Yamaha RX-V3900

עולם הרסיברים המודרני מציע מגוון אדיר של תכונות, הספקים מטורפים, חיבור למספר פנומנאלי של רמקולים, עיבוד וידאו ואודיו ואפשרויות כיול אשר ...

7:00
  /  
10.05.2009
  
מאת: עדי לוי
 הקדמה

הקדמה

כשבע שנים אני בעליו הגאה והמאושר של רסיבר העל של Yamaha ה AX-1, כ 30 ק"ג אימתניים של אלקטרוניקה והגברה. מחלת השדרגת נושפת בעורף כל הזמן אך עד עתה לא מצאתי צורך אמיתי לשדרג את המפלצת, לפחות לא בסכום סביר. בשנה האחרונה, וידאו בהפרדה גבוהה ופורמטי האודיו החדשים הפכו חלק בלתי נפרד מכל מערכת קולנוע ביתי ראויה, חיבורי רשת נעשים ברורים מאליהם וטכנולוגית ה Room Correction הבשילה לחלוטין. את ה AX-1 שלי מקיפים כיום מזרימי מדיה Squeeze Box ו Popcorn Hour. ה CD נארז אחר כבוד לא מזמן והוטמן עמוק בבוידעם וה DVD שוכב ללא שימוש בדרך כלל, אך טבעי היה לחפש יורש ראוי לדינוזאור שברשותי כיום. כשהתאפשר לי לארח בביתי את אחד הרסיברים החדשים מבית Yamaha, ה RX-V3900, קפצתי על ההזדמנות.

ה RX-V3900 בילה שבועיים במחיצתי ותאמינו לי שזה ממש לא מספיק כדי לבחון אותו במלואו, הוא נושא כמעט כל תג אפשרי ובהחלט מהווה את שיא טכנולוגית הרסיברים של ימנו. ממבט ראשון, הוא קל וקטן יותר מהנוכחי שלי, האם יעמוד במשימה הכבדה?

רשימת הפיצ´רים והתכונות המרכזיות:

  • הספק עוצר נשימה של 140Watt לערוץ או 980Watt סה"כ.
  • 9.1 רמקולים הקפיים.
  • Room Correction מתקדם עם אפשרות לכיול בכמה נקודות האזנה.
  • ממירי A/D איכותייים 192KHz/2Bit מבית Burr-Brown.
  • מעבד וידאו מהמובילים כיום מבית ABT.
  • תמיכה בפורמטי האודיו המתקדמים.
  • אין סוף תוכניות סראונד המדמות אולמות האזנה ומתאימות לסרטים מכל סוג.
  • בעל מספר מכובד של כניסות וידאו אנלוגיות ודיגיטליות בפורמט HDMI בתקן 1.3a.
  • שני יציאות HDMI.
  • כניסת רשת להשמעת וידאו דרך רשת הביתית או רדיו אינטרנט.
  • חיבור USB, DOC for IPOD.
  • אין סוף כניסות אודיו אנלוגיות ודיגיטליות.
  • תמיכה ב Zoon 2,3.
  • הפעלת תכונות מרכזיות דרך הרשת.
  • כניסות ויציאות אודיו היקפיות דיסקרטיות (Pre-in/Out).


ה RX-V3900 במלוא הדרו.

20 קילו וקצת הועלו במעלה המדרגות והונחו אחר כבוד בסלון ביתי, חצי שעה של חיבורים, חיבור למתח ו…רגע, הרסיבר הזה מאפשר הגברה ב Bi-Amp לרמקולים הקדמיים.
בעבר כבר בדקתי את הנושא מספר פעמים בעזרת ה AX-1 והתוצאה הפתיעה לטובה (נדרש Pre-Amp חיצוני). לא טרחתי אפילו להפעיל את ה RX-V3900 במצב רגיל, דפדוף קצר במדריך, גישה לתפריט מתקדם והרסיבר עובד ב Bi-Amp. המגבר הופעל ב Pure Direct, מצב בו רוב המערכות האלקטרוניות כבויות כולל מעבדי האודיו והוידאו ואפילו תצוגת ה LED הקדמית כבויה. כל זאת על מנת להוריד את רמת הרעש האלקטרוני הפוגע בסיגנל האודיו.


