סאבוופר RBH MS-10.1

סאבוופר לא מתאים לכל אחד. יכול להיות שזה עניין עקרוני, או שפשוט לא מרגישים צורך, אבל מה קורה כשרוצים להוסיף ...

6:00
  /  
12.10.2008
  
כתב: איתי חזום
הקדמה

הקדמה

אז סאבוופר קטן או גדול? כמו שכבר אמרתי, בתחום הזה גדול יותר = טוב יותר. שלא תבינו אותי לא נכון, גם פה אפשר לפספס, אבל אני יוצא מתוך נקודת הנחה במשפט הקודם כי הכל נעשה כהלכה. הרבה מתעלמים מסוג התיבה ורק מתרכזים בנתונים כמו עוצמת המגבר או גודל הדרייבר, האם התיבה היא Sealed, Ported או Bandpass (יש כמה סוגים), או Passive Radiator, או Transmission Line, או Horn, ואפשר להמשיך… לכל תיבה יש יתרונות וחסרונות, וכל סוג תיבה יכול להיעשות בצורה לא טובה.


סאב גדול או קטן?

תמיד היה נהוג לומר (ובצדק) שתיבות Ported עדיפות על תיבות סגורות, זה מתבטא בעוצמת התדרים הנמוכים ורמת העיוותים – ועובדה שרוב הרמקולים מגיעים עם תיבה כזו. העניין הוא, שבשנים האחרונות חלה התקדמות בתחום הדרייברים לסאבוופרים, וכיום ישנם דרייברים שמסוגלים להוציא ביצועים נאים גם מתיבה סגורה קטנה, אבל זה למאמר אחר…

היום אנחנו הולכים לדבר על ה MS – 10.1 מבית RBH. דגם יותר קומפקטי מרוב ההיצע שלהם, שכולל דגמים גדולים בתיבת Ported, רק שכאן מדובר על תיבת Sealed מסוג מעט שונה.


RBH MS-10.1

היצרן והנתונים

קצת על היצרן

RBH קרויה על שמו של Roger B. Hassing, קיימת משנת 1976 ומזוהה בעיקר עם הוופרים הכסופים אשר מככבים כמעט בכל הרמקולים שלהם ומבחר גימורי העץ הרחב שלהם (עד שלושים סוגים לסדרות הדגל). החברה מכסה מגוון רחב של סוגי רמקולים החל ממדפיים/רצפתיים ברמות שונות (כולל כאלו בגובה 2.3 מטר), דרך סאטלייטים קומפקטים ועד רמקולים להתקנה בתוך/על הקירות והתקרה. מבחינת סאבוופרים ישנם 11 דגמים, בגדלים שונים, כולל כזה שמיועד להתקנה בתוך הרצפה/תקרה. סדרת הדגל כוללת גם אופצייה לסאב פאסיבי (ללא מגבר). כיום החברה ממוקמת ביוטה שבארה"ב, בקומפלקס שמכסה יותר מ 4300 מ"ר.

ה MS-10.1 אינו סאבוופר סטנדרטי במובן במילה. מדובר על סאב קומפקטי בעל שני וופרים 10 אינץ´ (אחד מלפנים ואחד מלמטה) בתיבה שבמבט ראשון נראית Ported, אבל אז שמים לב שהפורט מצויד בפלאג מספוג אשר כולל חור במרכזו וממוקם בתוך הפורט עצמו. השילוב של הפורט הרגיל והפלאג יוצר מה שנקרא  Aperiodic Vent –  שיטה שמיועדת להשיג אפקט של תיבה סגורה גדולה בתוך תיבה בעלת נפח קטן. שחרור עדין של האוויר בתוך התיבה, כביכול מעלה את אפקט "הקפיציות" של הוופר (פחות התנגדות של האוויר בתיבה), ועל ידי כך יוצר עקומת היענות ועכבה שטוחות יותר.

נתונים טכניים

  • סוג תיבה: פתוחה מסוג Ported עם Aperiodic Vent.
  • תחום תדרים: 27-180Hz +-3dB
  • מגבר פנימי: 250 וואט RMS.
  • דרייברים: שני וופרים 10 אינץ עם ממברנה מאלומיניום.
  • קרוסאובר: 50-160Hz (ניתן לכיוון).
  • גימור: שחור.
  • מידות: רוחב 330 מ"מ, גובה 375 מ"מ, עומק 445 מ"מ.
  • משקל: 20.5 קילו.
  • מחיר: 899$ + 214$ עבור משלוח.
  • אחריות: שנה.

