רמקולים קווד-פולריים AXIOM QS8 V2

עפר לאור חורג ממנהגו וסוקר מוצר אודיו - רמקולים קוודפולריים QS8 V2 של חברת AXIOM הקנדית.עוד על כך בגוף המאמר...

7:00
  /  
23.12.2008
  
כתב: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

חברת AXIOM AUDIO אינה מוכרת כל כך בישראל, למרות שהיא פעילה כבר כמעט 30 שנה בקנדה. החברה יוצגה בעבר בישראל, אך מכיוון שהפוקוס שלה הוא כיום שיווק אינטרנטי ישיר בצירוף עם שיווק ויראלי (חבר מביא חבר), יש סיכוי גדול שלא הייתם יודעים עליה אם לא הייתם קוראים את הסקירות שלנו (ראה סקירה על סאב AXIOM).

הסטים של AXIOM נעים ממספר מאות דולרים לאלפי דולרים עבור המערכות היוקרתיות יותר. הרעיון של החברה הוא לאפשר לכם לנסות את המוצר בביתכם, אם אינכם מרוצים, תחזירו תוך חודש את הרמקולים ותשלמו רק את עלות המשלוח.

נתקלתי בחברה לראשונה כאשר הגעתי לפני כמה שנים לחנות העולם הדיגיטלי ברמת השרון אשר שיווקה את המוצרים שלהם בזמנו. חיפשתי תחליף לרמקולים אחוריים ביפולריים. נשארו לבעל החנות רק שני זוגות אחרונים ואיתם נשארתי זמן רב – היו אלה ה-QS4 V1.

עד לאותו רגע, הכרתי רק רמקולים ביפולריים, דיפולריים ואומניפולריים, אך מעולם לא שמעתי על קוואדפולריים.

הרעיון הוא פשוט, להציב ארבעה אלמנטים, שניים לציר האופקי (ימין + שמאל) ושניים לציר האנכי (למעלה+למטה) אשר כולם מסונכרנים ומתואמים לחלוטין ובכך נוצר גל שצורתו דומה לבועה סביב הרמקול.

התאוריה

אז נתחיל מהסיבה. כיום אנחנו מכירים שתי קונפיגורציות עיקריות לרמקולים בסביבת קולנוע ביתי: סביבת 5.1 וסביבת 7.1 (נדלג על 6.1 שהיה רלוונטי יותר עבור תקופת ה-DVD, ו-9.1 ומעלה שהוא ספציפי יותר לחברות מסויימות).

לפי THX, המבנה הנכון של קולנוע ביתי עם 5.1 הוא כזה:

 

ניתן לראות ששני הרמקולים הצדדיים (SL = SURROUND LEFT ו- SR= SURROUND RIGHT) הם ביפולריים.

הרמקולים מיועדים להיות מוצבים בקירות צדדיים ועל ידי הקרנה במקביל של הקול בציר האופקי של הרמקול (אנכי במבט על כפי שהתמונה במקרה הזה מוצבת) נוצר לנו במה רחבה בכל אחד משני הצדדים – כל אחד מהם על ידי רמקול אחד בודד בעצם.

בתצורת 7.1, THX ממליצים להציב את הרמקולים כך:

כאן בעצם אנחנו רואים שיש לנו שני רמקולים צדדיים שהם ביפולריים, בעוד שהרמקולים האחוריים (SURROUND BACK) הם רגילים.

הרעיון ברמקולים אומני-פולריים הוא בכך שהם לא מקרינים את גל הקול ממקור אחד בלבד, אלא גורמים לכך שגל הקול יתפשט במרחב באופן רחב יותר. הדרך לבצע זאת יכולה להשתנות מרמקול לרמקול, זה יכול להיות שימוש בכמה אלמנטים מסונכרנים, או שימוש באלמנטים בודדים אשר צורתם גוזרת גל שאינו בוקע מנקודה אחת בלבד (רמקולים של MBL מדגימים את העיקרון הזה באופן היפה ביותר) או אלמנטים אשר גורם חיצוני גורם לכך שגל הקול יתפשט באופן רחב יותר (רמקולים של דובל מדגימים את העיקרון הזה באופן יפה).

