סיסמא וכתובת דואל. מאז אני מקבל מכתבי אהבה יומיים מחברת WARNER BROTHERS אשר מספרת לי פחות או יותר על כל בלוריי שאי פעם נוצר עלי אדמות.

מצד שני, הצלחתי בדרך זו להוריד טריילר לסרט שאני בחיים לא אראה…

תרגום בבלוריי עובד מצויין (אין שליטה על הפרמטרים שלו – זה מופיע בדיוק כפי שזה תוכנן על ידי האולפן שיצר את הדיסק). כאמור, עדיין אין יכולת להעלות קבצי SRT לתרגום של בלוריי קיים (זה ניתן על ידי ניגון קבצי M2TS) אך בקרוב צפוי עדכון שיתקן זאת כפי שזה עובד ב-TVIX6500. 

רשת

כדאי להתחיל עם הגדרות הרשת. אחת התלונות על ה-TVIX 6500 הוא שהמכשיר דרש ממך לדעת מני דברים סבוכים כמו כתובות IP בכדי שאפשר יהיה להגדיר אותו. DVICO שינתה את המודל הזה במכשיר. עדיין ניתן להגדיר רק כארבע נקודות רשת (זה מספיק למרבית האנשים) אשר יכולים להיות או שיתופי SMB (כלומר, שיתוף של WINDOWS) או שיתופי NFS (על ידי תוכנת NETSHARE).

כאשר בוחרים את אחת משיטות השיתוף, המכשיר מזהה מכשירים וקבוצות ברשת ומאפשר גישה. במקרה שלי, זוהה כראוי שרת ה-NAS שלי וכן שני שיתופים של תוכנת ALLEGRO. הזיהוי עבד, אך שיתוף משום מה לא ממש עבד מול ה-ALLEGRO (בניגוד ל-NAS ול-NETSHARE). כלומר, המכשיר משום מה יותר דקדקן ובאמת מחפש את NETSHARE.

עם זאת, הבדיקות עבדו מצויין מול NAS של NETGEAR, כך שלא ממש ברור מה מונע מ-ALLEGRO לעבוד כראוי. הזיהוי האוטומטי מוריד את כל הבעיות של "מה שם ה-SHARE שלי" שהיו נפוצות מאוד עם ה-TVIX 6500 עבור משתמשים שאינם מומחי מחשבים.

כך או כך, ניתן גם לעקוף את הזיהוי האוטומטי (לחיצה על חץ ימין), מה שמאפשר הכנסת נתונים ידנית (כתובת IP, שם שיתוף, שם משתמש וסיסמא). 

 

המכשיר עצמו יכול לשמש כסוג של NAS (ניתן לגשת אליו דרך FTP או דרך SMB, אך רק דרך FTP יש לו שם משתמש וסיסמא). הביצועים שלו כ-NAS לא רעים (אם כי לא בסקלה שאנחנו מכירים ב-NAS רגיל). הוא מסוגל להעביר 10-50 Mbps כאשר המכשיר עצמו ברשת אלחוטית (N)!

ברשת חוטית הביצועים טובים בהרבה ומגיעים בין 40 (בכתיבה) ל-70Mbps (בקריאה).

המכשיר מצליח לסחוב קצבי נתונים גבוהים, אך הוא לא עמד בקצב של כמה סרטי בלוריי. קטע הפתיחה הקשה של אינדיאנה ג´ונס ברשת דווקא עבד מצויין מהדיסק הפנימי אך גמגם מעט מהרשת (דווקא לאחר הקטע שבד"כ תוקע את מרבית הנגנים).

משום מה, הגמגום לא היה עקבי – לאחר שהתחלתי את המכשיר מחדש, הוא דווקא משך את הקטע ללא כל בעיות.

עם זאת, את SIN CITY, בעל קצב הנתונים הרצחני, ה-TVIX 6600 פשוט לא הצליח לסחוב כראוי מהרגע הראשון. מתברר שכמו החוסר בפורמטי HD AUDIO, גם בעיה זו היא ככל הנראה בעיה של REALTEK. אין ספק שהמכשיר עצמו מסוגל למשוך נתונים בקצבים גבוהים (ע"ע בדיקות המהירות במצב NAS) אבל המכשיר פשוט לא מצליח להגיע לקצבים הנדרשים ברשת במצב המשיכה.

