רמקולים SOLO-7C (T9) STEREO AMPLIFIED SPEAKER של microlab

הפעם מדובר בצמד רמקולים די מפתיעים. רמקולים סיניים מוגברים המכוונים לפלח השוק של המולטימדיה. מדובר בדגם Solo-7c (T9) amplified speakers ...
7:00
  /  
08.03.2009
  
כתב: חנן לשנובולסקיrnrn
  קצת על microlab

החברה צעירה יחסית ונוסדה בינואר 1998 תוך שיתוף פעולה בין שתי חברות, האחת מסין – Shenzhen Microlab Technology Inc והשניה אמריקאית – International Microlab in USA. מאז החברה עוסקת בעיקר בתכנון וייצור מוצרי מולטימדיה ואלקטרוניקה בידורית. ייצור הרמקולים מהווה אחד הנידבכים החשובים של החברה ומוקדשת לו תשומת לב מוקפדת. החברה מעסיקה את Peter Larsen, כיועץ ומתכנן אקוסטי. הרמקולים שנבחנו על ידי הם פרי תכנונו, עבודתו ונושאים את חתימתו על לייבל בחזית הרמקול. מידע נוסף תוכלו לדלות מתוך אתר החברה.

 תמונת המפעל הראשי של microlab (התמונה מתוך אתר החברה, כל הזכויות שמורות ל-microlab)

Mr. Peter Larsen (התמונה מתוך אתר החברה, כל הזכויות שמורות ל-microlab)

ההפתעה

כשמדברים על רמקולים המיועדים למולטימדיה נהוג לחשוב על קופסה קומפקטית ודחוסה בשני אלמנטים קטנים ומינימליסטיים. לפחות זה מה שהצטייר בדימיוני שהם הגיעו לידי. פתאום נוחת אצלי ארגז ענק ששוקל כעשרים ק"ג. אחרי עבודת סבלות קצרה, הארגז הועלה אחר כבוד הביתה. משהאריזה נפתחה גיליתי לתדהמתי הרבה זוג רמקולים בגודל 32.5x22x56cm ובמשקל של כ-10ק"ג האחד. בליבי חשבתי: "אם אלה רמקולי מולטימדיה אז איך צריכים להראות רמקולים למערכת שמע ביתית?"

מה באריזה?

זוג רמקולים בנויים לתלפיות, שלט רחוק עם פוקציות להפעלת המגבר המובנה, ספייקים מגומי להדבקה על תחתית התיבות, ערכת כבלים הכוללת חיבור סטראו PL ל-RCA וכבל לחיבור התיבה השמאלית עם התיבה הימנית (בה נמצא המגבר המובנה) וחוברת למשתמש. בטרם האזנה יש להסיר את כיסוי המגן מה-Tweeter ע"י הפרדת הגריל בחלק העליון ומשיכתו החוצה.

SOLO-7C STEREO AMPLIFIED SPEAKER (התמונה מתוך אתר החברה, כל הזכויות שמורות ל-microlab)

אביזרים נילווים

הרמקולים

נתונים טכניים (מתוך דף היצרן):

Amplifier specification                        
Power output 55Wx2 RMS                            
Frequency response 5 Hz-70K Hz                            
Sensitivity Input 440mV                            
Separation ≥55 dB                            
S/N 85 dB                            

:Acoustic specification                        
Frequency range 55 Hz-20K Hz                            
  Sensitivity 85dB                            
Driver unit: 6.5"x2 + 1", magnetically shielded                            
Audio input: Input 1 RCA jack                            
Input 2 RCA jack                                              
Left Speaker: screw terminal                            
Audio output: screw terminal                            
Product size: (D)325x(W)220x(H)558mm

