מסך הדגל של פנסוניק – פלזמה 54Z1

ההמתנה היתה ארוכה, אך מסך הדגל של פנסוניק ה- 54Z1 סוף סוף הגיע ארצה.עפר לאור מדווח.

7:00
  /  
05.01.2010
  
מאת: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

 

את סדרה 10 של מסכי פנסוניק ראינו כבר ב-CES בתחילת 2009, אך בשל מגבלות הייצור של פנסוניק, לישראל הן טפטפו לאט לאט רק בחודשים האחרונים. הפעם מספר הסדרות היתה רבה, רק בפלזמה ראינו את סדרות C ו-X שהן HD READY, וסדרות S, G ו-V שהן FULL HD.

מה שלא ראינו עד כה היתה גולת הכותרת של פנסוניק לדור הנוכחי של המסכים, הלא היא ה-54Z1 שעברה לא מעט דרך עד שהגיע למדינתנו הקטנה.

גודל המסך משתלב במשימה של פנסוניק לתת פתרונות במגוון ענק של גדלי מסך חדשים במרווחים מצומצמים למדי ועד לייצור הסדרתי של מסך ה-150" שצפוי להתחיל בקרוב מאוד במפעל החדש של פנסוניק ביפן.

הגודל הייחודי גם מצביע שמדובר כאן לא רק במסך חדש אלא בפאנל מסוג חדש לחלוטין. על הנייר, למסך זה יש את אותן תכונות של סדרות G ו-V, כלומר פאנל NeoPDP עם ניגודיות טבעית (סטטית/ANSI) של כ-40,000:1. גם מבחינת פיצ´רים המסך אינו שונה מסדרת V (למרות שבחו"ל הוא מגיע עם יכולות WIRELESS שבגלל רגולציה של משרד התקשורת בתדרי UWB, לא ניתן להכניס ארצה).

אז מה בעצם מייחד את המסך הזה מסדרת V ?

כאמור, על הנייר הם לא אמורים להיות שונים כל כך. בפועל, ההבדל דרמטי ביותר.

את ה-54Z1 קיבלתי בצמידות להוצאת מסך דק של חברה אחרת. המסך ההוא היה דק למדי ובגודל של 46" ולהעביר אותו בחדר המדרגות לא היה סיפור פשוט בכלל (את העליה לחדר הבדיקות אנחנו צובעים בממוצע כל 4 חודשים בשל התעבורה הגדולה והשפשופים הרבים בקירות בגלל העברת מסכים פנימה והחוצה).

לעומת זאת, הכנסת ה-54Z1 היתה חלקה ביותר. מדוע? המסך פשוט דק באופן לא פרופורציונלי לגודלו. כבר ראינו בעבר לא מעט מסכים דקים, אבל לא מסכים כל כך גדולים וכל כך דקים. עובי המסך כאינץ´ והוא אחיד (כלומר, אין לו בליטות או איזורים עבים יותר). הוא מונח על גבי מעמד עגלגל שהותאם לו במיוחד ואשר עיצובו לא פחות ממרהיב.

המסך עצמו מורכב משני פסי אלומיניום מוברש מעליו ומתחתיו ובפינותיו שני פסים שחורים. בצדי המסך ניתן להרכיב שני רמקולים שמגיעים איתו ואשר מורכבים עם מחברים מיוחדים אשר גם שומרים על חוזק וגם מעבירים את אותות הצליל. ללא הרמקולים הללו, העיצוב אינו בדיוק מושלם ואינו מספיק סימטרי.

פסי האלומיניום המוברש נראים מדהים וזה המסך השני ברציפות שאני מקבל שעובר לעיצוב מבוסס על אלומיניום מוברש. כן ירבו.

גם הרמקולים עצמם מצויינים (אם כי כמו תמיד, רמקולים יעודיים לעולם יהיו טובים יותר מרמקולים מעוצבים).

חיבורים

כאמור, המסך מאוד מינימליסטי, הוא כולל כפתור ON/OFF, נורה עבור חיבור SD, ושני סטים של כפתורים עבור שינוי עוצמת הקול והעברת ערוצים.

