מערכת 5.1: Microlab X25

חברת Microlab מציעה שלל פתרונות עבור אלו התרים אחר מערכת סראונד רב ערוצית. הנה ביקורת על אחד הפתרונות הטובים שלהם, ...

7:00
  /  
09.06.2009
  
מאת: איתי פולק
הקדמה

הקדמה

לא אלאה אתכם בפרטים על חברת Microlab שכן לא מזמן נערכה ביקורת על דגם ה SOLO-7C שלהם, אלא רק אציין כי לחברה מלאי מרשים של דגמי רמקולים, החל ברמקולים למחשבים 2.1, 5.1, רמקולים המיועדים ל iPod הכוללים תחנות עגינה, רמקולים לקולנוע ביתי, רמקולים מדפיים ורצפתיים ברמות שונות ואפילו אוזניות – בהחלט מרשים.

כשאמרו לי שאני עומד לערוך ביקורת על הרמקולים של חברת מיקרולאב, חשבתי על סוג החיבור שלהם ועל עלותם וחשבתי לעצמי, בשביל מה לערוך ביקורת למוצר, שאף אחד לא יתעניין בו? אחרי שכבר קיבלתי ופתחתי והפעלתי אותם בסלון שלי, שם חשבתי לערוך את הבדיקות, גם התאכזבתי מהסאונד. אבל לאחר מחשבה או שתיים, הבנתי שהבעייה היא הסלון שלי, שהוא עצמו גדול יחסית לרוב הסלונים והוא עוד פתוח כמעט לכל הקומה התחתונה שגם היא לא בדיוק קטנה. אז מה בדיוק קרה אחרי שארגנתי חדר אחר (המערכת הוצבה בחדר שגודלו 3.2 על 3 מטרים, דלת וחלון בודדים) בו אוכל לבצע את הבדיקות והאזנתי שוב, כמו גם ביליתי זמן עם מערכת הרמקולים הזו? מייד תגלו.


Microlab X25

מה שלמדתי בזמן שבין קבלת הרמקולים וההאזנה להם, זה על ה Mass Market – שהוא, בניגוד לחלק מחברי האתר, לא מחפש רסיבר עם שש כניסות HDMI, שתי יציאות HDMI, שש כניסות דיגיטליות, חיבורי קומפוננט, Upconversion, Upscale וכדומה, כמו גם רמקולים רצפתיים, סאב 15" (ועדיף שניים), אחוריים קואדפולריים וסנטר עצבני. כמובן גם מזרימדיה וHTPC שמחפים אחד על השני, שני NAS ועל כל זה שולטים מקרן FHD וכמובן טלויזיה 60" כשרוצים לצפות סתם בחדשות.

לא, אז זה לא ה Mass Market – זה מה שלמדתי. דווקא ל Mass Market יהיה אפילו נוח מאוד להשתמש ברמקולים הללו, שכוללים מגבר ועל כך יוסבר בהמשך.

נתונים טכניים מאתר החברה

Power Output: 110W + 32Wx5 RMS
Frequency Response: Subwoofer 20Hz~150Hz
Satellite 150Hz~20KHz
Input Sensitivity : 380mV
Harmonic Distortion: 0.3% 1W 1KHz
S/N: >80dB
Separation: >40dB
Speaker unit: Subwoofer 8" 4Ω 
Satellite 2.5"+2.5" 8Ω (magnetcally shielded)
Audio Input: RCA
Audio Output : Socket
Product size:(DxWxH)
(Subwoofer) 500x205x350mm
(Satellite) 89x102x217mm

אז מה קיבלתי בקופסא?

5 רמקולים = זהים מכל הבחינות, (ההבדל היחידי ברמקול הסנטר הוא במיקום הכיתוב Microlab – אך מלבד כך לא נראה שיש הבדל של ממש). כל רמקול מכיל באחוריו שתי אפשרויות תלייה (לאורך או לרוחב) וכנ"ל שתי אפשרויות חיבור לסטנדים השונים, כמו גם חיבור קפיצי לחוטים. הרמקולים נראים איכותיים למדיי, ללא אפשרות להסיר את הרשת.