התרשמות מהבניה

ניתן להבחין בקלות בקו אלגנטי ומסורתי של תיבה. התיבה עשויה עץ (עפ"י נתוני היצרן, לפי המשקל כנראה MDF) בגימור שחור/חום כהה. הגריל הקידמי העשוי בד אוורירי ומסתיר שני דריברים של "6.5 ו-Tweeter של "1. בחלק האחורי ניתן להבחין בשני פורטים מה שמאלץ את העמדת התיבות במרחק מה מהקיר. הרמקולים מדפיים (אם יש כמובן מקום בגובה סביר) ואני בחנתי אותם כרצפתיים מכיוון שלא מצאתי מרחב מספיק להציבם על מדף. עלי לציין שהגימור האסטתי ממש מצויין ומוקפד, משהו המשפר מאוד את התדמית (הלעיתים לא נכונה) של התוצרת הסינית.

 

בחזית התחתונה של התיבה הימנית נמצא חיישן האינפרא-אדום עבור השלט מרחוק. את החלק התחתון של חזית התיבה השמאלית מעטרת מדבקה עם חתימתו שך Peter Larsen, מי שתיכנן את הרמקולים. בגב התיבה הימנית ובחלקה התחתון ניתן להבחין במגבר המובנה הכולל את ה-HEATSINK של דרגת ההספק, הכבל המובנה לחיבור הזנת רשת החשמל ומפסק הפעלה, 2 סטים של כניסות RCA, כפתור ווליום ידני וחיבורי בננה עבור כבילה לרמקול השמאלי.

 

 

השלט רחוק

השלט מרחוק קטן, דק ובעל תכונות בסיסיות להפעלת יחידת המגבר. יש שליטה של ווליום +- בתחום של 0-60 יחידות (ללא משמעות מיוחדת מלבד מספרים, אולי דציבלים). שליטה על BASS ו-TREBLE מ-8+ עד 8-. לחצן דפדוף בין שתי כניסות המגבר לבחירת המקור אליו מאזינים. לחצן MUTE להשתקת הסאונד. הסוללה גם היא דקה מטיפוס מטבע. התרשמתי שהשלט יעיל גם מזוויות רחבות והבקרה מגיבה טוב. לחיצה בודדת על לחצני הבקרה מקפיצה את הבקרה בספרה בודדת ולחיצה ממושכת מריצה את הבקרה באופן רציף עד לשחרור הלחצן.

כבילה

כאמור באריזה שני כבלים. האחד כבל לחיבורי הכניסות מסוג PL (כמו של אזניות) ל-RCA. הכבל סטנדרטי והמחברים מצופים זהב למניעת קורוזיה במגעים. הכבל השני הוא כבל עבור חיבורי הרמקול השמאלי. כבל שקוף שקצותיו מגיעים מגולים אך מכוסים שרוול אטום הניתן להסרה ביד. השרוולים האטומים מונעים קורוזיה של הנחושת עד לשימוש הראשוני מה שמעיד שהחברה חשבה על המוצר עד הפרט האחרון. את קוטביות החוטים אפשר לזהות בקלות מכיוון שאחד הגידים הוא נחושת טבעית וג´ינג´ית והגיד השני בגוון מוכסף (כנראה מצופה בבדיל או כסף, אל תהיתי ממש על טיב החומר). החסרון המטריד במקצת של הכבל הזה הוא החוסר בנעל כבל תואמת לקבלת חיבור  יציב ומניעה של קריעת גידים תוך כדי חיבור הכבל למחברים, אבל זה פרט קטן.

