In Ear Headphones – המבחן הגדול

עושה רושם שרואים אוזניות In Ear בכל מקום ובקצב הזה בטח נתחיל לקבל אותן יחד עם המשלוח מנות בפורים. מממ... ...

7:00
  /  
29.11.2009
  
מאת: איתי חזום
הקדמה

הקדמה

אוזניות Earbuds קיימות בשוק כבר מאז תחילת המהפכה של נגני טייפ ניידים, דרך נגני CD ניידים ועד נגני ה mp3 (והרבה פורמטים אחרים) של היום. זה לא שאנשים מעדיפים את הסאונד שלהן על אוזניות גדולות, אנחנו פשוט רוצים משהו שיותר מתאים לאופי הנייד של המכשירים האלו. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מסתובבים עם הנגן בחוץ – אנחנו לא מאזינים רק למוסיקה אלא גם לכלי הרכב בסביבה, לאנשים שמדברים לידנו ולכל רעש חיצוני אחר, ולפה נכנסות אוזניות הIn Ear או IE.

תיאור מעט גס לאוזניות IE הוא אטמי אוזניים שדחפו לתוכם אוזניות. מה מקבלים בתמורה? בראש ובראשונה הפחתה של רעשים חיצוניים, מה שמאפשר לנו להאזין למוסיקה באופן יותר נקי, ואפילו לשמור יותר טוב על השמיעה שלנו מכיוון שעכשיו לא צריך להגביר את הווליום עד הסוף על מנת להתגבר על הרעשים מבחוץ. פלוס נוסף על הדרך הוא הפקה הרבה יותר מוצלחת של תדרים נמוכים (בסים להזכירכם).

כמובן שלא הכל יכול להיות דבש ואוזניות IE אינן חפות מבעיות, החל מרמת הנוחות (משתנה מדגם לדגם), אטימה של הרעשים מבחוץ (לא כולם אוהבים את זה), אפקט המיקרופוניות שגורם לכל תזוזה של הכבלים או צעדים של הרגליים להישמע כמו דפיקות בראש (וכל אכילה של תפוצ´יפס לסיוט), וכמובן אופי הסאונד שלהן שנהוג להגדיר אותו "בתוך הראש". הסיבה העיקרית אגב לאפקט הזה של אוזניות ה IE (וגם Earbuds במידה מסוימת) היא העובדה שהאוזנייה בעצם "מדלגת" על אפרכסת האוזן (החלק החיצוני) שלה חלק חשוב באופן בו הראש שלנו תופס או "מפרש" את הסאונד שמגיע מהסביבה.

אוזניות ה IE קיימות במגוון של סוגים, החל מדגמים מאד זולים מיצרן סיני עלום שם, דרך דגמים נפוצים של שמות מוכרים בתעשייה (ישנם יותר מדי בשביל לציין כאן), ועד דגמי היי אנד של יצרנים מתמחים שמחליפים את הדרייברים הדינאמיים בדרייברים מסוג Balanced armature (פירוט בהמשך).

גם האופן שבו האוזנייה יושבת באוזן משתנה מדגם לדגם. ישנן אוזניות שיושבות יותר בחוץ מאשר בפנים וישנן כאלו שדורשות הכנסה יותר ישירה לתוך תעלת האוזן. ישנן כאלו שבהן הכבל פשוט יורד כלפי מטה, או לחילופין עובר מסביב לעורף, או פשוט מונח מסביב לאפרכסת.

בתחום ההיי אנד ישנן אוזניות IE שמוצעות גם בהתאמה אישית בהן גוף האוזנייה מותאם למבנה האוזן שלנו (לאחר לקיחה של תבנית אוזן במכון המתאים) בדומה למוניטורים שמשמשים בהופעות במה.

למבחן התייצבו כתשעה דגמים מחמישה יצרנים שדווקא פחות מוכרים במדינתנו הקטנה.

Radiopaq

חברה צעירה מאנגליה שהוקמה באוקטובר 2007 כאשר המוצר הראשון שלהם היה בעצם האתר radiopaq.com בו ישנה גישה לרדיו אינטרנטי ופודקאסטים מרחבי העולם. צעד שני היה לספק את ה Rp5 – מכשיר רדיו אינטרנטי חיצוני שאפשר להאזין לאתר דרך wifi ללא צורך במחשב (המוצר מיועד לצאת לשוק בסוף 2009). נוסף על כך החברה משווקת מגבר חיצוני לנגנים ניידים וכמובן ליין של אוזניות IE שבשונה מיצרנים אחרים מקוטלגות לפי סגנון מוסיקה.

האוזניות
סדרת ה Custom tuned Earphones כוללת ארבעה דגמים שמסווגים לפי סגנונות המוסיקה: רוק, פופ, ג´אז וקלאסית (בדומה לאקולייזרים של מערכות מיני ישנות). כל אוזנייה משתמשת באותו הדרייבר, אבל גוף האוזנייה שונה על מנת לספק "חתימת סאונד" שיותר מתאימה לסגנון מוסיקה מסוים (יותר עניין של טעם אישי לדעתי), לדוגמא דגם הרוק נותן יותר דגש בתדרים הנמוכים יחסית למיד/גבוהים בעוד שדגם הקלאסית עושה את ההיפך.