הסאב שוקל כ-14.5 ק"ג, בהחלט לא מה שציפיתי. אל הסאב מתחברים כל הרמקולים (הערה קטנה: לטעמי חיבורי הרמקולים קרובים מידיי ומעבר לעובדה שזה לא נוח לגמריי לשימוש, זה גם עלול לגרום לקצרים ו/או נגיעות בין חוטים (במיוחד למה שנראה קהל היעד של הרמקולים). חיבור חשמל וכמובן קופסת השליטה. בנוסף מכיל הסאב את כניסות החיבורים השונים – שני RCA לחיבור ה CD, שני RCA לחיבור AUX ו6 RCA לחיבור 5.1 אנלוגי. לסאב צלעות קירור גדולות האחראיות לקירור המגבר הבנוי בתוכו. בעת שימוש ברמקולים נגעתי בצלעות והן היו חמות למדיי. הסאב כמו שאר הרכיבים מרגיש מוצק מאוד.

גם הרמקולים וגם הסאב בנויים מחומרים טובים, כלומר איכות הבנייה טובה מאוד  ולמראית עין אף נראים טוב למדיי, אך מקרוב, גם בעין בלתי מזוינת, ניתן להבחין כי הגימור עצמו מקבל ציון טוב מינוס בלבד. הדרך הפשוטה להבחין בכך היא בגימור הסאב, ניתן לראות דבק המחבר בין החלק הכסוף לדפנות השחורות וכן יש בינהם מעין הפרש לא אחיד, לא לכל האורך ולא בהשווואה בין הצדדים. 

עזרים

כבל רמקולים באורך 30 מטרים. מצד אחד – מאפשר לרוב האנשים להתאים את אורכי החוטים למרחק הנדרש (מי שיחליט לשים את הסאב באמצע החדר יזדקק לחוטים באורך מסוים ומי שישים את הסאב מלפנים יצטרך חוטים באורך אחר). מצד שני – לא בטוח שכל אחד יודע וידע לגלות את החוטים כמו שצריך – כך שזה חסרון במידה מסוימת (למרות שאני מאמין שלרובנו יש מישהו במשפחה שידע מה לעשות – ואם לא – תמיד אפשר לשאול באתר).

כבל PL לשני RCA (לחיבור נגן MP3, מחשב בסטריאו וכד´), כבל שני RCA לשני RCA (לחיבור לנגן CD או DVD בסטריאו בלבד) וכבל 6 RCA ל6 RCA (לחיבור מקורות היודעים לפענח DTS/DD ולהוציאם בצורה אנלוגית).

לדעתי חבל שלא צרפו עוד שני חיבורים מהסוג הראשון (או שלושה) המקודדים בהתאם לצבעים המקודדים כיום בכל כרטיס קול 5.1/7.1.

מה שנחמד בערכה הספציפית הוא שהיא באה עם זוג סטנדיים רצפתיים שיכולים לשמש לרמקולים האחוריים או הקדמיים, מה שמאפשר קצת יותר גמישות בהתקנה. בנוסף מקבלים 3 סטנדים לשולחן/מדף, אחד המיועד לרמקול הסנטר ושניים נוספים המיועדים להעמיד את הרמקולים בניצב למדף או לשולחן עליהם ישבו. כל הסטנדים בנויים בצורה טובה למדיי, כאשר הרצפתיים דורשים הרכבה פשוטה יחסית ונראה כי האודיופיליים שיקנו רמקולים אלו יתאכזבו מכך שהסטנד קצת גמיש, מה שעלול לגרום לאיבוד אנרגייה. כמו כן, נשאר מרווח מסוים בעת ההרכבה בין בסיס הסטנד הרצפתי לעמוד המתחבר אליו. יש לציין כי אין מקום בכדי להעביר בתוכו את חוטי הרמקולים. מה שקצת נראה לי תמוה הוא כי חיבור הרמקולים לסטנדים השונים הינו עם בורג אחד, גם אם מסיבי בלבד. יש אמנם שתי בליטות באחורי הרמקול ושני שקעים בכל סטנד, אבל זה עדיין נראה קצת חלש מידיי לטעמי בשביל רמקול לעמוד באופן יציב לחלוטין על סטנד.