המהות

QUAD POLAR

רמקולים בי-פולריים כוללים שני אלמנטים אשר מוצבים לרוב בזוית של 90 מעלות זו מזו (באלכסון), ומחוברים חשמלית כך שהממברנות של שני הרמקולים מסונכרנים לחלוטין. האפקט המתקבל הוא של גל קול אשר מתרחב במקביל בכמה כיוונים. בעוד שכשמדובר ברמקול רגיל ניתן לעצום את העיניים ולזהות את מיקומו סביבכם במרחב (כלומר להצביע פחות או יותר על הזוית שממנו הצליל מגיע), כאשר מדובר ברמקול כזה, הדבר קשה ביותר.

בעצם, המירב שמרבית האנשים יכולים יהיו לומר יהיה מאיזה כיוון כללי זה הגיע (מאחורה, מימין וכו´). הדבר מצויין כשמדובר ברמקולים מרחביים אשר מיועדים להעביר בעיקר צלילי רקע ואפקטים, שזה הרי הפונקציות המרכזיות של רמקולי SURROUND.

רמקולים קווד-פולריים מגדילים את האפקט אף יותר תוך שימוש ברפקלציות של התקרה ויצירת גל קול שמתרחב במקביל בארבעה כיוונים במקום בשניים: למעלה ולמטה, ובשני הצדדים.

הדבר מגביר מאוד את האפקט המרחבי ורמקול QUAD POLAR אחד יכול לייצר במה בפני עצמו…

באופן מעשי

 

עד כאן התאוריה, אך מה הבעיה? למרביתנו אין בעצם חדר קולנוע ביתי ייעודי אשר תוכנן בידי מהנדסי THX. עבור מרביתנו (ועבדכם הנאמן גם הוא כלול במסגרת האומללה הזו) הסלון מהווה את הקולנוע הביתי שלנו.

מגבלות המרחב הזה ידועות לכולנו, אך המגבלה הקשה ביותר מבחינת האודיו היא העובדה שעבור רבים מאיתנו גבו של הכורסא עם ה-SWEET SPOT צמודה לגב הקיר האחורי. דבר זה מאפשר מרחב צפיה רחב יותר, אך מן הסתם מונע שימוש בשתי התצורות המומלצות על ידי THX.

אז מה יעשה סחבק? בתצורת 5.1, מרבית האנשים מציבים את הרמקולים הצדדים אחורה והצידה ובתצורת 7.1 לעיתים אפילו מציבים את הרמקולים האחוריים מעל השומע במקום מאחוריו.

הבעיה הקשה בשיטה זו היא שהיא מאבדת את כל האפקט. ניתן לשמוע בעצם את מקור הצליל והאפקטים הופכים פחות תלת מימדיים ויותר ממוקדים במיצוב הרמקול הספציפי.

כאן נכנס הרמקול הקוודפולרי לפעולה ובכך שהוא מסוגל ליצור במה בפני עצמו הוא בעצם מסוגל לשפר משמעותית את האפקטים כאשר מדובר בחדר עם מבנה מוגבל.

מבחן התוצאה

החשיפה הראשונה שלי לרמקולים מסוג זה הפתיעה אותי מאוד. לא האמנתי שניתן להפיק אפקטים מסוג זה בחדר צפיה מוגבל כמו שלי ולכן גם מאוד התרגשתי לקראת קבלת ה-AXIOM QS8 V2.

הרמקולים מגיעים תוך זמן קצר להפליא מרגע ההזמנה. הם קיימים במספר רב של צבע עץ וצבע פאנל אשר ניתנים להתאמה באתר. הדמיון בצבע בין הגרסא שבאתר למה שמקבלים בפועל הוא מושלם. במקרה שלי, החלטתי על תצורת CHERRY/BLACK, גוון עץ חום-אדמדם עם גריל שחור.

הרמקולים הטרפזיים מגיעים ארוזים להפליא, כל אחד ארוז בחבילה משלו המוגנת על ידי שכבות של ספוג HIGH IMPACT וקרטון עבה ומצופות בניילון עבה. לדברי החברה, הארגזים חוטפים לא מעט נזק, אך מעטי מעטים מהרמקולים אי פעם נפגעים בפועל מכך בשל האריזה המוקפדת.