חוסר העובי של המסך מגביל אותו מבחינת כניסות, מחברים ואלקטרוניקה. למסך בעצם יש שני חיבורים – חיבור HDMI וחיבור חשמל.

חיבור ה-HDMI הוא ייחודי ולמרות שהוא יכול להיות חיבור HDMI תקני לכל דבר (במידה ותחברו אותו למכשיר כלשהו, יעלה סימן שמציג שמדובר בחיבור HDMI) אך בעצם הדרך הנכונה להתממשק אליו הוא דרך קופסאת חיבורים נפרדת (מזכיר טיפה את השיטה של פיוניר בזמנו). השימוש כאן בחיבור HDMI סטנדרטי ולא חוט ומחבר ייחודיים זה דבר אדיר כי טכנולוגית קל מאוד יהיה להעביר את קופסאת החיבורים לכל מקום בחדר בטכנולוגיות שונות (כולל מעברים ל-CAT5). קופסאת החיבורים מעוצבת כמו נגן DVD או בלוריי עם מכסה דמוי מראה קדמי מבריק ויפה.

קופסאת החיבורים כוללת מגוון רב של חיבורים (אך נטולת SCART לצערינו), ובעיקר שלושה חיבורי HDMI שימושיים. משום מה חיבור CEC עבד לי רק עם HDMI1, כך שמומלץ שאם יש לכם נגן בלוריי, לעשות דווקא במחבר זה שימוש. כאמור, המכסה הקדמי של הקופסא הוא מבריק כמראה ועם נגיעה קלה הוא יורד וחושף מספר רב של חיבורים קדמיים למי שרוצה לחבר מצלמת וידאו (חיבור HDMI, קומפוזיט, SVIDEO וכו´) או מצלמה רגילה (דרך חיבור SD).

לקופסא גם חיבור RF וכמנהגי קיוויתי לתמיכה ב-DTT, אך לצערי הקופסא רק תומכת בחיבור אנלוגי פשוט. משמע שאם תרצו לעשות שימוש ב-DTT תאלצו לרכוש ממיר חיצוני.

המחסור בחיבור SCART משמעו שמומלץ להשתמש בממיר HDTV בשביל מסך זה (אבל מי שרוכש מסך כזה ואינו מתכנן לעשות זאת ממילא?).

ממשק ושלט

ממשק המשתמש של המסך זהה לחלוטין למה שראינו בעבר גם בסדרת G וגם בסדרת V. הממשק פשוט, מינימליסטי ולא מנסה להסתבך יותר מדי.

הגרפיקה שלו לא מבריקה ומרגישה מיושנת אך ניתן לראות ניצנים של עיצוב ממשקי חדש כאשר מעלים את תפריט ה-VIERA LINK או את הממשק לכרטיס ה-SD.


מי יודע לזהות את דמויות מהתמונה?

התחושה היא כאן שפנסוניק בעיקר לא מעוניינת שתתעסקו בתפריטים יותר מדי. הם לא טרחו לשפרם כי בעצם צריך להיכנס אליהם רק פעם אחת וזהו. בעצם מעבר לממשק הבסיסי, באופן יום יומים תשתמשו לכל היותר בכפתורי העברת הכניסות (לחיצה על כפתור ה-AV) ושינוי יחס המסך.

השלט הוא דומה מאוד לשלט של סדרות G ו-V, קרי פשוט ופלסטי ובהחלט לא איכותי כפי שהייתי מצפה ממסך בסדר גודל כזה. יש להניח שמי שירכוש אותו יזנח את השלט המקורי בזריזות לטובת שלטים מתכנתים בסגנון NEVO, PRONTO או HARMONY או כבר יעבור לליגה של הגדולים עם מערכות שליטה כגון AMX או CRESTRON.

איכות תמונה

הפאנל

 

ב-FULL HD יש לפנסוניק כמה וכמה סדרות של פלזמות, ובסדר עולה: סדרת S (משתמשת בפאנלים מדור קודם בעצם), סדרת G (דור נוכחי – NEO PDP), סדרת V (המתקדמת יותר) ולבסוף ה-Z1.