     

מפרט טכני
תחום תדרים: 18hz – 20khz
נצילות: 120dB
עכבה: 16 ohm
דרייבר: 10 מ"מ דינאמי
אורך כבל: 1.2 מטר
מחיר: 33 פאונד (מאתר החברה לא כולל משלוח ומע"מ)
אתר: http://www.radiopaqproducts.com

מה בחבילה
כל ארבעת הדגמים מגיעים באריזות פלסטיק קשיחה שקופה כאשר האוזניות עצמן יושבות בתוך מחיצת פלסטיק בתוך המארז עצמו. האריזה עצמה נאה, וגם עוזרת להגן על האוזניות במשלוח. פתיחה של האריזה דורשת מעט עדינות על מנת שלא לקרוע בטעות את הכבלים או לגרום נזק לאוזניות עצמן.

מבחינת אביזרים נלווים מדובר פה על חבילה מאד דלה – בנוסף לאוזניות מקבלים רק שני זוגות של ראשי סיליקון נוספים (בגדלים שונים כמובן) וזהו… בדר"כ המינימום שנהוג לצרף זה גם נרתיק אחסון, כאשר חלק מהיצרנים גם מוסיפים גם אביזרים נוספים כמו ספוגים מספוג (ישנם אנשים שמעדיפים את אלו), כבל מאריך, מתאם למטוס, קליפס לחולצה, מפצל וכדומה.

האוזניות עצמן בנויות ברמה גבוהה יחסית ואינן מרגישות זולות. גוף האוזנייה עשוי ממתכת כאשר כל אוזנייה מעט שונה אחת מהשנייה במבנה החיצוני. האוזניות מיועדות או לשימוש רגיל בו הכבל (מסוג Y) משתלשל כלפי מטה או כשהכבל משתלשל מסביב לאוזן. כל הדגמים נוחים יחסית כאשר דגם הפופ הכי מוצלח בגלל המידות היותר קומפקטיות, ודגם הג´אז הכי פחות נוח בגלל מידותיו היחסית גדולות. העניין תלוי גם בגודל האוזן ולכן נתון כמובן לפרשנות אישית.

                       

                       

Head Direct

אתר אשר הוקם באוקטובר 2006 ומתמחה במכירה של ציוד לחובבי "אודיו קומפקטי", כלומר מגברי אוזניות, אוזניות, רמקולים קטנים ואביזרים. נוסף על כך לחברה יש מותג משלה – HifiMan שכולל אוזניות, מגבר אוזניות ונגן אודיו היי אנד. כל המוצרים באתר מגיעים מיצרנים סינים ומיועדים לספק תמורה טובה למחיר.

האוזניות
למותג של Head Direct יש נכון לעכשיו שלוש אוזניות (כולן בעלות דרייבר דינאמי) שעל הנייר שונות רק בנתוני הנצילות והעכבה. ה RE2 בעלות עכבה של 32ohm, ה RE1 בעלות עכבה של 150ohm וה RE0 (הדגם הנבחן) בעלות עכבה של 64ohm. ה RE1 גם מגיעות עם נרתיק מושקע בעל עיצוב "אוריינטלי".

מפרט טכני
תחום תדרים: 15hz – 22khz
נצילות: 100dB
עכבה: 64 ohm
דרייבר: 9 מ"מ דינאמי
אורך כבל: 1.28 מטר (מאריך 75 ס"מ)
מחיר: $99 (מאתר החברה לא כולל משלוח ומע"מ)
אתר: http://www.head-direct.com

מה בחבילה
ה RE0 מגיעות באריזת קרטון די פשוטה ולא מעוררת עניין. מבחינת אביזרים נלווים מדובר פה על חבילה סטנדרטית – בנוסף לאוזניות מקבלים ארבעה זוגות של ראשי סיליקון נוספים משני סוגים, קליפס לחולצה, מדבקות פילטר (מולבשות על קצה האוניה ומונעות כניסה של לכלוך) וכבל מאריך של 75 ס"מ. האוזניות לאכזבתי לא מגיעות עם נרתיק אחסון (בשונה מדגם ה RE1).

האוזניות עצמן בנויות ברמה גבוהה מהמצוי. גוף האוזנייה עשוי ממתכת, גוף הכבל עשוי מבד שמרגיש איכותי מהרגיל, יותר משוחרר מגומי כבר כשמוציאים מהאריזה, כולל סליידר שמאפשר להצמיד/לשחרר את הכבל איפה שרוצים (המאריך גם בעל כבל  זהה), אך אפקט המיקרופוניות בו מעט מודגש יותר.

               

האוזניות מיועדות או לשימוש רגיל בו הכבל (מסוג Y) משתלשל כלפי מטה או כשהכבל משתלשל מסביב לאוזן, והינן נוחות לשימוש. אציין שהחלפת ראשי הסיליקון באוזניות האלו הינו תהליך מאד מתסכל (בעקבות קוטרו היחסית גדול של צינור האוזנייה) ומישהו עם אצבעות גדולות בכלל ישתגע.

Sound Magic

יצרן סיני אשר נוסד בספטמבר 2005. מתמחה בעיקר בתכנון ויצור של אוזניות IE ברמות מחיר שונות (אבל לא רק). כל הדגמי ה IE שלהם משתמשים בדרייברים דינאמיים (מלבד אחד), ויש להם גם דגמים שכוללים מיקרופון. בין היתר Sound Magic מהווים גם יצרן OEM בתחום האוזניות.

