מסך LED PRO LCD של פיליפס: 46PFL9704

פיליפס השיקו לאחרונה את סדרת ה-PRO LED שלה עם יכולות LOCAL DIMMING.עפר לאור בודק את ה-46PFL9704, ספינת הדגל של הסדרה ...

7:00
  /  
27.12.2009
  
מאת: עפר לאור
 הקדמה

הקדמה

 

רק לאחרונה בדקנו את הסדרה הקודמת והפופולרית של פיליפס – אשר ספינת הדגל שלה היא ה-47PFL8404 (או 8404 בקיצור). פיליפס בעצם לקחה את הבסיס של ה-8404, שינתה את הפאנל (ובכך גרמה למעבר מ-47" ל-46"), שיכללה ותיקנה דברים שונים, אך ההבדל הדרמטי ביותר – העבירה את המסך לתאורה אחורית LED PRO.

LED PRO זה השם החדש של פיליפס לגרסא שלהם של -LOCAL DIMMING. כלומר, תאורה אחורית שבה יש מקטעים שונים שבכל אחד מהם ניתן להחשיך או להבהיר את התמונה.

מכיוון שה-9704 וה-8404 דומים כל כך בפונקציות רבות, אני לא אתעכב על דברים שהם זהים למודלים הקודמים ואתמקד בעיקר בדברים שבהם המסכים שונים זה בזה.

מבנה חיצוני, עיצוב וצליל

מבחינה חיצונית קשה לפספס את ה-9704. הוא נראה שונה למדי מה-8404. המסגרת שלו היא BRUSHED ALUMINUM עגלגל ויפה.

גם הפינות והצדדים מעוצבים באופן שקשה לפספס, כולל לחצני מגע שמאפשרים העברה זריזה בין תחנות. אפשר לומר שהמסך הוא קפיצת מדרגה בעיצוב של פיליפס. בפעם הראשונה בהרבה מאוד חודשים, אשתי ביררה מה זה המסך היפה הזה בחדר הבדיקות, דבר די נדיר במחוזותינו.

למסך יש גם AMBILIGHT מתוחכם יותר. ניתן לראות זאת כאשר התמונה כוללת תכנים מצבעים שונים. לא רק שיש שלושה פסי לדים (בצדדים ומעל המסך), אלא שמקטעים שונים באותו פס יכולים לקבל צבעים שונים. האפקט מזכיר יותר ויותר את ה-AUREA, המסך של פיליפס שבו גם המסגרת היא מקור אור צבעוני.

בקדמת המסך שני רמקולים מעוצבים ושטוחים אשר מוציאים את התדרים הגבוהים יותר.

לצורך התדרים הנמוכים, פיליפס הוסיפה שני רמקולים אחוריים אשר משתמשים בהחזרי הקול מהקיר ומהמסך עצמו בכדי להגיע להדהוד מתאים לתדרים הללו. האם זה עובד? בהחלט, המסך מתחרה רק ב- 685 של טושיבה באיכות הצליל בתחום הנמוכים שלו.

כאמור, עדיין מומלץ להשתמש במערכת רמקולים חיצונית בכדי לקבל את כל האפקטים, אבל למי שזקוק לרמקולים לצפיה בחדשות או אפילו כשעיקר תכניו אינם רב ערוציים – יכול בהחלט להסתמך על הרמקולים הפנימיים של המסך.

חיבורים

אין הרבה הבדלים בין החיבורים של ה-9704 לבין ה-8404. בעצם התווסף לנו עוד חיבור HDMI נוסף ונחוץ.

החוסר היחיד שאני יכול להצביע עליו זה מחסור בכניסה לכרטיס זיכרון עבור תמונות.

השלט

את השלט אני לרוב מותיר לסוף הבדיקה, אך הפעם קשה להשאר אדיש לנוכח השדרוג המשמעותי שפיליפס הכניסה לשלט הזה. מבחינה עיצובית, השלט הוא קופי אחד לאחד של השלט של ה-8404, אך במתכת BRUSHED ALUMINUM.

שינוי קל זה משדרג את השלט באופן דרמטי. הוא הופך לא רק לשלט היוקרתי ביותר שנראה במחוזותינו זה מכבר, אלא הופך אותו לנוח יותר וקל יותר לשימוש. דבר זה נעשה על ידי עיצוב מדוייק של כל כפתור ולחצן באופן אשר מאפשר בקלות זיהוי שלהם והפרדה ברורה בין לחצנים שכנים.

