העתיד בירוק – אירוע SIMPLICITY טכנולוגיה עתידנית של פיליפס במוסקבה

ניסים בר סימן טוב מבקר באירוע השנתי של פיליפס  - SIMPLICITY אשר נערך בכל שנה בעיר אחרת ברחבי העולם.השנה, האירוע ...


יש היכולים לקפוץ כמה שנים קדימה ולצפות בעתיד, אך אם  אין לכם יכולת זו, נסו להסתנן לאירוע השנתי של חברת פיליפס המתקיים מדי שנה בעיר אחרת ע"ג הגלובוס בנסיון לתת לנו הצצה לגבי מחקרים ומגמות שיתפסו בעשור הקרוב.

השנה, הציגה חטיבת העיצוב והחדשנות בכיכר האדומה במוסקבה שלוש מגמות חדשניות  תחת סיסמא אחת "Healthy People, Healthy Living, Healthy Planet"

נודה על האמת, אנחנו רוצים להיות בריאים ולחיות בסביבה בריאה, אך מעטים מקיימים את הנדרש לכך. גם אם חשוב לנו כי המוצרים שאנו קונים ישמרו על איכות הסביבה ,לא נסכים לשלם יותר עבור מילוי תנאי זה.

למזלנו, החברות המובילות את שוק מוצרי הצריכה האלקטרונים מכירות בבעיה זו ומנסות להגדיל את מעורבות הצרכנים ברכישת המוצרים וזאת גם על מנת להתמודד עם מותגים סיניים רבים המציפים את השוק.

אחת הדרכים לעשות כן הינה אפשרות להתאמה אישית של המוצרים אותם אנו רוכשים, ממש כמו הצבע שבחרתם לרכב החדש שלכם, לדוגמה, ה Flavors, שהינן מסגרות צבעוניות למסכי ה שעלותן כ 70 יורו אך הופכות את המסך שלכם לאביזר אופנתי שתוכלו להתאימו לצבע הקיר, הפרקט או האגרטל שנמצא בסלון ביתכם.

אהבתי את הרעיון במיוחד כי בניגוד לחברות רהיטים רבות שמעודדות אותנו להחליף את הרהיטים שלנו רק בגלל התיישנותם, קיימות חברות המאפשרות לנו לחדש את מכשירינו בעלות זולה מאוד, וזאת כחלק מהמגמה הראשונה, Circle of life , הקוראת לנו, איך לא? לקחת אחריות על חיינו ולמחזר את מוצרי האלקטרוניקה שברשותנו.

מצידן, יתחייבו החברות לתמוך בשרשרת שבה ראשית, הלקוח מחזיר את המוצר הישן, הממוחזר ככל שניתן ולאחר מכן, מותאם מוצר ה"מדף" עבור דרישות הלקוח. התאמות כאלה יכולות לשנות צורה או צבע ואפילו יכולות לכלול הקדשות או עיצובים אישיים.

משיחה שערכנו עם סטפנו מרצאנו, המנכ"ל והמעצב הראשי של חטיבת העיצוב של פיליפס, למדנו כי לא קיים יעד מוגדר לשיעור החלקים הניתנים למחזור בכל מוצר, למשל טלוויזית LCD.

הופתעתי מאוד מהמגמה השניה שהוצגה באירוע העוסקת בתאורה בתוך ומחוץ לבית והמשרד, וזאת ללא קשר למערכות בית חכם השולטות על עוצמת התאורה, אלא על שינוי תכונות ויעוד גופי התאורה שבסביבתנו.

ידוע כי לאור השמש השפעה על רמות המלאטונין והסרוטונין שבגופנו. הורמונים אלו מווסתים תהליכים בגופנו וגורמים לנו הרגשת עייפות או ערות.

הוצגו לנו מספר גופי תאורה ובינהם DayWave , המתוכננים להמריץ את גופנו בשעות הקשות בו אנו עייפים במיוחד אך בעיקר כמו במדינות סקנדיביה אשר לעיתים חשוכות בשעות היום בעונת החורף.

האמת שדי אהבתי את הרעיון, אולי זה מה שיעזור לנו לעבור את השעות הקשות במשרד שלאחר ארוחת הצהריים?

החידושים בתחום התאורה אינם פוסחים על הבית ובהמשך לשנה שעברה, ראינו גרסה שניה לWakeupLight שהינו תחליף לשעון המעורר הישן והטוב.

לאילו שעדיין לא נחשפו למוצר המעניין הזה, ה WakeupLight מאפשר להקיץ יקיצה טבעית באמצעות חשיפת העיניים ל"אור השמש".

המכשיר הפלאי מחקה את אור השמש באמצעות הפצת אור כחול המתגבר בהדרגה ומוביל ליקיצה טבעית בשעה היעודית.

כמובן שלא שכחו להוסיף לנו רדיו ושעון מעורר מסורתי שיזמזם בחוזקה עד שנתעורר.

יותר מכל, מפתיעים השיפורים והבשלות של טכנולוגית תאורת ה-LED  ושימושיה לאמצעי תאורה מגוונים, נראה היה כי כל מקור אור בהיכל שבו נערך האירוע מבוסס תאורת LED, שאינה מחממת. אולי יאמצו זאת גם תקליטני החתונות?

נראה שגם המעצבים לא שכחו את הנשים. האישה שאיתי שמחה לגלות כי חווית הקניה שלה עומדת להשתדרג בקרוב כאשר כל ביקור בחנות יכול להיות שונה באמצעות שינוי צבעם של גופי התאורה, אפילו חנויות הנעליים תשתמשנה במניפולציה של תאורה ע"מ להדגים את צבעם של נעלי העקב המוצגות בויטרינה והניתנות להזמנה אישית.