האוזניות
בחו"ל הם מוכרים בעיקר בזכות הדגם שלהם ה PL30 – אוזניית IE עם כביכול תמורה גבוהה למחיר. למבחן אנחנו קיבלנו את ה MP21 – דגם כניסה בעל דרייבר דינאמי ומיקרופון (אוזניות ה "iPhone" שלהם). ואת ה PL50 – דגם הדגל של החברה ואחד משניים במבחן הזה אשר משתמש בדרייבר מסוג Balanced Armature – דרייבר שיותר נפוץ בדגמי ה IE היקרים יותר (כולל מוניטורים מקצועיים).

בשונה מדרייבר דינאמי שמשתמש בסליל שנע בתוך שדה מגנטי על מנת לדחוף את הממברנה, פה ישנו סליל שמקיף זרוע (ה armature) שיושבת בתוך שדה מגנטי באופן "מאוזן" (ה balanced) ככה שהיא לא נוטה לכיוון אחד או אחר, בקצה הזרוע ישנו מוט אשר מחובר לממברנה. ברגע שעובד זרם חשמלי בסליל, הזרוע נוטה לכיוון אחד או אחר ועל ידי כך מזיזה את הממברנה ומפיקה סאונד. ניתן לקרוא על כך בקישור הבא.

בדר"כ אוזניות שעושות שימוש בדרייבר מסוג זה יגיעו עם דרייבר אחד, אבל ישנם דגמי היי אנד שמגיעים גם עם שניים עד ארבעה דרייברים בתצורה של 2-3 way (אלו דרייברים קומפקטיים אז אין בעיה של מקום) ועל ידי כך באים לפצות על יכולת הזזת האוויר היחסית הנמוכה שלהם.

מפרט טכני MP21
תחום תדרים: 15hz – 22khz
נצילות: 97dB
עכבה: 12ohm
דרייבר: 9 מ"מ דינאמי
אורך כבל: 1.2 מטר
מחיר: $25 (לא כולל משלוח ומע"מ)
אתר: http://www.soundmagic.com.cn/

מה בחבילה
ה MP21 מגיעות באריזת קרטון נאה עם חלון שקוף שמראה את האוזניות "ודלת" שחושפת את ראשי הסיליקון וגרף מדידה שמראה את עקומת ההיענות של הדגם. מבחינת אביזרים נלווים מדובר פה על חבילה נאה – בנוסף לאוזניות מקבלים נרתיק פשוט, שלושה זוגות של ראשי סיליקון, זוג שרוולי סיליקון שעוזרים להניח את הכבל מאחורי האוזניים, קליפס לחולצה וכבל מפצל לחיבור נפרד לשקע אוזניות ושקע מיקרופון.

איכות הבניה סבירה לחלוטין אולם האוזניות אינן משדרות תחושת יוקרה. הכבל כולל סליידר שמאפשר להצמיד/לשחרר את הכבל איפה שרוצים. מעט מתחת לאוזנייה השמאלית ישנו המיקרופון.

האוזניות מיועדות לשימוש הפוך בו הכבל (מסוג Y) משתלשל מאחורי האוזן כלפי מטה והינן נוחות לשימוש גם עם שרוולי הסיליקון המצורפים. בגלל האוריינטציה של קצה האוזנייה לא ניתן להשתמש בה בצורה רגילה.

מפרט טכני PL50
תחום תדרים: 15hz – 22khz
נצילות: 109dB
עכבה: 25 ohm
דרייבר: Balanced Armature
אורך כבל: 1.2 מטר
מחיר: $55 (לא כולל משלוח ומע"מ)

מה בחבילה
ה PL50 מגיעות באריזת קרטון נאה דומה לזו של ה MP21 – עם חלון שקוף שמראה את האוזניות "ודלת" שחושפת את ראשי הסיליקון וגרף מדידה שמראה את עקומת ההיענות של הדגם. מבחינת אביזרים נלווים גם פה מדובר על חבילה נאה – בנוסף לאוזניות מקבלים נרתיק יפה מבד קשיח עם לוגו החברה, ארבעה זוגות של ראשי סיליקון, שני זוגות של ראשי ספוג, וזוג שרוולי סיליקון שעוזרים להניח את הכבל מאחורי האוזניים.

איכות הבניה סבירה לחלוטין אולם האוזניות אינן משדרות תחושת יוקרה. גוף האוזניות עשוי פלסטיק והן ממש קלות משקל. הכבל כולל סליידר שמאפשר להצמיד/לשחרר את הכבל איפה שרוצים.


PL50


PL50

האוזניות מיועדות לשימוש הפוך בו הכבל (מסוג Y) משתלשל מאחורי האוזן כלפי מטה והינן נוחות לשימוש גם עם שרוולי הסיליקון המצורפים. צורת האוזניות אינה מאפשרת שימוש רגיל. אציין גם שהחלפת ראשי הספוג (בשונה מראשי הסיליקון) דורשת עדינות מסוימת בגלל שהראשים האלו כוללים בתוכם צינור פלסטיק שנצמד חזק מדי לצינור האוזנייה.

iharmonix

זהו מותג של החברה Paramount Products Group אשר הוקמה ב 2002 וממוקמת בקליפורניה שבארה"ב. החברה מתמחה בשיווק אביזרים לשוק מוצרי הגאדג´טים כאשר המותג ihamonix מתמחה באוזניות.

