רסיבר Denon AVR-1910

קולנוע ביתי בתקציב מוגבל? מבחינת הרסיבר, כבר אין מה להתפשר. Denon AVR-1910 - רסיבר מצוין ומגוון בתקציב הגיוני. 

7:00
  /  
12.11.2009
  
מאת: אורי לרנר
הקדמה

הקדמה

בשנה האחרונה, קולנוע ביתי הפך להיות אצלי תחביב בולט. הכל התחיל בזכייה של חברה שלי בטלויזיה של סמסונג (LA32A550), ביום ההולדת 4 של האתר (תודה לסמליין) ואז הבנתי כמה תכני SD נראים רע במסך שתומך (ומיועד) ל HD.

משם (בעידודו של חבר טוב, הכותב פה בפורום, אשר עזרתי לו בהקמת מערכת משלו) התחלתי להתעניין בהרחבת הבילוי שלי בסלון, והיום אני על סף השלמת מערכת קולנוע ביתי, המורכבת במלואה מציוד יד שנייה, בתקציב סביר בהחלט לסטודנט (כמעט בלי פשרות על איכות הציוד). הרסיבר שרכשתי הוא Yamaha RX-V620 בן 8, שממלא את כל צרכיי באיכות מצוינת.

למרות שביעות רצוני מהרסיבר הזה, היום ישנם אלו המביטים בעין מעט עקומה על רסיברים שלא תומכים בפורמטי האודיו המתקדמים, במיוחד אם המטרה המוצהרת היא קולנוע ביתי.

הרסיבר אותו אני סוקר כאן בא לפתור בעיה בה אנשים רבים נתקלים – הם מחפשים רסיבר בתקציב נמוך-בינוני, שייתן להם גם את הפורמטים המתקדמים אבל גם "נגיעה" בתחום ה High End.

בסדרת הרסיברים של Denon לשנתון 2009-2010 הדגם AVR-1910 הוא השני (התחתון הוא ה 1610), וכפי שאסביר בהמשך – הוא נותן הרבה מאוד יחסית למחירו.


הציוד ששימש לביקורת

  1. מסך – Samsung LA32A550.
  2. מקורות (אודיו ווידאו) – HDX1000, Venice V38 HD, Pioneer DVD DV-410S.
  3. מקור אודיו – Ipod Touch 32 GB, 1st Gen, בחיבור אנלוגי –  Dock Line Out.
  4. רמקולים – סט ראשון: KEF KHT 2005.3 (הדגם החדש) – 5 סטלייטים וסאב.
    סט שני: קדמיים – Tannoy Mercury M4, אחוריים – Axiom QS4 V1, סאב – הסאב מהסט של Kef.
  5. כבילה – כבלי 4 מ"מ לקדמיים, 1.5 מ"מ לאחוריים, הכל של אומגה אודיו.
  6. מחברי כבלים – בננות עבור כל הרמקולים, בשני צידי הכבלים (הרכבה עצמית).

מבנה הסלון

מדובר בסלון גדול (כ 7×8 מ´), הפתוח לכל אורכו בצידו האחד (ימין ממקום הישיבה).


מחברים ומבנה חיצוני

כשקיבלתי את הרסיבר, הרושם הראשוני היה מצוין. צבעו (כמקובל לאחרונה) שחור, החזית מבריקה (Piano), ובחלקו העליון הפלסטיק שעלה לאחרונה לדיון בפורום, המשמש לבידוד חום מרכיבים אחרים.

בהתרשמות ראשונית, הרסיבר מרשים בעיצובו. לשמחתי, Denon ביטלו את ה"דלת" שהייתה קיימת בעבר ברסיברים שלהם, אולם כנראה שהם עדיין לא לגמרי שלמים עם ההחלטה והם השאירו "כיסוי" המסתיר את חיבורי ה V-Aux (שלושה מחברי RCA לכניסת קומפוזיט) ואת כניסת מיקרופון הכיול הנמצאים מקדימה.

