רזולוציה פלוס: 46XV635 של טושיבה

טושיבה וניופאן מציגות את RESOLUTION+, טכנולוגית עיבוד תמונה חדשה.עפר לאור בודק את ה-46XV635, מסך LCD שכולל את הטכנולוגיה החדשה.

7:00
  /  
17.09.2009
  
מאת: עפר לאור / Ofer LaOr

הקדמה

כאשר טושיבה הכירה בעובדה שטכנולוגיית HD DVD כבר לא ינצח בתחרות כנגד בלו-ריי, היא היתה זקוקה לפיתרון יחצני אך גם טכני לנושא ה-HDTV. הפיתרון הגיע בצורה של Resolution+, אלגוריתם חדש לעיבוד תמונה אשר טושיבה בזמנו הציגה כאלטרנטיבה למדיה אופטית עבור HDTV.

העיקרון היה פשוט, לקחו את המעבדי CELL שאחראים על עיבוד התמונה ב-PS3 (אותה קונסולה בדיוק שבזכותה ניצח פורמט ה-BLU-RAY המתחרה!) אשר טושיבה היא היצרנים שלהם ושינו להם את היעוד. המומחיות של מעבדים מהסוג הזה הוא היכולת שלהם לבצע משימות רבות במקביל, דבר שמאוד מקדם את איכות התמונה של משחקי הפלייסטיישן 3. גם עיבוד תמונה רגיל יכול להרוויח מטכנולוגיה כזו, וזו היתה באמת המטרה של טושיבה עם Resolution+.

הבעיה התחילה בכך שטושיבה ניסתה לשווק את נגני ה-DVD שלהם עם Resolution+ בצורה שרומזת שאין בעצם צורך בבלו-ריי, כי resolution+ עושה עבודה לא פחות טובה.

האמת הרבה יותר פשוטה – מדובר באלגוריתם מאכן משפר SDTV, אך רחוק שנות אור מאיכות התמונה שבלו-ריי יכול לייצר. גם בטושיבה הבינו זאת והכריזו לאחרונה על כך שיתחילו לייצר נגני בלו-ריי בקרוב (צפו פגיעה ב-CES הקרוב).

 לגבי RESOLUTION+, המנגנון הזה לא הולך לאיבוד אלא עובר למקום שמראש היה אידאלי עבורו – לתוך המסכים.

אגב, בתחום מעבדי CELL לצורך עיבוד תמונה, גם כאן הקדימו מעט את טושיבה, חברת SILICON OPTIX יצרה בזמנו את REALTA, מעבד מקבילי לאותה מטרה בדיוק אשר השתמש באלגוריתם בשם HQV (קיצור של Hollywood Quality Video) אשר לא צלח המון הצלחה, בעיקר בגלל מחירו היקר.

ה-46V635

 

סדרת ה-V635 היא הראשונה שכוללת את מנגנון ה-RESOLUTION+ כחלק בלתי נפרד מהמסך. זה אינו הדבר המיוחד במסך זה. מדובר במסך הראשון מבית טושיבה שראיתי מזה זמן רב עם שתי כניסות SCART אירופאיות. ניכר שיש כאן המון מחשבה על מקורות וידאו לאו דווקא רק HDTV. ניתן לראות זאת לפי כמות וסוגי כניסות הוידאו, לא רק SCART ו-HDMI, אלא גם SVIDEO, קומפוזיט, קומפוננט ואפילו RF אנלוגי ודיגיטלי (DTT!). לקינוח, יש למסך גם חיבורי USB ואפילו מקום להכנסת כרטיס זיכרון SD.

המסך משתמש בתאורת CCFL רגילה, ואכן מרגיש עבה למדי ביחס למה שהורגלנו בהשקות האחרונות. עם זאת, הוא לא מתחמם כמו מסכים רבים ואיכות הבניה נראית מאוד סולידית. המסך כולל את הטקסט TOSHIBA על פני הבזל השחור מבריק, כאשר ניתן לשלוט האם הלוגו יואר כאשר המסך דלוק או לא. העיצוב של המסך בסופו של דבר, שמרני מאוד, וסולידי – מתאים יותר לביתו של עורך דין מאשר של סטונדט למוזיקה…

הפאנל הקדמי מבריק, אך דוחה רפלקציות באופן סביר. הוא מרגיש סולידי וחזק ממה שאנחנו רואים בד"כ, אבל בכ"ז לא הייתי מסתכן עם משחקי כדור בסלון לידו.


