המדריך לכיול עם YES IMPACT בממיר יס

אחת השאלות הנפוצות ביותר בפורום הכיול ועיבוד התמונה באתר היא להסבר כיצד לכייל בעזרת ערוץ YES IMPACT ב-YES.להלן המדריך המלא ...

7:00
  /  
28.10.2008
  
כתב: עפר לאור
הקדמה

הקדמה 

לפני כמה שנים ישבנו והיינו מתוסכלים לגבי זה שאפשר לכייל כמעט כל מקור חוץ מאשר את ממיר היס שלנו. בשביל כיול נורמלי, דרוש תוכן ידוע – כזה שמאפשר לך להגיע לקצוות של דרישות המסך. ללא תבניות בדיקה "TEST PATTERNS" כאלה, כל כיול יהיה חובבני ותלוי בשינויים ותופעות רבות.

YES IMPACT הוא תוצר של עבודה ביחד עם יס ולא מעט לוביניג בכדי לאפשר זאת. כרגע יס מוגבלים במספר ה-TEST PATTERNS וכן בעובדה שמדובר בתבניות סטטיות ולא קטעי וידאו. עם זאת, ניתן בהחלט להשתמש בתבניות הללו לכיול מאוד ראשוני של המסך וללא צורך בשום ציוד נרכש נוסף.

נעבור כאן על תבניות הבדיקה השונות ונשוחח על מטרותיהן וטכניקת הכיול עבורם.

כתבנו כבר מספר כתבות על הנושא הזה בהקשרים שונים (כיול מדיה סנטר בעזרת יס אימפקט, כיול Contrast/brightness) אך בעצם מעולם לא עברנו על הטכניקה עצמה ומה צריך לעשות.

תחילה הסבר איך להגיע ל-YES IMPACT. לשם כך מגיעים לערוץ 144, ומשם חץ שמאלה ל "יס עד הבית" ואז חיצים למעלה עד שמגיעים ל-YES IMPACT ואז לוחצים OK.

לחיצה על OK ואתם שם:

כעת ניתן ללחוץ OK בכדי להגיע לבדיקת הסאונד של דולבי דיגיטל (לופ שכולל צלילים מרחביים, מפרומו של סרט LOTR אם אינני טועה) ואז לופ של רעש לבן שמסתובב בין הרמקולים ומאפשר לבדוק שכל הרמקולים מחוברים כהלכה ושרמת ה-SPL שלהם זהה.

ברגע שבוחרים באחד מה-TEST PATTERNS ניתן להשתמש בחיצים שמאל וימין בכדי לעבור בינהם.

CONTRAST / BRIGHTNESS

מטרת הכיול של Contrast / Brightness הוא להביא את המסך לכדי מצב אופטימלי. כלומר, שלא יהיה מצב שהמסך יכול להציג יכולות חזקות יותר שלא יתממשו, וגם ההיפך – שלא יהיו תכנים שיעלמו מעיני הצופים בשל כיול מוטעה.

לשם כך נבנה ה-TEST PATTERN הבא:

מדובר על מסך שכולל חצי לבן וחצי שחור (לוגו האתר במקור….).

בתוך כל איזור לבן או שחור נמצא לו עיגול שעוצמתו קרובה מאוד לקצה הלבן או השחור. בסך הכל מדובר על 4 עיגולים שבסופו של תהליך צריכים להיות ניתנים לראיה, אך רק בקושי.

כיול כזה צריך להתבצע אחרי שכל הפרמטרים שעלולים להשפיע עליו כבר נבחרו (טמפ´ צבע, DRE, APL, מצב MOVIE/CINEMA וכו´). רצוי לבצע את הכיול הנ"ל במצב צפיה אופייני (עבורי זה בחושך מוחלט).

