מסך פלזמה FULL HD של LG – ה- 50PG30FR

LG היא אחת משתי היצרניות הגדולות של פלזמה מקוריאה ואחת המובילות את שוק המסכים.מסך הפלזמה 50PG30 הוא מסך FULL HD ...

7:00
  /  
13.11.2008
  
כתב: עפר לאור
הקדמה

הקדמה

חברת LG (או LUCKY GOLDSTAR בשמה המקורי) היא אחת ממספר קטן והולך של ייצרניות מסכי פלזמה. טכנולוגיה זו הופכת יקרה לייצור ולכן רק חברות גדולות מסוגלות היום להביא טכנולוגיה כזו לכדי מיצוי כלכלי. LG היא גם אחת מיצרניות הפאנלים הבודדות אשר מוכרת את הפאנלים שלה לכל מי שזקוק לפאנלים. היתרון של LG היתה עלויות ייצור זולות מאלה של חברות יפניות כמו פנסוניק, היטאצ´י, פיוניר ו-NEC.

עם זאת, בתחום אחד החברה התקשתה לעמוד בתחרות אל מול היצרניות היפניות וזה בתחום העלאת הרזולוציה של מסכי הפלזמה. המגמה של עליה לרזולוציה של 1080P בעייתי עבור מסכי פלזמה אשר זקוקים לגודל מאוד ספציפי של פיקסל. LG כבר הוכיחה בעבר שהיא מסוגלת לייצר מסכים יחודיים משלה (ע"ע מסך פלזמה בגודל 32", דבר שנחשב לבלתי אפשרי עד ש-LG הפכה אותו למסחרי).

 עם מסך הפלזמה 50PG30FR, חברת LG בעצם מראה ליפניים את היכולת שלה ומביאה גם היא מוצר FULL HD בוגר לשולחן המשחק.

ההתקנה

כמנהג חברת LG, המסך מגיע כבר עם מעמד מובנה. זה יתרון וחסרון, שכן המעמד הופך את ההתקנה לפשוטה, אך את הארגז לגדול משמעותית ממסכי פלזמה ו-LCD של חברות אחרות. הדבר דרש הוצאת הפלזמה מהארגז שלה והעברת כל אחד משני החלקים בנפרד אל תוך חדר הבדיקה.

התלהבתי משני דברים כבר בשלב ההתקנה, דבר ראשון, המסך נראה לא פחות ממדהים. העיצוב החדש של LG כולל פאנל שחור מבריק עם חלק תחתון בגוון אדמדם (החלק התחתון כולו אדום, הוא לא עובר באופן הדרגתי לגוון הזה כמו המסכים של סמסונג, למשל). את הגוון אפשר לראות באור יום אך הוא בהחלט גורם לטאץ´ קלאסי ומשנה את העיצוב לחלוטין. עוזרת הבית שניקתה את הבית נדהמה מהעיצוב ולמרות שבביתי יש כרגע מספר לא קטן של מסכים דקים (חלקם בעיצוב תעשייתי, וחלקם אטרקטיביים להפליא), זה המסך שתפס לה את העין ושהיא התפלאה ממנו. אין לי ספק שהטאץ´ הצבע העדין הזה הוא הוא זה שעשה כאן את ההבדל -מכיוון שזו כבר חברה שניה שעושה עיצוב בסגנון זה ומצליחה בו, כנראה שהעיצוב הנ"ל הוא הבון-טון בעיצוב מסכים כיום.

כפתור ההדלקה בחזית מזכיר מעט את העיצוב של פנסוניק במסכי ה-VIERA שלה, אך הצבע והגוונים שונים.

הדבר השני שהתלהבתי ממנו היה הידע שהפגינו המתקינים במספר נושאים ובהדרכה שהעבירו בנושא צריבה. לא רק שהם הפעילו את מנגנון ה-ORBITER אלא גם הנחו אותי בשימוש ב-WHITE WASH פעם בחודש וחצי. על הרצה הם לא שמעו, אבל העובדה שהם מנחים אנשים לשים לב לנושא זה הוא בהחלט נקודה חשובה וחזקה לטובת השירות של ח.י. – יבואנית מסכי הפלזמה הללו.