ניתן לראות אותי מצלם את המסך

איכות SDTV

בפרסומות, המסך טוען לאיכות אידאלית עבור כל מקור וידאו ולכן הדבר הראשון שרצתי לבדוק הוא איכות התמונה ב-SDTV. תחילה כיילתי את המסך כיול בסיסי והמשכתי עם בדיקות ממקורות שונים – אך בעיקר שימוש עם ממירי יס.

בניגוד למסכים קודמים של טושיבה, אשר היו משתמשים ב-SHARPNESS FILTER על מנת ליצור את אפקט ה "חד ביותר שאפשר" (אך לעיתים החדות הזו באה על חשבון פרטים בתוכן), כאן המסך מגיע במצב "רגוע" מאוד כאשר מציבים אותו במצב MOVIE MODE. אין שום אפקטים או ארטיפקטים מטרידים והתמונה מוצלחת. נוסיף RESOLUTION+ ונקבל – כמעט את אותו הדבר.

ההבדלים עדינים מאוד וניתן לראות אותם בקלות רבה יותר רק כאשר מגבירים את עוצמת האלגוריתם. בעצם האלגוריתם מורכב מכמה חלקים שונים כאשר חלקם פועלים גם כאשר המנגנון כביכול כבוי ולכן גם אם תכבו את המנגנון עדיין תקבלו חלק מה-RESOLUTION+. החלק שנשאר דלוק כל הזמן הוא בעיקר כל המנגנון של DEINTERLACING ו-SCALING אשר הוא לא רע בכלל גם בהתחשב במגנונים מתקדמים של חברות המתמחות בתחום. כלומר, במבחן התוצאה, אפשר לומר, שבתכנים סבירים ניתן לראות איכות תמונה מצויינת. כאשר התכנים מתחילים להיות גרועים במיוחד (ערוץ MGM למשל, או אפילו תוכנית כמו ראש בקיר בערוץ 10) אז המנגנון לא מצליח לעמוד בלחץ והתמונה פשוט לא מצליחה לעבור את המסך. כמובן שממרחק צפיה סביר (כ-4 מ´) הכל נראה טוב, אבל המבחן האמיתי הוא כיצד המסך מצליח לעמוד בלחץ גם במרחק צפיה קצר יותר.

כאשר מדליקים את מנגנון ה-RESOLUTION+ נוסף שכבה נוספת של פילטר SHARPNESS. זה לא פילטר רגיל כפי שאנחנו מכירים ממסכים אחרים אלא מנגנון מסוג חדש אשר מצליח לעשות כמה דברים מעניינים – הוא אדפטיבי ומצליח לחדד פרטים בתמונה עם יחסית מעט מאוד ARTIFACTS בסגנון HALOS ומסגרות לבנות סביב תכנים כהים. הדבר הכי קרוב למנגנון הזה שאני מכיר הוא מנגנון DETAIL ENHANCEMENT שקיים במערכות כמו GENUM או HQV.

חשוב לציין שבחיבור SCART התוצאה היתה טובה יותר עם ממיר מתאים מאשר עם ממירי HD. ככל הנראה העיבוד בכניסה של SCART הוא מוצלח למדי ולכן מבליט את היתרון של ממירי ה-SD על פני ה-HD בערוצים הרגילים.

בסופו של יום, מנגנון ה-RESOLUTION+ התקשה להתעלות מעל התוכן שמשודר בישראל ולא שידרג משמעותית תכנים פחות איכותיים שמשודרים כאן בטלויזיה. בקיצור, ניתן עדיין להוציא יותר מהתמונות עם מעבד חיצוני סביר (אך מן הסתם, גם יקר הרבה יותר…).

מדידות ובדיקות

שני מנגנונים חשובים שכדאי לציין כאן הם מנגנון התאורה האחורית החכמה ומנגנון התאורה האוטומטית. הראשון – AUTO BRIGHNESS מזהה את עוצמת האור בחוץ ומשנה את עוצמת האור בתמונה והשני (ACTIVE BACKLIGHT) משנה את עוצמות האור והגאמה בהתאם לתוכן בתמונה. ביחד, הם עושים עבודה מצויינת.

