הקדמה
בשנה האחרונה שמענו הצהרות של חברות רבות על כך שהפריצה של בלוריי (Blu-ray) בישראל היא עניין של זמן קצר ואוטוטו אנחנו שם. אבל הכלבים נובחים, ואצלנו התחושה היא של בלו-יוק…
כבר לפני יותר מחצי שנה החלו בפורום פילמס לייבא כותרים של בלו-ריי לישראל עם תרגום, אך בעצם רק בתקופה האחרונה ראינו זרם קבוע יותר של כותרים שמגיעים לארץ.
בעוד שבסרטי DVD היינו לעיתים מקבלים גירסא מסורסת עם DOLBY DIGITAL במקום DTS וכמעט ללא תוספים, בבלורי המצב שונה בתכלית.
בעצם בישראל אין עדיין מפעל ייצור של דיסקי בלוריי ולכן מה שאנחנו מקבלים כאן בארץ זו גרסא אירופאית מורחבת. כלומר, לוקחים תרגום מישראל מעבירים אותו לחו"ל ויוצרים גירסאת בלוריי שמתאימה למרבית אירופה. משמעות הדבר – אודיו באיכות גבוהה, וידאו באיכות גבוהה וכמעט אין פשרות.
הפשרה העיקרית שאנחנו רואים היא כאשר יש עומס של ערוצי אודיו (שפות שונות), לעיתים יש מגבלה בכמות התוספות שניתן לראות בדיסק הבלוריי.
היתרון הוא שכמעט לראשונה אנחנו מקבלים באופן מסונכרן עם שאר אירופה כותרים חדשים ואיכותיים ולא מרגישים כמו אזרחים סוג ג´ אל מול האירופאים הגאים.
אז יאללה, נחמם את הפופקורן ונתחיל בצפיה.
הכותרים
לצורך המאמר בדקתי ארבעה כותרי בלו-ריי בסה"כ – שניים של UNIVERSAL ושניים של WB, כולם מיבוא של הד ארצי (שלאחרונה נרכשה על ידי NMC).
יפה היה לגלות שכל הסרטים שקיבלתי לא היו מוגבלי ZONE (בבלוריי יש 3 איזורים: A לאמריקות, B לאירופה ו-C לאסיה) ולכן יכולים להתנגן על כל נגן בלוריי שנרכש בארץ או בחו"ל. המדבקה בחלקו החיצוני של כל אחד מהסרטים הבהיר כי מדובר בסרט עם תרגום בעברית ואשר תואם ל-PS3 או לנגן בלוריי (ושזה אינו DVD).
נושא התרגום היה מעניין ככלשעצמו. התרגום עבד ללא רבב, אך הגופן שנבחר מזכיר את גופן AHARONI ב-WORD, כלומר הוא אינו נראה טבעי וטיפה מציק בעין. אנחנו רואים תופעה דומה גם בסרטי DVD פה ושם, אך בגדול כמעט כולם עברו לווריאציות של SANS SERIF (ודומיו) במרבית הכותרים ב-DVD, כך שאני כולי תקווה שדבר דומה יקרה גם כאן.
300
הסרט המדהים של פראנק מילר אשר ידוע בתור הגרפיקאי מאחורי כמה מהנובלות הגרפיות המדהימות ביותר מהשנים האחרונות (מילים יפות לקומיקס). הבחור כשרוני באופן קיצוני, גם בדרך הייחודית שלו לספר סיפור, שבד"כ הוא פשטני, אלים אך מקסים בעת ובעונה אחת.
הסרט עצמו הוא פאר היצירה הגרפית (בדומה ל-SIN CITY, סרטו הקודם של פרנק כתסריטאי ומעצב הגרפי).
עם זאת, גירסאת הבלוריי של 300 מעט פחות מעודדת. קצב הנתונים סובב בד"כ סביב 30Mbps ומעט פחות מוקפדת מהסרטים האחרים בסקירה זו, ככל הנראה כי הדיסק כולל מספר רב של קטעי אודיו: דולבי TRUE HD 5.1, DD5.1, פורטוגזית, צ´כית, הונגרית, פולנית, רוסית, תאילנדית וטורקית – כולם בדולבי 5.1.