גם סרטים נוספים כגון DARK KNIGHT לא נמשכו כראוי מהרשת. ההתרשמות שלי היא שהחברה עוד צריכה לשפר את העבודה מול הרשת בנושא משיכת בלוריי.

רצוי לדעת כי לעיתים קיימים הבדלים בין ניגון של תכנים מכונן מקומי (USB או פנימי) או מהרשת. עבור כל מכשיר יש צורך לבדוק את היכולות בניגון התכנים לפי המקור. אפילו פרוטוקולים כמו NFS או SMB מתפקדים באופן שונה ברשת (מרבית המכשירים מתפקדים טוב יותר עם NFS ו-UP&P מאשר עם SMB הפשוט והאיטי יותר).

כאשר העברתי את הסרטים לדיסק הקשיח של המכשיר, הוא הצליח לסחוב את כל הסרטים ללא כל בעיה. עושה רושם שבנושא האופטימיזציה של הרשת, יש ל-DVICO ו/או ל-REALTEK עוד מאמצי פיתוח נוספים. עד אז, תכני בלוריי כבדים יאלצו לרוץ מהדיסק הפנימי ולא מהרשת.

החלק המעניין הוא רשת N. בעבר היו לי בעיות התחברות (בגלל WPA PSK) והמון בעיות מהירות. למען האמת נדירים המכשירים שעבדו כראוי בלי בעיות קשות עם הרשת האלחוטית אצלי בבית. מכיוון שיש לי שתי קומות בבית, כל קומה מחזיקה נקודת רשת אלחוטית נפרדת. הרשת של הקומה של הקולנוע הביתי היא רשת N (עם CHANNEL אחד, לא DUAL) וכאמור מרבית המכשירים לא ממש מסתדרים איתה שלא לדבר על להצליח להזרים תוכן דרכה.

ה-TVIX6600 הפתיע וכאשר היה באותו חדר של נקודת השידור הצליח להעביר תכני HD ללא קושי. כמובן שהמגבלה היתה רוחב הפס והמרחק. בלוריי בפירוש לא עובר, אבל סדרות וסרטי 720P (וגם 1080i אך לא בקצבי נתונים גבוהים) עברו בלי בעיות… מפתיע!

קבצי MKV כבדים (ממוצע של 15Mbps ויותר) רצו כראוי אך מדי פעם גמגמו. במהלך סרט כבד של שעתיים היו לי שני גמגומים שבהם האודיו נקטע למשך פחות משניה.

מן הסתם ברור שקבצי בלוריי לא יעבדו ברשת אלחוטית.

גם החיבור לרשת WPA PSK עברה ללא דופי וללא קושי כלשהו.

כאשר היו קירות בין נקודת השידור של הרשת למכשיר, כבר התחילו בעיות קליטה, כך שכדאי לקחת בחשבון שזה עניין כנראה מאוד תלוי מקום, מרחק והפרעות (רעש אלקטרוני). עם זאת, הפונציאל כאן בהחלט מרשים! לכל הפחות ניתן לדחוף תוכן ישירות למכשיר מרחוק דרך הרשת ללא כל קושי ובמהירות די מרשימה.

תוספת חדשה לסדרת TVIX היא תמיכה ב-UP&P (כלומר DLNA), מה שמאפשר שימוש במכשיר ללא צורך בהגדרות הרשת כלשהן. מבחינת יעילות ומהירות, זה עובד מצויין, אבל פונקציות כגון BD-LITE ו-JUKEBOX אינן עובדות עם DLNA. המגבלות של DLNA הן לרוב כאלה של המקור. שרתי DLNA רבים מוגבלים בפורמטי הקבצים שהם תומכים כך שהשימוש בזה אפקטיבי בעיקר כשיש לנו מכשיר שאין שום דרך אחרת להגיע לתוכן שלו (בארה"ב למשל ממירים מקליטים בסגנון TIVO תומכים ב-DLNA וכך ניתן לראות תוכניות שהקלטת בחדר אחד עם המזרימדיה בחדר השני).

יציבות

כידוע חברות רבות מוציאות מכשירים שאינם יציבים במלואם אחרת יפספסו את השוק. נדיר למצוא חברות בתחום מזרימי המדיה שבהן זה לא קורה (אני יכול לספור אותן על אצבע אחת בשלב הזה…). גם ה-6600 אינו נטול בעיות.

