מסך LCD של פיליפס 32PFL9603 – מסך FULL HD מגיע לא רק בגדול

עד היום לא בדקנו מסכי LCD בגודל 32" אשר מגיעים גם ברזולוצית FULL HD. מה האיכות של מסכים כאלה? למי הם ...

7:00
  /  
07.09.2008
  
כתב: עפר לאור

הקדמה

מתברר שמסכי FULL HD לא חייבים להיות ענקיים. לאחרונה הגיעו למעבדות Hometheater.co.il מסך 32" FULL HD של פיליפס מסדרת CINEOS, הוא המסך 32PFL9603. מסכי LCD בגדלים כאלה לרוב מעוררים אצלי אסוסיאציה של מסך לחדר שנה ולכן עניין אותי כמה דברים: האם כדאי לרכוש מסך FULL HD בגודל כזה? איך הוא מתפקד עם מקורות וידאו באיכות SDTV?

מסך LCD 32 של פיליפס

 העיצוב

לאחרונה ראינו נטיה של יצרנים להשקיע יותר בתחום העיצוב, המסכים הדקים של היטאצ´י ועד למסכי ה-SCARLET של LG – כולם מנסים להשאיר את טביעת האצבע העיצובית על המסך ועל הצופה.

מסך ה-LCD הזה מעוצב בקו המזכיר חיבור בין העיצוב המסורתי של פיליפס למסך סוני (הפס השקוף המקיף את המסך מזכיר לי מעט את העיצוב של מסכי בראוויה). בקדמתו פס אור קטן אשר מציג מצבים שונים ומזכיר לי מעט סרטי מד"ב שכוללים רובוט אשר פס אור כלשהו מהבהב לו כאשר הוא מדבר (אולי רובוט מ-BATTLESTAR GALACTICA?). העיצוב יפה, ובעצם הדבר היחיד שפוגם בשלמותו הוא המיקום של נקודת הקליטה של השלט ואור החיווי. אם היו אלה ממוקמים לצידי פס האור, הדבר היה משפר את העיצוב אפילו יותר.

 רמקולים של מסך LCD

צידו האחורי של המסך מדהים למדי. הרמקולים של המסך בולטים מיד. הרעיון יפה – רמקולים משמעותיים ראשונים למסך מסוג זה (במקום צינורות קטנים אשר היו יכולים להיות טוויטרים אם היו מגדלים אותם עוד כמה שנים). כאשר המסך קרוב לקיר אחורי כלשהו, דבר שהוא נפוץ למדי, הקיר יחזיר את הצלילים ויוסיף להם נפח וירחיב את הבמה. פס מתכת אטרקטיבי מגן על הרמקולים מפגיעה. השילוב הזה הוא המעניין מבין הפתרונות אודיו שראיתי עד כמה במסכים דקים בכלל. לא זכור לי פיתרון דומה לזה ומרגישים בכך מיד כאשר מאזינים למסך!

פאנל אחורי של מסך LCD

פאנל החיבורים האחורי הוא חלום של כל מסך.  פיליפס פשוט לא שכחו סוג חיבור אחד. יש כאן 3 חיבורי HDMI (כולל עם אודיו אנלוגי), שני חיבורי SCART מלאים, חיבור קומפוננט, אודיו דיגיטלי ואנלוגי, VGA, RF ואפילו חיבור רשת!

חשבתם שזהו? חשבו שנית, בצד המסך יש חיבורים נוספים:

בחיבורי הצד נמצא את חיבור ה-SVIDEO, חיבורי אודיו ואוזניות, חיבור USB ו-HDMI נוסף (רביעי במספר!) לצד חיבור CI שפחות שימושי לנו בארץ לצערי.

מצידו האחר של המסך נמצאים מספר כפתורי מתכת לתפעול המסך ללא השלט (שלמען האמת כמעט בלתי אפשרי ולכן גם לא כ"כ ניסינו).