כאמור, קצב הנתונים של הוידאו יחסית חלש כאן ביחס לבלוריי אחרים ומרגישים את זה על גבי מסך תואם. ה-GRAIN שיש בתמונה מעט רעשני מדי והתמונה מעט חיוורת. כמובן שעבור כל מי שראה אי פעם בחיים שלו DVD של הסרט הזה אין בכלל מה להשוות. הניואנסים הקטנים הם מה שעושים את הסרט למה שהוא. העוותית הקטנות בפני השחקנים, הצלקות הקטנות של היצורים ובכלל כל האכזריות של הסרט עובדת אחרת כשרואים אותו ברזולוציה גבוהה.
קצב הנתונים היה מספיק גבוה ביחס לצפוי מדיסק בלוריי, אך עם זאת, הסרט היה ראוי לטיפול וקידוד קפדניים יותר בתחום הוידאו (הוא מדהים באודיו).
מספר ערוצי האודיו הרב גם לא השאיר הרבה מקום לקטעים נוספים, תוכנות או אפשרויות מתקדמות. הסרט קמצני למדי בתוספות ותפריטים מתוחכמים ומסתפק בתפריט בסיסי למדי (אך מבחינתי מספק בהחלט).
SPEED RACER
האחים וורשובסקי פנו לייצירת הסרט הזה, המבוסס על סדרת אנימציה יפנית, לאחר שסיימו את טרילוגיית המטריקס וכן VANDETTA. הרבה ציפו לסרט הזה שאמור באופן מכוון לפנות לדמוגרפיה ילדותית מעט, או כזו שאוהבת מרוצי מכוניות (אחד מענפי הספורט הרווחיים והפופולריים ביותר בארה"ב למען הפלא).
הסרט מתאר את סיפורו של SPEED, אשר חי בצילו של אחיו הבוגר אשר הסתבך ונהרג (או שלא) בצעירותו במרוץ מכוניות. הסרט משתמש בגרפיקה מרהיבה וצבעונית אשר מיועדת להיראות פלסטית ומבריקה ומושלמת מכל זוית. האחים ורשובסקי יצרו עולם מבריק וילדותי אשר הדמויות החיות בו נאבקות זו בזו על מגרש המרוצים.
לא רק הלוק של הסרט ייחודי ומדהים (בסגנון "שנות השישים" במאה ה-21) כל אלמנט בסרט מסוגנן ומחושב באופן אבסלוטי וקשה מאוד להבחין מה נוצר בגרפיקת מחשב ומה בכלל אמיתי או מעובד. זהו סרט אידאלי לצפיה בבלוריי אשר מוציא את פאר היצירה של הוורשווסקים במלוא הדרה ב-1080P.
עם כל הילדותיות בעלילה שלו, הצבעים, הפירוט הגרפי, הסאונד של הסרט והייחוד העיצובי השאירו אותי פעור עיניים ואוזניים לאורך כל הצפיה. שותפי לצפיה בסרט זה (קרי: שלושת ילדי) אהבו מאוד את הסרט אשר ברמה העלילתית לא עבר להם מעל הראש או סיבך אותם.
מבחינה טכנית גם סרט זה לא עבר בהרבה את קצב הנתונים של 300. בדומה ל-300 (אשר גם הוא נוצר והופק על ידי WARNER BROTHERS). מצד שני הקידוד כאן היה קפדני להפליא ולכן איכות התמונה לא פחות ממדהימה.
גם כאן התפריטים היו בסיסיים, אך כאן דווקא מאוד אהבתי את הסגנון של התפריטים והפשטות שלהם כמו גם הגרפיקה של המעבר בין הפרקים.
מבחינת אודיו, הסרט מסתפק ב-DOLBY DIGITAL 5.1 בלבד, לצערי (שנשמע מעולה) באנגלית, צ´כית, הונגרית, פולנית, רוסית, תאילנדית, טורקית ואוקראינית. החוסר של ערוץ LOSSLESS באנגלית ממש הציק והיה חסר לי, אך ככל הנראה לא ממש נדרש בכדי להשמיע את חרחורי המנועים הוירטואליים וחריקות הגלגלית על כבישים ממוחשבים.
תרגום קיים בכמעט כל שפה בחצי כדור הארץ המזרחי (לא כולל המזרח הרחוק)…
אהבתי שניתן לראות את המצב בסרט כשעוברים קדימה או מעבירים פרקים, חבל שזה לא קיים בכל סרט.