עדיין חסר כפתורי ה-DISCRETE שאנחנו כל כך אוהבים ועדיין הגישה לכניסות השונות מעט מסורבל, אך קשה להתעלם מהשיפור שפיליפס עשו כאן.

דרך תפריטי המסך ניתן לגרום לשלט להיות מתוכנת כשלט אוניברסלי. ניסיתי לתכנת אותו על ידי בחירת מספר חברות אך לרוע המצב הציוד שניסיתי לשלוט בו דווקא לא היה ברשימה, לפיכך הוא לא הצליח לזהות אותו. הרעיון כאן יפה (כי המסך בעצם מנחה אותך מה לעשות בכל שלב) אבל זה בהחלט לא למשתמשים רגילים אלא למתקדמים בלבד.

ממשק

ממשק המשתמש זהה בעצם ל-8404. נשמרו כל הצבעים של השחור והמסגרת של שלוש העמודות.

קשה לי לומר שאני מתלהב מממשק שכזה. זה המסך השני של פיליפס שאני נתקל בו ועקומת הלמידה בהחלט היתה קלה יותר במסך הזה מאשר עם ה-8404. עם זאת, אני עדיין חושב שמשתמשים רבים יסתבכו מהממשק החדש ושהוא לא מהאינטואיטיביים ביותר.

הרעיון של עמוד הבית שבו ניתן לכתוב איזה ציוד יש לנו בבית ולהגיע אליו בקלות הוא נוח מאוד. אני מעריך שיהיו רבים שיאהבו אותו.

המסך

המסך 

מסכים רבים כוללים פילטר קדמי גמיש דק ועדין אשר בעצם חושף את הפאנל לפגיעות.

פיליפס משתמשת בפילטר קדמי קשיח והרבה פחות עדין מזה של החברות האחרות. זה לא אומר שהמסך חסין לפגיעה או שריטה, אך בהחלט מוסיף שכבת הגנה נוספת. בדומה למסכים רבים אחרים, גם כאן טביעות אצבעות לא קלות להסרה…

עם זאת, ניתן לראות בתמונות שונות בביקורת זו את הרפלקציה שלי ושל המצלמה, כך שכדאי למי שיש לו תאורה אחורית, לשנות את הזוית של המסך באופן כזה שימנע החזרי אור ישירים. הדבר נוח למדי לביצוע שכן למסך יש מעמד בעל יכולת הטיה מובנה.

כמו למודלים קודמים, גם ל-9704 יש יכולות לאפשר לך לכייל לעצמך את המסך:

LED PRO

תאורת LED אחורית היא המילה האחרונה בטכנולוגית LCD. לא רק שהיא מאפשרת שליטה מדוייקת מאוד בתאורה האחורית, חסכונית בחשמל ומבזבזת פחות אנרגיה (קרי: דורשת פחות קירור מכיוון שהיא פולטת פחות חום) אלא שהיא גם משפרת את איכות התמונה על ידי הבהוב מבוקר אשר מעלים מריחה. 

כידוע יש שתי שיטות לבצע תאורת LED אחורית. הראשונה היא תאורה מסגרתית והשניה היא תאורה מקומית (LOCAL DIMMING). 

בתאורה מסגרתית יש הוזלה בשל העובדה שלא כל מקורות האור צריכות להיות זהות בגוון או בעוצמה ובשל צמצום במספר הנורות שהמסך נזקק להם. תאורה כזו גם יכולה לאפשר למסך להיות דק מאוד. החסרון של שיטה זו היא בכך שסצינות שכוללות גם איזורים בהירים וגם כהים חייבים בפשרה או בעומק השחורים או בעוצמת הלבנים.

בתאורה מקומית (LOCAL DIMMING), התאורה האחורית מורכבת ממאות מוקדי אור שבכל אחד מהם ניתן לשלוט בנפרד בעוצמת האור.  החסרון העיקרי בטכניקה הזו היא בעלות שלה, אך יש חסרונות נוספים – קשה יותר לעשות מסך אחיד (כלומר, נפגעת ה-UNIFORMITY) באופן מוחלט. קשה גם לשנות את עוצמות האור באופן מושלם ולכן יש עדיין זליגות אור ממקום למקום. ככל שמספר האיזורים רב יותר, כך התופעות יכולות להיות מרוסנות טוב יותר.

