כיול לסאב: DSPeaker Anti-Mode 8033

הבאסים שיוצאים מהסאב שלך משתוללים בחדר? הכל נשמע בומי מדי? המיקום הכי נוח הוא המיקום שנשמע הכי פחות טוב? נשמע ...

7:00
  /  
23.01.2009
  
כתב: איתי חזום
הקדמה

הקדמה

כמו שהוזכר בביקורות קודמות על סאבים, תדרים נמוכים הם נושא בעייתי בחדר האזנה ממוצע בגלל תופעת הStanding Waves שגורמים למה שנקרא Room Modes. הסיבות להיווצרות התופעה והתנהגותה בחדרים שונים היא מעבר להיקף המאמר הזה, אבל בגדול מדובר על החזרים של גלי הסאונד מהקירות/תקרה/רצפה בחדר אשר בתדרים מסוימים מגבירים את עוצמת הסיגנל המקורי ובתדרים מסוימים מנמיכים אותו (בגלל שהם כל הזמן קופצים הלוך חזור מקיר לקיר או רצפה לתקרה). התופעה גם מתרחשת בציר הזמן, כלומר ההחזרים הללו מאריכים את דעיכת הסאונד בנקודות מסוימות. בסופו של יום, מה שאנחנו יכולים לעשות זה לנסות למזער את הבעיה הזו על ידי טיפול אקוסטי בעזרתם של חומרים סופגים, רק שאלו לא זולים או דקורטיביים (לסלון בכל אופן) ולכן אנחנו פונים לפיתרון משני בדמות Room Correction או EQ אוטומטי/ידני אשר מנסה להנמיך (ולפעמים להגביר) את הבליטות/שקעים אשר מתקבלים בעקומת ההיענות בחדר ההאזנה.
ככלל אצבע, טיפול אקוסטי כמעט תמיד יפיק תוצאות עדיפות מ RC אשר מוגבל לנקודת ההאזנה בלבד, גם לא תמיד יכול לחסל את הבעיה. אם אפשר, האידיאל הוא לשלב בין השניים.

אגב, אם מסתכלים על חצי הכוס המלאה, לאחר הנחתה של התדרים הבעייתיים בעזרת ה RC, הסאב באותם תדרים פחות מתאמץ (בגלל "ההגברה" האקוסטית) ולכן מעוות פחות.

קצת על היצרן

השם DSPeaker (צירוף של DSP = DIGITAL SIGNAL PROCESSOR ו Speaker במילה אחת) הוא שם מותג של חברת VLSI Solution אשר ממוקמת בפינלנד. VLSI (ראשי תיבות של Very Large Scale Integration) מתמחים בתכנון וייצור מעגלים משולבים לתחום הסאונד הדיגיטלי/אנלוגי. דרך Dspeaker החברה משווקת מוצרים בתחום העיבוד סיגנל, כמו מערכת הדמיית סראונד מבוססת חיישנים לאוזניות, רמקולים אקטיביים וערכת מדידה אקוסטית למחשב.

ה Anti Mode 8033 הוא מערכת RC אוטומטית עצמאית (לתדרים נמוכים בלבד), והמוצר הכי מדובר של החברה נכון לעכשיו. בשונה מרסיברים סטנדרטיים עם RC מובנה, פה לא מדובר על EQ גרפי עם תדרים קבועים שרק ניתן לשנות את העוצמה שלהם (ובדר"כ מוגבלים בתדרים הנמוכים ל 64hz, 80hz, 100hz, 125hz), אלא מנגנון DSP שכולל 24 פילטרים של EQ פרמטרי בו המכשיר בוחר גם את התדר הרצוי, רוחב ההנחתה (Q) ועוצמת ההנחתה + אופציה ידנית להגביר את התדרים בין 15-25hz או 25-35hz.

נתונים טכניים

  • תחום תדרים: 5-160hz מינוס 6dB.
  • תחום עבודה של ה EQ: 16-144hz.
  • פילטר lowpass: 12dB בתדר 160hz.
  • מספר פילטרים מקסימלי: 24.
  • רזולוציית תדר מקסימלית: 0.5hz.
  • מקסימום הנחתה: 96dB.
  • ערך Q מקסימלי לפילטר: אינסופי.
  • פילטר highpass: 10hz במידה ומשתמשים ב Lift 25hz או 35hz.
  • מתח עבודה: 9V AC
  • מידות: 126 מ"מ רוחב, 80 מ"מ עומק, 28 מ"מ גובה.
  • משקל: 230 גרם.


