מבחן רסיברי על, פרק א´ – אונקיו 905

איתי בכר מתחיל סדרת מאמרים חדשה - הלא היא מבחן רסיברי העל בישראל. הרסיבר הראשון ברשימה, לא אחר מאשר ספינת הדגל של ...

7:00
  /  
16.09.2008
  
כתב: איתי בכר
הקדמה

פעם, בשנת 1976, התפעלתי מאד מהתאורה הסגולה של הרסיבר החדש של סבא שלי.

פאנל תחנות הרדיו, עם מחט הפרספקס השקופה, היה מואר בתאורה סגולה, ולצידו שני חלונות עם מחטי ווליום, גם הן צפות באור הסגול המהפנט.

סיבוב של גלגל התחנות גרם למחט לצאת לשייט איטי ואחיד במהירותו לאורך מספרי ההרץ של תחנות הרדיו, עד שלבסוף איבדה את התנופה ונעצרה ברכות. איכות הסאונד היתה משהו שלא הכרתי. מחובר לזוג רמקולים של מורל, הסאונד שהמערכת הזו הפיקה, היה חוויה מדהימה.

בלי שידעתי זאת, התמכרתי!

מאז עברו כמה רסיברים בביתי, כשהאחרון שבהם, דנון 3808, שומר על השלהבת בכבוד. מ 76, קיבלנו סאונד היקפי, מיתוג ווידאו, תיקון תדרים לפי החדר, דולבי דיגיטל, DTS, תמונה וסאונד HD, ניגון קבצי מוזיקה מהמחשב, תקן THX, רדיו אינטרנטי, ואיכות סאונד שלא מביישת אולמות קולנוע.

קטגוריית רסיבר-העל, או ספינת הדגל, היא המקום בו היצרן מראה לנו ממה הוא עשוי. ללא התנצלויות, וללא תרוצים. המכונות גדולות וכבדות, תג המחיר בסטרטוספירות הגבוהות, זהו המוצר הטוב ביותר שהיצרן  יודע לעשות. מזוית אישית, תמיד סיקרן אותי לדעת איך נשמע רסיבר-על, האם הוא יפיל אותי לריצפה בקולנוע ביתי, ויתחרה בכבוד במערכת סטריאו יעודית?

השחקן הראשון שנכנס לאצטדיון האולימפי מגיע אלינו מבית אונקיו, ה TX NR905.

זה הדגם הגבוה ביותר של החברה, לפני דגם ה 1000/5000 ששם אונקיו יצאה ברעיון הרסיבר המודולרי עם כרטיסי ההרחבה,  ולפני מותג העל של אונקיו – אינטגרה. כלומר, מדובר בעצם ברסיבר ביניים פלוס.

תכנון ועיצוב

עיצוב

 עיצוב המכשיר סולידי ונקי, עם חלק תחתון זוויתי, וכפתור ווליום גדול המוקף באור כחול נאה, הניתן לעמעום יחד עם כל התצוגה הקדמית.

עיצוב רסיברים החל להשתפר לאחרונה.  בזמנו הרמן קרדון היו בין היחידים שהצליחו לתת לנו קופסאות אלגנטיות, היום יותר ויותר יצרנים זונחים את מראה מכשיר הקשר הצבאי לטובת חזות מודרנית ונקייה. 

לא הייתי נותן לעיצוב של אונקיו פרס ראשון, כפתור הווליום קצת בולט וגבוה מדי ושובר את הסימטרייה של החזית, אך עדיין מדובר על מכשיר מרשים ונאה מאד.

איכות הגימור מעולה, הכל עשוי ממתכת איכותית, כפתור הווליום מגיב ברכות לסיבוב, והדלת הקדמית נפתחת בקלות, ויורדת ברכות למצב הפתוח שלה. מאחוריה נמצאים כל אמצעי השליטה והחיבורים הקדמיים המקובלים, היה ואיבדתם את השלט, כולל הרחבות כגון מחבר USB וכפתור כיבוי מלא.

מאחור נמצא פאנל חיבורים מסודר ונוח להתמצאות. חיבורי הרמקולים הצבעוניים (לפי תקן THX) נמצאים בשורה אחת, דבר המקל מאד על החיבור. ל 905 יש 4 כניסות HDMI, שזה מתחיל להיות צפוף. אצלי ה 4 נתפסו כבר היום, מה שלא משאיר מקום להתרחבות בשנה שנתיים הקרובות.  (פליסטיישן 3, HTPC, TVIX, ונגן BR/יס HD). אם נמשיך לסרוק את המצאי בפאנל האחורי, אפשר לציין 5 כניסות אודיו דיגיטליות, טריגר לזון 2, יציאת חשמל אחת, חיבור לשליטת IR, ואם יש לכם עד ציוד של אונקיו, תוכלו להנות משליטה קלה יותר במערכת בעזרת חיבור ה RI של אונקיו.

