מסך LED LCD של סמסונג: 46B7000

השמועות מספרות על כך שמסכי LED צפויים לשטוף את חופי ישראל בקרוב מאוד ולהעלים את מסכי ה-LCD הותיקים.עפר לאור בודק ...

10:00
  /  
30.06.2009
  
מאת: עפר לאור
LED LCD

הקדמה

כבר שנים אנחנו מתכוננים לשלב שבו מסכי ה-LCD ידלגו מעל הבינוניות שבה הם התבוססו ויגיעו לרמות שוידאופילים מדופלמים יוכלו לצפות בהם בראש מורם ובגאווה. בשנתיים האחרונות עברו מסכי LCD קפיצות ושיפורים משמעותיים, קיבלו פונקציות חדשות, הורידו את זמן התגובה וכמעט והעלימו את מריחות התנועה שהפריעו להם.

אך בנקודה אחת מסכי ה-LCD התקשו – יחס ניגודיות. בתחום הזה שלטו מסכי הפלזמה ביד רמה. מסכים מבוססי CCFL (תאורה הדומה לפלוריסנט שמשמשת להארת מסך ה-LCD מאחורה) ניסו נואשות לשפר נקודה חלשה זו, אך זמני תגובה איטיים פשוט הציקו יותר משהועילו.

ובכן, הגענו לנקודה שבה מסכי LCD מתחילים להגיע ל-MAINSTREAM. מבחינת עלויות, בהחלט לא מדובר על מסכים בעלות השווה לכל נפש. מה לעשות, תאורת LED עדיין יקרה מאוד.

מה זה LED?

 
LED בצורתו הגולמית, כמובן שבמסכים מדובר על LED בתצורת SMT השטוחה

לא ניכנס לעומק הטכנולוגיה, אך בעצם מדובר ברכיב בשם דיודה שמפיקה אור. מדובר על מקור אור מהיעילים שמוכרים לבני האדם, כאשר מרבית האנרגיה שנצרכת על ידי LED מותמרת לאור בניגוד לטכנולוגיות אחרות כגון נורת ליבון (שבה כמעט כל האנרגיה הופכת לחום). גם ניאון יעיל יותר מנורות ליבון, אך עדיין מבזבז הרבה יותר אנרגיה מאשר LED.

משמעות הדבר היא שתאורה מבוססת LED תהיה הרבה יותר "ירוקה" ותצרוך הרבה פחות אנרגיה ותבזבז פחות אנרגיה ממסכים מסוגים אחרים.

בעצם יש כמה סוגים של מסכי LED וכל אחד מעט שונה.

  • LED לבן – בעצם לא קיימת כזו חיה. יש LED בעל נטיה כחולה או טיפה סגולה.
  • RGB LED – מדובר על שלושה LED נפרדים שאחד מפיק אור כחול, השני ירוק והשלישי אדום. ביחד ניתן לגרום להם להפיק אור לבן מדוייק יותר אך סובל טיפה יותר מבעיות של אורך חיים ויקר יותר.

גם בתחום האירגון של התאורה האחורית יש שתי שיטות שונות לחלוטין:

  • תאורה צידית (מסגרת) – במקרה כזה האור נובע בכלל מה-BEZEL, המסגרת של המסך. פילטרים מיוחדים (בד"כ עם מיקרו עדשות או דיפיוזרים מיוחדים) גורמים לאור להתפזר על גבי פלטה וזה משמש לתאורה האחורית. תאורה כזו מאפשרת מסכים דקים במיוחד בגלל שכמעט ואין דבר מאחורי הפאנל וכל העבודה מבוצעת בעצם בפינות המסך.
  • SEGMENTED (או "מטריצה") – תאורה שבה ניתן לכבות איזורים שונים במסך עצמו – כך שאיזור אחד יכול להיות בהיר בעוד שאחר יכול להיות כהה. העלות של מסך כזה הוא יקר יותר, האיכות גבוהה יותר, אך הוא מעבה את המסך ומייקר אותו מאוד. היתרון הגדול של שיטה זו היא ביכולת שלה לעשות LOCAL DIMMING (מה שגם פוטר אותנו לחלוטין מזליגות אור וכיוצ"ב).

 

מרבית החברות לא ממש ששות לגלות איזה סוג של תאורה יש להן. מרביתן פשוט יספרו לכם שיש להן LED (אולי חוץ מסוני שמתגאה בכך שהיא משתמשת ב-RGB LED שהיא יקרה מעט יותר ויותר מדויקת).