יכולות המסך

יכולות המסך

מספר החיבורים הרב והמגוון מצביע שהמסך אינו מיועד לשמש כ "סתם עוד בחורה יפה" אלא שזה מסך LCD שהוא לא פחות מסוס עבודה…

עם קבלת המסך קיבלתי הוראות מפורשות, אל תטרח לבחון את המסך לפני שתשדרג לו את התוכנה וכך באמת עשיתי.  המסך מגיע עם חיבור USB אשר מאפשר חיבור DISK ON KEY עם שדרוגי תוכנה. כפי שראינו במסכי ה-LCD האחרונים של החברה, כל התוכנה מגיעה עם SOURCE CODE כך שעקרונית ניתן לערוך בה שינויים ולשפר את יכולותיה. מדובר על מסך מבוסס על LINUX.

לינק לספר המוצר המלא

לינק לעדכוני התוכנה של המסך

שדרוג התוכנה הוא קליל ביותר, המסך מכבה את עצמו ואז נדלק עם פרטים על השדרוג:

 

עם תום השדרוג, הוא יודע לספר גם על גירסאתו החדשה. בעת הורדת הקושחה החדשה, ניתן ללמוד על שיפורים בתוכנה שנעשו בו לאחרונה, כולל שיפורים במנגנון ה-AMBILIGHT, עיבוד התמונה, איכות התמונה במצבים שונים, תמיכה במדינות חדשות ויכולות חדשות. בעבר גם ראינו שידרוגים במעבדי התמונה של החברה, תמיכה ב-GAME MODE שלא היה קיים קודם לכן וכו´. את הבדיקות ערכתי על גירסא זו:

המסך כולל אין ספור יכולות, כולל יכולות קליטה מאין ספור מקורות דרך RF (עם זאת, עדיין אין בישראל שידורים הראויים לשימוש ביכולות הטיונר הזה). חיבור ה-CI אמור לאפשר לנו במדינות מסויימות להחליף את הממיר הישן והרע בחיבור ישיר למסך רוך תקיעת הכרטיס החכם לתוך המסך עצמו. פיליפס ככל הנראה מניחים שכולם יעשו זאת מכיוון שפתח החיבור לרוב סגור עד אפשר מכניסים את הכרטיס, אך כאן הוא פתוח, מה שמעורר בי את החשש שמדובר בפתח אבק בעייתי.

המסך כולל פילטר פיזור אור טוב למדי, אך ניתן לראות מהתמונה הבאה (האור מגיע מהפלאש שלי) שהוא מפזר את האור ולא בולע אותו:

כפי שהתרגלנו ממסכי LCD של פיליפס, המסך תחילה שואל מספר שאלות ורק אז מאפשר לנו להשתמש בו. ה-WIZARD החכם הזה הוא הברקה שקשה להבין מדוע חברות אחרות עדיין לא עלו עליה. המסך תחילה מברר את שפת המשתמש, מדינתו והאם מדובר בחנות או בבית (כך נמנעים מכיולים שונים שמיועדים לקהל שונה). בשלב הבא המסך עובר לכיול עצמי ומתחיל לשאול שאלות העדפה אשר מטרתן היא לזהות את טעמו של הצופה ולכייל את המסך בהתאם.

כמו עם מסכי LCD אחרים של פיליפס, הכיול שהגעתי אליו בדרך זו לא שונה מהותית מהכיול שהגעתי לאחר שינויים שונים במערכת וכדומה, כך שאני מעריך שמרבית האנשים יהנו למדי מאפשרות זו. מה שהתווסף ל-WIZARD הפעם היה גם העדפות צליל והמסך מפיק קטעי אודיו שצריך לזהות את הטוב מבינהם ולבחור בו. האמת היא שהתקשתי לזהות הבדלים מהותיים (עיקר ההבדלים היו בבאסים ובהדגשתם) אך זה בהחלט יכולת מרשימה ושימושית.

