פלזמה נגד LCD – האם המשחק נגמר?

לאחרונה שמענו על קיצוצים משמעותיים בפנסוניק, ובשבוע שעבר הכריזה פיוניר על סגירת עסקי המסכים שלה עד מרץ 2010. האם המשחק ...

7:00
  /  
18.02.2009
  
כתב: עפר לאור

הקדמה 

בשנים האחרונות ראינו כמה הכרזות של יצרני LCD שהמשחק נגמר ושפלזמה בעצם נועדה לכישלון.

יש כמה סיבות לכך:

1. פלזמה נראית הרבה פחות טוב בסביבה מוארת כמו חנויות אלקטרוניקה גדולות
2. מתח הרווחים בפלזמה, גם עבור היצרן וגם עבור המשווק לעיתים קרובות נמוך מזה של LCD
3. מודלים ראשוניים עם בעיות צריבה גרמו לתפיסה מוטעית שכל הטכנולוגיה הזו נגועה בבעיות ועדיין אנחנו שומעים על אנשים שעוברים ל-LCD מתוך תפיסה שאם אי פעם הם ישאירו מסך סטטי למשך יותר מ-5 דקות, המסך הלך…
4. הטעיות מכוונות של אנשי מכירות (בעיקר בארה"ב) בכדי להזיז סחורה שמתאימה להם יותר.
5. אי הבנה של לקוחות מה בדיוק יטריד אותם כשהם יגיעו הביתה – הלבנים או השחורים…

השילוב של כל הפרמטרים הללו, בנוסף לעובדה שהמעבר לשידורים דיגיטליים איכותיים בארה"ב צוברת תאוצה, מה שהופך את הדרישות לתמיכה באיכות בינונית לפחות חשובה, הפכה את המכירות של LCD ללהיט.

יצרני הפאנלים מורידים בכל שנה בעקביות את המחירים ויש כל כך הרבה מתחרים בשוק הזה שלא בעיה למצוא בעצם מסך בכל רמת מחיר שאפשר לדמיין. לעומת זאת, יש כיום רק שלושה יצרנים של פלזמה: חברת LG, סמסונג (הקוריאניות) ופנסוניק היפנית.

במצב הכלכלי הנוכחי, לדעתי בקרוב מאוד רק פנסוניק תייצר פלזמה ושתי האחרות יתמקדו ב-LCD בלבד.

אז מה בדיוק קרה שם?

יצרני מסכים צריכים להתכונן שנים מראש עם פיתוחים ולפיוניר היו תוכניות מאוד גרנדיוזיות. פרוייקט קורו הוא אחד מהפרוייקטים האמביציוזים בהיסטוריה של החברה הזו והוא לקח שנים. המרכיבים של קורו כוללים אלמנטים כימיים ומבניים בפאנלים, שינויים בדחיפת הפאנל (ELECTRONIC DRIVERS), ובמבנה הפילטרים.

התוצאה מרהיבה, אך הציפיות היו שהמכירות יהיו גבוהות ולא נלקחו בחשבון הירידה המטורפת במחירים עקב ריבוי יצרני ה-LCD.

החברה הבינה שהיא בצרות ולכן עשתה עיסקה עם פנסוניק. החברה מעבירה חלק גדול מהטכנולוגיה שלה (הכימיה והפילטרים) לפנסוניק, אשר תשלב אותה בקוי היצור החדשים. אותם קוים יקבלו חלק מהיכולות של KURO אך בעצם פיוניר יכולה כך להיפטר מאלמנט הייצור שלה, שמפסיד כבר שנים ולרכוש בזול מאוד פאנלים מפנסוניק.

זו היתה התוכנית, אבל מה שלא נלקח בחשבון היה מצב הכלכלה העולמי אשר גרם גם לפנסוניק להפסדי ענק ולהקפאת בניית המפעלים החדשים שהיו צריכים גם לספק לפיוניר את מבוקשה. מכיוון שפיוניר אינה יכולה להמשיך ולהריץ את עסקי הייצור, לא היה מנוס בשבילה מלהכריז על עצירה מחולטת של ייצור מסכים ולא היתה בסכנה של פשיטת רגל.

לפיוניר עסקים רבים, כך שאפשר לנחש שהחברה עצמה לא תתמוטט, אך בהחלט מדובר על פגיעה בפלזמה ככלל. בעבר היו מספר יצרנים רבים שעסקו בייצור פלזמה. הראשונה שהכריזה על בעיה היתה FUJITSU שבעצם עשתה בדיוק את אותו מהלך כמו פיוניר ומכרה ל-NEC את המפעלים שלה.

גם NEC יצאה מתחום הייצור, ובמהלך המעבר ראתה גם סוני שהעסק לא רווחי מספיק והשקיעה חזרה ב-LCD והפסיקה למכור מסכי פלזמה. היטאצ´י רשמית עדיין מייצרת מסכים, אך בעצם בשילוב עם פנסוניק ועבורה, כך שכלל לא בטוח שייצור זה ימשיך לאור המצב בשוק.

אחד המותגים החזקים בתחום המסכים הדקים בארה"ב הוא VIZIO וגם חברה זו הכריזה לאחרונה על סגירת הקו של פלזמה.

המסקנה של כולם, אם כן, היא זהה – פשוט אי אפשר להתחרות במחירים הזולים של LCD.