למותג נכון לעכשיו כחמישה דגמים (כולם IE) כאשר לשלושה מהם ישנו דגם נוסף זהה שכולל מיקרופון ומיועד לעבודה עם טלפונים סלולרים תואמים.

האוזניות
למבחן קיבלנו דגם מהסדרה "הבכירה" של המותג – Platinum Series. מדובר על דגם שכולל בורר עוצמת שמע (אני ממליץ לחסוך $10ולוותר על זה), כאשר קיימים שני דגמים נוספים בסדרה – אחד עם מיקרופון ואחד ללא שום תוספת.

בשונה משאר האוזניות במבחן שמשתמשות בדרייבר דינאמי (בקוטר של 10 או 9 מ"מ), ה Platinum משתמשות בדרייבר בקוטר 11 מ"מ מה שבתאוריה אמור לתת להן יכולת משופרת בהפקת התדרים הנמוכים.

מפרט טכני Platinum ev
תחום תדרים: 20hz – 20khz
נצילות: 102dB
עכבה: 16ohm
דרייבר: 11 מ"מ דינאמי
אורך כבל: 1.3 מטר
מחיר: $60 (מאתר החברה לא כולל משלוח ומע"מ)
אתר: http://www.iharmonix.com/

מה בחבילה
האוזניות מגיעות באריזת קרטון/פלסטיק שקוף פשוטה למראה וחסרת כל יחוד. מבחינת אביזרים נלווים מדובר על חבילה סטנדרטית – נוסף על האוזניות מקבלים עוד שני זוגות של ראשי סיליקון, נרתיק רך, ובורר עוצמת שמע על הכבל.

האוזניות עצמן בנויות ברמה גבוהה יחסית ואינן מרגישות זולות. גוף האוזנייה עשוי ממתכת בגימור כסף מט וכך גם בורר הווליום. באופן יוצא דופן ראשי הסיליקון המצורפים הם בצבע לבן במקום השחור הנפוץ. הכבל כולל סליידר שמאפשר להצמיד/לשחרר את הכבל איפה שרוצים.

האוזניות מיועדות או לשימוש רגיל בו הכבל (מסוג Y) משתלשל כלפי מטה או כשהכבל משתלשל מסביב לאוזן והינן נוחות לשימוש, רק חבל שבורר הווליום מעט מוריד מהנוחות בגלל משקלו היחסית גבוה (קליפס לחולצה היה עוזר במקרה הזה).

Sleek audio

חברה אשר הוקמה על ידי Mark Krywko ובנו Jason. לאחר שנים של עיסוק מקצועי בתעשיית מכשירי השמיעה ואכזבה מהסאונד שמתקבל מדגמי ה IE בשוק, החליטו השניים להקים את SA. הפרויקט שהתחיל כתחביב לשעות הפנאי הפך לתהליך של שלוש שנות מחקר ופיתוח בהם השניים ניסו ליצור את ה IE שתביא מהפכה לשוק.

כיום לחברה שלושה מוצרים בארסנל – דגם ה SA6 אותו אנחנו סוקרים, דגם ה CT6 שמהווה את "האוזנייה בהתאמה אישית" שלהם, ודגם ה Wireless שהינו בעצם גרסה אלחוטית ל SA6 (ניתן אגב לרכוש את ה SA6 ועל ידי ניתוק הכבל "לשדרג" מתי שרוצים למודול האלחוטי ובחזרה).

האוזניות
ללא ספק האוזניות הכי ייחודיות (והכי יקרות) במבחן הזה. דגם ה SA6 מהווה בעצם כמה אוזניות באוזנייה אחת או בעצם אוזנייה "מודולרית" שמאפשרת למאזין לשנות את חתימת הסאונד לפי טעמו האישי. המערכת אשר נקראת VQ System או Variable Equalization מאפשרת לשנות את עוצמת התדרים הגבוהים על ידי החלפה של פילטרים בקצה האוזנייה, ואת עוצמת התדרים הנמוכים על ידי החלפה של פורטים בגוף האוזנייה (כן, port כמו ברמקולים). זו אגב האוזנייה השנייה במבחן אשר משתמשת בדרייבר מסוג Balanced armature.

מפרט טכני
תחום תדרים: לא צוין
נצילות: 110dB
עכבה: 50ohm
דרייבר: Balanced armature
אורך כבל: 1.5 מטר
מחיר: $250 (מאתר החברה לא כולל משלוח ומע"מ)
אתר: http://www.sleek-audio.com/

מה בחבילה
האוזניות מגיעות באריזת קרטון שחורה יחסית מושקעת ובעיצוב "היי טקי" עם חלון שקוף שמראה את האוזניות שמבפנים שמונחות בתוך תבנית ספוג.

מבחינת אביזרים נלווים מדובר על חבילה נאה – נוסף לאוזניות מקבלים עוד שני זוגות של ראשי סיליקון, נרתיק קשיח (שעובד בשיטת ליפוף הכבל מצד אחד והנחת האוזניות מהצד שני), ומברשת ניקוי. הכבל כולל סליידר שמאפשר להצמיד/לשחרר את הכבל איפה שרוצים.

\

בנוסף "לראשי ה Treble" והפורטים שמותקנים מראש באוזניות, מקבלים שלושה זוגות נוספים של "ראשי Treble" (מסופק כלי שעוזר במלאכת ההחלפה) ושני זוגות נוספים של פורטים.

