אם אין אני לי, מי לי? פרוייקט בניית סטנד למערכת

כבר זמן מה שאני זומם להחליף את המזנון בסלון לסטנד ייעודי עבור המערכת. המזנון הנוכחי גדול מאוד, מגושם, סגור ולא ...

7:00
  /  
03.06.2008
  
מאת: זיו רוזנפלד

הקדמה

המזנון הישןבממון רב רכשתי לעצמי לפני מספר קטן של שנים מזנון גדול מימדים על מנת לאחסן בו את המערכת. כל רכיבי המערכת ישבו בנוחות על מדפים בתוך המזנון ושלטתי על כל הציוד בעזרת עיניות IR. הבעיה הייתה שהציוד נטה להתחמם בשל מיקומו בארון סגור. גם לאחר הכנת פתחי איוורור גדולים מאחורי המזנון, עדיין היה נדמה שהציוד פועל בטמפרטורות גבוהות מהרגיל.

בעיה נוספת שהציקה לי עם המזנון הייתה שכל פעם שהיה צורך לשנות איזה שהוא חיבור או לחבר רכיב חדש, הייתי צריך לזחול מאחורי המזנון עם פנס על מנת לבצע את השינויים.

ה Trigger היה לאחר שראיתי את התמונה הבאה באחד משיטוטי ברשת:

מתוך 6moons

הצורה שבה ישב כל הציוד על הסטנד עם איוורור נאות ואפשרות נוחה לאחורי המערכת קנתה אותי. התחלתי לפנטז כמה מאושר אני אהיה עם כזה סטנד בסלון, לא יותר גישושים באפלה אחר הכניסה המתאימה ברסיבר וסוף סוף אפשרות לראות את צגי הנתונים על המכשירים השונים.

לאחר שיכנועים קלים מצד הרעייה האהובה התחלתי במסכת חיפושים אחר הסטנד הבא שלי. חיש חש צילמתי מספר תמונות של המזנון ונפתחה מודעה מתאימה למכירתו בלוחות יד II פופולארים. במקביל פתחתי כמובן שרשור מתאים בפורום.

לאחר שיטוטים רבים בחנויות רבות הבחנתי כי רובם מוכרים מוצרים אשר משלבים מתכת עם זכוכית או מתכת בלבד. המוצרים מודרנים ובהחלט יפים לעין אך אני הייתי מעוניין בסטנד רחב מעץ, מתברר שבארץ פשוט אין כאלה.

לא רציתי ללכת לכיוון DIY, יש לי שני זאטוטים בבית, עבודה ומחויבויות לאתר. בשל כל אלו, הזמן הפנוי שלי אינו רב ומאוד יקר לי.

ציירתי לעצמי איזה סקיצה מהירה של הסטנד, 3 מדפים עבים מעץ מלא עם תומכות ממתכת ביניהם, משהו מאוד פשוט למראה ולהכנה (או כך לפחות חשבתי). מסתבר שנגרים אוהבים לעבוד עם עץ בלבד, כאשר הם ראו את מוטות המתכת רובם סירבו לקבל תחת ידיהם את המשימה החשובה. מי שכן הסכים, לא התבייש לבקש תג מחיר של כמעט 5 ספרות…

התלבטתי קשות לפני שחשבתי לעצמי לעשות זאת בעצמי, חוסר סביבת עבודה מתאימה לביצוע הפרוייקט ומחסור בזמן היו השיקולים כנגד. לעומת זאת, תג מחיר של כמעט 5 ספרות מצד שני עשה את שלו וראיתי שאין מנוס.

אם אין אני לי, מי לי? 🙂

בחירת העץ המתאים

כמובן שהעץ צריך להיות מסיבי, כמה שיותר עבה, מוצק וכבד. לא ניתן לרכוש פלטת עץ מלא מוכנה ולהשתמש בה מכיוון שכל עץ מלא יקבל בטן עם הזמן. על מנת למנוע היווצרות בטן שכזאת, כל פלטת עץ צריכה לעבור לרצועות של 10 ס"מ לערך ואז הדבקה שלהן חזרה לפלטה בצורה הפוכה. היריעה קצרה מלפרט את התהליך, אך אני יכול לומר לכם כי כל מוצר עץ מלא עובר תהליך זה. ניתן לראות דוגמה של התהליך הזה בכל המוצרים של מייפל שייד. מכיוון שעל מנת לבצע תהליך זה בצורה מקצועית יש צורך בנגר עם ציוד מיוחד, הלכתי לכיוון סוג עץ אחר – בוצ´ר.