כיסוי זה יוצא לחלוטין ממקומו בלחיצה בצידו, וקל יחסית לאבדו במידה ומשאירים מקור מחובר לכניסה הקדמית.בשני צידי המכשיר ניתן למצוא את גלגלי השליטה במקור ובעוצמה, נוחים ואסתטיים. מסך הרסיבר גדול יחסית ואינפורמטיבי מאוד. במהלך ההגדרות הוא מציג כמעט את כל המידע הדרוש ובעת הניגון הוא מציג מצב ניגון, מקור, עוצמה ואף אילו חיבורים משויכים במידה ושינינו את הגדרות הכניסה (למשל – קישרנו את כניסה קואקסיאלית 2 לחיבור הקומפוננט הראשון – הרסיבר יציג V:DVD/A:C2, ואת העובדה כי מדובר בקומפוננט).

בחזית הרסיבר ניתן למצוא כמעט את כל הכפתורים הדרושים לתפעולו, כולל "ג´ויסטיק" לניווט בין אפשרויות שונות, החלפת מקורות, החלפת מצבי סראונד וכמובן – כפתור ההדלקה.

כפתור ההדלקה קל לזיהוי – הוא מוקף טבעת אדומה כאשר הרסיבר מכובה, המחליפה צבעה לירוק לאחר הדלקתו – מגע יפה לטעמי.

מבחינת חיבורים, בחזית ניתן למצוא (בנוסף לסט כניסות קומפוזיט והכניסה למיקרופון הכיול המסופק עם הרסיבר) את יציאת האוזניות, בתצורת PL 6.35mm.

החיבורים מאחורה עשירים וכוללים 4 כניסות HDMI (ויציאה יחידה), וכמות מספיקה של כניסות ויציאות קומפוננט וקומפוזיט. מבחינת אודיו דיגיטלי, בנוסף ל HDMI יש 4 כניסות (שתיים אופטיות ושתיים קואקסיאליות), ויציאה אופטית יחידה.

הרסיבר כולל יציאת Subwoofer Pre Out יחידה ויציאת ה Pre Out היחידה שלו לאודיו היא עבור Zone 2 Speakers (עקרונית , אפשר להשתמש בה כדי להתחבר למגבר סטריאו, וממנו לרמקולים הקדמיים – אבל זה דורש הגדרה מעט שונה ברסיבר והתאמת סאונד). ניתן כמובן גם לחבר זוג רמקולים עבור Zone2 כך שיוגברו ע"י הרסיבר עצמו, ויישלטו ממנו (יש אף כניסה לחיבור שלט נוסף).

הרסיבר תומך ב 7.1, כאשר זוג חיבורי ה Surround Back יכולים לשמש גם ל Height Front – ארחיב בהמשך לגבי תקן Dolby Prologic IIz ויישומו ברסיבר זה. כל מחברי הרמקולים הם מחברי בננות סטנדרטיים למדי.

הרסיבר מסופק עם ספר הפעלה עבה ומפורט, אולם השימוש בו קל והתפריטים אינטואטיביים (גם אם לא מרשימים בעיצובם, בשונה מהרסיברים הגבוהים יותר בסדרת המכשירים של Denon) ומוצגים על המסך גם כאשר עובדים רק עם חיבור HDMI.

הגדרות ראשוניות

לאחר שמיקמתי את הרסיבר, חיברתי את הרמקולים ואת הסאב, בחנתי את הכיול האוטומטי. הרסיבר מתגאה במערכת RC מבית Audyssey, אולם בשונה מרוב הרסיברים ברמת הכניסה שראיתי, כאן מדובר במערכת MultEQ, המשקללת 6 נקודות האזנה שונות (היצרן ממליץ לבדוק לפחות ב 3 נקודות, כאשר הראשונה היא הראשית). לאחר חיבור המיקרופון, תפריט ה RC עולה וההנחיות ברורות ומדויקות.

לאחר בחינת המערכת במספר הנקודות הרצוי, הרסיבר מבצע שקלול מרחקים ומחשב את הפרמטרים לשימוש, לאחר אישורם (מרחק רמקולים וכו´), הוא מבצע את ההגדרה האוטומטית. כאשר כיילתי בשיטה זו, התוצאות היו טובות אולם לא מושלמות. זיהוי מיקום הרמקולים ואופיים היה מדויק למדי, אולם ההגדרות אותן קבע הרסיבר פגעו מעט באיזון, בעיקר ברמקולים האחוריים (כנראה בגלל היותם קוואד-פולריים, כאשר רמקול אחד קרוב לחלל פתוח והשני יחסית קרוב לקיר צדדי). לכן, שיניתי והתאמתי את הצלילים בצורה קלה מאוד (אין צורך כלל לפתוח את הספר), עד שקיבלתי תחושה משביעת רצון מצלילי המבחן.

