מסך HITACHI UT32-MH700A – היזהרו לא להיחתך!

ב CES 2008 הציגה חברת HITACHI את סדרת המסכים הראשונה אשר הינה דקה באופן יוצא דופן לעומת המתחרים וקיימת בייצור ...

7:00
  /  
19.06.2008
  
כתב: זיו רוזנפלד

הקדמה

HITACHI כיוונה את סדרת ה 1.5 להיות סדרה עיצובית אשר תפאר כל מקום בו היא תותקן, היא תעשה זאת על ידי הצע של המסכים עם עיצוב יפהפיה של מסגרות צבעוניות ואופנתיות, הכללת נורית LED כחולה עדינה בעלת אור רך ונעים ולסיום – עובי של 3.81 סנטימטרים בלבד בנקודה העבה ביותר במסך. להשוואה, מסכים מיצרנים אחרים מכילים עובי של עד ל 12 סנטימטרים, יותר מפי 3!


ניתן להשיג גם במסגרת כחולה, שחורה, לבנה ועוד.

סדרת ה 1.5 של HITACHI כוללת שלושה דגמים בגדלים שונים, 32" הינו דגם הכניסה בעל רזולוצית Native של 1366×768 ולכן נחשב כמסך HD Ready ועוד שני דגמים נוספים, 37" & 42" כאשר שניהם ברזולוצית Full HD של 1920×1080.

ביקורת זו הינה על מסך ה 32". בשל גודלו, מסך זה מיועד כמסך משני בבית ואידיאלי עבור חדרי שינה, חדרי ילדים ולחדר העבודה. עבור מסך מרכזי בסלון רצוי לבחור בדגם מעט גדול יותר.

יבואן HITACHI בארץ הינו ראפ והוא מצהיר על הנתונים הבאים:

  • עובי של 1.5 אינץ – 381 מילימטרים.
  • זוית צפייה שמאל-ימין ולמעלה-למטה של 178 מעלות.
  • כניסות וידאו HDMI, D-Sub RGB.
  • כניסת אודיו 3.5 Mini Plug.
  • ניגודיות דינאמית 10,000:1
  • נהירות (Luminance) עומדת על 450cd/m2 
  • מהירות תגובה 6ms.
  • משקל 18 קילוגרמים, 20.9 כולל סטנד.

 

מראה חיצוני

המסך הינו נאה למראה. המסגרת עשויה משני חלקים, החלק הקדמי הינו פלסטיק קשיח שקוף כאשר מאחוריו ממוקם החלק השני של המסגרת אשר הינו בצבע שחור-אפור כהה. שילוב החלק הקדמי השקוף והמבריק מעניק מראה חלקלק ומודרני אשר יפאר כל קיר או שולחן עליו ימוקם.

 

הפאנל הינו בעל ציפוי אנטי-רפלקטיבי אשר מבצע פיזור לאור אשר משתקף עליו. ציפוי זה יבטיח לנו צפייה קלה יותר כאשר סביבת המגורים תהיה מוארת יחסית עם חלונות גדולים. הצד הקידמי של המסך הינו די שגרתי, בצד ימין עינית IR עם מנורת LED עבור מצב ON/Standby, במרכז נמצא נורית LED נוספת רחבה בצבע כחול אשר מפיקה אור רך וחלש ולכן לא מפריעה בצפייה.

בתחתית המסך נגלה כפתורי שליטה בסיסיים.

          

בחלק גדול מהמסכים נוכל למצוא כניסות צידיות עבור חיבור מהיר של מכשירים כגון מצלמות וידאו או סטילס, במסך זה לא נמצא חיבורים כאלו מסיבה מאוד פשוטה – אין מקום, צידי המסך צנומים ולא מתירים מרחב לשום חיבוריות מסוג זה. צידי המסך כל כך דקים שניתן בקלות להפצע מהם כאשר לא נזהרים (רמז לכותרת הביקורת).

הצד האחורי של המסך הינו פאנל די חלק ורק בתחתיתו נוכל למצוא את כניסות הוידאו והאודיו השונות.


אפילו אחורי המסך יפהפיים.

מימין לשמאל: מחבר D-Sub RGB, כניסת אודיו 3.5, RS232C, כניסת שירות.

לפנינו כניסת HDMI 1.3 בודדת, כניסת D-Sub RGB אשר שימושית עבור חיבור המחשב ויכולה גם לקבל סיגנל Composite על ידי מתאם מיוחד אשר לא מסופק, RS232C, כניסת 3.5 Mini Plug עבור אודיו לכניסת ה D-Sub, כניסת שירות עבור עדכוני קושחה וכניסת AC.