בוצ´ר הינו שם התהליך של הדבקת חתיכות קטנות של עץ יחדיו לפלטה. קיים בוצ´ר בשלל סוגים של עץ, אלון, בוק, מייפל, מהגוני, דובדבן ועוד…
מה שטוב גם בפלטות עץ מסוג בוצ´ר הינן שהם מוכנות לעבודה, בשונה מפלטות עץ גושני אשר מצריכות עבודה רבה על מנת לעבד אותן למוצר סופי. בוצ´ר קיים בארץ במספר אופנים: גרמני, צרפתי וישראלי. הבוצ´ר הישראלי הכי זול, מחירו לערך כ 950 ש"ח לפלטה של 250X100 ס"מ כאשר פלטות בגודל דומה מסוג צרפתי או גרמני עולים קרוב לפי 2. מכיוון שהמטרה שלי הייתה גם להוזיל עלויות, בחרתי בבוצ´ר הישראלי (בל נשכח כמובן את התרומה לכלכלה הישראלית).

סוג העץ שממנו נבחר הבוצ´ר הינו בוק בעובי 40 מ"מ, הוא גם זול יחסית מבין הבוצ´רים הישראלים, גם מספק תמורה נאה לכסף וגם בהיר. חשוב לבחור צבע עץ בהיר במידה ואתם מתכננים לצבוע בצבע שונה וכהה יותר. הרבה יותר קל להגיע לצבע מדוייק כאשר בוחרים צבע עץ בהיר.

קיימים שלל מקומות לרכישת פלטות בוצ´ר, בינהם:
רזי הפרזול – שלל סוגים, ישראלי, מיובא, בשלל סוגי עץ ועוביים שונים.
בוצ´ר בלוק – מחזיקים רק תוצרת גרמנית בשלל סוגי עץ בעוביים שונים.
תעשיות עץ ויצמן – שלל סוגים, ישראלי, מיובא, בשלל סוגי עץ ועוביים שונים.

רוב המקומות גם מאפשרים בעת הרכישה לבצע חיתוך לפי המידות שלכם בעלות נוספת. שווה לעשות זאת אלא אם כן יש לכם מסור תעשייתי בבית ויכולת העמסה של פלטת עץ במשקל מאות קילוגרמים על הרכב…

השתמשתי גם בשירותי המקום עבור הכנת חורים מתאימים למוטות ההברגה. מוטות ההברגה ישמשו אותי עבור חיבור כל פלטות העץ יחדיו. הנגרייה השתמשה כמובן במקדחת עמוד, חשוב להשתמש במקדח כזה בשל הקידוחים המדוייקים אשר פרוייקט זה מצריך.

לאחר שהעץ נחתך ובוצעו בו החורים המתאימים, מאוד קל להכניס את הפלטות החתוכות לרכב ומשם להמשיך לתחנה הבאה – צבע.

 

צבע

כמו שאתם יכולים לנחש, ניתן לבצוע את העץ בשלל דרכים וסוגים, החל מצביעה בסיסית עם צבע ולכה ועד לצביעה בתנור עם צבעי רכב מטאלים. קיבלתי שלל המלצות על מצבעה בשם אחים זאור. ממוקמת בנתניה ברחוב השיש 15.

אחים זאור 0544461169מכיוון שזאת מצבעה, יש להבין כי זה מה שהם עושים כל היום, צובעים עץ והם עושים זאת בצורה הרבה יותר מקצועית מאשר כל נגר אשר מחזיק אקדח צבע…

העבודות שלהם בהחלט מרשימות והחלטתי להפקיד את פלטות העץ היקרות שלי בידיהם. בחרתי בתהליך צביעה יקר יחסית, התהליך מתחיל על ידי פרוצדורה בשם איזולציה. תהליך זה אוטם את העץ לחלוטין מאויר ובעצם הורג את העץ. למה זה חשוב? על מנת שנקטין למינימום את השפעות הסביבה על העץ, מבחינת חום, קור ושמש. תהליך זה גם מבטיח כי העץ לא ישנה את הגוון שלו עם הזמן. צביעה בסיסית בלכה לא מבטיחה זאת.

לאחר מכן, אני בוחר את הצבע הרצוי לעץ. מכיוון שקשה מאוד להבין איך הצבע הסופי יראה על ידי בחירה מתוך קטלוג, אני בוחר מספר צבעים אשר נראים לי פוטנציאלים והצבעי הכין עבורי דוגמאות על ידי צביעה של פלטת עץ דומה. לאחר הצביעה של הדוגמאות על העץ, קל יותר להגיע להחלטה סופית לגבי הבחירה הסופית של הצבע.

אחים זאור 0544461169

בחרתי בצבע חום עמוק כפי שאתם יכולים להתרשם מהתמונות.