החיבורים

בצידו האחורי של המסך ניתן למצוא מספר חיבורים, כגון שני סטים של חיבורי קומפוננט, שני סטים של קומפוזיט, שני חיבורי HDMI, חיבור VGA וחיבור RF לאנטנה.

מה חסר? ובכן חסר חיבור אחורי SVIDEO וחסרים חיבורי SCART שהם חשובים מאוד לחיבור הממיר.

מצידו השמאלי של המסך ניתן למצוא פאנל נוסף שכולל חיבור קומפוזיט נוסף, חיבור SVIDEO, חיבור HDMI שלישי וחיבור USB. החיבורים הללו מיועדים לגישה נוחה יותר ולמצלמות וידאו ניידות.

תחתית המסך כולל שני רמקולים בעיצוב מעניין אשר מנצלים את המרווח בין המסך לבסיס המסך. שני רמקולים נוספים חבויים במסך עצמו. האיכות של הצליל מצויינת ביחס למסכים אחרים בתחום הזה והעובדה שהדבר נעשה ללא תוספת נראית לעין של מקום היא בהחלט יתרון בולט למסך.

איכות

איכות התמונה SDTV

את הממיר של יס חיברתי לחיבור ה-SVIDEO. מיד ראיתי שיש כאן בעיה לא קלה של הפרש Y/C. תופעה זו נובעת בעקבות השיטה שבה חיבור SVIDEO מחזיק את המידע – הוא בעצם משדר שתי אותות שונים, הראשון הוא אות שחור לבן והשני מחזיק את הצבעים שבתמונה. מכיוון שהצבעים דורשים טיפול בנפרד יתכן מצב של הפרשי זמן שנוצרים בין האות השחור לבן לבין הצבע.

הדבר גורם לדליפה של צבעים אל מחוץ לגבולות האובייקטים שלהם, בד"כ לכיוון ימין (שכן, הסריקה של הוידאו נעשית משמאל לימין).

למסך עצמו אין פיתרון מובנה לכך. לכן, אני ממליץ המלצה חמה ככל הניתן להשתמש ב-TRANSCODER עם מסך זה. מה זה TRANSCODER? מכשיר שמיועד להפוך אות SCART RGBcvS (מה שהממיר של יס והוט מוציאים) והופך אותו לאות קומפוננט (3 חוטים – ירוק, כחול ואדום).

בחיבור זה, איכות התמונה משתפרת פלאים.

במצבו הבסיסי, המסך מגיע במצב בוהק מאוד, גוון כחלחל וחד מאוד, העבירו בזריזות למצב USER2 ושם הורידו את ה-SHARPNESS ל-0. הדבר תורם משמעותית גם לשיפור איכות התמונה בתכני SDTV כגון יס או הוט.

לבסוף, את עיבוד התמונה רצוי להכניס למצב XD AUTO, שכן זה בהחלט המצב הטוב ביותר של מסך זה.

בעת כיול CONTRAST / BRIGHTNESS בעזרת ערוץ YES IMPACT 144, נתקלתי בבעיה עם הגוונים הבהירים. המסך עושה CLIPPING לגוונים בהירים ולמרות משחק עם CONTRAST שונה וגאמה, לא הצלחתי להסיר מגבלה זו. אם תתאמצו, תצליחו להבחין שהשחורים דווקא מכויילים נכון במקרה הזה.

ככלל, מדובר כאן על מסך FULL HD, ועקב האכילס של מסכים מסוג זה הוא עיבוד התמונה. גם כאן זה המצב ואיכות התמונה עבור ערוצים 10 ו-2 היתה סבירה, אך בהחלט לא מבריקה. התמונה לא קונטרסטית מספיק ובתכנים רבים היא דו מימדית ולא "קופצת אליך" באופן ראליסטי כפי שהייתי מצפה או רוצה.