הפאנל הקידמי הנסתר ב RX-V3900

ה RX-V3900 נשמע מעולה, דיסק רדף דיסק, תקליט רדף תקליט ואני כל פעם מופתע לטובה. הצליל פחות מתכתי מה AX1 הישן שלי, הבאס לא נמרח, סה"כ יותר מוזיקלי ופחות מעייף. ידידי Eric Clapton, Buddy Guy, Led Zepplin ואפילו החיפושיות פשוט נשמעו במיטבם.

בחינת הרסיבר

בחינת הרסיבר

OK, עד עכשיו היה פשוט, עוד מגבר סטריאו, בוא נראה מה הדבר הזה באמת יודע לעשות.

מיקרופון הכיול חובר והונח אחר כבוד ובעדינות ב Sweet Sport, מסך הפלזמה הופעל, דפדוף קצר בתפריטים ותהליך הכיול החל. מספר דקות של צפצופים וזמזומים וחזרתי לשמוע מוזיקה. קצת מוזר בהתחלה, הבמה שונה לחלוטין, הכלים מקבלים את מקומם במרחב, הבס הדוק יותר, הצליל מפורט יותר. המוזיקה קיבלה חיים חדשים!
בהחלט שיפור מדהים, הדיסקים מעולם לא נשמעו טוב יותר ואפילו המוזיקה מהפטפון נשמע טוב יותר. אם כי אני חושש כי ההתאמה בין ה Phono Pre Amp לכיול של ה Room Correction לא הייתה במיטבה. הדיסק שהדהים אותי ביותר, היה דווקא "רדיו בלה בלה" של החברים של נטאשה, מיקום הדוברים והאפקטים בקטעי הקישור השונים הפך לתלת ממדי ממש וההרגשה הייתה של מופע אצלי בסלון. חזרתי להאזנה ב Pure Direct, הצליל חד מעט יותר אבל מגיע מהרמקולים או מהמרכז. שוב למצב RC. הכלים שוב התסדרו במקומם והצליל נעים יותר לאוזן. ניתקתי את מצב ה Bi-Amp וחיברתי את הרמקולים במצב Single-Amp (רגיל), הגבוהים נשמעו מתכתיים יותר והבס מרוח יותר אבל עדיין טוב יותר מ AX1, הייתי מגדיר את ה RX-V3900 כמוזיקלי יותר…


אחורי ה RX-V3900

לאחר מספר ימי האזנה התקבעתי על מצב RC. במילים פשוטות, זה נשמע הרבה יותר טוב. יותר טוב ממגברי סטראו יעודים שביקרו אצלי וממצב Pure Direct.

מפאת הזמן המוגבל בו הרסיבר נמצא ברשותי, הסתפקתי בתוצאות הכיול האוטומטי של הרסיבר. עם זאת, ניתן לכוון ידנית בצורה מפורטת למדי כל ערוץ בנפרד כולל הגבר בכל תדר רצוי ואת עקומת ה Q.
כמו כן, ניתן לבחור האם להאזין לתוצאות הכיול האוטומטי או לכיול הידני. תכונה אשר אהבתי היא ביצוע "Copy" של תוצאות הכיול האוטומטי ואז הדבקה של התוצאות עבור כיול ידני. זה המקום לציין שמצב Bi-Amp אפשרי רק במערכת בת 5 רמקולים, חיבור Bi-Amp מתאפשר על חשבון זוג רמקולי ה Back Surround (לא כולל את שני הרמקולים ה Front Surround עליהם אפרט בהמשך) בנוסף, אציין שלא הגעתי למחצית מהווליום שהרסיבר מאפשר. מסקנותי בשלב הזה, שאם אתם מחפשים רסיבר שנשמע טוב בסטריאו והרמקולים שלכם תומכים ב Bi-Amp, יתכן שזה הרסיבר בשבילכם.
בנוסף להאזנה בסטריאו, ה RX-V3900 מאפשר האזנה למוזיקה ב 5/7 רמקולים במצב "רגיל" או מצבי סראונד שונים. סה"כ מוזיקה אשר הוקלטה בסטריאו נשמעה בסראונד לא רע בכלל, החוויה מעניינת בתחילה אך מעייפת אחרי זמן מה. מוזיקה אלקטרונית כדוגמת טראנס נשמעת פשוט מדהים ומדמה מצוין דיסקוטק מטורף, מוזיקה אקוסטית לעומת זאת נשמעת פחות טוב. לדעתי מצב סראונד שכזה מתאים לאלבומים מסוימים או לסוגי מוזיקה ספציפיים. אני לא התאהבתי בתוצאה והמשכתי לשמוע בסטראו אך אני מניח כי יש כאלו שיאהבו.