במהלך הבדיקות על סרטים רגילים (קבצי MKV) לא העלו בעיות מיוחדות.

למרות זאת, בקבצי ISO של DVD ובבלוריי המכשיר מדי פעם עשה לי בעיות (המכשיר מתחיל עצמו מחדש). קשה להצביע על בעיה עקבית, ניגון חוזר של אותם סרטים לא גרם למכשיר לחזור על הבעיה.

עיקר הבעיות היו בשירות ה-IMS (שירותי מדיה אינטרנטיים) שגרם להתחלות מחדש.

במובן הזה גם ה-TVIX 6500 התחיל עם לא מעט בעיות מהסוג הזה והצפי הוא שבמהלך השדרוגים הבאים היציבות תשתפר בדיוק כפי שהיה עם המודלים הקודמים.

שידורים דיגיטליים

DTT 

 

אחד היתרונות של ה-TVIX 6600 הוא יכולותיו בתחום ה-DTT. לצערנו, המשלוח הראשון לארץ של המכשירים הגיע ללא מנגנון ה-DTT אך לשמחתי הצלחנו לשים את ידנו על מקלט לצורך הבדיקה. הבדיקה נערכה על גבי מכשיר סטנדרטי (6600) בתוספת מקלט בודד של DTT (יש גם מקלט כפול אשר כולל בעצם שני טיונרים).

במהלך הבדיקות המכשיר שודרג בקושחה כך שבעצם היכולות של המכשיר נבדקו בשתי גירסאות קושחה שונות והשיפור ביציבות וביכולות הורגש גם במהלך השידורים הללו.

את הטיונר קל מאוד להכניס, פשוט פותחים עם מטבע את החריץ בחלקו האחורי של המכשיר ומחליקים את הכרטיס פנימה. גודלו של הכרטיס הוא בערך של כרטיס אשראי מוארך, בעובי של קופסאת גפרורים. בחלקו האחורי יש חיבור RF שאותו יש לחבר לאנטנה מוגברת.

לאחר אתחול מחדש של המכשיר, נפתחו לנו היכולות שעד כה היו חסומות: תפריטי HDTV (שידורי טלויזיה חיים) ו-RECORD LIST (הקלטות).

עברית

למרות שהמכשיר עצמו תומך בעברית, העברית של ה-DTT אינה נקלטת כראוי במכשיר והוא רואה רק ג´יבריש. עושה רושם שבעוד שהמכשיר עושה רושם ב-UTF8 לממשק שלו, השימוש של הרשות השניה ב-ANSI מונע כרגע שימוש בעברית. השמות של הקבצים (אשר נקראים אחרי התוכנית שהוקלטה) מראים שכל מה שנחוץ הוא ככל הנראה פונט (או שינוי קוד שיתקן זאת). זה מזכיר מאוד מעבר של שמות קבצי DOS וכיצד הם מופיעים על גבי מערכת הפעלה WINDOWS…

עם זאת, בהחלט ניתן לראות כיצד הממשק פועל כראוי ושבעצם כל מה שחסר הוא הגופן החסר…

המכשיר בהחלט מתממשקכ כראוי ל-EPG, מה שאומר שכאשר אנחנו מקליטים תוכנית, הוא מזהה כמה זמן התוכנית אמורה להמשך, ובעצם העברית פוגעת אך ורק בנושא הממשק.

איכות התמונה

 

איכות התמונה מצויינת, למרות הסייג של נושא ה-AUTO FRAME RATE. בעיה מעניינת היא שהמכשיר בעצם עושה שימוש בתוכן שהוא 720X576i אך מציג תמונה שהיא 1080i או 1080P. במצבים מסויימים, בעיקר בתנועות חדות ובמעבר בין סצינות ראיתי שיש פה ושם בעיות DEINTERLACING, שכן המכשיר עצמו הוא זה שעושה זאת.

עם זאת, מדובר בבעיה קלה מאוד שאני מעריך שכמעט אף אחד לא ישים לב אליה פרט לאנשים חדי עיניים כמוני.

למכשיר יש יכולות לעבד מספר יחסי מסך (בנוסף ל-ZOOM), אך אין יכולת לעשות NON LINEAR SCALING, כך שלשם כך המסך עצמו יצטרך לעשות את העבודה הקשה. במקרה שלכי פשוט העברתי את המכשיר למצב 4:3 ונתתי מאותו רגע למסך לעשות את העבודה.

