כבלי חיבור, רמקולים וחשמל של חברת audience-av

שני כבלי חיבור, שני כבלי רמקולים וכבל חשמל אחד, מספרים לנו לא רק מה הם יכולים לעשות ואיך, אלא מביעים דעה ...

7:00
  /  
25.01.2009
  
כתב: יואל פלרמן
הקדמה

הקדמה

להלן תמצית הדיונים החוזרים לעייפה, עד זרא יאמרו אחדים, באי-אלו פורומים בכל מה שקשור לכבלים למיניהם:

  1. אין הבדלים בין כבלים.
  2. לא יכולים להיות הבדלים כאלו כי הכבלים פסיביים, האות עובר דרכם ותו לא וחוצמזה אין מדידה תומכת.
  3. כבלי חשמל לא עושים כל שינוי כי הם רק מעבירים חשמל מהרשת למכשיר.
  4. אנשים מתרשמים מכבלים בגלל העטיפה שלהם.
  5. גם אם כבלים עושים הבדל, מחיר הטובים שבהם מופרך.
  6. גם אם יש הבדל, הוא זניח.

"עשה לנו טובה" אמרו הכבלים של אודינס לאחר שגמרו את תפקידם, "למשרשרים האלו אין מושג" וארזו את עצמם לדעת.

חברת אודינס (audience-av; לענייננו: קהל מאזינים, האזנה) יושבת בקליפורניה, ונוסדה ב-1997. החברה מייצרת מגוון מוצרים לאודיו ולוידאו, בהחלט לא בסידור ההתמחות המקובל. החברה מצהירה על עצמה כי "כדי לעבור את המבחן של אודינס, כל מוצר חייב לתרום באופן משמעותי לאיכות השחזור באודיו ו/או וידאו". אמן. זה יפה, אך הצהרה נוספת היא מוזרה משהו לחברה המוכרת מוצרים: "כאשר אודינס מפתחת מוצר, לא ניתנת כל התייחסות למחיר הסופי שלו". התמחור נעשה רק בסוף, על בסיס העלויות. בכל אופן, המטרה היא צליל ניטראלי ככל שניתן והדרך היא גם באמצעות "חשיבה מחוץ לקופסה".

אודינס מייצרת שישה סוגי מוצרים: כבלי חיבור ורמקולים בשלושה דגמים; כבל חשמל; מייצבי זרם בארבעה דגמים; רמקול (עם סאבוופר נפרד); משפר תקליטורים וקבלים. ממש כשם תמהיל המוצרים של אודינס אינו אופייני, כך גם טווח המחירים שלהם: קבל אחד נמכר ב-10 דולר, המכשיר לתקליטורים עולה 40 דולר ומהצד השני של הסקלה נמצא מייצב זרם ב-8,000 דולר ורמקול שמחירו נושק ל-30,000 דולר.

אודינס מייצרת שלושה דגמים של כבלים: קונדקטור, מאסטרו ו-Eu24. אלו מוצעים במגוון מרשים מאוד של גרסאות – משהו כמו שני תריסרים – כולל סוגי מחברים שונים, לרמקולים מסוגים שונים (סאב וופר וסנטר), לראשי פטפון (כולל הפרדה לראשים לפי תפוקה במיליוולטים), למגברים (כולל מיני סטריאו), כלי נגינה ועוד כיו"ב.

למבחן זה קיבלנו כבלי חיבור (Interconnect) באורך מטר עם מחברי RCA; כבלי רמקול עם חיבור שטוח (Spade) באורך שלושה מטרים – בשני המקרים מדגמי קונדקטור ו-Eu24, וכבל חשמל באורך 1.8 מטר מדגם PowerChord עם חיבור אירופאי. כמה עולה הכל? בהמשך, בכוונה.


הכבלים לפני הבחינה. האביזר האמצעי הינו Auric Illuminator ועליו ביקורת עתידית

האזנה ל audience-av

האזנה ל audience-av

הקופסאות בהן מאופסנים הכבלים הן הפשוטות ביותר האפשריות: קרטון לבן, אחיד לכל הדגמים. הכבלים עצמם ארוזים בפלסטיק של סנדביצ´ים והם דקים, שחורים, קלים וחסרי כל מקדם שופוני, בעצם ההפך.


