מגבר: Tec on Audio MODEL 55

זהו מגבר מיוחד במינו, מגבר מנורות קומפקטי הפועל כמגבר עצמאי וככרטיס קולrnלמחשב. לאלו האוהבים את הצליל ה"מנורתי", צפוייה חווית האזנה ...

7:00
  /  
07.07.2009
  
מאת: חנן לשנובולסקי
קצת על tec•on audio

קצת על tec•on audio

tec•on audio הינה חברה שמתמחה בייצור של הגברת מנורות עבור השוק הממוחשב והמולטימדה, כגון iPod, נגנים למיניהם לצורך הגברה וזאת תוך המרה ממדיה דיגיטלית וגם השמעה אנלוגית. החברה מבססת את המגברים שלה על תיכנונים כבימים ימימה של מגברי מנורות תוך כדי שימוש בחומרים באיכות מעולה. סדרות המגברים שלהם מצומצמת יחסית וכוללת שני סוגים בשלב זה.

מגבר בהספק נמוך – model 55 (התמונה באדיבות tec•on audio)

f

והאח הבוגר, מגבר בהספק יותר גבוה – model SE34i.(התמונה באדיבות tec•on audio)

 

התכנונים שלהם כחזון לאיכות השמע מבוססים על שני עקרונות: הגברה Single Ended ב-Class A וביטול השימוש במשוב שלילי כפי שנהוג לעשות (להשתמש במשוב שלילי) ברוב המגברים ובעיקר הממוצעים שביניהם. היתרון הגלום בשמירה על שני העקרונות הללו הוא איכות הצליל הסופי. השימוש ב- Class A מאפשר אחוז עיוותי מעבר והרמוניים נמוך בהשוואה למגברי Class AB/B. אי השימוש במשוב שלילי בעצם "משחרר" את המגבר מריסון מאולץ וע"י כך להפיק את הצליל האוטנתי והאמיתי. ביטול רשת המשוב השלילי מאלצת את המתכננים לנקוט בהקפדה יתירה וחישובים מדוייקים של הרכיבים הדרושים. כל סטייה קטנה בחישוב וביישום עלולה לגרום למגבר "לברוח" מתחום העבודה הרצוי והלינארי ל"מחוזות המתנדים" ואם חושבים על כך באופן מעמיק יותר, קיימת גם בעית האיזון בין שני ערוצי הסטראו המצריכה הקפדה כפולה. כדי לעמוד בדרישה המחמירה של חוסר משוב, היצרן חייב לבצע סינון קפדני ביותר של הרכיבים להרכבת המגבר ובדיקה יסודית של הפרמטרים שלהם, פשוט נדרש אחוז דיוק גבוה של כל הרכיבים ובעיקר המנורות, בהחלט משימה קשה. החברה מכנה את קונספט ההגברה כ-Pristine Soundscapes ®, דהיינו "מרחב הצלילים "הקדמון" (הנוסטלגי של פעם). החברה פועלת בקליפורניה שבארצות הברית ומייצרת את מוצריה בסין (כמו רב החברות בימינו), אך הדבר לא משפיע כלל וכלל על איכות המוצר הסופי.

מה באריזה?

הקרטון הכבד יחסית לגודלו מכיל בנוסף למגבר שמגיע ארוז כשהמנורות אינן תקועות בתוכו, כבל כוח (בתקן שקע אמריקאי תקני הדורש מתאם, או כבל חליפי המתאים לרשת החשמל המקומית), כבל USB וחוברת למשתמש (באנגלית). אני ממליץ בחום לקרוא את החוברת למשתמש בטרם חיבור והפעלת המגבר כי ישנן כמה אזהרות למניעת תקלות עם נזק בלתי הפיך (כגון הפעלת המגבר ללא חיבור הרמקולים). המנורות והכבלים ארוזים בחלק העליון של הקרטון כך שהמנורות מוגנות מפגיעה מכנית אפשרית בזמן השינוע.