TRICKPLAY והקלטות

המכשיר בעצם אינו מתיימר להיות כמו ה-YES MAX HD, אך הוא מגיע לא רחוק ליעד הזה בכלל. למרות הטיונר הבודד, הוא מסוגל להקליט בו זמנית שתי תוכניות מערוצים שונים. כיצד זה אפשרי? בישראל השידורים כיום נעשים על גבי ערוץ בודד (ערוץ 26 או 29 UHF, בהתאם למיקומכם בארץ) כך שבעצם בתאוריה ניתן לפענח שני ערוצים במקביל ללא צורך בטיונר נוסף. בעתיד, אם יתווספו עוד ערוצים, יתכן וטיונר כפול יכול יהיה לעזור כאן.

המגבלות של הטיונר הן בעיקר בכך שניתן לצפות בתוכנית אחת מכל ערוץ במקביל להקלטה של ערוץ אחר. כאשר שני ערוצים מוקלטים ניתן רק לקפוץ בצפיה רק בהם. בעת ההקלטה עליכם להיות במצב HDTV, כך שבניגוד ל-YES MAX HD, לא ניתן למשל להקליט שתי תוכניות ולצפות בשלישית מהרשת או מהדיסק ועליכם לצפות באחת התוכניות המוקלטות באותה העת. 

בעת ההקלטה מופיע על המסך עיגול אדום ומציק שלצערי לא יורד אלא אם כן התוכנית המוקלטת מסתיימת.

כאשר מסמנים משהו להקלטה, המכשיר מזהה לפי ה-EPG את אורך התוכנית וניתן להקליט עד תומה, או להוסיף זמן ולהקליט עד למקסימום שניתן לקבוע אותו (בד"כ כשעתיים). המכשיר יעיל ביותר ומקליט את התוכנית עם שם קובץ שהוא בעצם שם התוכנית. לרוע המזל, הג´יבריש גם שולט כאן, כך שאין לנו יכולת לקרוא בקלות את השם של התוכנית, אך הרעיון בהחלט יפשט את הצפיה בהקלטות בהמשך כאשר הנושא יתוקן.


שימו לב שהמכשיר מזהה שנותרו 36 דקות לסוף התוכנית לצורך ההקלטה!

כמובן שבדומה ל-YES MAX, ניתן לעצור את התמונה ואח"כ ללכת אחורה בזמן (הוא לא מקליט BUFFER אחורה אלא אם כן מקפיאים את הזמן קודם).

הפונקציה הזו קלה מאוד לשימוש ונוחה ביותר.

בדומה לניגון קבצים, אפשר כמובן לקפוץ קדימה ואחורה בקפיצות של 15 שניות (ניתן כגם זאת לשנות) כך שלרוע מזלם של הפירסומאים דילוג מעל פרסומות מעולם לא היה פשוט יותר… DTT היה אמור להיות הפיתרון של הערוצים המסחריים, אך עושה רושם שזה בהחלט לא יקל על החיים שלהם…

תזמון הקלטה יכול להיעשות דרך ממשק ה-EPG, אך מכיוון שאנחנו מוגבלים ללא העברית בעצם הדרך שניתן לעשות זאת כעת הוא דרך ממשק התזמון. שם ניתן, בדומה לממשק של מכשיר וידאו, להקליט בכל יום או בכל יום מסויים את ההקלטה הנחוצה.

צפיה בהקלטות ובקבצים

ה-TVIX 6600 בעצם יוצר ספרית PVR שבתוכה הוא מכניס את התוכניות המוקלטות ממויינות לפי שם הערוץ שהן הוקלטו ממנו. כאמור, שמות הקבצים הם שם התוכנית וכאשר נושא העברית יתוקן, הדבר מאוד יפשט על זיהוי ומציאת ההקלטות השונות.

 

מכיוון שמדובר בקבצי TP סטנדרטים, לא רק שניתן לצפות בקבצים על ידי המכשיר, אלא ניתן בקלות לייצא אותם ולצפות בהם במחשב. עשיתי זאת בקלות תוך שימוש בתוכנת VLC החינמית.