 

מבחן הביצועים

במוחי עברה המחשבה שאולי הסט הזה יכול לשמש כרמקולי מוניטורים לצורכי ההקלטות שאני מבצע. כמעט באופן מידי הייתי סקרן לדעת כיצד הסט הזה נשמע. פרקתי בזריזות את התיבות מתוך ארגז הקרטון. שחררתי את ערכת הכבלים וחווטתי במהירות את הסט להאזנה ראשונית כך סתם בסלון הבית ליד שקע החשמל הקרוב. מכיוון שהסט מגיע עם מגבר מובנה, הדבר הראשון שחיברתי אליו באופן סתמי היה נגן ה-MP3 שלי (CREATIVE NANO ZEN) עם קטעים של REGINA CARTER וירוסלב יעקובוביץ´. חברה, זה רק MP3 שמשמש אותי לצעידה (SONYES יכול להעיד) אבל הרמקולים הפיקו צליל מפתיע לטובה. הכינור של REGINA והסקסופון של יעקובוביץ´ נשמעו מעבר למצופה מרמקולים המיעדים למולטימדיה. נא להביא בחשבון שהם עדיין לא עברו שום BREAK-IN ובתוליים לגמרי.
כעבור כשעה החלטתי להעבירם אל היעד. החווט פורק בזריזות והסט הועבר לממ"ד ההקלטות שלי שם נמצאת עמדת המולטימדיה שלי עם כלי העזר להם אזדקק בהמשך.
.

עקום ההיענות

הדבר הראשון שסיקרן אותי הוא עקום ההיענות של הרמקולים כי הם באמת נשמעו טוב בהתרשמות ראשונית. התחברתי אל המחשב והזרקתי לרמקולים רעש וורוד כאשר במרחק של כחצי מטר הצבתי את ה-SPL METER שלי. לא ביצעתי בדיקות במרחקים יותר גדולים כדי להמעיט את השפעות אקוסטיקת החדר על העקום.

ה-SPL METER חובר לספקטרום אנלייזר הממוחשב. לכדתי את הספקטרום של הרמקולים ביחס ל-PINK NOISE REFERENCE. כמובן שבקרות ה-BASS וה-TREBLE במגבר המובנה היו במצב FLAT. אם מתבוננים בספקטרום ניתן להבחין שהרמקולים (הגרף הירוק) עוקבים די יפה אחר מגמת גרף הרעש הוורוד (הגרף הלבן). יש קצת חריגה כלפי מעלה באיזורים הגבוהים מ-5KHz עד 10KHz בכ-6dB בממוצע שניתן בקלות לקזז בעזרת בקר ה-TREBLE של המגבר המובנה. יתכן שהחריגה כלפי מעלה באיזור התדרים הגבוהים נובעים מהעובדה שהצבתי את ה-SPL METER במרכז האונה של ה-TWEETER ולכן אני לא אייחס לתופעה חשיבות יתר, מה גם שהחריגה לא מציקה בהאזנה רגילה. התדר הנמוך מתחיל ליפול ב-50Hz. אפשר להגיד שהיצרן עומד יפה ב-SPEC כפי שמופיע בנתונים הטכניים. תחום תדרי הביניים נראה נייטרלי בספקטרום וללא חריגות משמעותיות כלפי מעלה או מטה.

עקום ההיענות של תיבת הרמקולים (ירוק – רמקול, לבן – pink noise reference)

מבחן ההאזנה בחיבור למחשב (מולטימדיה)

הסט-אפ

מחשב DELL שולחני עם כרטיס קול של CREATIVE SOUND BALASTER FATALITY X-Fi המשמש אותי להקלטות אוסף התקליטים והמרתם לפורמט דיגיטלי. סט הרמקולים חובר ליציאה המתאימה מהפנל הקדמי של כרטיס הקול.

האזנה למוסיקה

לשמחתי יש ברשותי דיסק לבחינה של מערכות אודיו שהופק ע"י חברת DELOS (המתמחה בהפקות איכות של כותרים) שנקרא Surround Spectacular.