בפיליפס יצאו עם שני קוי מוצרים שונים כאשר קו המוצרים LED מבוסס על תאורת LED מסגרתית. קו מוצרי ה-LED PRO משתמש בתאורת LED מקומית.

ה-9704 נמנה מהזן עם LED PRO וככזה אנחנו מצפים לשיפור דרמטי בשחורים שלו ובטיפול שלו בסצינות מעורבות (כאלה שכוללות קטעים בהירים עם כהים). עוד פרטים על המסך והתאורה שלו נגלה בפרקים הבאים.

תופעה מוזרה ומעניינת בהקשר לתאורה האחורית היא שבד"כ תאורת LED מתפארת במהירות שבה היא יכולה להחליף מבהיר לכהה וההיפך. יש יתרון בולט במעבר מהיר: מעבר בין סצינות נעשה ללא תחושה שיש תאורת LED איזורית…

החסרונות של מעבר מהיר הוא בסצינות שבהן מעבר כזה עלול להתגלות בשל קפיצה מהירה מדי מבהיר לכהה.

מבין שתי האופציות, אני אישית מעדיף את האופציה הזריזה. פיליפס היא בינתיים היחידה שראיתי שבחרו באופן מודע ומכוון להאיט את המעבר של התאורה האחורית בין המצבים.

היתרון של הדבר הוא כשיש כתוביות והמסך מצליח לעקוב יפה אחריהן עם התאורה האחורית.

לעומת זאת, ה-9704 אינו מזהה מעבר בין סצינות, מה שאומר שסצינה עם אור אשר פתאום הופכת שחורה גורמת לכך שניתן עדיין לראות אור איפה שהדלת היתה אשר הולך ונעלם. הדבר מזכיר מעט רוח רפאים שהיתה ועכשיו איננה.

הדבר בהחלט יכול להסיח את הדעת ולדעתי זה חיסרון שפיליפס צריכה לתקן עם שדרוג תוכנה במידה והדבר אפשרי. לדעתי ניתן לחוש במעבר האיטי הזה ביותר מקרים מאשר מהמקרה ההפוך שבו מעבר מהיר מדי בין אור לחושך עלול להסיח את הדעת.

זליגות אור ואחידות

בכל סוגי המסכים קיימות בעיות שונות וגם LED LCD אינה חפה מבעיות. כאשר מדובר על מסך עם תאורת LED פריפריאלית (היקפי), יש בעיה קשה של אחידות – קשה מאוד להביא את האור מפינות המסך לכל רוחבו באופן אחיד ולכן לרוב יש הבדלים בעוצמות האור בין מרכז המסך לפינותיו. כשמדובר בתאורה אחורית (CCFL), הבעיה קשה יותר מכיוון שיש שכבת "טשטוש" (DIFFUSER) אשר יכולה לקבל קימוטים ואור יכול לברוח ממנה.

כאשר מדובר על מסך LED LCD, אנחנו חוזרים לשכבת DIFFUSER שעלולה להתקמט ולכן יש סיכון בבריחה וזליגת אור. מצד שני, את התופעות הללו ניתן בעיקר לראות כאשר המסך שחור והאור עדיין דלוק – מצב שבעצם לא קיים במסכי LOCAL DIMMING…

לכן, במסכים כאלה לא נכון להגיד שאין זליגות אור ועננות (בעיות אחידות קלסיות) אלא פשוט שהן מוסתרות טוב יותר על ידי הטכנולוגיה…

לצורך בדיקה זו עשינו שימוש בחשיפה ממושכת:

יש לציין שאת התופעה לא ניתן לראות עם תמונה רגילה אלא רק על ידי הצבת PATTERN עם IRE נמוך (במקרה הזה 30%APL) ושימוש במצלמה עם זמן חשיפה ממושך.

זליגת אור אפשרית נוספת היא תוצאה של ה-LOCAL DIMMING, כלומר דליפה של אור מחוץ לאיזור שבו יש אור. יש מספר בדיקות שניתן לעשות לכך, אך הדגמה פשוטה לכך כרוכה ב-TEST PATTERN עם פסים ומצלמה עם חשיפה ארוכה:

כפי שניתן לראות יש טיפה אור שיוצא מגבולות מסגרת האור. חשוב לציין שלא מרגישים בכך עם תכנים רגילים.