למעשה, הטכנולוגיה מאפשרת לנו ליצור מעין Skins לחנות או לכל חלל (לדוגמא, בית קפה) שישתנה בקלות במהלך שנות היממה או סתם שנרצה לחדש את מראה החלל.

לטעמי, אין הטכנולוגיה מתאימה לחנויות נושאות מותג, מכיוון שצבע החנויות בד"כ הוא חלק מהמיתוג ואין אפשרות לשנות אותן בנקל אבל במידה ותרצו להפטר ממלאי חולצות בצבע סגול שנשארו לכם, עכשיו יהיה לכם יותר קל.

"שיסתדרו בעצמם"

כל זה לא הספיק לי, חיפשתי בשורה יותר משמעותית באירוע שכזה, ולאט לאט הצלחתי להבין איך כנראה יראה העתיד.

לא כל אחד הוא חנון או יש לו אחד בנמצא שיודע "לדבר" עם המכשירים, ולכן מה יעשו המכשירים המשוכללים הדורשים תשומת לב? שיסתדרו בעצמם, כך מתכננת פיליפס.

לדברי מרצאנו, המחשבה היא ליצור מוצרים ולא גאדג´טס, המוצרים הצריכים לשמור על רמה מסויימת של אוטונומיה, כלומר, שרמת מעורבות המשתמשים בתפעולם ותחזוקתם תהיה מינימאלית.

אחד המוצרים הממשים חזון זה הינו עמוד תאורת רחוב המעוצב כגבעול ועלי כותרת ומייצר את האנרגיה הדרושה לפעולתו במשך הלילה ע"י קולטים סולארים או טורבינות רוח.

עמוד התאורה (Light Blossom) אינו דורש תחזוקה או ניהול מרוחק מאחר והוא מתוכנן לנצל ביעילות את החשמל הנצבר בו ואף להזין את רשת החשמל המרכזית בעודפים שנצברו בו.

דמיינו את העמוד שליד הספסל האהוב עליכם בשכונתכם, ע"פ חזון פיליפס עמודי הרחוב ידעו לחוש בנוכחתם של אנשים ויגבירו את עוצמתם בהתאמם. טכנלוגיה זו עשוייה להביא לחסכון של 25% בצריכת החשמל של התאורה שבכל מקרה לא תצרוך אפילו וואט אחד מהרשת הקרקעית.

"הבית הירוק"

לסיום, נחזור לבית, אחד המקומות העיקריים שניתן לחסוך בהם באנרגיה ובקלות.

בעתיד, לא רק מסכי המחשב יאפשרו אינטראקטיביות אלא גם שולחן המטבח שיהפוך למעין שולחן שליטה בכלי הבית ובמערכות הבישול.

רוצים לחמם את המים לקפה? הניחו את הקומקום על השולחן, החליקו את ידכם על הסקאלה וקבעו את הטמפרטורה הרצויה של המים. ע"פ החזון, לאחר שמזגתם את הקפה לכוסות, תוכלו למנוע מהקפה להתקרר ע"י קביעת הטמפרטורה הרצויה.

אתם שואלים מה החידוש כאן? השולחן יעקוב אחר הכוס המונחת וינתב חום לנקודת ההשקה.

איך חוסכים באנרגיה? "נמחזר" את החום שנוצר בבישול, ונפעיל בעזרתו את השולחן האנטרקטיבי.

את שאריות המזון נזין למגרסה שגורסת בתחילת התהליך ובסופו מפיקה דשן לצמחים ועציצי הבית.

מדי כמה שנים, טכנולוגיה כלשהי פורצת ומשנה את חיינו לגמרי, לרוב לא מדובר בהצלחת חיים אך בשנים האחרונות, משבר האנרגיה והמזון משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו ונראה מאיים מתמיד.

עד שתגיע פריצת דרך משמעותית ביצור מקורות חלופיים באנרגיה, עלינו למצוא דרכים לחסוך ולאגור אנרגיה שנוכל לנצלה מאוחר יותר ובשימושים היומיים.

שינוי יכול להתחיל במשק כנפיים במקום אחד ולגרום לתמורות גדולות במקום אחר.

נראה כי חיינו יהיו קלים יותר, מכשירי החשמל יהיו חכמים ועצמאיים יותר, ולא נצטרך להתערב בפעולתם, ננצל טוב יותר את אנרגיית השמש ונקטין את פסולת הנוצרת משדרוג המכשירים החשמליים.

נבין טוב יותר את משמעות האור על גופנו ועל בריאותו, ונוכל לשפר את איכות חיינו ואף להאריכם.

הסביבה תהיה רגישה יותר אלינו, היא תכיר אותנו ותדע להתאים את מאפייניה אלינו, טמפרטורת האוכל, עוצמת התאורה, הערוצים המועדפים עלינו, ואנו אמורים להיות רגועים יותר ומאריכי ימים.

מדענים וחוקרים רבים מעצבים את החזון ואת הטכנולוגיות שיאפשרו מימושו. לתועלתנו, הצרכנים, נשאר לאמץ את הטכנולוגיות ולהנות מעולם ירוק ובריא המאכלס אנשים בריאים.

הכותב היה אורח של פיליפס במוסקווה

לשרשור תגובות בפורום לחצו כאן


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
16.11.2008
  
כתב: ניסים בר סימן טוב

1