     


נתונים טכניים (מתוך דף היצרן):

Integrated amplifier with RCA single ended inputs and USB DAC port
Approx. 4.5 Watts r.m.s. per channel, class A
Zero global negative feedback
Choke input filter
Metal film resistors

Total Harmonic Distortion (T.H.D.) @ 1kHz, 8 Ohm: Less than 1% at 4.5 Watts
Frequency Response: 17Hz – 27kHz (-3 dB), 30Hz – 17 kHz (-1 dB)
Tube Complements: EL84 x 2 output tubes [fitted with 6P14 "Beijing" in current production], 5755 Raytheon NOS driver tube
Input Impedance: 47 KOhms
Unique blue LEDs under tubes for special effect

Power Source: 115/230VAC switchable
Power Consumption: 80 Watts
Dimension: 7 1/2" (W) x 10" (D) x 7" (H)
Weight: 13 lbs

נעים להכיר

אכן נעים להכיר! כמי שבצעירותו עסק בעיקר באלקטרוניקה של מנורות, הרגשתי פרץ של נוסטלגיה מרגשת כשנחשף בפני המגבר Model 55. הוא פשוט מגבר יפהיפה. מעוצב בצורה מודרנית ללא פגיעה בלוק הנוסטלגי שהמנורות מקנות לו. המנורות החשופות לא מותירות מקום לספק באשר לנוסטלגיה. המגבר הקומפקטי הזה נראה קטן אבל הוא כבד למידותיו, לא חסכו בברזל ובנחושת.

השילדה בנוייה בצורה מסיבית וחזקה כדי לשאת את השנאי הגדול. שני לוחות מתכת עבים מהווים את הדופן העליונה והדופן התחתונה, כאשר בין הלוחות שוכנת אחר כבוד מסגרת מתכת עבה. האלקטרוניקה חבוייה בתוך כל המארז ורק השנאי והמנורות נותרים "חשופים בצריח".

עבודת המכניקה מלווה בדיוק רב והחלקים השונים מותאמים האחד לשני ללא דופי, פרפקציוניזם מכני ללא פשרות. המגבר עומד על ארבעה ספייקים אימתניים כיאה למגבר מיקצועי מליגת העל.

בשני צידי המגבר ישנן שתי גומחות המשתלבות יפה בעיצוב ומשמשות להרמת המגבר לצורך שינוע בעת הצורך.

את הפנל הקדמי מעטר רק כפתור ווליום גדול. כמובן שאין בקרת Bass ובקרת Treble, כיאה למגבר מיקצועי. טבעת אלומיניום המקיפה את כפתור הווליום מהודקת בעזרת שישה ברגי אלן ומשווים למגבר מראה מיקצועי.

הפנל האחורי משמש לחיבור המגבר למקורות האודיו ולרמקולים. בפנל האחורי קיימים גם החיבורים אל שקע הכוח ולכבל ה-USB עבור רתימה למחשב והפיכת המגבר לכרטיס קול. המגבר מסוגל להיות מוזן ממתחי רשת שונים כגון 115VAC או 230VAC בהסטת מתג בורר מתח. הזנת מתח הרשת היא דרך כבל סטנדרטי (כבל קומקום). מתחת לשקע כבל הרשת חבוי הנתיך.

 מפסק ההפעלה מוצנע בחלק הקדמי של דופן ימין בסמוך לספייק הימני-קדמי.

חיבורי ה-Line In הם מסוג RCA מוזהבים ואיכותיים. החיבור את הרמקולים הוא מסוג בננה ותבריג. גם חיבורים אלו מצופים בזהב וחיפויי פלסטיק שקוף מגינים עליהן.

בחלק העליון של המגבר אפשר למצוא את המנורות והשנאי. השנאי גדול כיאה למגבר Class A Single ended. דרגת ההגברה הסטראופונית בעלת שלוש מנורות. מנורת קדם מגבר/driver מסוג 5755 ודרגת ההספק משמשת פנטודת הספק מסוג EL84, אחת לכל ערוץ. ה-5755 היא טריודה כפולת דרגות (אחת לערוץ ימין והשניה לערוץ שמאל) איכותית בתקן צבאי של חברת RAYTHEON בעוד שה-EL84 הן מנורות מתוצרת סין.