כפי שניתן לראות, המסך כולל שני פסי AMBILIGHT מסוג SPECTRA אשר מסוגלים לתת תמונה יחסית מסונכרנת (כך שהם מאירים בגוונים ובעוצמות דומות) או מופרדת לחלוטין. מכיוון שמדובר במסך קטן, אני לא לגמרי משוכנע שיש צורך מהותי בפסי AMBILIGHT (קרי: זה עלול להעיר את הצופה יתר על המידה) אך ניתן גם לעמעם אותו כך שהוא לא מטריד באופן מהותי וזה בהחלט נעים לעיניים.

חיבור ה-USB מאפשר לא רק שדרוג תוכנה, אלא מאפשר גם חיבור של מצלמה או נגן נייד ומסוגל להציג אודיו, וידאו ותמונות. חיבור הרשת מאפשר זאת גם דרך הרשת, ואת נושא זה נבחן בהמשך.

בדיקות וכיולים

כיול ראשוני 

העברתי את מסך ה-LCD למצב CINEMA ואז בדקתי את הכיול דרך ערוץ 144 של יס – כלומר YES IMPACT. להפתעתי לא היה צריך לגעת בכלום. הגברת ה-CONTRAST העלתה את כמות האור שהמסך הפיק, אך לא שינתה מהותית את כיול ה-Brightness/contrast שלו.

למסך אפשרויות רבות שקשה לבחור את הנכונות בינהן, ולכן אנסה להסביר מעט על האפשרויות השונות ומה השפעתן על התמונה. מנגנון ה-SHARPNESS הבסיסי של המסך נתן את התוצאות הטובות שלו במצב 0, מצב שבו הוא מנוטרל. במצבים גבוהים יותר, התווספו לגבולות האובייקטים הילות בהירות ומיותרות. עם זאת, למסך יש אפשרות של  ADVANCED SHARPNESS שעבד הרבה יותר טוב (בתפריט Perfect Pixel HD).

במסך זה ניתן לראות חלק גדול מיכולותיו המתקדמות של המסך, כגון תמיכה מלאה ב-100HZ/120HZ כולל ב-INTERMEDIATE FRAMES. יכולת זו נקראת אצל פיליפס HD Natural motion. מסכים בגודל 32" לרוב אינן כוללים יכולות מתקדמות שכאלה, אלא שפיליפס, שהיא אחת היוזמות של הרעיון שמאחורי 100HZ, החליטה להקפיץ גם את מסך זה כיתה וסיפקה לו יכולת זו. המסך כולל 3 מצבים שונים עבור כך: כיבוי המנגנון למי שמעדיף את התמונה המקורית או להפעילו במצב מינימום או מקסימום. מצב מקסימום מכניס פריימים ביניים ככל שנדרש, בעוד שמינימום (במסכים אחרים מצב זה נקרא "medium" או "סטנדרט") שומר שלא יהיו יותר מפריים מלאכותי אחד בין כל שניים אמיתיים.

מצב מינימום גורם לתמונה לזרום, דבר שעלול להטריד חלק מהאנשים, אך במצבים שונים היא יכולה גם להדהים בחדותה בכלל ובתנועה בפרט. מומלץ להשתמש באופציה זו למשך תקופה ורק אז להחליט האם אתם מעדיפים להפעילה או לכבותה.

אפשרות Dynamic contrast גורמת ללא מעט בעיות כיול (ובעצם מפעילה S-Curve דינמי). בעיקר, הוא גורם לאיבוד פרטים בגוונים בהירים וכהים בסצינות מעורבות, כך שהייתי ממליץ להשתמש בו רק לשיפור שידורי טלויזיה, אך בפירוש לא בעת צפיה בסרטים.

מנגנון התאורה האחורית עדין מאוד ופועל כמעט ללא הפרעה. השילוב שלו ביחד עם תאורת ה-AMBILIGHT גורמת לכיווץ קל באישון העין, והשילוב פשוט עובד באופן מושלם! מנגנון סינון רעשי MPEG עובד באופן עדין למדי ויכול לשפר מעט את שידורי יס והוט בכלל ובערוצים המכווצים במיוחד בפרט.

