מגבר: Burson Audio PP-160

בעולם בו חדשות לבקרים מתווספים לשוק הרווי מגברים מיצרנים שונים, באה חברה אוסטרלית ומצהירה על מגבר כמיוחד בחותמת הצליל שלו. לקחנו ...

7:00
  /  
14.06.2009
  
מאת: משה רובינו

הקדמה

חברת Burson Audio הוקמה במלבורן אוסטרליה בשנת 1997 על ידי אודיופילים אשר החלו את דרכם בבניית ציוד לצריכתם העצמית ,ועם הזמן החלו לייצר עבור הקהל הרחב. החברה מייצרת רכיבים בעצמה ומשתמשת בשנאי VA400 מותאמים אישית, נגדים בסטנדרטים צבאיים נוקשים,OPAMP מייצור עצמי מהשורה הראשונה ועוד. מספר חברות גדולות ומוכרות משתמשות ברכיביהם, ביניהן: Sony, Onkyo, Arcam, Denon, Meridian ועוד רבות אחרות. המכשיר אשר נבדוק היום הינו מגבר כוח (Power Amp) מדגם PP160 אשר הינו המגבר האחרון שהשיקה החברה נכון לתאריך כתיבת מילים אלו והחזק ביותר של החברה. יש לציין כי אנחנו הראשונים בעולם אשר בודקים את המגבר הזה.

פרטים כלליים
כשהוצאתי את המגבר מאריזתו, התגלה לי מכשיר יפה, בעל פרופיל נמוך, בנוי מאלומיניום מוברש בעובי 6 מ"מ בדפנותיו ובחזיתו אלומיניום בעובי 10 מ"מ! הדפנות חלקות ללא צלעות קירור, בחזיתו כפתור הדלקה בודד עם לד אינדיקציה בצבע כחול. מעל לכפתור, חריתה מוטבעת עם לוגו החברה. באחורי המכשיר קיים חיבור לחשמל עם כבל "קומקום", כניסות RCA סטנדרטיות לחיבור קדם המגבר ויציאות לרמקולים. בנוסף, קיים דבר נוסף שלא ראיתי במגברים אחרים, זהו ה-Booster. מעגל שתוכנן ע"י החברה, כדי לחבר אליו מגברי מנורות ללא צורך להתפשר על רמקול נציל. לדברי החברה, ניתן לחבר מגבר מנורות ורמקולים לטרמינלים הנוספים-ולקבל דחיפת כוח ללא צורך להתפשר על איכות הצליל.ה-Booster אינו מתערב בצליל ואין לו חותמת צליל משל עצמו. בצד קיים מתג מסוג Toggle Switch המאפשר לעבור ממצב עבודה סטנדרטי למצב עבודה עם מגבר מנורות,כשהרמקולים מחוברים ישירות ל- PP160. נשמע פתרון מעניין ביותר! המכשיר שוקל 15 ק"ג ונראה סולידי, אלגנטי ומינימליסטי. המכשיר יכול להיכנס בקלות לכל מזנון ומאחר והמכשיר אינו מתחמם (הוא רק חמים למגע), ניתן להכניסו לארונית ללא שום חשש.

                      


מפרט המכשיר מאתר החברה
 

זוג RCA

Line level input

זוג Binding Post עבור חיבור רמקולים

5-25W

THD (20Hz – 20kHz @ 8 ohm)

0.01%

רגישות כניסה\עכבה

240mV/20k

הענות תדרים

10Hz – 120kHz (+/- 3dB)

S/N Ratio (RCA input)

96dB (CD, Line)

מספר ערוצי הגברה

2

הספק יציאה לערוץ 20Hz-20KHz Output

85W @ 8 160W @ 4

צבע

כסוף

מעמד עבודה

Class AB

צריכת חשמל

300W Peak

מימדים במילימטרים (רוחבXגובהXעומק)

360X100X430

משקל בקילוגרמים

15

האזנה

חיברתי את המגבר לסטאפ שלי ונתתי לו הרצה בת כמה ימים, בה המוסיקה התנגנה לה ברקע ללא כל האזנה ספציפית. לאחר מספר ימים התחלתי בהאזנה למגבר כשאני מנגן את הדיסקים והתקליטים המוכרים שלי.

