Highland Audio – Oran 4301

ה-Oran 4301 הינו רמקול מדפי, קטן מימדים, מבית היוצר הצרפתי של Highland Audio.איך הוא נשמע? כנסו וגלו...

7:00
  /  
22.05.2008
  
כתב: מרטין סבג
רקע

חברת Highland Audio מגיעה אלינו מצרפת, זוהי חברה לא גדולה ולא כ"כ מוכרת, אולם זוכה היא לשבחים עבור מוצריה.

החברה מתקדמת מאוד מבחינה טכנולוגית. התכנונים מקוריים שלה, החומרים שבהם משתמשת לרמקולים הם מן המתקדמים ביותר, כל רמקול עובר סידרת בדיקות מקיפה לפני שיוצא את שערי המפעל וחייב לעמוד בהדירות של 2.5% בלבד מהתיכנון המקורי.

לחברה יש מגוון לא קטן של רמקולים, החל מרמקולים לוייניים/מיני-מדפיים, דרך רמקולי קיר (Inwall) ואפילו דגם אלקטרוסטטי.

בביקור בחנות היבואן, הום סינמה 1784, שמעתי מספר דגמים, אולם ה-Oran 4301 משך את תשומת ליבי במיוחד ואפרט בהמשך למה…

מפרט טכני
  • סוג: 2 Way עם בס-ריפלקס אחורי
  • דרייברים: טוויטר 25 מ"מ מטיטניום, מיד-בס 100 מ"מ משילוב של מתכת וקרמי.
  • נצילות: 84db
  • עכבה: 6 אוהם
  • תחום היענות: 65-20K הרץ
  • מימדים: 127X230X210 מ"מ
  • משקל: 3 ק"ג ליחידה
  • גימורים: וניר עץ אמיתי או שחור פסנתר.

הרמקול הוא לא גדול והגימור שלו מצויין. הדגם הנבחן הגיע עם ציפוי פורניר עץ אמיתי בצבע דובדבן.
הטוויטר, אשר מכוסה בגריל מתכת, בצורת כיפה, עשוי מטיטניום, כולל מגנט גדול יחסית והתקן לפיזור חום (פנימי בתוך הרמקול) אשר מונע עיוותים הנוצרים כתוצאה מהחום המתפתח על הטוויטר.

יחידת המיד-בס, בגודל 100 מ"מ (4" למי שרגיל למידות האמריקאיות), בנוי משילוב של מתכת וקרמיקה והוא בעובי של 0.15 מ"מ בלבד, מה שיכול לרמז על יחידה מהירה וקלה.

תיבת הרמקול בנויה בגימור גבוה ביותר, כולל גריל קידמי, פורט אחורי ושני זוגות מחברים דמוי WBT, למי שרוצה לבצע Bi-Wiring או Bi-Amping.

לרמקול, הברגות של 6 מ"מ בתחתית, ע"מ לאפשר העמדתו על ספייקים או הברגתו לסטנד/מדף ולקבע אותו. כפי ששמתם לב מהמפרט, הרמקול דיי קל משקל והעמדתו על מעמד ייעודי ללא קיבוע, עלול להיות מסוכן, במיוחד אם מסתובבים בבית ילדים קטנים ו/או חיות מחמד, כך שהתוספת של ההברגות הללו היא דבר מבורך. הסטנדים המקוריים של החברה, בנויים מ-MDF וכוללים חריר להסתרת הכבלים בתוך הרגל של המעמד. הבסיס הוא דיי כבד, מגיע עם ספייקים וכל העסק נהייה דיי יציב.

איך נשמע?

לקחתי לבחינה מספר תקליטורים, אותם אני מכיר היטב, אשר נותנים מספר כלים שונים לבחינה, כמו: ווקאל גם נשי וגם גברי, כלים אקוסטיים, באסים ומצילות בהתקפות מהירות ובאס נמוך מאוד.

באלבום Christy Moore – At the Point LIVE אשר בו מופיע Christy בניגון על גיטרה עם ליווי גיטרה נוספת, אקוסטיים כמובן, אין דרישות "קצה" מיוחדות, אך יחד עם זאת, האוירה היא מרטיטה. אולם ה-Point הוא דיי גדול והתחושה צריכה לעבור כמו שהיא. הרמקולים הצליחו להעביר את קולו ואת הגיטרות בצורה מצויינת. לעיתים היה חסר קצת נפח ודינאמיות (ברצועה מספר 2 יש קטעים בהם Christy מתחיל לשיר בקטע שלרוב פשוט "מבהיל" בגלל עוצמה יחסית גובהה למה שהוא שר קודם, ופה זה היה קצת חסר).

 


באלבום,Isaac Freeman – Beautiful Stars, אלבום גוספל , פותח איזאק, עם סיפור אישי וקולו העמוק, נשמע טוב מאוד, כלומר, החוסר "על הנייר" של התחום התחתון לא בא לידי ביטוי.

כשהמקהלה מאחור מצטרפת יחד עם האורגן, הבמה דיי רחבה אם כי לא עמוקה, כמו שהייתי רוצה.