  

מבט אחורי

מלמעלה למטה:

  • Line in – כניסה מוזהבת עבור סיגנל ה LFE מהרסיבר/מעבד קול.
  • Line out – יציאה מוזהבת נוספת, אשר תשמש לרוב עבור שרשור לסאב נוסף.
  • מתג הפעלה – לא פעיל, פעיל תמידי או הדלקה אוטומטית בעת קבלת סיגנל.
  • מתג קרוסאובר – מפעיל או מבטל את הקרוסאובר (שימושי כאשר לרסיבר יש קרוסאובר משלו).
  • מתג ווליום – שולט בווליום.
  • מתג קרוס – שולט בנקודת החיתוך שממנה הסאב עובד.
  • מתג פאזה – שולט בפאזה של הוופר יחסית לרמקולים הקידמיים. בשונה מרוב הסאבוופרים, שכוללים רק שני מצבים, פה ישנו כפתור וסת אשר מאפשר דיוק גבוה יותר.
  • High level in – עבור רסיברים/מגברים ללא יציאה ייעודית לסאבוופר.
  • High level out – יציאה לרמקולים שרוצים לחתוך מהם את הבאסים במידה ואין קרוס ברסיבר. היציאות חותכות את הרמקולים ב 100hz ועובדות אך ורק אם משתמשים ב High level in.
  • בורר מתח – לבחירה בין 115V ל 230V.
  • שקע חשמל – כולל שני פינים (ללא פין אדמה).
איכות בנייה

איכות בנייה

  • מדובר על תיבה קטנה עשויה מ MDF, קלת משקל יחסית, עם פינות מעוגלות וגימור בצבע שחור "מחוספס" במקום גימור עץ אשר מקובל כגימור ברוב הרמקולים. מרחוק לא מבחינים בחספוס והוא נראה עמיד לפגיעות ושריטות. התיבה אינה כוללת מילוי צמר כלשהו, אבל היא כן מרופדת בדפנות בעזרת ספוג אקוסטי.

  • הוופרים מותקנים בצורה שקועה כאשר המסגרת אינה בולטת כלפי חוץ ומוברגת ישר לעץ. לוופר התחתון אין כיסוי (אין צורך), ולוופר הקידמי ישנו גריל מאסיבי (ניתן להסרה) ממסגרת עץ עבה, באותו הגימור של התיבה ובמקום בד ישנה רשת ברזל, ששוב מעידה על עמידות גבוהה לפגיעות פיזיות.
  • מאחורי התיבה ממוקם המגבר שגם הוא מותקן בצורה שקועה, בעל גימור כסוף במקום השחור האופייני וכולל צלעות קירור אשר בולטות החוצה. מבפנים המגבר אינו כולל כיסויי אשר מפריד את האלקטרוניקה מהתיבה. לאחר מספר שעות שימוש המגבר היה מעט חם למגע.
  • ה Port ממוקם בצד, כולל קצוות מעט מעוגלים כלפי חוץ, עשוי מפלסטיק מבחוץ, אבל בתוך התיבה ההמשך של הצינור עשוי מקרטון. ה Port מסתיים מעט קרוב מדי בתוך התיבה לטעמי, אך מכיון שלא מדובר פה על תיבת Ported רגילה, אפשר להתעלם.
  • הוופרים סטנדרטיים למדי והממברנה העשויה מאלומיניום נאה למראה. הסאב הגיע לראשונה עם וופר קידמי פגום, אשר השמיע רעשי חיכוך בזמן העבודה, אך מייל זריז לחברה וחיש קל נשלח וופר תחליפי.
  • בבדיקת רעשי עבודה עם גלי סינוס לא נתגלו רעשי דליפות אויר, אבל בעוצמות ממש גבוהות האויר שיוצא מהפלאג משמיע רעשים. יחד עם הרמקולים הקדמיים לא מבחינים בזה.
מדידות

מדידות

כמו שכבר הזכרתי בביקורת שנערכה ל Axiom EP350, החדר בעל השפעה גדולה על התוצאה המתקבלת וכיום אנחנו גם הולכים לראות דוגמא להשפעה זו בגרפים.
עוד אספקט של החדר נקרא Room Gain בו נפח/מבנה החדר משפיע על התדר הכי נמוך אליו מגיע הסאב וגם על העוצמה המתקבלת יחסית לסביבה פתוחה. ברגע שמצמידים סאב לקיר, אנחנו מקבלים (בתאוריה) תוספת של 3dB לעוצמה, וברגע שאנחנו מניחים אותו בפינה, אנחנו מקבלים עוד 3dB תוספת.

במדידות שלנו נעשה שימוש בתוכנת Truerta – זוהי תוכנת ספקטרום אנלייזר פשוטה, שתשמש אותנו לביצוע מדידת עקומת ההיענות של האקסיאום מתדר 200hz ועד 10hz (אפשר גם למדוד עד 20khz אם רוצים, או כל תחום אחר).