חזית ה Anti-Mode

משמאל לימין:

  • שקע מיקרופון: שקע מיני פלאג למיקרופון המצורף.
  • מתג Lift: מאפשר בחירה בין מצב Flat, הגברה של 15-25hz, הגברה של 25-35hz. במידה ומשתמשים בהגברה, המכשיר מוסיף פילטר Highpass ב 10hz.
  • מתג Bypass: בחירה בין שימוש בפילטרים או עקיפתם.
  • מתג Lift (כפתורי Calibrate & Bypass יחדיו): לחיצה רצופה על שני המתגים מפעילה את תהליך הכיול.
    מתג Power: מתג הפעלה (מומלץ להדליק בווליום נמוך שכן ההפעלה משמיעה Pop חזק).


אחורי ה Anti-Mode

משמאל לימין:

  • שקע AC: שקע לספק המצורף.
  • שקעי Out: שקעי RCA ליציאת הסיגנל לסאב אקטיבי/ מגבר לסאב פאסיבי. שקע אחד בפאזה רגילה ושקע שני בפאזה הפוכה.
  • שקע In: שקע RCA לכניסת הסיגנל מהרסיבר/פרוססור.


פנים ה Anti-Mode

 

מדידות

מדידות

על מנת לראות בעיניים מה ה Anti Mode עושה עם ובלי הפילטרים שלו, אנחנו נשתמש באותה שיטת מדידות מהמבחנים הקודמים, אבל הפעם נעשה שימוש בתוכנת Room EQ Wizard – זוהי תוכנת מדידות אקוסטיות חינמית אשר מאפשרת לבצע כל מיני סוגים של מדידות ואף סימולציה של אקולייזרים נפוצים על מנת להקל בכיוונם. התוכנה תשמש אותנו לביצוע מדידת עקומת ההיענות של הסאב מתדר 200hz ועד 10hz. לחלק מהגרפים הוספו גם עקומות מפל שמראות את דעיכת התדרים בציר הזמן.


המיקרופון אשר מסופק עם ה Anti-Mode

המיקרופון שישמש אותנו הוא מתוצרת IBF Akustik מגרמניה. כולל קובץ כיול (בו משווים את המיקרופון הזה למיקרופון רפרנס שטוח ל 10hz), ומגיע עם פרה תואם שמספק לו מתח עבודה. הפרה מתחבר לכניסת ה line in במחשב. מציבים את המיקרופון איפה שרוצים (בדר"כ נקודת ההאזנה), מזינים לסאבוופר Sweep של גל סינוס מהתדרים הנ"ל, והתוכנה רושמת את הגרף (כל קו שטוח מסמל הפרש של 8dB). הכל התבצע בחדר במידות : 4.5 מטר אורך, 3 מטר רוחב, 2.7 מטר גובה. הגרפים כוללים את הקרוסאובר של הרסיבר שחותך את הגבוהים מ 100hz.

על מנת לאתגר את המכשיר, ביצעתי מדידות וקליברציה במספר נקודות האזנה בחדר. כאשר את התוצאות השוואתי למערכת ה ARO של ה JL audio F113 שבחנו בעבר + השוואה לכיוון ידני (יחסית גס) שאני עשיתי לאקולייזר של ה Behringer DSP1124P – מכשיר שמיועד לטפל בבעיות פידבק בהופעות, ובמקרה כולל EQ פרמטרי. בנוסף גם נבדוק את השפעת המכשיר על סאב DIY שלי, שכולל דרייבר 18 אינץ´ בתיבה סגורה.


JL Audio f113 – אחד מהסאבים בו נעשה שימוש בבדיקה

קיימים הבדלים קטנים בין מכשיר למכשיר:
ה Anti Mode כולל 24 פילטרים בתחום של 16-144hz, מבצע רק הנחתה לתדרים (מתג ה Lift מאפשר סוג של הגברה), כולל תהליך קליברציה יחסית ארוך של מספר דקות, וזיכרון אחד בלבד.