היתרונות של תאורת LED הם עצומים – לא רק שהטכנולוגיה מבזבזת פחות אנרגיה על חום, אלא גם ניתן לכבות אותה לחלוטין או להבהב אותה. הבהוב שיסונכרן כראוי עם המעבר בין הפריימים במסך יאפשר העלמה טוטאלית של מריחה ב-LCD. העין פשוט לא תקלוט את המריחה מכיוון שבעת המריחה האור מאחורי ה-LCD פשוט יהיה כבוי. הבהוב מספיק מהיר (70 הרץ ומעלה) והעין אפילו לא תקלוט שיש הבהוב… הבהוב גם משרת אותנו להחשכה של המסך (קשה לגרום ל-LED להאיר 50% מעוצמתו המקסימלית, אך קל מאוד להבהב אותו כך ש-50% מהזמן הוא בתאורה מקסימלית ובשאר הזמן הוא כבוי לחלוטין).

החסרון העיקרי של LED הוא המחיר. בשביל תאורת LED שתפיק עוצמות אור סבירות עבור מסך (בין 200 ל-600 ניטים), צריך לא מעט מקבצי LED. במקרה של תאורה סגמנטית, צריך להוסיף לזה את העובדה שכל סגמנט זקוק לפיקוח וכיול מתמידים (צריך לוודא שהעוצמה לא משתנה לאורך זמן).

מבחינת אורך חיים, תאורת LED עומדת בערך על אותם מספרים שמדובר בהם על מסכים דקים (בין 30,000 שעות ל-100,000 שעות לזמן מחצית חיים).

בכל מקרה, חשוב להבהיר ש-LED משמש כאור אחורי למסכי LCD ומאפשר להם להגיע לשחורים עמוקים יותר. הוא לא מחליף את הפאנלים עצמם (להבדיל ממסכים גדולים בהופעות מוזיקליות או ספורט שבהן המסך עצמו יכול להיות בנוי מ-LED בלבד). ולכן גם איכות הפאנל חשובה עדיין לא פחות מאיכות התאורה האחורית עצמה.

46B7000

 

ה-46B7000 הוא מסך LED בעל תאורה צידית. לא קל היה לגלות זאת, עיבוד התאורה האחורית של המסך מהירה ויעילה שהדבר לא ברור מאליו. הדבר אפילו בלבל לא מעט סוקרים בעולם שחשבו שמדובר בתאורה איזורית ולא גלובלית.

המסך עצמו מעוצב להפליא, עם פאנל מבריק, בזל יוקרתי ושקוף עם נגיעות של ארגמן ומסגרת שקופה סביבו. אך אליה וקוץ בה – המסך רגיש מאוד למגע ואוסף טביעות אצבעות ואבק בקלילות רבה יותר מאשר האייפון… מדובר במכשיר שצריך לנגב באופן קבוע באהבה עם מטלית רכה של מיקרופייבר (קיט הניקוי של מונסטר אידאלי עבורה). למסך בסיס שולחני שתואם לו להפליא ואשר מאפשר סיבוב על ציר מפרספקס שקוף, בהחלט מרשים וגורם למסך להרגיש כאילו הוא עף באוויר גם כאשר הוא על בסיס שולחני. אילו רק היו מוצאים דרך להפוך את הכבלים לשקופים…

אין ספק, הוא נראה לא פחות ממדהים. גם העובי שלו, פחות מ-3 ס"מ, בשילוב עם הפינות השקופות גורם לו להרגיש דקיק במיוחד. אחד הסודות שגורמים לו לעשות זאת הוא שבעצם התאורה האחורית בוקעת מפינות המסך. את חלקו האחורי של המסך עם המחברים לא טרחתי לצלם. זה פשוט בלתי אפשרי עבורי כצלם חובב עקב העיצוב המתוחכם. יש שם אפס מרווח לטעויות. מחברים מעל עובי מסויים פשוט לא נכנסו לעסק. למסך יש חיבור VGA, חיבורי HDMI לרוב -4, שני חיבורי USB (!!), חיבור קומפוננט וחיבור RF (אך ללא תמיכה ב-DTT, כך עושה רושם).

מה חסר? SCART, SVIDEO וקומפוזיט (אם כי חיבור ה-Y של הקומפוננט יכול לתפקד גם כחיבור כזה)… בעצם למסך אין שום דרך לחבר ממיר רגיל של יס (חוץ מקומפווזיט שממש לא מומלץ…). אז מה המסקנה מתוך כל זה? שמדובר כאן במסך המיועד לעבוד עם ממירי ה-HD של החברות ולא עם ממיר פשוט.  חשוב לוודא ולהבין זאת לפני שרוכשים – זה מסך שמיועד לעבוד עם yesHD, HOT HD או yesMax HD בלבד.

בתחתית המסך יש חצי סהר שדולק באדום וניתן לשלוט דרך התפריטים האם יהיה דלוק בעת שהמסך כבוי, דלוק או רק כאשר יש פעילות אינפרה-אדום. בהדלקת המסך יש קטע מוזיקה פתיחה שניתן לנטרל אותו בתפריטים.

הרמקולים של המסך חבויים כרגיל בחלקו התחתון ופונים אחורה, כך שהם יכולים להיעזר בהחזרי הקיר בכדי להגיע לשומע. עם זאת, הם נשמעים בבירור וחדים ונעימים לשמיעה. הם בהחלט לא יכולים להחליף רמקולים של קולנוע ביתי אך לשמיעת חדשות ותוכניות טלויזיה, הם יותר ממספקים.