כך נראה התמונה ללא חשיפת היתר:

 

בדיקה נוספת היא כיווניות המסך. בכל מסכי ה-LCD יש מגבלת כיווניות. במקרה של פאנל זה, מעבר לכ-45 מעלות OFF AXIS, ניתן לראות שהמסך בהיר יותר וצבעו הופך לסגלגל.

איכות תמונה – SDTV

בדומה ל-8404, גם ב-9704 יש קליטת DTT מושלמת. ההגדרות לקליטת השידורים, משום מה הלכו לי הרבה יותר לאט. המסך מנסה ככל הנראה לבדוק כנגד יותר פורמטים ולכן לוקח זמן רב לזהות את כל התחנות והערוצים.

ניתן להגדיר ידנית את התדר (514MHZ למי שמעוניין) או פשוט להגדיר מדינה (אני בחרתי ב-OTHER) ולהמתין עד שהמסך יזהה את הערוצים.

בדיוק כמו מסך ה-8404, מסך זה נותן את אחת התמונות הטובות ביותר עם DTT שניתן לקבל כיום. השיפור ביחס לממיר HD של יס הוא דרמטי ובהחלט ראוי לציון. מעבר בין DTT לבין חיבור HDMI עם ממיר HD הניב הבדלים גדולים מאוד והמלצתי ליס היא לעבוד על שדרוג איכות התמונה בערוצים 10+2 באופן כללי אך במיוחד דרך ממירי ה-YES HD…

המסך מאפשר כניסת ממיר SD, כולל זיהוי ASPECT RATIO תקין – דרך שתי כניסות ה-SCART של המסך. גם כאן יש שיפור ביחס לאיכות התמונה שניתן לקבל בממיר ה-HD, כך שאפשר לדרג את האיכות של ה-DTT כטובה ביותר, ממיר SD כמעט פחות טוב וממיר ה-HD כמטושטש מכולם.

ההבדל ניכר בגילוח של שחקן על המסך אשר נראה לא מגולח על גבי DTT והגילוח שלו הפך מטושטש יותר בממיר ה-HD כך שלא ניתן היה לשפוט אם הוא פשוט כהה יותר באיזור הזה או פשוט לא מגולח…


זה רק אני או שהשחקן הזה קופי של קריימר?!

איכות תמונה – HDTV

בלי להתחשב בנושא השחורים שעליו נפרט בנפרד, אפשר לציין שאיכות התמונה של ה-9704 מצויינת. לטעמי המסך מעט גרעיני יותר מה-8404. המעבר בין 47" ל-46" מצביע על שינוי בספק המסכים של החברה. משמעות הדבר היא פאנל בטכנולוגיה שונה לחלוטין מה-8404. אם תשאלו אותי איזה פאנל טוב יותר? קשה להשוות מכיוון שלא ראיתי את שני המסכים זה לצד זה, אך אם הייתם מעמידים אותי בפינה, כנראה של-8404 יש פאנל מעט טוב יותר בגלל שהוא היה פחות גרעיני.

לצורך הבדיקה צפיתי במספר קטעי סרטים וסדרות דרך YES MAX HD.

התכנים הועברו ב-1080i למסך. לאורך הבדיקות חיפשתי בעיקר בעיות עם ה-LED אך המקומות היחידים שהציק לי האפקט של האיטיות ב-LED האחורי היה במעבר למסך שחור.

ב-YES MOVIES צפיתי ב-LOVE GURU. הצבעים היו רוויים והתמונה היתה מצויינת. לאורך כל הסרט היה פירוט רב והתמונה היתה מצויינת.

גם סרטים מצויירים שבהם הקוים צריכים להיות סופר חדים היו ברורים בהחלט ב-HDTV.

קל היה מאוד לזהות תכנים שהם במקור HDTV וכאלה שעברו UPSCALE.

עברתי לנגנים שונים, כולל מזרימדיות (DUNE BASE 3) ובדקתי את אוסף הבדיקות הקבוע. התחלתי דווקא עם CARS, הגדלתי את PERFECT PIXEL HD (עיבוד ה-100HZ) והדלקתי את אופציית ה-200HZ. התמונה היתה חלקה ומנגנוני החלקת התנועה הצליח לזהות את המעברים הקשים גם כאשר היה מדובר בתנועה מהירה במיוחד. קוי המתאר של צידי המירוץ נשארו עקביים ולא התמזגו בענני האבק או ברכבים בצידי התמונה (כפי שנעשה לעיתים במנגנוני 100HZ פשוטים יותר).

