חיבור מחשב HTPC לרסיבר קולנוע ביתי

אז התעוררתם יום אחד וגיליתם שיש לכם מחשב בסלון. אולי זה התחיל בכך שהחלטתם לנצל את הנייד מהעבודה, או שמצאתם ...

7:00
  /  
30.10.2008
  
כתב: קלוד בן שאול
 מבוא 

מבוא

לכאורה עומדת בפנינו משימה פשוטה וקלה: לחבר את יציאת האודיו של המחשב לכניסה המתאימה ברסיבר, להפעיל את תוכנת הנגן במחשב וכל מה שנותר לנו לעשות זה להתרווח על הספה וליהנות מהחיים.

ברם, אם נשפוט לפי כמות ההודעות בפורומים נסיק את המסקנה שלא כל כך פשוט לשלב בין מחשב לציוד אודיו ביתי. להבדיל מהפעלת נגן DVD, יש כל מיני הגדרות והתאמות שצריך לבצע לפני שמגיעים לחלק שבו אנחנו אמורים ליהנות מהחיים ויש לא מעט אנשים שנשארים תקועים בשלב התסכול. מדריך קצר זה נועד להסביר כמה מושגי יסוד ולאפשר למתוסכלים מבינכם להבין כיצד לחבר מחשב HTPC לרסיבר ומה אפשר להפיק מחיבור זה.

 מהו אודיו  דיגיטלי רב ערוצי?

כל הסרטים ב DVD ורוב הסרטים ב HD מכילים לפחות פס קול רב ערוצי אחד המקודד באופן דיגיטלי. מה שמיחד פס קול זה הוא שכדי שיהפוך לצלילים וקולות שאפשר יהיה לשמוע, צריכים קודם כל להעביר אותו דרך שלב של פענוח. מרגע שפס קול פוענח הוא הופך לאודיו אנלוגי רגיל שאפשר לשמוע דרך הרמקולים או האזניות, להגביר או להנמיך את הווליום, להעלות את הבס וכדומה.

תחשבו על זה כאל השוואה בין קובץ טקסט במעבד תמלילים לבין אותו קובץ שעבר דחיסה ב ZIP. בשני המקרים מדובר באותו מלל, אבל תוכלו לקרוא את הקובץ הדחוס רק לאחר שהוא פוענח והומר לפורמט מעבד התמלילים המקורי.

השיטה הפשוטה ביותר לקידוד דיגיטלי נקראת PCM ובאמצעותה ניתן לקודד גל קול שנלכד באופן אנלוגי כשורה של ערכים מספריים על גרף ולתת למפענח מתאים לשחזר את גל הקול המקורי מקריאת אותם הערכים. לקידוד אודיו דו ערוצי (סטיריאו) נשתמש כמובן בשני סטים נפרדים של ערכים כדי לסמל את שני גלי הקול (למעשה מדובר בשני ערוצים המכילים גלי קול רבים). הפענוח עצמו מכונה גם Digital to Analog Conversion ומהווה בעצם המרה פשוטה.

 

תרשים סכימטח נמראה כיצד PCM מסוגל לסמל גל קול אנלוגי

שיטת ה PCM מקובלת מאוד בקידוד שני ערוצי אודיו אבל פס קול דיגיטלי אינו מוגבל בהכרח לשני ערוצי סטריאו ויכול להכיל עד 7 ערוצים נפרדים. כאן נתקלים בבעיה עם שיטת ה PCM היות והיא דורשת רוחב פס גדול כדי להעביר כל ערוץ ולכן באודיו רב ערוצי נהוג לשלב שיטות קידוד ודחיסה מתקדמות יותר. אנו נתמקד כאן בדרכים ובאמצעים הנדרשים להעברת פס קול דיגיטלי בפורמט Dolby Digital או בפורמט DTS. אלו שתי שיטות לקידוד דיגיטלי המאפשרות לשמור 6 ערוצי אודיו נפרדים לקבלת צליל היקפי בסרטים ומוזיקה.

ניתן לפענח את פס הקול הרב ערוצי במחשב או ברסיבר וכאן גם טמון המכשול העיקרי שבו נתקל מי שמבקש לחבר מחשב HTPC לרסיבר. הסיבה לכך היא שפענוח האודיו ב HTPC דורש שיותקנו בו המפענחים המתאימים ושהחיבור לרסיבר יבוצע דרך כבלים נפרדים לכל ערוץ. כל חיבור אחר יפיק אודיו דו ערוצי בלבד במקרה הטוב או דממה מוחלטת ביתר המקרים.

מכאן שהטריק הגדול בהעברת פס קול רב ערוצי דיגיטלי לרסיבר הוא להעביר אליו את האודיו כשהוא עדיין מקודד– כלומר רק את הערכים המספריים ואת הנוסחאות המסמלות את גלי הקול –  ולתת לרסיבר לפענח אותו ולהפיק ממנו את ערוצי האודיו הנפרדים שיוגברו ויועברו לרמקולים ישירות.

לתהליך העברת האודיו כמידע מקודד קוראים גם pass through וכפי שהשם מרמז, הכוונה כאן היא ששולפים את פס הקול מקובץ המולטימדיה ומעבירים אותו כפי שהוא לרסיבר ללא שום פענוח ו/או עיבוד. לשם כך יש לבצע מספר שינויים והתאמות הן ברמה הפיזית של החיבור והן ברמת מערכת ההפעלה, ברמת הדרייברים והתאמת תוכנת הנגן. מורכבות התהליך היא הגורם העיקרי לריבוי הבקשות לעזרה בפורומים.

נתחיל בהגדרות והתאמות החיבור הפיזי, וכאן נכנס לתמונה מושג ה S/PDIF

S/PDIF

חיבור ב S/PDIF

החיבור הפיזי המומלץ בין מחשב HTPC לרסיבר הוא באמצעות S/PDIF שזה קיצור ל Sony/Philips Digital Interconnect Format. החיבור מאפשר העברת אודיו באיכות גבוהה בשיטה דיגיטלית דרך כבל בודד והשיטה מאוד דומה לזו המשמשת את חיבור נגני ה DVD – רק שבעולם המחשבים הכול תמיד יותר מסובך.

השלב הראשון הוא זיהוי יציאת ה S/PDIF הקיימת במחשב ויש לפחות חמש סוגים של שקעים אפשריים בהתאם למחשב ולכרטיס הקול.

