סאבוופר: Axiom Audio EP800

את Axiom Audio אנחנו כבר מכירים. בדקנו רמקולים Quadpolar שלהם ואת הסאבוופר מדגם EP350. היום אנחנו קופצים צעד נוסף ובודקים ...

7:00
  /  
21.06.2009
  
מאת: איתי חזום
הקדמה

על היצרן

Axiom Audio שממוקמת באונטריו שבקנדה, נמצאת בביזנס כבר משנת 1980 וכיום נחשבים לחברת Internet Direct לכל דבר. אי לכך, למוצרים שלהם יש תמורה גבוה למחיר פשוט מכיוון שאין מתווך בין החברה ללקוח. מצד שני, אין כמובן אפשרות להאזין/לגעת/להריח את המוצרים לפני הרכישה. פה Axiom מתאמצת ומצליחה לבדל את עצמה ממתחרות האחרות על ידי תוכנית ה "30 day in-home trial". כן, זה בדיוק כפי שזה נשמע, רוכשים את המוצר בו אנו מעוניינים. מרוצים? אחלה, לא מרוצים? יש לכם עד 30 יום להחזיר את המוצר לחברה ולקבל החזר כספי מלא (מלבד סכום סימלי).

לא מפתיע ש Axiom לא מתעסקים רק עם סאבים ושמבחר המוצרים שלהם כולל סלקציה מכל סוג של רמקול בגדלים ובצבעים שונים (אפשר אפילו להזמין צבע לפי דוגמאות שאתה שולח לחברה), מגברים דיגיטליים ואפילו כבלים/מתאמים. מי שממש מתלהב יכול גם לרכוש חולצות או ג´קטים עם הלוגו שלהם…

על המוצר

אי אפשר להגיד שאנחנו לא מגוונים פה, סאבוופרים מכל מיני סוגים וגדלים, והיום אנחנו מוסיפים לרשימה דגם גדול עם שני דרייברים 12 אינץ´ בתיבה סגורה – דגם ה EP800 או ה Epicenter (מוקד רעידת אדמה J ) מסוג 800 (כי זו העוצמה שהמגבר מספק) של Axiom Audio.

מדובר ב ספינת הדגל החדשה של החברה,ו- Axiom משתמשים בתשתית הקיימת של הדגם EP600 שחולק את אותה התיבה ומגבר עם ה EP800. אלא שבמקום דרייבר אחד ו Port, הסאב כולל שני דרייברים בתיבה סגורה, שלהערכתי בעלת נפח באזור ה 135 ליטר ברוטו. במקרה של המגבר (שהוא תוצר תכנון/עיצוב/יצור של Axiom) נעשו שינויים במנגנון ה DSP שלו על מנת להעניק לדגם הזה עקומת תדרים שטוחה עד לתדר 13hz! וזה בסביבה נקייה מהחזרי סאונד (בהמשך אנחנו הולכים לראות לאיפה הסאב מגיע בתוך חדר ההאזנה). Axiom אגב קוראים לזה XLF או Extended Low Frequency שזה מונח יפה ל EQ שגם מאפשר לסאב לרדת כזה נמוך וגם עוזר לשטח את העקומת היענות עצמה.

                  

עוד פונקציה של ה DSP במגבר הוא מנגנון Limiter שמיועד למנוע מהסאב להפיק עיוותים גבוהים מדי. בשונה ממנגנון סרבו כמו בדגמים הבכירים של פארדיים או וולודין, לא מדובר פה על הורדת העיוותים בזמן העבודה, אלא מניעה מהסאב לעבוד מעבר לגבולות שלו ועל ידי כך לשמור על רמת עיוותים סבירה.