ההשפעה של מנגנון ה-COLOR ENHANCEMENT נראה לי עדין וצריך להפעילו רק בידי מי שאוהב צבעים מעט יותר חיים וקיצוניים ממה ששודר במקור…

אל מנגנונים אלה ניתן להוסיף יכולות נוספות כגון שימוש בסנסור אור מיוחד אשר מתאם את עוצמת האור האחורית בהתאם לתאורה הסביבתית. החדר בהיר, כך יהיה גם המסך. אמצע הלילה? המסך לא יבזיק הבזקים בוהקים מדי.

מדידות

ככלל אצבע אנחנו בד"כ נמנעים ממדידות על מסכים בגדלי 32", כי לרוב אין בכך צורך, אך פיליפס מעט שונים מהשאר, שכן מנגנון הכיול העצמי מראה שהם בהחלט מעוניינים לנסות ולהגיע לכיול לפחות בסיסי.

בתחום הניגודיות מדדנו על המסך ניגודיות של כ-8000:1. מרשים ביותר, אך השחורים כמובן עדיין אפרפרים ולא עמוקים כמו במסכי LED או פלזמה. עם זאת, המסך מסוגל להגיע עד ל-400cd/m2 לא המקסימום שמדדנו על מסכי LCD, אך מרשים ביותר ובהחלט מתאים גם ליום בהיר.

גרף הגאמה במסך ה-LCD כאשר משתמשים במצב קונטרסט דינמי - MEDIUM
גרף הגאמה במצב DYNAMIC CONTRAST = MEDIUM

 
הגאמה במצב קונטרסט דינמי כבוי

כאמור המסך כולל מנגנון של SCURVE אשר אינו מאפשר מדידת גאמה, פשוט כי למסך יש גאמה דינמי משלו ואינו מתחשב בתקן העולמי. הדבר בא בכדי לגרום לתמונה להרגיש קונטרסטית יותר, אך מן הראוי שניתן יהיה גם לכוון את המסך למצב שבו בכ"ז ניתן לראות את התמונה כפי שהיא.

בתחום הכיול, המסך מאפשר מעבר בין טמפ´ צבע שונות (הכינוי המוזר שפיליפס נתנו ליכולת הזו היא TINT, מינוח מוטעה לחלוטין). במצב WARM, התקבל טמפ´ צבע הבאה:

 

הסיבה לעליה העקבית בגרף ניתנת להבנה כשרואים את גרף ה-RGB:

 

כלומר, עיקר הבעיה היא באדומים אשר גבוהים מדי בהתחלה, והכחולים אשר עולים באופן לא מובן בהמשך. למסך יש יכולות כיול, אך אני מתקשה להאמין שמרבית רוכשי מסך שכזה יהיו במצב שיוכלו להיעזר בו ולתקן במעט את הכיול. לאלה שינסו, רצוי להפחית את האדומים בתחילת ה-IRE על חשבון העלאתם בסופו (הורדת RED BLACK POINT והגברת RED WHITE POINT).

יש לציין שכיולם של מסכי LCD רבים בגודל הזה הוא בעייתי (אם בכלל ניתן לביצוע), כך שביחס למסכים אחרים באותה קטגוריה אני חושב שהמסך במצב סביר, אך הוא אינו מוקפד כמו במסכי ה-LCD הגדולים יותר של פיליפס.

מצב הגמוט של המסך טוב למדי ביחס לנהוג בימים אלה, אך לפי מה שראיתי, אין ניסיון לגדול מעבר לצרכי ה-REC709, כלומר, לא ראיתי ראיות לתמיכה כלשהי ב-X.V.YCC או DEEP COLOR.

הרי טביעת האצבע הספטראלית של המסך (תוך שימוש בספקטרורדיומטר):

 

שידורי טלויזיה

ממיר יס רגיל

את החיבור הראשוני ביצעתי מול ממיר 3100 אשר חובר דרך כבל יעודי לחיבור ה-SVIDEO בצידו השמאלי של המסך. חיבור זה הניב איכות סבירה, אך כאשר העברתי את החיבור למחבר SCART ואת הממיר למצב RGB התמונה התחדדה מאוד וזה אחד המסכים שבו ראיתי את ההבדל הדרמטי ביותר בין שני המצבים הללו.

