הקדמה
הקדמה
אני מודה, לא הכרתי את המותג GutWire הקנדי עד לפני מספר שבועות, או עד אשר הזדמן לי לקבל זוג כבלים לרמקולים, על מנת שאוכל להתרשם מהם ולשתף אתכם בחוויה.
קצת על החברה: GutWire Audio היא חברה קנדית המייצרת מגוון מוצרי כבילה איכותיים לאודיו, בטווח מחירים רחב. במגוון מוצריהם ניתן למצוא כבילה להעברת מידע ספרתי, כבלי רמקולים, אינטרקונקטס מסוגים שונים, מייצבי זרם וכבלי מתח, קיטים ל-DIY ובעבר גם משקיטי ויברציות.
קצת על המוצר: החברה מתקמדת כיום בשני סוגים של כבלי רמקולים, האחד רמת כניסה ואחד ברמה מעט גבוהה יותר. הכבל הבסיסי, תואם את שמו, Basic2 והסקירה המובאת כאן היא עליו. הסדרה הבכירה יותר שייתכן ואכתוב עליה בעתיד, לפחות אני מקווה, נקראת Synchrony2.
הסקירה תעסוק כאמור בסוג הבסיסי, Basic2, זוג כבלים כפול, (חיובי ושלילי בנפרד), מחווט עם פין בציפוי זהב, אורך כל אחד, כ-1.5 מטר (1540 מ"מ). קוטר הכבל: 9.5250 מ"מ, בעל ציפוי פוליאתילן, המוליך עשוי נחושת בדרגת טוהר גבוהה נטולת חמצן. נעשה שימוש בהלחמה קרה לחיבור הפינים וזה, נראה לפחות בעיני, עשוי באופן מדוייק, מאסיבי ויציב ביותר.
מי אמר שכבל טוב חייב להיות מאסיבי, כבד ועבה במיוחד? מדובר בכבל יחסית דקיק, קל מאוד במשקלו, בעל בידוד סיבים שחור אשר חסם בסקירה כל הפרעת סביבתית (סלולר, מזגן, פלורסנט, טלויזיה וכו´). החברה ביצעה מחקר בנוגע להלחמה קרה בטרמינציה של הכבל וכאן מובאים הדברים כלשונם:
We firmly believe in the superior sound of cold-welding (a.k.a. crimping) in the termination process. During our research process, 10 out of 10 times, we found our listening panel voting unanimously toward cold-welding terminated cables. Cables that are terminated with cold welding offer the following benefits: well-defined soundstage, maximum dynamics, real-life midrange and amazing 3D imaging… just to name a few.
הנה תרגום קליל לעברית: אנו באמת מאמינים, בצליל המשובח של ההלחמה הקרה בתהליך טרמינציית הכבל. במהלך מחקר שערכנו, בעשרה מתוך 10 מקרים, מצאנו כי צוות הבדיקות שלנו, הצביע באופן ברור לעבר כבלים אשר עברו תהליך של הלחמה קרה… כבלים אשר עברו תהליך זה, נהנו מיתרונות ברורים: במת סאונד מפורטת היטב, דינאמיות מקסימלית, צלילי מיד אמיתיים כמו במציאות ועומק מדהים, אם רק נציין כמה….".
אני פשוט חייב להסכים עם כל מילה!
זמן קצר לאחר שהכבלים הגיעו אליי, פירקתי את הכבלים הקיימים שלי, וחיש התקנתי את דגם ה Basic2 של GutWire, באופן פשוט ומהיר והתחלתי בסקירה.
מבחן האזנה
מבחן האזנה
כאמור, מהרגע שהכבלים הגיעו אליי, תוך דקות חיברתי אותם למגבר, בהתאם לכללים, מגבר מחוץ לחשמל, מעט זמן "הסתגלות", מנעתי מגע בין הכבל לרצפה והכנסתי CD לנגן התקליטורים, אלבום מצויין של Simple Things: Zero 7,שהוא עתיר אפקטים וצלילים מכל קשת גווני הצליל האפשריים, לא מתוך בחירה, אלא פשוט זה היה ה-CD האחרון ששמעתי, והוא היה מונח לצד המערכת.
הסטאפ של כולל נגן אוניברסלי (וככזה, הוא תומך בפורמטים של CDA, SACD, DVD-A ואף MP3), של חברת Ayre, אשר בסיסה בדנבר קולורדו, ארה"ב,דגם C-5xeMP. המגבר של אותה חברה, מגבר טרנזיסטורי משולב, AX-7e, מחבר בינם כבל XLR ,Fully Balanced של Kimber, פטפון של Linn LP12 בעל זרועה של Linn מסוג Ekos, ראש של Dynavector מסוג XX1L בפורמט MC, הפטפון מחובר לספק של Linn מסוג Lingo, הגברת פונו של Naim Stagelineהמוזנת מ-Flatcap של Naim, וכן רמקולים של Naim דגם "אריבה".