מחשבי HTPC ומחשבים שולחניים "רגילים"

רוב לוחות האם המשמשים בסיס לבניית HTPC מצוידים במקור ביציאות S/PDIF תקניות ובהתאם ללוח יכולות להיות שילוב של כל אחת מהיציאות הבאות:

תרשים סכימתי של יציאות לוח אם טיפוסי

שקע קואקסיאלי

שקע S/PDIF קואקסיאלי נראה זהה לחלוטין לשקע RCA רגיל. לפעמים הוא מסומן בטבעת כתומה ולפעמים יש תווית של Digital Audio Out. החיבור מתבצע באמצעות כבל קואקסיאלי רגיל בעל עכבה של 75 Ohm – מה שאומר שכל כבל ווידאו יתאים לחיבור (זו הסיבה שבחרו בעכבה זו בדיוק) ומי שחובב DIY יכול גם להרכיב בעצמו מכבל פשוט של אנטנה לטלוויזיה ולקבל מוצר מצוין בעלות מגוחכת. היתרון של חיבור קואקסיאלי הוא השימוש במחבר מוכר וקשוח ובכבל עמיד המתאים לחיבור במרחקים ארוכים. החיסרון שלו הוא ברגישות מסוימת להפרעות EMF.

נכון שלא ידעתם שאפשר להשתמש בכבל composite רגיל ל S/PDIF?

שקע אופטי TOSLINK

שקע S/PDIF אופטי (TOSLINK) הוא חלופה מקובלת מאוד בלוחות אם למחשבים שולחניים ו HTPC. השקע מאפשר חיבור עם סיב אופטי העשוי פלסטיק שבקצותיו תקעים עם עדשה אופטית. בניגוד לכבל קואקסיאלי אין אפשרות של DIY וחייבים לרכוש מהמוכן כך שזה יכול להגביל אתכם בבחירת המרחקים. חיסרון נוסף הוא שהתקע לא ננעל ממש בשקע ויכול להתנתק די בקלות. מצד שני, העברת האות בשיטה אופטית מבטיחה עמידות בפני הפרעות EMF והכבלים עצמם זולים וזמינים.

מראה מקרוב על מחבר לכבל אופטי TOSLINK

מחשבים ניידים

במחשבים ניידים יש חשיבות לחסוך במימדים ובמשקל ולכן יש יצרנים שאימצו פתרונות שמזערו את יציאות ה S/PDIF כך שלא תוכלו לזהות אותן במבט חטוף. במחשבים ניידים גם קשה יותר לאתר את היציאות כי לפעמים הן משותפות עם יציאות אחרות וזה לא נדיר לגלות ששקע האוזניות יכול לשמש גם כיציאת S/PDIF. כאן מתגלה החשיבות שבשמירה על המדריכים והחוברות שקיבלתם עם המחשב ולפעמים צריך גם להתקשר לשרות הטכני של המפיץ על מנת לאתר את היציאה הנכונה.

שימו לב ששקע האוזניות משמש גם כיציאת Mini TOSLINK

שקע אופטי Mini TOSLINK

זהו אחד הפטנטים הפחות ברורים מאיליהם שבהם אתם עשויים להיתקל. על מנת לחסוך מקום יש יצרנים המשתמשים ביציאה S/PDIF אופטית זעירה ומחביאים אותה בתחתית השקע של אחת מיציאות הרמקולים או האוזניות. ניתן לפעמים לאתר אותה על ידי הצצה לתוך השקעים ובדיקה אם באחד מהם יש אור אדום המנצנץ מתוכו (בהנחה שהיצרן לא דאג להגן על העדשה באמצעות תריס גמיש). התקע של כבל Mini TOSLINK דומה מאוד בצורה ובמימדים לתקע PL 3.5 מ"מ והוא מצויד בעדשה קטנה בקצהו. ניתן להשתמש במתאם Mini TOSLINK המאפשר חיבור עם כבל TOSLINK רגיל וזו גם הדרך המומלצת היות וכבלי Mini TOSLINK הם נדירים למדי והמעבר דרך המתאם ממילא אינו גורר הפרעות או שיבושים באיכות האודיו.

 

מראה מקרוב על מחבר מתאם מ Mini TOSLINK ל TOSLINK רגיל

שקע PL 3.5 מ"מ

במקרים אחרים יציאת ה S/PDIF במחשב הנייד היא יציאה קואקסיאלית הדורשת מתאם מ PL 3.5 מ"מ ל RCA. זה פתרון שנהוג גם במספר דגמים של כרטיסי קול מדגמי Sound Blaster של חברת Creative שיוצרו עבור מחשבים שולחניים דווקא.

 

מתאם מ PL 3.5mm ל RCA עבור כבל S/PDIF

פתרונות שהיו צריכים לזכות בפרס Ig Nobel

כולם מכירים את פרס נובל המוענק בכל שנה לגדולי המדענים שפעלם קידם את רווחת המין האנושי. פחות מוכר הוא פרס Ig Nobel, המוענק בכל שנה עבור המצאות ומחקרים שהיה מוטב למין האנושי בלעדיהם. למרבה הצער אף אחד עדיין לא הגיש מועמדות לשקע הרב חיבורי 3.5 מ"מ, למרות שללא ספק הוא עונה לקריטריון.

את השקע הזה תמצאו בהרבה כרטיסי קול ישנים של Creative מדגמי Sound Blaster Live ו Sound Blaster Audigy. הוא תוכנן במקור לחיבור למערכות הרמקולים של Cambridge Soundworks וכדי להשתמש בו כיציאת S/PDIF רגילה צריך לרכוש כבל עם מתאם לשקע ייחודי שדומה ל DIN וממנו כבל מתאם נוסף ל RCA. מכל הבחינות עדיף להחליף את כרטיס האודיו במקום להסתבך עם האיוולת הזו.

 

עוד פטנט מטומטם מבית היוצר של קריאטיב

מה שחשוב להבין הוא שלמרות השוני בכבלים ובשקעים, האות המועבר דרכם זהה בכל המקרים, לכן אין גם טעם לשאול מה עדיף מבחינת האיכות. בהזדמנות זו הגיע הזמן להעלות באש את כל הדחלילים שבהם מנסים המוכרים להפחיד אתכם כדי שתרכשו כבלים יקרים: האות מועבר בצורה דיגיטלית ולפרוטוקול התקשורת יש מנגנונים כדי להבטיח שאם האות עובר אז הוא עובר בשלמות. כל זאת לא צריך להפריע לכם לרכוש כבלים בכמה מאות שקלים אם אתם בכל זאת מתעקשים, רק אל תצפו שתקבלו מזה שיפור באיכות.