מטרת הכיול כאן היא להביא את התמונה למצב קיצוני ככל הניתן. לכן, כדאי להתחיל עם CONTRAST ו-BRIGHTNESS במצבם האמצעיים. במצב זה צריך די בבירור לראות את כל העיגולים. במידה ולא ניתן לגרום לעיגול כלשהו להופיע בשום שלב, צריך להתעלם ממנו. מצב אחד שזה יכול לקרות הוא במסכי LCD מסויימים או בממירים מסויימים – ולרוב בגוונים הלבנים.

ברגע שרואים את כל העיגולים, יש להגביר את ה-CONTRAST עד לנקודה שבה העיגולים הלבנים נעלמים. במצב הזה צריך ללכת צעד אחורה ולוודא שרואים את העיגול כעת.

בשלב הבא, צריך לשנות את ה-BRIGHTNESS עד אשר העיגולים השחורים נעלמים. ברגע שהעיגולים נעלמים, צריך להחזיר את ה-BRIGHTNESS למצב שבו העיגולים בדיוק מופיעים.

על התהליך צריך לחזור שוב ושוב עד לכדי מצב שבו הורדה של BRIGHTNESS אפילו קלה שבקלים תגרום להעלמות העיגולים השחורים, והעלאת CONTRAST תגרום להעלמות העיגולים הלבנים.

צבע

כיול צבע

יש הרבה מאוד פרמטרים שצריך לכייל בצבע, רובם דורשים עין שמכירה את הגוון הנכון או ציוד מתאים.

לרוב האנשים אמליץ פשוט לעבור לטמפרטורת צבע "WARM" (או "LOW") שלרוב יהיה קרוב למטרה שלנו (נקודת הצבע 6500 מעלות קלווין).

עם זאת, עוצמת הצבע היא בעיה מסוג אחר. כיצד קובעים עד כמה עוצמתי הצבע צריך להיות?

לשם כך נעבור לתבנית הבדיקה השניה:

תבנית זו מורכבת בעצם משני מקטעים שונים. המקטע הראשון מיועד להוכיח שהכיול הקודם תקין. כל אחד מטווחי ה-APL השונים צריכים להראות בבירור. בשני הקוביות הקיצוניות ישנם עיגולים קטנטנים שצריכים להופיע.

דבר נוסף שנוח הוא לזהות שכל גווני האפור השונים הם באותה טמפרטורת צבע. אם קוביה אחת נראית כחולה, אחרת היא אדמדמה, ושלישית צהבהבה, סביר להניח שיש בעיית כיול טמפ´ צבע במסך.

בחציו השני של המסך ניתן לראות פסי צבע בגוונים משניים שונים. עם זאת, כולם (פרט לצבעי היסוד: אדום ירוק וצהוב) בעלי עוצמת כחול זהה לצבע הרקע. צבעי היסוד אינם כוללים את גוון הכחול ולכן צריכים להפוך לשחורים לחלוטין דרך הפילטר.

לפיכך, פילטר כחול (כגון זה שמגיע עם ערכת DVE או AVIA) יאפשר לכוון את רמת הצבע לרמה הרצוייה שבה אכן כל גווני המשנה הופכים לזהים דרך הפילטר.

כפי שניתן לראות, דרך הפילטר, במצב המכוייל, כמעט ולא ניתן לראות כחול בצבעי היסוד ועוצמת הכחול בכל האיזורים האחרים זהה בעוצמתו לזה של הרקע).

ניתן לשחק בעוצמת הצבע (לרוב נקרא SATURATION או COLOR) עד שמגיעים לשלב שבו ניתן להבחין בשינוי באחד או יותר מהפסים ביחס לרקע. עתה ניתן להעביר למצב הקיצוני השני שבו רואים הבדל. לרוב, הנקודה האידאלית היא בדיוק באמצע של שני מצבים אלה (במידה והכיוון עדין יותר, נסו להגיע קרוב ככל הניתן לנקודה האידאלית).

עבור מסכים מסויימים, מצב זה מעט עוצמתי מדי ועלול להיות בולט לרעה ולכן אם המצב האידאלי הוא מעט קיצוני (למשל +20) אל תקחו את האופציה הזו לקיצון גבוה מדי.