בדיסק הזה ישנם קטעים קלסיים רבים. בחרתי להאזין לרצועה 6 לבחון את עומק הבסים של האורגן הכנסייתי -Bach: Toccata in D Minor. Robert Noehren, organ. אכן הרמקולים לא איכזבו. אמנם הבסים לא הצליחו לרדת לתדרים שמתחת ל-50Hz ונשמעו מונחתים, אך התדרים מעל ל-50Hz נשמעו היטב והדוקים בצורה סבירה בהחלט. שאר הקטעים בדיסק נשמעו נייטרליים והבמה לא נשמעה אמורפית כלל וכלל על אף שהצבתי את הרמקולים על הרצפה והמרחק ביניהם קטן יחסית. זה אמנם לא העומק והרוחב של מערכת HIGH END אבל בהחלט במה טובה מאוד.
בהמשך עברתי לקטע אינסטרומנטלי Tony Roel Trio – Tango Jalousie בו הכינור כיכב בטבעיות והקונטרבס נשמע בהחלט הדוק בצורה טובה ולא אמורפי. בקטע Royal Brassband From Arcen With Tambours – Royal Jubilee תזמורת כלי הנשיפה לא איבדה מהברק החגיגי והיתה תחושה של במה תזמורתית רחבה. הרמקולים התמודדו יפה עם כמות לא מבוטלת של כלים מבלי להחסיר פרטים. בקטע הווקאלי בליווי נבל הזמרת נשמעה צלולה ורכות הנבל לא נבלעה בעוצמת הקול של הזמרת.
בהמשך האזנתי למקבץ רצועות מתוך דיסק ה-Demo של Marantz. ברצועה של Carmen Gomes – Let´s Go Get Stoned ה-Vocal נשמע חי וצלול. התיפוף והמצילתיים טבעיים לחלוטין. שפשוף המברשות על התופים מפורט מאוד. בהמשך הסקסופון של Beets Brothers – Body And Soul נשמע טוב מאוד כולל מעבר האויר דרך העלה.
ההאזנה לדיסק של Romancing The Dragon – Ron Korb היתה חוויתית תרתי משמע. זה דיסק אודיופילי של כלי נגינה אינסטרומנטליים מהמזרח הרחוק..

הקטעים נשמעו מאוזנים וטבעיים בהחלט ולעיתים היתה תחושה שהרמקולים הם בעצם שייכים למערכת סטראו רצינית ולא מולטימדיה.
יש לי דיסק מיוחד במינו של כילים אינסטרומנטליים מהמזרח הרחוק שרכשתי לפני כשנה בנסיעתי האחרונה לסינגפור. הדיסק הוקלט במקור בפורמט 24bit/192KHz ומצויין עליו שהוא אודיופילי. החלקתי אותו לנגן המחשב (נגן משולב DVD/CD שיגרתי). ההאזנה היתה באמת מענגת, הכילים האקוסטיים נשמעו צלולים וברורים ועידון הנגינה האקזוטי שטף את החדר. אני אפילו לא העזתי לדלג על רצועות והחלטתי להאזין לכל הדיסק במלואו.

לא יכולתי לוותר על לואיס ארמסטרונג והעליתי את ההמרה שלי ב-24 ביט 96 קה"ץ מתוך תקליט וויניל מהאוסף שלי. יכולתי בקלות לשמוע את לואיס מתנשם וקולו הצרוד היה "צלול בצרידותו" וחמימות הוויניל עטפה את החדר.
גם את Sting – Englishman In New York הרמקולים הצליחו להעביר בצורה יפה שלא לדבר על Pink Floyd – Money שהעצים את חווית הבמה וההפרדה הטובה מאוד של מכונת המזל. כמעט הופעה של פינק פלויד בחדר.

סרטים ואפקטים

חווית הצפיה בסרטים לא מרשימה בשל הקונפיגורציה של 2 רמקולים ולא 5.1 או 4.1 לפחות. על אף זאת הצליל נשמע טוב ואפקטים כמו פיצוצים וירי עוברים בצורה משכנעת.
לצערי לא בדקתי את הרמקולים במשחקי מחשב כי אני ממש לא מתחבר לזה וזה כנראה דומה מאוד באיכות לאודיו של סרטים.