לחתום את הרושם הראשוני, לקח לי בדיוק 10 שניות: וואוו, איזו במה עצומה! במה רחבה, גבוהה ועמוקה מאין כמוה, מדוייקת, מפורטת, צלילים בעיקר מדרג הביניים נחשפו והובלטו ולמרות הסדר הנקיון והדיוק, הצליל נעים ומלטף בצורה בלתי רגילה. למרות זאת, חשתי כי הנמוכים מעט מעט (אבל ממש מעט), אגרסיביים, דוחפים, אך כל היתר, נשמע פנטסטי!
למעשה, זו התחושה שקיבלתי כל פרק הזמן שהכבלים היו אצלי: הכבלים שמים דגש על עומק ורוחב הבמה, איזון טונאלי תוך דגש על מיד (גבוה ונמוך), שאין הוא מודגש באופן מיותר אלא מיוצר באופן מדוייק וטבעי!
הגבוהים לא זכו בכבל זה לטיפול מיוחד אך נשמעו באופן ברור כך שהתמונה הכוללת נשמרה מדוייקת, עם במה בעלת רוחב גדול במיוחד.
Valerie & Her Week of Wonders – O.S.T 1973, 180g Vinyl
הדפסה מוגבלת ואיכותית של פסקול סרט אימה ומיסתורין, שהפך ברבות הימים לסרט פולחן, לא רק בארץ מוצאו, צ´כוסלובקיה, אלא בעולם כולו, לא מעט בזכות הפסקול המצמרר שלו. ההשערה שמא CD המוקלט טוב ומנוגן בנגן טוב, יישמע טוב. הפעלתי את ה-LP12 שלי, על נת לבחון באם הרושם הזה יבסס מעמדו גם בוויניל? וכזה שהוא לא מוקלט במקור באיכות גבוהה ובלתי מתפשרת? בחרתי ב-"שבוע הפלאות של וואלרי", פסקול לסרט פולחן צ´כי מראשית שנות ה-70, פסקול שרק לאחרונה ראה אור בעולם בפורמט כלשהו. מוסיקה מדהימה שהיתה גנוזה המרתפי הרדיו הצ´כי שנים רבות, עד שחברת Finders Keepers המתמחה בהוצאת מוסיקה יחודית ונדירה להשגה, הדפיסה אותו בוויניל איכותי 180 גרם, ומיותר לציין – גם בתולי…
למרות כל זאת, אולפני ההקלטות בצ´כיה של שנות ה-70 המוקדמות, תחת העידן הקומוניסטי, לא היו מהטובים, בלשון המעטה, אך המוסיקה, כמו הסרט, הפכו עם השנים פולחן לצילים ולעולם שהיה ואינו. תחושת האופל והמסתורין האופפת את המוסיקה גורמת לצמרמורות גם לסקפטיים שבינינו..
התקליט Dead Quiet, מכיל שפע רב של כלים מכניים (כמו Music Box), תזמורת שלמה ואף מקהלת כנסייה, והכל מתכנס לאווירה אפילה ומסתורית סביב הכפר והכנסייה, זירת התרחשות אירועי הסרט..
התוצאה? מהממת!
קראתי לחבר, הסברתי לו שאני רוצה שיבוא אליי לשמוע משהו מדהים, גם אם הוא לא מכיר. רעשים מכניים או פעמוני מתכת הם צליל שאם הוא לא מופק ממקור טוב, או לא מעובד טוב, הוא פשוט לא נעים לאוזן. הצליל היה פשוט מלטף, מחזיר אותך אחורה 30 שנה ויותר, נשמע טהור וחלומי משהו, תדרים גבוהים מעודנים מאין כמוהם ופירוט יוצא דופן! הסאונד כלכך מפורט ורחב עד כי שומעים את מגרעות ההקלטה, כך שהייתי אומר שמיסקמתי אותו.על רקע תיבת הנגינה (שהמוסיקה שלה היא המוטיב המרכזי בפסקול), מרחף, פשוטו כמשמעו, חליל הנשמע כמו שחליל צריך להישמע, מעט מעט צרוד, מחוספס ולא חלק כמו שנשמע במערכות בעלות רזולוציה פחותה.