התפריטים

 

למסך תפריטים מרהיבים בגוונים הזהים למסגרת של המסך וברמת גרפיקה שלא ראינו עדיין במסכי LCD.

התפריטים מסומנים באדום זכוכיתי עם רפלקציות משתנות ופועמות…

ניתן להציג תפריטים במסך באנגלית, עברית או רוסית (איפה נעלמה השפה הערבית ? הלא היא שפה רשמית שלישית בישראל ביחד עם עברית ואנגלית!  ). התרגום וה-GUI כמעט מושלמים. למעט פינות קטנות שבהן ראיתי אנגלית (בעיקר כשבאמת לא היה לזה תרגום סביר בעברית) או שגיאות (עברית הפוכה) בסה"כ התפריטים בעברית נוחים מאוד ואינם נראים כבן חורג של המסך.

התמונה

שידורי טלויזיה SDTV

מכיוון שבעצם אנחנו מוגבלים מבחינת הממיר לממירי ה-HD בלבד, שהם טיפה פחות איכותיים מבחינת איכות התמונה SD שלהם, היה לי חשוב לבדוק נושא זה לעומק. האם איכות התמונה מספקת למי שצופה בערוץ 10 או 2?

בדקתי בשתי אפשרויות עם ממירי yesHD ו-yesMax HD: מצב AUTO (שבו התמונה משתנה מ-576i ל-576p או ל-1080i לפי הערוץ שמשודר). מצב 1080i נראה מעט טוב יותר (משמעות הדבר שעיבוד התמונה בממיר עדיף במקרה הזה על המעבד של המסך) אם כי ההפרש לא היה גבוה. בכל מקרה, ערוצים טובים נראים במסך הזה טוב כפי שניתן להשיג במסך FULL HD ללא מעבד חיצוני. לא נצפו תופעות לוואי בעייתיות כלשהן.

אני בהחלט לא יכול להגיד שאיכות התמונה בערוץ 2 היתה פנומנלית, אך התחושה לא היתה שהחוסר היה במסך אלא פשוט שזה היה איכות הצילום. שידורים שונים בערוץ 10 ו-2, למשל, היו בעלי איכות תמונה שונים ולא לחלוטין עקביים.

100HZ

למסדרת ה-7000 יש 100/120HZ כאשר הוא בעצם עושה שני דברים: מוריד את מריחת הפאנל (כל פאנל נמרח בגלל זמני התגובה של המסך) וכן מנסה להוריד JUDDER ("היבהוז") על ידי יצירת תמונות ביניים.

את האפקט הראשון, שבעצם לא היה קיים באמת במסכי LCD לפני תקופת ה-LED, הוא מבצע על ידי הבהוב מהיר במיוחד של תאורת ה-LED האחורית. זה טיפה מפחית מעוצמת האור האפשרית מהמסך, אך ככל שאנחנו מעלים את היכולת הזו, הקטע בזמן שבו הפיקסלים משנים את עוצמותיהם מוחשך לחלוטין. האפקט הזה עובד באופן לא פחות ממדהים. החדות שהמסך מייצר כאשר האפשרות הזו גבוהה עוברת את מסכי הפלזמה הטובים ביותר בחדות התנועה!

הפונקציה השניה יכולה להיות אהובה על ידכם או לא, והיא מייצרת בעצם תמונות בינים שמיועדים למנוע את היבהוז או גמגום התמונה כפי שקיים במקור. תמונות הביניים הללו מייצרות יש מאין וככל שנגדיל את העוצמה של היכולת הזו, מספר התמונות המלאכותיות גובר ואיתם האפשרות לטעויות. טעויות כאלה מתבטאות בגמגום פתאומי, גליצ´ים בתנועה או גלים סביב דמויות זזות (אפקט הדומה לאוויר שרואים סביב אובייקטים חמים במיוחד). עם האופציה הזו אישית קשה לי להסתדר איתה שכן הגלי´צים שהיא גורמת והמלאכותיות שלה מציקים לי.

היופי במסך הזה הוא בכך שהוא מאפשר לשלוט בשתי הפונקציות באופן הדרגתי וברזולוציה שעדיין לא נראתה במסכים מהסוג הזה. עבורי, מצב שבו ה-JUDDER כמעט ולא מטופל, והחדות על המקסימום נתן תוצאות מאלפות וללא תופעות הלוואי שמאפיינות בד"כ טכנולוגיות מהסוג הזה.

בסדרת 8000 שופר המנגנון עוד יותר ומאפשר גם עבודה ב-200/240HZ (מעבר לזה העיצוב של סדרת 8000 מעט יותר יוקרתי). בהשוואות שראיתי ההפרשים בחדות התמונה ש-200/240HZ מייצר פשוט לא מהותיים, אך את סדרת 8000 לא בדקתי בכדי לראות אם זה משמעותי או לא במקרה הזה.