כל כבל מגיע עם מנקה מגעים נוזלי עבור מגע אופטימלי

עקב משבר פיזי, המחט בראש נשברה עקב מפגש אלים בינה ובין הפטפון – ולכן מבחן זה נעשה ללא מקור אנלוגי. לצורך השוואה, נבחרו חמישה תקליטורים, ארבעה מהם שירתו בהשוואה המפורטת של כל פריט ופריט ואילו החמישי הצטרף לחגיגה באופן חגיגי – כי זה תפקידה של מיסה סולמניס – כאשר כל המוצרים נקראו לדגל בבת אחת. המבחן נעשה כך שבכל פעם הושווה פריט אחד ואחד בלבד למערכת הייחוס שלי. בגלל שברמקולים יש חיבור כפול, והמחבר הקצר (ג´אמפר) הוא כבל בזכות עצמו (וזהה לכבל העיקרי), במקרה אחד הוחלפו הכניסות (הסבר בהמשך).

הכבלים לא נראים משהו, אבל אינם חסרים דבר באיכות. כבלי החיבור היו ראשונים להצטרף למערכת, והמחברים הרשימו כל פעם מחדש בקשר ההדוק מאוד שפיתחו עם הקדמגבר ומגבר ההספק.
ההבדל בין שני הכבלים הדקים האלו דק מאוד (ה- Eu24 מעט יותר כבד), כך שצריך לקרוא את הכיתוב על הקופסה. על הראשון היה כתוב "קונדקטור", חיברתי, שמתי תקליטור והלכתי לעשות קפה. למה קפה? ראיתם פעם סיפור על האזנה בישראל שלא כלל קפה? (את השבחים המקובלים על האירוח אדחה, בגלל צניעות יתר, ואציין רק כי אירחתי את עצמי בסבר פנים יפות).

1.0m Conductor RCA
הקטע הראשון ב"פיסטה קריאולה" של גבריאל גארידו, כולל זמרת נשים, וקולן בעוונותינו, נשמע הרבה פעמים במדיה דיגיטלית חריף מדי. לא כאן. הן נשמעו צלולות וזמרתן עלתה ופרחה, וגם ברגיסטר הגבוה ביותר שלהן הצליל היה רך ונעים לאוזן. כבל זה, כפי שחזר ונשמע בכל שאר התקליטורים, מנטרל לחלוטין את החריפות הזאת, ומאפשר שמיעת מוזיקה באופן נעים לאורך זמן. חלק מהיכולת הזאת נגרם בגלל אופי מעט "כהה". כך, למשל, התוף הפותח בקטע זה היה מעט עמום בהשוואה לכבל הייחוס אך ירד היטב למטה. התיפוף לאחר מכן במעין תוף מצעדים היה קצת פחות מובחן. החליל שהצטרף למקהלה נשמע היטב למרות שהזמרים שרו במלוא הרכבם.

במסע חורף של שוברט, בעיבודו של זנדר, נשמר אותו איזון טונלי עם אותן השפעות על היכולת. הפיציקאטו היה פחות מובחן, אך פרטים אחרים הוגשו בשפע כגון הנשיפה בחליל המתכת, נשימות הזמר ונוכחות מצמררת של החצוצרה שעוצמתה מתגברת לאיום של ממש. התשלום, כאן, בא עם זמר טנור שקולו הפך להיות מעט יותר בריטוני בכלל – מה שהיה נעים לאוזן אבל מרוכך מדי – ואובדן הצרחה ההיסטרית בסוף הקטע הראשון, כאשר השירה המעודנת והמהורהרת הופכת להיות חיקוי מודע מאוד, להרף עין, לצרחות של אדולף היטלר.