 

 


Hayley Westenra באלבומה Pure, להזכירכם, בסה"כ בת 14, אך קולה המדהים לא משקף זאת.

להיילי קול גבוה וזהו מבחן חשוב עבורי לבדוק אם מערכת היא "צווחנית" או "מעייפת".

עם ה-Oran 4301, ולמרות (או בזכות?) הטוויטר טיטניום שלו, הקול שלה נעים ומלטף וכלל לא מעייף.

"דוז פואנט" בתחום הגבוהים !


אוקי, המבחן האולטימטיבי – קטע הדואט בין גיטרת הבס של Wade Matthews לתופים של Timm Biery ברצועה – Bass & Drum Intro באלבום Nils Lofgren Band Live .כידוע, זהו קטע אשר מוציא את ה"מיץ" ממערכות. המצילות נוגעות בקצה אחד של הסקאלה, בעוד גיטרת הבאס יורדת נמוך מאוד, לקצה השני של הסקאלה, כאשר ה-Over Tones אי שם, באמצע.

פה בא לידי ביטוי המחסור בבס העמוק, אך הפלא ופלא, זה שמיע !

רוצה לאמר, שמה שהוא לא יודע לעשות, פשוט לא נמצא, אבל מה שכן, נמצא שם ובצורה טובה.


תמונות הרמקול עם ובלי הגריל – המלצה שלי, נגנו אותו ללא הגריל.

 

שאר המערכת

 

 

 

 

שאר המערכת כללה:

  • נגן CD (כולל שליטה על ווליום) – Wadia 302
  • מגבר כח – GamuT D200 Mk3
  • כבלי אינטרקונקט – Van Den Hul D102 MkIII
  • כבלי רמקולים – Nordost Gold Super Flatline Mk2

 

 

 

 

 

 

 

סיכום

הרושם הראשוני שהרמקול נותן הוא "WOW – זה הרבה יותר גדול ממה שהוא נראה". כלומר, הסאונד שה"קטנצ´יק" הזה מוציא הוא בלי שום קשר למימדים הפיזיים שלו.

הטוויטר, למרות היותו מטיטניום, דיי מלטף וכלל לא "מתכתי" כמו טוויטרים אחרים העשויים מתכת. החלק התחתון, כפי שאפשר היה לנחש ממימדי הרמקול והדרייבר, דיי מוגבל (65 הרץ), אך בעוד שבהרבה מאוד רמקולים קטנים, נותנים להם איזה boost בתחום התחתון ע"מ להישמע יותר "בשרניים", כאן זה לא קיים והרמקול הוא בעיקר – מיד-ריינג´י.

לאוהבי כלים אקוסטיים וווקאל, הרמקול הזה יימצא מאוד חן באזנייהם.

מה שמאוד אהבתי ברמקול הזה הוא שמה שהוא יודע לעשות הוא עושה מצויין, מה שהוא לא יודע לעשות, הוא פשוט לא עושה. זהו דבר שמאוד נדיר במחוזותינו, כאשר מנסים להוציא "כמות" על חשבון "האיכות", אך לא זה המקרה כאן ועל זה הערכתי נתונה ליצרן.

הבמה, כמו שאמרתי, רחבה מאוד ומעבר לגבולות הרמקול, עם אימאג´ינג לא הכי חד ומדוייק בעולם. חסר לי קצת עומק/תלת מימדיות בבמה.

הרמקול לא נציל במיוחד ודיי קשה להנעה, מה שאומר שהוא יהיה חייב מגבר כוחני. בואו נגיד שזה לא רמקול שמשדכים ל-T-AMP…

אבל רוצים לדעת מה הכי אהבתי ברמקול ?

את המחיר !

מחיר המחירון של הרמקול הוא 2,590 ש"ח לזוג.

מדובר על מציאה ולא פחות.
זהו רמקול שמיועד לחדרים קטנים עד בינוניים, עם מגבר/רסיבר חזק (הוא מגיע גם כסט של 5.1 רמקולים לקולנוע-ביתי). אני חושב שזהו רמקול נפלא ככניסה לעולם ה-High-End והוא מצטרף לשורה של מוצרים (כמו ה-TraendsAudio TA-10.1) אשר פשוט מספקים תמורה מצויינת לכסף. להבדיל מרמקולים זולים אחרים, אשר מנסים לעשות "הכל" והתוצאה היא רעה, יש פה רמקול אשר עושה דברים מסויימים מצויין ודברים אחרים הוא פשוט לא עושה, זה מציג בפני בעליו את "דרך הלבנים הצהובות" לשידרוג נכון בעתיד – רמקול שעושה כל מה שזה עושה + מה שחסר לו….

ציונים

בנייה – 9

סאונד – 8

תמורה לכסף – 9.5

סה"כ – 9

הבדיקה נעשה באדיבות היבואן – הום-סינמה 1784 בע"מ

להמשך דיון בפורומים לחץ כאן


7:00
  /  
22.5.2008
  
כתב: מרטין סבג

1