מערכת כיול נוספת בה תומך הרסיבר היא ה Dynamic Volume מבית Audyssey , אשר מוודא כי עוצמת השמע בין המקורות או באותו מקור לא תסבול מירידות או עליות חדות, זה עוזר לדוגמה בעת מעבר בין ערוצים שונים אשר מכילים עוצמות שמע שונות.

בחנתי יישום זה במס´ מצבים כאשר רציתי לשמור על שקט יחסי, אולם לא אהבתי את הצורה בה הוא מתאים את הצלילים (ייתכן שבגלל החלל הגדול יחסית בו האזנתי) ולכן נמנעתי מלהשתמש בשיטה זו.

שלט

זוהי אחת הנקודות החלשות ברסיבר. בבחינה ראשונית, הוא נוח ביד, כפתורי הווליום מאוד נוחים וממוקמים בצורה מעולה – במרכז, גודלם שונה וקל לשלוט גם בחשיכה. הכפתורים אינם מוארים אולם זרחניים מעט לאחר שהות באור (יעיל בתחילת הצפייה, מאבד יעילות בהמשך). כפתורי ה Setup והשליטה על התפריט נוחים ובתפריט המוצג על המסך כתוב בדיוק על מה ללחוץ כדי להתקדם קדימה, אחורה וכו´. אולם, הכפתורים האחרים בשלט (החלפת מקורות, שליטה ב DSP וכו´) ממוקמים בצורה מוזרה מאוד.

חלקם בצדדים וגודלם זהה (קשה מאוד לזכור מה עושה מה), אחרים בתחתית ואחרים (למשל ה Direct או החלפת מצבי Virtual Surround וכפתורי השליטה של הטיונר) נמצאים בכלל בחלקו האחורי של השלט, מאחורי דלת.

נקודה חיובית של השלט הינה שהוא מכיל כפתורים נפרדים עבור הדלקה וכיבוי, מצויין עבור אלו בעלי שלט אוניברסלי. עבור אלו אשר לא ישתמשו בשלט כזה, עדיף היה שהיו מסמנים את הכפתורים בצורה נוחה יותר, הרבה פעמים מצאתי את עצמי מתבלבל בינהם בשל הגודל והצבע הדומה.

בחינה

אודיו דו-ערוצי

אפתח דווקא בפרק האודיו ה"טהור". מערכת הרמקולים הראשונה שבחנתי מתפקדת בצורה לא רעה כאשר מאזינים למוזיקה, אולם היא סובלת מאותה ה"מחלה" המאפיינת רמקולים לוויניים, כנראה בגלל גודלם.

בשימוש בסטריאו, הבמה לא הייתה מרשימה (בלשון המעטה) וחלק גדול מהתוכן הקולי הלך לאיבוד. בסימולציית צליל היקפי (DTS:Neo6 או Dolby Prologic, ואף 5Ch Stereo) התחושה הייתה טובה מעט יותר, אולם עדיין – ההנאה מהמוזיקה הייתה מוגבלת.

לעומת זאת, בחיבור לזוג הרמקולים הקדמיים שלי (רצפתיים ומוזיקליים מאוד לטעמי), התחושה הייתה שונה לחלוטין. הרסיבר בהחלט הפיק מהם צליל איכותי, ההפרדה הייתה טובה בהרבה ובהחלט נהניתי להאזין. איני מציין תכנים ספציפיים מכיוון שהחוויה הייתה דומה למגוון סגנונות (קלאסי, ווקאלי ואף סגנונות אגרסיביים יותר, בהם גם הסאב עבד לא מעט).

הרסיבר מציע גם מצב הקרוי Pure Direct, בו הוא מכבה את מעגלי עיבוד הוידאו ורכיבים נוספים כדי להפחית "רעש" הנוצר כתוצאה מהשראה. איני יכול להגיד שהרגשתי הבדל – אולי אודיופילים גדולים ממני כנראה שהיו משתמשים במצב זה לצרכי האזנה למוזיקה בלבד.

אם אשווה אותו לרסיבר שלי (שהינו מעט חזק יותר בהספקו וכנראה קצת יותר מכוון לסטריאו), ה Denon היה מעט פחות מרשים אך בהחלט ניתן להנות ממנו גם לשימוש מזדמן של האזנה למוזיקה.