איכות ב-HDTV

 

לצורך הבדיקה ב-HDTV השתמשתי בעיקר בשלושה מקורות וידאו שונים:

  • נגן בלוריי יעודי OPPO BDP-83
  • מזרימדיה TVIX 6500A
  • ממירי yesHD ו- yesMax HD

את שלושתם העברתי ישירות למסך במקביל ובנוסף העברתי אותם דרך מעבד תמונה DVDO EDGE. אני יכול לדווח שהמעבד כמעט ולא שינה את אופי התמונה ולכן אני חושב שהוא מיותר למשתמשי המסך הזה.

SPEED RACER בבלו-ריי

אחד הדברים המשעשעים ביותר הוא שכאשר מחברים למסך מקור שתומך ב-HDMI CEC (שליטה דרך HDMI), המסך עצמו יודע לדבר עם אותו מכשיר. כיבוי המסך, למשל, גורם לכיבוי נגן הבלוריי. הדלקתו גורמת להדלקת הבלוריי. גם שימוש בכפתורי ה-PAUSE, PLAY, STOP ו-FFWD/REWIND עובדים ללא כל בעיה. זה מאוד נוח.

איכות התמונה של SPEED RACER היא מטורפת. הצבעים החדים, הפירוט והתנועה המדוייקת יוצרים פסיפס מדהים של צבעים שקשה להסיר ממנו את העיניים. כל מי שראה על גבי המסך הזה את הסרט SPEED RACER בבלוריי התקשה להסיר את עיניו מהחוויה המרתקת הזו.

הפירוט למשל בטקסטורה של החולצה של הילד היא לא פחות ממדהימה אותי בכל פעם מחדש.


שימו לב, תמונה מוגדלת גדולה במיוחד!

KNOWING בבלו-ריי

איכותה תמונה פנומנלית, עומק התמונה והאפקטים השונים עבדו כאן מצויין. הדלקת 100HZ, בעיקר בקטע של התרסקות המטוס בעיקר הציקה ולא עזרה לתמונה ולכן חזרתי למצב CUSTOM שבו מנגנון תיקון ה-JUDDER היה על רמה 1 (כמעט ללא שימוש) והתמונה חזרה לרמתה הקודמת.

NARNIA

את נרניה אני בודק במספר קטעים ובכולם המסך עבר ללא כל קושי. את השיער הכהה של הילד ניתן היה לראות עם כל הניואנסים של גווני החום הכהה של שיערו ובמקביל כל הפירוט המדהים במעיל הפרווה של המלכה. גם כאן, האיפור הכבד על פניה נראה בבירור ובחדות כמו גם נימי הפנים המתחבאים מתחת לאיפור.

בסצינת המערה נראו מעילי הפרווה של הילדים ללא כל קושי וגם גב המערה נראה בבירור.


התמונה חשוכה כאן בגלל זמן חשיפה קצר מדי במצלמה שלי…

CARS

בסצינת המירוץ בתחילת הסרט יש לא מעט בעיות ו-ARTIFACTS. כאשר מנגנון ה-100HZ היה במצב SMOOTH היו המון בעיות קשות בתמונה. כאשר הוא בוטל התמונה חזרה לאופטימום. בעוד שיש מסכים שקטעי המירוץ פשוט בלתי ניתנים לצפיה, כאן לא היה כל קושי.

SIN CITY בבלו-ריי

סרט מלא עומק ומשחקים של אור וצל ונגיעות של צבע. מדהים עד כמה הצבע בולט בסרט הזה על גבי המסך. ניתן כאן לחוש צבעים וצורות שאני אישית לא הרגשתי גם כשראיתי את הסרט בקולנוע. הקטעים הרבים שבהם האור והצל משחקים תפקיד כמו שחקן נוסף בסרט – עובד כאן בשלמותו והאפקט פשוט נשאר מושלם.

דיסק הבדיקה של פיוניר קורו

דיסק זה תוכנן בכדי למצות את היכולות של פלזמה ולגרום למסך LCD להיראות רע…

הוא מתמקד על רקע כהה ותוכן בהיר במרכזו וזו בדיוק הסיבה שבחרתי בו כאחד מדיסקי הבדיקה שלי למסכי LCD דווקא – לראות האם הם יצליחו להגיע לרמה סבירה בדיסק הזה. אני יכול לומר שהמסך הזה ביצע את הלא יאומן ועבר את המבחן הזה ללא כל קושי (אם כי מסך LED סגמנטלי יגיע לרמה אף גבוהה יותר כאן).

האלמנט החמישי בבלו-ריי

גם כאן התקשה הסרט להתמודד עם נושא ה-JUDDER במצב SMOOTH אך הסרט תפקד להפליא לכל אורכו. בסוף קטע הבריחה המסך הצליח לשפר את בעיית ההבהוז (JUDDER) הקשה של המכוניות האויריות גם כאשר מנגנון תיקון ה-JUDDER היה כמעט במינימום שלו.