Vangelis – Blade Runner Soundtrack (1994)
אלבום הרפרנס שלי כמעט בכל בדיקה, פסקול הסרט Blade Runner של וונגליס (שלאחרונה זכה למהדורה חדשה כולל ב- Blu-ray לאספנים), היה הבא בתור. תחילת הפסקול, "פונה" דקרד למעין מחשב ביתי המחובר לטלויזיה ונותן לו פקודות שונות איך להציג תמונות שמצא הקשורות לחקירה שהוא מבצע. הכניסה לעולם הקודר של לוס אנג´לס 2019, היא מיידית. ארובות הענק הפולטות להבות כבירות לשמיים מייצרות רעש המהווה תפאורה למוסיקה שפשוט הרעידה את הבית ובתמונה התלת מימדית של הצליל, חולפות מכוניות רחף במהירות בסלון ביתי, עדות לעומק הלא נורמלי ובמת הצליל המיוצרת כאן, תוך מיקום מוסדר של אינספור אפקטים אלקטרוניים פרי עבודת הגאון – ואנגליס, שום פרט לא הולך לאיבוד, הכל מתייצב במקומו, בזמן המדוייק, במיקום ובעומק הנכונים, בדיוק כפי שחזה רידלי סקוט הבמאי. במילים אחרות: לצפות בסרט בגרסת הבלו ריי, ולהאזין לפסקול דרך הסט אפ הספציפי הזה, פשוט מכניס אותך לחווית חושים יוצאת מגדר הרגיל, כולל תחושת סראונד והרי מדובר ב-CD בלבד ובמערכת בעלת 2 ערוצי סאונד ותו לאו!
בקטע השני באלבום, מגיע דקרד למשרדי חברת "טיירל" והוא נכנס ללובי ענק, גבוה ומפואר ושם הוא פוגש את רייצ´ל, רפליקנית שהוא מתאהב בה בשלב מאוחר יותר של הסרט ומתפתחת בינם שיחה קצרה. במת הסאונד מגיעה לגודל אימני, התואמת את גודל האולם בו הם נמצאים והידהוד קולותיהם מדגיש את העובדה כי הם נמצאים באולם גדול מימדים, יתרה מזו: שניהם עומדים במרחק זה מזה וזה מורגש היטב וכאשר רייצ´ל מתקרבת לדקרד, צעדיה מהדהדים והיא נשמעת פתאום קרובה יותר, תחושת העוצם ותל המימד מצליחה להשתקף היטב בכבל ואין זה דבר של מה בכך!
אם נתעלם מיתר הפרמטרים אשר חשובים לנו מבחינת מבדק הצליל, הרי שפרמטר התלת מימד הוא לא פחות מאשר מהמם בכבל זה. נקודה.
Genesis – Selling England by the Pound, 200g, Limited Edition
אלבום המופת של ג´נסיס מתקופת פיטר גבריאל, נחשב אחד מאלבומי הרוק המתקדם הטובים שנוצרו אי פעם, מקבל בוויניל בכלל וכאן דרך כבילת הבייסיק של גוטוויר, מימד חדש שלא הכרתי.
עד היום, לצערי, תמיד שמעתי את האלבום הזה ב-CD, כיוון שהאלטרנטיבות האנלוגיות פשוט לא היו טובות או לא היו בהישג ידיי. לאחרונה ראה אור האלבום במסגרת סט של 5 אלבומים בקופסא הסוקר את השנים 1970-1975 של הלהקה המופלאה. פרט לעובדה כי ב-CD נראה כי האלבום אינו מלהיב מבחינת הסטייג´ינג, הוויניל החדש מאוד הזה, משנה את התמונה. פעם ראשונה שאני שם לב בבירור לכך, שבאלבום נעשית עבודת באס פשוט מצויינת וחשים, סוף כל סוף, שבאס בבסיסו, גם אם הוא כלי חשמלי, יוצר את התהודה שלו דרך מיתר! בעוד שב-CD הבאס נשמע שטוח ועמום, כאן מורגש היטב כי הוא בעל נוכחות מרשימה וכי הידהוד המיתר המייצר את הבאס מאבד אנרגייה לאחר מספר שניות והוא נחלש, כמו שצריך היה להיות, מעצם טבעו של מיתר אשר עוצמת הרעידה שלו פוחתת ביחס לציר הזמן עקב התנגדות האויר. Basic2 מבליט את העובדה הזו, תוך הקפדה על סדר מופתי במיקום כלי הרקע, שלא לדבר שוב, על כך שהחליל נשמע מעט צרוד ולא אחיד, בניגוד ל-CD, ובניגוד לכבילת רמקולים טובה או מדוייקת פחות. ככלל, עושה רושם, שכלי מיתר מועברים באופן מעורר קנאה בכבילה הזו, ואין לייחס זאת רק למקור האנלוגי המשובח!
חזרתי לנגן התקליטורים, ובחרתי בתקליטור מסוג Super Audio CD, החיווי SACD הופיע בצג המכשיר.