המסך לא רק נותן לנו להציג את עקומות ה-BRIGHTNESS והיסטוגרמה של התוכן כרגע, אלא שמאפשר לנו לראשונה לקבוע גם את עוצמת האור האחורי כתלות בתאורה. זו פעם ראשונה שמאפשרים לנו לגשת לאופציה כזו ובאמת צריך להוריד את הכובע, החברה בטושיבה באמת הצליחו כאן לחדש בתחום.

גם ברמת הכיול, ניתן לגשת לפרמטרים רבים, החל משליטה בכיפוף של ה-SCURVE GAMMA דרך תפריט BLACK/WHITE LEVEL (כאשר הוא 0, הגרף נהיה גאמה רגיל וככל שהוא גבוה יותר, כך הגרף הופך יותר ל-S CURVE), דרך כיול גאמה (מצב מינוס 10 הוא גאמה אידאלי של 2.20!), כיול צבעי PRIMARIES (אין צורך, המסך מגיע מכוייל במצב 3D COLOR MANAGEMENT) וכלה בטמפרטורת צבע.

בדיקות הפאנל מניבות תוצאות מעניינות – המסך כולל יחס ניגודיות סטטי (ANSI) של כ-2400:1, שזה גבוה מאוד לפאנל. מצד שני, הוא נוטה להדגיש את הצבעים הבהירים, מה שמותיר תמונה אפורה למדי במרבית האופציות. השילוב של ACTIVE BACKLIGHT עושה כאן עבודה טובה ומאפשר לתאורה האחורית להתכזז כנגד נושא זה וככל הנראה שמדובר כאן בפשרה שמטרתה היתה לאפשר למסך לעבוד בתנאי תאורה גבוהים יותר (סלון בהיר).

בתחום הניגודיות הדינמית של המסך, הגעתי לתוצאות של 10,000:1 – מספר מרשים למדי לכל הדעות.

בתחום הכיול, המסך דורש טיפה משחק, במצב GAMMA -10, ו-COLOR TEMP=2, הכחולים מעט נמוכים ודרשו שינוי של BLUE OFFSET ל+10. במצב זה, הכיול יצא די מדוייק, אם כי אפשר היה גם לשפר זאת עם עוד עבודה מדוקדקת יותר מצידי.


גאמה כאשר ה-Black/white Level=3


גאמה במצב 10- כאשר Black/white level=0

בתחום המדידות, ניתן לראות שה-PRIMARIES מדוייקים מאוד, ואחרי התיקון גם ה-COLOR TEMPERATURE יוצא יציב וישר למדי.


הגרפים הם אחרי כיול

אחד הדברים שניתן לראות הוא העובדה שצבע העור של שחקנים נראה מדוייק מאוד ואין מנוס מההבנה שזו היתה אחת מהמטרות בתכנון של מסך זה.

המשכתי במדידות הפאנל וקיבלתי דיוק לא רע בכלל ביחס בין כמות האור שיוצאת במרכז המסך לפינותיו – כ-81%, שזו תוצאה טובה מאוד למסך עם תאורה אחורית.

מבחינת התאורה של הפאנל, לא ניתן היה לראות דליפות אור או עננות במסך במצב חשוך, אך מבחינת כיווניות – ניתן היה לחוש הפרשים מורגשים בין עוצמות האור לפי זוית הצפיה שלי. בצפיה על מסך אפור מזוית של כ-30 מעלות OFF AXIS, ממרחק של כשני מטר, המסך הציג גוונים בהירים יותר בפינה מאשר במרכז.

בסיכום לפרק זה – המסך בהיר למדי, נותן כלים רבים מאוד ל-FEATURE JUNKIES כמוני, ומגיע קרוב למדי למצב מכוייל.

בתחום האודיו, הגוף העבה בהחלט מדגיש את הבאסים והשילוב של DOLBY VOLUME במערכת איפשר לי לחזק את הווליום בלי לחשוש מה יקרה כאשר התוכנית תעבור לפרסומות צעקניות (המנגנון הזה מונע קפיצה חזקה של סאונד בפרסומות).

