רמקולים: Everything But The Box – Terra LA

כולנו מכירים בעל פה מותגי רמקולים אשר נראים טוב ונשמעים נפלא, אך מה אם ייחשף לפניכם רמקול שמתעלה מעל כולם, ...

7:00
  /  
24.05.2009
  
מאת: זיו רוזנפלד / Ziv Rozenfeld
הקדמה

הקדמה

Everything But The Box הינה חברת רמקולים אשר בסיסה שוכן בורנה אשר ממוקמת על חוף הים השחור בבולגריה. החברה הוקמה על ידי זוג אחים אוהבי מוזיקה בשם קמן ודוברומיר דוברב בשנת 2003. האחים מאסו בעיצוב הקונבנציונאלי לרמקולים אשר הונהג על ידי חברות הענק והחליטו לייצר מוצרים שיראו כמו יצירת אמנות וישמעו בהתאם – והחברה לקחה את ההצהרה הזאת ברצינות.

                          

                         

לאחר שראיתם את התמונות, הרבה יותר קל לכם עכשיו להבין את שם החברה, נכון? כפי שראיתם, המוצרים לא מזכירים את הרמקולים הרגילים בצורת תיבה המוכרים לנו, אלא עיצוב מודרני, שימוש בתיבות אלומיניום יצוקות, אלמנטים דקורטיביים ממתכת שנחתכו בלייזר, ציפויי עור לפורטים ולתיבות הרמקולים ועוד.

מראה חיצוני

חברת Everything But The Box מציעה תחת מרכולתה חמישה זוגות רמקולים, כאשר היום אנחנו נתרכז בדגם ה Terra LA. דגם זה הינו מדפי, ממוקם בדיוק מתחת לדגם היוקרתי ביותר של החברה, ה Terra II ונבדל ממנו במספר הבדלים כמו דרייברים של TB speakers (ה Terra II עושה שימוש בדרייברים מבית מורל הישראלית), טרמינלים של Cliff לעומת Supra ואפשרויות גימור נרחבות יותר.

כפי שניתן לראות, ה Terra LA בעל גימור יוצא מהכלל ומבנה לא שגרתי. בית הוופר עשוי מיציקת אלומיניום בצורה עגולה. למי שלא יודע, תיבה עגולה הינה הצורה האופטימלית ביותר עבור תיבות לרמקולים מכיוון שהיא חפה מבעיות אקוסטיות כמו גלים עומדים פנימיים או בעיות מבנה. בנוסף, הבחירה במתכת עבור התיבה איננו מקרי, תיבות רגילות של רמקולים צריכות להעזר בחומרי דיפון פנימיים על מנת להשקיט את התיבה ולמנוע ממנה "לנגן" ביחד עם הדרייברים, הדבר תורם לתיבה גדולה יותר בשל נפח חומרי הדיפון ולא תמיד הדבר נעשה בצורה מיטבית. כאשר התיבה עשוייה ממתכת יצוקה ועוד בצורה עגולה, ניתן לקמץ בחומרי הדיפון וכך להשיג תיבה קטנה יותר עם ביצועים זהים ואפילו טובים יותר מתיבה גדולה יותר בצורה מסורתית. הלוח הקידמי בחזית ה Terra LA עשוי מעץ כאשר עליו ממוקמים הטוויטר, המיד וופר ובתחתית הפורט.

לדברי היצרן, הוא לא מציע גריל לדרייברים מכיוון שזה עלול לפגוע בתוצאה השמיעתית והחיצונית – אני נוטה להסכים איתו בנקודה זו וסביר להניח שגם אתם, הרי כולנו מסירים את הגרילים כאשר אנחנו במושב של האזנה קריטית או סתם עבור לקיחת צילומים של המערכת וזאת מכיוון שהרמקולים תמיד נראים טוב יותר ללא הרגילים.

הלכה בה נעשה שימוש בתיבה נשאלה מתחום הרכב ועוזר ליצור מראה מושלם וללא רבב של חוץ התיבה. התיבה עצמה מכוסה במספר עיטורי מתכת אל-חלד עם כיתוב עדין, הפורט בעל דיפון פנימי של עור, הספייקים וכל העיטורים נחתכו ב CNC ועברו פוליש ידני. אני יכול להמשיך פה עוד מספר עמודים על הגימור המושקע שנעשה ב Terra LA, אך אני מניח שהבנתם כבר את הרעיון. חברת Everything But The Box לא חסכה כאן בגימור וקיבלנו כאן בהחלט רמקול שמהווה יצירת אומנות ותענוג לעיניים.