כפי שהבחנתם, אין לנו כאן כניסת Component, S-Video או SCART ודבר זה עלול ליצור בעיה כאשר יש ברשותנו מספר מקורות וידאו. מה יעשו רוכשים אשר יש ברשותם ממיר דיגיטלי? בפניהם עומדת האפשרות לחברו רק על ידי Composite דרך מתאם מיוחד אשר לא מסופק. בשל השימוש במחבר כזה איכות הוידאו הנצפת תהיה ירודה.

שווה לציין לטובה את אפשרויות הכבילה הנוחות, מהנדסי HITACHI הכלילו כאן לוכדים גמישים מפלסטיק על מנת למנוע השתובבות של הכבלים השונים ולהחזיקם יציבים במקומם.


לוכדני פלסטיק גמישים עבור כבילת הכבלים השונים.

המסך מגיע עם מעמד שולחני מורכב מראש בצבע כסוף. נדמה שהמעמד נותן מענה יציבות הולם, אך לא הייתי מרגיש בטוח להשאיר את המסך בקרבת ילדים קטנים ושובבים. ניתן כמובן להסיר את המעמד ולהרכיב במקומו מתלה קיר.


אחורי המסך עם כיסוי המחברים.  

לאחר שסיימנו לחבר את הכבלים השונים, ניתן להסתיר את נקודות החיבור עם מכסה אשר מעניק מראה חלק ושימושי במיוחד בהתקנות בהן אחורי המסך נשארים גלויים ויש רצון לייפות את הנראה עד כמה שניתן.

גם השלט דק?

השלט מאוד פשוט למראה. לשימחתי מצאתי כאן כפתורים יעודיים עבור הדלקה וכיבוי (ולא כפתור Toggle כמו בהרבה מסכים אחרים). קיום כפתורים אלו מפשט בהרבה את הגדרת השלט עבור שלטים אוניברסליים.

אין הרבה כניסות וידאו במסך כפי שכבר הוסבר קודם ולכן היה די ברור כי נוכל למצוא כפתור יעודי עבור כל כניסה, אחד עבור VGA והשני עבור כניסת ה HDMI. נמצא גם כפתור ה Toggle עבור שני כניסות הוידאו. דבר זה מעט תמוה מכיוון ש 5 ס"מ מעליו נמצא כפתורים ייעודים עבור הכניסות ולכן לדעתי כפתור זה מיותר.

מרכז השלט מכיל כפתור OK ומסביבו גלגל שליטה עבור ניווט בתפריטים השונים. בתחתית השלט נמצא כפתורים גדולים עבור יחס מסך, Toggle ה Input ואחרון עבור Picture Mode, כמובן שכפתור זה זמין רק עבור כניסת ה HDMI מכיוון שסביר להניח כי כניסת ה D-Sub RGB תשמש רק עבור HTPC ועבור מקור זה מיותר לשנות את הגדרות התצוגה.

ההתרשמות שלי מהשלט הינה די חיובית, הכפתורים גדולים ונוחים לשימוש, מיקום הכפתורים הגיוני וקל ללמידה וגודלו נוח לשליטה זריזה במסך והגדרותיו.

יש זליגה?

יצרני LCD רבים מצהירים כי יש להמתין קרוב לשעה עד שהתאורה האחורית תתייצב לצפייה ביקורתית, אך גם לאחר המתנה של פרק זמן גבוה יותר, ניתן היה לצפות בזליגה קלה מצדדי המסך ובמיוחד מהצד השמאלי התחתון כפי שניתן להבחין בתמונה הבאה אשר צולמה עם חשיפה ארוכה.

חשוב לומר כי נדמה שמקור הזליגה הזאת איננו טמון באיכות הרכבה לקויה של הפאנל, אשר הינה הסיבה הנפוצה ביותר לזליגות אור, אלא כנראה מאי אחידות בלובן של הנורות האחוריות.

בצפייה נורמטיבית זליגה זו איננה הפריעה לאיכות הצפייה המתקבלת ולא היה ניתן להבחין בה כלל עם תכנים וידאו שגרתיים, אלא רק עם תבניות וידאו יעודיות למטרה זו.