כאשר האזנתי לדיסקים באמצעות נגן ה DVD בחיבור דיגיטלי, התוצאה הייתה דומה ומספקת בהחלט לצרכיי. ייתכן שעם נגן CD ייעודי הייתי חש אחרת, אולם יש לי תחושה שמי שקונה נגן CD יקנה גם מגבר סטריאו, ולא רסיבר מסדרה נמוכה יחסית.

בשימוש ביציאת האוזניות ההאזנה הייתה טובה מאוד. הרסיבר מגביר את האוזניות בצורה טובה מאוד ולמרות שהאוזניות שלי (Grado SR-80) עם עכבה נמוכה, אני משוכנע שלא תהיה לו בעיה לדחוף גם אוזניות תובעניות בהרבה. איכות הצליל דומה מאוד לזו המופקת מהרמקולים ובהחלט הוא יכול לתפוס אצלי מקום כמקור להאזנה בסלון, גם אם איני רוצה להפריע לשותפים.

אודיו רב-ערוצי

אני יודע, רוב אלו שמתעניינים ברסיבר הזה חיכו לפרק הזה – וזו בעצם מטרתו העיקרית של הרסיבר במבחן זה. מדובר על רסיבר מצוין לקולנוע ביתי, עם מעט חסרונות והרבה יתרונות.

אחד היתרונות הגדולים במכשיר זה הוא יכולתו לעשות Upscale  והמרה מחיבור אנלוגי לדיגיטלי – יתרון לאלו שעדיין משתמשים במכשירים חסרי חיבורי HDMI (נגני DVD בעלי חיבור קומפוננט או מכשירים נוסטלגיים יותר כמו VCR).

Denon החליפו את המעבד המשמש לעיבוד התמונה ברסיבר זה (ובסדרה כולה), ומדובר במעבד חדש ומרשים מבית Anchor Bay. בחנתי את יכולתו תוך ניגון פרקי הסדרה "חצי המנשה" – סדרה משנות ה 90 אשר שודרה בערוץ הראשון, אשאיר לכם לדמיין את איכות השידור עד לרסיבר. לא אשקר לכם, ויזואלית – הצפייה הייתה חוויה קשה, בפרט אם ראיתי פרק אחרי צפייה בסרט ב HD. התמונה מגורענת, הצבעים חיוורים ובהחלט אפשר להבין למה אני לא רואה יותר ערוץ 1.  אבל, וזה אבל חשוב – כשראיתי את אותם התכנים ללא הפעלת ה I/P Scaler התמונה הייתה אפילו פחות טובה…
(נא לא להבין אותי לא נכון – נהניתי מכל שנייה של צפייה בזכות הסדרה עצמה, למרות שמבחינה ויזואלית בהחלט יש מקום לשיפור).

כשביצעתי לשם ניסיון ניגון תוך Upscale מהמקור (ל 1080p, כך שהרסיבר ביצע Passthrough בלבד), עיבוד התמונה של הרסיבר היה טוב יותר ויצר תמונה מעט חלקה יותר למראה.

מבחינת תכני HD – הרסיבר מצוין. לא משנה אם המקור היה 720p או 1080p, התמונה הייתה חלקה ומרשימה, גם כאשר הרסיבר ביצע Upscale מ 720p.

בעיה בה נתקלתי, ואותה לא הצלחתי לפתור, הייתה בשימוש בסטרימר HDX 1000. לא משנה מה הייתה הרזולוציה אותה הגדרתי ליציאה מהרסיבר, ואם ה Upscale היה מופעל או מכובה, בכל מעבר בין מסכים בסטרימר הרסיבר "איבד" את הסיגנל והוציא אותו מחדש למסך (נראה מסך שחור לשנייה אחת לערך). מדובר היה במעבר בין מסך הגדרות למסך תכנים, ואף בניגון סרט.

אותה התופעה לא נצפתה בחיבור ישיר של הנגן לטלויזיה, או בחיבור של הנגן לרסיבר אחר כמו ה Yamaha RX-V663 בחיבור HDMI. ייתכן כי מדובר בבעיה מקומית, אולם לא הייתה לי אפשרות לבדוק עם רסיבר אחר מדגם זה. חשוב לציין, כי הבעיה לא נראתה בחיבור מקורות אחרים בחיבור HDMI (סטרימר – Venice V38 HD, DVD או מחשב נייד).