יתרון נוסף הוא כמובן שבדומה למסכים אירופאים אחרים, מסך זה מסוגל לזהות את מצב ה-16:9 ולהעביר בין מצבי ה-4:3 לבין 16:9 באופן שקוף. בתחום ה-ASPECT RATIO, פיליפס מציגה שוב את ה-SUPER ZOOM שלה אשר מהווה בעיני את אמת המידה שלפיה כל שאר היצרנים צריכים לכוון את המסכים שלהם. שילוב מושלם של עיוות קל בתמונה עם זום מאפשר לנו לצפות בתכני 4:3 על גבי כלל המסך כמעט ללא תחושת עיוות גם כאשר המצלמה חולפת לרוחב המסך באכזריות מכוונת… בקיצור, לא לחשוב פעמיים ולנצל את חיבור ה-SCART במצב RGB.

הגעתי לצפיה עם רמת ציפיה נמוכות למדי, עד כה לא ראיתי מסכי LCD בגודל 32" שבאמת הצליחו להפיל אותי אפיים ארצה בכלל וב-SDTV בפרט. מה גם שכאן מדובר לא רק במסך LCD רגיל אלא בכזה שהוא ברזולוציית FULL HD, מה שמאיים להפריע עוד יותר…

ובכן הופתעתי מאוד לטובה. לאחר כיול קל של CONTRAST/BRIGHTNESS, התמונה שהתקבלה היתה סבירה בהחלט גם ממרחק של מטר וחצי. אין ספק שניתן להגיע לחדות גבוהה יותר, אך מנגנון העיבוד עושה עבודה בהחלט סבירה, ושימוש במנגנוני ADVANCED SHARPNESS משפר את המצב עוד יותר.

בסרטים מסויימים (כגון הסרט X-FILES) התמונה היתה מטושטשת יותר, אם כי יתכן ששידורי YES הם האשמים במקרה זה. עם זאת ממרחק של כמעט 2 מ´ המסך הראה תמונה מצויינת ללא בעיות מיוחדות.

בסרטים אחרים גם ממרחק קרוב בהרבה ניתן היה להבחין בפרטים רבים.

שידורי YES HD

המסך חובר לממיר YES HD ונבדק גם בערוצי HD וגם בערוצי SD. במצב AUTO, הממיר מוציא אות 576i כאשר הוא מזהה וידאו באיכות SDTV בערוץ כלשהו, ועובר ל-1080i כאשר הוא מזהה ערוץ HDTV. במצב 576i הקפיץ לנו המסך את המסך למצב 4:3 והמעבר בין מסך מלא (WIDESCREEN ל-SUPER ZOOM) חייב להתבצע ידנית דרך השלט.

תכני ה-SDTV היו רכים יותר מאשר בממיר הרגיל (בעיה ידועה בממיר ה-HD של יס).

מעבר לערוצים ה-HD של יס, כלומר ערוצים 500 ומעלה, לא לוותה במסך זה בוואו כפי שציפיתי. משום מה התמונה לא היתה עמוקה כפי שציפיתי. הורדת ה-BRIGHTNESS והגברת ה-DYANMIC CONTRAST שיפרה את המצב אבל לא באופן דרמטי.

בקיצור, הרגשתי שמשהו לא בסדר. לקח לי כמה דקות להיזכר בבאג חדש בממיר של YES HD (גירסאת תוכנה 120) אשר מונע במצבים מסויימים את המעבר ל-1080i. מעבר ל-1080i בממיר והתמונה השתנתה מקצה לקצה… עם זאת, ה-LIPSYNC DELAY שהיה בסדרות הפריע לי בכמה מהסרטים.

העברתי בין הערוצים והגעתי לסרט בשנות השישים בערוץ MGM HD על הלויתן הקטלני "נמו". גיבורת הסרט, המוכרה לקהל הישראלי בתור "הבחורה מ- TIME TUNNEL" היתה לבושה בחליפת גומי שחבקה את כולה, שחלילה לא תראה טפח או טפחיים. החדות בסרט זה היתה מצויינת.