לאורך הבריחה עצמה, ניתן היה בקלות להבחין באין ספור פרטים במנהרה ובמדי השוטרים שרדפו אחרי לילו. גם הטיח והלכלוך שעפים בפתיחתה את סוגר צינור האוורור נראה בחדות נפלאה וכך גם פניה בסוף הסצינה.

Yes HD

ראיתי לא מעט קטעים ב- yesHD, כולל מספר סרטים (גם ב-MGM HD שהציג מספר סרטים מרתקים בשחור לבן אך ברזולוציה גבוהה) וכן ביורוספורט HD.

אין ספק שזה לא מגיע לרמה של בלו-ריי, אך הקפיצה מ-DVD או שידורי SD היא של שמים וארץ כאן.

מדידות ובדיקות

זויתיות

מרבית הפאנלים שבשימוש מסכים מהסוג הזה הם כאלה שמוגבלים למדי בגלל עובי המסך. במקרה הזה רואים שנבחר פאנל איכותי. צבעי העור של אנשים היו מדוייקים ולא פלסטיים, התמונה היתה חיה וכמעט ולא היתה פגיעה בזויתיות ביחס למסכים מסוגים אחרים. אנחנו לא מדברים על 178 מעלות, שכן ניתן לראות איזו רמה של זויתיות, אך אני חייב לציין שכמעט ולא הפריע לי הנושא הזה והוא לא צריך להטריד את מנוחתכם בציר האופקי. בציר האנכי היתה רגישות גבוהה יותר לזויתיות, אך גם כאן לא ברמה שצריכה להדאיג את מרבית האנשים. מי כן צריך לבדוק את הנושא? מי שמתכוון להתקין את המסך בנקודה גבוהה על הקיר עלול טיפה לסבול מהכיווניות של המסך וכדאי שיתקים את המסך בזוית מתאימה.


חלון בהיר בחדר כהה

המסך עצמו מבריק ומצופה בציפוי מיוחד להורדת הרפלציות. גם כאן, התחושה היא שסמסונג לא התפשרו ומכיוון שחשו שמסך מט עלול לפגום בשלמות התמונה, בחרו במסך מבריק למרות שעולים בקלות לטעות ולחשוב שמדובר בפלזמה… המסך מחזיר יותר אור ממסך פיוניר, אך אם נשווה אותו ל-LCD ממוצע, הוא יעשה את העבודה טוב יותר בכך שבמקום לפזר את האור על איזור שלם ("כתם אור") הוא מחליש אותו אך מחזיר אותו כמו שהוא.


החזר הפלאש מהמסך מסגיר את הציפויים המונעים את החזרי האור

עומק התמונה

את זה שמדובר בקפיצת דרך ביחס ניגודיות אנחנו כבר יודעים, אבל כאן הלכו עוד כמה צעדים ונתנו לנו כל מני יכולות שליטה בעיבוד התמונה ברזולוציות שאנחנו פשוט לא רגילים אליהם. ניתן לשלוט בכמעט כל פונקציה בכמה רמות, כולל שליטה מדוייקת למדי בגאמה, במתיחת השחורים, במתיחת הקונטרסט, בצבעי טון העור של אנשים ועוד אין ספור אפשרויות.

 

 

מדובר כאן על יחס ניגודיות שהוא אחד מהגבוהים שמדדתי על מסך כלשהו. יחס הניגודיות ANSI של המסך עומד על למעלה מ-17,000:1 וגם לזאת ניתן היה להגיע על ידי מספר מדידות חוזרות. עם זאת, הפאנל עצמו נמדד בכ-2300:1, שזה מצויין לפאנל LCD.

גם מהירות התגובה של תאורת ה-LED יוצאת מהכלל וכמעט ולא ניתן להרגשה. ההבדל כאן בין CCFL של מסך LCD "רגיל" למסך LED הוא שמים וארץ. בעוד שב-CCFL ניתן להרגיש את התרוממות עוצמת האור במעבר בין סצינות, כאן המעבר כל כך חד ומהותי שהוא מרגיש טבעי לחלוטין!

החיסרון של תאורה מסגרתית במקום תאורה אחורית מתבטא בסצינות בהן יש מעבר חד בין אור לחושך – מה שגורם לפסים השחורים מעל ומתחת לתמונה להתבהר ולהתכהות מעט, אך האמת היא שזה כמעט ולא מפריע להנאה מהתמונה עצמה ושהמסך עושה את המעבר בדיוק מעורר יראה.

בחושך מוחלט ניתן לראות שגם מסכי LED אינם חסינים לחלוטין לתופעת זליגת האור. בחושך מוחלט ומזויות שונות ניתן לחוש בכמה נקודות של אור וחושך שפוגעים באחידות (UNIFORMITY) של המסך. אין מסך כיום שחסין לחלוטין מבעיות UNIFORMITY, אך הבעיה – לפחות במודל שבדקתי – אינה מהותית ולפחות אותי ממש לא הטרידה. זה הזכיר לי בעיות דומות של זליגות אור במקרני LCOS.