בנוסף מקבלים שלט וקופסת שליטה המתחברת לסאב. קופסת השליטה מכילה מס´ כפתורי שליטה – הדלקה/Standby(החברה ממליצה לנתק את המערכת מהחשמל בעת אי שימוש ארוך), כפתור בחירת כניסה, בחירת מצב 2.1/5.1 (אין מצב 2.0) וכפתורי Volume. מסך קופסת השליטה מציג את המידע בו אנו שולטים באותו הרגע, או בזמן Idle מציג האם אנו נמצאים במצב 5.1/2.1, הכניסה ואת עוצמת השמע. החוט המחבר את מערכת השליטה הינו באורך נוח ולכן ניתן להציבה ללא קושי בסמוך למקלדת או בכל מקום נוח אחר. כמובן שקופסת השליטה מכילה את עינית ה IR בשביל השלט. הקופסא מסיבית מספיק בכדי לשבת בנוחות בכל מקום אשר נחפוץ.

השלט

מה שטוב כשאין לך הרבה פונקציות במערכת, זה שאפשר לשים כפתורי שליטה לכל הפונקציות בשלט קטן אחד. כפתור הדלקה/Standby, כפתור Reset (על כך בהמשך), כפתור Sleep – עד 45 דקות, כפתורי שליטה בעוצמות הרמקולים השונים, כל אחד בנפרד. כפתורי Discreet לחיבורים השונים, כפתור לבחירת מצב 2.1/5.1, כפתורי שליטה בווליום, Balance , Mute ושליטה ב Bass וב Treble. לחיצה על Reset, מאפסת את כל השינויים בעוצמות, ב Bass וב Treble וה Balance.

השלט קל מאוד וכן קל מאוד להתמצא בו. מרגיש טוב ביד, אבל נראה לי שלאור משקלו הקל עלול לא פעם להחליק על השולחן וליפול.


בתמונה זו ניתן לראות את השלט מצד ימין ומשמאלו שלט של Popcorn Hour ושלט BT ל PS3.

תצורה

אל המערכת חיברתי שלושה "נגנים", מחשב נייד שחובר בשלב זה בסטריאו, iPod Video שהתחבר בסטריאו ו DVD מתוצרת Yamaha מדגם S657 שכולל 6 יציאות אנלוגיות והתחבר ב-6 חוטי RCA שהגיעו עם המערכת.

קופסת השליטה המגיעה עם המערכת נוחה מאוד ומקלה את השימוש כשהשלט לא נמצא (או אינו נראה לעין עקב בלאגן על שולחן העבודה) ושולטת כאמור על הפונקציות הבסיסיות. קל לקרוא את התצוגה גם משניים עד שלושה מטרים מצד אחד ומצד שני, התאורה אינה מסנוורת בעת שימוש בלילה.

שימוש בשלט נוח מאוד, כפתור Mute מעולה כשמקבלים שיחה למשל וקל מאוד למצוא אותו. טוב עשתה החברה את תכננה את סדר המקשים, כך שהמקשים בהם נעשה את מירב השימוש נמצאים בחלק התחתון ומאוד אינטואיטיבי לטעמי לעשות בהם שימוש, בעוד כפתורי השליטה היעודיים יותר נמצאים בחלקו העליון של השלט. העובדה כי ניתן לשלוט על עוצמתו של כל רמקול בנפרד דרך השלט מאפשרת ליצור איזון מבחינת עוצמות הרמקולים. לטעמי העובדה כי ניתן לעשות זאת דרך המערכת עצמה – ואין צורך לנסות לכוון זאת באמצעות המחשב, הינה יעילה מאוד, שכן כך גם אם עושים שימוש ברכיב חיצוני יש לאיזון השפעה וגם קל יותר להגיע לתוצאה הרצויה. (רק לשם ההשוואה, ברמקולי Logitech X530 בהם אני עושה שימוש ביום יום, אין פונקציה כזאת ולכן אני נאלצתי לנסות לעשות זאת דרך המחשב, אבל זה לא ממש יעיל ולדעתי לרוב האנשים יהיה הרבה יותר נוח כך).