בערוץ הסדרות שודר באותה העת סדרת ONE TREE HILL בעונתה החמישית:

החוסר במקליט HD מכריח אותי לבחון בכל פעם סרטים אחרים, מה שמאוד מקשה על השוואה הוגנת בין מסכים כמובן.

Blu-ray

סרטי Blu-ray 

בקטגוריה זו אכלול בעצם מספר סרטים שמקור רובם הוא בדיסקי Blu-ray אך מקצתם הם פשוט שידורי HD איכותים יותר או פחות שמקורם מארה"ב. תכנים אלה נוגנו מנגן TVIX 6500 ומנגן HDX900.

בעת הניגון עברתי בין מצבי 1080i ל-P עם מעט מאוד הבדלים באיכות התמונה. המסך מאפשר מעבר למצב חדש UNSCALED אשר מאפשר NATIVE RATE בכל הפורמטים של הוידאו, כולל במצב 24FPS. את מנגנון ה-NATURAL MOTION העברתי בין המצבים בהתאם לסרט ובכדי לבחון את יכולות המסך.

בדיקת NATIVE RATE על גבי מסך LCD
בדיקת NATIVE RATE – OVERSCAN

לאחר כיול קצר פצחתי בצפיה בכמה סרטים קבועים. הקטע הראשון שעניין אותי היה הטיפול במסך בתכני 720P ולכן פצחתי בפרק מתוך BATTLESTAR GALACTICA:

התמונה היתה יוצאת מהכלל בפירוט, אך הורגש מעט משיכה של המסך לאבד פרטים בתחום הלבנים.

 המשכתי עם הסרט CARS באיכות בינונית אשר כלל לא מעט קטעים של BIT STARVATION אשר מקשים מאוד על הצפיה במסכים מסויימים (לרוב ב-LCD).

גם במסך זה התמונה לא היתה מלבבת בקטעים הללו. הורדת ה-ADVANCED SHARPNESS והעלאת מצב MPEG ARTIFACT הורידה במידה מה את הבעיה, אך לא הצליחה לפתור אותה (כאמור, הבעיה במקור!).

הפעלת מנגנון התנועה החלקה בסרט מניבה סרט שהוא תענוג אמיתי

המשכתי לסרט נארניה:

בסצינה הבהירה, היה קשה להבחין בפרטי השיער של אדמונד, אך ניתן היה להתאמץ ולזהות אותן (יתכן שגם אתם תצליחו אם תגבירו את הבהירות במסך המחשב שלפניכם). לא זכור לי מסך LCD שהצליח להתעלות על מצב זה, אך במקרנים ובמסכי פלזמה כבר ראיתי פירוט רב בהרבה בשיערו של אדמונד בסצינה זו.

בסצינת המערה ניתן היה להבחין במעילי הפרווה של הילדים, אך לא בקלות רבה. עם זאת, פניהם של הילדים נשמרו אמיתיים ואמינים לאורך הסצינה בעוד שבמסכים רבים גוון הפנים שלהם נוטה לאפרפרות ירקרקה…

סצינת הלחימה היתה מרהיבה ומדוייקת, הפעלת מנגנון התנועה החלקה עשה פלאות גם כאן, אך הקשתה על הצילום (זה גורם למריחה בצילום בגלל שקצב התנועה מוכפל…). במצבי מעבר שמתי לב לכמה מצבים שבהם המסך פתאום מכבה לרגע קצר את המנגנון והתמונה מעט מגמגמת עד אשר המסך מזהה מחדש את סדר הפריימים ומתחיל מחדש את המנגנון. תופעות דומות ראיתי במסכי LCD אחרים בעלי יכולת זו.