בטראנס של יאיר דלאל מתוך סילאן, מרוויח המאזין נוכחות מוזיקלית של ממש, אך על חשבון אובדן פרטים כגון נשיפת הנגן בקלרינט או פעולת המנענעים. התיפוף נשמע בתחילה עמום מעט, אך בהמשך הוא נוכח מאוד, מפורט מאוד. התמהיל הטונלי בולט כאשר בשלב מסוים מכסה הגיטרה את הקלרינט במקצת, וכל השאר לא מאפשרים למלמול מאוד הקיים ברקע עדין להישמע.

"עוד לבנה בחומה" מפגישה אותנו כבר בהתחלה עם מורה מגעיל – וכאן הוא נוכח ודוחה כהלכתו. הילדים ברקע נשמעים היטב (וכך גם השמחה לאיד שלהם), אך המצלתיים מעט חדות פחות, כאילו והצלילים הגבוהים מונחתים.
רצפת הרעש של הכבל נמוכה מאוד, והתוצאה הכוללת נעימה מאוד: המוזיקה שהוא מעביר מעוגלת ומרוככת משהו, עם יתרון מה לתחום הביניים. זה פחות טוב כי המיד לפעמים נוכח מדי וסוג מסוים של פרטים מעודנים לא נשמע, זה יותר טוב כי הצד הלא סימפטי של התוצר הדיגיטלי נעלם לגמרי.

אותו איזון הוא כמובן של הכבל – זה שלי וחברו הבא בתור יש איזון אחר שנשמע היטב – אבל הוא גם תוצר של אופיים הטונאלי של הקדמגבר (טרילוג´י 918, מנורות) ומגבר ההספק (קרל KSA250 טרנזיסטורי) והקשר ביניהם.
ועכשיו למשהו חשוב באמת. כבל זה עולה $241.

1.0m Au24 e RCA – כבל RCA
שמעתם על "צליל הבית"? אותו דבר אבל יותר? לא כאן. כבל זה מציע איזון טונלי שונה, וגם בכך הוא מראה כי אודינס לא עובדת בדרך הרגילה. בכל אופן, כבל זה מציע למאזין שפע בלתי נדלה של פרטים מוזיקליים מן הסוג המעודן ביותר, כאשר האיזון שלו בהיר יותר (יותר "יאנג", במונחים סיניים). כך, בפיאסטה, דרדור תוף המצעדים ברור ומובחן מאוד, הקולות מופרדים באופן מרשים, וקולות הנשים צלולים וגבוהים להפליא, ועם זאת חדות דיגיטלית אין. התוף הפותח מעט פחות מובחן וקיימת נטיית מה למשוך את מערך הצבעים גבוה יותר, כמו למשל בקולות הגברים. היכולת הזאת מאפשרת למסע חורף בגרסתו עתירת הכלים לתת לכל המגוון לצאת החוצה ולרגש בהתאם.

הפריטה מעולה ומחודדת, הגיטרה "כמו בחיים", המתכתיות בחליל מקפיאה עם נשיפה מאיימת והטנור נשמע כאן והוא צורח באופן מחריד – לחיוב, במקרה זה – כדי צמרמורת. וכך גם בטראנס מסילאן, עם שפע פרטים שמייצר הקלרינט, כולל נשיפה ותנועת מנענעים וכאן הוא צורח ומגעגע כמו שקלרינט צריך, המלמול ברור והבמה מלאה ומפורטת כנדרש. בחומה המצלתיים יותר טובים וגם בולטים כמו שצריך ורק הילדים מעט, אבל ממש מעט, חריפים מדי.
והמחיר? $797 לכבל הי אנד אמיתי.

3.0m Conductor Speaker – כבל רמקול
במת הצליל מצוינת, ולרמות שהאופי הכולל דומה מאוד לזה של הכבל המחבר, כאן האיזון מאוזן יותר. קצת פרטים אינם נוכחים במלואם כגון נשימתו של מר בלוכר במסע חורף אך לעומת זאת הכינור נשמע נפלא לאוזן. אצל דלאל הגיטרות מכסות לפעמים, אך הפעם המלמול – שאין לו ערך מוזיקלי, אבל מעביר את "מה שקורה" – נשמע טוב יותר. ההליקופטר בחומה הפגין נוכחות מרשימה, עם טרטור רוטור פיזי מאוד.