2 יציאות ה HDMI הן יתרון (אחת למקרן ואחת לפלזמה), אך כדי לבחור איזה מהן פעילה יש להכנס לתפריט, כפתור יעודי בשלט היה עדיף. בדגם האמריקאי תוכלו להינות מרדיו HD, XM וסיריוס. אנחנו נסתפק ב FM/AM…
אם לחוץ לכם לחבר את האייפוד לרסיבר, אונקיו מיצרת מחבר יעודי.

 

הגדרות וכיול

כיול

כיול המכשיר פשוט מאד ונהיר, אין צורך בהשלמת ידע מהספר. התפריטים מאד ברורים וקלים להבנה. משהשלמתם את החיבור הפיזי של המכשיר, התישבו מולו והתחילו בכיוון. אני נוהג לסמן את הכבלים עם מדבקה קטנה כדי שאדע כל כבל מה תפקידו, ובמקרה הצורך, עושה שרטוט קטן של מה מחובר לאן בפאנל האחורי, לקראת עבודת הכיול, כדי שלא אצטרך לקפוץ לאחורי המכשיר ולהזכר מה מחובר למה.

לכל כניסה ניתן לתת שם בעצמכם, ולכוון לא מעט פרמטרים. בנושא הווליום, ניתן לכוון ווליום בעת הדלקה, את עצמת ה mute (כווליום נמוך מאד למשל), ווליום מקסימלי (טוב כנגד החרשות) ואונקיו גם מאפשרת לכוון לכל כניסה את עצמת הווליום הפרטית שלה, IntelliVolume. כלומר, עם יש מכשיר רועש או שקט במיוחד, ניתן לכייל אותו לווליום ההתחלתי הרצוי.  לכל כניסה ניתן לקבוע את מצב האודיו שהיא תמיד תתחיל איתו, למשל כשבוחרים TV, ניתן לבחור בפרולוג´יק 2 כברירת מחדל.

אנחנו כבר עמוק בתוך מהפיכת ה HDMI, מה שאומר מיתוג ושדרוג (Upscale) של כל אותות הווידאו הנכנסים לרסיבר, לרזולוציה שתבחרו, ויציאה של כבל אחד (או שניים) לאמצעי התצוגה שלכם. ה 905 מעודכן ל HDMI 1.3a ותומך ב 1080P, דרך מעבד הווידאו HQV Reon-VX שלו. הרסיבר תומך ב xvYCC, כלומר ב 0-255 צבעים, בנוסף ל 16-235 המוגבל. תלוי באמצעי התצוגה שברשותכם.

היום לכייל זה אומר Room Correction אוטומטי, מה שמיתרגם להצבת המיקרופון בעמדת ההאזנה שלכם, לחיצהעל כפתור ה start ואז להתגנב על קצות האצבעות החוצה מהסאלון, כדי לא להפריע למערכת לכייל את עצמה. מערכת ה Audyssey MultEQ XT מיושמת באונקיו בצורה פשוטה וברורה להפעלה.

לאחר שהיא מסיימת לייצר רעשים נוראיים מכל שמונת הרמקולים (דאגו שאתם והג´וקים לבד בבית), היא לוקחת לעצמה כ 10 דקות ארוכות של חישובים עד להודעת ההרגעה – המערכת כוילה בהצלחה.

בשלב זה מומלץ, לפני שאתם מזמינים את בני הבית לבוא ולשמוע את הפלא החדש, לעבור על ההחלטות השונות של הכיול האוטומטי. אני מצאתי שלמרות שבכל הרמקולים המערכת דייקה במרחקים על הסנטימטר, המרחק לסאב היה לא נכון, ולרמקול הסנטר נקבע חיתוך תדר גבוה מדי. לאחר התערבות ידנית, המערכת למעשה מוכנה לפעולה. כנראה כדי לשמור על פשטות, ב 905 אונקיו לא נותנים למשתמש לצפות בגרפים שהאודיסי מיצרת, אך ניתן לכוון ידנית את התוצאה, אם כי בצורה לא אינטואיטיבית שגרף ויזואלי מאפשר. יש אפשרות לנטרל את האודיסי אם חשקה נפשכם לחזור למצב המקורי, אני מצאתי את התוצאה מצוינת. שוב, כפתור בשלט לשליטה בתיקון חדר, יכול להיות מאד שמיש.