קשה להדגיש עד כמה הסאב הזה גדול, הוא יותר גדול מילד ממוצע והוא מרשים מאוד למראה, תשפטו בעצמכם:

המגבר עצמו הוא בשיטת Class D, מספק 800 וואט (יותר מהמגבר ב EP600 בגלל התצורה של שני הדרייברים) ומגיע עם המתגים/בוררים הסטנדרטיים, רק שלמרות מחירו הלא נמוך, ה EP800 אינו מגיע עם שום מנגנון RC, ידני או אוטומטי. אפילו בורר EQ לא נמצא וזאת לעומת דגמים במחיר דומה של חברות מתחרות, אשר כוללים החל מסתם בורר EQ ועד למערכות אוטומטיות עם מיקרופון מצורף. לא חשוב כמה הסאב שטוח בסביבה ללא החזרי סאונד, בחדר הכל כידוע משתנה.

השיתוף אינו מסתיים פה וה EP800 מצויד בשני דרייברים בקוטר 12 אינץ´ אשר זהים לאלו המוצעים בכל שאר דגמי ה 12 של החברה (מדוע לא להציג דרייברים חדשים?). סה"כ דרייברים ממוצעים, עם ממברנה נאה מאלומיניום, סראונד מגומי וספיידר שבו מקובעים החוטים של הסליל (על מנת למנוע רעשים בעקבות מגע ביניהם לממברנה בזמן עבודה). כל זה כמובן תוצר תכנון/עיצוב/יצור של Axiom ולא משהו מוכן מיצרן חיצוני.

כמו ה EP600, גם ה EP800 מגיע עם שתי "אוריינטציות" – צר וגבוה עם טביעת רגל קטנה, או נמוך ורחב. את הבחירה מבצעים בזמן הרכישה, על מנת לקבל את התיבה עם ההברגות במיקום המתאים. אם בהברגות עסקנו, כמו סאבים אחרים של החברה גם פה ניתן לבחור או רגליות גומי או ספייקים (שניהם מסופקים באריזה).

באופן לא מפתיע, גם את ה EP800 ניתן לקבל עם מבחר מטורף לחלוטין של גימורים לתיבה ולגריל (שלדעתי לא משתלב יפה עם העיצוב המספיק בולט של הדגם הזה).


נתונים טכניים

  • סוג תיבה: Sealed.
  • תחום תדרים: 12-150Hz פלוס מינוס 3dB.
  • מגבר פנימי: 800 וואט RMS מסוג Class D.
  • דרייבר: שתי יחידות של 12 אינץ´.
  • קרוסאובר: 40-150Hz.
  • Room Correction: אין.
  • גימור: 4 גימורים לבחירה + 3 צבעים לגריל, או גימור מותאם בתוספת תשלום.
  • מידות: רוחב 381 מ"מ, גובה 1156 מ"מ, עומק 432 מ"מ.
  • משקל: 50 ק"ג.
  • מחיר מומלץ לצרכן: 11,900 ₪  (לפי אתר היצרן).
  • אחריות: 5 שנים.

מבט מאחור

  • Power: מתג הפעלה/המתנה וכיבויי.
  • Inputs: כניסות מסוג RCA או XLR או Speaker Level.
  • Outputs: יציאות מסוג RCA או XLR.
  • Volume: בורר עוצמה.
  • Crossover: בורר תדר חיתוך עליון.
  • Phase: מתג פאזה (0-180 מעלות).
  • Subsonic Filter: מתג חיתוך חתדרים מתחת ל 20hz.
  • USB: שקע לשדרוגים עתידיים.

איכות בניה

ה EP800 מגיע באריזה גדולה (צריך או שליח או תא מטען מאד מרווח), שבמקור מיועדת לדגם ה EP600 ועם מדבקה 800 מעל המספר 600 המקורי. מבפנים העסק מרופד יפה, כאשר הדבר הראשון שעושים לאחר הפתיחה הוא לבחור איזה רגליות רוצים, או גומי או ספייקים (יפים למראה) – אלו אגב, מצורפים באריזה משלהם עם המפתחות המתאימים. הסאב כמובן פונה כלפי מעלה ולכן לאחר הרכבת הרגליות הופכים את הארגז ופשוט שולפים.

                           

מדובר על תיבה צרה וגבוהה (במקרה שלנו), בצורת טרפז שווה שוקיים, עם פינות שכוללות חיתוך קטן ב 45 מעלות וגימור עץ שחור (במקרה שלנו) מושלם ללא שום קילופים או שריטות, כאשר מבפנים התיבה עשויה מ MDF, כוללת צלעות חיזוק ומילוי צמר.