איכות ב-HDTV

את מסך פלזמה זה בדקתי כמנהגי עם קבוצה רבה של תכנים ומקורות בכדי לקבל מושג רחב ככל הניתן לגבי יכולות המסך. בניגוד למסכים רבים אחרים, הסצינה של נרניה שבו מלכת הקרח מפתה את הילד הצעיר היא סצינה שמסכים רבים ובמיוחד מסכי LCD מתקשים לייצר את הגוונים הנכונים משערו של הילד. השיער שלו הוא כהה מאוד, אך לא שחור, ויש בו גוונים רבים וטקסטורה חדה.

הפלזמה של LG הצליחה לשחזר את שערו של הילד באופן מדוייק ומגוון. מצד שני, הגוונים הלבנים דווקא היו שטוחים למדי, ובשאר הסרט פני הילדים היו שטוחים מדי. העלאת ה-SHARPNESS שיפרה מצב זה, אך גרמה גם להילות בהירות להופיע סביב אובייקטים ואנשים.

בסרט השני מסדרת STAR WARS בטרילוגיה השניה, הפירוט נראה במלוא הדרו, והפרטים על פניו של יודה היו מדוייקים וחדים.

גם באלמנט החמישי ראיתי תופעות דומות, הגוונים הכהים מטופלים היטב על ידי המסך, אך פניה של לילו בסצינת הבריחה לא היתה עמוקה דיה והרגשתי חוסר בתחושה של תלת מימדיות.

גם הגרעיניות של הסרט התבטאה כאן בגרעיניות לא נעימה, תוצאה מעיבוד התמונה שהמסך מבצע בה.

חיבור ל-YES HD נראה ונשמע מצויין, מל גיבסון ב-BRAVE HEART נראה חד וחלק על גבי התמונה.

התמונה הזו נלקחה כאשר חלון בחלק האחורי של חדר הבדיקות הושאר פתוח. שימו לב לרפלקציות של המסך בחלקו הימני אשר היו בולטות למדי ביחס למסכים אחרים (גם LCD וגם פלזמה). פילטר זכוכית פנימי, הדומה לזה של פנסוניק, גורם לכפילות ברפלקציות מסוג זה.

השארתי את המסך דלוק עם קוביה לבנה ואחרי זמן מה בהחלט ראיתי תוצאה של צבירת תמונה במסך, אך תופעה זו חלפה די במהירות לאחר צפיה בתכנים רגילים, כך שהמסך הזה משמעותית יותר חסין לצריבה מהדורות הקודמים.

מדידות

מדידות


סרט ביתי שצילמתי ב-HD לפני כמה שנים 

תחילה נדבר על לבנים, המסך מגיע עם מגבלה מובנית של כ-190cd/m2 – כלומר הוא בהיר כמו מסכי פלזמה אחרים, אך כהה ממסכי LCD בוהקים. בהירות זו, תוצאה של מנגנון אנטי צריבה אשר משחרר את עוצמת האור עם הזמן בכדי לגרום לנו שלא לחוש שהבהירות שלו פוחתת עם הזמן ובכדי לשפר את חסינות המסך לצריבה.

משמעות מספר זה הוא שהמסך אינו מיועד לחדרים בעלי אור חזק במיוחד (כגון צפיה בסלון שפתוח לאור שמש באופן חזק).

את יחס הניגודיות מדדתי בכ- 6000:1, משמעותית פחות מהצהרות החברה. הסיבה לכך מצוייה בנתוני המסך בתחום בהירות הפאנל. הצהרות היצרן לגבי היכולות של הפאנל מגלות שהוא מסוגל להגיע ל-1000cd/m2, בהירות עצומה שאין לה כל שימוש באפליקציות ביתיות (אלא אם כן יש לכם תוכניות להשתמש במסך כמקור אור לדוד שמש סולארי).