בסרט האלמנט החמישי ניתן היה ממש להבחין בפירוט יוצא מהכלל וריאליזם כאשר המנגנון פעל. הסצינה שבה נוצרת לילו היתה בולטת בדיוק שלה ובזרימה שלה ממקור REMASTERED:

סצינת הבריחה הניבה כמה צילומים מצויינים. ניתן היה להבחין בפרטים על מדיהם של השוטרים, אך הם נטו להיות שחורים והפירוט לא היה מושלם:

 

 

 קינחתי עם STAR WARS קצר

גם כאן, בסצינות מעורבות היתה נטיה לאיבוד פרטים בשחורים ובלבנים (עדות למנגנון הקונטרסט אגרסיבי) אך לרוב זה לא הטריד באופן מהותי ואינו שונה משמעותית ממרבית מסכי LCD בשוק כיום.

אפשרויות נוספות

כזכור יש למסך LCD זה אפשרות לחיבור USB וחיבור רשת. פצחתי בבדיקה של אפשרויות ה-USB של המסך. לרגל האולימפיאדה (הבדיקות נערכו טרם תחילת המשחקים) שמתי ב-DISK ON KEY תמונות שלי מסין. גודל הזיכרון לא ממש עשה על המכשיר רושם, בניגוד למסכים אחרים שכבר ראיתי שהתקשו עם זיכרונות גדולים מדי. המכשיר מאפשר תמיכה ב-NTFS, FAT32 ו-FAT16 ב-DISK ON KEY, דבר שלא ראיתי במסכים אחרים עדיין!

כאן ניתן לראות שאפשר לשלוט באופן המעבר בין התמונות:

 

 

במוזיקה, התפריטים פשוטים למדי ואין המון אפשרויות, אך אם לקבצי ה-MP3 יש נתונים נוספים ניתן לצפות בהם ולמיין לפיהם:

 

 בתחום הסרטים, רק סרטי MPEG2 (פורמט MPEG וקבצי VOB) ניגנו כראוי.

 חיבור הרשת הוא קל מאוד לשימוש, מחברים את המכשיר לרשת ומיד הוא מזדהה.

ניתן לנגן כמובן את כל הפורמטים של USB, אלא שכאן ניתן למיין (בעזרת שרת ה-DLNA) בהרבה יותר דרכים.

השלט

נקודת תורפה רצינית במסך הוא השלט האוניברסלי שלה. השלט מבריק ונראה יפה, אך הוא ארוך מדי וקשה להגיע לכל הפונקציות שלו. השלט אינו כולל גישה ישירה לכניסות השונות וכולל כפתור הדלקה וכיבוי בודד (מרגיז, שהרי זו החברה שהמציאה את ה-DISCRETE CODES). בנוסף, המסך כולל גלגל אשר ניתן להשמש בו כלחצן חיצים או לגלגל אותו בכדי להתקדם או לחזור בתפריטים (מזכיר טיפה את הרעיון מאחורי התפריטים של אייפוד).

הברק הרב על השלט נעלם אחרי זמן קצר ומתמלא בטביעות אצבעות. הגלגלת היא רעיון בעייתי במיוחד. הפעולות של הגלגול לוקחות למסך זמן קצר להגיב להן ולכן מצאתי את עצמי פעמים רבות מגלגל יותר מדי או לכיוון הלא נכון ואז חוזר בחזרה למקום הנכון. מה שזה בעיקר מכריח אותך זה לעשות הכל לאט וזה מעצבן… מה שיותר מרגיז הוא שכאשר מנסים להשתמש בכפתור כאל כפתור לחצני למעלה-למטה-שמאל-ימין, פעמים רבות אחרי שמגיעים ליעדכם הכפתור מחליט להסתובב חצי מעלה ואני מוצא את עצמי בוחר בתפריט הלא נכון.

זכור לי מקרן מרגיז במיוחד שהשלט שלו תיסכל אותי כ"כ שכמעט ושברתי אותו על הברך… לאחר יומיים עם השלט הזה הייתי חייב לקחת פסק זמן פן יקרה כאן אותה תופעה מצערת ואאלץ להחזיר ליבואן את השלט בשני חלקים…

בקיצור – כדאי מהר לפיליפס לחזור לעיצוב מעט יותר קונוונציונאלי או לספק שלט אוניברסלי כאופציה לפיסחים מאיתנו (אני מכליל את עצמי בקטגוריה הזו).