כיול ב RX-V3900.

כיאה למגבר מודל 2009, ה RX-V3900 מציע שלל חיבורים שונים ומשונים כולל חיבור רשת, USB, IPOD ורדיו דיגיטאלי (לא נתמך בארץ). כבר קרוב לשנתיים ספריית המוזיקה הדיגיטאלית שלי מאוחסנת בבטחה בכונן קשיח על המחשב האישי. את הסלון וחדר השינה מפארים מכשירי Squeeze Box, ברכב ישנו Disk on Key המכיל אלפי שירים. בנוסף, נגן Sansa הנודד איתי מפעם לפעם ובמשרד אני שומע מוזיקה דרך האינטרנט.

ה RX-V3900 חובר לרשת הביתית (נדרשת תוכנת שרת DLNA כדוגמת Windows Media Player) ולרשת האינטרנט. ספריית המוזיקה שלי זוהתה ו…. תקלה, הבחור החדש לא ממש מסתדר עם ספריית המוזיקה שלי אשר רובה ככולה נמצאת בפורמט FLAC הנפוץ. שיחת טלפון ל SG יבואני Yamaha בארץ והתשובה שקיבלתי הייתה פשוטה וקצרה: הפורמט לא נתמך. מספר דיסקים הומרו לפורמט WAV ספרית המוזיקה הוצגה על מסך הפלזמה והחגיגה המשיכה.

לצערי, התפריט לא נוח כמו ב SB הוותיק. דפדוף בספריית המוזיקה דרך מסך הפלזמה מקבל ציון בסדר אך אם אתם לא מעוניינים להפעיל את מסך הפלזמה ומעוניינים לדפדף בספריית המוזיקה דרך התצוגה של הרסיבר, ה RX-V3900 יקבל ציון נמוך יותר. יתכן ומי שיחיה עם הרסיבר תקופה ארוכה יסתגל ויתרגל אך עדיין המצב פחות אינטואיטיבי ונוח בהשוואה ל SB הוותיק או אפילו לתפריט הפשוט בנגן המובנה ברכב.

Disk On Key אשר חובר לרסיבר זוהה מייד ותפקד בצורה דומה לספריית המוזיקה ברשת.

עריסה ל IPOD ודומיו לא סופקה לי עם הרסיבר ולכן הנושא לא נבדק. עם זאת ניסיתי לחבר את נגן ה ה Sansa שלי באמצעות חיבור USB והרסיבר לא זיהה אותו לצערי, כנ"ל חיבור USB לפלאפון. אני חייב לציין שהשניים זוהו בהצלחה במערכת הסטריאו המובנית ברכב.

תחנות רדיו ברשת האינטרנט עובדות ונשמעות יפה, הרסיבר מגיע עם רשימה מובנת של תחנות רדיו ואחרות ניתנות להוספה. מה עוד נותר להוסיף בתחום הסטריאו? ניסיתי להשוות בצורה לא מדעית בין איכות הזרמת האודיו באופן דיגיטלי דרך הרשת מה Squeeze Box ל RX-V3900 (כלומר ה SB משמש כטרנספורט) וישרות מהרשת ל RX-V3900. שמעתי מספר קטעים שוב ושוב ושוב כאשר המקור הוא ה Squeeze Box וכאשר המקור הוא ה RX-V3900. אני לא מוכן להשבע וגם לא להתערב, אבל נדמה לי שה RX-V3900 נשמע טוב מעט יותר. נקרא לזה ניצחון בנקודות, במיוחד כשרמת הווליום דרך ה RX-V3900 גבוהה יותר ב 2dB לערך.