האוזניות עצמן בנויות ברמה גבוהה יחסית ואינן מרגישות זולות. נוסף על כך העיצוב שלהן אינו שגרתי ובהחלט ימשוך תשומת לב ממביני עניין. מגע מבורך הוא הכבל אשר ניתן לניתוק מהאוזניות ועל ידי כך מקל מאד על מלאכת ההחלפה שלו במידה וצריך (או במידה ורוצים לעבור למודול האלחוטי).

האוזניות מיועדות או לשימוש רגיל בו הכבל (מסוג Y) משתלשל כלפי מטה או כשהכבל משתלשל מסביב לאוזן והינן נוחות לשימוש.

מדידות

מדידות

מדידות של אוזניות כמובן אינן נעשות כמו מדידות של רמקולים ולכשעצמן אינן טריוואליות. לכל אחד יש אוזניים מעט שונות, בין עם זה האפרכסת ובין עם זה תעלת האוזן עצמה, ככה שבעצם לא כל אחד "שומע" את אותו הדבר (הכוונה לתדרים הגבוהים). האידיאל למטרה זו הוא כמובן "ראש מדידות" (משהו באיזור ה $8000 בחו"ל אך ישנן אלטרנטיבות זולות יותר), אך מכיוון שלראש הזה יש רק זוג אוזניים בגודל אחד זה עדיין לא יכול לשקף את כל האוכלוסייה. יתרון נוסף שיש לאביזר הזה הוא היכולת "להסיר" מהעקומה המתקבלת (במידה ורוצים) את ההשפעה של האוזן על התוצאה הסופית (מה שנקרא HRTF או Head Related Transfer Function) ועל ידי כך לקבל כביכול תוצאה שמכילה "רק" את האוזניות.

לי אין מכשור בסגנון ולכן במדידות עשיתי שימוש באותם אמצעים ששמשו בביקורות הסאבוופרים שפורסמו באתר – מיקרופון מכויל תוצרת IBF-Akustik, לפרה תואם של אותו היצרן, למחשב (ללא שום "עזרי" סאונד), למגבר האוזניות, לאוזניות.

הצורה שבה אוזניות IE עובדות כלומר פונות ישר לתעלת האוזן, אפשרה לי לבצע מדידה בצורה יחסית נוחה "ואמינה" (ראו הערות) על ידי שימוש בשרוול סיליקון שהולבש מצד אחד על המיקרופון ומצד שני על האוזנייה. בדרך זו מקבלים את האטימה ההכרחית.




 הערות חשובות לגבי המדידות במבחן

  • מדידות עקומת ההיענות אינן ממש מייצגות איך האוזניות ישמעו בתוך האוזניים שלנו! קוטר וצורת שרוול הסיליקון שבו השתמשתי אינם זהים לתעלת האוזן של האדם ויתרה מכך – זו שונה מאדם לאדם, ולכן יהיה הבדל בין אדם לאדם בעוצמת התדרים באזור ה 4-10khz (בעיקר).
  • המדידות פה אינן ברות השוואה למדידות שנעשו באתרים אחרים אלא רק במבחן זה.
  • ניתן להיעזר בגרפים על מנת לקבל "טעימה וויזואלית" לחתימת הסאונד של האוזניות במבחן, ולראות איפה האוזניות שמות יותר דגש בתחום התדרים יחסית אחת לשנייה.
  • כל המדידות נעשו אחרי הרצה.
  • מדידות רמת האטימה נעשו על ידי השמעה של Sweep מדידה דרך רמקול כאשר המיקרופון עם ראש הסיליקון הונח במרחק של 15 ס"מ ממנו. לאחר מכן הוספו האוזניות והתוצאות מראות כמה הנחתה התקבלה ובאיזה תדרים. הגרפים אינם מייצגים את רמת האטימה של האוזניות כשהן בתוך האוזן, אלא רק משמשות להשוואה בין הדגמים במבחן.
  • מדידות של THD לצערי לא יצאו בסוף לפועל, אבל לא צריך לדאוג – עיוותים באוזניות מהסוג הזה הם מאד נמוכים.



 

Radiopaq Custom tuned earphones

ניתן לראות בבירור כי הסיווג השונה שהיצרן עושה לארבעת הדגמים האלו אינו גימיק ואכן ישנם הבדלים מהותיים למדי בין הדגמים. בין אם אוזנייה אחת מתאימה לסגנון מוסיקה כזה או אחר יותר מהאחרות זה כבר עניין של העדפה אישית, אבל בסה"כ היצרן נהג בהיגיון מסוים בבחירת "הסגנון" לכל אוזנייה.

לדגם ה Rock וה Pop יש את הבאסים הכי מודגשים כאשר אמנם זה נראה כאילו שני הדגמים כמעט זהים, אבל מבט בוחן יותר מראה שלדגם ה Rock יש גבוהים חזקים יותר מעל ל 10khz ומעט פחות דגש בתחום של 1-4khz.

דגם ה Jazz יורד באופן תלול יותר מתחת ל 100hz יחסית לשניים הנ"ל כאשר ישנו יותר דגש באיזור מסביב ל 1000-2000hz ופיק אחרי 15khz. לדגם הזה יש גם את מה שנהוג לכנות ה "Midbass Hump" הכי מודגש מהארבעה.

דגם ה Classical מבצע יותר הקצנה יחסית לאחרים כאשר הוא כולל את הדגש הכי חזק במיד/גבוהים, פיק אחרי 15khz, ואת הנמוכים הכי חלשים.