UNIFORMITY מושלם – כמו פלזמה טובה

על הנייר, ה-Z1 אמור להיות דומה עד זהה ל-V10, אך במדידות שלי הם יצאו שונים לחלוטין. מדידת הקונטרסט ANSI יצאה לי 1400:1 לעומת פחות מ-1000:1 עם ה-V10. עוצמת האור המירבי של ה-Z1 דווקא נמוכה יותר מה-V10 בכ-16% ועומדת כל כ-250cd/m2 מספר שאינו מאוד גבוה עבור חדרים מאוד מוארים.

לפאנל יש גם פילטר שונה לחלוטין מזה של ה-V10, הוא לא רק דק יותר אלא כהה יותר, ונטול החזרי אור פנימיים בשל פילטר הזכוכית שקיים בסדרת VIERA הנוכחית. החזר האור החיצוני שלו דומה יותר להרכב הפילטר החיצוני של ה-KURO מאשר לזה של סדרת V, ומחזיר הרבה פחות אור מהחלון ממרבית המסכים שבדקתי עד כה.


ניתן לראות לא רק את הרפלקציה של האור מהחלון אלא גם אותי מצלם…

הפילטר החיצוני אינו כולל גוון נוסף ובעוד שבמסכים אחרים ניתן לראות לעיתים החזרי אור בגוונים שונים מהמקור (תופעה שנקראית PURPLE HAZE על שם השיר המפורסם של הנדריקס) אך כאן המסך נותר ניוטרלי לחלוטין. אין ספק, יכולות בליעת האור שלו יוצאים מהכלל.

למסך יש שתי תכונות נוספות שראויות לציון ועל פניו הם כאילו זהות. הראשונה היא IFC או INTERMEDIATE FRAME CREATION. יכולת זו (או מה שנקרא בשפת העם "100HZ") זהה לחלוטין לזו של סדרת ה-V. המנגנון השני הוא בעצם SMOOTH 24P והוא בעצם וריאציה על אותו רעיון של יצירת פריימים ביניים בכדי ליצור תנועה חלקה יותר.

האפקט נעים יותר מחלק מהמסכים שבדקתי עד כה, אך בהחלט לא הטוב ביותר מבינהם. הוא יוצר בעצם שני אפקטים שונים שחשוב להבין אותם: הוא מוריד מריחה ומונע היבהוז (JUDDER) שהוא סוג של גמגום.

רוצים לדעת עוד: מה זה היבהוז?

בתחום מניעת המריחה, הוא בהחלט עושה את עבודתו נאמנה וכך גם בתחום ההיבהוז.

עם זאת, הוא אינו מנגנון מושלם. אין בעצם שום יכולת שליטה על עוצמתו ולמרות שהוא בהחלט רגוע משמעותית ממסכים רבים שכוללים יכולות דומות, אין דרך להפחית עוד יותר את האפקט בכדי שאני אישית אוכל לחיות איתו… נדבר בהמשך על מצב THX, אך אחד מהדברים היפים במצב זה הוא שהוא מכבה את ה-IFC לחלוטין בשביל תמונה קולנועית יותר.

תופעות הלוואי של IFC בד"כ כוללות גמגום רנדומלי (hiccup) וכן את תופעת האוויר החם סביב אובייקטים (fuzzy noise).

בקטע הפתיחה האדיר של האביר האפל, ניתן לראות שני עובדים של הג´וקר שמחליקים לגג הבנק בכדי לנתק את חיבורי הטלפון. בעת החלקתם על גבי הכבלים, הם עוברים מעל משטח של חצץ (או טקסטורה דומה) וניתן לראות בבירור כיצד העולם סביבם "מתקמט" בגלל אפקט ה-FUZZY NOISE אשר מוסיף ה-IFC.

בבדיקת S&M על אלמנט זה, ניתן בהחלט לראות שה-IFC מאבד נתונים כאשר הוא מופעל בדיוק כפי שזה קורה במסכי LCD.