עם זאת, היתה הדגשה מוגזמת של MPEG ARTIFACTS בקטע הנ"ל והיה צורך להגדיל ידנית את אפשרויות הורדת הרעשים בכדי להפוך את התמונה לנעימה יותר לצפיה. נראה שמנגנוני העיבוד תמונה מעדיפים תמונה חדה על פני עיבוד MPEG ARTIFACTS וצריך לבטל אופציות אלה כאשר צופים בתכנים בעלי קצב נתונים נמוך יותר.

בבלוריי המצב היה טוב בהרבה. פצחתי עם STAR WARS הפרק השלישי מהטרילוגיה השניה. תחילת הפרק, כידוע, כולל סצינת לחימה מהקשות לעיבוד. לא רק שיש אין ספור גופים שצריך לעקוב אחריהם, אלא שהתמונות כוללות רקע של חלל עם פיצוצים, דמויות בהירות וכהות ואין ספור סצינות מעורבות. אפשר לומר שסצינה זו היא קשה במיוחד למסכי LCD בגלל השילוב של צורך בקונטרסט גבוה במיוחד עם עיבוד תמונה ראוי.


הסצינות המהירות קשות לצילום בפוקוס מושלם (פשוט כל הזמן דברים זזים…)

ה-9704 עבר את המבחן בהצלחה גבוהה (IN FLYING COLORS). סצינות הלחימה הקשות מצליחות לשמור על האותנטיות והרקע הכהה נשמר כזה. אין מעברים מפתיעים בין רמות שונות של תאורת רקע ובכלל לא ניתן לזהות שהמסך עובד קשה עם תאורת הרקע (הוא כן). קטעי השחור עמוקים ותלת מימדיים והתמונה נעימה מאוד למראה.

המשכתי עם נארניה. סצינת המערה נשמר בתאורה נכונה ופני הדמויות נותר נכון ולא הפך לירקרק או כהה.

בסצינת מלכת השלג – ניתן לראות את כל גווני השיער של הילד (זה קשה לצלם ללא שרפה של גווני הלבן של מעיל הפרווה הלבן של המלכה).

דיסק הבדיקות של KURO2 שימושי לבדיקות קונטרסט קיצוניות (ה-9704 עמד בו באופן מושלם):

גם הבלוריי של SIN CITY הוא מבחן לא פשוט למסכי LCD:

בסצינת הבריחה של האלמנט החמישי, ניתן לראות את מלוא הפרטים וסצינת המנהרה נותרת מדוייקת וחדה.

ניתן היה בקלות (כאמור, דינמיות המצלמה מונעת צילום של הפרטים הללו) לזהות את הפרטים על מדי השומרים במתקן.

פניה של לילו היו מדוייקים וחדים, ומלאי צבע ורגש. מנגנון ה-100HZ הצליח יפה להתמודד עם סצינת רכבי האוויר מחוץ למנהרה.

100HZ, 200HZ

יש מספר דרכים לממש 200HZ ומספר מטרות שהמספר הזה משרת. בגדול, אין ממש צורך להוסיף עוד תמונות ביניים מעבר ל-100HZ, הדבר אינו משרת דבר ואינו ממש אפקטיבי. לכן, מרבית החברות עוברות ל-200HZ שמטרתו היא להבהב באופן כזה שיוריד את זמן התגובה של הפאנל.

לפאנל LCD לוקח זמן מה לשנות את הגוון שלו. בדרך מגוון אחד לגוון שני, הוא עובר את כל גווני הביניים – דבר שגורם למריחה. ככל שזמן התגובה של הפאנל קצר יותר, כך קצר יותר זמן המעבר בין הגוונים. למרות הזמנים המהירים של פאנלים כיום (2-4 מילי שניות) בעת תנועה ניתן לחוש את זמני התגובה בצורה של מריחה קלה וחוסר חדות. הפיתרון של 200HZ הוא לכבות את התאורה האחורית בעת שה-LCD עדיין אינו "יציב".