בפעם הראשונה ששמתי דיסק מוכר וחביב עלי, Duke´s Big 4 של Duke Ellington (דיסק XRCD של JVC), הצליל נשמע נעים, חמים ומדויק. המגבר משמיעה ראשונית נשמע מבטיח. הקטע הראשון בדיסק מתאפיין בספיד ודינאמיקה והמגבר סיפק את הסחורה בצורה מעוררת כבוד. משם המשכתי לדיסק נוסף הידוע בבאס העמוק שלו Living Magic של Trilok Gurtu (מאת Cmp Record). קטע הפתיחה מתאפיין בבאס עמוק ונמוך וממשיך בקטע מורכב עם כלי נשיפה, סקסופון, תופים וכלי הקשה. גם כאן המגבר עמד בכבוד במשימה. בנקודה זו עלי לציין ששמעתי את המגבר עם הרמקולים שלי, Martin Logan Sequel II, אלקטרוסטטים שהינם קשים מאד לדחיפה (89db/2.83volts/meter). הרמקולים הינם בעלי עכבה נמוכה של 6Ohms ויורדים עד ל 2Ohms. מגברים גדולים וטובים ממנו כשלו במשימה זו ומגברנו עמד בה בכבוד הראוי לציון.

בשלב זה החלטתי לבדוק כיצד הקולות הנשיים נשמעים עם המגבר. שמעתי את הדיסק של Sara K הנקרא Hell or High Water, הקלטה מדהימה של חברת Stockfish Records. קולה של שרה נשמע טבעי, עמוק ואמיתי. נשמע כאילו היא נוכחת בחדר. הגיטרה נשמעה מלאת חיות והפריטה על המיתרים ומעבר האצבעות על הגריד נשמעו טבעיים לחלוטין, ואיך אפשר להמשיך ללא Patricia Barber הבלתי נלאית בדיסק Café Blue (של Mobile Fidelity), הרי אין כתב אודיו המכבד את עצמו שאינו בודק בעזרתה האדיבה של הגברת את הציוד שניתן לו לבדיקה. ואכן, הגברת Barber מספקת את הסחורה – ובגדול. הן שירתה, נגינתה בפסנתר ולהקתה המצוינת, נשמעים נהדר, מפורטים, דינמיים, עם במה מפורטת ועימוד מצוין על הבמה. המגבר התעלה על עצמו בדיסק זה, הן בדינאמיקה והן במיקרו דינאמיקה, בפרזנטציה הכוללת – תוך הגשת המוסיקה בצורה החמימה ביותר.

בסקציית המוסיקה האלקטרונית שמעתי את Shpongle בדיסק Are you Shpongle (של Twisted Records). גם כאן הדיסק נשמע טוב, אם כי חסרה מעט דינאמיקה בקטעים מסויימים., המוסיקה מתאפיינת בבאס עמוק, רפטטיבי לאורך כל הקטע הראשון. הרגשתי חוסר בקונטרול האולטימטיבי בבאס הנמוך, אם כי לא ברמה שתפריע למוסיקה לקלוח. יכול להיות שבקטעים האלקטרוניים המורכבים והנמוכים מאד, האשם הוא ברמקול שיורד בקטעים אלו עד ל- 2Ohms ורק מגבר עם "ביצים" (250W לפחות) יכול לשלוט בבאס בצורה אולטימטיבית. ההפרדה גם בקטעים המורכבים ביותר, בקולות ובפרזנטציה הכללית נותרה טובה מאד ומספקת לחלוטין.

חברת Burson Audio טוענת שהמגבר יוצר עם כוונה שישמע כמה שיותר "מנורתי", הפילוסופיה של החברה הינה שבעזרת הרכיבים שנבחרו בקפידה והטופולוגיה של המגבר, רפרודוקציית הצליל סותרת את ה"קור" המאפיין את המגברים הטרנזיסטורים-והתוצאה הינה צליל חם עם אפיון מנורתי.