כשלון במבחן S&M כאשר IFC דלוק


מצב תקין – IFC כבוי

איכות תמונה SD

פנסוניק תמיד התאמצה מאוד בתחום ה-SD, אך בניגוד לחלק מהמסכים שקיבלתי עד כה, ל-Z1 כאמור אין אפשרות קליטה של DTT. לכן הייתי מוגבל לחיבורי HDMI. חשוב לציין ניתן גם לחבר ממיר דרך TRANSCODER ל-SCART בכדי לקבל תמונה מיטבית ב-SD ושזו האופציה המועדפת ביותר לקליטת SD על ידי מסך זה.

איכות התמונה ב-SD היתה בהחלט מצויינת. חשוב לציין שמסך בגודל כזה צריך כ-4 מ´ מרחק צפיה לכל הפחות!

רפי רשף בהחלט נראה מצויין וכמעט ולא ניתן היה לזהות ARTIFACTS רגילים. גם האופציות ביחסי המסך היו מצויינים, אך גם במקרה זה, כדאי להשתמש במצב AUTO בממיר בכדי לאפשר יותר מגוון של יחסי מסך עד שיס ישפרו את יכולות המתיחה של הממירים שלהם.

נקודה אחת חשובה היא שה-SHARPNESS במסך מגיע במצב 50% שבו הוא בהחלט מופעל ועלול להוריד מאיכות התמונה (אם כי מי שאוהב תמונות "חדות" עלול ליפול במלכודת ולהעדיף את מצב ברירת המחדל הזה).

איכות תמונה HD

כמו שאר מסכי ה-FULL HD, גם מסך זה באמת מתחיל לעניין כאשר עוברים לתכני ה-HD.

ראיתי מספר רב של תוכניות וסרטים, אפשר לציין לטובה מאוד את איכות התמונה ובעיקר את תלת המימד של התמונה. עיניה של הרופאה באנטומיה של גריי היו בולטות ומדהימות.


סבתא פשוט לא חזרה לעצמה מאז מתיחת הפנים שלה

גם בסרט UNDERDOG, איכות התמונה היתה מצויינת.

אך גולת הכותרת היה משחק הכדורסל בליגת WINNER של עירוני אשקלון מול הפועל י-ם. איכות התמונה היתה מצויינת וכאחד המשחקים הראשונים בהפקה ישראלית, התפעלתי בהחלט מההפקה ומאיכות התמונה (לא שבארה"ב לא עושים את זה יותר טוב, אלא שזה נראה מצויין…).


שימו לב לסימון בין המאמן מימין לשחקן משמאל

איכות התמונה בלוריי

פצחתי בהפקה המדהימה של "ממזרים חסרי כבוד". בראד פיט עמד מולי בסלון. נשבע לכם!


BUIDNESS IS A BOOMIN


מזהים את השחקן השני משמאל?

אבל התענוג האמיתי התחיל כאשר ניגנתי את SIN CITY. זה היה תענוג אמיתי. המשחק של הסרט הזה בין אור וצל והתחושה התלת מימדית של המסך השתלבו לכדי שלמות. זה בהחלט אחד הביצועים הטובים ביותר של הסרט הזה שראיתי עד כה.


זצ"ל תנצב"ה

התמונה ב-SPEED RACER היתה מצויינת, אך רוויה מעט מדי (בעיקר בגווני האדום) ומנגנון ה-IFC לא ממש הצליח להתמודד עם סצינות המרוצים המהירות. עיקר הבעיות היו של FUZZY NOISE ובשל גודל המסך (54" זה לא צחוק) ניתן היה בהחלט לראות אותם בבירור.


תנועה מהירה גרמה למנגנון ה-IFC להדגיש את סביבת הרכב כאילו היה מוקף ב "אוויר חם"

למי שמכיר, המבחן האולטימטיבי שלי למסכים ובעיקר למקרנים הוא מבחן השערה. מבחן זה כולל את סצינת הכפתור האדום (מפורסם בתור הקטע שדרכו זיהו את תקלת ה-CUE המפורסמת מהעשור הקודם) ושערה שדבקה בו באחד הסצינות. את השערה הנ"ל לא ממש ניתן לראות במסכים דקים לרוב ועד כה הצלחתי לראותה אך ורק על מקרנים.

המסך הזה הוא הראשון שעבר את מבחן השערה, שכן ניתן היה בבירור לזהות את השערה. לרוע המזל, לצלם אותה הרבה יותר קשה מלראות אותה.