מערכת הפעלה 

הגדרות מערכת ההפעלה

לאחר שעברנו בהצלחה את שלב זיהוי היציאות במחשב וחיברנו את המחשב לרסיבר בכבל המתאים הגיע השלב שבו צריך לבשר למערכת ההפעלה שהיא גם יכולה להשתמש ביציאת ה S/PDIF כדי להוציא את האודיו החוצה.

אנחנו נתמקד כאן במערכת ההפעלה Vista, כי מי שיש לו XP כבר הבין איך עושים זאת מזמן. בעקרון צריך לסמן את היציאה הדיגיטלית כבררת המחדל של מערכת ההפעלה ועושים זאת על ידי קליק ימני על צלמית הרמקול במגש המשימות שיקפיץ את תפריט האודיו.

הגישה לתפריט התקני השמע מתבצעת דרך קליק ימני על צלמית הרמקול במגש המשימות

משם בוחרים ב Playback Devices, בחלון שנפתח בוחרים ביציאה הדיגיטלית ובלחיצה על כפתור ה Set Default מסמנים אותה כבררת המחדל (צריך להופיע סימן V ירוק קטן לידה).

צריך לבחור ביציאה הדיגיטלית המחוברת למגבר (ייתכן ויופיעו לכם יותר מעל ליציאה דיגיטלית יחידה)

כדאי גם לבדוק את ה Properties של ההתקן כי יהיו לכך השלכות בהמשך:

יש לגשת תחילה ללשונית הפורמטים, לסמן ולבדוק כל פורמט אודיו וכל קצב דגימה ולבצע בדיקה פרטנית לכל אחד מהם. כשל באחת הבדיקות הוא סימן לכך שכרטיס האודיו שלכם אינו תומך בהעברת פורמט כלשהוא, או שהמגבר אינו מסוגל לפענח אותו (WMA Pro הוא אחד המועמדים הראשונים לכישלון כי הוא לא נתמך בהרבה מגברים).

עדיף שתסמנו את כל הפורמטים האפשריים - מקסימום תבטלו לאחר מכן

חשוב לבדוק באלו מקצבים תומכת היציאה הדיגיטלית היות ופסי קול לסרטים נדגמים ב 48KHz ואילו מוזיקה מ CD או DTS נדגמים ב 44.1KHz וצריך לוודא ששני הפורמטים מועברים כהלכה.

הלשונית הבאה שכדאי לגשת אליה ולבדוק את ההגדרות שלה היא לשונית ה Advanced. בלשונית זו צריך לדאוג לסמן את התיבות תחת Exclusive Mode. מערכת ההפעלה משתמשת בשיטה זו כדי לאפשר את הביצועים הטובים ביותר והעברת אודיו ברמת הנאמנות למקור הטובה ביותר והשיטה מתאימה בעיקר להעברת האודיו דרך S/PDIF.

 

החיסרון העיקרי של Exclusive Mode הוא ביטול ה Mixer של DirectShow כך שלא תוכלו לכוון בנגן או ב Volume Mixer את עוצמת הקול, אלא תצטרכו להסתמך על בקרת העוצמה של המגבר.

מי שמעוניין ללמוד עוד קצת על הנושא מוזמן לקרוא את הפרק Audio stack architecture בקישור ל Wiki.

דרייברים

הגדרות בדרייברים

יש מיקרים שבהם הגדרת היציאה הדיגיטלית במערכת ההפעלה לא מספיקה. הסיבה לכך היא שלהרבה כרטיסי קול יש גם דרייברים עם לוח בקרה משלהם וצריך לבדוק שאין שם הגדרות שיתנגשו בעתיד עם הנגן או מערכת ההפעלה. דוגמה לכך היא במקרה של מחשבים ניידים שלהם יצאת S/PDIF המשותפת לאזניות ועד שלא תגדירו מיפוי היציאה כנדרש בדרייברים היא לא תהייה פעילה ולא תראו אותה גם בהתקני השמע של מערכת ההפעלה.

הבדיקה שולחת אותנו שוב למגש המשימות ולאיתור הצלמית של יצרן הכרטיס (אפשר לעשות זאת גם דרך לוח הבקרה). אנו נדגים כאן עם לוח הבקרה של Realtek שנוצר עבור לוח אם של ASUS ולכן הפרטים שיופיעו אצלכם עשויים להיות שונים בעליל. אנו נשתמש בכוונה בדוגמה הזו כי היא בעייתית.

הדרייברים הם האחראים בדרך כלל על מיפוי היציאות וזה מתבצע בחלון שבו הם מאפשרים לכם לבחור איזה פלט יוצמד לכל שקע – במקרה שלנו מדובר בלשונית ה Audio I/O. באותו חלון תוכלו לראות גם את החלק המתייחס ליציאות ה S/PDIF במשבצת המסומנת ב DIGITAL ובפינה הימנית העליונה של אותה משבצת יש סימן הנראה כמו עצם של כלב או מפתח ברגים (מתברר כי זהו הסימן המוסכם לאפשרויות הגדרה) שצריך ללחוץ עליו.

חלון הגדרת היציאות בדרייברים

זה כמובן יפתח חלון נוסף, הרי אי אפשר בלי זה, ובו תוכלו לראות את הפרטים הבאים:

חלון בחירת קצבי הדגימה - עדיף שתשאירו על 48

תחילה רואים שצריך לבחור ידנית בין קצב הדגימה ואפשרות בררת המחדל היא 48KHz. זה אחד המקרים הקלסיים שבו אפשר להיכשל היות וחוסר ההסברים יוביל אתכם להאמין שתקבלו אודיו ברמה איכותית גבוהה יותר אם תעבירו את הבחירה ל 96KHz. אז ממש לא: זה כנראה יגרום לדרייבר לבצע resampling של המידע מ 44.1KHz או 48KHz ל 96KHz – פעולה שתהייה לה השלכות שהן לא תמיד לטובה על השמעת אודיו של CD וכבונוס גם תחסל כל אפשרות לשמוע מוזיקה ב DTS שנדגם ב 44.1KHz.