הפעלה

הפעלה

השלט של ה 905 גדול ויעיל, פרט לעובדה שתאורת הלילה שלו לא עוזרת לבחור מקור/כניסה בחושך המוחלט של צפייה בסרט, כי אלה מסומנים כמדבקה ליד הכפתור המואר ולא על גביו!… השלט מאד סימטרי, בלי רמז ללמעלה/למטה, והרבה פעמים מצאתי את עצמי מחזיק אותו הפוך. גודלו הפיזי מרתיע בתחילה אך מתברר כנוח מאד. הכפתורים גדולים ומרוחקים אחד מהשני בצורה מספקת.
אשמח אם מישהו מהיצרני הרסיברים יתקשר אלי וישאל אותי מה חסר לי בשלט. אני אישית אשמח לכפתור ווליום נפרד ופרטי לסאבוופר, הדלקה וכיבוי או שליטה כלשהי במצבי תיקון החדר, וכמובן תאורה אחורית לכל הכפתורים. אבל היות והם לא התקשרו עד היום, נסתפק בשלט החכם שלנו… קצב הפיתוח של הרסיברים מהיר יותר ממפעלי יציקת הכפתורים לשלטים רחוקים כנראה…
הרסיבר נדלק די מהר, ומגיב לפקודות השלט כמעט מיד, לא אחרי כמה שניות כמו בדנון 3808 שלי. הדבר מקל על שילוב האונקיו ב activity בשלט החכם שלכם. ה 905 נמצא כמובן במאגר המידע של לוג´יטק, והוספתי אות לשלט ההרמוני 1 שלי.

שינוי עצמת הרמקולים מתבצע בקלות בזמן הצפייה, כמו גם דפדוף דרך כל אופציות ה DSP הרבות שהרסיבר מציע. בתור רסיבר THX Ultra 2, מדובר בהרבה אופציות. האונקיו מאפשר לכם לבחור בקידוד THX, או בקידוד הבית שלהם, Neural 7.1 מהשלט, ללא צורך להכנס לתפריטים.

תצוגה 

התצוגה הקדמית גדולה ובהירה מספיק לקריאת שם המקור/כניסה, אך כמו בכל הרסיברים שנתקלתי בהם עד היום, פיצפונת ולא שמישה אם תרצו לראות כל פרט אחר שהיא מראה, מספר ערוצים פעילים למשל. נתונים אלה ואחרים קטנים מדי להבנה ממרחק ישיבה של 3 מטר, ורק ע"פ המיקום שלהם, יש סיכוי להבין מהם. (רסיברים צריכים להגיע עם משקפת…) . בדנון המצב קצת יותר טוב עם הגרפיקה הזו.  נקודה לזכות אפשר לציין שנדלקת נורית קטנה כשמתקבלת פקודה מהשלט, סוג של פידבק שמאשר שיש פעילות, ושינוי הווליום מופיע ע"ג התצוגה שלכם ב On Screen Display, גם דרך ה HDMI.

כיאה לרסיבר מסידרה גבוהה, ניתן ב 905 להגדיר עד 3 איזורי שמיעה, אישית, לא מצאתי לזה שימוש, אולי יום אחד כשאעבור לוילה עם מפלסים אתעניין בזה. יש להניח שאם אוכל להרשות לעצמי ווילה עם מפלסים, אעדיף רסיבר לכל חדר ולא שמישהו בחדר אחר ישנה לי את הווליום… בהתאם לאופנה הרווחת, אותם ערוצי הגברה פנוים ל Bi-Amp אם תרצו.

רשת

אחד השיכלולים שנכנסו לרסיברים לאחרונה הוא יכולת ניגון קבצי מוזיקה שנמצאים על הרשת הביתית שלכם. גם ל 905 אפשרות כזו, ולאחר שהתיאשתי מלהבין מה זה IP DNS או mac adress (אין לי מק, מה הם רוצים?), עזבתי את הוראות היצרן לעבוד עם media player של ביל גייטס, התקנתי את תוכנת השיתוף Tversity, והרסיבר זיהה מיד את הרשת שלי ואת תיקיות השיתוף שהגדרתי בתוכנה.