                           

נתונים טכניים

  • תחום תדרים 69-25KHz ±3db
  • עכבה נומינלית 4Ohms
  • רגישות 86db 1W/1M
  • טוויטר משי בגודל "1
  • וופר מסוכך בגודל "4
  • מימדים (HxWxD) בס"מ: 38x19x29
  • משקל 6.8Kg

תצורה

גובה חלל ההאזנה (שם יפה יותר לסלון) עומד על 2.8m, הרמקולים מוקמו על צלע אחת של הסלון ברוחב 4m. המרחק מצלע זו עד לצלע הנגדית הינו 3.5m. צד נוסף של הסלון בעל חלון גדול אשר פונה למרפסת וצד שני פתוח למטבח ולמבוא של הדירה. חלל ההאזנה לא מטופל אקוסטית, אך בעל שטיח עבות אשר מכסה שטח של 2x2m בדיוק כנגד הרמקולים. את החלל חולקים גם ספת עור גדולה 3 + 2, ריהוט עץ כבד ומספר תמונות על הקיר. האקוסטיקה אמנם לא כמו של אולם ג´ז קטן ואפלולי אשר נשמע מצוין, אלא כזאת אשר משקפת במדויק את האקוסטיקה הקיימת בסלון ישראלי טיפוסי נפוץ.

ההאזנה הקריטית לרמקולים התקיימה ממרחק של 2m כאשר הרמקולים הינו מעט ב Toe-in לפי המלצת היצרן. המרחק בין הרמקולים עמד על 2m ומרחקם מהקיר האחורי עמד על 0.5m

רגישות ה Terra LA הינה 86db/1W/1M, לפיכך סביר להניח כי הם יהנו במידה ויוצמדו למגבר ייעודי. המגבר שנבחר למשימה הנכבדת הינו ה Burson Audio PP-160 מחברת ההיי-אנד האוסטרלית. מגבר סטריאו זה, הינו בעל תפוקה של 85W ב 8Ohms ו 160W ב 4Ohms ונתונים אלו יידעו להכשיר לפעולה את ה Terra LA בנקל.

                         

כבלי הרמקולים אשר שודכו בין המגבר לרמקולים היו GutWire Basic2. כבל זה עשוי מ 207 מוליכים נפרדים בעלי בידוד פוליאתילן וסיכוך של נחושת קלועה. בכבלים אלו, אות החיוב והשלילה הופרדו לחלוטין על ידי זוג כבלים נפרדים ובכך ה Crosstalk נשמר למינימום עד כדי לא קיים, הדבר מאפשר לכבל להעביר את הסיגנל בצורה מופתית ללא שום הפרעות.

ה Terra LA חפים מאפשרות לתצורת Bi-Wire (וכנראה שגם בצדק עם דרייברים כאלו קטנים) ולכן החיבור נעשה באופן שגרתי.


ה GutWire Basic2 מחוברים ל Terra LA

כל המקורות עבור הבחינה של הרמקולים חוברו בצורה דיגיטלית לפרה, אשר היה רסיבר מדגם RX-V1900 של Yamaha.

תהליך הביקורת ארך פרק זמן של חודש ימים בהם נעשה שימוש ברמקולים בצורה יומיומית, החל משימוש בהם עבור צפייה רגילה בטלויזיה, צפייה בסדרות הקבועות דרך שימוש בהם עבור קולנוע ביתי על ידי כותרי Blu-ray עם פסקול Lossless ועד להאזנה קריטית לכותרי DVD-Audio או Audio CD.

מדידות וביצועים

מדידות

אמנם הסביבה האידיאלית לביצוע מדידות הינה בחדר ייעודי לכך, אך המדידות המופקות מתצורה כזאת לא ישקפו את הביצועים בסלון הביתי הנפוץ, לפיכך המדידות התקיימו בסלון ביתי טיפוסי (נכון זה היה תירוץ טוב?).
המדידות הבאות הינן מדידות של היענות התדרים (Frequency Response). מדידות אלו יתנו מושג על איכות הקול של הרמקולים הנבדקים, אם הם בעלי נטייה לא סימטית לכיוון הגבוהים, הנמוכים או כל צירוף באמצע. באמצעות השמעת Test Tones בכל טווח התדרים המקובל של 20Hz ועד ל 20Khz ומדידת עוצמת הקול היחסית בכל נקודה, נוכל לקבל לידינו ממצא אובייקטיבי לגבי אופן הביצועים של הרמקול הנבדקים. מכיוון שכל צלילי הבדיקה מוזנים לרמקול באמפליטודה עיקבית, כל סטייה מהגרף המצופה, מהווה סטייה מהתפקוד המצופה של הרמקול ולכן הינו בבחינת תגובה שלילית מבחינת תוצאה רצויה. גרף מדידות מושלם יראה כקו ישר לאורך ציר התדר ובגובה שווה מבחינת העוצמה.