היתרון בכך שיש שלושה חיבורים שונים הוא עצום, אפשר למשל לחבר את המחשב ל5.1, נגן MP3 לחיבור הCD וקונסולה לחיבור השלישי ללא כל צורך להחליף חיבורים בכל פעם שרוצים לעבור בין נגן לנגן (בל נשכח שהדבר לא כ"כ קל כאשר מדובר על חיבורים באחורי המחשב למשל).

X25 בבחינה 

מוסיקה

אני מאזין לסגנונות מוזיקה רבים ושונים אז החלטתי לבדוק אם מבחינתי לפחות יש סגנונות מוזיקה עימם הרמקולים יתמודדו פחות טוב אם בכלל. האזנתי למוזיקה בתצורת 2.1

התחלתי בשמיעת הדיסק Episode 2 של Safri Duo מקבצי FLAC,מוזיקה בסגנון דאנס פופ, כאשר המוטיב העיקרי הוא תופי טמטם. לטעמי המוזיקה נקייה מאוד ומהנה, הסאב מורגש הייטב, אבל קצת לוקה בחסר (מרגיש הרבה יותר אפקטיבי מאשר במהלך סרטים יש לציין).

מכאן עברתי לשמוע את שירו של FLO RIDA – Right Round גם FLAC, מוזיקה שחורה. גם כאן, נהנתי מאיכות סאונד טובה מאוד, תחושה טובה של במה ומרחב. בהחלט נהנתי. 

עשיתי ניסוי והשמעתי את אותם השירים במחשב השני, עם כרטיס CREATIVE X-FI, אבל עם רמקולי לוג´יטק X-530, אין מה להשוות. המיקרולאב עולים עליהם בכמה וכמה רמות. אם זה באיכות הסאונד שנשמע טוב יותר או בתחושת הבמה המתקבלת מהרמקולים (וזה עוד לפני שנגענו בסוגיית נוחות השימוש והחיבוריות).

חזרתי למיקרולאב, שמתי את השיר של Jeff Buckley – Hallelujah, קובץ FLAC שהינו RIP של גרסת התקליט. איזו במה, איזה מרחב קבלתי, הייתי דיי בשוק, ממש מרשים. אמנם את השיר הזה לא שמעתי פעמים רבות קודם לכן, אבל בהחלט התרשמתי לטובה ממה שיצא מהרמקולים הללו.

עברתי לשימוש ב iPod, שמתי את השיר של Kanye West – Heartless. גם כאן, הסאונד מאוד מצא חן בעיני, אם זו תחושת המרחב והבמה ואם הסאונד הצלול, אמנם קצת פחות טוב מהקבצי ה Flac. יחד עם זאת, גם כאן, משהו בסאב לא דופק, לצערי אני קצת מתקשה להסביר זאת, אבל זאת תחושתי. ניסיתי עוד מספר שירים בסגנון והתוצאות דומות.

האזנתי לדיסק Come Away With Me של Norah Jones – דיסק ג´אז משגע. הבמה שהתקבלה לא אכזבה ומאוד נהנתי מההאזנה לדיסק דרך הרמקולים הללו. קולה, הפסנתר, התופים ברקע הכל מהנה ומענג.

עברתי לשיר הכיפי All summer long  של Kid Rock. עד כה, אין אכזבה מהרמקולים.

Red Hot Chili Peppers- Dani California. כאן אפילו הבאס הרגיש טוב יותר. יחד עם זאת הרגשתי כאילו העומס בשיר זה היה קצת קשה על הרמקולים. בשירים אחרים מאותו אלבום (Stadium Arcadium), הסאב קצת העיק יותר מאשר הועיל.