למרות שה 905 לא תומך בפורמט העולה FLAC, שמחתי לראות שהניגון התאפשר כי Tversity הנחמדה ממירה את הקבצים ל WAVE. את העיברית הרסיבר כמובן לא זיהה, כמו גם חסר יכולת להראות תמונת cover של הדיסק. בקשה מוגזמת היום, ביחוד בגלל שהתצוגה הקדמית של הרסיברים עדיין עובדת בשיטת הלדים. רדיו אינטרנט גם הוא נתמך, כמו גם ניגון קבצי אודיו מכונן USB. פרט קטן אך חשוב, ניגון מהרשת וניווט בתיקיות המוזיקה שלכם מתאפשר באונקיו מהצג הקדמי של הרסיבר בלבד, ללא צורך במסך/מוניטור, מה שמעלה את הסיכוי שאכן תרצו להשתמש בזה.

יכולות מתקדמות 

לרסיבר בעל תקן THX יש תכונת Re-eq המיועדת לרכך את הטרבל בסרטים, כאן אונקיו כן נתנו כפתור פיזי בשלט. אישית מצאתי שאין הרבה שימוש בתכונה זו, עקב כי תיקון החדר של אודיסי עשה את העבודה כבר, ויישר את הגרף ואת החריגות, אך האופציה קיימת. אפשר לראות היום ברסיברים, כמה דורות של טכנולוגיות שחופפות אחת לשנייה. אחת יוצאת, אחת הצעירה, באה. רק תחליפו את כפתור Re-eq באודיסי, לפני שאודיסי יוחלף בטכנולוגיה אחרת…

תכונה נוספת חיובית, היא תזמון הסאונד לעומת התמונה, a/v sync,  בזמן ניגון הסרט עצמו. בפועל הדבר לא כ"כ ישים, כי מרגע היציאה מהתפריט שבו בחרתם את הפעולה הזו, וחזרת התמונה של הסרט, (השהיית HDMI) כמעט ונגמר הזמן שמוקצב לפעולה הזו. חבל, כי הכוונה טובה. ניתן כמובן לקבוע את הסינכרון בתפריט עצמו, מבלי לצפות בסרט, לכל כניסה בנפרד, ול 905 יש גם HDMI Lip Sync, שדואג לסנכרן את האודיו עם התמונה בין שני מכשירים תואמים.

מה שמביא אותי לדבר על עניין ה HDMI, או ליתר דיוק, נושא לחיצת היד, או ההנעלות על התמונה. ברסיבר זה, כמו באחרים שיצא לי לראות, עוברות כ 3 שניות עד שהוא ננעל על הסיגנל והתמונה חוזרת. התופעה של מסך שחור קוראת כל פעם שתחליפו מקור, או תכנסו ותצאו מהתפריטים. קצת מסורבל, וגורם לכם לחשוב טוב לפני כל לחיצה כזו. מה שטוב, שיש אופצייה להכנס לתפריטים של הרסיבר ללא תצוגת המסך המעיקה, רק ע"ג תצוגת הפאנל הקדמי. אם אתם ישובים במרחק של עד 3.5 מטר, הדבר פרקטי. למרות הנ"ל, הרסיבר מזהה יפה וננעל על אותות הווידאו שסיפקתי לו – חוץ מה TVIX 6500, אותו הוא ממש לא סימפט. יתכן שבגרסת קושחה עתידית של הרסיבר ושל המזרימדיה הספציפי הזה העניין יפתר. הנעלות וזיהוי אות האודיו לקח קצת יותר מאשר בדנון 3808, משהו באזור ה 4 שניות.

נקודה קצת מסורבלת היא העובדה שכדי לשדרג ל 905 גירסת קושחה, צריך טכנאי, או לקחת את המכשיר למעבדת שירות. במשקל של 24 קילו, הדבר לא ממש פרקטי. חבל שאונקיו לא הלכו בדרך של דנון ואפשרו עידכוני רשת.

מוזיקה

האם רסיבר יכול להישמע טוב כמו מערכת סטריאו יעודית?

על השאלה הזו החלטתי לענות, וזה אחד הדברים שיותר עיניינו אותי במבחן ספינות דגל שכזה. מזה מספר שנים יש לי בסלון רסיבר לצפייה בסרטים, ולצידו, מערכת סטריאו "טהורה" לשמיעת מוזיקה. אם זו מערכת מבוססת מנורות, טרנזיסטורית או דיגיטלית, תמיד מצאתי שציוד שמיועד לסטריאו, נשמע הרבה יותר טוב מרסיבר, ואפילו בתקציב נמוך יותר.

נשאלת השאלה, אם אפשר לקבל קופסת פלאים אחת, שתעשה גם את ה WOW של הקולנוע, וגם תנגן מוזיקה כמו שצריך. (ותנקה את הסלון מכל הקופסאות האלה…)

את בחינת נושא הסטריאו ביצעתי בתחילה בהאזנה casual, ובהמשך, ערכתי האזנות מוקפדות יותר, עם קטעי מוזיקה ספציפיים שאני מכיר היטב. במבחן הזה שילבתי גם השוואה לציוד סטריאו יעודי.  היות ולא מדובר במבחן מדעי, והרסיברים השונים לא נמצאים בביתי כולם באותו הזמן, אני אנקוט בשיטת ההשוואה המתגלגלת. כלומר אשתדל שתהיה תקופת חפיפה בין שני רסיברים.