קודם כל כיול ועיבוד תמונה

כיול התבצע דרך המזרימדיה TViX 6500 אשר כוון לרזולוציית יציאה 576i דרך HDMI בעזרת דיסק DVE. המסך הינו ברזולוציית WXGA ונטול תכונות מתקדמות כמו 100Hz אשר שמורות במקרה הזה רק לגרסאות הגדולות יותר מסדרת ה 1.5

המסך מכיל קונטרסט דינאמי והיה ניתן בקלות להבחין בו בפעולה. כאשר התמונה התחלפה מכהה לבהירה, המסך קודם כל קפץ לבהירות גבוהה ורק לאחר מכן החליש את הבהירות למצב התקין. מצב זה מאוד הפריע בסרטים אשר מרובים בסצנות כהות כמו Batman Begins והוריד מההנאה שבצפייה. חשוב לציין כי תאורה דינאמית תכפיל לרוב פי 3 את יחס הניגודיות המתקבל ועוזר לקבל תמונה ריאליסטית בתנאי צפייה חשוכים.

המסך בעל זויתיות חדה, למרות שהיצרן מצהיר על זוית צפייה של 178 מעלות, הוא לא רושם באיזו איכות היא תהייה…
כאשר עובדים את קו ה 45 מעלות ממרכז המסך (ואפילו פחות), ניתן להבחין בירידה דרסטית של עוצמת האור היוצאת מהמסך ופגיעה משמעותית בשחורים. דבר זה מונע מיקום של המסך באיזורים בהם יש צורך בזוית צפייה גבוהה כמו סלון ביתי. במידה ואתם ממקמים את המסך בחדר השינה ואתה שוכבים קרוב לרעייה האהובה, לא תסבלו מחסרון זה.

המסך נטול יכולות כיול מתקדמות, חוץ מעוצמת צבע לא ניתן לכייל שום פריט אחר, אפילו לא גאמה! קיימים מצבי תמונה שונים אשר יפורטו בהמשך, אך הם בעיקר משנים את חוסן ה Contrast & Brightness ולא מבצעים שינוי משמעותי בתמונה המתגלה על המסך.

קיימים 3 מצבי תמונה מוגדרים מראש, Dynamic אשר ישמש כאשר התאורה חזקה מהרגיל ויתאים לדוגמה בסלונים אשר מכילים חלונות גדולים. Natural עבור צפייה בתנאי תאורה נורמלים ומצב Cinema בו קיימת הנחתה של הבהירות ושל התאורה האחורית על מנת לספק שחורים עמוקים יותר. לא קיים מצב Custom וזה חבל. כפי שהוזכר קודם, שלושת מצבי תמונה אלו זמינים רק עבור כניסת ה HDMI בשל הציפייה כי כניסת ה D-Sub RGB תחובר ל HTPC ולכן אין צורך במצבים אלו עבור כניסה זו.

כפי שנרשם קודם, אפשרויות הכיול הנראות למשתמש הינן בסיסיות: כיוון רמת הצבע, 3 מצבים מוגדרים מראש עבור טמפרטורת צבע (Cool, Normal, Warm) אשר זמינים רק עבור כניסת ה HDMI ושליטה ידנית בכמות האור מהתאורה האחורית (Back Panel).

בגרסת ה US של דגם זה, קיים מצב Noise Reduction יעודי עבור MPEG. המסך לא יזהה אם הסיגנל הנכנס הינו בפורמט MPEG כמובן, אלא יבצע הורדה של ארטיפקטים מסוג Mosquito & Block Noise אשר אופיינים לפורמט זה. חבל ש NR זה הוחסר מהדגם האירופאי.

המסך בעל רזולוציה טבעית של 1366×768 ונעשה שימוש ב HTPC על מנת להציג עליו רזולוציה זו. מה רבה ההפתעה כאשר גיליתי שהמסך איננו מכיל אפשרות ל 1:1 Pixel Mapping, גם לאחר משחק רב עם אפשרויות ה Clock והמיקום לא הצלחתי להציג כהלכה Pattern של Checkerbox. לא קיימת אפשרות לביטול ה Overscan ולכן בעת חיבור המסך ל HTPC, חלק קטן מהפיקסלים לא נכנסו במסך ולא הוצגו.


לא ניתן להציג Checkerbox בצורה נאותה.

לפי הרמזים אשר מתגלים בכל רגע מקבלים את הרושם כי מסך זה נועד לקהל אשר מעוניין במסך נטו, ללא אפשרויות מתקדמות של כיול תמונה ושלל הגדרות בתפריטים. פשוט Plug & Watch.

איכות תמונה

כיוונתי את המקור שלי, ה TViX 6500, להוציא כפלט 576i דרך יציאת ה HDMI על מנת שאוכל לעמוד על איכות ה Upscale הקיימת במסך.