מקווה שתצליחו לראות אותה בתמונה הבאה.

גם סצינת הבריחה של לילו מהמעבדה עברה מצויין, כולל כל הקטעים הכהים ומדי השוטרים.

גולת הכותרת היא כמובן הרחוב המודרני בסוף הסצינה, שבה חולפות מכוניות אשר מקשות מאוד על מנגנוני ה-IF למינהם. IFC של פנסוניק הצליח בהחלט להפתיע לטובה ולא פספס דבר בסצינה זו.

את סדרת הסרטים הרגילה כמובן שעברנו כרגיל, כולל סצינות KURO המפורסמות (הכהות של המסך ותלת המימד שלו מדהימות).

גם הפירוט על פני מסכות הליצנים ב-DARK KNIGHT (שצולמו כידוע ל-IMAX והועברו לבלוריי ממקור 4K).


זצ"ל תנצב"ה

פונקציות מיוחדות

המסך אינו משופע יכולות מתקדמות כגון הזרמת מדיה מהרשת הביתית או מהאינטרנט. בעצם היכולת המתקדמת העיקרית היא יכולתו להציג סרטים ותמונות דרך חיבור SDHC.

מאוד נוח לצפות בתמונות בדרך זו, אך צריך בעצם מצלמת וידאו של פנסוניק בכדי למצות את ניגון הסרטים שלו. הפורמט של המסך הזה, בדיוק כמו סדרת המסכים G ו-V הוא AVCHD ולא הצלחתי לשעתק סרטי בלוריי לפורמט הנדרש למרות שתאורטית זה אמור היה לעבוד.

מדידות וסיכום

מדידות 

 

את חלק מנתונים כבר כתבנו – יש למסך יחס ניגודיות ANSI של 1400:1 עם ה-V10.  עם עוצמת אור מירבית של 250cd/m2 (מוגבלת על ידי היצרן בכדי למנוע שחיקה מהירה מדי של הפוספורים). ניגודיות המסך הדינמית בלתי ניתנת למדידה. זה המסך השני שבו אין לי יכולת למדוד את הניגודיות בשל השחורים העמוקים שהמסך מצליח לרדת אליהם. כאשר המסך רואה תמונה שחורה הוא מכבה לחלוטין את הפיקסלים ולכן כאשר המסך מציג מסך שחור או שרובו שחור, לא ניתן להבחין בינו לבין החדר השחור שסביבו.

מדובר על יחס ניגודיות גבוה מאוד (במאות אלפים) בדומה למסכי LED LCD עם LOCAL DIMMING (כגון הפיליפס 9704).

בתחום ה-GAMUT, המסך לא מפתיע וכמעט זהה ל-V10.

כך גם במדידה הספקטרלית שלו.

מצב THX משמש לרכז את כל ההגדרות לפי THX, תקן קרוב למדי ל-ISF. הוא מכבה את מנגנון IFC, מוריד SHARPNESS, משנה את טמפ´ הצבע ומחשיך את התמונה לצפיה בחושך. עם זאת, במדידת הצבעים, מצב THX יוצא מעט נמוך בטמפרטורת הצבע שלו, הודות לאדומים מעט גבוהים (הייתי ממליץ להוריד את R/L בכמה נקודות בעת כיול צבע).

המסך מגיע עם גאמה של 2.0 אך עם יחס ניגודיות שלו, זה נמוך בהחלט ואני ממליץ להעלות את הגאמה לפחות ל-2.2 (אשר מניב במדידות שלי גאמה של 2.22).

סיכום

מדובר בהחלט בגולת הכותרת של פנסוניק – זה ללא ספק המסך הטוב ביותר שפנסוניק הוציאה אי פעם. הגירסא המיועדת לישראל מעט מוגבלת בפיצ´רים שלה לעומת זו האמריקאית אשר כוללת כבר ממשק חדש, יכולות הזרמת תוכן מהאינטרנט ואת גולת הכותרת שהוצגה במפגש של חברי האתר בחסות יורוקום באקסודיה בנובמבר – יכולות אלחוטיות אשר הרגולטור בישראל מונע שימוש שלהם בשל התדרים שלהם.