הדבר גורם לשני דברים:

  • העין אינה רואה את המריחה (ההבהוב דווקא לא מפריע לה כמו שמריחה…)
  • זה חוסך אנרגיה כי חלק גדול מהזמן ה-LED כבוי בעצם…

את ה-200HZ בדקתי וזה עושה לתמונה רק טוב. למרות שיש למסך אופציה לכבות מנגנון זה, אינני ממש רואה סיבה לא להשאיר אותו דלוק. מנגנון ה-100HZ של פיליפס עובד לא רע למי שאוהב את התכונה הזאת אך זה עדיין לא מושלם.

בדיקת SPEARS & MUNSIL כוללת MOVING BURST PATTERN אשר מיועד לבדוק עד כמה מדוייק מנגנון עיבוד ה-100HZ של מסכים. בדומה למסכים אחרים שבדקתי בעבר, גם במצב MINIMUM וגם ב-MAXIMUM חוויתי לא מעט ARTIFACTS. משמעות הדבר היא שכאשר המנגנון דלוק, יש אובדן של רזולוציה בשל חוסר יכולת של המערכת לזהות פרטים כה מדוייקים.


זה מה שאנחנו רוצים לראות (ובאמת רואים את זה במצב שבו NATURAL MOTION כבוי)


ניתן לראות שכאשר מדליקים אותו, המסך לא מצליח לעמוד בעודף הפרטים שנעים בעת ובעונה אחת

כלומר, יש כאן בהחלט איזה שיקול שצריך להפעיל. מי שאוהב תנועה חלקה צריך לדעת כי היא מגבילה מעט את היכולת של המסך לעבד נתונים חדים (בעיקר בבלוריי). בתכנים שאינם בלוריי אין קצבי נתונים גבוהים עד כדי כך שהנושא צריך להפריע ולכן אין ממש צורך לכבות את המנגנון במידה ואתם אוהבים את הטכניקה ואינכם צופים בבלוריי.

במצב שבו NATURAL MOTION כבוי אין את התופעה הנ"ל.

מדיה

שירותי רשת

בדומה ל-8404, גם ל-46PFL9704 יש יכולות הזרמת מדיה של תמונות, סרטים ומוזיקה. ניתן לקבל תכנים אלה מהרשת הביתית או מהאינטרנט.

מאז הסקירה שלנו של מסך ה-8404, הוסיפה פיליפס לא מעט שירותי תוכן לפורטל הרשת שלה. צוואר הבקבוק של שירותי הרשת נותר עם זאת כפי שהיה – כח העיבוד של המסך עדיין איטי למדי ביחס למחשב. התרגלנו כבר לעיבוד זריז יותר ונראה לי שעלינו להמתין לפחות עוד דור או שניים לפני שנוכל להשתמש ביכולות הללו במסכים כראוי עם מעבדי ATOM או ION או דומיהם.

ב-9704 אנחנו יכולים לראות מעט שיפור בביצועים (לא מדדתי את זה ביחס ל-8404, אבל זה יותר עניין של תחושה), וכן מגוון שירותים רחב יותר.

המסך עצמו מגיע עם חיבור חוטי רגיל, אך משום מה המסך סירב להתחבר לשירותי האינטרנט שלו כאשר ביקשתי להתחבר דרך ETHERNET.

למסך חיבור רשת אלחוטי מובנה, והוא בהחלט העדיף להתחבר לאחת מהרשתות שלי עבור שירותי הרשת שלו:

יכולות ההתחברות של המסך הן מרשימות מאוד, שכן הוא זיהה רשתות אלחוטיות בבניין שלנו וכן בבניינים שכנים למרות שהלפטופ שלי לא הצליח לתפוס כמעט חצי מהרשימה שהוא זיהה.

מכשהתחבר לרשת האלחוטית בבית, הוא הצליח בזריזות רבה לספק את שירותי התוכן. אפשר לומר שזה מאוד מרשים ובכלל מרענן שלא צריך לחבר דונגל או חיבור נוסף ושהמסך עצמו כולל את חיבור הרשת האלחוטי ושזה גם עובד באופן אמין ומהיר!