ההמלצה במקרה זה היא להשאיר על 48KHz, המתאים לכל פסי הקול הדיגיטליים בסרטים ולזכור להעביר ידנית ל 44.1KHz כשרוצים לשמוע מוזיקה מ CD או מוזיקה שנשלפה מ DVD-A וארוזה ב DTS. הזהרתי אתכם בתחילת המדריך שבעולם המחשבים הכול תמיד מסובך יותר ממה שצריך להיות, אז אל תעשו לי פתאום פרצופים מופתעים.

האפשרויות הבאות תחת Output Source מאפשרות לכם לבחור ב No S/PDIF output ואין לזה כל שימוש עבורכם, לכן הקפידו תמיד לנתב את פלט האודיו הדיגיטלי ליציאה הדיגיטלית.

רוב הסיכויים שהדרייברים שלכם יציגו תפריטים ואפשרויות שונות. אל תתייאשו: חפשו ומצאו את בחירת האפשרויות המאפשרות לכם לשלוט על קצב הדגימה וניתוב האודיו ליציאה הדיגיטלית. כמובן שיש גם כרטיסים המסוגלים לבצע את המעבר בין 44.1 ל 48 באופן אוטומטי, דבר שעשוי להוריד לכם את רמת התיסכול העתידית.

הבא נמשיך להגדרות הנגנים, במידה וכול השלבים שכבר עברנו טרם גרמו לכם להרים ידיים ולהחליט ש HTPC לא מתאים לכם בסופו של דבר.

נגנים

הגדרות בנגנים

רבים מחברי האתר יודעים שיש לי נטיה ברורה להשתמש ב ffdshow tryouts כפתרון מועדף לכל צרכי המולטימדיה שלי, אבל על מנת שלא אואשם במתן העדפות ובקידום מוצרים, אנו נשתדל לתת לכם את ההגדרות המתאימות גם ליתר הכלים הנפוצים.

גם כאן המטרה היא למנוע ולבטל עיבוד או פענוח במחשב ולגרום להעברת המידע הדיגיטלי כפי שהוא ב S/PDIF pass through למגבר.

הגדרות ל ffdshow tryouts

תוכנת ffdshow tryouts מאפשרת גמישות אדירה בהגדרות והתאמות וניתן להגיע איתה לאיכות תמונה מדהימה – אם כי זה עולה במשאבי מעבד לא מעטים. הגמישות הזו היא גם הסיבה לכך שאת ההתאמות הנדרשות יש לבצע במספר תתי מסכים ולהלן סדר העבודה הנדרש:

הגדרת פרמטרים ל AC3 Codecהגדרת פרמטרים ל DTS Codec 
ביטול ה Dolby Decoderביטול ה Mixer

 

  1. הגדרות ל AC3) Dolby Digital): בחרו בפנל השמאלי ב אפשרויות ה Codecs ועברו לפנל הימני שם נפרסים כל פורמטי האודיו ולצידם ספריות הקודקים שמטפלות בהם. אתם צריכים לאתר את  AC3 תחת עמודת הפורמט ולוודא שה Decoder הוא S/PDIF – בדיוק כמו בדוגמה לעיל. בהזדמנות זו גם אשרו את בחירת ה Use SPDIF when AC3 output set.

  2. הגדרות ל DTS: עברו לשורה הבאה וגם שם אשרו שהקודק ל DTS הוא S/PDIF. אתם גם צריכים לאשר את בחירת ה Check for DTS in WAV המאפשרת ל ffdshow לשלוף אודיו DTS כשהוא ארוז בקובץ WAV.

  3. ביטול ה Dolby Decoder: אתם צריכים לבטל את בחירת ה Dolby Decoder על מנת לאפשר pass through, אחרת האודיו יפוענח במחשב וישלח דרך ה S/PDIF כ 2 ערוצי PCM בלבד.

  4. ביטול ה Mixer וEncode Mode: היות ואתם רוצים להעביר את האודיו "כפי שהוא" למגבר אז אין טעם להפעיל את המיקסר. מתחת ל Mixer נמצא הפנל של ה Output (שאינו חלק מהמיקסר) ושם יש לבטלאת  אפשרות ה AC3 S/PDIF encode mode שמאפשרת לכם לקודד ל AC3 אודיו דו ערוצי ולהפוך אותו ל 5+1 ערוצים. זה נשמע טוב בתיאוריה אבל היישום לא ממש מוצלח ולכן עדיף שלא תפעילו  את האפשרות בכלל כי זה גם יקודד פסי קול ב DTS ל AC3 וזה יישמע די רע.

כהערת אגב, יש מאמץ מצד המפתחים לטפל בנושא פורמטי האודיו החדשים. קיימות באתר הפרוייקט גרסאות נפרדות לבדיקה  ומי שמעוניין יכול לנסות אותן ולהעביר משוב חזרה דרך הפורום של Doom9 (מגרסה 2253 יש תמיכה בהוצאת True-HD ב LPCM).

עדכון לגבי ffdshow tryouts מגרסת Beta 6 ואילך

בגרסאות האחרונות של ffdshow tryouts הוחלט לעשות קצת סדר במסכים ולרכז את הפרמטרים הנוגעים ישירות לפלט האודיו במסך ה Output. בעקבות השינוי בוטלה האפשרות של בחירת ה pass-through  ממסך ה Codecs ולכן עליכם עכשיו לבחור בספריות הפענוח של liba52 עבור פורמט ה AC3 ובספרית ה libdts עבור פורמט ה DTS בדיוק כפי שמופיע בלכידת המסך הבאה:

 נכון שהכורח לבחור ב Codecs עבור פורמט אודיו שרוצים מלכתחילה לבצע עבורו pass-through נראה כמו צעד קצת הזוי אבל יש היגיון בשיגעון.

השלב הבא הוא גישה למסך ה Output וסימון הפעלת ה pass-through עבור AC3  ו DTS. מה שפעולה זו מורה ל ffdshow זה להתעלם מבחירת הספריות במסך ה Codecs , אבל משום מה זה כרגע עובד רק אם בחרתם בספריית פענוח עבור הפורמטים לעיל. במילים אחרות, ffdshow tryouts לא יודע לבצע עקיפה של הפענוח ולצאת ישירות ב pass-through  אם בחרתם באפשרויות ה disabled, כי מבחינתו זה אומר שאתם בכלל לא מעוניינים לשמוע אודיו בפורמטים האלו.

 

היות ו ffdshow tryouts הוא פרויקט בהתהוותו ייתכן מאוד ויחולו שינויים נוספים במסכים ובתפקודיות שלהם כך שתמיד כדאי לשים לב לשינויים ולשאול שאלות בפורום אם משהו נראה לכם חריג.