ה ARO של JL כולל רק פילטר אחד שמכסה את תחום העבודה של ה f113, מבצע רק הנחתה לתדרים (בורר ה ELFמאפשר סוג של הגברה), כולל תהליך קליברציה יחסית קצר וזיכרון אחד בלבד. ה Behringer DSP1124P כולל 12 פילטרים פרמטרים מלאים במצב מונו, או 12 נוספים במצב סטריאו (לסאב נוסף), מבצע הנחתה או הגברה, אינו כולל קליברציה אוטומטית, לא מגיע עם מיקרופון (זהו מכשיר ידני לגמרי שמצריך אמצעי מדידה נפרדים) וכולל 10 זיכרונות שונים.

נקודה להבהרה – הגברה של תדרים נמוכים מאד בעקבות שקעים בעקומה, אינה תמיד מניבה תוצאות יעילות ואפילו עלולה לגרום לסאב לעוות בגלל הגברה מוגזמת מדי.


עקומת היענות בנקודת האזנה 1

  • ללא EQ (קו ירוק): קיימת בליטה ב 60hz, ועלייה מתחת ל 25hz בעקבות ה Room Gain. סה"כ לא נוראי אבל אפשר לשפר.
  • עם ARO (קו סגול): הלכה לה הבליטה ב 60hz, למרות שאני חושב שה ARO ביצע הנחתה מעט מוגזמת באזור הזה. יתר העקומה ללא שינוי.
  • עם Dsepaker (קו כחול): הגרף כעת נראה הרבה יותר שטוח, וקיימת ירידה נקייה מאזור 20hz לאזור 60hz. עקרונית ההנחתה מתחת ל 30hz לא ממש נחוצה במיוחד כי מדובר על תדרים שאנחנו פחות רגישים אליהם, אבל זה בהחלט נראה יותר מאוזן.


עקומת הענות במרחק 1 ס"מ

  • ללא EQ (קו זהוב), עם ARO (קו תכלת), עם Dspeaker (קו אדום): מראה את השפעת המערכות השונות מהגרף הנ"ל על העקומה המקורית של הסאב.


עקומת הענות בנקודת האזנה 2

  • ללא EQ (קו כחול): פה כבר מדובר על נקודה יותר בעייתית – שקע ב 65hz ולאחר מכן עליה ב 60hz שמסתיימת בעוד שקע ב 30hz ושוב עליה משם.
  • עם ARO (קו ירוק): המערכת מנחיתה את הבליטה ב 30-60hz, אך יוצרת שקע ב 40hz. זה עדיין עדיף על עקומה ללא EQ, אבל אפשר לשפר.
  • עם Dspeaker (קו סגול): הבליטה ב 30-60hz כעת שטוחה למדי, ישנה הנחתה קטנה ב 80hz והנחתה נוספת מתחת ל 25hz. תוצאה מצוינת יחסית.
  • עם Behringer (קו זהוב): שימוש רק עם 6 מהפילטרים של הברינגר מניב את התוצאה הכי מוצלחת (שימוש בכל הפילטרים היה נראה אפילו יותר מוצלח), כי פה אפשר להגביר את השקעים באזור 65hz ו 30hz. כמו שציינתי מקודם, הגברה של תדר נמוך כמו 30hz עלולה לגרום לסאב לעוות יותר מהרגיל בתדרים האלו (תלוי בדגם וב Headroom שלו), ותמיד עדיף לנסות לשנות את מיקום הסאב.


עקומת היענות בציר הזמן בנקודת האזנה 2: ללא EQ


עקומת היענות בציר הזמן בנקודת האזנה 2: עם ARO


עקומת היענות בציר הזמן בנקודת האזנה 2: עם Anti-Mode


עקומת היענות בציר הזמן בנקודת האזנה 2: עם Behringer

באופן לא מפתיע לחדר האזנה ממוצע, בכל הגרפים ישנם זמני דעיכה יחסית ארוכים.