רעיון אחר שדווקא היה מאוד מוצלח הוא תפריט של המסך אשר מאפשר לכם לתכנת את השלט עבור DVD, או ממיר באופן מחוכם. המסך שואל אתכם שאלות, מנחה כיצד למצוא את הקוד המתאים. מעולה, אך לא עבד עבור הממיר YES HD, מכיוון שהיצרנית של הממיר לא מופיעה ברשימה (בניגוד למאות אחרים…). מכיוון שהיה לוקח שעות לנסות ולהבין מי מבין הקודים עלול לעבוד, לא עלה בידי לבדוק אם ניתן לבצע זאת.

סיכום

סיכום 

בהחלט מדובר במסך המרשים ביותר בקטגורית הגודל הזה שבחנתי אי פעם. עם זאת עולות כמה שאלות קריטיות כגון להיכן המסך הזה מיועד: לסלון או לחדר השינה? מצד אחד המסך בהחלט יוקרתי ויכול בכבוד להיכנס לסלון, אך הוא מעט קטן בגודלו לשם כך. התשובה? בכל מקום שבו מסך גדול יותר לא יתאים והתקציב כן…

מרחק הצפיה האפקטיבי של המסך מתחיל ממטר אחד. לאחר כשני מטרים כבר לא הצלחתי להבחין בפרטים בין 1080 ל-720 ובמרחק של כ-3מ´ אפשר היה לסכם שתכני SD ו-HD נראו כמעט זהים. לכן, מדובר על מסך שמיועד למרחק צפיה קצר במיוחד.

השלט הוא נקודת כשל מרגיזה במסך שחוץ מזה מתפקד יפה מאוד.

למסך היתה מעט מאוד עננות, אבל זה מינורי מאוד (התמונה הבאה התקבלה בחשיפה ארוכה).

גם בזוית לא מאוד גבוהה, הרגשתי שהמסך מעט משנה את הגוונים בהתאם לזוית הצפיה. ראיתי זאת גם במודלים אחרים של פיליפס. זה לא ממש מפריע בצפיה רציפה.

ציונים

הציונים

  • עיצוב: 9.5
  •  איכות בניה: 10
  • נוחות שימוש: 8.5
  • תפריטים: 9
  • איכות תמונה ב-SDTV (שידורי טלויזיה רגילים):8.5
  • איכות תמונה ב-HDTV (יס HD ו בלו-ריי): 9
  • עיבוד תמונה: 8.5
  • עיבוד תמונה 100 הרץ: 8.5 (גמגומים פה ושם)
  • יכולות כיול: 8 (יש אפשרויות כיול, אך המסך מגיע לא ממש מכוייל)
  • שלט: 7 (ממש התקשתי להסתדר איתו)
  • חיבורים: 10 (4 חיבורי HDMI, וכל חיבור אחר שאי פעם נזדקק לו)
  • פונקציות נוספות: 9 (USB, תמיכה ברשת עם DLNA – אבל תמיכה מוגבלת מדי בפורמטי וידאו)

תמיכה בפורמטים:

  • חיבוריות HTPC: מושלמת
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – YES HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • HD READY 1080P: כן
  • קצבים: 50HZ, 60HZ, 24FPS
  • תמיכה ב-HDMI 1.3: כן
  • תמיכה ב- 24FPS: כן!
  • תמיכה ב- WIDE GAMUT: לא
  • ANTI JUDDER: כן
  • CEC: כן (HDMI CONTROL)
  • XVYCC: לא
  • DVBT: כן (כולל H264, לפי התיעוד)

המסך נבדק באדיבות המפיצה בישראל: חברת טופ אודיו

מחיר מומלץ לצרכן: 11,900 ש"ח

לתגובות בפורום לחצו כאן.


7:00
  /  
7.9.2008
  
כתב: עפר לאור

1