 

גימיק נחמד שמוסיף המון לעיצוב הסופי הם הלדים הכחולים המלווים את אור ההסקה של המנורות ממעמקי התושבות. השילוב הכחלחל של הלדים עם האור הכתום של ההסקה מהווה שילוב ציבעוני ומעניין ליצירה מודרנית עם רוח נוסטלגית.

מלבד דרגת ההגברה המנורתית, קיים במגבר מעגל DAC לצורך התמרת אודיו דיגיטלי כאשר המגבר מחובר דרך פורט ה-USB למחשב ומשמש ככרטיס קול לכל דבר ועניין. מעגל ההתמרה עושה שימוש ב-DAC מסוג PCM2702 של חברת Burr-Brown שמסוגל לפענח אודיו דיגטלי עד פורמט של 16 ביט 44.1KHz/48KHz. ה-DAC פועל ב-Over sampling X8.

ההתקן הדיגיטלי נתמך ע"י כל סוגי המחשבים (PC ו-MAC) ובסביבת עבודה של Windows98, 2000, XP ו-MAC OS-X ומעלה. ההתקנה של המגבר ככרטיס קול נעשית אוטומטית בשיטת Plug &Play.

התרשמות מהבניה

כפי שהזכרתי קודם לכן, המגבר בנוי בצורה מעולה והאמת התקשיתי למצוא דופי משמעותי כלשהו. איכות החומרים והשקעת המחשבה בפרטים הקטנים ביותר בעיצוב המוצר נותנים בפירוש את אותותיהם תרתי משמע גם בצורה וגם בצליל. ההקפדה על שלמות ואיכות מורגשת. העובדה שהמוצר מיוצר בסין לא גורעת מאיכותו וכהוא זה.

מבחינת התיכנון ובניית המעגלים האלקטרוניים האיכות מושלמת ממש. הקושי בבנית מגברים ללא משוב שלילי, כפי שהזכרתי למעלה הם אתגר רציני ביותר. זה בבחינת הליכה על הסף בין איכות העברת הצליל המושלמת ביותר לסיכון שבקבלת נידנודים והפיכת המגבר למתנד.

 

השילוב בין האלקטרוניקה ה"ישנה" של מנורות לאלקטרוניקה המודרנית של ה-DAC מוכל בצורה מצויינת ונראה שהמתכננים הקפידו להתאים את המעגלים האחד לרעהו. במקרים של שילוב טכנולוגיות שונות קיימות בעיות של תיאומי עכבה והעמסה הדדית, לכן יש להתייחס לכל רכיב בצורה מחושבת כדי להתגבר על בעיות העברת המידע. מהתרשמות השמיעה שלי, אכן התכנון מושלם.

הרכיבים שבהם השתמשו במגבר חייבים להיות מהטובים שקיימים כי חוסר המשוב מאלץ את היצרן לדבוק ברכיבים משובחים כי אחרת המגבר לא יהיה איכותי בלשון המעטה ומתנד רחמנא ליצלן במקרה הגרוע. יתרה מכך, בגלל חוסר המשוב, הבניה והעברת האספקות וקווי הסיגנל חייבים להיות לפי תיכנון מוקפד בתוואי ושימוש באלמנטים מסככים. אם כל אלו לא מוקפדים, הסיכוי לקבל תוצאה טובה הוא נמוך עד אפסי.

מצאתי שני חסרונות מזעריים במגבר. האחד – כפתור הווליום מתנדנד מעט (ממש חופש מיזערי לצדדים. הכפתור כנראה קצת גדול וכבד עבור ציר הפוטנציומטר. שוב, זה לא משהו שמורגש ואני בטוח ש-90% מהאנשים לא היו מייחסים לכך חשיבות כלל וכלל.  יתכן שזאת "תקלה מקומית" במגבר שבדקתי. החיסרון השני – חסר לי שקע לחיבור אזניות ושקע Line Out כמו בכל כרטיס קול אם רוצים להעביר הלאה את הסיגנל למערכת נוספת או לחבר Subwoofer. החיסרון השני גם לא משמעותי עד כדי אכזבה. אולי כדאי שהיצרן ייתן דעתו לאופציה הזאת במוצרים הבאים.