בשלב זה – חשבתי שאולי אני צריך חוות דעת נוספת. הבאתי חבר שמכיר קצת יותר רמקולים, בהתחלה, בהאזנה למחשב, הוא קצת פחות התרשם (האזנה לקבצי MP3 ולא ל FLACS בשל בעיות ברשת). עברנו לשמוע מוזיקה דרך הDVD. האזנו לשיר I Can See Clearly now בביצוע של Holly Cole Trio, קולה של הזמרת מילא את החדר ונשמע כראוי, נעים לאוזן, גם החבר הסכים כי הרמקולים ממש נותנים תמורה טובה בהתחשב במחיר. שנינו הסכמנו שבהשוואה למערכות ALL IN ONE ששמענו בהם אין מה להשוות (רק להזכיר שדובר בחדר חדר ולא בסלון).

בשמיעת ביצועה של Barb Jungr בשיר Quartier Latin הניב תגובות דומות. עברתי למס´ קטעי תופים מדיסק TEST של Cheskey. הדיוק של הרמקולים מהנה, כאן המחסור בבאס ממש הורגש.

החלטתי לנסות קצת רוק קיצבי, Green Day – Dookie. בסה"כ גם בדיסק זה המוזיקה מהנה מאוד, מלבד קטעים קלים בהם היה איזה תחושה צורמת קלה בגבוהים (ויש סיכוי כי מדובר בבעייה במקור).

סרטים

הכנסתי לנגן ה DVD דיסק הדגמות DTS. קטע מתוך גיבור בו הגיבור מציג את מהירותו הרבה, בזמן שכד מים שהוא מקפיץ נמצא באוויר, הוא מסתובב ברחבי החדר עם חרבו וחותך חוטים המאגדים יחדיו ערמות מה שנראה (ונשמע) כרצועות במבוק. הוא חוזר למקומו ותופס את כד המים על החרב מבלי שנפלה טיפה כמובן ואז ערמות הבמבוק נופלות כולן מה שגורם רעש רב. רעש החרבות והתחושה כי מעברו וחיתוכי הגיבור נעשים מסביבך, עובר בצורה טובה מאוד עם הרמקולים הללו, כמו גם רעש פתיחת ערימות הבמבוק ונפילתן, כאשר ניתן אפילו לאחר רעש הנפילות הרב להבחין בבמבוקים האחרונים שזזים. הדבר היחיד שהפריע הוא היעדר באס מספיק, אמנם יש מספיק רעש ויש באס ברמה מסוימת, לטעמי, לא מדובר בכמות מספקת.

קטע מתוך סצינת הפתיחה של Master and Commander הידועה לטובה, נשמעה במדויק, אם שיגורי התותחים מרחוק ואם הפגיעות בספינה ושיגורי התותחים מקרוב. לטעמי הרמקולים עשו עבודה טובה מאוד בקטע זה.

עברתי לדיסק הדגמות אחר ובו מה שאני אוהב זה סצינה מתוך Minority Report בו טום קרוז בורח מה"משטרה" לתוך מפעל למכוניות. הקטע אהוב עליי בגלל רובי ה"הלם" שלפחות במערכת הקולנוע שלי (לא רמקולי הלוג´יטק) כשהסאב עושה את עבודתו, יש תחושה שהרובה פגע בך. להפתעתי הסאב היה חלש למדי ולא סיפק את אותה תחושה אהובה. ניסיתי לסגור את הדלת, לשנות את ההגדרות בDVD כך שהרמקולים יהיו מוגדרים כקטנים ולא כגדולים (מה שגרר דווקא הפחתה בכמות הבאס שהורגשה), ניסיתי להגביר את הבאס בשלט, להגביר את הסאב, אך ללא הואיל.

אני רק יכול לשער שהסאב פשוט לא יורד מספיק נמוך בשביל להעביר את התדרים שהקטע יורד אליהם ולכן למרות התחושה במהלך קטעים אחרים ובמהלך שמיעת מוזיקה, לא מתקבל באס ברמה מתאימה.

דיסק דמו נוסף ובו קטע מירוץ הפודים מ Star Wars: Episode I – The Phantom Menace. גם כאן, אמנם הסאונד ברובו מהנה, אבל העדר הסאב בעוצמה מספקת, שוב לדעתי קצת פוגע בהנאה מהסרט.