עם קבלתם מיד מרגישים מוצר איכותי להפליא. איכות גימור העץ מושלמת, אם כי ניתן לראות מעט מאוד מהעץ מכיוון שפרט לחרטום ואחורי הרמקול, הוא כולל אלמנטים מכוסי גריל שחור מכל צדדיו…


ללא הגריל ניתן לראות שלא מדובר באלמנטים זהים בחלקים העליונים והתחתונים ובצדדים


האלמנטים העליונים והתחתונים

כפי שניתן לראות בתמונה, בעצם מדובר בשני סטים של רמקולים ביפולריים כאשר התדרים הגבוהים מופצים על ידי הטוויטרים (1 אינץ´) שבציר האופקי והתדרים הנמוכים יותר על ידי הוופרים (5 ורבע אינץ´) שבציר האנכי.

ההתקנה

בתור אדם "מוכשר" במיוחד בפעולות פיזיות כגון תליית רמקולים, חששתי מהסתבכות אך למזלי השיטה של AXIOM פשוטה להפליא.

ביחד עם הרמקולים מגיעה מסגרת מברזל בצורת T אשר אותה מצמידים לקיר האחורי ומסמנים את הקדיחות. הרמקולים עצמם שוקלים 6.1 ק"ג כל אחד ולכן רצוי להשתמש בשתי הברגות או שלוש בכדי להצמידם לקיר. לאחר הצבת שלוש הקדיחות, הכנסת הדיבלים והברגת המסגרת למקומה, הצבת הרמקולים קלה להפליא בזכות בורג מגנטי קטן במרכז החלק האחורי של הרמקול (הבורג השחור במרכז התמונה הבאה) אשר מאפשר בקלי קלות את מצאת המיקום של הרמקול.

הברגת הכבלים נעשית ידנית והידוקם נעשה בעזרת מפתח מיוחד אשר מסופק כחלק מהקיט. לבסוף, ניתן להציב רגליות גומי מיוחדות בכדי להרחיק מעט את הרמקולים מהקיר, מה שמשפר טיפה את התוצאה ומונע מגע שיכול לגרום לרעידות לא רצויות. כמו כל רמקול שמכבד את עצמו, ניתן להשתמש בחיבור בננה, ובמקרה כזה יש צורך להסיר לצמיתות את אטמי הגומי.

לבסוף, המחברים מגיעים עם אטמי גומי מיוחדים אשר מיועדים למנוע מכבלי הנחושת בתוך המחבר מלהתחמצן.

הכיול

תחילה ערכתי כיול בעזרת RC של הרסיבר שברשותי כרגע – ה YAMAHA 3800. הרסיבר התאים עצמו לרמקולים והדמיון בינהם היה רב מאוד, אך חשוב לציין שכאשר משתמשים ב-ROOM CORRECTION, התאמות תדר מסויימות יכולות בהחלט להיווצר שלא רק בשל הבדלים ברמקולים אלא גם בגלל האקוסטיקה של החדר.

הרסיבר שלי זיהה את הרמקולים כרמקולים "קטנים" אך מכיוון שהרמקולים מסוגלים לרדת עד ל-65HZ עם RESPONSE סביר, בדקתי אותם גם במצב LARGE.

הבדיקה

 

את הבדיקה הראשונה ערכתי בנוכחות כל המשפחה עם סרט האקשן המשפחתי GET SMART בגרסאת בלו-ריי.

הסרט עצמו טיפשי למדי, אך הוא כולל אפקטים מרחביים רבים. ההבדל היה דרמטי ביחס למה שהורגלנו עד כה. לא רק שניתן היה לחוש את האפקטים באופן משמעותי יותר, אלא שמרחב הצליל האחורי והצדדי של החדר השתפרו פלאים.

 

 

 

ניתן היה לחוש בכך הרבה יותר בסרט הבא שהדגיש את האפקטים הרבה יותר. בגירסאת בלו ריי של הסרט TROPIC THUNDER יש אפקטים רבים, וסצינת הפתיחה כוללת פיצוצים תלת מימדיים. הורגלנו לחשוב שכאשר יש סאב טוב, לא ממש חייבים באסים ברמקולים האחרים. האפקט של באסים הדוקים ואפקטיביים אשר מגיעים ממרחב לא ידוע מאחוריך נותן חוויה קולנועית שונה בתכלית למה שהכרתי עד כה במערכת שלי.