הרפרנס הראשון שלי הוא הרסיבר הפרטי שלי, שגר אצלי בסלון –  דנון 3808. בצד הסטריאו, נכנס למגרש מגבר משולב Edge G3, מתוגבר ב DAC העונה לשם  Kora Hermes, שנמצאו אצלי להדגמה ארוכת טווח. שתי המערכות האלו נמצאות כל אחת בקצוות הסקאלה שלי כרגע, והם מאפשרים לי למקם את הרסיברים שבבחינה יחסית אליהם. תאור מהיר, הדנון נשמע בסדר בסטריאו, הסט של האדג´ + קורה, נשמע מעולה.

המקור אצלי הוא מזרימדיה מסוג Squeezbox 3, ששואב את המוזיקה ממחשב רחוק, בפורמט FLAC.

 
הרמקולים שלי הם Duevel Jupiter, רמקול אומני-פולרי שופרי בעל צליל חי, טבעי ופתוח, מפורט ודינאמי מאד, עם במה ענקית, שאוהב הגברה איכותית וחזקה, ומשמיע כל, אבל כל דבר – לטוב ולרע. הוא אצלי כחצי שנה, ואנחנו מחפשים לו כלה בדמות מקור+מגבר – או רסיבר שיענה לדרישה האודיופילית.
 
 

מוזיקה היא חוויה מאד סוביקטיבית, ושחזור מוזיקה ע"י רכיבים אלקטרוניים היא משימה לא פשוטה. יש משקל רב להתאמה בין הרכיבים של השרשרת, אופי הרמקולים, האקוסטיקה של החדר וכו´. המסקנות שלי לגבי הציוד הנבחן יהיו נכונות רק לתנאי ההאזנה הקיימים אצלי, וחומרי ההאזנה שלי. אך עצם ההשוואה בתנאים הזהים, יכולה לתת אינדיקציה טובה לאופי המגבר הנבחן.

ההאזנה נעשתה במצב סטריאו ישיר (pure direct), ללא מנגנון ה RC, כשסיגנל ה SPDF מגיע מהסטרימר ומפוענח ב DAC הפנימי של הרסיבר.

סאונד דו ערוצי

נו, אז איך האונקיו נשמע?: מיד עם יריית הפתיחה, הורגש שיפור משמעותי לעומת הדנון 3808. למגבר הזה הגברה רצינית יותר, ספק כוח טורודיאלי ותצורת הגברה בתכנון דרלינגטון. אני לא מהנדס אלקטרוניקה, אבל בסופו של יום – זה נשמע טוב. הדובל יופיטר, אוהבים זרם, ובאופן כללי, ה 905 מזיז אותו יפה.  יש לו צליל יותר נעים מהדנון, הפרזנטציה נינוחה יותר, ונותנת תחושה של עושר. מבחינת במה, כאן ה 905 מפסיד לדנון, ומציג במה רחבה אמנם, אך קצת צמודה יותר לרמקולים וכזו שלא יוצאת קדימה כל כך. הדנון לעומתו, מציג תמונה יותר עמוקה ומרחבית. לאורך זמן, הדנון יכול לעייף קצת, בעוד האונקיו  ישאר יותר מעודן. סימנתי לי כרגע בגליון הציונים – הנידון מנומס.

למרות הנימוס, הרוגע, והבאס הפורח לו מהמגבר, זה לא מגבר עם צליל חם. ניתן לחשוב כך בהאזנה ראשונית, אך אחרי מספר ימים מתגלה תכונה של גבוהים קצת מתכתיים, עם sizzle שמשתרבב פה ושם. סה"כ, אני מזהה באס חזק, אם כי מרוח ולא מוגדר מספיק, וטרבל מודגש שעולה לעיתים גבוה, ללא בושה.