חומרה
המדידות נעשו בעזרת מיקרופון מדידות מדגם Behringer ECM8000 אשר הונח על מעמד רצפתי. מיקרופון זה מציג תחום הענות רחב ולינארי, בעל מירקם קליטה היקפי Omni Directional ואידיאלי עבור מדידות רמקולים. המיקרופון התחבר על ידי מחבר XLR לכרטיס קול חיצוני עבור מתח פאנטום. הכרטיס קול מתוצרת M-AUDIO – Fast Track Pro. כרטיס הקול חובר באמצעות כבל אופטי לרסיבר Yamaha RX-V1900 עבור השמעת סיגנל המדידות. ההגברה לרמקולים הייתה כאמור מגבר הסטריאו Burson Audio PP-160.


מיקרופון ה Behringer ECM8000 בפעולה 

תוכנה
נעשה שימוש ב Generator של Room EQ Wizard. ב Generator הורץ Measurement Sweep מ 20Hz ועד ל 20KHz באורך של 1MB. המדידה עצמה נעשתה באותה תוכנה אשר מהווה Audio Spectrum Analyzer וממנה נלקחו גרפי המדידות.


מדידה מנקודת ההאזנה

נתחיל עם מדידה של הרמקולים מנקודת ההאזנה. קודם כל, מפתיע לראות כי דרייבר בגודל של "4 יודע לנגן מתחת לקו ה 100Hz, אך כפי שניתן לראות, הוא עושה זאת בעוצמה נמוכה למדי, מעל ל 60db מבדילים בין התדר הנמוך לגבוה יותר בהמשך הסקלה, זהו לא משהו שנרצה לראות ברמקולים שלנו, אך מכיוון שגודל הדרייבר עומד כאמור רק על גודל של "4, ניתן להבין את הדבר.
מ 40Hz קיימת עלייה תלולה למדי אשר מתייצבת ב 82Hz וממשיכה כך כמעט עד לסוף הסקלה. בתדר 12200Hz ניתן לראות כי קיימת שקיעה הדרגתית לאורך ה 8KHz הבאים עד לסוף הטווח הנמדד.

על מנת לבטל עד כמה שניתן את השפעות אקוסטיקת החדר הכוללת את ההחזרים השונים אשר משפיעים רבות על תוצאות המדידה, אנחנו נחזור על הבדיקה ממרחק של 1M.


מדידה ממרחק של 1M

ממבט ראשון ניתן להבחין כי הגרף כרגע מתון יותר, הוא בעל פחות סטיות לאורך הטווח הנמדד בשל הביטול החלקי של אקוסטיקת החדר. העלייה הדרגתית עד ל 100Hz מתקיימת גם כאן, אך בתדר 12200Hz, הפעם לא נראה את השקיעה ההדרגתית, אלא דווקא שמירה על עוצמת השמע ואפילו עלייה קלה.


שילוב שני המדידות הקודמות יחדיו להשוואה נוחה יותר

ביצועים

את בחינת הסטריאו פתחתי עם Tschaikowsky: Piano Concerto No 1. בקונצ´רטו לפסנתר זה אשר הוקלט בשלהי דצמבר 1988, הסולן הינו ילד הפלא יבגני קיסין אשר מבצע ביצוע עוצר נשימה בעודו בסך הכל בן 17. הקלטה זו אמורה להיות קלה יחסית ל Terra LA מכיוון שהיא לא משלבת יותר מידי כלים בו זמנית ורוב ההקלטה הינה של הפסנתר אשר מנגן ברובו על תדרי המיד.

טוב, מסתבר שטעיתי. הקלטה זו פשוט הייתה גדולה מידי על ה Terra LA. למרות ההגברה החזקה של Burson Audio PP-160, גודל הדרייבר עדיין רק "4 ולכן היצירה נשמעה קטנה למדי בחלל שמע גדול. כאשר התזמורת נכנסת ללוות את קיסין, אנחנו אמורים לצפות כי הרמקולים ימלאו את החדר בגלי קול, שכל חלל ההאזנה שלנו יהיה עשיר בצלילים אשר עוטפים אותנו מכל הכיוונים ואנחנו במרכז מקבלים את התמצית הטובה ביותר, את ה Perfume אם תרצו, אך במקרה זה קיבלתי Au De Toilet. הבנתי כי המשך האזנה לרמקולים עם יצירות גדולות מסוג זה יהיה עוול ולכן נדרש כי נעבור למוזיקה מעט אחרת.