את ספרית ה-PVR המכשיר מייצא באופן אוטומטי. משמעות הדבר היא שאם יש יותר מ-TVIX 6600 אחד בבית או אם יש מכשיר אחר שיודע לפענח את הקבצים שהם בפורמט H264 עם אודיו AAC, אזי ניתן פשוט לנגנם מרחוק ולעשות להם STREAMING מהמכשיר החוצה דרך שיתוף SMB פשוט. הדבר עובד בלי בעיה בכלל, כולל גם בחיבור אלחוטי, בגלל קצב הנתונים הנמוך שנחוץ לשם כך.

בדיוק כמו כל קובץ אחר, ניתן פשוט לנגן את הקבצים מנגן הקבצים של המכשיר. כל היכולות, כגון העברה קדימה ואחורה, קפיצה לזמן מסויים (GOTO) וקפיצה מעל פרסומות תוך דילוג בקפיצות של 15 שניות, עובד ללא כל בעיה.

לסיכום התחום הזה. המכשיר בהחלט אינו תחליף ל-YES MAX HD מבחינת יכולות, אך הוא בהחלט יכול לתת סט של יכולות שאין כיום ל-MAX כגון קפיצה חכמה על פרסומות, דילוג לדקה מסויימת בקובץ, שימור BOOKMARKS (עוד על כך בפרק הבא של הביקורת) ועוד. מרבית חסרונותיו כעת נובעות ממגבלות העברית שעדיין לא נפתרו, ולהערכתי יפתרו די במהירה.

מעבר לכך, החסרונות האחרים בתחום הזה הן חוסר ב-AUTO FRAMERATE עבור ה-50HZ והעובדה שלא ניתן לצפות בתוכנית מהרשת או מהדיסק תוך כדי הקלטה של תוכנית ב-DTT "ברקע".

תכונות מתקדמות

סימניות ו-TRICKPLAY

אחד הפיצ´רים שהכי אהבתי ב-TVIX 6500 היה מנגנון הסימניות שלו (BOOKMARKS). ב-TVIX 6600 הוסיפו ליכולות הללו עוד פונקציות נוספות, מה שהופך את המכשיר למתקדם ביותר בתחום הזה. לא רק שניתן להמשיך מאותו מקום שבו הפסקתם, אלא שיש המון שיטות שונות לבצע זאת.

שיטה ראשונה היא פשוט לנגן את הקובץ מחדש, מה שגורם למכשיר לשאול את המשתמש אם להמשיך ולנגן במקום שבו הפסקנו. לחיצה על כפתור BOOKMARKS מעלה את הקבצים האחרונים שנוגנו ומאפשרים להמשיך מהמקום שהפסקנו.

בנוסף, התווסף מנגנון סימניות מתוחכם אשר מאפשר לנו לסמן קטע מעניין בכל קובץ או סרט על ידי לחיצה על כפתור BOOKMARK. בהמשך ניתן פשוט לחזור לנקודה שבה הפסקנו. גם זאת ניתן לעשות בשתי דרכים – או על ידי כפתור GOTO ובחירה מרשימת ה-BOOKMARKS בנקודות ששמרנו באותו קובץ. ברשימות הקבצים, לחיצה על BOOKMARKS מראה את רשימת הקבצים ששמרנו עבורם את הסימניות ולהמשיך מהמקום שהפסקנו.

שימושי ביותר אם יש סרט שבו כל אחד הפסיק לראות בנקודות אחרות. שימושי עוד יותר כאשר יש סרט ילדים ולילדים יש קטעים אהובים שהם רוצים לצפות בהם שוב ושוב ושוב…

ניתן לראות שגם מנגנון ה-GOTO השתכלל… לא רק שאפשר לקפוץ לפרק מסויים או לאיזור מסויים בסרט, יש גם דרך לראות איפה אנחנו בסרט עם PROGRESS BAR. ניתן גם לקפוץ ב-15 שניות קדימה ואחורה (נהדר לשידור חוזר של קטע שפספסת). כמובן שהרצה מהירה עובדת ולבסוף ניתן להשתמש בקפיצה קדימה ואחורה לקפוץ לא רק בין קבצים אלא גם בתוך פרקים של MKV עצמו.

יחסי מסך

ל-TVIX 6600 יש מנגנוני שינוי יחס מסך רבים. המעבר בינהם לוחצים על כפתור ה-ASPECT RATIO.