גוון הצליל, או הצבע של ה 905,  יפה ונותן תחושה טבעית. הצליל לא עושה רושם של צבע מסוים, הוא לא משקר.  אני טובע בביצת הסוביקטיביות, לכן אזרוק גלגל הצלה, ואומר שה 905 מאד נעים להאזנה, אך לא הייתי מגדיר אותו כמגבר המיועד ספציפית למוזיקה. מערכת סטריאו צריכה קצת יותר מאשר גוון נעים. מה שחסר לו אצלי, הוא דרמה ודינאמיקה, עומק ותלת מימדיות, והיכולת לשחזר מוזיקה מורכבת בצורה טובה וריאליסטית. זו דרישה לא קטנה, אך היות ומדובר ברסיברים "ספינות דגל", אנחנו נרשה לעצמנו לבקש זאת. בגלל הסיבות הנ"ל, ויחד עם הבמה הלא הכי עמוקה, הוא מסיים שלב זה בציון עובר.

רסיבר זה למעשה מגבר משולב, ובנוסף, הוא עושה שימוש ב DAC הפנימי שלו. במבחן זה בדקתי איך נשמע האונקיו עם DAC חיצוני איכותי בינו לבין המקור, וכך נשאר לו רק להגביר את הסיגנל.  השתמשתי ב Kora Hermes שנמצא אצלי ב audition ארוך טווח. התוצאה –  שיפור מורגש בעומק הבמה, בהפרדה, בנעימות הצליל והעלמות הנוקשות בגבוהים. הזיווג הזה מוצלח,  האונקיו לא מתקרב לרמתו של מגבר הסטריאו של אדג´, אך השיפור המושג מוחשי מאד.

ההשוואה בין האונקיו לסט יקר ממנו פי שניים היא כמובן לא כדי להמעיט בערכו, אלא רק כדי לתת נקודת יחוס. תמיד טוב לעלות כיתה, ולקבל תמונה רחבה יותר, כדי לראות את כל היער. מה שנקרא פרופורציה.

 

קולנוע ביתי

קולנוע ביתי 

ברוכים הבאים לקטגוריה בה הרסיבר הזה מחזיר את מחיר הכרטיס, ובגדול. הפירוט, הנקיון, המיקוד, והחיים שהוא מזרים לרמקולים, פשוט מרגשים. לרסיבר הזה  יש הרבה כוח, ביחד עם שליטה יפה במיקום ופיזור הסאונד וגוון הצליל הנעים שלו, יוצרים סאונד גדול וכיפי. המילה "קולנוע" נדלקה לי במוח, ובאותיות נאון מהבהבות. ה 905 הוא בהחלט רסיבר שהייתי שמח לחיות במחיצתו כמגבר קולנוע ביתי,.

תיקון החדר של האונקיו התגלה כיעיל מאד. בדיוק כמו בדנון שלי, ה RC ניקה אובך וערפול שנוצר עקב עודף באסים, סידר וחידד את הצליל. בשני המקרים הייתי צריך להכנס ולכוון קצת את התוצאה שתתאים לטעמי, החיתוכים של הרמקולים הקדמיים נקבעו כגבוהים מדי, ולהגביר חזרה קצת את הבאס, אבל אני לא חוזר אחורה למגבר קולנוע ללא תיקון חדר. הסלון שלי מרובע וגדול יחסית, כ 60 מ"ר, וגובה 3. שבעת הרמקולים והסאב צריכים להשתלט על החדר בלי להתבלבל, לכן RC הוא ברכה.

סאונד רב ערוצי בהפרדה גבוהה

אני לא יודע עם זה ה bit-rate העדיף של הפורמטים החדשים, או ההפקות המוקפדות של חלק גדול מכותרי הבלו-ריי, אבל התוצאה לא מרמה. מדובר בשיפור ברור וחד לעומת הפורמטים ה"ישנים". אתה מקבל מכה בפרצוף, בעיטה בבטן, וליטוף באוזניים. הסאונד מפורט להחריד, עוטף ורוחש. חגיגה לאוזניים. לא בכל הדיסקים, לא כל הזמן. כמו שהצילומים לא תמיד יפים, או העלילה לא מענינת לאורך כל הסרט, גם כאן מדובר בתוצר של עריכת הסאונד. כלומר, אל תצפו שהסאונד תמיד ידהים אתכם. אבל כשהעורך שם גאז – שימו חגורות, המכונית הזו נוסעת מהר!

הדבר הראשון  שבולט, זה הטווח הדינאמי הגדול של הצליל, הנקיון, החדות וכמות הפרטים הגדולה. יש תחושה שהחדר גדל ואתם יושבים באולם! מדובר בתחרות קשה לאולמות קולנוע טובים.