בחינת המגבר

הסט-אפ שחובר לצורך הבדיקה

פטפון ופונו סטייג´, המחרשה הידועה (JVC) שלי והבונבוניירה לצורך האזנה אנלוגית לתקליטים, מחשב פנטיום 4 עם Windows XP, רמקולים Tannoy Reveal 6. כבילה בין הפטפון לבונבוניירה בעזרת כבלי BELDEN TRIAX בעלי סיכוך כפול, כבילה בין הבונבוניירה לכניסה האנלוגית של המגבר בעזרת כבלי RG58 עם כיסוי סיכוך 90% לפחות. כבילה לרמקולים בשזירה כפולה של זוג חוטים 2.5mmכך שבעצם מקבלים 5mm2 משופר. כבל USB איכותי שסופק ע"י יצרן המגבר לצורך הפעלתו ככרטיס קול.

 

חיבור למחשב

החיבור למחשב דרך חיבור ה-USB הוא פשוט בתכלית ולא נתקלתי בבעית התקנה כלשהי. המגבר מתקין את עצמו בשיטת Plug and Play. כל השליטה בבקרי האודיו עוברים בצורה שקופה למגבר המשמש בתום ההתקנה כ"כרטיס הקול" הרשמי של המחשב. הכרטיס המקורי של המחשב מפסיק לתפקד ככרטיס קול פעיל כאשר ההתקנה מסתיימת ואין צורך להתערב בשינויי הקונפיגורציה. פשוט ונוח, בדיוק כמו שצריך להיות.

מבחן הביצועים

בחנתי את המגבר בשני מודי הפעולה שלו. במוד האנלוגי תוך שימוש בכניסות ה-RCA עם מקור אנלוגי. במצב זה ה-DAC אינו משתתף בחגיגת העברת האות והמגבר פועל כמגבר בלבד. המגבר גם נבדק כאשר הוא מחובר עם כבל USB למחשב. במצב זה הכניסה האנלוגית ממחברי ה-RCA מנותקים אוטומטית ואין אפשרות שימוש בהם גם אם הם מחוברים למקור כלשהו.

כדי לפשט את הסקירה בחנתי את אותם הקטעים בשני המצבים ולא מצאתי כמעט הבדל (אם בכלל) בצליל המופק כאשר האות האנלוגי עובר דרך כרטיס הקול במחשב ויוצא מה-Line Out אל הכניסה האנלוגית של המגבר לבין הצליל כאשר הפענוח נעשה בעזרת ה-DAC של המגבר עצמו. לפיכך השארתי את מערך הבדיקה דרך הכניסות האנלוגיות.

האזנה למוסיקה

מכיוון שהתחדשתי לאחרונה בזוג מוניטורים Tannoy Reveal, זאת היתה הזדמנות פז לגלות למה המגבר באמת מסוגל להגיע. המוניטורים משמשים אותי כעת בהקלטות והמרות של התקליטים שלי לפורמט דיגיטלי.

הנחתי לסט-אפ להתחממם כ-30 דקות בווליום "בריא" יחסית לפני ההאזנה הממשית למוסיקה. מכיון שהמגבר כבר שהה אצלי תקופה די ארוכה, הוא לבטח עבר את שלב ה-BURN-IN הראשוני של כמה עשרות שעות כך שהוא היה בשל לחלוטין למשימה.

מרחב ההאזנה הוא חדר בגודל של 10 מטרים רבועים וללא בעיות אקוסטיות חריגות בשל הריהוט המאכלס אותו. המוניטורים ניצבים על מדפים ובגובה האזניים פחות או יותר. כמובן שביטלתי את הפעלת הסאב ונשענתי אך ורק על המוניטורים בהאזנה.

אין כמו להתחיל עם קטע תיפוף של Charly Antolini – Crash. לא הרגשתי חוסר  בסאב וופר ותוף הבס רעם בדיוק רב. הדרבוקה בצד שמאל נשמעה כמו תיפוף של חבר היושב לשמאלי. קטע התיפוף הדגים יפה את מקדם השיכוך של המגבר על אף שהוא בעל הספק נמוך יחסית והתיאום הוא דרך שנאי יציאה. נקישות התוף הפסיקו בזמן ולא נשמעה המשכיות מהדהדת המאפיינת מקדמי שיכוך נמוכים.