 


עקומת היענות בנקודת האזנה 3

  • ללא EQ (קו תכלת): תוצאה נוראית לגמרי! בליטות חדות ב 85hz ו 64hz, ושקעים חדים ב 76hz ו 38hz. כרגיל, ישנה עלייה מתחת ל 25hz.
  • עם ARO (קו אדום): מאכזב למדי, כולה הנחתה קלה באזור 65hz. בהחלט לא מספיק.
  • עם Dspeaker (קו סגול): הנחתה יפה ונקייה של הבליטות ב 85hz ו 65hz. קיימת גם מעט הנחתה ב 20hz (שוב, לא ממש נחוץ). גם פה הייתי מעדיף לשנות את מיקום הסאב. ניתן אגב במקרה הזה לנסות להשתמש בפונקצית ה Lift 35 כדי להגביר את השקע ב 38hz, אך לצערי נזכרתי בזה מאוחר מדי.
  • עם Behringer (קו ירוק): שימוש בסיסי רק ב 6 פילטרים. שוב, היכולת להגביר תדרים מאפשרת להגיע לתוצאה הרבה יותר מאוזנת מהמערכות הנ"ל, ושוב אציין שזה לא ממש מומלץ, כי ב 38hz לדוגמה בוצעה הגברה של יותר מ 15dB! זהו פשוט מיקום בעייתי, ולא אמליץ למישהו להאזין בצורה הזו.


עקומת היענות בנקודת האזנה 1 עם סאב DIY

  • ללא EQ (קו ירוק): בליטות ב 60hz ו 48hz, עם ירידה בעוצמה מתחת ל 40hz ועלייה מתחת ל 20hz. עקומת ההיענות הבסיסית של הסאב די משפיעה כאן (הגרף הבא כולל את העקומה הבסיסית ללא שום EQ על מנת להמחיש).
  • עם Anti-Mode (קו כחול): המכשיר איזן יפה את שתי הבליטות הנ"ל, אך הירידה בעוצמה מתחת ל 40hz עדיין מפריעה.
  • עם Dspeaker + Lift 25 (קו סגול): אותם פילטרים כמו בקו הכחול, אך הפעם קיים שימוש בפונקצית ה Lift 25 שמגבירה את התדרים הנמוכים ויוצרת עקומה נאה למראה. ניתן גם לראות את השפעת פילטר ה Highpass שמתלווה לפונקצית ה Lift וחותך את התדרים האולטרא נמוכים על מנת לשמור על הדרייבר מנזק פיזי.


עקומת היענות במרחק 1 ס"מ מסאב DIY

  • מראה את העקומה הטבעית של הסאב ללא EQ. מכיון שמדובר על דרייבר גדול בתיבה סגורה קטנה ישנה בליטה (בקונפיגורציה הזו) באיזור 50hz. בנוסף ישנו צורך ב EQ על מנת שהסאב ירד לתדרים המאד נמוכים שכולנו אוהבים.
סיכום

סיכום

אז לאיזה מסקנות הגענו מכל הגרפים האלו? דבר ראשון – מיקום, מיקום ומיקום! אם אין אפשרות לשחק יותר מדי עם המיקום, או לבצע טיפול אקוסטי, מערכת Room Correction בדמות ה Anti-Mode בהחלט תביא לשיפור, לפעמים ניכר ולפעמים פחות.

חברת VLSI Solution בהחלט הביאה לשוק מוצר מרענן ולא יקר, שבא לתת תשובה לכל הסאבוופרים שאינם מגיעים עם מערכת RC (או מגיעים רק עם פילטר אחד ידני). כולה מחברים את הקופסא הקטנה בין הרסיבר/פרוססור לסאבוופר, ממקמים את המיקרופון ולוחצים על שני כפתורים, זהו. לא צריך להסתבך עם מדידות או להבין בדברים כמו EQ ו DPS ופה טמון הקסם של המכשיר. אז נכון שהייתי מעדיף שיהיה זיכרון נוסף לנקודת האזנה שונה, שיהיה אפשר להשתמש בפונקצית ה Lift ללא הצורך בכל תהליך הקליברציה, ושהמיקרופון יראה פחות "צעצועי", אבל זה באמת סתם לעשות דווקא.

אם אתם לא מסתדרים עם הבסים בחדר, אל תסמכו על ה RC הפשוט שברסיבר ותנסו מכשיר ייעודי שכל מטרתו בחיים היא לגרום לנו לאהוב אפילו יותר את חדר ההאזנה שלנו.

מחיר: 225 יורו (לא כולל משלוח ומיסים).
המוצר ניתן לרכישה דרך אתר היצרן.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Mr. Sirpa Ahlqvist from VLSI who supplied us with the sample unit we used for this review.


7:00
  /  
23.1.2009
  
כתב: איתי חזום

1