כל הדגמים שבחנו הראו הבדלים מוגזמים מדי בין צד שמאל לימין. במיוחד בלטו לרעה ההבדלים בנמוכים במקרה של דגמי ה Jazz וה Calssical, והמיד/גבוהים במקרה של דגם ה Pop.

 


Rock

 


Pop

 

Jazz

 

Classical


גרף השוואה דגמי Radiopaq (אוזנייה ימנית)

קו שחור: Rock / קו אדום: Pop / קו כחול: Jazz / קו ירוק: Classic

 

Head Direct RE0

ישר אפשר לראות שה RE0 הפיקו את התוצאה הכי שטוחה במבחן עד ל 1khz. מעל ל 1khz מתחילה עליה אשר מתרכזת עם שני פיקים ב 2-4khz. משם ישנה ירידה ולאחר מכן פיק אחרי 15khz. תאימות לא רעה בין צד שמאל לימין.

Sound Magic MP21

 

באופן מפתיע האוזנייה שהפיקה את התוצאה הכי שטוחה (במבחן זה בכל אופן). הירידה מתחת ל 40hz אינה משמעותית במיוחד, אך הגבוהים מעל ל 8khz לוקים בחסר. זו גם האוזנייה היחידה במבחן שאינה כוללת פיק מודגש כזה או אחר מעל ל 2khz. תאימות מצוינת בין צד שמאל לימין.

Sound Magic PL50

 

האוזנייה עם הגבוהים הכי פחות מודגשים במבחן, אבל עם תוצאה די שטוחה עד ל 1khz. תאימות מצוינת בין צד שמאל לימין. הגרף אגב, יצא כמעט זהה לזה שהודפס על גבי האריזה של האוזניות.

iharmonix Platinum

 

תוצאה סבירה אך לא יוצאת דופן עם פיק אחד מעט אחרי 3khz ופיק שני ב 9khz. תאימות מצוינת בין צד שמאל לימין.

Sleek audio SA6

 

מצב Neutral

תוצאה מאכזבת בעיקר בגלל חוסר כללי בנמוכים ובמיוחד באוזנייה הימנית. ניסיתי להחליף פורטים על מנת לראות אם הבעיה שם, אבל לא חשוב מה, תמיד לאוזנייה הימנית היו פחות נמוכים. בתדרים הגבוהים מדובר על תוצאה לא יוצאת דופן עם תאימות מצוינת בן צד שמאל לימין.

 

מצבי Treble

קו שחור: Neutral / קו אדום: + / קו כחול: ++ / קו ירוק: –

ניתן לראות שמערכת ה VQ עם ה Treble tips עובדת כמפורסם. כל ראש מוסיף או גורע מהגבוהים בדיוק לפי הסימון שלו. הפתעה מוזרה/מאכזבת היתה שראשי הטרבל משום מה גם משפיעים על התדרים הנמוכים… מסתבר שראש ה ++ נותן גם את הגבוהים וגם את הנמוכים הכי דומיננטיים.

מצבי Bass

קו שחור: Neutral / קו אדום: + / קו כחול: –

במבט ראשון התוצאה מעט מאכזבת שכן בעוד שפורט ה – אכן מוריד את עוצמת הנמוכים, פורט ה + דווקא מעט גורע. מבט שני מראה שגם פה בדומה לראשי הטרבל, הפורטים משפיעים על התחום בקצה השני כאשר פורט ה – מוסיף מעט לגבוהים ופורט ה + מוריד מהגבוהים. אם ניקח את הגרף של הפורט + ונזיז אותו ככה שהוא יהיה יותר חופף לגבוהים של הפורט – או מצב ה Neutral דווקא ניתן לראות תוספת בריאה לנמוכים.

 

מצב Bass + ו Treble ++

לאחר שראיתי את השפעת הראשי הטרבל על הנמוכים והשפעת הפורטים על הגבוהים, רציתי לראות מה יקרה אם נשלב אותם יחד כלומר את ראש הטרבל ++ ואת הפורט +. התוצאה דווקא לא מפתיעה, ניתן לראות נמוכים הרבה יותר שטוחים וגבוהים מעט יותר מאוזנים. לצערי גם פה שוב האוזנייה הימנית הפיקה עוצמה חלשה יותר בנמוכים. במצב זה אגב, ביצעתי את ההאזנות.

לשם הקוריוז, הוספתי גם מדידות של אוזניות נוספות ויותר מוכרות:

Sennheiser CX300ii

 

מדובר על אחת מאוזניות ה IE הנפוצות ביותר בשוק הישראלי. זוהי גרסה 2 של ה cx300 כאשר בגדול התוצאה יחסית מאוזנת עם פיק קטן ב 4khz ופיק יותר רציני קצת מתחת ל 11khz. תאימות סבירה בלבד בין צד  שמאל לימין.

Creative EP630

 

גם אלו נחשבות לנפוצות למדי בשוק. גם פה התוצאה דומה עם פיק יחסית קטן ב 3.5khz ופיק נוסף ב 12khz. תאימות מצוינת בין צד שמאל לימין.