שירותי התוכן עצמם טיפה הורחבו מאז ימי ה-8404, אך המהירות ואיכות התמונה נשמרו פחות או יותר באותה רמה. כמו מסכים ומזרימדיות אחרים, גם כאן יוטיוב יורד באיכות סטנדרטית ולא באיכות ה-HD שאני יודע שקיים ביוטיוב (כי אני העלתי את הסרטון הספציפי הזה):

 

השירותים עצמם יציבים למדי והם תוספת חביבה מאוד למכשיר. כמה אנשים ישתמשו בשירותים הללו קשה לי לדעת.

אני אישית מאוד הייתי רוצה לראות שירות IMDB שרץ ברקע מבלי להפריע לסרט (עדיף כזה שידע כבר במה אני צופה לפי ה-EPG)…

DLNA

עם זאת, שירות ה-DLNA נותר כפי שהיה ב-8404. כלומר, עבד לי ללא בעיות עבור מוזיקה ותמונות אך עשה קשיים לא קלים עם וידאו.

ניסיתי עם מספר לא קטן של שרתים שעובדים לי עם מכשירים אחרים. זה פשוט לא עבד. המסך פשוט דורש פורמטים בסיסיים שפשוט אין לי. כאשר הוא כן זיהה קובץ כתקין, הוא לא עמד בקצבי הנתונים. השמועות מדברות על כך שבדור הבא של מסכים פיליפס הולכת להכניס לא רק תמיכה בתרגום אלא גם תמיכה טבעית ב-MKV. בהחלט מרגש ומעורר צפיות.

לעומת זאת בתמונות ובמוזיקה לא היתה בעיה כלשהי לנגן מאותם שרתים בדיוק.

USB עובד בעצם בדיוק באותה דרך שב-8404 (לא הרגשתי בכל שינוי).

מבחינת ביצועים לא חשתי בהבדל מהותי דרך חיבור חוטי או אלחוטי. את שדרוג התוכנה שעשיתי למסך (הוא שם לב שיש לו עדכון כמה ימים אחרי שקיבלתי אותו לביקורת) העדפתי לעשות עם חיבור רשת קוי, אך ניתן אפילו לעשות אותו על ידי USB ע"י הורדת הקושחה מאתר P4C של פיליפס.

מדידות

מדידות 

 

מסך זה הוא אחד הראשונים שבעצם אין לנו (או לאף אחד אחר) בעצם דרך למדוד את הקונטרסט הדינמי שלו. הסיבה לכך פשוטה, כאשר המסך שחור, התאורה האחורית כבוייה לחלוטין ולכן לא פולטת אור כלל! בכל הטכנולוגיות האחרות שמדדנו עד כה, המסך היה חייב לפלוט כמות מינימלית של אור גם כשהאיזור היה שחור, בין אם זה נעשה בגלל זמני תגובה (להדליק ולכבות את מקור האור לוקח הרבה זמן) או פשוט מכיוון שטכנית אי אפשר לכבות לחלוטין את פליטת האור.

ב-LED כאמור, אין בעיה כזו, וכאשר המסך מציג מסך שחור וחדר הבדיקות שלי היה חשוך לחלוטין (מדובר בחדר חושך, כך שאין שום מקור אור חיצוני) החדר היה חשוך לחלוטין ולא ניתן לזהות את המסך. המשמעויות של זה היא שבעצם יחס הניגודיות הטכני שואף כאן לאין סוף ללא קשר בבהירות המסך.

לכן במקרים כאלה, אנחנו נאלצים לטכניקות מחוכמות משהו. פיתרון אחד הוא למדוד את כמות האור של 10IRE ובכך לאפשר השוואה בין מסכים כאלה. טכניקה זו היא המובילה אצל יצרנים בכדי ליצור מודל מתמטי (על ידי השלכת עקומת הגאמה) והוא הבסיס לכל ההמצאות של יחסי הניגודיות העצומים שאנחנו רואים בכל הפרסומות.

אז מה בכל זאת ניתן לבדוק? ניתן לבדוק יחס ניגודיות של הפאנל ויחס ניגודיות סטטי. הבעיה היא שעם LOCAL DIMMING, הקונטרסט הגבוה יותר מייצג יותר מאשר קונטרסט סטטי… במדידות הללו הגעתי לקונטרסט ANSI של הפאנל 2500:1, וקונטרסט ANSI של המסך מגיע ל-3000:1. מספרים מאוד מאוד יפים, אין מה לומר – הרבה מעבר למסכים אחרים בתחום שעשיתי עליהם מדידות דומות.