ספיידרמן 3 – אין כמו בלוקבאסטר עשוי היטב, לבדיקה של מערכת ק"ב. הסרט הזה משופע בקטעי אקשן עם סאונד באיכות רפרנס, זה למעשה אוסף קטעי דמו לטכנולוגיה החדשה. קטע הצנטריפוגה והחול פשוט מפורר את עמוד השידרה, הסאב עובד שעות נוספות, והכל מתבצע בשליטה יפה, תענוג. בקטע של הצלת הבחורה שנופלת מגורד השחקים, יש קטעי סאונד חזקים שמופרדים באיי שקט – האונקיו לא מתבלבל ונותן את פרץ האנרגיה כשצריך בצורה מרשימה מאד.

  U-571 – סרט מלחמה מעולה, שמזכיר את Das Boot, אך בזכות היותו הוליוודי, ניחן בסאונד מודרני, ששודרג לכבוד היציאה על בלוריי. פס הקול מדהים באפקטביות ובריאליזם בקטעי הקרבות, רמת הפירוט של חריקות הצוללת, קטעי הגשם שעוטפים אותך, ובמיוחד סצנת פצצות העומק מסביב לאוניה – ה 905 עמד בכבוד במשימה, ופשוט הדהים. אם אתם גרים בבניין דירות (עם שכנים), אין ממש סיכוי להינות מסצנות הקרבות פה… הטווח הדינמי כאן גדול. אתם חושבים שאתם בווליום נכון, לפי הדיאלוגים, ואז מגיע פיצוץ…

 Ratatouille -עד שלא אראה את הסרט החדש של פיקסר, Wall-E, רטטוי הוא בעיני היצירה הטובה ביותר שלהם עד היום. חוץ מאיכות התמונה, שהיא רפרנס לכל דבר, הסאונד בסרט הזה פשוט מדהים. עיצוב פס הקול מקסים, והמעבר לבלוריי, עם סאונד איכותי בפורמט PCM, עושה לסרט חסד. קטע הפתיחה שמתחיל בבריחה מהבית הכפרי לקול יריות הזקנה,  דרך המסע ב"נחל" התת קרקעי עם המפל, עד היציאה לגג הבית בפאריס בליווי שיא מוזיקלי של תזמורת שלמה – מהווה את קטע הבדיקה שלי פה. החוויה באונקיו מלאה ועשירה. שוב, עם אתם גרים בחווה בנגב, או שיש לכם חדר ק"ב יעודי, ה 905 יאפשר לכם לשמוע את הכל כמו שצריך, בווליום בריא, ללא תלונות.  

 The Fifth Element סרטו הקלאסי של לוק באסון משופע בקטעי אפקטים, אך גם בקטעי מעבר מוזיקליים מרשימים. עבודת הרימסטר שהסרט עבר לכבוד הבלוריי ניכרת, והסרט נראה חדש ונוצץ ונשמע לא פחות ממדהים. לא נתתי לבדיקה לבלבל אותי, ופשוט נהניתי לצפות במחזה. אין ספק שה 905 מסוגל ומתמודד יפה עם הפסקול הרב גוני, ומציג חוויה משובחת.

 

 

סאונד רב ערוצי

DTS/DD – הפורמטים ה"ישנים" נשמעים נהדר באונקיו, ולרגע אתה לא מבין לשם מה הוציאו פורמטים משופרים.

 גלדיאטור היה ונשאר אחד הסרטים עם הסאונד הטוב ביותר שאני מכיר, בעיקר בזכות פס הקול היפיפה של הנס צימר. בפרק 2, בו מקסימוס משתחרר מההוצאה להורג יש סצינת לחימת חרבות עם צלילי מתכת חזקים. האונקיו הציג אותה בצורה מצוינת, בלי לפצוע את האוזניים. במת הסאונד הענקית של הסרט עוברת יפה, והרסיבר מחזיק את הגודל והעוצמה מבלי לעייף את הצופה.

מולן רוג´ אחד הסרטים עם הפסקול היותר אנרגטיים ויפים שיש, סצנת הריקוד לאור הירח לשירו של אלטון ג´ון, מתפרצת מלחישות קלות ושירה לתזמורת הפוצחת בעוצמה אדירה –  האונקיו לא מתרגש, ומשחזר את הסצנה בכבוד.

 

הופעות חיות בסראונד זו חוויה, ועד שהפורמטים החדשים ישתלטו על התת ז´אנר הזה, (יש לי כמה דיסקים בדרך מאמזון) הדיסקים הישנים בדולבי דיגיטל ו DTS ימשיכו להסתובב אצלי בכונן.

 

 Eagles – Hell freezes over אחת מהופעות ה DVD היותר איכותיות שהוקלטו, עם תחושת של להיות שם שלא שמעתי בהרבה הופעות מוקלטות עד היום. העסק נשמע ריאליסטי ויפיפה באונקיו.