כאן הפכתי את החיבורים. את האודינס שידכתי ראשית לחיבור לפאנל של המיד/טוויטר, והג´אמפר הלך לשרת את הבס. כמו דברים נרשמו בסעיף הרווח (דינמיקה בשוברט, פרטים בנשיפת הקלרינט) וכמה בטור ההפסד: הילדים נשמעו פחות בחומה, אבל בעיקר הרווחנו רמת רעש טובה יותר.

הערה: גם בכבל זה וגם בכבל הבא בתור הפיצול בין שני הקצוות מעט קצר מדי. נכון שלאחר שקונים הסיפור נגמר, אבל עוד 3-4 ס"מ היו עוזרים. וכן, גם כבל זה אינו יקר, בעצם ההפך: מחירו של כבל באורך 3 מטרים זה (שהוא קל ודק מאוד) עומד על $401.

3.0m Au24 e Speaker – כבל רמקול
גם כאשר הוא מחבר בין מגבר לרמקול, ה- Eu24 שומר על התכונות המקוריות: קצת מאוד פחות נפח למטה, קצת מאוד פחות בס בוטה אבל כל שאר המרכיבים של ההתרחשות המוזיקלית בהחלט כן. הבס עצמו מדויק מאוד, ונשמע ההפך ממריחה (או.קי. זהו "בס הדוק"). גם בפיאסטה הקובנית, גם במסע חורף הכל כמו שצריך, עם כל הדברים הקטנים העושים את העסק לריאלי יותר, נוכח יותר בחדר. בדלאל בלטה היכולת ל"שמור על קצב" מה שנקרא "Pace" באופן מקפיץ מאוד. כלומר, ההפרדה בתוך ממד הזמן של פריטת הגיטרה והתגברות הקצב שלה היו פשוט, ובכן, מקפיצים מאוד.
המחיר $1723

1.8m PowerChord e – כבל חשמל
כבל זה עושה דבר אחד ואינו עושה דבר אחר. הוא מאפשר לקדמגבר אליו חובר להנמיך באופן דרמטי את רצפת הרעש והוא אינו מוסיף דבר משלו. התוצאה, סליחה על הקלישאה, מחשמלת. התוף הפותח בפיאסטה והתיפוף בהמשך היו מובחנים באופן לא מוכר, הבמה עברה רמונט והתרחבה וקולות הנשים היו צלולים להפליא. במס חורף, רצפת הרעש שירדה אפשרה לא רק לפרטי צליל קטנים לעלות מעל המפלס, אלא גם לסביבה: במת הצליל העמיקה באופן מרשים ותהיתי בעיניים עצומות אם הקיר זז (הוא לא). בטראנס אפשר היה להבחין באופן ברור מאי פעם בהבדלי הגבהים במיקום הדרבוקה, הגיטרה והקלרינט, תנועת האצבעות בפריטה, מלמולים בזמן ההקלטה, הטקסטורה של כלי ההקשה, הקיום הפיזי של הקלרינט על כל מרכיביו – כל אלו קרבו את כל המערכת עוד צעד לעבר קיום האשליה הגדולה של "כאן בחדר". עוצמת הטרנזינטים בחומה הרשימה ממש כמו הנוכחות היותר בולטת של הילדים, של הניואנסים ושל העובדה כי ההליקופטר, כמו שנאמר בעניין אחר, אכן נחת.

בקיצור: כבל שעושה מה שכבל חשמל צריך לעשות, לא עושה דברים אחרים ומאפשר ליותר מוזיקה ולמה שסובב אותה לצאת החוצה. אם היה יבואן לכבל הזה, הייתי מנסה לסגור דיל, פשוט כדי שיישאר. איך? כי המחיר שלו, $674 הרבה יותר מסביר ביחס לתמורה המוזיקלית שהוא מעניק. עובדה: הוא היה טוב מהכבל שלי, שעולה $540.