התחזיות לעומת המציאות

כבר ראינו בעבר שבעצם אין הרבה משמעות לתחזיות רבות כשהמציאות מתדפקת על הדלת, אבל אנסה בעצם לשחזר כמה דברים שחשבתי עליהם בעבר.

בעצם אחת הטכנולוגיות המבטיחות ביותר למסכים בשנים האחרונות, היתה SED של חברת CANON בשיתוף עם טושיבה. טכנולוגיה זו נכשלה אך ורק בגלל שכלכלית לא ניתן היה להביא אותה למחירים זולים כמו LCD או פלזמה.

בעצם, הדבר הביא אותי אישית למחשבה שטכנולוגיות נוספות, כגון OLED, נועדו לכישלון דומה בשל בעיה זהה. היתרון של OLED היה בכך שהוא חסכוני מאוד באנרגיה (מתאים מאוד למגמה הירוקה העולמית) ובכך שבעלות נמוכה מאוד ניתן להפוך מפעל שמייצר מסכי LCD למפעל מסכי OLED או אפילו למפעל שמייצר את שניהם.

לפי מחקר שפורסם לאחרונה של QUIXEL (אחת מהחברות שחוקרות גדילה ורווח בשוק המסכים הדקים) ניתוח של שנת 2008 במכירות מראה 14% עליה ברווחי מסכי LCD, בעוד שהרווחים מפלזמה ירדו ב-24%. כשמנתחים את זה לעומק יותר רואים שהחודשים האחרונים של 2008 הציגו נפילות משמעותיות בשתי הטכנולוגיות. עם זאת, המכירות הממוצעות גרמו לפחות רווחים בשתי הטכנולוגיות. בפועל פלזמה עלתה במספר המכירות בסך 2008 ב-2% (בדיוק כמו הגדילה שלה מ-2007 ל-2008) אך הרווחים מהעליה הזו נשחקו בשל הירידה ברווחים. אחת הנקודות המעניינות ביותר היתה המכירה החזקה של מסכי HD READY פתאום, במקביל לעבודה שהיצרנים סוגרים וסגרו מפעלים רבים שמייצרים מסכי פלזמה HD READY במהלך 2008. ככל הנראה סגירה זו היתה טעות גדולה לפי המכירות הללו ויש עדיין צורך רב במסכים מהסוג הזה במיוחד עבור פלזמה.

מסקנותי האישיות מכל זה הן שמסכים בגודל 50" ומעלה ישארו בטכנולוגית פלזמה, בעיקר בגלל שהעלות לייצרם ב-LCD היא גבוהה בכדי להפוך לכדאית להפצה מסחרית בשנים הקרובות, בעוד שמסכי 42" ומטה ישארו ב-LCD וכך תשאר הגמונית ה-פלזמה עוצמתית.

הפסדי הענק של פיוניר והעובדה שבעצם לא קיימת אף חברה כיום שמייצרת מסכי פלזמה בלבד, גורמת לי כמה תובנות:

1. בשנה הקרובה יסגרו שאר מפעלי הפלזמה, אולי חוץ מהמפעלים של פנסוניק.
2. גם פנסוניק תעבור לתעשיית ה-LCD בעתיד הנראה לעין (תוך שנתיים שלוש)
3. בשנתיים הקרובות נראה יציאה של יצרניות MID LEVEL מתעשיית המסכים שהופכת לפחות כדאית כלכלית.
4. אין טכנולוגיות בעתיד הנראה לעין שיחליפו את LCD, כולל OLED.

מבין התחזיות הללו, המעניינת ביותר היא מס´ 3. בעצם המשמעות היא שנראה התפצלות של מסכים לשתי קטגוריות בעיקר: זולים מאוד, ויקרים מאוד. היצרניות שמייצרות כיום מסכים בינוניים או לא מבריקים ושלא ישכילו לעבור לאחד משני המחנות פשוט יפלו בין הכיסאות ולא יצליחו לשרוד.

הבעיה תהיה במעמד הביניים שהוא הצרכן הגדול ביותר של מסכים במחירי האמצע. עם זאת, הם יעברו בעיקרם לרכוש מסכים זולים מאוד.

בעצם בתחום ה-CRT ראינו תופעה דומה, אם כי התופעה לקחה כמעט 20 שנה להתרחש, עד למצב שבו ניתן היה לספור את יצרני הטלויזיות הללו על כף יד אחת ומתח הרווחים שלהם עמד על אחוזים בודדים.

בעצם המשמעות והבשורה הגדולה היא שכנראה ברחבי העולם הדגש כרגע הוא על צמצום הפסדים ורכישת ציוד זול על פני ציוד איכותי.

אם אתם שואלים אותי? אם הייתי מנכ"ל אפל, הייתי בודק את האפשרות של רכישת חטיבת המסכים של פיוניר ומוציא אותה בלבן. חובבי אפל יכולים להכניס חיים חדשים בחברה הזו, ויש עוד מספר קטן של יצרנים דומים  שיכולים לעשות דבר דומה.

ללא שחקנים כמו פיוניר בזירה העולמית, אנחנו צפויים בקרוב מאוד למלחמות על מיתוג ועל עיצוב ללא תוכן אמיתי מאחוריהם וזו הסכנה האמיתית.

לתגובה בפורומים לחצו כאן.


7:00
  /  
18.2.2009
  
כתב: עפר לאור

1