האזנה למקור אנלוגי

לבסוף החלטתי לחבר את סט הרמקולים ל"בונבוניירה" (הפונו סטייג´ שלי) ולמחרשה (הפטפון שלי). מה אומר לכם התקליטים התנגנו להם בחדווה ונשמעו כמו ההמרות הדיגיטליות, רק עם רעשי הרקע של התקליט. השילוב נשמע בהחלט טוב מאוד. בקיצור אם מישהו רוצה להאזין לתקליטים בחדר הפרטי ויש לו סט נוסף של פטפון ופונו סטייג´ – זה הפתרון.
המחשבה שהובילה אותי מלכתחילה לבדוק את הרמקולים היתה שאולי אוכל להשתמש בהם כמוניטורים מוגברים לצרכי המרות התקליטים שלי. אמנם הם נשמעים יותר בשרניים וצליל מלא לעומת סט רמקולי ה-CREATIVE שמשרתים אותי נאמנה. אני בהחלט יכול להמליץ עליהם במוניטורים לחובבים. הם לא מוניטורי אולפן הקלטות אבל לאחד שעוסק בהקלטות ביתיות, הם בהחלט הרבה יותר מרמקולי מחשב רגילים.

חיבור למערכת הביתית

לבסוף הייתי ממש חצוף ורציתי לבדוק כיצד הם מתמודדים עם מרחב של כ-40+ מ"ר (32 מ"ר סלון + מרחב פתוח של  פ"א ומטבח). העברתי אותם אחר כבוד לסלון ורתמתי אותם ל-LINE OUT של רסיבר ה-CAMBRIDGE AUDIO. כאן נחלתי אכזבה קלה. ההגברה של 2X55W המובנית ברמקולים כולל הנצילות הנמוכה יחסית של הדרייברים עשו את שלהם. הצלילים לא היו עשירים בהשוואה לחדר הממ"ד של כ-10 מ"ר. המוזיקה נשמעה אנמית, אמורפית בחלקה ונבלעה במרחבי הסלון. מלכתחילה לא היו לי צפיות גדולות להתמודדות של הרמקולים במרחבים בעלי נפח וזאת לפי נתוני הפתיחה. אבל משהאזנתי להם במרחב קטן יחסית ונשמעו ממש היטב, חשבתי לנסות אותם גם במערכת סלונית.
.

מסקנות וסיכום

הרמקולים המוגברים הללו מספקים את הסחורה כפי שהיצרן מתחייב. הם מצויינים למולטי מדיה ונותנים תמורה מלאה יחסית לעלות שלהם (עידכון אחרון מלפני כחודש – כ900 עד 1000 ש"ח). מתמודדים מצויין עם מגוון מקורות בחדרים או מרחבים קטנים יחסית וזאת בדיוק מטרתם. היצרן השקיע בהחלט מחשבה תיכנונית והפיק את המירב ביחס למחיר. המוצר נראה מצויין ומדויק ברמת הגימור שלו. עבודה איכותית ומוקפדת. האריזה מכילה את כל האביזרים הנלווים והתקנת הרמקולים פשוטה ומהירה. פשוט להציב, לחבר ולהאזין. הרמקולים הם מדפיים אבל אני ניסיתי אותם כרמקולים רצפתיים (הם די גדולים וכבדים). בתור רמקולים רצפתיים הם גם מספקים את הסחורה.

ציונים

  • איכות האזנה למולטימדיה במרחבים קטנים: 9/10
  • איכות האזנה במרחבים גדולים: 6/10
  • עמידה בנתוני היצרן: 10/10
  • גימור ועיצוב: 10/10
  • הפעלה והתקנה: 10/10
  • שליטה מרחוק: 10/10
  • אביזרים נלווים: 9.5/10
  • ציון כללי: 9.5/10

תודה מיוחדת ליבואן CD-LOG שהואיל להשאיל את הרמקולים לטובת כתיבת הביקורת.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.


7:00
  /  
8.3.2009
  
כתב: חנן לשנובולסקיrnrn

1