כמו גם ב-300, התוספים מתורגמים כמו הסרט עצמו אך כמובן שהשימוש בגופן המרגיז (והאוניברסלי משהו) מעצבן טיפה…
אין יותר מדי תוספים בסרט, אחד אחד החביבים הוא מן סרט מזוית הראיה של ספיפל – הילד השובב מהסרט. עם זאת, התוכן הוא ב-SD, מה שגורם לו להיות מוצג בריבוע יחסית קטן במרכז המסך שלנו (בכדי למנוע STRETCHING שיגרום לתמונה להיראות רעה מבחינת איכות התמונה).
HELLBOY 2 : THE GOLDEN ARMY
ההמשכון של סרט הקומיקס הזה הוא גולת הכותרת בין ארבעת הסרטים שאני סוקר כאן. אפשר לומר שמורגש לחלוטין עד כמה UNIVERSAL משקיעה בהמרת הסרטים שלה לבלוריי לעומת WARNER BROTHERS.
עם זאת, כאן החברה אולי לקחה צעד טיפה רחוק מדי עם היכולות של בלוריי, אך אני בטוח שעם הזמן ההתלהבות מעט תרגע והמצב יחזור לפרופורציות נכונות…
הסרט הזה לא מתעסק עם שפות דיבוב מיותרות אלא משאיר את מה שצריך: ערוץ DTS HD MASTER מושלם בחלקותו ומעורר קנאה על המערכת שלי. מעטים הסרטים שנשמעים כמו הסרט הזה באפקטים.
הסרט עצמו משעשע ומלא פרטים וניואנסים קלים אשר עושים רווח גדול לצופה בסרט. הטקסטורה של עורו של HELLBOY היא לא מפחות ממדהימה וכך גם הפירוט של מפלצות שונות ברחבי הסרט ואפקטים גרפיים שונים. השילוב של השניים – 1080P מדהים בחדותו (ועם מגבלות מועטות בקצב הנתונים שלו) וצליל DTS HD MASTER הוא שילוב מנצח שבסרטים כאלה באמת יכול להוציא אותך מדעתך מתענוג צרוף…
אין ספק שזה סרט שנולד ל-HDTV, ופשוט אסור בתכלית האיסור לצפות בו בפחות מאשר איכות מירבית.
אך UNIVERSAL לא הסתפקו בכך והחליטו להוסיף. להוסיף המון. החברה התסערה עם כל רעיון מטורף שיכלה לחשוב עליו שיכול לבדל את הסרט בלוריי מסתם DVD עלוב. אחד מהשיטות לביצוע בידול זה הוא מסך בתוך מסך. אבל לא סתם מסך בתוך מסך אלא "SCHUFFTEN GOGGLE VIEW". כלומר, המשקפיים המתוחכמות שמוצגות בסרט עם מיליון עדשות.
סצינות שנצפות דרך המשקפיים ניתנות לראיה עם שלוש ווריאציות שונות. הווריאציות הן בעצם גירסאות עיבוד שונות של הסרט – כלומר ניתן לראות אותו בשלבים שונים של יצירת הגרפיקה תחת שם הכיסוי שאנחנו כאילו רואים את העולם האמיתי. בסצינה עם ה-TOOTH FAIRIES ניתן, לדוגמא, לראות אותן בוהקות בגרפיקה תלת מימדית (קרי: כאילו שהן כרגע נוצרו על מחשב) ובמסך אחר ניתן לראות את היצורים בגרסאות שלמות או ראליות יותר. היכולות הללו של המשקפיים מאופשרות דרך היכולת להציג וידאו בשקיפויות שונות בשכבות זו על גבי זו.
לצורך הצפיה נעזרתי לא רק בילדי אלא ייבאתי לצורך הצפיה גם את חבריהם אשר נתנו את קולותיהם בעד או נגד הסרט. לטענתם: "הסרט הוא 10, הסאונד הוא 10 אבל נורא מעצבן כשאתה משחק בתפריטים של הסרט כל הזמן"…
אגב, התפריטים, השכבות הרבות של אנימציה וגרפיקה מעל הסרט (שיוניברסל קוראת להם U-CONTROL) מורגשים בכבדותם והאמת שהם מפריעים יותר משהם מועילים. אחד היתרונות של הסרטים כפי ש-WB עושים אותם הוא הפשטות הרבה של התפריטים. הגרפיקה מסבכת את ההבנה ובסרט יש אפילו תפריט HELP אשר מנסה להסביר כיצד להשתמש ביכולות החדשות של בלוריי. עם זאת, חוששני ש-UNIVERSAL טיפה הלכה רחוק עם התחכום שלה. לדוגמא, רשימת הפרקים כוללת אייקונים שונים וקשים מאוד לפיענוח של איזה פיצ´רים של בלוריי קיימים בכל פרק – דבר שאני לא חושב שמרבית האנשים יבינו.