World At War: 30th Anniversary Edition Super Audio CD Japanese Edition
גם כאן, הגיטרה האקוסטית ב-"סתיו נצחי", נשמעת מפורטת, ממוקדת, מלטפת. קולו של ג´אסטין הייוארד עובר לחזית הבמה באופן ברור והכינורות המלווים כמו היו נתלים בחלק הבמה האחורי בריחוף מדהים. אלבום זה מוקלט בעושר כלי לא נורמלי וכולל המון אפקטים וכולם מתמקמים בסדר מופתי בבמה הרחבה. במהדורה זו האלבום מוקלט בסראונד אך כאן, שוב, היקפיות הצליל נשמעת בגלל עוצמת הבמה, עומקה ורוחבה הגדולים בלי קשר לעובדה כי הצליל בוקע ממערכת בעלת 2 ערוצים בלבד. חבר שהצטרף אליי לשמוע את האלבום (לבקשתו), טען כי קיימים צלילים שמעולם לא שמע בעבר וכי הריתם סקשן נשמע מפורט כל כך וכי רמקול ימין מפגר מעט אחרי רמקול שמאל (הדבר מכוון בהקלטה), אך הוא לא שם לב לפרט זה בעבר, דבר שממחיש את שקיפותו של הכבל הזה.
קריינותו הדרמטית של ריצ´ארד ברטון, "איש לא היה מאמין, בשנותיה האחרונות של המאה ה-19, שהאנושות נצפית מתוך החלל העמוק ע"י ישויות אינטליגנטיות בעיניים בוחנות בעודן מתכננות את צעדיהן", נשמעת כלכך אמיתית ומשכנעת ושוב, כאילו זה הוקרא באולם גדול ועם זאת ריצ´ארד נמצא ממש סמוך אליי במרחק קצר מאוזניי"… שוב, אפקט התלת מימד – מרהיב!
שמעתי עוד אלבומים רבים בסקירה הזו, כולל Dido בגרסת 200 גרם, "הצד האפל של הירח" בגרסת 180 גרם, אלבומים קלאסיים בגרסאות SACD, את "Pocket Symphony" של AIR תקליט בצבע לבן, "שנת החתול" המעולה של אל סטיוארט ועוד רבים וטובים ככל שידי משגת, בכולם התוצאה דומה: במה עצומה, רחבה, עמוקה, גבוהה שקיפות ופירוט יוצאים מן הכלל, "פאסון" של כבל סופר יקר והוא איננו כזה כלל.
סיכום
יאמרו רבים ואני נוטה להסכים, כי מקור טוב, הגברה טובה ורמקולים טובים, יפצו במידה זו או אחרת על כבילה טובה פחות. עסקת החבילה הזו, שלטעמי אינה יקרה ביחס לתמורה, יוצרים מצב הפוך ובו הכבל מפצה על מגרעות מסויימות במערכת! אין מדובר בכבל רמקול המתאים לכל אחד, הרי מדובר בכבל מאופק, מאוזן מאוד, מסודר מאוד וממוקם בסקאלת המחירים ה-"שפוייה", אך התמורה בהענקת במת צליל ענקית, שרק מגבלות החדר עצרו אותה מלהתרחב מרגע לרגע, עומק בלתי רגיל ופירוט מצויין תוך דגש על מיד יוצא דופן, גדולה מעבר לכל שיעור. מדובר בכבל אשר יגרום לך לרצות להאזין עוד ועוד, הוא מפורט אך לא מפשיט את הצליל וחושף ליקויים, הוא ממחיש את המוסיקליות וההרמוניות ואף תחושת היקפיות מבלי לאבד את מקום הפריטים בבמה, תוך שמירה על תזמון מושלם והיעדר תחושת עומס יתר או פרטים נבלעים ע"י פרטים אחרים.
לחובבי ה-"בוסט" בנמוכים או בגבוהים – הכבל לא יספק להם את הסחורה, אך יתרונותיו שזה עתה ציינתי, יספקו צליל מאוזן עמוק ורחב מאין כמוהו. הייתי נזהר ואומר שהכבל מותאם יותר למוסיקה בעלת כלים אקוסטיים או מוסיקת רוק או קלאסי אך הוא נשמע משכנע פחות באם מדובר במוסיקה בעלת BPM אלקטרוני מהיר.
איכות צליל
- במה ועומק: 10 (!)
- גבוהים: 8
- נמוכים: 7
- מידים: 9
- פירוט ושקיפות: 9
גימור ומראה
- טרמינציית בננה ציפוי זהב: 8
- בידוד: 9
- גימור כללי: 8
- ציון כללי: 8
מחיר מומלץ על ידי היצרן: $400
הכבל ניתן לרכישה ישירות מאתר היצרן או דרך אחד המשווקים המורשים.
להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.
Special thanks to GutWire Audio who supplied us with the sample unit we used for this review.
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.