כפי שציינתי, רסיבר זה תומך כמעט בכל פורמט אודיו קיים, החל מ DD ו DTS ועד פורמטי האודיו המתקדמים.

אני חש כי הרחבה בתחום זה מיותרת מעט, מכיוון שנכתב כבר רבות על ההבדל בין הפורמטים הבסיסיים לבין החדשים, אולם אומר כי הרסיבר מפיק לדעתי את המיטב מכל פורמט אותו ניגנתי, ישן או חדש. בשימוש במקור מתאים (ה HDX), הצליל "עוטף" מכל הכיוונים. סצינת הקרב הימי הראשונה בסרט Master and Commander בפסקול DTS-HD:MA נפתחת בשני הבזקים באופק ורגע לאחר מכן מתחילה שריקת הפגז עד שהוא פוגע בספינה. מאותו הרגע, יש כחמש דקות של עצים המתפצחים מכל הכיוונים, קריאות כאב והכל מחופה ברעש הגלים.

כאשר צפיתי בקטע זה (עם שתי מערכות הרמקולים השונות) הייתה לי תחושה שאני יושב על הספינה ומתפלל לשרוד. קולות ניפוץ העץ, רעמי הפגזים הנורים וקריאות המפקד פשוט הקיפו אותי וגרמו לי לסובב את הראש בהנאה.

סצינה אחרת, שונה לחלוטין באופיה, היא שיר הפתיחה של Lion King (הראשון כמובן). מדובר על קולות טבע המגיעים מכיוונים שונים ושירה ההולכת ומתעצמת. עם הסט של Kef השיר נשמע טוב, אבל עם הרמקולים שלי, בפסקול DTS, זו פשוט שמיעה מחדש של השיר (האהוב עלי מאוד). בנקודה כלשהי במהלכו, זאזו (התוכי, היועץ של המלך) מגיע בתעופה מצד שמאל מאחורה ונכנס לתמונה – כשצפיתי בזה הרגשתי כאילו הוא עבר בין השערות שלי (ה Axiom נמצאים אצלי גבוה יחסית, אז גם תחושת הגובה מועברת כראוי).

                  

סצנות נוספות שבחנתי ונהניתי לראות:

  • בסרט Wanted, הבחינה הראשונה שעובר הגיבור היא תלישת כנפיים מזבוב ע"י ירייה בודדת. הוא מבצע זאת ע"י האצת קצב הלב, הזרמת כמות עצומה של אדרנלין ולמעשה – שינויי הייחוס שלו לסביבה מבחינת זמנים (כן, דורש לא מעט Suspension of disbelief).
    בסצינה ניתן לשמוע כל משק כנפיים של הזבוב בצורה ברורה לחלוטין, וכשהירייה מגיעה לבסוף – אפשר למעשה ללוות את מעוף הקליע.
  • בסרט The Fast and the Furious, המירוץ הראשון הוא ממש תאווה לאוזניים כאשר יש את המערכת המתאימה. העברות ההילוכים, ההאצה, "מכות" הבאס במהלך הזנת ה NOS – הכל נשמע מצוין ומלווה את התמונה בצורה נהדרת.
  • בסרט The Red Baron, אחת מסצנות הקרב נפתחת בהטלת פצצת ברזל כבדה. בצפייה בקטע זה, לא רק שהבית רעד (הבאס היה מעט חזק מדי), ידידה שלי שראתה איתי את הסרט פלטה גיחוך קטן מעוצמת הפיצוץ וקרבתו . כשתהיתי מה פשר הגיחוך – היא אמרה לי שהיא העבירה את שירותה הצבאי בחיל התותחנים, והרעש מאוד הזכיר לה את התחושה להיות ליד אחד המטווחים, ושהריאליזם של המיקום פשוט הזכיר לה רגעים טובים מהצבא (טוב, כל אחד והזכרונות הטובים שלו).