לאחר הצביעה בצבע, הצבעי מורח מספר שכבות של פוליאסטר על העץ כאשר כל שכבה עוברת ליטוש. בסופו של דבר הכל נצבע בלכה סופר חזקה ועמידה לשריטות. תהליך זה של צבע דורש קרוב לשבועיים עבודה מהצבעי, שאני אשב חסר מנוחה? חס וחלילה! לתחנה הבאה…

בחירת חיפוי למוטות הברגה

מוטות הברגהפלטות העץ יחוברו על ידי מוטות הברגה. מוטות הברגה למי שלא מכיר, זה בסך הכל בורג ארוך. מכוער להשאיר אותו גלוי ולכן תכננתי לעשות לו חיפוי חיצוני.

ניגשתי לבליס-דר, מחסן ענק בו יכולתי לבחור בין שלל צורות שונות של פרופילי אלומיניום. בסופו של דבר בחרתי באחד בקוטר של 35 מ"מ בעל דופן של 2 מ"מ. המוצר עצמו מגיע בצורת צינור ארוך של 6 מטרים ונמכר לפי משקל.

 

לא ניתן לבצע חיתוך במקום, ולכן הייתי צריך לקחת את הפרופיל לבית מלאכה קרוב, אלום שטרן ישראל, אשר נאות לחתוך לי את הפרופיל למידות הרצויות. אם תהיו מספיק נחמדים ותתאמו מראש, הוא יהיה מוכן לפגוש אתכם בבליס-דר, לקחת את הפרופיל שבחרתם לבית מלאכה שלו (קצת קשה לקחת 6 מטר של פרופיל מתכת ברכב) והוא יבצע את החיתוך במקום. לא ניתן לחפף ולבצע את החיתוך בעצמכם מכיוון שהחיתוך צריך להיות מדוייק מאוד ולא ניתן להגיע לרמה כזאת באמצעים ביתיים. העלות לפרופיל האלומיניום הינה בערך 100 ש"ח ועלות עבור משלוח לאלום שטרן וחיתוך מדוייק הינה תוספת של עוד 150 ש"ח לערך.

בליס-דר

בעזרת צמר פלדה שפשפתי בצורה סיבובית את המוטות אלומיניום, עבודה זו מקנה לו גוון יפה אך הבעיה היא שאלומיניום משחיר עם הזמן, לפיכך גם את פרופילי האלומיניום הבאתי לצבעי לחיפוי לכה מבריקה.

מוטות האלומיניום לאחר חיתוך ממתינים לצביעה בלכה

פרזול ושונות

מה שנותר לי זה רכישת אומים, דסקיות, דיבלים ומוטות הברגה.
כל המוצרים הללו רכשתי בחנות בשם ברג ובניו.

ברג ובניו

כל מוצרי הפרזול עלו לי 135 ש"ח – חמישה מוטות הברגה, עשרות אומים ודסקיות וחמישה דיבלים מפליז.

אחרון אחרון ודי הינו מציאת רגליים מתאימות, כלומר מעין חוצץ פלסטיק בין הרגל ממתכת לריצפה. זאת מצאתי בזייפר.

זייפר

תהליך ההרכבה עצמו

טוב, נראה לי שנמאס לכם מהדיבורים שלי, התמונות הבאות ידברו בשם עצמם על תהליך הבנייה.

לסיכום

זה לא ממש היה DIY, כמו שראיתם – נגר חתך, צבעי צבע, איש אלומיניום גם חתך ואני הרכבתי הכל. העלות הכוללת היתה קצת פחות מ 3000 ש"ח, רוב התקציב הלך על הצבע – 1600 ש"ח, 950 ש"ח על העץ ועוד 200 ש"ח לערך על שונות. ניתן היה בקלות לצבוע בעלות של 300 ש"ח, צבע בסיס על לכה פשוטה וחסל -קיבלתם סטנד כמעט זהה ב 1500 ש"ח. הבחירה שלי בגימור היקר יותר הייתה בשל איכותו, הוא מעניק לעץ גוון של שיש מבחינת חלקות למגע ועמידות גבוהה. בסופו של דבר די נהנתי מהחוויה, הרבה מחקר ערכתי על הנושא וצורת החיבור בין המדפים אך בסופו של דבר אני יכול לומר כי יש לי סוף סוף את הסטנד שתמיד רציתי למערכת.

הנה תמונות של התוצאה המוגמרת להנאתכם.

להמשך דיון בנושא הכתבה לחץ כאן.


7:00
  /  
3.6.2008
  
מאת: זיו רוזנפלד

1