תגידו לי אתם, כשאתם מסתכלים על הרמקולים, למי נראה לכם הם מיועדים?
לאנשים מבוגרים או צעירים? לאודיופילים נכבדים מבוגרים או קהל צעיר יותר? סביר להניח שבחרתם כמוני באפשרות האחרונה. לאחר שענינו על שאלת קהל היעד, איזה סגנון מוזיקה שומע לדעתכם קהל יעד מסוג זה, סימפוניות מעלות אבק אשר מנוגנות דרך פטיפון או אולי מוזיקת פופ קלילה ממקורות מודרנים יותר כמו iPod? סביר להניח כי גם כאן בחרתם כמוני באופציה האחרונה.

אז מוזיקת פופ קלילה אמרנו? מוזיקת פופ קלילה קיבלנו (וממש לא במובן הרע).
Fergie עם אלבומה The Dutchess, מגיעה להנעים את זמננו. למי שלא מכיר את גברת Fergie, היא סולנית להקת Black Eyed Peas ואלבום זה הינו אלבום הסולו הראשון שלה. האלבום משלב סגנונות רבים, החל מסקה עם הטראק Mary Jane Shoes, היפ-הופ, מוזיקת נשמה עדכנית ופופ קליט. היא מארחת באלבום כשרונות רבים כמו Nelly, Ludacris, חברה will.i.am מלהקת Black Eyed Peas ועוד כמה חברים. האלבום בהחלט ססגוני ומשלב רבגוניות רבה בסגנונות המוזיקלים.

To make a long story short, מוזיקת פופ הינה המוזיקה עבור ה Terra LA. הרמקולים נכשלו בלהעביר נפח וחוויה מוזיקלית גדולה כפי שראינו בחלק מסגנונות המוזיקה, אך עבור מוזיקת פופ כמו Fergie וחבריה, הם תפקדו טוב למדי. אל תבינו אותי לא נכון, מוזיקת פופ מסוג זה בהחלט זכאית גם היא לנפח ועוצמה, אך אופן וסגנון המוזיקה מאפשר לנגנם גם דרך רמקולים מעט קלים יותר.

Fergalicious נשמע חצוף וקליט בדיוק כמו שהוא צריך להיות. הטראק Glamorous באירוח Ludacris נשמע קצבי למדי. ה Terra LA היו זריזים למדי והפגינו בצייתנות את כשרונם בסגנון זה. ביצועים זהים נרשמו גם עם דיסק הפופ Blackout מאת Britney Spears.

לסיכום פרק זה ניתן לומר בבטחה כי ה Terra LA טובים בניגון מוזיקת פופ עדכנית. יצירות מוזיקליות נרחבות כגון קונצ´רטות, אופרות או קונצרטים אשר דורשים נפח לא יתאימו כאן ויישמעו לא במקום.

פרק אקסטרה

גודל ה Terra LA והמבנה שלהם מזמין שימוש שלהם כמוניטורים עבור מחשב. הצטיידתי עבור כך בכרטיס קול חיצוני למחשב מדגם Tec on audio MODEL 55 Single-Ended Integrated Amplifier. השם למוצר בהחלט ארוך ולאחר שקראתם אותו, תוכלו כבר לנחש כי הוא כולל הגברה (מנורתית במקרה שלפנינו) ו DAC מובנה. מה שלא תוכלו להבין מהשם שלו, זה שהוא עובד ב Class A, בעל הגברה של 4.5W לערוץ ועושה שימוש בצ´יפ של Burr-Brown PCM2702 עם פילטר לביצוע x8 Oversampling.
אגב, כרטיס קול\מגבר זה שוקל 8.5 קילוגרמים בריאים.

כרטיס הקול\מגבר חובר למחשב ב USB, בכך אנחנו מדלגים לחלוטין על כרטיס הקול המובנה במחשב. נעשה שימוש באותם כבלי רמקול מסוג GutWire Basic2.