 

הגדרות ל Windows Media Player 11

אתם בטח תשמחו לקרוא שאין צורך להגדיר דבר. האינטגרציה של הנגן עם מערכת ההפעלה מביאה לכך שאת כל ההגדרות החיוניות מבצעים דרך לוח הבקרה של התקני השמע והדרייברים וממילא WMP11 אינו נותן לכם גישה להגדרות של המפענחים הפנימיים שלו. כאן המקום לציין ש WMP11 תמיד משתמש במפענחים הפנימיים שלו לניגון MP3, WMA, WMV וסרטים ו DVD ב MPEG-2. נגן ה WMP11 מסוגל להשתמש במפענחים חיצוניים, לדוגמת ffdshow tryouts או PowerDVD, אבל את ההגדרות לאותם מפענחים תצטרכו לבצע שם ולא דרך ה WMP11.

אם אתם באמת רוצים, אפשר לגשת למסך הגדרת הרמקולים מלשונית ה Devices ולבקש שם להשתמש ב 24bit audio שאמור לאפשר את השמעת תקליטורי HDCD. אין הרבה סיכויים שאי פעם תיתקלו במדיה זו, כך שאתם יכולים לדלג על אותו שלב ללא חשש.

 

הגדרות ל Vista Media Center

הדעה המקובלת היא ש Vista Media Center (ה VMC) משתמש ב WMP וזה נכון  רק חלקית. דווקא בהגדרת האודיו יש ל VMC מספר מסכים שצריך לעבור עליהם כדי להתאים את האודיו לתצורת שלכם.

  1. בחירת הגדרת הרמקולים: ממסך ההגדרות הכללי גשו לאפשרות הגדרת הרמקולים. אתם גם יכולים לשוב לאותו תפריט ראשי בהמשך כדי לבדוק שהגדרתם נכון את המסך שלכם.

  2. בחירת יציאת ה S/PDIF: שימו לב שכאן יש לכם אפשרות בחירה בין Single RCA לבין TOSLINK ושניהם מסומנים גם כ digital. בחרו ב RCA אם אתם מתחברים בכבל קואקסיאלי או TOSLINK אם אתם מתחברים בכבל אופטי.

  3. הגדרת מספר הרמקולים: הבחירה כאן היא בין 2 רמקולים לבין 5.1 ו 7.1. נכון שאם בחרתם ביציאת S/PDIF זה לא צריך לשנות דבר, אבל ככה הגדרת ה VMC עובד.

  4. ביצוע בדיקה וסיום: אתם אמורים לשמוע צליל הבוקע בתורו מכל אחד מהרמקולים.

הגדרות ל Media Player Classic

נגן ה Media Player Classic HC הוא גרסה מודרנית של נגן המעוצב בדומה ל Windows Media Player 6. אבל אל תתנו לחזותו הצנועה להטעות אתכם כי מדובר כאן באחד מהנגנים המוצלחים יותר הקיימים היום.

אם יש לכם את ffdshow tryouts מותקן ומקונפג כהלכה ניתן לבטל את הפילטרים הפנימיים של MPC HC ממסך ההגדרות של הנגן הנמצא דווקא תחת תפריט View\Options ומשם צריך לגשת לתפריט ה Internal Filters ולבטל את כל מה שקשור ל AC3 ו/או DTS.

זה יאפשר לכם להשתמש ב MPC HC כנגן ולהעביר את האודיו דרך המפענח של ffdshow tryouts.

מדך הגדרות MPC HC

 אם אתם מעדיפים להשתמש בפילטרים הפנימיים של MPC HC אז תחזירו את סימון הבחירה ל DTS/AC3 בפנל של ה Source Filters, סמנו בחזרה את AC3 ואת DTS בפנל של ה Transform Filters ועשו הקלקה כפולה על כל אחד מהם על מנת לפתוח את חלון ההעדפות של ה Transform Filter המתאים.

דאגו לבחור שם העברה ב S/PDIF בדיוק כמו בלכידת המסך להלן. לתשומת לבכם, אל תבצעו זאת כאשר יש סרט שכבר מוטען או מתנגן כי MPC HC לא ישמור לכם את השינויים. במקום זאת הפעילו את MPC HC מחדש ובצעו את השינויים לפני הטענת הסרט הראשון שלכם (עכשיו אתם גם מתחילים להבין מדוע אני מעדיף להשתמש ב ffdshow).

 

 

הגדרות ל PowerDVD

PowerDVD אינה חביבה עלי היות וקשה מאוד להסירה והיא גורמת למספר תופעות מאוד משונות בכמה מחשבים. ההמלצה שלי היא לוותר על ההתקנה של התוכנה אם אתם באמת לא זקוקים לה.

אבל אסור להתעלם מכך שהיא מאוד נפוצה ככלי רב תכליתי לפענוח והצגת מולטימדיה ולמזלנו מסכי ההגדרות מאוד פשוטים להבנה. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לגשת ללשונית ה Audio ולבחור ב Use S/PDIF תחת אפשרות Speaker environment. מסך ההגדרות מספיק חכם כדי לבטל אוטומטית את האפשרויות המיותרות עבור Output mode.

מסך הגדרת האודיו ב PowerDVD

  

הגדרות ל Nero Showtime

לנגן ה Nero Showtime יש כל כך הרבה בעיות שזו הפעם הראשונה שבמקום להסביר כיצד מגדירים נגן אני יוצא כאן בהמלצה שלא להתקין אותו בכלל.

שלא תגידו אחר כך שלא הוזהרתם

הגדרות ל AC3Filter

לי אישית אין כל שימוש בפילטר AC3Filter היות ול ffdshow אין שום בעיה לעשות pass through וממילא אנחנו לא מעוניינים לבצע המרות, קידודים או עיבודים. ברם, יש הרבה מכם שמתעקשים להשתמש בפילטר מתוך הבנה שהוא חוסך במשאבים, או שהוא פתר למישהו בעיות בעבר ולכן הוא קשור אליו באופן ריגשי.