היתרונות של המסך הוא ביחס ניגודיות פנומנלי, עיצוב וגודל יוצאים מהכלל ובכך שהוא מסך הפלזמה הדק ביותר שראיתי עד כה.

החסרונות הם בעיקר בפיצ´רים המתקדמים שפנסוניק השאירה רק למודלים האמריקאים, שלט פשוט יחסית וחוסר של חיבורי SCART וטיונר DTT.

אוקיי, ועכשיו לשאלת מיליון הדולר, איך המסך עומד מול ה-KURO2 ומסכי ה-LED LCD…

התשובה מורכבת. בגדול, זה המסך הראשון של פנסוניק (והשני שבדקתי עד כה) שבעצם עומדים בקו אחד עם ה-KURO2 (כלומר KRP500,KRP600). הוא בפירוש לא עובר את ה-KURO, אך לראשונה כבר לא ממש רחוק ממנו כאשר הוא מכוון כראוי. השחורים שלו באמת מצליחים להגיע לרמות שעד כה היו שמורות רק ל KURO עצמו. אז מי עדיף? זו דבר ראשון שאלה די מיותרת כי בעוד שפנסוניק רק מגבירה את קצב הייצור שלה ופותחת מפעלים, פיוניר סגרה את המפעל ומפסיקה לייצר מסכי פלזמה. מבחינת פיצ´רים, ה-KRP כוללת פיצ´רים של-Z1 אין (הזרמת מדיה מהרשת), אך גם ה-Z1 כולל יכולות ייחודיות (מנגנון החלקת התנועה – IFC ותמיכה ב-SDHC). כאשר משווים את המסך עם LED LCD עם LOCAL DIMMING כמו הפיליפס 9704, התחרות בהחלט קשה וגם במקרה כזה הייתי בוחר את המסך דווקא לפי הפיצ´רים שכן הקונטרסט של שני סוגי המסכים כבר מגיעים לאותה רמה פחות או יותר.

יש לציין שבינואר הקרוב, פנסוניק מכריזה על הדור הבא של המסכים שצפוי להיות קפיצת דרך הן בפיצ´רים והן באיכות התמונה. דור זה יכלול לא רק את כל הדברים שהיו לנו עד כה חסרים (חיבוריות אינטרנט שכרגע משוחררת על ידי פנסוניק רק בארה"ב) אלא גם יכלול תמיכה מובנית בתלת מימד ויכלול לראשונה חלק מהטכנולוגיות שנרכשו מפיוניר עם יציאתה של זו האחרונה משוק המסכים הדקים. לפי הדיווחים, מסכים מהדור הזה אינם צפויים לנחות בישראל לפני ספטמבר 2010, אבל בהחלט יש למה לצפות.

ציונים

  • איכות בנייה: 9.5
  • עיצוב: 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 9
  • שלט: 8
  • יכולות כיול: 9.5 (כמעט ואין צורך לגעת)
  • יחסי מסך: 9 
  • חיבורים: 8 (אין SCART)
  • ממשק: 8
  • פונקציות נוספות: 8 (כרטיס SDHC)

תמיכה בפורמטים:

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – YES HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • קצבים: 50HZ, 60HZ, 24FPS 
  • תמיכה ב-HDMI 1.3: כן
  • תמיכה ב- 24FPS: כן
  • תמיכה ב- WIDE GAMUT: כן
  • ANTI JUDDER: ציון 8 (חסר יותר מצבים ובעיקר מצב יותר נמוך מ-MINIMUM)
  • מבחן S&M עבור מנגנון ה-IF: לא עבר
  • תמיכה ב-DTT: לא
  • תמיכה ביחסי מסך ב-1080i: כן
  • CEC: כן (פעל רק בכניסת HDMI1)
  • XVYCC: כן

מחיר מומלץ לצרכן: 33,900 ש"ח (כולל 5 שנות אחריות)

להמשך הדיון בפורום על הפלזמה 54Z1 של פנסוניק לחצו כאן.

תודה ליורוקום על השאלת המסך לצורך בדיקה זו

7:00
  /  
5.1.2010
  
מאת: עפר לאור

1