כפי שציינתי, יתרון נוסף של רסיבר זה הוא בהיותו אחד הראשונים שתומכים בתקן Dolby Prologic IIz.  תקן זה פותח במטרה להעצים חוויה של צפיה בקולנוע ביתי, ע"י יצירת "Wall Of sound" עבור הערוצים הקדמיים. במקרה של דגם ה AVR-1910, ניתן לחבר ליציאות ה Surround Back זוג רמקולים אשר צריכים להיות ממוקמים כמטר מעל הרמקולים הקדמיים, בדיוק באותו המיקום בציר הרוחב.

הרעיון העומד בבסיס תקן זה הוא להרחיב את חווית השמיעה מהערוצים הקדמיים ולהעניק להם את אלמנט הגובה. בתיאוריה, תכונה זו אמורה לשפר גם צלילים שמקורם גבוה (למשל כלי תעופה בנחיתה, גשם יורד וכו´) וגם להעניק תחושה טובה יותר בבחינת צלילי ה Ambience הסביבתיים.

לא בחנתי את היישום הזה אצלי, אולם ביקרתי בכנס ההשקה של קו המוצרים החדש של דנון כחלק מסיקור המוצר. כפי שציינתי בדיווח על כנס זה, הוצגה שם מערכת המבוססת על הרסיבר הנבחן כאן ובה מוקמו 7.1 רמקולים כמפורט ע"י תקן DDPLIIz. מהתרשמות חפוזה ביותר, קשה לי להעיד כי מדובר בהבדל של שמיים וארץ. נכון, בקטעים מסוימים בהחלט הורגשו צלילים מסוימים בצורה יותר ריאליסטית, אבל לא ניתן היה לבחון האם מדובר רק בתקן הנ"ל, או שאפשר היה להשיג אפקט דומה גם עם תליית הרמקולים הקדמיים במקום גבוה יותר (בהנחה שמדובר ברמקולים המסוגלים ליצור במה רחבה מספיק גם ממיקום גבוה יותר).

להערכתי, ככל שהתקן הזה ייכנס לקווי ייצור של רסיברים נוספים, יוצרי סרטים יערכו את הפסקול כך שיכיל אלמנטים המתאימים ל Front Height Speakers – ואז ייתכן שהוא יוכל להעצים עוד יותר את החוויה.

הערת אגב – ישנו תקן נוסף מבית Audyssey, הקרוי DSX, הפועל למטרה דומה אולם באמצעות רמקולי רוחב קדמיים (Front Wide).  הרסיברים הגבוהים יותר בסדרת המוצרים של דנון תומכים בשני התקנים, ואף מאפשרים לבנות מערכת 11.1 (מישהו אמר WAF?)

סיכום

מדובר ברסיבר כניסה מעולה. הוא אינו מתומחר כזולים ביותר בשוק (לשם כך קיים דגם נמוך יותר בסדרה, ה AVR-1610), אבל הוא נותן יותר מאחרים שבחנתי באותה רמת המחיר.

תפקודו בקולנוע ביתי (מטרתו העיקרית) מצוין, הוא מכיל מעבד וידאו טוב בצורה מרשימה והוא לא מתפשר על איכות הסטריאו. כפי שניתן לראות, לא מצאתי חסרונות רבים ברסיבר הזה ולעומת זאת, יתרונותיו ניכרים.

למי שמחפש לרכוש רסיבר קולנוע ביתי התומך כמעט בכל תכונה חשובה ומתקדמת כיום וכל זאת במחיר נמוך יחסית – אני ממליץ בחום לבחון את הרסיבר הזה כאחד המועמדים (במיוחד אם ברשותכם שלט אוניברסלי, ותוכלו לזנוח את השלט של Denon).

יתרונות

  • תפעול נוח וקל.
  • תמיכה בכל פורמטי האודיו החדשים.
  • כיול אוטומטי במספר אופנים וברמה טובה יחסית.
  • עיבוד וידאו טוב, כולל המרה מאותות אנלוגיים לדיגיטליים.
  • מגוון כניסות גדול: 4 כניסות HDMI וגם 4 כניסות דיגיטליות לאודיו.

חסרונות

  • כיסוי רופף לכניסות הקדמיות.
  • שלט בעייתי.

מחיר מומלץ לצרכן: 4490 ש"ח.

להמשך דיון בנושא הביקורת על הרסיבר: Denon AVR-1910, לחץ כאן.

תודה לחברת ניופאן על השאלת הרסיבר לטובת הביקורת.


7:00
  /  
12.11.2009
  
מאת: אורי לרנר

1