כיול TINT לרוב אינו נחוץ מכיוון שאין TINT אמיתי בשיטת השידור PAL אשר בשימוש בישראל. עם זאת, יש מסכים שבכל זאת מאפשרים זאת. שינוי ב-TINT עלול לגרום לפסים מסויימים להפוך לכהים בעוד שאחרים הופכים לבהירים. גם משחק קל בכיול PRIMARIES ו-SECONDARIES עלול לגרום לתופעה דומה. חשוב להגיע קרוב ככל הניתן למצב שבו הפסים השחורים שחורים ככל הניתן והכחולים לקרובים ככל הניתן זה לזה ולגוון הרקע.

בדיקות נוספות

גיאומטריה

לרוע המזל, גם הציוד המשדר וגם הממיר לרוב מתערבים בתוכן וגורמים ל-OVERSCAN. משמעות הדבר היא שה-TEST PATTERN הזה אינו מגיע לצרכן כפי שהוא משודר בדיוק. עם זאת, המקור מדוייק, והציוד שבדרך (לרוב זה הממירים) הם אלה שגורמים לכך.

 תבנית בדיקה זו מיועדת למסך רחב ומסמנת את ה-OVERSCAN ביחס לסיגנן המקורי. העיגולים מתוכננים להיות עיגולים מושלמים (ניתן למדוד זאת במידה ויש צורך). הפסים האדומים מראים את שטח המסך 4:3 ומשמשים עבור מסכים שמאפשרים זום כלשהו.

תבנית הבדיקה של 4:3 תיראה מעוותת כאשר היא מוצגת על גבי מסך 16:9. במצב זה אפשר לבדוק את יכולות המסך בתחום ה-ASPECT RATIO (או במצב 4:3 או במצב WIDE / PANORAMA וכו´).

תבניות לבנות

שתי התבניות הבאות מיועדות לבדיקות SPYDER TV הפשוט. בגדול מדובר בריבוע לבן על רקע שחור ועל ריבוע לבן על רקע כחול (הלבן במקרה זה אינו 100IRE אלא באותה עוצמה כמו הכחול שעוטף אותו).

למי שאין ציוד בבית, ניתן להשתמש בריבוע הלבן לבדיקות צריבה, למשל. ניתן לשים את התבנית לכמה דקות ואז לעבור למסך אפור (האחרון ברשימה) ושם לראות אם התבנית "נצרבה" זמנית.

עם פילטר כחול נקבל בדיקה ודאית לגבי עוצמת הצבע.

שתי התבניות הבאות הן בעצם 30% APL ו- 70% APL.

מטרתן היא לעזור בכיול טמפ´ צבע מדוייקת יותר. עם זאת, בשל העובדה שכיום מרבית התצוגות משתמשות בסוג של קונטרסט דינמי, הן פחות אפקטיביות משהיו כאשר הן תוכננו. מה שבעצם חסר כאן זה מסך לבן ב-100% APL, ובנוסף כ-4 רמות APL שונות כריבועים על רקע שחור.

לצערי לא ניתן היה לבצע זאת מתוך חוסר מקום בלויין (זה מה שהוקצה לנו וזהו).

עם כל החסרונות (הייתי גם רוצה לראות תבניות כיול עבור SHARPNESS, לדוגמא), מדובר בהחלט על כלי שימושי מאוד וכזה שמשמש אותי בכל מסך שאני בוחן בבדיקה של תכני יס. חשוב לציין שכיול זה אינו הכיול המוצלח ביותר שניתן להשיג במסך (כיול עם ציוד מתאים ובדיקות נוספות) ושהוא תופס אך ורק עבור כיול ממיר יס. עם זאת, זו פשרה מצויינת עבור מרבית האנשים שזקוקים לנקודת התחלה לשם כיול מינימלי ומסתפקים בכך.

בהצלחה בכיול!

לתגובות ושאלות בפורום, לחצו כאן


7:00
  /  
28.10.2008
  
כתב: עפר לאור

1