הקטע הבא נועד לבחון את איכות הצליל של כלי מיתר (בפריטה) וחליל. הקטע של Ichu – Leno Verde סיפק את הסחורה ובגדול. הצעקות של האינדיאני בצד ימין היו אוטנתיות ומשב הרוח בחליל הותיר רושם של חיכוך האויר בפומית. כמעט הצלחתי לספור את מולקולות האויר שחלפו בפומית.

אי אפשר שלא לבחון קטעי ג´אז החביבים עלי. לשם כך העליתי את Isla Eckinger בקטע Quotation. רציתי לשמוע אם הנגינה נשמעת כמו בפאב ג´אז על כוס בירה ועשן סמיך. חברה, מה אומר? הקסילופון בתחילת הקטע הפיל לי את הלסת. אבל זה כאין וכאפס לעומת השילוב של הסקסופון מצד ימין והחצוצרה בצד שמאל.

איך אפשר לדלג על בדיקת Vocals בלי להאזין ל- Silvia Droste בשיר Willow Weep For Me. המגבר ממש לא התאמץ לשמור על Vocal אמין ואיכותי, הרי מגברי המנורות ידועים ב-Mids האיכותיים שלהם.

בהמשך עברתי למוסיקה קלסית והחלטתי להשמיע תקליט (כן, זה הגדול והשחור העשוי מויניל) של Helmut Zacharias ותזמורת. ישנם בתקליט קטעים קלסיים שונים. אין ספק שנדדתי בזמן שנים רבות לעבר כאשר האזנתי לתקליט הזה במגבר ה-MULLARD הראשון שלי (עליו השלום). התזמורתיות היתה מדוייקת ובעלת נפח, המנורות היטיבו עם הכינורות. על אף שהקונטרבס היה אנמי מעט, הוא עדיין נשמע מדוייק. לא יכולתי להפסיק את התקליט באמצע כדי להמשיך ולהאזין לקטעים נוספים וחיכיתי בסבלנות על מנת להפוך צד ולהאזין לו בשלמות. צליל אנלוגי מלא וחם. אין ספק שהמגבר חימם את המוניטורים (חום מוזיקלי).

יסלחו לי כל חובבי ה-CD הדיגיטלי, אבל את המשך ההאזנה החלטתי לממש בתקליטים. אין יותר מתאים למגבר מהסוג הזה מאשר הצליל האנלוגי הטהור (אני שרוט, אני מודע לכך).

ובמעבר חד אל קבוצת הרוק. בתור מנה ראשונה הנחתי אחר כבוד על המחרשה את Roger Waters – Pros And Cones of Hitch Hiking, התקליט שברשותי במצב NM ולכן ההנאה היתה שבעתיים. הרעם ברצועה הראשונה של התקליט נחסמה כמעה והשלמה מועטה של הסאב היתה מפיקה בס בשרני יותר. המגבר התמודד עם פרצי הווליום וקטעי השקט באופן מושלם. נהניתי להאזין. על אף ההנאה שבהאזנה דרך המגבר יש הרגשה של חוסר מיזערי בבסים הנמוכים ובצלילים הגבוהים יותר שמונעים את ההרגשה הפאנצ´ית של התקליט בהשוואה למגברי Solid State. לא שההאזנה לתקליט היתה גרועה, לחלוטין לא, נהניתי מאוד רק חסרו לי קצת הבסים הנמוכים והצלילים הגבוהים.

בהמשך עברתי להאזין ללהקת ה-Pink Floyd מתוך התקליטים The Dark side of The Moon ו-The Wall. גם כאן המוזיקה נשממע כמו בתקליט של Roger Waters, חסרו מעט הבסים והגבוהים.

האזנתי גם לגרסת ה-CD של The Wall ולא היה שינוי משמעותי מהצלילים שבתקליט הוויניל מהבחינה הטונלית שציינתי לעיל. היה שיפור מזערי באיכות הבסים הנמוכים, אך הצלילים הגבוהים עדיין סבלו מחוסר מיזערי של עצמה. אני משוכנע שגרסת ה-CD עברה "שיפוץ" כלשהו באולפן ההקלטות לעומת התקליט ולכן נובע ההבדל הקטן בין הגירסאות.