הגריל בנוי ממסגרת פלסטיק ללא צלעות, ככה שהדרייברים חשופים לפגיעה פיזית ומגיע (במקרה הזה) עם בד שחור. בתחתית הגריל ישנו לוגו החברה. בגדול הייתי מעדיף גריל קצת יותר מושקע בסאב כזה (שבולט למדי מבחינה וויזואלית), רצוי עם הגנה על הדרייברים.

המגבר מורכב בצורה שטוחה ולא בולט כלפי חוץ, אינו כולל צלעות קירור (אין ממש צורך), מגיע בגימור זהוב "יוקרתי" כזה, עם בוררים שעשויים ממתכת ונראים יותר טוב מבוררי הפלסטיק הנפוצים. מבפנים המגבר (שמגיע עם ספק כוח טבעתי) כולל כיסוי פלסטיק שמפריד בינו לבין חלל התיבה. בזמן עבודה לא נשמעו רעשי דליפת אויר והגוף היה רק מעט חם למגע.

                 

הדרייברים מורכבים בצורה שטוחה ולא בולטים כלפי חוץ, מגיעים עם ברגים יותר מאסיביים מהממוצע ואלו מותקנים בתוך שקעי ברזל (במקום ישר לתוך העץ). לא התגלו חלקים רופפים או רעשים מכאניים בזמן עבודה.

בסך הכל מדובר על סאב שבנוי ברמה גבוהה, אך מומלץ לבחור גימור שונה לתיבה והגריל (כדאי לנצל את המבחר האדיר של החברה) על מנת לרכך טיפה את ההשפעה שלו על הדקורציה בחדר (אלא אם מדובר על חדר יעודי). מי שלא רוצה סאב שמתנוסס לגובה כמו רצפתיים, יכול ללכת על הגרסה ששוכבת לרוחב. במקרה כזה, החורים לספייקים ולרגליות ממוקם במיקום שונה.

מדידות והאזנה

מדידות

על מנת לראות בעיניים מה הסאב עושה עם ובלי התכונות השונות והכיוונים השונים לפורטים, אנחנו נשתמש באותה שיטת מדידות מהמבחנים הקודמים, נעשה שימוש ב Room EQ Wizard – זוהי תוכנת מדידות אקוסטיות אשר מאפשרת לבצע כל מיני סוגים של מדידות ואף סימולציה של אקולייזרים נפוצים על מנת להקל בכיוונם. התוכנה תשמש אותנו לביצוע מדידת עקומת ההיענות של הסאב מתדר 200Hz ועד 10Hz.

המיקרופון שישמש אותנו הוא מתוצרת IBF Akustik מגרמניה. כולל קובץ כיול (בו משווים את המיקרופון הזה למיקרופון רפרנס שטוח ל 10Hz) ומגיע עם פרה תואם שמספק לו מתח עבודה. הפרה מתחבר לכניסת ה Line in במחשב. מציבים את המיקרופון היכן שרוצים (בדר"כ נקודת ההאזנה), מזינים לסאבוופר Sweep של גל סינוס מהתדרים הנ"ל והתוכנה רושמת את הגרף.

מדידות כאלו כוללות את כל ההשפעות של החדר ולכן ביצעתי גם מדידות ממרחק 1 ס"מ על מנת לתת גרף שמושפע כמה שפחות. הכל התבצע בחדר במידות : 4.5 מטר אורך, 3 מטר רוחב, 2.7 מטר גובה. הגרפים אינם כוללים את קרוסאובר ה Lowpass של הרסיבר אשר חותך את התדרים הגבוהים.


עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר

  • ללא Subsonic Filter (קו אדום): הבליטות ב 60Hz, 16Hz ומעל ל 100Hz הן תוצר ידוע של החדר ונקודת ההאזנה הספציפית. נקודת הפלוס מינוס 3dB נמצאת ב 13Hz.
  • עם Subsonic Filter (קו ירוק): אותה תוצאה כמו הנ"ל, אבל הפעם נקודת הפלוס מינוס 3dB נמצאת ב 17Hz כתוצאה משימוש בפילטר.