רציתי להציל את כבודה של המערכת, הבאתי את הסרט מהיר ועצבני וקיוויתי כי הפעם הסאב יהנה אותי יותר, אבל לצערי למרות ששוב הסאונד עצמו היה מעולה למדיי לטעמי, הבאס היה חסר לי.

  

משחקים

המשחק העיקרי שאני משחק בתקופה האחרונה הוא BattleField 2142: משחק יריות מגוף ראשון עתידני. לצערי אני משחק בו בינתיים בלפטופ לאור בעיות במחשב הראשי שלי. עד המעבר לרמקולים, שיחקתי בו באוזניות של סנהייזר CX300, באוזניות של Panasonic מדגם DJ100 וברמקולים גנריים למחשב. איזו קפיצה זה המעבר לרמקולים הללו. פתאום הפיצוצים מרגישים הרבה יותר מוחשיים ואני דווקא מדבר על הפיצוצים הרחוקים, שמלווים בלא מעט באס. הסאונד נשמע יותר ריאלי. לצערי הרב, בזה נגמר מלאי המשחקים שלי כך שלא בדקתי את הרמקולים במשחקים נוספים. 

סיכום 

סיכום

אז מה ראינו? מערכת שמתמודדת טוב מאוד עם חדרים רגילים. במוסיקה בסה"כ התמודדות טובה מאוד אך תלוי בסגנון המוזיקה ועד כמה אתם רגישים לסוגיית הבאס, בסרטים אם אתם יכולים (או נאלצים, ע"ע שכנים) להסתדר בלי סאב עוצמתי. הם מתאימים בול ואפילו אפשר להשתמש בהם למשחקי מחשב. מעבר לכך, בשל שיטת החיבור, כל עוד מדובר במקור עם יציאה 5.1, תוכלו בעתיד לרכוש סאבוופר ייעודי ולחבר את היציאה הייעודית מהנגן אליו. מעבר לכך השימושיות נוחה מאוד, גם השלט וגם קופסת השליטה. העובדה שאפשר לחבר כמה חיבורים במקביל בהחלט מקלה את החיים ושונה לפחות מרמקולי מחשב פשוטים ואפילו ממערכות ALL IN ONE הפשוטות.

לדעתי, בעלי HTPC, DVD ומזרימדיות עם יציאה אנלוגית 5.1 (שעובדת כמובן), יכולים בהחלט לנצל את יכולות המערכת ומחירה ולהנות ממנה מאוד. שוב אזכיר כי המערכת מגיעה עם סטנדים רצפתיים שזו בהחלט תוספת מוצלחת. גם אפשרויות התלייה השונות של הרמקולים בהחלט מרשימות ומוסיפות נקודות.

רגע לפני סיום הכתבה, החלטתי שוב לנסות אותה בסלון בביתי. חשבתי אולי הביקורת הראשונית הייתה מוטעית, זאת לאחר הניסיון הטוב במהלך התקופה שהאזנתי לה. אבל שוב היו בעיות עמימות, כאשר החמור מכל היה שבעיקר קולות הדיבור שיצאו בעת האזנה לסרטים, נשמעו יותר מידיי נותרים ברמקול ולא יוצאים אל חלל החדר. אז לחלל גדול ממש, הרמקול מאוד מאוד לא מומלץ.

  • איכות האזנה למולטימדיה במרחבים קטנים: 8/10
  • איכות האזנה במרחבים גדולים: 10/6
  • גימור ועיצוב: 7/10
  • הפעלה והתקנה: 7.5/10
  • שליטה מרחוק: 10/10
  • אביזרים נלווים: 8.5/10
  • ציון כללי: 8.5/10

דף המוצר באתר היצרן.
המוצר ניתן לרכישה בכל אחת מחנויות המחשבים הגדולות בארץ במחיר מומלץ לצרכן של 2000 ש"ח.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

תודה מיוחדת ליבואן CD-LOG שהואיל להשאיל את הרמקולים לטובת כתיבת הביקורת.


7:00
  /  
9.6.2009
  
מאת: איתי פולק

1