לכן, יוניברסל הוסיפה USER GUIDE שמסביר כיצד המערכת עובדת, זה בהחלט סימן שהם צריכים לפשט את הדברים.
כך גם בתוספים. התוספים של בלוריי מתוחכמים בהרבה מאלה שקיימים ב-DVD ואוניברסל מאוד נחושים להציג לנו יכולות אלה. ניתן היה לראות גלריית אומנות היצורים אך גולת הכותרת הוא משחק JAVA גרפי (שדורש תאימות BD LIVE או פרופיל 2.0 מלאה) אשר מתחבר לאינטרנט ומסוגל לאפשר לך ליצור קומיקס משלך ולפרסמו באתר של הסרט. לאחר כמה דקות מתישות התייאשתי מהמשחק – דעתי האישית היא שמשחקים צריכים להישאר במחשב ובקונסולות המשחקים ושנגני בלוריי מיועדים להנאה פסיבית בלבד.
מבחינת איכות התמונה והצליל, כאמור – הסרט פנומנלי. הוא עשוי ומקודד ללא רבב וזה תענוג אמיתי לראות עבודה יסודית כל כך. בסצינות כהות ניתן לראות כל פרט ופרט במערות ועל עורותיהם ופרוותיהם של הדמויות השונות.
בגלל התכנים האיכותיים, הסרט מגיע עם דיסק DVD משני אשר כולל את כל התוספים בנפרד. שיטה טובה, אך מעוררת מחשבה – מתי כבר נקבל דיסקי בלוריי עם שלוש שכבות או יותר…
גם כאן במצבים שונים המצב של הסרט מוצג וגם יש תפריט מקוצר שניתן להשתמש בו מכפתורי הצבע של השלט – חביב ביותר.
הסיכום שלי הוא שהסרט היה מושלם אם UNIVERSAL היו דווקא מתקמצנים טיפה יותר לגבי הפירוט והדקדוק הגרפי של התפריטים והסובב אותם ככל הנראה שההנאה שלי היתה שלמה. היתה לי תחושה שאוניברסל הלכו רחוק מדי עם התפריטים המתוחכמים עד כדי כך שזה עלול לגרום לאנשים מבוגרים יותר או פחות טכנולוגיים להסתכל על כל זה ולא להבין מי נגד מי.
WANTED
מהסרט הזה לא הצלחתי להציל תמונות (יתכן שבהמשך אוסיף), אך למי שלא מכיר מדובר על סרט חדש למדי של אנג´לינה ג´ולי המדהימה (אך המעט דקיקה מדי בסרט) שבה היא מנחה בחור צעיר לנצל את כוחותיו להאיץ את עצמו ביחס לזמן ולהיות מחסל מקצועי לטובת היקום…
כאן ניתן לראות את השילוב המושלם כמעט בין תפריטים מתוחכמים ואיכות תמונה וצליל. הסרט מגיע ב-DTS HD MASTER AUDIO ללא ערוצים משניים מיותרים. גם כאן יש שימוש באנימציות מעט כבדות בתפריטים, אך בהחלט לא ברמה הכבדה של HELLBOY. התוספים כוללים פתיחה מעט שונה והכל באיכות יוצאת מהכלל של וידאו ואודיו. זה סרט שבאמת ניתן להנות ממנו כי מרביתו "אמיתי" (קרי: יותר קשה להבחין האנימציות התלת מימדיות, הן משולבות בחיים האמיתיים באופן יותר מוחבא).
כאן התמונה בתוך תמונה – PIP סטנדרטיות יותר (קרי ריבועי…), וניתן לראות את הסצינה ולעבור בקלות בין קולות המרואיינים לקטעים בסרט.
הסרט עצמו מעולה ומאוד כיף לצפיה, אם כי יש חזרות על אפקטים שאנחנו מכירים היטב מהעבר (בעיקר מיחזור של BULLET TIME עם טוויסט עדכני שמאפשר בשוט אחד לצפות בכל הדרך הארוכה של כדורי הפלא של המרצחים מרגע יציאתם מהקנה ועד לפגיעתם בקורבן גם כשמדובר בצלף ממרחק רב במיוחד).