עקומת היענות מול הוופר ממרחק 1 ס"מ

  • ללא Subsonic Filter (קו אדום): שטוח למדי עם נקודת פלוס מינוס 3dB ב 28Hz. זה מאכזב למדי לאור העובדה שהסאב מוצהר כשטוח ל 13Hz. מצד אחד לאחר דיון עם היצרן יכול להיות שמדובר על אפקט כתוצאה משיטת המדידה, אבל מצד שני יכול להיות שזה תוצאה של היחידה הספציפית שאני קיבלתי (שאולי לא כוילה נכון) ולכן אינה בהכרח משקפת את המצב.
  • עם Subsonic Filter (קו ירוק): שוב תוצאה שטוחה למדי עם נקודת פלוס מינוס 3dB ב 23Hz, כאשר מיד לאחר מכן קיימת ירידה מהירה כתוצאה משימוש ב Subsonic filter.


עקומת היענות מול הוופר ממרחק 1 ס"מ

  • קרוסאובר על מקסימום (קו אדום), אמצע (קו ירוק), מינימום (קו כחול). גרף אשר מראה את השפעת הקרוסאובר על התוצאה המתקבלת. ניתן לראות שקיימת עליה קטנה בעוצמה באיזור 60-80Hz ובאיזור 30-40Hz. זוהי תופעה אופיינית ואינה משהו יוצא דופן.
  • לסיכום אפשר להגיד שמלבד המדידה בטווח קרוב (ראו הערות), ה EP800 נמדד יפה מאד – שטוח מאד ואפקטיבי עד ל 150Hz למי שזקוק לכך. 

מעניין בהזדמנות זאת להציג את דרך המדידות אותה חברת Axiom Audio נוהגת לערוך.

המדידות בצורה זו הניבו את התוצאות הבאות:

 

מבחן האזנה – מוסיקה

למרות הביקורות הפושרות, לדעתי ההופעה של דפש מוד (כן הייתי שם) הייתה מעולה וקיבלתי כמעט בדיוק את מה שרציתי. באלבום החדש שלהם הם שוב פעם מנסים דברים חדשים לטוב ולרע. דווקא הטרקים באלבום שאינם כוללים מילים (בכל אלבום שלהם ישנם כאלו), הם אלו עם הכי הרבה תדרים נמוכים. הטרק Spacewalker יורד עד 28hz, אבל עושה זאת במן עדינות כזו שלא ממש הזיזה ל EP800. הטרק Escue כולל דגש עיקרי מעט מעל ל 40Hz, אבל יש לו גם כמו מן גל הלם חלש יחסית שיורד עד ל 10Hz… גם פה ה EP800 לא התקשה, אז בוא נעלה הילוך. הקטע Now I Know של Renholder מפציץ ב 22Hz וה EP800 הדהד את האוויר כנדרש. "באלבום" האחרון של Sasha (ה DJ) ישנו טרק בטמפו נמוך של Charlie May שמכסה את כל הסקאלה מ 100Hz עד ל 16Hz אמיתיים למדי. גם פה מדובר על עבודה טובה מצד ה EP800 (כמובן שתלוי באיזה ווליום מאזינים).

                       

העסק נמשך עם הטרק The Longships של Enya ובאלבום Progress & Perfection של Yello ואני בסופו של דבר מגיע למסקנה דומה לזו שהגעתי אליה בביקורת של ה SVS PB13-Ultra – סאב בגודל הזה הוא די מיותר אם המטרה העיקרית היא מוסיקה. כן בטח, אם יש לכן חדר האזנה גדול ואתם אוהבים להאזין בווליום גבוה יש מקום לשקול דגם כזה, אבל שאר המאזינים יכולים ללכת בראש שקט על דגם קטן יותר.

סרטים

למרות שאני חושב שה EP800 מבוזבז אם המטרה היא האזנה למוסיקה בלבד, אבל כמובן שקולנוע ביתי וסרטים זה עולם שונה, אנחנו רוצים להאזין בעוצמה חזקה ואנחנו רוצים להרעיד את הקירות ובשביל זה צריכים סאב עם יכולות מתאימות.