לא רק שהניגודיות של המסך מצויינת, גם עוצמת האור המקסימלית של המסך היא גבוהה ביותר ועוברת את 450 הניטים. אמנם לסמסונג היו מסכים שהגיעו לעוצמות אור גבוהות יותר, אך בהשוואה למה שקיים בשוק, מדובר על מסך שעובר בכ-50% את הממוצע בשוק כיום ולכן סביר להניח שימשוך עיניים בחנויות בשל התמונה הבוהקת שלו. אל חשש, תמונה בוהקת זו אינו בעייתית כלל וכלל והפחתת עוצמת ה-BACKLIGHT תרגיעה במהירות את העוצמה הזו.

למרות התאורה החזקה, המסך פשוט אינו מתחמם ופרט למספר נקודות ספציפיות (אני מניח ששם מוחבאים מקבצי ה-LCD או האלקטרוניקה האחראית על קידומם) הוא פשוט בטמפרטורת החדר, מה שדי מדהים לאור הביצועים שלו ועוביו הדק.

עם זאת, לפי ספר ההדרכה של המסך הוא אכן רגיש לצריבה והחברה לא ממליצה להשתמש בתמונה סטטית למשך יותר משעתיים ברצף (הם ספציפית מדברים על יחס פרופורציית מסך של 4:3 כמקור אפשרי לבעית צריבה). נראה שעם הגברת הניגודיות החברה בעצם הפכה את המסך לפלזמה במספר מובנים (מסך מבריק ורגישות לצריבה. לדברי נציגי החברה, לא מדובר בבעיה רצינית, ככל הנראה זה סוג של כסת"ח משפטי.

מבחינת ה-COLOR GAMUT שלו, מומלץ לא להשתמש במצב AUTO שלו אלא במצב NATIVE שהוא רחב יותר וקרוב הרבה יותר ליעד REC709 שאליו אנחנו מכוונים. ניתן לראות שאם יש חיסרון ב-GAMUT אז הכחולים מעט הוסטו הצידה בגוון, אך הגרף מדוייק ביותר.


ללא כיול כלשהו (עם כיול ניתן לייצב את הגרפים עוד יותר)

גם בתחום טמפ´ הצבע, המסך במצב MOVIE עושה עבודה מעולה וללא כל כיול מגיע לממוצע של כ-6590K שזה קרוב מאוד ליעד האידאלי! למסך יכולות כיול שוות למסכים המתקדמים ביותר בתחום זה וניכר שסמסונג עשתה מאמץ לא רק לדייק עם המסך בתקן אלא גם לאפשר תיקון בכל דבר אפשרי.


מצב GAMMA 0 0 מעט גבוה

בתחום הגאמה, ה-DEFAULT GAMMA 0 שלו מעט גבוהה (2.36) ועם יחס ניגודיות כזה, אפשר בהחלט להפחית מהגאמה – שזה אומר להעלות את המספר ל +1 או +2 אשר יגרמו לתמונה להיות מעט חלבית יותר, אך תשאיר אותה עם יותר פרטים. למי שרוצה תמונה אידאלית מבחינת השחורים שלה, כדאי להשאיר במצב 1.

ניתן לראות שב-MIDTONES יש למסך טיפה נטיה להגביר את התאורה על חשבון השחורים העמוקים יותר.


מצב GAMMA + 2

החתימה הספקטרוגרפית של הפאנל:

יכולות מתקדמות

למסך יש כל כך הרבה יכולות מתקדמות שיהיה לי קשה מאוד למנות את כולם, אך בהחלט אנסה:

USB

למסך שתי כניסות USB אשר מאפשרות חיבור של DISK ON KEY והרצת תכנים ממנו. איזה סוג של תכנים?

כמובן שניתן לראות תמונות, מוזיקה וסרטים:

מה לא… כמעט כל מה שניסיתי עבד… הפורמטים שנבדקו על ידי כללו TS, WMV, MKV, DIVX, AVI, אפילו קבצי MP4 תואמי אייפון…

המגבלה העיקרית כאן היא גודל ה-DISK ON KEY. בדקתי למשל את ELEPHANTS DREAM בגירסאת הקצב הגבוה שלה והכל עבד, אך לשם כך נאלצתי לחתוך את הקובץ לכמה חלקים בכדי שזה יכנס לזיכרון פלאש בגודל 2GB… עדיין קשה למצוא DISK ON KEY בגודל של 16GB ומעלה (גם המחיר בשמיים) כך שזה עדיין לא הכי פרקטי לריפים של בלוריי, אך למרבית הסרטים זה יכול לעבוד לא רע.

כמובן שאין תמיכה בפורמטי אודיו מתקדמים, כך שרצוי להשתמש בתכנים עם דולבי דיגיטל לכל היותר.