ועכשיו, כולם ביחד וסיכום

ועכשיו, כולם ביחד וסיכום

אז איך כל העסק עובד ביחד? כמו בעוד כמה מקרים בחיים, השלם הזה טוב מסך מרכיביו. הבסיס היה Eu24, והתוצאה בשני התקליטורים הראשונים הייתה טובה מאוד, עם פחות חריפות כוללת, יותר איזון צלילות ושפע פרטים מוזיקליים. בשניים האחרונים החלפתי את הכבל המחבר לקונדקטור, שהיה קצת יותר רך, אבל גם בדלאל וגם בחומה הציעה שילוב מוזיקלי מצוין.
כאן הצטרף ניקולאוס האנונקורט בביצוע מרתק למיסה סולמניס של בטהובן: מתח ועצמה בלי רעש. הנפח הכולל היה קצת פחות מאשר כרגיל, אך העסק היה צלול מאוד, מפורט, ובזכות כבל החשמל עם במה ופירוט מרשימים מאוד.

אז מה היה לנו? כבלים לא תואר להם ולא הדר, אחד זול במיוחד והשני מחירו סביר בהשוואה לביצועיו, שניהם מציעים איכות מוזיקלית מספקת ולשניהם מערך גוונים שונה, כזה שיתאים לשילובי מכשירים שונים או להעדפה אישית אחרת. כן, הם פחות טובים מהכבלים של אנליסיס פלוס שיש לי, לעומת זאת הם זולים יותר.
ומעל לכל כיכב כאן כבל חשמל שהוא פשוט משובח בכלל וביחס למחירו ממש מתעלה.

התקליטורים בהם נעשה שימוש בבחינה:

  • פיאסטה קריאולה, גבריאל גארידו, K617
  • מסע חורף, פרנץ שוברט בעיבוד האנס זנדר, RCA, 1995
  • סילאן, יאיר דלאל ולהקת עלעול, נאז´מה, 1997
  • החומה, פינק פלויד, EMI, 1994
  • מיסה סולמניס, לודויג וואן בטהובן, ניקולאוס הארנונקורט, TELDEC, 1993

   

מערכת ייחוס:

א. מקור
דיגיטלי. טרנספורט: Sonic Frontier Sft-1; כבל מחבר:Acoustic Zen Silver Bytes ; כבל חשמל: Quadlink Cardas; ממיר: Sonic Frontier Sfd-2 (עם מנורות NOS של מולארד); כבל מחבר: Nordost Red Dawn; כבל חשמל: Original Cross Cardas

ב. הגברה
1. קדם-מגבר: Trilogy 918עם מנורות EAT ECC 88 ומשככים של EAT; כבל מחבר: Silver Oval In Analysis Plus; כבל חשמל: Cardas Golden. 2. מגבר הספק: Krell KSA 250; כבל רמקול: Big Silver Oval Analysis Plus; כבל חשמל: Golden Reference Cardas

ג. השמעה
1. רמקולים: Apogee Duetta Signature; כבל רמקול מחבר: Big Silver Oval Analysis Plus

ד. חשמל
1. קו: 2 פיוזים ייעודיים; 2 כבלי-חשמל נחושת-קשיחה 2.5 קוואדראט; 2. שקעים: 10 שקעים Power Port של PS Audio

ה. מעמד
מערכת: PolyCrystal; בסיס מגבר: PolyCrystal ועוקצים של Krell; מכשירים: 3 כדורי Reference ISO-3 PolyCrystal;משככים עיליים (לקדמגבר ולממיר): BrightStar; מייצב הארקה: RGC-24 Acoustic Revive

ריכוז של המוצרים שנבדקו ומחירי MSRP:

  1. 1.0m Conductor RCA – $241
  2. 1.0m Au24 e RCA – $797
  3. 3.0m Conductor speaker – $401
  4. 3.0m Au24 e speaker – $1723
  5. 1.8m PowerChurd e – $674

 אתר היצרן: http://www.audience-av.com/

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Mr. John McDonald from audience-av who supplied us with the samples units we used for this review

7:00
  /  
25.1.2009
  
כתב: יואל פלרמן

1