פיצוץ שמגיע מצד שמאל מאחורה זעזע אותי מצד שמאל מאחורה. למרות שהרמקולים בעצם מוצבים במקרה שלי מעלי ומצדי. האפקט משתפר ככל שמתרחקים מהרמקולים, כמובן, אך במקרה הזה, אין צורך מהותי להרחיק את הרמקולים עצמם מהקיר, הם נוצרו בכדי להיות מוצמדים לקיר עצמו.

קטע ב-TROPIC THUNDER שבו כדורים שורקים מעל ראשי השחקנים גורם לאפקטים לקפוץ החוצה כאילו שזו פעם הראשונה שאתה שומע את זה באמת. לאחר כשבועיים של שימוש ברמקולים אני יכול רק להקביל את התחושה לזו של צפיה בסרט תלת מימדי טוב בפעם הראשונה…

 

לקינוח סיימתי בסרט WANTED המדהים (מי שלא ראה עדיין, שיעמוד בפינה). הסרט עתור אפקטים גרפיים ואקוסטיים וה-QS8 עומדים בהם בכבוד. גם כאן, כדורים שורקים, מכוניות חורקות תוך כדי סיבוב, והחדר מרגיש כאילו הוא נפתח לצלילים חדשים.

 צלצול טלפון שמגיע מאחורה ומימין תוך כדי הסרט הקפיץ אותי ב-2 בלילה. מי מתקשר בשעה כזו?! רק כאשר אחד הגיבורים מדבר בטלפון קלטתי, בדרכי חזרה לסלון, שהאפקטים התלת מימדיים הצליחו להפיל אותי בפח…

 

 

 

סיכום

  

נתונים טכניים מהיצרן

  • מסגרת: מתלה אקוסטי
  • מקסימום הספק של המגבר: 400W
  • מינימום הספק של המגבר: 20W
  • עכבה: 6 אוהם
  • טווח תדרים עבור עיוות פלוס/מינוס 3dB הוא 95hz – 22Khz
  • טווח תדרים עבור עיוות 3dB+ ועד 9dB- הוא 65hz – 22Khz
  • SPL עבור מרחב 1w/1m אנכואי (ללא החזרים): 95dB
  • תדר קרוס: 2.5Khz
  • טוויטרים: זוג 1" – טיטאניום
  • וופרים: זוג 5.25" – אלומיניום
  • גודל (במ"מ) WxHxD הוא: 280x210x152
  • מארז: כולל תכנון המונע גלים עומדים
  • משקל: 6.12 ק"ג
  • אחריות: 5 שנים
  • מחיר רשמי: 691$ לזוג כולל משלוח
  • צבעים: שחור, דובדבן, חול ים ומייפל
  • צבעי גריל: שחור, וחום בהיר

חשוב לציין עד כמה AXIOM מתאימם עצמם לצרכי הלקוח, עד כדי כך שניתן אפילו, בתשלום מתאים, לייצר גירסאות של הרמקולים בצבע ייחודי (כלומר, שולחים דוגמא של צבע והם מייצרים זוג רמקולים בצבע הנדרש במדוייק!).

לעמוד הבית של הרמקולים

לעמוד הבית של AXIOM

ציונים

  • במה – 8
  • דיוק – 8
  • איכות בניה – 9
  • גימור – 9

ההבדל בין הדורות של הרמקולים (V1 ל-V2) הוא מהותי ביותר ונוגע לאיכות הצליל, המבנה של הרמקול והגימור. AXIOM קפצו בכמה שלבים קדימה בשנים האחרונות וה-QS8 V2 מדגים זאת היטב. זו בהחלט חברה שראויה לתשומת לב הדוקה יותר על ידי קהל צרכני קולנוע ביתי הישראלים. 

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן

Special thanks to mr. Alan Lofft from Axiom audio for providing us with the sample we used for this review.


7:00
  /  
23.12.2008
  
כתב: עפר לאור

1