דיאנה קרול בהופעה חיה בפאריס, עוד דיסק מדהים באיכותו, נשמע נפלא באונקיו.

  

 

 

תמונה וסיכום

עיבוד תמונה

אחד הדברים הטובים שקרו ברסיברים לאחרונה, הוא מיתוג הווידאו. כלומר, יש לכם בסלון מטריצת סאונד ותמונה. הכניסו בצד אחד את כל מקורות הוידאו/אודיו, והחוצה יוצא כבל אחד למסך. נוח מאד. מה שכן, לשקט הנפשי שלכם, תרצו לדעת שהרסיבר לא פוגע באות הוידאו או הבלו-ריי היקר שלכם. אז לא שהוא לא פוגע, הוא אפילו יכול לשפר. מעבד התמונה, ה Reon VX HQV מכסה אתכם בכל הקשור להעברת התמונה חדה ביותר מחומרי וידאו עם פילדים, והוא מבצע את עבודת ה deinterlace בצורה טובה מאד. בדקתי אותו עם תכני 1080i ו PAL, הרסיבר הוציא תמונה חדה ויפה, ללא כל סימני judder.

לאחר בדיקה של סרטי HD בבלוריי, וסרטי MKV ו MPEG2 מה DVICO, שנראים מצוין כבר במקור יש לומר, העדפתי להשאיר את הראון על Passthrough. היה נחמד אם אפשר היה לקבוע עיבוד למקור וידאו ספציפי, למשל ל YES, שם יש מקום לנקות רעשים ולהוריד רעשי פילדים. אבל היות ומדובר בקביעה כללית ברסיבר, העדפתי להשאיר את העיבוד מכובה.

 סיכום

ביליתי בחברתו של ה 905 כחודש, ובצער מסוים נאלצתי להפרד ממנו. מצאתי שהוא רסיבר שעושה (כמעט) הכל טוב, וחלק טוב מאד. הוא קל להפעלה וידידותי למשתמש (תפריטים מאד קלים להבנה, שלט טוב, מגיב מהר), ובסה"כ, נותן תמורה מצוינת לכסף. (אני לא אכנס לעיניני תמחור בארץ). קפיצת המדרגה מהדנון 3808 מורגשת, ואני אישית הייתי מעדיף את האונקיו, למרות שהוא יקר מהדנון. מגבר סטריאו הוא לא יכול להחליף, אבל למי שעיקר השימוש הוא סרטים, ובונה על תכני בלוריי או HD אחרים, ה 905 ימלא את תפקיד הקטר, וידחוף 7 רמקולים באיכות מעוררת כבוד.

 

ציונים

ביצועים ברב ערוצי – 9
קטגוריית הקולנוע הביתי היא הצד החזק של הרסיבר הזה.
ביצועים בדו ערוצי – 8
למרות האיכות הבסיסית הטובה, לא גיליתי כאן רסיבר מוזיקלי.
עיבוד וידאו – 9
הרסיבר שומר על איכות הסיגנל, ואף יודע לשפר קלות מקורות נחותים.
איכות בנייה – 9
איכות חומרים גבוהה, ורמת גימור יפה מאד.
הנדסת אנוש ושימושיות – 8.5
ה 905 שומר על פשטות ונגישות, הממשק הגרפי קל להבנה ותפעול.
תכונות – 8 
משתמשים מתוחכמים יותר ירצו יותר אופציות כיול.
שלט – 8
גדול וקל להפעלה, אך לא עונה על כל הצרכים.

 

הציוד בעזרתו נערכה הבדיקה:

מקורות:

  • נגן בלו-ריי Panasonic BD-30
  • מזרימדייה – DVICO 6500
  • פלייסטיישן 3
  • YES
  • נגן DVD אוניברסלי פיוניר 575

אמצעי תצוגה:

  • מקרן – Panasonic 900
  • פלזמה – Pioneer 435

רמקולים:

  • קדמיים – דובל יופיטר
  • סראונד – פוקל אלקטרה
  • סאב – וולודין DD15

ציוד להשוואה:

  • סטריאו – מגבר משולב – Edge G3
  • ממיר DAC – Kora Hermes
  • רסיבר – Denon 3808.

המכשיר נבדק באדיבות היבואנית: חברת טופ אודיו

מחיר מומלץ לצרכן: 16,990 ש"ח

תודה מיוחדת לטופ אודיו, מאסטרו אודיו  והעולם הדיגיטלי  על השאלת הציוד השונה לבדיקות.

להמשך הדיונים בפורום לחצו כאן


7:00
  /  
16.9.2008
  
כתב: איתי בכר

1