סיכום
כבר אמרתי בעבר שזו עבודה קשה לכתוב ביקורות באתר, צריך לא רק להנות מהסרטים אלא לנתח אותם לעומקי עומקים ולהגיע לכל מני תפריטים ואופציות שיתכן ואינן "כוס התה" שלך. אני לא מרחם על עצמי ובטח שלא הייתי מתחלף עם אף אחד, אבל זה מקרה שבו היה תענוג אמיתי לבדוק את הסרטים ולבחון אותם בעין ביקורתית יותר מכרגיל (כשהפוקוס שלי הוא בעיקר על הציוד).
במקרה שלי, אני אישית מאוד אוהב את הסרטים עצמם. קשה לי להסתגל לכמות ההזהרות, התפריטים, הודעות הטעינה והקדימונים שקיימים בחלק מהסרטים בבלוריי ומספר הצעדים הרב הנחוץ בכדי להתרווח בכיסא ולהנות מהסרט עצמו.
עם זאת, ניתן לראות כאן שהחברות עדיין לא לגמרי סגורות על עצמן ומוצגות כאן שתי תפיסות הפוכות לחלוטין בנוגע למשמעות המעבר לבלוריי. WB משתמשים בגרפיקה מעט שגרתית, אך קלה להבנה ושימוש לכל מי שיודע להשתמש בשלט. בסרטים עצמם, הדגשל של האחים וורנר הוא על דחיסת מספר רב של שפות על חשבון פשרות באיכות התמונה, הצליל ו/או התוספות.
התפיסה הנגדית של UNIVERSAL היא קפדנית במיוחד לגבי איכות התוצר הסופי החל מהאודיו והוידאו וכלה בתחכום התפריטים והתוספות מתוך רצון כנה לנצל את המדיה באופן אבסלוטי ועד לביט האחרון (יש לי חשד שלא נשאר אפילו ביט אחד ספייר בדיסק אחרי שהם סיימו את עבודתם). עם זאת, הם הלכו מעט רחוק עם התפעול והתחושה שלי היתה שלאמא שלי (דוגמא לטכנופובית ממוצעת) לא היתה בהכרח מצליחה להבין מי נגד מי כשהיתה מנסה לנווט בתפריטי הסרט.
בסופו של יום, אני מעריך שנגיע לנקודת אמצע שבו תהיה הקפדה יותר על הפרטים על חשבון כמות והתפריטים אולי יהיו פחות עמוסים בפונקציות.
מה שכן, חשוב לי לציין שמדובר בחוויה שונה למדי מחווית הצפיה בסרטים על גבי מזרימדיה או על DVD. הקדימונים והאפשרויות השונות מדיפות ריח חזק של יוקרה באוויר ועם מקרן או מסך דק מתאים החוויה של הצפיה בכל אחד מהסרטים הללו היתה ייחודית ומפתיעה. הטכסיות שהיא חלק מהתהליך בהחלט מכניסה אותך למצב רוח של "ערב סרטים" באותה צורה שריח הפופקורן והקדימונים בבית הקולנוע מצליחה לעשות זאת.
את 300 ראיתי לפני זמן רב בקולנוע והחוויה של הצפיה בזה בבית ב-1080P עם מסך איכותי ודרך מדיה של בלוריי היא חוויה ייחודית ושונה שקשה להתחרות בה גם בבית קולנוע מוצלח למדי. רק צריך לשים פופקורן במיקרו ואני נהנה כמו שרק בילדותי נהנתי מסרטים בקולנוע.
דבר שגורם לי להיות גאה הוא בכך שאיכות הצליל והוידאו אינם דורשים פשרות כואבות רק בגלל שאנחנו בישראל וזקוקים לתרגום בעברית. החברות דואגות שהגרסאות שמגיעות לכאן ברובן הגדול יכלול כבר את פורמטי הוידאו והאודיו המתקדמים והאיכותיים וזה בהחלט מעודד אותי מאוד לגבי העתיד – זה מאוד לא צריך להיות מובן מאליו שהדברים מגיעים ברמה כזו לארץ.
עלויות הדיסקים עדיין יקרים באופן יחסי ל-DVD (לעיתים פי 2 או 3 מהסרט המקביל ב-DVD) אך סביר להניח שעם הפופולריות גם ירדו המחירים באופן משמעותי.
תודה מיוחדת לשמעון מהד ארצי על הכותרים שנעשה בהם שימוש לצורך המאמר
להמשך הדיון בנושא זה בפורומים לחצו כאן.
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.