ה Tec on audio MODEL 55 מחובר ל Terra LA

חזרתי על הקונצ´רטו בכיכובו של יבגני קיסין, אולי נסיון זה יהיה בעל תוצאות חיוביות יותר מפעם קודמת. טוב, מסתבר כי לשבת קרוב ל Terra LA עושה רק טוב, לא רק מכיוון שעכשיו אני יכול להתרשם מקרוב מהמראה שלהם, אלא בגלל סיבה חשובה יותר – הפעם הרמקולים גם נשמעים טוב יותר. האמת שקיימת סיבה הגיונית לזה, מכיוון שה- Terra LA בעלי דרייבר של "4 בלבד, שימוש בהם כ Near Field Monitors מבטל כמעט לחלוטין את החסרון של גודל הדרייבר.

המלחין צ´איקובסקי זכור יותר לטובה מיצירותיו הסימפוניות מאשר הקונצ´רטיות, אך בקונצ´רטו לפסנתר זה, קל מאוד להתרשם כיצד יצירה זו הינה אחת הטובות ביותר של המלחין הרוסי. התזמורת ונגינת הסולו של קיסין מנגנות יחדיו באנסמבל טורי, כאשר יש צורך בפרץ אנרגטי, קיסין הפסנתרן נסוג בעדינות אחורה ונותן לתזמורת לפתח את קטע הנגינה התוקפני. לאחר שהבמה נבנתה על ידי התזמורת, במתינות היא מרגיעה את עצמה וקיסין נכנס באלגנטיות מלכותית עם שליטה מקיפה בפסנתר כאילו הקלידים היו אצבעותיו שלו. כאשר קיסין זקוק שוב לפילוס דרך, הוא נסוג מעט לאחור והתזמורת לוקחת את המושכות בשררה. כך היצירה חוזרת על עצמה בצורה מחזורית לאורך של מעט למעלה מ 50 דקות נפלאות.

ה Terra LA עוזרים בשמיעת כל תו, כל קליד שנלחץ או דוושה בפסנתר. הרזולוציה שלהם נפלאה והם מהווים את אחת הבחירות המוצלחות מבחינת מראה ובמקרה הזה – גם סאונד, עבור מוניטורים ל Near Field.

                         

סיכום

סיכום

ה Terra LA הינם רמקולים מיוחדים במינם, הם אומנם לא העפרון החד ביותר בקלמר מבחינת ביצועים, אך הם מצליחים לחפות על חסרון זה במידה מסויימת על ידי עיצוב מרהיב עין. אם קראתם לעומק את הביקורת, הצלחתם כבר להבין בעצמכם כי הם לא רמקולים עבור האודיופיל הרציני אשר יושב פעם בחודש עם חבריו המבוגרים ומאזינים ברצינות יתר לסימפוניות משנות ה 60´ בגרמופון ובטוחים שכל מה שקשור לביטים ודיגיטלי הינה טרפה, אלא רמקולים אשר מיועדים לקהל הצעיר, האופנתי והמתוחכם, קהל אשר שם בעדיפות ראשונה את המראה החיצוני, החן והנעימות לעין.

חברת EBTB גם השכילה להציע מציעה מעמד קיר תואם לרמקולים אשר הופך אותם ליצירת אומנות של ממש. זה והעובדה כי ניתן לבחור את גימור הרמקולים מרשימה אינסופית של צבעים וגימורים, הופך אותם לאחד מזוגות הרמקולים האידיאלים ביותר עבור הסלון הביתי או עמדת המחשב.

כיום קיימת לחברת Everything But The Box נציגויות בשלל מדינות, החל מאוטרליה הרחוקה, דרך יוון, ספרד, איסלנד ועוד רבות. ישראל חפה בימים אלו מנציגות מקומית, אך לפי ביצועי הרמקולים והמראה שלהם (בעיקר לפי האחרון), יש להאמין כי מצב נוכחי זה לא ישאר כך לזמן רב.

אין רעייה אהובה או חברה חושנית אשר תסרב להציב את ה Terra LA בסלון הביתי, החברים שלכם ינעצו בהם מבטים כשיבואו לבקר ותהיו בטוחים שאתם תחזיקו מטלית מיקרופייבר בהישג יד על מנת להבריק אותם לעיני כל. אם אתם מחשיבים את עצמכם ככאלו אשר חושבים מחוץ לקופסה ולא מיטלטלים עם העדר מבחינת מותגים, ייתכן וה Terra LA הינם זוג הרמקולים הבא שלכם.

מחיר מומלץ לצרכן: 1398 יורו.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Mr. Dobromir Dobrev from Everything But The Box who supplied us with the sample units we used for this review


7:00
  /  
24.5.2009
  
מאת: זיו רוזנפלד / Ziv Rozenfeld

1