כאשר התכנים היו תכני טובים יחסית כמו כותרי DVD, המסך הציג אותם באיכות משביעת רצון. שביעות רצון זו נעלמה כאשר הסצנות הכילו קטעים גדולים של משטחים באותו צבע, בסצנות אלו היה ניתן להבחין בבעיית Macroblocking קשה, במיוחד באיזורים כהים. ניתן היה לראות את התופעה בבירור בסרטים Batman Begins & Dark City אשר חלקם הגדול מורכב מסצנות כאלו.
Deinterlacing לא התבצע כהלכה וניתן היה לצפות ב"מדרגות" רבות אשר הופיעו בגבולות של עצמים.


Batman Begins – במקום שחור קיבלנו אפור

עבור צפייה במקור HDMI בלבד, המסך מכיל מספר יחסי תמונה. 4:3 אשר ישמש אותנו עבור צפייה בתכנים ממקורות כמו שידורי לווין או כבלים ללא מתיחה, שני מצבי Panoramic, שני מצבי Zoom ומצב Full בודד.

מכיוון שמסכי LCD אינם סובלים מבעיות של צריבה כמו דודם, מסכי הפלזמה, אין חשש מלהשאיר את התמונה במצב של 4:3. שני מצבי ה Panoramic השונים אשר מבצעים מתיחה גדולה יותר בשוליים ופחות במרכז התמונה על מנת לבצע מתיחה של התמונה מיחס של 4:3 ל 16:9 – לא היו מוצלחים לדעתי, התמונה המתקבלת לא הייתה משכנעת וריאליסטית והיה עדיף לצפות ביחס המסך המקורי של התוכן, 4:3.


I, Robot – איכות Upscale לא מרשימה

לא הצלחתי למצוא בשום מקום, גם לא ב Manual של המסך, איזהו עיבוד התמונה אשר קיים (אם בכלל). בשל כניסות המסך הזמינות, D-Sub RGB & HDMI בלבד, ניתן להניח כי מייעדים מסך זה לחיבוריות של מקורות בהפרדה גבוהה בלבד וסומכים על עיבוד התמונה של המקור כאחראי לפעולת ה Upscaling, זה יכול להסביר במעט את התוצאות בהן הבחנתי.

בשל תוצאות אלו הייתי ממליץ להשתמש ביכולות ה Upscale של המקור, לרוב הוא יכיל יכולות עיבוד תמונה טובים יותר מאשר במסך שלפנינו. בדיקה מהירה עם המקורות שברשותי אישרה את הדבר.

מקורות HD כאמור, הניבו תוצאות הרבה יותר טובות אשר הניחו במעט את הדעת. כאן המקורות שלי היו שני מזרימדיה מובילים כיום, ה TViX 6500 ויריבו ה Popcorn Hour A-100.

צפייה בפרק אשר חתם את העונה הרביעית של Lost היה חוויה צבעונית ומרנינה. הצמחייה והיער נגלו במלוא הדרם, הצבע היה חי ומוחשי וגווני הפנים היו טבעיים.

צפייה בסרט האנימציה החביב עלי, The Simpsons Movie, היתה חוויה מספקת ביותר. סרט זה הינו בפורמט AVC ובקצב נתונים מהגבוהים ביותר שאי פעם ראה פורמט ה Blu-ray. למרות דו מימדיותו, התנועה בסרט מאוד תזזית ונמרצת  והעמידה במבחן עם תוצאות חיוביות את מהירות התגובה של הפאנל.


צבעים חיים ועשירים – The Simpsons

בסצינת המערה מהסרט The Chronicles of Narnia, ניתן היה לשים לב לחוסר פרטים משווע בקטעי המערה, אומנם פני הדמויות וגוון עורם נראה טבעי, אך לא היה ניתן להבחין בפרטים השונים אשר קיימים על מעילי הפרווה של הילדים או בעומק כלשהו לתמונה. ייתכן והכללת אפשרות משחק עם מנגנון הגאמה S-Curve היה משפר את התוצאות ואולי אפילו מאפשר לראות את המעיל של הילד אשר התמזג כליל עם הסביבה.

ניתן היה לראות תופעה זו של חוסר עמוק בגווני שחור גם בסצנת ההליכה בשלג, הדמויות נראו כמו כתמים שחורים בעלי גוון בודד וחסרי כל פירוט או עומק.

חשוב לומר כי המסך קיבל בהצלחה כל סיגנל שהעברתי אליו, אם זה רזולוציות פופולריות כגון: 720p ב 50Hz/60Hz או 1080p ב 24/50/60Hz ועד לרזולוציות פחות מקובלות עבור מסך כזה כגון 576i/p.