חבל רק שהוא לא חוסך באותה מידה במסכי הגדרות כי שם מרוב עצים לא רואים את היער והעסק הופך לקצת מייגע. בסה"כ יש שני מסכים שבהם תצטרכו לבצע שינויים בהגדרות והם מסך ה Main ומסך ה SPDIF. הצעתי לכם היא שפשוט תעתיקו את ההגדרות כפי שהן מוצגות במסכי הדוגמה הבאים:

מסך הגדרה ראשי של AC3Filter

 

מסך הגדרות ה S/PDIF ב AC3Filter

אנא זיכרו לבטל את בחירת ה AC3 encoder. אני יודע שהאפשרות להפוך אודיו דו ערוצי לאודיו 5.1 דיגיטלי ובכך לנצל את כל הרמקולים שלכם נשמעת מאוד מפתה, אבל זה פוגע בצליל באופן כללי והורס את המוזיקה האינסטרומנטלית בפרט.

אם זה באמת לוחץ לכם לשמוע מוזיקה מכל הרמקולים אז עדיף שתבצעו זאת דרך המגבר שלכם על ידי העברה ל All Channels Stereo, או אפילו Dolby II PL או NEO DTS. תאמינו לי שבכל אחת מהאפשרויות הללו המגבר יעשה עבודה טובה יותר מהפילטר.

שימו לב גם לפנל ה Decoder Info: שם תוכלו לראות במהלך ניגון המדיה את השלבים של הפענוח וזה יכול לעזור לכם באיתור טעויות בהגדרת הפילטר.

תועלת

מה אפשר לקבל מחיבור S/PDIF תקין?

הגעתם וקראתם עד לכאן ובטח אתם כבר לא בטוחים מה יוצא לכם מכל הטרחה הזו. טוב, אני משער שמגיע לכם לקרוא עכשיו את החלק עם הבשורות הטובות.

בחיבור S/PDIF תקין תוכלו ליהנות מהצ´ופרים הבאים:

  • הפחתה משמעותית בכמות הכבלים המשתרכת מאחורי הרסיבר וה HTPC.
  • העברת פענוח האודיו מהמחשב שנחשב לסביבה רועשת מאוד מבחינת הפרעות אלקטרו מגנטיות (EMF) למגבר.
  • ביצוע כל העיבודים לאחר פענוח כמו הגברה, תיקון loudness או equalization במכשיר שבאמת יועד לכך.
  • שמיעת אודיו רב ערוצי באופן שהוא באמת תוכנן לכך.

אריה אושרוב פרסם כאן באתר מאמר מצוין המסביר מה אפשר לקבל מחיבור S/PDIF וכיצד הפרוטוקול עובד. נמשיך משם ונראה על קצה המזלג מהם פורמטי האודיו המקובלים שניתן להעביר למגבר.

Dolby Digital

ידוע גם כ AC3, שם שנגזר מ Audio Codec 3, הוא הפורמט המקובל ביותר שבו מופצים פסי קול רב ערוציים. הפורמט תומך בעד 5 ערוצי אודיו היקפיים ובערוץ נוסף לתדרים נמוכים (LFE) ועל כן הוא מתואר גם כפורמט 5.1. קיימת גם גירסה הנקראת Dolby Digital EX שבו שזרו ערוץ נוסף לרמקול אחורי, ברם בגלל השזירה (Matrix) הפורמט אינו נחשב ל 6.1 אמיתי.

פורמט Dolby Digital הוא גם חלק מתקן ה DVD כך שכל תקליטור חייב להכיל לפחות פס קול אחד בפורמט זה.

 

DTS

פורמט ה DTS ל DVD נוצר כדי לספק אודיו ברמה גבוהה תוך שימוש מקסימלי ברוחב הפס האפשרי הקיים ב DVD. גם כאן האודיו מקודד ויכול להכיל עד 5.1 ערוצים (אם כי גירסת DTS-ES יכולה גם להכיל 6.1 ערוצים אמיתיים). שיטת קידוד זו פחות נפוצה מ Dolby Digital היות והיא דורשת נפח איחסון רב ולכן לעיתים קרובות אין ב DVD רגיל מספיק מקום עבור פס קול DTS.

קידוד אודיו ל DTS מאוד נפוץ במוזיקה שהומרה מהפורמטים היחודיים של DVD-A או SACD, שם הקידוד מבוצע בקצב דגימה של 44.1KHz ולא ב 48KHz כמו בפס קול לסרטים. רוב הבעיות שתיתקלו בשמיעת מוזיקה ב DTS נובעות מהבדלים בקצבי הדגימה כאשר המחשב בטעות מתייחס לקובץ כאילו נדגם ב 48KHz, או שבגלל בעייה בסנכרון האות המגבר מאמין שאתם מנסים לשדר PCM רגיל.

חשוב לציין שב DVD ובסרטים המופצים ברשת האודיו המקודד ב DTS או Dolby Digital משתמש בשיטות קידוד שונות לחלוטין שהן גם שונות מהשיטות שבהן Dolby או DTS משתמשים לאולמות הקולנוע. לכן ניסיונות השוואה ביניהם הם חסרי תכלית. מי שמעוניין ללמוד קצת על ההיסטוריה הסוערת והמעניינת של התפתחות פורמטי האודיו הדיגיטלי מוזמן לקרוא את מאמרו המצויין של Adam Barratt. מי שעדיין חושב ששווה להתווכח על זה עדיף שיעשה זאת אחרי שיקרא את המאמר של Stephen Dawson שפורסם בזמנו ב DVD Now.

 

PCM

שיטת קידוד ה PCM היא הפשוטה והנפוצה ביותר להעברת אודיו דו ערוצי (סטיריאו) ולכן זהו גם הפורמט שבו משתמשים להעברת מוזיקה מ CD או מקבצי mp3. האודיו המועבר ב PCM נחשב לקרוב ביותר לאודיו האנלוגי המקורי היות והשחזור דורש רק המרה מדיגיטל לאנלוג (DAC), אבל מגבלות רוחב הפס של ה S/PDIF מונעות הלכה למעשה העברה של יותר משני ערוצים ברמת דגימה גבוהה.

 

קיימות דרכים שבהן ניתן לקודד שני ערוצי אודיו על כל ערוץ PCM ובכך לקבל ארבעה ערוצים לצליל היקפי והשיטה הנפוצה ביותר נקראת Matrix audio הנמצאת בשמוש בפורמט Dolby Surround Pro Logic. שיטה נוספת בשם Doby Surround Pro Logic II לשליפת ערוצי אודיו נוספים מ PCM אינה דורשת קידוד במקור ומסוגלת "לייצר" 5.1 ערוצים מכל אודיו דו ערוצי. לחברת DTS יש שיטה דומה והיא נקראת DTS NEO:6 שגם היא מסוגלת לייצר 5.1 ערוצים ויותר מכל אודיו דו ערוצי.

