SHOOTOUT 3 מקרני 1080P – מיצובישי HC6000

יניב דיין ממשיך את סקירות המקרנים מה-SHOOTOUT השלישי שלנו עבור מקרני 1080P.הפעם על הפרק: המיצובישי HC6000, מקרן LCD 1080P בעל ...

7:00
  /  
01.05.2008
  
כתב: יניב דיין (ride), צילמו: מרטין סבג, אבי ורון

ה HC6000, מקרן מיד ריינג חדש מבית מיצובישי, נראה ממש כמו תאום לאחיו המבוגר יותר – HC5000, כלומר, מארז זהה בצבע פנינה עם מכסה תואם.

למרות צורתו הדומה, המקרן מציג שיפורים משמעותיים ברמות השחורים בהשוואה לקודמו. המקרן משתמש בפאנלי LCD D6 מבית אפסון, למרות שמתחריו האפסון TW2000 והפנסוניק AE2000 (שנסקרו כאן באתר לאחרונה), כבר משתמשים בפאנלים חדשים מדור שביעי – D7 הכוללים את טכנולוגית ה "Deep Black".

עם כל האמור לעיל, התברר לנו בעת ההשוואה שהמיצובישי כלל אינו נופל ממתחריו, ואף עולה עליהם במספר תחומים.

תכונות המקרן

  • קונטרסט: 15,000:1
  • בהירות 1000 אנסי לומנס
  • פאנל: 3 פאנלי LCD, 0.7 אינץ´ ברזולוציה 1920×1080, יחס מסך של 16:9
  • נורה: הספק 160w, אורך חיים במסך אקו 5000 שעות
  • כניסות וידאו: 2 כניסות HDMI בתקן 1.3, כניסת VGA למחשב, 1 כניסת קומפוזיט, 1 כניסת קומפוננט, 1 כניסת SVIDEO
  • עדשה: זום 1.6:1, ממונעת לחלוטין, כולל ה Lens Shift, מאפשרת הקרנת תמונה של 100 אינץ´ ממרחק 3.1 מטר ועד 5 מטר
  • משקל: 5.6 ק"ג

מבנה המקרן

בחזית המקרן העדשה, היא אינה ממורכזת ובולטת מעט החוצה מגוף המקרן. חיישן האינפרא אדום לשלט נמצא מצד שמאל לעדשה.

בחלקו העליון של המקרן נמצא לוח בקרה מלא שניתן דרכו לשלוט בכל פעולות המקרן, כולל תזוזות, פוקוס וזום של העדשה. שיפור שהם הכניסו בהשוואה ל HC5000 הוא 2 מהירויות לכיווני העדשה.

בנוסף תמצאו שם את כפתור ההפעלה, ו 2 נוריות בקרה.

ה-LENS SHIFT וה-פוקוס נוחים מאוד וקלים מאוד לתפעול. קל מאוד להגיע למצב הדרוש בזריזות וביעילות.

בחלקו האחורי של המקרן פאנל החיבורים, שמכיל את כל חיבורי הוידיאו הנחוצים, טריגר 12v, חיבור RS232 למחשב וכבל החשמל.

השלט

השלט מואר (קצת חלש), מכיל את כל כפתורי השליטה הנחוצים, קיצורי דרך לכל כניסות הוידיאו ולפעולות החשובות כמו כיוון בהירות, קונטרסט, גאמה וכו´.

הוא אינו הנוח ביותר בעולם, אך עושה את עבודתו נאמנה ואינו חסר אף פונקציה חשובה.

תפריטים וכיול

למקרן תפריטים רבים לכיול וניתן לכייל בעזרתם ממש כל דבר שאפשר לחשוב עליו… התפריטים עצמם, אשר בעצם נראים אותו דבר כמו הדור הקודם (וגם במודל ה- HC4900 הנמוך יותר) אינם נוחים או אטרקטיביים במיוחד. במיוחד אם נשווה אותם לאפסון או לפנסוניק, שבהם ממשק המשתמש נוח בהרבה ושכוללים פונקציות נוספות שמקילות על הכיול.