אודיו

המסך מכיל מספר אפשרויות אודיו, בין היתר כיוון Treble & Bass, מצב Surround (לא אפקטיבי), אפשרות נוספת בשם Clear Voice אשר מטרתה להדגיש את טוני הדיבור על חשבון תדרים אחרים (מצויין עבור תוכניות אקטואליה וחדשות) ואפילו אפשרות לכבות את הרמקולים.

איכות האודיו איננה ראויה להרחבה יתרה, אם תמקמו את המסך באחד מחדרי השינה או חדר הילדים – הוא יעשה את עבודתו נאמנה (עד כמה שניתן מרמקולים כאלה קטנים). במידה ואיכות השמע חשובה לכם מעט יותר, רצוי להשתמש ברסיבר עם רמקולים חיצוניים.

סיכום

לפנינו מסך Cutting Edge במלוא מובן המילה, הוא דק ועיצובי, אך דקיקות זו באה על חשבון תכונות אחרות אשר קיימות במתחרים אשר עולים הרבה פחות.

תכונות כמו עיבוד תמונה מתקדם למקורות SDTV, תאורה אחורית אוטומטית לפי הסביבה, קונטרסט גבוה, חיבוריות עשירה, אלו ועוד כבר כבר לא מותרות אלה הכרח אשר נצפה שיופיעו כסטנדרט אצל כל היצרנים במודלים המתקדמים שלהם. מה עוד שמודלים אלו גם קיימים במחיר נמוך יותר מהמסך שלפנינו.
נכון, אין להם את היתרון העיצובי של סדרת ה 1.5, אך האם על יתרון זה שווה לשלם כ 50% יותר מאשר על מודלים מתחרים? על זה רק אתם יכולים לענות.

כפי שאני רואה זאת, Hitachi לא ניסתה ליצר כאן מודל מתקדם מבחינה טכנולוגית, הייעוד של המסך הינו עבור קהל מעצבי הפנים ועבור אלו אשר מוכנים להקריב קידמה טכנולוגית עבור מראה Sleeky אשר יגרור התפעלות מכל מי שיבחין בדקיקות שלו.

עיבוד התמונה כאן מאוד חלש ומחייב אותנו להשתמש בעיבוד של המקור. אין לנו כאן אפשרויות לחיבור מקורות כמו ממיר דיגיטלי של yes או HOT ולכן מסך זה יכול לשמש רק עבור מקורות מתקדמים כמו ממירים להפרדה גבוהה של שידורי הכבלים או הלווין, מזרימדיה או נגן DVD בעל יציאה דיגיטלית לוידאו. הבעיה שאני רואה כאן הינה שמקורות כאלו לרוב נמצאים בחדר הצפייה המרכזי שלנו (לרוב הסלון) ושם אנחנו נעדיף מסך גדול יותר.
הצבה של מסך בגודל 32" הינה אידיאלית עבור חדרי שינה, אך בחדרים אלו המקור הראשי הינו לרוב ממיר דיגיטלי של yes או HOT וכאמור – לא עומדת בידינו דרך אופטימלית לחבר אותו.

אם אתם תרים אחר מסך 32" בעל מראה מתקדם יותר משל המתחרים ומוכנים להשקיע מעט יותר, שימו את ה Hitachi 1.5 ברשימה שלכם, הוא לא יאכזב.

יתרונות

  • מראה דק ועתידני, יתרון עיצובי אשר לא קיים אצל המתחרים.
  • צבעים חיים ועשירים.

חסרונות

  • רעש זמזום קל בזמן עבודה.
  • חוסר בכניסות אנלוגיות מסוג Component, SCART ו S-Video.
  • מחיר גבוה יחסית למתחרים.
  • חסר 100Hz.
  • שחורים אפרפרים.

ציונים

  • עיצוב: 9
  • איכות בנייה: 8
    קיימת עדיפות לסטנד יציב יותר וכיסוי פאנל אחורי קשיח.
  • נוחות הגדרת תצורה: 9
    חבר רק HDMI או VGA ואתה Good to go!
  • תפריטים: 8
    מאוד נוחים למשתמש הדיוט, אך פשוטים מידי ולא מכילים אפשרויות כיול מתקדמות.
  • איכות תמונה ב SDTV (שידורי כבלים או לווין): 5
  • איכות תמונה ב HDTV (שידורי הפרדה גבוהה): 7
    היכן השחורים?
  • עיבוד תמונה: 2
    לפי התוצאות העיבוד כלל לא קיים.
  • שלט: 9
  • חיבורים: 6
    היכן ה Component, היכן ה Scart?

מחיר מומלץ לצרכן: 8000 ש"ח.

תודה לראפ על אספקת המסך לביקורת.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.


7:00
  /  
19.6.2008
  
כתב: זיו רוזנפלד

1