אם נכפיל את יחס הניגודיות שמדדנו פי 5 (כזכור, הבהירות של המסך מוגבלת בכדי למנוע צריבה) נקבל כבר 30,000:1 יחס ניגודיות. אז מה הבעיה? הבעיה היא שהניגודיות הזו מתרכזת באיזור הפחות מעניין של המסך – בעוצמת האור שלו, במקום בטווח הגוונים החשוך. פתרון אפשרי שנעשה בעבר הוא להגביר את עוצמת האור ולהשתמש בפילטר שיגרום לתמונה להיות כהה יותר. החסרון במצב זה הוא בזבוז אנרגיה (לא דבר מומלץ בימים אלה של חימום גלובלי) ורגישות צריבה גבוהה יותר.

התוצאה היא שהשחור במסך הוא אפור למדי ביחס למסכי פלזמה אחרים. אם נשווה את המסך למסכי LCD רבים, היתרון יהיה בולט לטובת ה-50PG30, אך בתחרות על השחורים, המסך הזה אינו מהמצטיינים בכיתה.

בתחום הגאמה והמדידות, ניתן לראות שבמצב GAMMA בינוני, המסך מייצר גאמה סביר של 2.14 ולא הייתי ממליץ לשנות מצב זה.

בנושא כיול המסך, אין למסך יכולות כיול מתקדמות, אך במצב USER2 עם טמפ´ צבע WARM הוא מגיע לתוצאות סבירות ואינו מאוד רחוק מהתקן כפי שניתן לראות בגראפים הבאים:

בתחום צבעי היסוד, יש הבדלים די משמעותיים מהתקן, בעיקר בגוונים הכחולים (שחסרים) והירוקים (בעודף).

החתימה הספקטרלית מזכירה את זו של פנסוניק.

קצב רענון המסך הוא 150HZ, מספר יפה לכל הדעות וגם כזה שמונע זמזומים מרגיזים (אופייני למסכי פלזמה מהדורות הקודמים) והבהוב. עם זאת, לא מדובר בהחלקת התנועה (INTERMEDIATE FRAMES) כפי שנעשה במסכי LCD עם 100 או 120HZ. חשוב לשים לב.

כמה כיוונים שעשיתי במסך ששיפרו את איכות התמונה, שימוש ב- USER2, מצב XD אוטומטי, SHARPNESS במינימום, טמפרטורה WARM.

פונקציות מתקדמות

יחסי מסך

תחום זה שהוא חשוב במיוחד למסכי פלזמה לא קיבל טיפול נאות מ-LG במקרה הזה. כידוע, לא מומלץ לצפות לאורך זמן בתמונה עם פסים בצידי המסך. לכן, חשוב שהמסך יאפשר מצב ביניים אשר יפתור סוגיה זו.

לא רק ש-LG נמנעו מלצרף את מצב ה-ARC הרגיל שלהם (לפחות לא הצלחתי למצוא אותו בתפריטים בכניסת ה-SVIDEO) אלא שהגישה להחלפת יחסי מסך דורשת כניסה לתפריטי המסך הפנימיים. בניגוד לעבר, אין כפתור בשם ARK וזה ממש חסר.

המצב הקרוב ביותר הוא מצב זום שחתך במקרה שלי את הלוגו של ערוץ 2 ועשה זום חזק מדי. מצב ביניים נוסף הוא מצב 14:9, אך הוא עדיין משאיר פסים אפורים בצדי המסך.

עם ממיר ה-YES HD, האפשרויות מצטמצמות אפילו יותר ונשאר רק 16:9, 4:3 ומצב JUST (שנדבר עליו עוד מעט):

מדובר על שגיאה תפיסתית מצד LG ובעיני חיסרון גדול מאוד במסך זה.

NATIVE RATE

תכונה זו מתייחסת ליכולת של המסך לשעתק את התמונה ממקור 1080 כלשהו ללא עיבוד תמונה, מתיחות או עיוותים כלשהם. מסכים שונים קוראים לזה בשמות שונים כגון DOT BY DOT, NATIVE RATE או EXACT SCAN. חברת LG שינתה את המינוח וקראה לזה בשם JUST SCAN (אותו שם שפנסוניק משתמשת עבור מצב מתיחת תוכן 4:3 באופן לא לינארי).

 למרות המינוח המבלבל, התוצאה מצויינת. צריך לשים לב שמצב זה דורש כיבוי של ה-ORBITER (מצב POWER SAVE ב-OFF) והוא עובד כשורה ב-60 וב-50 HZ.