אחת התאוריות (או שכבר לא?) הנפוצות היא שה EP630 הינן בעצם ה CX300 עם הלוגו של קריאטיב (או שסנהייזר מייצרים להם תחת הסכם, או ששתיהן מיוצרות על ידי יצרן OEM אחד). וויזואלית שתי האוזניות אכן כמעט זהות אחת לשנייה (לגרסה הישנה יותר של הסנהייזר בכל אופן) ובגלל ששני הגרפים שהתקבלו מהאוזניות האלו דומים למדי, החלטתי גם לצרף גרף השוואה. כמו שניתן לראות ישנו דמיון, אך פה בכל אופן הן אינן תאומות, שוב אולי בגלל שמדובר על גרסה 2 של הסנהייזר.

 

Shure e500

 

פה כבר מדובר בספינת הדגל של Shure (זהות לדגם ה 530) שמשתמשות בשלושה דרייברים מסוג Balanced armature כ 2 way. התוצאה שהתקבלה מראה גבוהים שנחתכים די מהר מאיזור ה 5-6khz, עסק שנראה מאוזן בצד ימין אך בצד שמאל ישנו דגש חזק יותר עם פיקים באיזור ה 2-4khz. תאימות סבירה בלבד בין צד  שמאל לימין.

iAudio G3 vs Firestone audio Fubar3

 

מתוך סקרנות אישית ביצעתי מדידת השוואה בין המגבר החיצוני לנגן mp3 על מנת לבדוק את הטענה הנפוצה שלנגנים ניידים אין את היכולת להפיק את התדרים הנמוכים שיש למכשירים הלא ניידים (בכל זאת מדובר על אוזניות שישמשו בעיקר עם נגנים ניידים). הנגן חובר ליציאת ה Line out של מגבר ה Fubar 3 שחובר לכניסת ה Line in של הנגן. האוזנייה שבה השתמשתי היא ה Radiopaq Pop שבעלת בס שטוח ועמוק. בגרף המתקבל אכן ניתן לראות כי מתחת ל 200hz הנגן הקטן מתחיל לגלגל את הנמוכים כלפי מטה (שאר הגרף זהה). כל זה אגב נעשה ללא כל שימוש ב EQ או תוספים אחרים שאולי מסוגלים לפצות מעט על הבעיה (עד לגבול מסויים).  

רמת אטימה והמשך המדידות

רמת אטימה

בגרף ללא האוזנייה ישנו פיק ב 7.5khz בעקבות שרוול הסיליקון שהולבש על המיקרופון (שבכוונה לא הורד לצורך המדידות האלו). גם לאוזניים שלנו אגב ישנו פיק כזה או אחר באזור והתדרים כמובן משתנים מאדם לאדם. נהוג לומר אגב, שהמוח שלנו כבר "למד" לפצות על הפיקים הטבעיים האלו.

ניתן לראות די בבירור שדגם ה Platinum ביצע את ההנחתה הטובה ביותר מכל הדגמים שנבדקו ודגם ה MP21 ביצע את ההנחתה הכי פחות טובה.

מכל הדגמים של RP דגם ה Jazz ביצע בממוצע את ההנחתה הכי טובה כאשר כל הדגמים כמעט ולא ביצעו שום הנחתה מתחת ל 100hz. דגם ה RE0 נחת במקום שני עם תוצאה מצויינת. דגמי CX300ii, E500, SA6, וה PL50 ביצעו הנחתה סבירה אך לא יוצאת דופן.

 

התמונות הבאות מציגות כיצד האוזניות שנבחנו מונחות על האוזן. רחפו עם העכבר על התמונה על מנת לדעת את דגם האוזניה.

              Radiopaq Classic  Radiopaq Jazz  Radiopaq Rock  Radiopaq Pop

              MP21  PL50  Platinum  RE0

SA6

 

גרף השוואה דגמי Radiopaq

 

קו סגול – ללא אוזנייה
קו שחור – Rock
קו אדום – Pop
קו כחול – Jazz
קו ירוק – Classic

גרף השוואה דגמי Sound Magic

 

קו שחור – ללא אוזנייה
קו כחול – MP21
קו אדום – PL50

Head Direct RE0

 

קו שחור – ללא אוזנייה
קו אדום – RE0

iharmonix Platinum

 

קו שחור – ללא אוזנייה
קו כחול – Platinum

Sleek audio SA6

 

קו שחור: ללא אוזנייה
קו כחול: SA6

גרף השוואה דגמים נוספים

 

קו שחור – ללא אוזנייה
קו כחול – Sennheiser CX300ii
קו אדום – Shure E500

מבחני האזנה וסיכום

מבחני האזנה

הציוד בו נעשה שימוש בהאזנה הוא המגבר אוזניות Fubar III USB/DAC תוצרת Firestone. המגבר חובר ב USB למחשב ועבד במצב Gain נמוך. האזנה נעשתה לאחר הרצה. על מנת לעשות סדר בעקבות ריבויי הדגמים, לאחר כל האזנה לאלבום מסוים חילקתי את האוזניות למקומות ראשון, שני, ושלישי לפי העדפתי האישית באותו מקרה (בהחלט יכול להיות שטעמכם יהיה שונה).

את Goldfrapp שמעתי לראשונה במסעדה שם השמיעו את השיר שלהם Let it take you – מעין תערובת מדהימה של אמביינט/אלקטרו פופ עם הקול הדקיק של הסולנית אליסון גולדפראפ. הקטע גרר את סקרנותי לשמוע את כל האלבום שנקרא Supernatural (2005) שכולל בתוכו בעיקר קטעים יותר קצביים שמורכבים מאלקטרו פופ / אלקטרו קלאש, שירים שמחים כאלה אבל לפעמים עם אלמנט מאד מחוספס.