אלו הפורמטים המקובלים אותם תוכלו להעביר דרך חיבור S/PDIF. הם מסוגלים לספק חווית שמיעה מעולה, החל מאודיו דו ערוצי ועד לקולנוע ביתי – כל זאת דרך כבל אחד בודד. על זה נאמר פעם "שווה כל גרוש".

תקלות

למה זה לא עובד לי?

ועכשיו נפנה לחלק שבו אתם אמורים לטעון שעשיתם את כל מה שכתוב במדריך ובכל זאת נתקלתם בבעיות. לפי התסריט המקובל אני אמור להתעצבן בהמשך כי אני לא אוהב שמורחים אותי… מצד שני גם היפוכונדרים סובלים לפעמים ממחלות אמיתיות, כך שתמצאו כאן מספר טיפים שייתכן ויחלצו אתכם מהבוץ.

אין צליל היקפי, רק 2 ערוצים

  • פס הקול באמת מכיל רק שני ערוצים, אפילו שקודד ל AC3 (ראה מקרה של ה DVD לסרט האלמנט החמישי). תעבירו את המגבר שלכם ל Dolby PLII או NEO DTS או שתלמדו להתרגל.
  • פס הקול הוא PCM דו ערוצי רגיל מ CD או MP3. כנ"ל או שתעבירו ל All Channels Stereo במגבר.
  • שכחתם לחבר חלק מהרמקולים לרסיבר או שבכלל יש לכם רק 2 רמקולים.
  • אתם בכל זאת מבצעים פענוח של האודיו במחשב ולכן החיבור ב S/PDIF יאפשר לכם להעביר רק 2 ערוצי PCM

שומעים כל הזמן ב Dolby Digital או ב DTS

  • לא ביטלתם את ה AC3 encode ב ffdshow או ב AC3Filter
  • הפעלתם Dolby Digital Live או DTS Connect (ראה פרק "מה הלאה")

לא שומעים מוזיקה, רק סרטים

  • באיזה שהוא מקום מתבצע resampling של האודיו מ 44.1KHz ל 48KHz. תעברו שוב על המדריך בחלק של ההגדרות לדרייברים ולנגנים. זה נכון בעיקר למוזיקה שקודדה ל DTS ושם יש גם בעיה אחרת:
  • יש נגנים שיכולים להעביר ב S/PDIF מוזיקה שקודדה ל DTS רק אם זה מתבצע בעוצמה מסויימת. זה נהוג בעיקר במזרימי מדיה כך שתמיד כדאי להתעמק בספרות ובקבצי העזרה.
  • אם מצאתם שהבעיה קיימת רק עם השמעת קבצי מוזיקה שהסיומת שלהם היא dts או wav ושידוע לכם שהמוזיקה מקודדת ב DTS אז יש בעיה של תזמון ההעברה שגורם למגבר לחשוב שאתם מנסים להעביר PCM וכתוצאה מכך תקבלו רעש לבן. ניתן לפתור זאת על ידי התקנת פילטר בשם reclock ובחירת אפשרות של kernel streaming עבור PCM. זה פתרון חלקי בלבד ושיכול לגרום לבעיות אחרות אז כדאי שתתיעצו לפני שתחליטו להתקין את הפילטר.
  • בררו אם כרטיס הקול שלכם הוא תוצרת Creative. בכרטיסים שקדמו לדור ה X-Fi אין הרבה מה לעשות כי כרטיסים אלו מבצעים resampling בחומרה ל 48KHz כל הזמן. אם יש לכם כרטיס X-Fi אז דעו לכם שיש בעיה עם הדרייברים המקוריים של Vista וכדאי לגשת לאתר החברה ולבדוק אם יש להם סוף סוף דרייברים שעובדים.

ב VMC לא רואים סרטים, רק מוזיקה

  • בדקו שכרטיס הקול שלכם אינו מופעל במצב DTS Connect או Dolby Digital Live ושהתקן בררת המחדל לאודיו אינו הרמקולים. ה VMC יעבוד כשורה רק אם האודיו מופנה דרך מפענחי תוכנה ליציאה הדיגיטילית (גם אם מתבצע pass through).
  • בדקו שהתקנתם מפצל מדיה מתאים: אם הנגנים היחידים שמצליחים להתמודד עם המולטימדיה אצלכם הם MPC ו VLC, זה עשוי להצביע על כך שחסר לכם Haali media Splitter או שהוא לא הותקן בצורה נכונה.

לא יכולים לשנות ווליום במחשב

  • זו לא בעיה אמיתית והאלוהים הטוב ברא את השלט האלחוטי למגבר בדיוק בשבילכם. אם בכל זאת הגעתם למצב בו הבריאות נהרסת לכם תוך קיצור תוחלת החיים, אז ביטול Exclusive Mode בהגדרות היציאה הדיגיטלית אמור לפתור לכם את הבעיהו ולהחזיר את הצבעים ללחיים.

לא שומעים כלום

  • הכבל תקול, המחבר שלו נקרע או שהוא לא לחוץ פנימה בתוך השקע או שחיברתם לשקע הלא נכון.
  • למחשב שלכם אין בכלל יציאת S/PDIF
  • אתם מנסים להעביר את אחד הפורמטים החדשים כמו DTS-HD שלא נתמך בהעברה דרך S/PDIF
  • לרסיבר שלכם אין בכלל אפשרות לפענח את פס הקול שאתם מנסים להעביר אליו.
  • אם כבר מדברים על הרסיבר, בדקתם שהוא דלוק ושהרמקולים מחוברים אליו?
  • לא היה לכם כוח לקרוא את המדריך ושגיתם באמונה שאם תשאלו מהמותן תקבלו תשובה מיידית.

מה עם הגדרות ל"הכנס שם נגן כלשהוא כאן"?

  • ברצינות עכשיו, אם קראתם את כל המאמר ועוד לא הבנתם מה צריך לחפש ולשנות בכל נגן שרק תיתקלו בו אז אולי HTPC זה לא בשבילכם.

קראנו את הפרק הזה ואנו חושבים שאתה בן אדם לא נחמד

  • אתם צודקים במאה אחוז. זה מנגנון התגוננות כדי שלא תטרידו אותי עם שאלות נוספות בהמשך.