בנוסף ניתן גם להזיז את התמונה ולעשות שימוש בכפתור ה-ZOOM.

כך ניתן לגרום לתמונה להיות נטולה פסים או להזיז את התמונה כך שהפסים נמצאים רק בחלק התחתון של התמונה (שימושי למקרנים).

שירותי רשת

ב-TVIX 6600 יש לראשונה (עבור DVICO) שירותי רשת.

השירותים הראשונים כוללים שירותי חדשות RSS (עדיין אין בעברית), ואפשרות לראות תמונות מ-PICASA וסרטים מ-YOUTUBE וכן שירותי מזג אוויר.

רשימת השירותים עדיין לא גדולה במיוחד אבל הרעיון מבטיח למדי.

שירות מזג האוויר כולל לא רק מידע על מזג האוויר (מפתיע לראות כמה ערים מכוסות בשירות הזה) אלא גם מפת GOOGLE של האיזור (אם כי זה לא הכי יציב).

שירות ה-RSS הוא המושלם ביותר אך את ה-RSS של האתר דווקא לא הצלחתי להוסיף כראוי…

 

שירות ה-YOUTUBE שופר מאוד בגירסא האחרונה ומאפשר הצצה בתכנים הפופולריים (אם כי, החיפוש שעבד בגירסא שלפני כן הפסיק לעבוד בגירסא האחרונה).

איכות התמונה של YOUTUBE כמובן לא ברמה גבוהה מספיק (זהה לחברות האחרות), אני מאוד מקווה שמישהו ירים את הכפפה ויתמוך בגירסאות ה-HQ וה-HD של יוטיוב ובא לציון גואל.

למכשיר יש גם תמיכה בחיפוש תמונות ב-PICASA ו-FLICKR, הקלדה (מקלדת ON SCREEN) של מילה או טקסט מחזיר לא מעט תמונות רלוונטיות ולא רלוונטיות שאפשר לצפות בהן.

חשוב לציין ששירותי הרשת עדיין לא גמורים ואינם יציבים בשלב זה.

שירות נוסף שהתווסף למכשיר הוא היכולת שלו להוריד גירסאות תוכנה חדשות ישירות מהמכשיר. לאחר השדרוג הראשוני ותקתוק קוד (לחיצה על המילה B-E-T-A על השלט ואז FUNCTION מאפשרת גם הורדות גירסאות BETA) – גורם לחיסכון זמן לא קטן.

יכולות נוספות

 

למכשיר יש יכולות נוספות כגון העתקת קבצים ומחיקתם גם מהדיסק המקומי וגם מהרשת. הממשק דומה לזה של ה-TVIX 6500. בוחרים את הקבצים שרוצים להעתיק ואז לוחצים שוב על כפתור ה-FUNCTION בכדי להעתיק אותם למקום אחר. כך גם ניתן למחוק (או על ידי כפתור ה-DEL). מחיקה עובדת גם בדיסק המקומי וגם בכונן מרוחק (בדקתי רק עם מאגרשת, לא עם תוכנת NETSHARE שבעבר לא תמכה ביכולות המחיקה).

דבר נוסף שאהבתי הוא היכולת לבדוק את הדיסק אם הוא תקין או לא (ב-6500 כל מני תופעות משונות היו מתרחשות אם הדיסק לא היה 100% תקין).

 

ל-TVIX 6600 יש גם תצוגת JUKEBOX. הספציפיקציות שלה מעט שונות מאלה של ה-TVIX 6500, אך מגרסא לגירסא הנושא משתפר והצפי הוא שבקרוב זה יהיה תואם לחלוטין בין שני המכשירים.

לרוב אני לא מתלהב מיכולות התמונות והמוזיקה אבל ה-TVIX 6600 מצליח בכ"ז להפתיע. השימוש בתמונות מכרטיס הזיכרון נוח להפליא. המכשיר מאפשר שימוש ב-TRANSITIONS מהירים במיוחד. כפתורי החיצים מאפשרים לעשות לתמונות ROTATE ולעבור בין התמונות.

בתחום האודיו, קבצי ה-FLAC ו-OGG עובדים כראוי. קבצי MP3 עדיין לא כוללים את המידע שנמצא ב-TVIX 6500.