אני רוצה להדגיש שוב שהרגשת החוסר בבסים ובגבוהים היא ממש לא רצינית וכמי שהתרגל להאזין לתקליטים דרך מגבר Solid State אני חש בהבדל הקטן הזה. יש בכך גם משום טעם אישי ולא פסיקה חד משמעית. אין ספק שהצליל של המגבר מאוזן מאוד ואין צורך בבקרות Bass ו-Treble, לחלוטין לא כיאה למגברים מהשורה הראשונה. אני סמוך ובטוח שהמון חובבי מוזיקה יאהבו את הצלילים גם כך.

מכאן עברתי להאזנה של מספר המרות אישיות שלי לפורמט דיגיטלי מתוך אוסף התקליטים הפרטי. הקטע האולטימטיבי והמסורתי של Dave Brubeck – Take Five היה הראשון בתור. אין מה להגיד, המגבר הזה "חולה" על ג´אז. המסר הג´אזי עובר בצורה מושלמת כאשר כל הכלים נשמעים כאילו הם מנגנים בחדר. השמעה של קטע הנושא מתוך הסרט "סיפור אהבה" בביצוע התזמורת של Paul Mauriat כקטע של Easy Listening היה משב מרענן של רוגע כאשר הצ´לו מככב בטבעיות. מכיוון שהמגבר ממש אוהב ג´אז האכלתי אותו במספר קטעים נוספים ומשובחים כמו של Art Blakey, Jean-Loup Lognon ו-Ahmad Jamal. לא יכולתי שלא לקנח עם Louis Armstrong אהוב נפשי שנשמע כל כך צלול בצרידותו בקטע St. James Infirmary. המגבר נתן הופעה מרשימה. מכיוון שאני חובב ג´אז המגבר הזה רכש את ליבי – התאהבתי בו.

מסקנות וסיכום

המגבר הותיר רושם מצויין מכל הבחינות. העיצוב האסטתי והמדוייק והבניה שתוכננה עד לפרט האחרון לא מותירה ספק שהיצרן רצה בכל מאודו לספק מוצר ראוי ומצויין. כפי שהקפידו על התיכנון כך גם התוצאה הסופית. מגבר בעל צליל חם ומאוזן, מפורט ומדויק. הוא מצויין בנגינת מוסיקת ג´אז וקלסית גם מתקליטים וגם בפורמט דיגיטלי כולל פורמטים מכווצים MP3. גם מוזיקת רוק נשמעת טוב מאוד אף על פי שאני אישית הייתי מעדיף טיפונת יותר Loudness. המגבר ממלא חללים של חדרים בגודל כ-10 מטרים רבועים באיכות מדהימה. ההספק הנמוך יחסית של 4.5W לערוץ ממש לא בעוכריו אם משכילים להשתמש ברמקולים עם נצילות של 89dB/W/m ומעלה. מי שאוהב הגברת מנורות יכול בהחלט ליהנות מהמגבר כשהוא מחובר למחשב האישי או ל-iPod. אין הבדל באיכות הצליל בין הכניסה הדיגיטלית דרך ה-USB לבין הכניסה האנלוגית וה-DAC עושה עבודה מצויינת בטיפול בפורמט הדיגיטלי.

המוצר חסר כיום יבואן מקומי ונמכר ישירות מאתר היצרן במחיר $398.

ציונים

  • איכות האזנה:9/10
  • גימור ועיצוב: 10/10
  • הפעלה והתקנה: 10/10
  • אביזרים נלווים: 9.5/10 (חסר לי שקע להאזנה באזניות ושקע Line Out לשירשור למקור אחר כדי לקבל "גוון" מנורתי בציוד SS).
  • ציון כללי: 9.5/10

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to tec•on audio that supplied us with the"Model 55" sample amplifier and some of the pictures which we used for the review


7:00
  /  
7.7.2009
  
מאת: חנן לשנובולסקי

1