למסך גם תרגום בעברית לתכנים שניתן לנגן מ-USB, אך כאן כבר התרגום בעברית לא ממש הצליח לעבוד לי כראוי. למרות שהוצג נכון, ותוזמן נכון (ניתן לשנות תזמון של התרגום!) אך המרווח בין המילים היה משובש ונראה שיש שם עדיין בעיה כלשהי.


היא הייתה פרח אמיתי.

ספריית התוכן

למסך עצמו יש לא מעט תכנים. מכיוון שזה מסך לבדיקה, לא יכולתי לעשות REGISTER באתר של סמסונג למסך, אך כעיקרון אם אנחנו נרשמים, אמורים להיות שדרוגי תוכן והורדות שניתן יהיה לעשות הישר למסך. המסך מתחבר לאינטרנט דרך חיבור רשת ביתי לראוטר שלכם (או דרך חיבור אלחוטי הדורש מתאם מיוחד מסמסונג) ומסוגל להוריד את התכנים שסימנתם באתר.

כשקיבלתי את המסך, הוא הגיע עם כ-1GB של זיכרון מובנה, אשר כולל בתוכו לא מעט עבודת אומנות אשר ניתן לנגנם ברקע ובעצם להפוך את המסך לתמונה לכל דבר. השילוב בין ניצול טוב של אנרגיה, חדות וצבעוניות הופך את המסך לתמונה לא פחות ממדהימה על הקיר שלכם. תמונות של וואן גוך פשוט דילגו החוצה מהמסך…

למסך גם כמה משחקים פשוטים (ודי מיותרים) ויכולות נוספות כגון ספר מתכונים וכו´.

עקרונית, ניתן גם להוריד קדימונים לסרטים וכו´, אך כמובן שלא ניסיתי זאת.

Internet @ TV

לסמסונג יש הסכם תוכן עם מספר מקורות ויש להניח שבקרוב ניתן יהיה גם לשלם על תכני HD שניתן יהיה להוריד אותם ל-DISK ON KEY או לזיכרון הפנימי. לרוע המזל, ישראל אינה כלולה באיזורים שבהם השירות הזה ניתן ולכן לא ניתן לבחון אותו כאן (לפחות לא ללא VPN לחו"ל בתוספת מחיר לא קטנה למנוי החודשי שלנו).

בקיצור, חבל, אך לא רלוונטי לנו בעת הזו.

DLNA

למסך יש אפשרות לשמש כמזרימדיה לכל דבר דרך פרוטוקול UP&P או DLNA.

ברגע זה יש לי 3 שרתי DLNA שונים בבית וה-46B7000 זיהה את כולם ללא כל קושי. כל אחד תואר בשמו וכניסה אליו דרך תפריט מאוד נוח שמאפשר חיפושים והגעה לתכנים בקלות רבה.

לרוע המזל, תכנים רבים שניתן היה להגיע אליהם ולנגנם דרך USB פשוט לא עבדו מהרשת ונתנו שגיאה של "פורמט קובץ לא מוכר". השגיאה בעיקר אומרת שהמסך פשוט לא מקשר בין הפורמט האמיתי ומצפה לקובץ MPEG2 או WMV ובכל מקרה, זה די מעצבן שזה לא עובד… בנוסף, לקבצים שניתן היה להשתמש בהם, לא ניתן לעבור בין ערוצי האודיו ולכן בלוריי או קבצים עם מספר ערוצי אודיו ניתנים לשמיעה רק עם הערוץ הראשון בלבד.

תכנים כבדים, כגון M2TS או TS מסרטי בלוריי לא עברו כשורה ברשת, ונראה שמקור הבעיה הוא בעיקר נושא האודיו הגבוה ולאו בהכרח קצב התקשורת.

תמונות ומוזיקה

בנוסף לוידאו ניתן גם לנגן במסך מוזיקה MP3 ותמונות מהרשת או מאחד מכונני ה-USB המחוברים אליו. הממשקים נוחים וקלים ואינטואיטביים מאוד. הגרפיקה מאוד מזכירה את האומניה והתפריטים מחליקים להם בקלילות משהו.


טעות בתרגום…

רשת ביתית

למי שיש טלפון סלולרי של סמסונג, ניתן להתחבר איתו למסך ולהשתמש בו בכדי לשלוט במסך, ואפילו להזרים ממנו תוכן למכשיר הנייד. בתור בעליו הגאה של אייפון 3G לא ממש יכולתי לעשות שימוש ביכולות הללו ואקווה שהם יתווספו למכשירים נוספים בעתיד.

יחסי מסך

המסך תומך בקלות ב-NATIVE RATE (או SCREEN FIT) ובמספר יחסי מסך נוספים כגון 16:9 (כלומר עם OVERSCAN) ו-4:3 (לא מומלץ בגלל צריבה).