איכות ו-HDTV

HDTV

בתחום ה-HDTV, המסך מצליח באמת להוציא לא מעט מהשידור, אם כי פחות אהבתי את מצב ה-RESOLUTION+ במצב ה-HDTV. עבור תוכן HDTV, הורדת המצב הזה דווקא נתנה לי תחושה של תמונה טובה יותר. איכות התמונה היתה טובה בשידורי yes HD. צפיתי בסרט "RISE OF THE SILVER SURFER" ואיכות התמונה היתה טובה, אך מעט אפרפרה לטעמי (שחורים פחות מדי עמוקים).


המשחק של דר. דום היה מדהים – שימו לב להבעות בעיניים שלו.


סוכנות הדוגמנות של רוברטו מתפשרת טיפה עם דוגמן הבית החדש שלה

גם בסרט שאחריו – הענק הירוק, החדות היתה טובה, אך הרגשתי אפרפרות משהו.


הנסיונות של ברוס לתפוס טרמפים בעירום תמיד הביאו לו הרפתקאות מעניינות

באגף סרטי הבלו-ריי התחלתי עם האלמנט החמישי. סצינת הבריחה היתה אפקטיבית מאוד. ה-100HZ לא הציק ולא זייף.


המייג´ור נכשל שוב במבחן הראיה שלו וזקוק עדיין למשקפיים בעת הנהיגה


מערך השירות הטלפוני של החברות הסלולריות קיבל שדרוג לקראת בואו של האייפון


מספר 35 נקרא לעמדה 3

בריצה בתוך המנהרה ניתן היה לראות את כל פרטי המנהרה, אפילו יותר מדי טוב (המנהרה אמורה להיות חשוכה).

מדי השוטרים השחורים היו בולטים ומלאי פרטים בדיוק כפי שצריך.

בתום הריצה, לילו נעמדת אל מול העיר והרכבים המעופפים טסים בחלל ללא ראליזם יתר כפי שניתן לראות במסכים רבים, אך גם ללא היבהוז (JUDDER) של מי שלא תומך ב-100HZ. בקיצור, הביצוע מוצלח.


הקונטרסט של הסצינה מקשה על מלאכת הצילום – אך הפרטים בשערו של הילד אכן מוצגים במסך.

המשכתי עם נרניה. בסצינות השלג ניתן היה לראות את הגוונים בשיער הילד אך הפירוט בלבנים היה שטוח והתמונה לא היתה תלת מימדית דיה. גם בסצינת המערה התמונה היתה אפרפרה ואפילו מעט ירקרקה מכפי שהיא צריכה להיות. . כאשר שיחקתי עם מצבי ה-GAMMA (ובעיקר ב-BLACK/WHITE LEVEL) ניתן להוציא מידע באופן חד יותר בסצינת המערכה, אך על חשבון הצד השני של המשוואה – פרטים באיזורים הלבנים בסצינה של סנטה קלאוז שמגיעה מיד אחריה.

ב-STAR WARS III, סצינות הלחימה המהירות נראו נהדר, אך בשל המהירות היה מאוד קשה לתפוס אותם. כשאובי נלחם בגריבוס, הפירוט בעת תנועה מוצלח אך לא חד כפי שהיה יכול להיות. הלהבות בכוכב האש נראו ממש מצויין.

בסרט CARS אני בוחן את העמידות של מערכת ה-100HZ ועיבוד התמונה למקורות HD פחות איכותיים. המסך עמד במבחן בכבוד.

ASPECT RATIO

למסך מספר ASPECT RATIOS. הוא זוכר בכל כניסה את המצב האחרון, כולל מצב NATIVE אשר פועל ב-1080i ו-P וכשמו כן הוא – NATIVE RATE. מצב WIDE נותן לנו 5% OVERSCAN בערך, שזה שימושי לתכנים של ערוצי YES.

עבור מקורות 4:3, המסך חייב מקור SDTV, מה שאומר שאם אתם עובדים במצב 1080i קבוע בממיר yes HD או yesMAX HD, לא תוכלו למצוא ב-ASPECT RATIOS שלכם אופציה מתאימה. במצב AUTO, לעומת זאת, יש אפשרות לעבור ל-4:3, מצב SUPER LIVE עובד לא רע במקרה כזה (עבור תוכן HDTV, הוא עובד אחרת, אז חשוב לשים לב).