אולי בכל זאת?

  • מצטער, הגעתי לגבולות הידע שלי. מכאן נותר לכם רק לפנות ליתר חברי האתר בפורומי האודיו הרב ערוצי ו HTPC.
 בונוס

ומה הלאה?

פורמטים חדשים

אני מתאר לעצמי שגם לאחר קריאת המדריך במלואו עדיין נותרו לכם שאלות ללא מענה וביניהן השאלה בנוגע לפורמטים החדשים של Dolby TrueHD ו DTS-HD.

אז ככה, הפורמטים האלו אינם ניתנים להעברה ב S/PDIF היות ודרישות רוחב הפס שלהם גבוהות באופן משמעותי ממה שניתן להעביר ב S/PDIF. נכון להיום, רק לחיבור HDMI יש את רוחב הפס הנחוץ כדי העביר אותם כשהם מקודדים.

חיבור HDMI במחשב HTPC הוא נושא הדורש מאמר נפרד לכשעצמו. נתמצת כאן שכרגע העסק מאוד צולע. רוב היישומים דורשים גישור של ה S/PDIF ולכן תומכים רק בפורמטים המקובלים של AC3 ו DTS, חלק מהיישומים הם המרה מ DVI-D שלפי התקן המקובל אינו תומך בהעברת אודיו ומחשב גם זקוק לשתי יציאות HDMI אם אתם מתכוונים לחבר לו מסך ומגבר במקביל. החדשות הטובות הן שלקראת סוף שנה זו ותחילת 2009 יגיעו כנראה פתרונות מחברות כמו ASUS ו Auzentech שיקלו על המצוקה.

Dolby Digital Live ו DTS Connect

כפי שזכור לכם מהפרקים הקודמים, קיימות שתי שיטות להפיכת אודיו PCM דו ערוצי לאודיו רב ערוצי. השיטה הראשונה היא בהפעלת מקודד תוכנה S/PDIF Encoder ב ffdshow או AC3Filter והיא לא מומלצת עקב העומס על המעבד שהיא יוצרת והאפקטים המשונים שהיא מכניסה לפסי הקול. השיטה השניה היא דרך המגבר באמצעות הפעלת Dolby Surround Pro Logic II או DTS NEO:6.

קיימת שיטה שלישית הזמינה למי שיש לו את החומרה המתאימה בכרטיס הקול והיא מאפשרת הפיכת כל אודיו דו ערוצי ל Dolby Digital או ל DTS, היא כמעט שאינה גוזלת משאבים מהמחשב והיא מתאימה מאוד למשחקים.

כרטיסים התומכים בקידוד אודיו דו ערוצי לאודיו רב ערוצי בחומרה מבצעים זאת דרך קוד ייעודי שנרכש ברשיון ושצרוב באופן קבוע על מעבדי האודיו של הכרטיסים. תוכלו לזהות את אותם כרטיסים בכך שהם מפרסמים תמיכה ב Dolby Digital Live או ב DTS Connect. בפרק זה נלמד כיצד להפעיל פונקציות אלו במערכת ההפעלה Vista.

צריך להיות ברור לכם לפני שתתחילו בשינויים והגדרות שזה גם דורש חיבור למגבר ב S/PDIF ולא יעבוד עם מערכות רמקולים רגילות למחשבים שאינן כוללות מפענחים ל DTS או Dolby Digital.

שינוי התקן השמע במערכת ההפעלה: תחילה יש לשנות את התקן השמע  ממצב של יציאה דיגיטלית לרמקולים.

העברת בררת המחדל מיציאה דיגיטלית לרמקולים

לאחר מכן יש ללחוץ על כפתור ה Configure ולעבור למסך הבא שהוא הראשון מבין שלושה מסכים שבהם תידרשו להגדיר את תצורת הרמקולים שלכם. המסך הראשון יבקש מכם לקבוע מהו כמה ערוצי אודיו תרצו לשמוע.

בחירת מספר ערוצי האודיו

המסך הבא יבקש מכם להגדיר כמה רמקולים פיזיים יש לכם.

והמסך האחרון יבקש מכם להגדיר אילו מבין הרמקולים שלכם הוא Full Range – כלומר, מכיל אלמנטים לצלילים גבוהים, בינוניים ונמוכים.

הגדרת תצורת רמקולים

משם נשאר לכם רק לאשר את התצורת החדשה ולעבור להגדרות בדרייברים.

שינוי בדרייברים: אנו נשתמש כאן בלוח הבקרה של כרטיס Auzentech Xplosion אבל ההגדרות די דומות גם עבור כרטיסים אחרים המבוססים על רכיבים של Realtek.

בעיקרון כל מה שאתם צריכים לעשות זה לגשת להגדרות ה S/PDIF ולבחור באחת משתי שיטות הקידוד לפי ההעדפה האישית שלכם.

מרגע זה כרטיס הקול ילכוד את האודיו וימיר אותו ל DTS או ל Dolby Digital רב ערוצי באופן אוטומטי. 

אם אתם משתמשים ב ffdshow tryouts תוכלו להבחין שהצלמית של מפענח האודיו נעלמה לכם ממגש המשימות כשאתם מקרינים סרט או שומעים מוזיקה. זה נורמלי לחלוטין כי כרטיס הקול עוקף את הפענוח בתוכנה ומפנה את האודיו המקודד מחדש ישירות למגבר החיצוני.

כאמור, זה עובד פנטסטי במשחקים אבל אני לא הייתי ממליץ להשתמש בזה באופן קבוע מכמה סיבות:

  1. זה עלול לגרום למוזיקה להישמע משונה ולא טבעי.
  2. זה ינסה לקודד גם פורמטי אודיו רב ערוצי נוספים. כלומר אם בחרתם ב Dolby Digital Live ואתם מקרינים סרט שיש לו פס קול ב DTS הוא יומר ל Doby Digital והתוצאות יהיו מאוד רחוקות מלהשביע את רצונכם.
  3. ה Vista Media Center לא מסוגל להתמודד עם זה. אתם תקבלו הודעה שהוא לא מסוגל לנגן את הקבצים כי חסר לו קודק ולא תבינו מאיפה זה בא לכם היות ומחוץ ל VMC הקבצים מתנגנים נהדר.

כאן בעצם סיימנו את המדריך.

להמשך הדיון בפורום לחצו כאן.

 


7:00
  /  
30.10.2008
  
כתב: קלוד בן שאול

1