בסופו של דבר מצאתי את עצמי משתמש ב-SCREEN FIT מרבית הזמן עם מרבית המכשירים שנבדקו…

HDMI – CEC  

המסך זיהה בקלות את התקן ה-CEC שלי (נגן בלוריי של OPPO) וידע לעשות לא מעט דברים ביחד איתו:

  • כשהמסך נכנס לכניסה המתאימה, הוא מדליק את הנגן מיד
  • כשהמסך נכבה, הוא מכבה את הנגן
  • שם הנגן כתוב ומזוהה כשם המקור
  • כאשר צופים בנגן, ניתן להשתמש בכפתורים על השלט כגון PAUSE, PLAY, FFWD וכו´ בכדי לשלוט על המכשיר.

חיסכון אנרגיה

מסך ה-LCD הזה הוא ירוק מאוד וגאה להכריז על כך, כאשר נלחץ כפתור ה-INFO מוצג לעיתים בצד המסך סוג של מדיד אנלוגי אשר מציג כמה המסך הזה חוסך אנרגיה ביחס למסך LCD רגיל… משעשע אך מעייף אחרי מספר פעמים שזה מופיע.

סיכום

השלטים

המסך מגיע עם שני שלטים. הראשון הוא שלט מלא – מבריק ויפה. הוא מעט גדול מדי לטעמי והכיפוף בקצה שלו (שאם היה מעוקל יותר היה אפשר להניח אותו אולי על קולב) משעשע משהו, אך פחות ארגונומי משהייתי מצפה. השלט גם אינו כולל DISCRETE BUTTONS, כך שהכפתור שהכי רציתי למצוא – כפתור להעברה לכניסה ספציפית, לא ממש היה קיים. גם כפתורים נפרדים להדלקה ולכיבוי לא היו בנמצא. לרוע המזל, מי שרוצה שלט אוניברסלי יתקשה עם שני החוסרים הללו בעוד שיש 12 כפתורים המוקדשים לחיבורי ה-RF חסרי השימוש יש רק כפתור אחד למעבר בין מקורות הוידאו העיקריים שלנו…


הפלאש של המצלמה שלי הדגיש טיפה יותר מדי את האדום במרכז המיני שלט…

עם זאת, מסך בעל כל כך הרבה חיבורים בהחלט בעייתי במובן הזה. בעת הבדיקות היה רגע שבו היו מחוברים למסך 4 חיבורי HDMI, חיבור קומפוננט אחד, שני התקני USB ושלושה התקני DLNA שהביאו את סך המקורות ל-11 (כולל גם התוכן המובנה של המסך עצמו!)…

השלט השני הוא מיני שלט שנראה כמו שלט רחוק של רכב ומאפשר הדלקה וכיבוי של המסך, וכן שינוי ערוצים (אנלוגיים בלבד, גרר…), ושינוי הווליום. בהחלט הברקה רעיונית ואחד הגימיקים החמודים שראיתי לאחרונה. אילו רק היה אפשר לדפדף איתו גם בין המקורות האנלוגיים, הייתי אדם מאושר.

ציונים

  • איכות בנייה 9.5
  • עיצוב 9.5
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 8.5 
  • שלט: 8
  • חדות וצבעים: 9.5
  • ניגודיות: 9.5
  • אחידות תאורה: 8.5
  • יכולות כיול: 10
  • יחסי מסך: 8.5 (אין מתיחה לא לינארית בחיבורים דיגיטליים) 
  • פונקציות נוספות:.5 9 (תכנים מובנים, אינטרנט, DLNA, USB)

תמיכה בפורמטים

  • חיבוריות HTPC: עלולה להיות בעייתית בגלל סכנת הצריבה
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – YES HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P ו- 576i/p 
  • קצבים: 50HZ, 60HZ, 24FPS 
  • תמיכה ב-HDMI 1.3: כן
  • תמיכה ב- 24FPS: כן
  • תמיכה ב- WIDE GAMUT: כן
  • ANTI JUDDER: כן (כולל גם מנגנון ANTI BLUR מעולה!) 
  • CEC: כן (עובד מצויין עם נגני בלוריי תואמים)
  • XVYCC: כן
  • DLNA: כן
  • תכנים מהרשת: כן (מוגבל בגלל נושא הרשאות בישראל)
  • USB: כן (שתי כניסות, תמיכה באודיו ובוידאו בכמעט כל פורמט שניסיתי)
  • עברית: בתפריטים ובתרגום (נתקלתי בבעיות בתרגום שבדקתי)

סיכום

מחיר מומלץ לצרכן:
גודל 46": 22,480 ש"ח.
גודל 55": 27,980 ש"ח.

תודה ליבואנית סמליין על השאלת המסך לצורך הבדיקה.

לתמונות מתוך אירוע ההשקה של הקו החדש של סמסונג בישראל לחצו כאן

להמשך הדיון בפורומים לחצו כאן.


10:00
  /  
30.6.2009
  
מאת: עפר לאור

1