מקום ראשון: Radiopaq Pop + Rock, iharmonics Platinum
מקום שני: Radiopaq Jazz, Sound magic PL50 + MP21, Sleek audio SA6
מקום שלישי: Radiopaq Classical, Head direct RE0

George Michael שזכור לכולנו כסולן הצמד Wham ניסה באלבומו השני להיפרד מהתדמית הזו שנצמדה אליו באלבומו הראשון Faith, ולאחר כמעט שש שנים של הפסקה (בעקבות חיכוכים עם חברת ההקלטות) הוא הוציא את אלבומו השלישי Older (1995) משמע "אני עכשיו מבוגר יותר אז תקחו אותי ברצינות". הוא ממש לא התלוצץ, הסאונד באלבום מכיל תערובות של פופ/ג´אז/דאנס הרבה יותר "בוגרים" מהאלבום הראשון (ובטח מתקופת wham) ולדעתי זהו האלבום המוצלח ביותר שלו.

מקום ראשון: Radiopaq Pop + Rock, iharmonics Platinum
מקום שני: Radiopaq Jazz, Soundmagic PL50, Sleek audio SA6
מקום שלישי: Radiopaq Classical, Sound magic MP21, Head direct RE0

Jazziza הוא הכינוי שנתן אביה של Aziza Mustafa Zadeh לבתו כשהיתה ילדה. הבת לא שכחה את זה וכך קראה לאלבומה החמישי (1997). הזמרת (הכשרונית למדי) שרה הרבה באופן מאולתר וזה מה שהכי מוצא חן בעיני בסגנון שלה. טרקים מהנים במיוחד למי "שקצר בזמן" הם Scrapple from the apple ו Butterflies.

מקום ראשון: Radiopaq Jazz + Classical, Sound magic PL50, Sleek audio SA6
מקום שני: Radiopaq Pop + Rock, Head direct RE0, iharmonics Platinum
מקום שלישי: Sound magic MP21

Charles Webster הוא אחד מאמני האלקטרוניקה היותר אהובים עלי, ואלבומו הראשון Born on the 24th of july (2001) הוא דוגמא קלאסית למי שרוצה לטעום מהסגנון שלו – אלקטרוני יותר עמוק וחם מהרגיל, זמרים ששרים באופן יותר "חושני" מאשר "מסחרי", ובאסים טובים.

מקום ראשון: Radiopaq Pop + Rock, Sound magic PL50, iharmonics Platinum
מקום שני: Radiopaq Jazz, Sound magic MP21, Sleek audio SA6
מקום שלישי: Radiopaq Classical, Head direct RE0

סיכום

בשונה מרמקולים, אוזניות IE אינן מושפעות מסביבת ההאזנה. יש הרואים בזה יתרון מכיון שאז אנחנו מקבלים יותר סאונד ופחות "סביבה", ויש כאלו שרואים בזה חיסרון בגלל שהכל נשמע מאד "ישיר" – אין השפעות מהסביבה, אין את השפעת אפרכסת האוזן, ובכלל אנחנו אוטמים את רוב הרעשים החיצוניים מה שהופך את חווית ההאזנה למשהו יותר מדי "אינטימי" אם תרצו.

כל הנ"ל גורם לכך שההבדלים בין האוזניות השונות בולטים הרבה יותר. נוסף על כך חלק מהאוזניות נוטות לחתימת סאונד מאד מסויימת מה שעוד יותר מעצים את ההבדלים, ולכן בסופו של יום זה באמת עניין של טעם אישי. סאונד הוא לא הפקטור היחידי כמובן וישנם אלמנטים נוספים של העדפה אישית כמו נוחות, עיצוב, רמת אטימה, מחיר, יצרן אהוב יותר וכו´.

לדעתי מכל האוזניות שבחנתי אין דגם שהוא המנצח הברור. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות וסדר העדיפויות שלי כנראה שונה משל אחרים. ל Head direct RE0, ה iharmonics Platinum, וה Sleek audio SA6 יש את איכות הבניה הכי מרשימה, ה Sound Magic PL50 הכי נוחות לטווח ארוך, הSound Magic MP21 הן היחידות במבחן שכוללות מיקרופון, את החבילה הכי עשירה העניקו הדגמים של  Sound Magic ו Sleek audio, ואת המגוון הכי רחב בבחירת "אופי" הסאונד מעניקות ה Sleek audio SA6 (היחידות פה אגב שמאפשרות את זה).

ואיך הן נשמעות לדעתי? לכל אחת יש טעם אחר. ה RP Rock/Pop וה iharmonics נותנות את הנמוכים הכי דומיננטיים, ה RP Classical וה Head Direct RE0 נותנות את המיד/גבוהים הכי דומיננטיים, דגמי Sound Magic נוחתים איפה שהוא באמצע, וה Sleek audio נותנות… את מה שאנחנו בוחרים.

כל האוזניות במבחן נותנות תמורה טובה למחיר ואינן מעניקות תחושה של יקר מדי בשביל קצת מדי (אפילו ה SA6), ולכן רק נשאר לבחור מה מתאים לכם.

להמשך דיון בנושא הכתבה לחץ כאן.

Special thanks to Sleek Audio, iharmonix, Sound Magic, Radiopaq and Head-Direct who supplied us with the sample units we used for this review. 


7:00
  /  
29.11.2009
  
מאת: איתי חזום

1