במצב SDTV, יש למסך לא מעט יחסי מסך נוספים, כגון 14:9, מצב SUBTITLE (לא ממש שימושי לנו), מצב 4:3 (עם פסים) ומצב WIDE (עבור תכני 16:9). במצב SCART לממיר מתאים (כגון PACE 1000, או ADB 3100, או יס מקס) המעבר בין 16:9 ל-4:3 נעשה אוטומטית ונראה מצויין.

DTT

ל- 46V635 יש אפשרות לקליטת DTT, אך לצערי אופציה זו אינה עובדת באופן מלא. בכל כמה שניות נעלמה התמונה והשתבשה. הבעיה אינה בעית קליטה שכן עשיתי שימוש באנטנה טובה שצריכה היתה לתת תוצאות סבירות. הבעיה היא ככל הנראה בעיה בתאימות לתקן הישראלי ויותר סביר להניח שהבעיה היא אותה תקלה בשידור שמונעת ממספר רב של ממירים מלהיקלט בארץ (ככל הנראה סוג של סדר לא נכון של FIELDS בשידור).

USB

למסך יש כניסת USB אשר מאפשרת ניגון מדיה. מדובר על נגן מדיה בסיסי למדי, אך כזה שתומך בתמונות (כולל SLIDESHOW), וידאו (בעיקר DIVX ו-MPEG אך ב-SD בלבד) ומוזיקה.

מצאתי שלמרות שהנגן עובד, היו לא מעט בעיות. בניגון הוידאו למשל, לא הצלחתי לשנות יחסי מסך, ונתמכו רק פורמטים בסיסים בלבד (DIVX ו-MPEG). קבצי HDTV לא נתמכו כלל. קבצי DIVX נחתכו לי במצב 16:9 וניכר שמערכת עיבוד התמונה אינה מופעלת על תכנים אלה. לא הצלחתי להפעיל תרגום מתוך הקבצים.

המוזיקה והתמונות עבדו כראוי, אך הממשק היה מעט מיושן ובסיסי. בהחלט נוח למי צריך להשתמש בזה פה ושם, אך לא מתקדם כפי שראינו בחברות אחרות.

אופציה נוספת היא כניסת SD אשר ניתן היה ממנה למשוך תמונות בלבד.

למסך יש גם אופציה לשמש כ DIGITAL PHOTO FRAME. ההגדרות שם מסורבלות משהו והיה אולי הרבה יותר פשוט אם המסך פשוט היה מאפשר לצפות בתמונות באופן פשוט יותר. עם זאת הרעיון יפה ושימוש במסך כגדול כאלבום התמונות (סוג של SCREEN SAVER) זה רעיון לא רע בכלל.

השלט

השלט בסיסי ופשוט למדי, לא בשר ולא חלב. הוא נוח לשימוש וקל להתרגל למיקום הכפתורים. עם זאת, אין לחצנים יעודיים להדלקה וכיבוי, או לכניסות ה-HDMI השונות. הלחצן MENU חבוי היטב ודורש לא מעט הסתגלות להיזכר במקומו… כפתור FREEZE היה שימושי לצורך הצילומים לביקורת הזו…

סיכום

 

מדובר על מסך מכובד מאוד, עם עיצוב שמרני למדי. מבחינת פונקציות, טושיבה עדיין לא הכניסה את הפונקציות המתקדמות של הזרמת מדיה דרך רשת או ב-HDTV. לעומת זאת רואים שהחברה השקיעה המון ברעיונות חדשים לגבי איכות התמונה והשתדלה באמת לתת מסך עם אופציות כיול וכיוון רבות ומתוחכמות. מבחינת RESOLUTION+, אין ספק שנעשה כאן צעד חשוב, אך הוא לא מהותי ומשמעותי כפי שחלק מהאנשים ינסו לשכנע אתכם. מדובר באלגוריתם עיבוד תמונה לא רע בכלל, אך זה לא קיצוני או מהותי כפי שאפשר היה לקוות (קרי: זה לא הופך את ערוץ 2 לערוץ ב-HDTV).

תודה ליבואנית: ניופאן על השאלת המסך לצורך בדיקה זו

מחיר מומלץ לצרכן: 11,900 ש"ח

לתגובות בנושא מאמר זה בפורומים לחצו כאן.


7:00
  /  
17.9.2009
  
מאת: עפר לאור / Ofer LaOr

1