בתחום האודיו, ניתן לנגן M3U אשר יוצר רשימת PLAYLIST אטרקטיבית (מאוד "אייפוניסטית" במראה שלה). לחיצה על קובץ JPG מתחיל לנגן את קבצי המוזיקה באותה ספריה, כך שניתן לראות תמונות על רקע מוזיקה מתאימה. שימוש נוסף לזה הוא שלחיצה על קובץ JPEG עם COVER ART מאפשר לשמוע דיסק תוך כדי שרואים את הגרפיקה שלו.

אין הרבה מה לומר לגבי השלט של המכשיר. השלט זהה כמעט לחלוטין לזה של ה-TVIX 6500 למעט מעט שינויי כיתוב. הוא קליל למגע ונוח ובסה"כ מאוד פונציונלי.

סיכום

אין ספק שמדובר במכשיר ראוי ומשמעותי בתחום המזרימדיות בארץ. הוא עדיין לא מוכן מבחינת תוכנה ואפילו עדיין לא עומד במבחן אל מול ה-6500. במהלך הבדיקה עברנו שלוש גירסאות BETA, ובכל אחת מהן היו שיפורים דרמטיים שקירבו את המכשיר עוד ועוד לרמה של ה-TVIX 6500. עושה רושם שבקרוב הוא ידביק את הקצב ויעקוף את אחיו הבוגר בסיבוב. קשה לדעת כמה זמן זה עלול לקחת עד שזה יקרה.

מנסיון העבר עם DVICO, הם דומים יותר לרץ מרתון. ה-TVIX 6500 מקבל שדרוגי תוכנה משמעותיים גם כשנה וחצי אחרי יציאתו לראשונה.

החברה משפרת את המוצרים ומוציאה מהם יכולות שבמקור כלל לא חשבו עליהם כאשר המכשיר רק נוצר.

היתרונות במכשיר הן לא רק ביכולות שלו אלא באמינות של DVICO ובהיסטוריה הענפה שלהם במתיחת המכשירים שלהם לקצה היכולת האפשרית. המרחק בין מה שהמכשיר נותן כיום ל-TVIX 6500, מצטמצם והולך ולהערכתי תוך מספר לא רב של שבועות (בהנחה שה-SDK של REALTEK יצא בזמן) הם יגיעו לאותה רמת יכולות, פחות או יותר.

כנגן בלוריי, יש למכשיר יכולות BD-LITE, דבר שניתן לראותו גם כיתרון (למי שרק רוצה לראות את הסרט) או כחיסרון (למי שרוצה לשחק עם התפריטים או עם BD LIVE).

החיסרון המשמעותי ביותר של המכשיר הוא בביצועיו בבלוריי על הרשת כרגע. זו נקודה שהחברה חייבת לתקן ונקווה שנראה זאת במהירה.

בעיה שאישית הציקה לי מאוד היא נושא ה-AUTO FRAME RATE שכאמור היה קיים במכשירים ישנים ולמרות שבהתחלה לא היה חסר לי, לאחר הוספת הטיונר של ה-DTT, מאוד חסר לי.

המכשיר סולידי מאוד, לא מתחמם ושקט כמו עכבר אילם. בניגוד לכל המכשירים שכוללים נסיונות התחכמות (אני עדיין רוצה לראות מישהו שברצינות מתכנן להריץ טורנטים על גבי מזרימדיה…).

מבחינה פונקציונלית הייתי שם את ה-TVIX 6600 באותה קטגוריה רק עם מספר קטן מאוד של מכשירים עם יכולות ניגון בלוריי, כגון ה-C200 וה-DUNE. כמובן שזה רלוונטי רק כאשר הוא יתמוך בפורמטי האודיו המתקדמים ויגיע למיצוי משמעותי של יכולותיו.

מחיר מומלץ לצרכן:

  • 2890 ש"ח כולל טיונר DTT (הרוכשים כעת יקבלו אותם בדואר כאשר יגיעו ארצה)
  • 2690 ש"ח – המכשיר ללא טיונר DTT.

 

תודה לחברת העולם הדיגיטלי על השאלת המכשיר לצורך הבדיקה 

להמשך הדיון על ה-TVIX 6600 בפורום המזרימדיות שלנו לחצו כאן


7:00
  /  
13.1.2010
  
מאת: עפר לאור

1