סצנת הפתיחה בסרט Master & Commander כמובן! היו תותחים שה EP800 הפיק טוב והיו כאלו שנשמעו מעט פחות טוב, אך ללא ספק לא מדובר פה על כלבלב חמוד.

בסרט Next עם ניקולאס קייג´ (האיש שרואה כמה דקות קדימה עלק), ישנו רגע לקראת הסוף (ספויילר) בו קייג´ מבין שהוא "טעה"… כמה טעה? לפני שמבינים מתפוצצת פצצה (גרעינית לא פחות) שגורמת לכל סאב לברוח "בחזרה למפעל" בקולות מחאה. ה EP800 אינו שונה, אבל הוא לא הולך לברוח בקלות. השכנים כנראה יברחו לפני כן. כנ"ל בסצנת המפולת (בה קייג´ משחק את האביר הלבן) ה EP800 נלחם בקשיחות.

                       

הסצנות הכי אהובות עלי "באביר האפל" הן אלו שצולמו עם מצלמת ה IMAX. למה? מפני שלא רק שמקבלים תמונה מדהימה, אלא גם סצנה חזקה שמצדיקה את השימוש במצלמה (והפילם) היקרה. המרדף במנהרה בה הג´וקר מנסה לחסל את דנט זה קטע שמעביד סאבוופרים למוות (כמעט באופן מילולי) וה EP800, שאמנם השמיע קולות מחאה פה ושם, (תודות להתלהבות שלי) עשה זאת בצורה אלגנטית למדי וללא עיוותים קולניים מדי או קולות מכנים מרגיזים שסאבים זולים עלולים להפיק.

ה EP800 הוא מבחינתי סאב היי אנד שמיועד לחדרים גדולים ולעבודה בעוצמות גבוהות ולכן אני בוחן אותו ככה, אבל להאזין בעוצמות כאלו זה לא משהו שיתאים לכל אחד.

סיכום

סיכום

בלי להכביר במילים, ה EP800 הוא פשוט סאב פנטסטי. אין לי בעיה עם הביצועים שלו, אלא עם המחיר ביחס לתמורה. כן הוא בנוי היטב, כן הוא מצויד בשני דרייברים, כן הוא גדול ומרשים, אבל… למה התיבה בנויה בפרופורציות האלו? מדוע הגריל בנוי באופן שמקרין תחושה זולה? למה הדרייברים אינם משודרגים יחסית לדגמים האחרים של היצרן? מדוע אין RC או לפחות EQ?

ה EP800 יותר מתאים לדעתי לחדרי קולנוע ביתי גדולים וייעודיים – כאלו שזקוקים לסאב גדול, אך כזה עם טביעת רגל קטנה (אולי כי רוצים לשים שניים כאלה) ופחות כרמקול שהייתי מתקין בסלון ביתי ממוצע.

כמובן שהתמורה לכסף היא עניין חשוב, אבל לא לשכוח שבמקרה של Axiom מדובר על חברה גדולה שכבר כמעט שלושים שנה בתחום, עם מוניטין שירות שכבר הוכיח את עצמו, מדיניות החזרת מוצרים נדיבה ומבחר מאד רחב של גימורים לרמקולים שלהם, ככה שבסופו של דבר צריך להחשיב את הדברים האלו כאשר שוקלים רכישה. ה EP800 בכל אופן לא הולך לשבת אצלכם בשקט.

ציונים
בציונים משוקללים כל הגורמים כולל גודל וסוג הסאב, נתונים טכניים, מדידות והתמורה למחיר.

  • עומק: 8.5
  • מוסיקה: 9
  • סרטים: 9
  • איכות בניה: 8
  • תכונות: 8

המוצר ניתן לרכישה ישירות מאתר היצרן במחיר של 11900 ש"ח (כפוף לשער הדולר).
לדף המוצר באתר היצרן לחץ כאן.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Axiom Audio who supplied us with the sample unit we used for this review.


7:00
  /  
21.6.2009
  
מאת: איתי חזום

1