החלטתי לבדוק הצהרה זו בעזרתם האדיבה של הפטפון שלי, פונו מנורות וקדם מגבר מנורתי מחוברים למגבר ה- PP160.החלתי את הבדיקה עם תקליט של Cannonball Adderley הנקרא Somethin´ Else (של Blue Note 1595), זהו אחד מהתקליטים האהובים עלי. לא התאכזבתי, המוסיקה קלחה לה בקלות, רכות, עם במה רחבה ופרזנטציה מעולה. החצוצרה של Mils Davis והאלטו סקסופון של Cannonball Adderley נשמעו טבעיים, ממוקמים, כשמאחוריהם התיפוף של Art Blakey עם פאנץ´ ועומק. ניתן היה לזהות היכן בדיוק מכה המתופף על המצילות, אם בקצה החיצוני של המצילה או קרוב לבורג המחובר לעמוד.

החלטתי לעזוב את הג´אז ולעבור לתקליט קצת יותר דינאמי. הנחתי על הפטפון את להקת Dire Straits בתקליט הידוע Brother in Arms. גם בתקליט זה לכל אורכו, המוסיקה זרמה וקלחה לה ללא הפרעה. לא מעייפת, מענגת ונשמעת נפלא. הגיטרה של מארק קנופלר נשמעה אמיתית, אפשר היה לשמוע את המפרט פורט על המיתרים ואת רעידות המיתרים לאחר הפריטה. הדינאמיקה בתקליט זה הוגשה בצורה הטובה ביותר. המשכתי עם עוד מוסיקה מז´אנרים שונים, החל מרוק וכלה במוסיקת עולם. לאורך כל הדרך המגבר לא אכזב אותי, נשמע נעים, חם, אמיתי ומעל לכל בעל צליל מנורתי חמים ומעט עגול.

סיכום

למען האמת, לא ציפיתי שמגבר SS יצליח בחתימת צלילו לדמות צליל מנורתי – וזו הפתעה לטובה. מצאתי את עצמי נגרר לתוך הלילה בהאזנה למוסיקה, נהנה ולא מתעייף. המגבר הזה חייב להיות ברשימת המגברים שלכם כשאתם הולכים לחפש מגבר חדש לסטאפ שלכם. אני שידכתי את המגבר לקדם מגבר מנורתי, ניסיתי אותו גם עם קדם מגבר טרנזיסטורי -והתוצאה בשתי הקונפיגורציות הייתה טובה מאד.

לסיכום, נהניתי מאד מהמגבר.אמנם יש לו 85W ב 8Ohms, אך הוא כמעט מכפיל את עצמו ל 160W ב 4Ohms. כפי שכתבתי מוקדם יותר, הרמקולים שלי דורשים הגברה מסיבית כדי להוציא מהם את המיטב.

ה- PP160 עמד בכבוד במשימה (לאורך זמן). אמנם, מצאתי את עצמי לפעמים מסיט את כפתור הווליום לשעה 2 או 3 כדי לשמוע בווליום שאני אוהב לשמוע בו (ללא החרבת הבניין ומדידת 5 בסולם ריכטר) אולם המגבר לא התחמם, נשאר חמים למגע, ללא עיוותים שמיעים, ללא רעש רקע (המגבר שקט מאד) ועמד בכבוד בכל משימותיו. ללא ספק זהו מגבר ברמה גבוהה ביותר, אני ממש אהבתי אותו.

ציוד הבדיקה

  • רמקולים: Martin Logan Sequel II
  • מגבר: Bryston 4B NRB                          
  • קדם מגבר: Audio Research LS 16 MK II
  • טרנספורט: California Audio Labs Delta
  • ממיר: California Audio Labs Alpha
  • פטפון: Pro-Ject RPM 1                            
  • פונוסטייג´: Pro-Ject Tube Box
  • בקר מהירות: SE Pro-Ject Speed Box
  • כבלים: MIT Output Terminator MH-750, Transparent Cable Music Link, Van Den Hul  AES/EBU 110Ohms.
  • מנורות: קדם מגבר:Sovtek 6H30-EB, ממיר: Sylvania 5751 Black Plate, פונוסטייג´: Mullard 12AX7 /ECC 83.

המוצר ניתן לרכישה ישירות מאתר היצרן.
מחיר מומלץ לצרכן: 2700 דולרים אוסטרלים.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

 

Special thanks to Burson Audio who supplied us with the sample unit we used for this review.


7:00
  /  
14.6.2009
  
מאת: משה רובינו

1