המיקרופון שישמש אותנו הוא מתוצרת IBF Akustik מגרמניה. כולל קובץ כיול (בו משווים את המיקרופון הזה למיקרופון רפרנס שטוח) , ומגיע עם פרה תואם שמספק לו מתח עבודה. הפרה מתחבר לכניסת ה line in במחשב.

מציבים את המיקרופון איפה שרוצים (בדר"כ נקודת ההאזנה), מזינים לסאבוופר sweep של גל סינוס מהתדרים הנ"ל והתוכנה רושמת את הגרף בזמן אמת, כאשר כל שורה בגרף מסמלת 1dB. מדידות כאלו כוללות את כל ההשפעות של החדר ולכן ביצעתי גם מדידות ממרחק 1 ס"מ על מנת לתת גרף אשר פחות מושפע.

המדידות התבצעו בחדר במידות: 4.5 מטר אורך, 3 מטר רוחב, 2.7 מטר גובה.

הגרפים כוללים את הקרוסאובר של הרסיבר אשר חותך את הגבוהים מ 100hz.

עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר
קיימים שלושה גרפים:

  1. עם פלאג (קו סגול): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 52hz. סה"כ גרף די אופייני לתיבה סגורה ללא פיצוי EQ בחדר הספציפי.
  2. בלי פלאג (קו ירוק): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 54hz. ללא הפלאג העוצמה יורדת בקצב מהיר מתחת ל 60hz ועולה מעל ל 60hz. התיבה בהחלט לא תוכננה כ ported.
  3. פורט סגור (קו צהוב): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 50hz. ניסוי שלי לראות כמה הבדל יש בין התיבה במצב סגור למצב Aperiodic. התאכזבתי לראות שאין כמעט הבדל.

עקומת היענות מול הוופר הקידמי במרחק 1 ס"מ
קיימים שלושה גרפים:

  1. עם פלאג (קו סגול): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 47hz. הפעם החדר פחות משפיע, והגרף יותר חלק.
  2. ללא פלאג (קו ירוק): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 57hz. נראה יותר גרוע מהגרף בנקודת ההאזנה. השקע ב 42hz מעיד שזו נקודת הכיוון (tuning) של הפורט.
  3. פורט סגור (קו צהוב): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 45hz. שוב, הסאב יורד מעט יותר נמוך דווקא כשהפורט סגור לגמרי.

עקומת היענות במיקומים שונים של הסאב בחדר

גרפים אשר מיועדים להראות עד כמה משפיע החדר על הסאונד בתדרים נמוכים וכמה חשוב המיקום שאנחנו בוחרים לסאבוופר. (הגרפים פוצלו כדי להפחית את העומס הנראה לעין)


פינה A של החדר.


פינה B של החדר.

ביצועים

סטריאו   

אצל חלק "מחובבי האודיו" קיימת הדעה שסאבוופרים שמתאימים למוסיקה (אין כזה דבר) בדר"כ יבואו עם דרייברים קטנים יותר מ 12-18 אינץ´, ויותקנו בתיבת Sealed כי זו תיבה בעלת תגובה יותר "מהירה". אני לא אכנס לאם זה נכון או לא, אבל אני כן אציין שה RBH די מתאים לקריטריונים הנ"ל.

מכיון שהדגם הזה אינו מיועד לרדת ממש נמוך, הוספתי גם כמה קטעים עם יותר דגש על באסים מעל ל 40hz.

                                                          

                                                          

היהודים – תשחק אותה: (רוק ישראלי. קיק באס ב 37hz)
ה RBH דווקא לא התקשה פה ונתן קיק יפה 7.5/10.

Renholder – Now I Know: (קטע קצר מהפסקול של הסרט Underworld. דגש עיקרי ב 22hz)
הקטע פה היה די מבוזבז, שכן כל המסה היא בתדרים מאד נמוכים. 5/10.

Sade – Cherish the day: (שיר מהאלבום הרביעי של ההרכב. קיק באס ב 34hz)
אמנם לא הרגשתי את הקיק בבטן, אבל בסה"כ עבודה טובה 7/10.

Apparition de l´ֹglise ֹternelle Olivier Latry: (קטע אוגב עם רצועה רחבה, שנמצאת באיזור ה 16-100hz)
לשמוע את הפתיחה של הקטע הזה ללא הפדאלים המאד נמוכים זה די חסר טעם, ומרגיש פחות עוצמתי 5/10.

Yello – Get on: (קטע אלקטרוני של הצמד השוויצרי. דגשים ב 28hz, 40hz, 80hz)
היה חסר לי העומק, אבל ה RBH הפיק את הבאסים הגבוהים יפה 7/10.

Cristian Paduraru – Sacrifice theme: (צ´ילאאוט שקט עם sweeps מ 60hz עד ל 10hz)
הירידות של הבאס פה מאד נמוכות, וצריך סאב מתאים 6/10.