שליטה ב Zone 2.

מסקנת ביניים היא שחיבור רסיבר מודרני לעולם המוזיקה הדיגיטאלית של העידן הנוכחי עובד, אבל נדרש מקצה שיפורים על מנת לקבל ציון גבוה, כולי תקווה ש Yamaha ישפרו את המצב בגרסאות קושחה עתידיות או בדגמים עתידיים.

כמעט שכחתי, רובנו רוכשים מגבר קולנוע ביתי עבור קולנוע ביתי. דעתי היא שאם המגבר נשמע טוב בסטראו כנראה שהוא יעשה עבודה טובה גם בק"ב. מבחינתי אתם יכולים להפסיק לקרא את הכתבה, כי גם כאן הטוען לכתר עושה עבודה מצוינת. ה RX-V3900 תומך בחיבור 9.1 רמקולים, 7 רמקולים בחבור סטנדרטי ועוד 2 רמקולי Presence קדמיים עליונים.

לאחר שבועיים של האזנה, בחינה והנאה מהרסיבר החדש, אני יכול לסכם בפשטות כי סרטים בעלי צליל הקיפי נשמעים מעולה והופעות חיות נשמעות טוב יותר מאי פעם. הדבר נכון גם לפורמטי האודיו הישנים וגם לחדשים, גם להאזנה ב 5 רמקולים וגם להאזנה ב 7 רמקולים. ה Room Correction משפר את חווית ההאזנה בצורה דרמטית.

ברשותי לא מעט הופעות חיות בפורמט DVD. למרבה הפלא, הופעות אשר הרשימו ביותר, היו ההופעות בהן העניין הוא לאו דווקא המוסיקה באופן טהור, אלא ההתרחשות כולה. לדוגמא, The Confession Tour של מדונה או One Night in Paris של דפש מוד. עם זאת כמובן שגם ההופעות היסטוריות של אריק קלפטון ולד זפלין נשמעו פשוט מדהים בסטריאו או בסאונד הקיפי. לטובה אני זוכר במיוחד את Concert For George, מופע לזכר ג´ורג´ הריסון שנערך לפני מספר שנים, על הבמה נמצאים עשרות נגנים וזמרים וה Room Correction פשוט עשה סדר בבלגאן.

לטובת בדיקת פורמטי האודיו החדשים וחיבור HDMI 1.3, חובר מזרימדיה מדגם Elektron EHP-606. ה RX-V3900 פעל ללא דופי בזיהוי מקור הוידאו והאודיו ובפענוח מקורות אודיו בפורמטי Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio ומקורות וידאו ב 1080P. פורמטי האודיו החדשים נשמעים בהחלט טוב יותר מ DD ו-DTS הוותיקים.
לצורך הבדיקה חיברתי למגבר זוג רמקולים נוסף, צפייה והאזנה לסרטים דרך 7 רמקולים הקפיים בסרט אשר הוקלט כך היא בהחלט חוויה שונה ומשודרגת. הדבר נכון (לדעתי כמובן) בעיקר עבור סרטי פעולה עצבניים, כאשר הסרט אשר הרשים אותי ביותר מבחינת הסאונד ההיקפי היה דווקא רמבו האחרון (5 נדמה לי), סרט די מזעזע אשר עיקרו הוא בפרק האחרון בסרט בו ג´ון רמבו טובח ברעים ומציל את הטובים. יריות הקרב נשמעות מכל הכיוונים ומעבירות את תחושת הקרב בצורה מוחשית לחלוטין.