גם עוצמת האור שהמסך מפיק היא גבוהה ומגיעה עד לכמעט 500NIT, משמעותית יותר עוצמתי ממסכי פלזמה. המסכים היחידים שמגיעים למספר גבוה כ"כ ואפילו עוברים אותו הם מסכי סמסונג.

מדידות גמוט הצבעים של המסך נראה לא רע, אם כי מעט רחב מדי במצב ברירת המחדל. עושה רושם שפיליפס מעדיפה צבעים חיים על פני צבעים מדוייקים (ליגיטימי בהחלט).

גרף טמפ´ הצבע של המסך יציב כמו סרגל – דבר מפתיע ביותר ומאוד לא אופייני למסכים ברמות הללו. כל הכבוד לפיליפס, רואים שיש כאן מאמץ רציני לקדם את הנושא והתייחסות ברורה לנושא הכיול.

 

המסקנה היא שמסך כזה אינו צריך יותר מאשר כיול BRIGHTNESS / CONTRAST פשוט – הדלקת מצב CINEMA/MOVIE ומעבר ל-WARM תספיק בהחלט. גם תיקון קל של BH ו-RH (הורדתם באחוזים בודדים) טיפה תשפר את הכיול במידת הצורך.

בדומה ל-RV685 של טושיבה, ל-LED יש מאפיינים מיוחדים לגרף הספקטרלי וניתן לראות זאת בבירור.

בנוסף, ניתן לראות שגרף הגאמה (אשר אותו דווקא לא ניתן לכייל!) גבוה מדי (2.56 זה משמעותית מעל התקן)  – מה שאופייני למסכים עם יחס ניגודיות גבוה. במקרה הזה הייתי אולי מוריד טיפה את הגאמה אילו זה היה רק אפשרי.

סיכום

 

בהחלט ניתן לראות שפיליפס לקחה ברצינות את הכניסה שלה לתחות תאורת ה-LED ועשתה מאמצים גם עיצוביים וגם מבניים בכדי לבדל את עצמה מהעדר בתחום הזה. לדעתי הם הצליחו.

נקודות החולשה של המסך הוא גרעיניות וכיווניות יתר של הפאנל, מנגנון תאורת LED איטי (אני מתפתה לומר "עצל"), ממשק מעט עמוס ובעיות הזרמת וידאו דרך מערכת ה-DLNA.

אחד היתרונות הבולטים של המסך הוא שהוא מסך בשל לחלוטין ולא נראה כמו דור ראשון של טכנולוגיה חדשה. עומק התמונה ואוסף הפיצ´רים במסך זה הוא מהחזקים בתחום. גם השילוב של מקלט DTT איכותי במיוחד, מנגנון עיבוד תמונה חדשני וחזק משולב ביחד עם יחס ניגודיות מהגבוהים שראינו אי פעם (אם לא הגבוה ביותר).

ציונים

  • איכות בנייה: 9
  • עיצוב: 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 9
  • שלט: 9
  • יכולות כיול: 9 (כמעט ואין צורך לגעת)
  • יחסי מסך: 9 
  • ממשק: 8
  • פונקציות נוספות: 9.5 (תמיכה ב-DLNA, חיבור USB, רשת אלחוטית)

תמיכה בפורמטים:

  • חיבוריות HTPC: מצויין
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – YES HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • קצבים: 50HZ, 60HZ, 24FPS 
  • תמיכה ב-HDMI 1.3: כן
  • תמיכה ב- 24FPS: כן
  • תמיכה ב- WIDE GAMUT: כן (אם כי לא ניתן לבטל זאת)
  • ANTI JUDDER: ציון 8.5 (חסר יותר מצבים ובעיקר מצב יותר נמוך מ-MINIMUM)
  • קצב עדכון מסך: 200HZ (כלומר 100HZ + הבהוב)
  • CEC: לא (ככל הנראה פועל רק עם ציוד של פיליפס בלבד!) 
  • XVYCC: כן

מחיר מומלץ לצרכן: 21,990 ש"ח

תודה לחברות פיליפס ולאלקטרה על השאלת המסך לצורך בדיקה זו

להמשך הדיון בפורומים בנושא ה- 46PFL 9704 לחצו כאן


7:00
  /  
27.12.2009
  
מאת: עפר לאור

1