                                                      

                                                     

Tiga – High School/Jamaican Boa: (אלקטרוני קצבי של DJ קנדי. קיק באס ב 40hz)
גם בווליום חזק הסאב לא התקשה, ועשה עבודה טובה 8/10.

Kyro – Secret of your smile: (קטע לאונג´ בטמפו נמוך, עם דגשים משתנים מ 17-100hz)
אמנם רשום שהקטע יורד ל 17hz, אבל זה רק פה ושם, ורוב המסה מעל ל 30hz. ה RBH למרות שאינו יורד ממש נמוך נשמע דווקא סביר לגמרי 7/10.

Massive attack – Protection: (קטע טריפ הופ של ההרכב הבריטי, ביט ב 53hz)
קטע יפהפה בביצוע הסולנית של EBTG. הסאב לא הזיע ועשה עבודה טובה 8/10.

Patricia Barber – Gotcha: (קטע ג´אז חי, עם רצועה באיזור ה 40-100hz)
קטע מצויין של הזמרת האמריקאית, עם באסים שחלקם "מלטפים" למדי. לא התאכזבתי 8/10.

קולנוע ביתי  

זה שסאב מסויים לא יורד לתדרים אולטרא נמוכים, לא אומר שאין לו מה לחפש בקולנוע ביתי. יתרה מכך, ישנם כאלו שדווקא מעדיפים יותר את הקיק של באסים גבוהים ופחות את העומק.

Iron man
מי שטרח לראות את הסרט עד הסוף (אחרי הכתוביות), היה רואה שישנה הצצה חטופה למה מתוכנן בסרט הבא (רמז, סמואל אל ג´קסון) ואני אישית דווקא לא משוגע על הרעיון… טוב אם כך שאני מבסוט מהסרט הזה שכולל באסים מפה ועד מחר. ה RBH דווקא עשה עבודה יפה, שכן האפקטים בסרטים מכסים רצועה רחבה למדי של תדרים. אהבתי את הקטע עם ההקדמה לטיל "היריחו", וקצת פחות את הצעדים של החליפות הגדולות.

 

Terminator 2
קלאסיקת אקשן מהונדסת מ א´ עד ת´. הראשון גם היה מצויין, אבל הפסקול שלו לא עושה את "זה". השוט גאן (או סוג של) שארנולד משתמש בו רוב הסרט, מורגש בחזה אך רק מעט. כנ"ל המטול רימונים, אבל ללא הויברציה הזו באויר שאני אוהב. הפיצוץ של קומפלקס סייברדיין פחות הרשים.

 

 

Die Hard 4.0
בסדר, אז ברוס כבר לא צעיר, אבל לא נראה לי שזה הפריע לו בסרט הזה… בסצינה בה מנסים לראשונה לחסל את הגיבורים, היריות קיבלו פאנץ´ מצויין. בסצינת המנהרה פיצוץ המסוק עשה הרבה רעש, אך לא ממש מעבר לזה. פיצוץ מרכז החשמל היה יותר מרשים.

 

 

סיכום

סיכום

ה MS-10.1 הוא סאב יחסית קומפקטי שבתאוריה בא לעשות מה שסאבים גדולים עושים. השימוש בתיבה מסוג Aperiodic מסמן אותו כיוצא דופן בים תיבות ה sealed/ported ולמרות שבמדידות לא ראיתי הבדל בין שימוש בפלאג המצורף למצב sealed, אני עדיין רואה בזה יוזמה ברוכה ורצון להבליט את ה MS-10.1 מעל לסאבוופרים אחרים בשוק.
הדגם אמנם מוצע אך ורק בצבע שחור, אך מימדיו הקומפקטים מקלים על מלאכת ההסתרה והמיקום. מי שרוצה תמיד יכול ללכת על הדגמים מסדרת ה Reference או Signature אשר מציעות מגוון רחב של גימורים והתאמה לחדרים גדולים מהממוצע.
איכות הבניה של ה MS-10.1 היא מצויינת וישנה גם נקודת זכות – למי שיש ילדים או בעלי חיים, שאוהבים להתעלל ברמקולים, יהיה להם מעט יותר קשה למעוך את הוופר עם הגריל המתכתי.
ה ms-10.1 לא יורד נמוך במיוחד, אבל לא לחשוב שרמקולים קידמיים (שמפיקים באסים דומים) יכולים להוות לו תחליף. כסאב ה RBH נותן את הגמישות המאד חשובה במיקום, מוריד את העומס מהרמקולים הקידמיים, וכמובן – נשמע יותר חזק ונקי בעוצמות גבוהות.

ציונים

  • עומק – 5
  • דיוק – 8
  • איכות בניה – 8.5
  • גימור – 8.5
  • תכונות – 8

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Mr. Daren B. Egan from RBH Sound who supplied us with the sample unit we used for this review


6:00
  /  
12.10.2008
  
כתב: איתי חזום

1