הרסיבר מתהדר במעבד וידאו מתקדם מבית ABT, לצערי לא יכולתי לבחון בצורה משמעותית את ביצועיו מכיוון שאני לא מחובר לרשת הכבלים ומסך הפלזמה שלי מדגם PV-8 מסתפק ברזולוציה של 1024×768. במסך זה, גם ממקורות וידאו ברזולוציה סטנדרטית בחיבור אנלוגי או דיגיטאלי נראים סביר בהחלט. אם זאת, ה De-Interlacing שהרסיבר מבצע נראה טוב מעט יותר מזה אשר התבצע במסך.

שלט: בקצרה – פשוט, אינטואיטיבי ונוח לתפעול בכל מצב.

ה RX-V3900 תומך ב Zone 2,3 כאשר ב Zone 2 קיימת גם יציאת וידאו המאפשרת בנוסף להקרנת סרטים, בחירה ותצוגה של מקור האודיו/וידאו הפעיל ובנוסף דפדוף בספריית השירים ברשת (כל הכבוד לימהה).
עוד פיצ´ר נחמד הוא האפשרות לגשת לנגן מהמחשב האישי, לשלוט על מקור האודיו/וידאו, לכוון את עוצמת השמע, לדפדף בספריית המוזיקה ברשת או בתחנות הרדיו באינטרנט. הדבר אפשרי עבור גם עבור מוצא הרמקולים הראשי וגם עבור Zone 2,3. יצויין שהמגבר מסופק עם שלט נוסף יעודי וקטן עבור Zone 2,3.

לרסיבר אין סוף פיצ´רים, כדוגמת 2 יציאות HDMI הפועלות במקביל, האחת עבור מסך והשנייה עבור מקרן דבר החוסך מפצל וידאו, זאת בנוסף למוצאי וידאו אנלוגיים. ניתן לבחור איזו מכניסות הוידאו עוברת דרך הרסיבר למסך כאשר הרסיבר כבוי לטובת חיבור ממיר כבלים למסך.

מה עוד? ניתן לכוון את עוצמת הווליום בה יידלק הרסיבר, אקולייזר כולל זיכרונות, מצב לילה בעל כוון אודיו אוטומטי דינאמי, קפיצה ישירות ל Folder מסוים בספריית המוזיקה, קישור כניסת וידאו מסוימת עבור מקור שמע ועוד כמה שבטח שכחתי.

מה חסר? שומר מסך! פריט סטנדרטי בכל DVD שעולה 99.99 ש"ח, לא נראה לי שתרצו לשכוח את הרסיבר והמסך פועלים כאשר אחד התפריטים מוצג, להירדם או סתם להעלם.

הערה כללית לגבי סגנון המוזיקה הנבדק: בעיקר בלוז, רוק 60-80. דיסקים ותקליטים.

סיכום

לסיכום, קודם כל, מדובר בביקורת ולא מבחן השוואתי בין רסיברים שונים באותה רמת תקציב. עם זאת, ה RX-V3900 הוא בהחלט רסיבר אשר הייתי מאחל לעצמי, פתרון All-Around איכותי, נשמע טוב בסטראו ובמיוחד ב Bi-Amp, נשמע מצויין בקולנוע ביתי, נוח וסה"כ אינטואיטיבי לתפעול, תומך במקורות אודיו דרך הרשת, אם כי לא יזיק מקצה שיפורים בתחום. כל אשר נותר לי הוא למצא עבודה ולרוץ לרכוש את הנסיך (כן, כן גם אני ממפוטרי ההיי-טק)

רשימת ציוד:

  • רמקולים קדמיים Canton Ergo 700, רמקולי סנטר/היקפיים תואמים.
  • מקור אודיו דיגיטאלי: Squeeze Box.
  • מקור אודיו אנלוגי: Roksan Radius 5 Turntable.
  • מקור וידאו: Elektron EHP-606.
  • מסך: Panasonic PV8.

מחיר מומלץ לצרכן: 13500 ש"ח.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

תודה לחברת SG על השאלת המוצר לביקורת.


7:00
  /  
10.5.2009
  
מאת: עדי לוי

1