USB

אחד הדברים הנפלאים ש-LG מכניסה לכל מסך שלה הוא חיבור USB שעובד כמו שחיבור USB אמור לעבוד. לא עוד תמיכה רק בפורמטים יחודיים, אלא תמיכה מובנית ויסודית ב-DIVX ובתרגום עברית מימין לשמאל.

בניגוד לניסיונותי הקודמים הצלחתי הפעם להבין שנושא השפה בתרגום מטופלת דרך תפריטים נפרדים משאר המסך ודורשים מעבר ידני לעברית. מהרגע שעשיתי זאת, התרגום בעברית עבד ללא רבב והיה נוח להפליא!

עם זאת, שאר התפריטים של אופציה בוידאו הם מעט בסיסיים (תמיכה בסיסית בלבד ביחסי מסך 16:9 ו-4:3 בלבד), למשל.

בתחום המוזיקה והתמונות, התפריטים במסך פשוטים להבנה ולהפעלה, הכניסו את ה-DISK ON KEY שלכם או מצלמה דיגיטלית והכל פועל בדיוק כמו שצריך. לא בדקתי יכולות STREAMING מתקדמות בקבצים HDTV.

השלט והתפריטים

השלט של מסך הפלזמה בסיסי ביותר ואינו כולל כפתורי DISCRETE כלשהם. בחירת כניסה נעשית על ידי לחיצה על כפתור INPUT ואז דפדוף בין הכניסות השונות. אין ממש פיתרון אמיתי לשימוש במסך ללא השלט שלו (כלומר, השלט שלו יהיה לצידכם בגלל אופי השימוש). גם החוסר בכפתור ASPECT RATIO בולט בחסרונו.

התפריטים כמעט זהים לכל המודלים האחרים של LG ועיצוב התפריטים נראים מיושנים. עם זאת, LG ממשיכה במסורת ארוכת השנים וכוללת תפריטים בעברית בכל המודלים שלה, דבר מבורך ומעורר קנאה ביצרנים האחרים.

סיכום

 

המסך כולל עיצוב מרשים במיוחד ואחד שבקלות אפשר יהיה לשכנע את אישתך (או בעלך לצורך העניין) להציב בקדמת הסלון. עם זאת, המסך מצד אחד אינו בהיר דיו בכדי להתגבר על השמש הישראלית בסלון מואר ואינו חשוך דיו בכדי לייצר שחורים שיכולים להתחרות במסכי הפלזמה ה-TOP OF THE LINE.

זה מסך שיותר יתאים לבעלי התקציב המוגבל שרוצים מסך שנראה עיצובית כמו מיליון דולר. ותפריטים בעברית אמרתי?

המסך פשוט לתפעול ולמי שזקוק גם להזרמת מוזיקה, תמונות ווידאו בסיסית הוא יכול למלא את כל הפונקציות.

חסרונותיו הבולטים הוא חוסר בתמיכה במתיחת STRETCH לא לינארית, ובחוסר בולט של כניסת SCART שכל כך נחוצה עדיין בישראל.

ציונים

עיצוב: 9.5
איכות בניה: 9.5
איכות תמונה SDTV (בעיקר יס) – 7.5
איכות תמונה HDTV (כולל YES HD ומקורות אחרים) – 8
שלט: 7
יכולות כיול: 8 (לא ניתן לכייל, אך עם פרמטרים מתאימים אפשר להגיע די קרוב לכיול בסיסי)
יחסי מסך: 7.5 (איפה מצב NON LINEAR STRETCH?)
פונקציות נוספות: 9 (תמיכה במוזיקה, תמונות וקבצי DIVX, תפריטים ותרגום בעברית)

המסך נבדק באדיבות היבואנית: ח.י. אלקטרוניקה

המחיר המומלץ לצרכן: כ-15,990 ש"ח

להמשך הדיון בפורומים לחצו כאן


7:00
  /  
13.11.2008
  
כתב: עפר לאור

1