הכיול

בניגוד ל-SHOOUTOUT הקודם, הפעם השקענו מספר שעות רב לכיול כמעט כל פרמטר אפשרי במקרנים על מנת להגיע לתמונה האיכותית והמדוייקת ביותר של כל מקרן ומקרן.

לצורך כיול המקרן השתמשנו בציוד הבא:

  • ACCUPEL 3000 Signal Generator
  • ספקטרומטר של Gretag McBeth
  • Test Patterns מקודדים ב MPEG 2 שרצו מתוך Pixel Magic MB2000

חשוב מאוד לציין שזה המקרן הכי מכויל out of the box מכל המקרנים שבדקנו עד עכשיו. כמו לרוב מקרני ה LCD שבדקנו גם כאן הייתה בעיית White Clipping קטנה.

הכיול שלנו כלל כיול BRIGHTNESS/CONTRAST, עוצמת הצבע, SHARPNESS, וכן כיול טמפ´ צבע ל-D65.

ניתן לראות שאנחנו מכסים את רוב טווח הצבעים האפשרי (עם חוסר קל בכחולים), אך שה-PRIMARY הירוק אינו במקום. מה שמעניין הוא שהמדידה הירוקה יצאה בכיוון מעט שונה משאר המקרנים שראינו בעבר, כלומר מדובר על גוון ירוק מעט לא שגרתי.

המקרן כמעט ולא נזקק לתיקון כיול. במצב סינמטי, הוא היה כמעט באופן מדוייק על D65, למרות סטיה של כ-7% ב-IRE הגבוהים ביותר.

כאמור, טמפ´ צבע יציבה מאוד ואין ממש צורך בכיול חיצוני כלשהו מעבר לבחירה ב-6500K בתור טמפ´ צבע היעד שלכם.

במדידת גאמה, הגענו למדידה ממש מושלמת של 2.1. לדעתי זה מספר אידאלי למקרן זה, הוא אינו נמוך דיו בכדי לאבד פרטים בשחורים (לשם כך צריך יחס ניגודיות גבוה יותר), והוא לא חלבי מדי בשאר הסצינות.

להלן החתימה הספקטרלית של המקרן:

ביצועים

בדיוק כמו במקרנים האחרים ב-SHOOUTOUT הזה, גם את הבדיקה של מקרן זה ביצענו על מסך High Power של Da-Lite בגודל של 96 אינץ´.

כפי שכתבתי כאן בעבר, למסכים אלה יש את היתרון להדגיש את יתרונות המקרן, אבל גם את היכולת להבליט את חסרונותיו. הצפייה נעשתה במרחק ממרחק של כ- 3 מטר ממש מנקודת המוצא של המקרן .

המקורות שלנו היו מזרמדיה של TVIX מדגם 4100 וממיר יס YesHD 7820. כל המקרנים שנבדקו ב Shootout היו מחוברים במקביל דרך מפצל HDMI שקיבל את המקורות ופיצל אותם לכל המקרנים בו זמנית.

גם כאן, בדיוק כמו בפנסוניק כיוונו את ה Input Level ל Enhanced (בפנסוניק זה נקרא HDMI Signal Level). משמעות המהלך הוא הרחבת טווח הגוונים האפורים האפשריים מ-16-235 ל- 0-255 (כמובן שגם המקור חייב לתמוך בכך).

תחילה בדקנו את קטע המרוץ מתוך הסרט Cars, האדומים היו טבעיים מאוד, כמו שאר הצבעים, עיבוד תמונה פנטסטי (כפי שמתבקש ממקרן בעל עיבוד HQV) , תמונה בהירה, מפורטת מאוד וקולנועית מאוד.

עברנו לסרט האלמנט החמישי לסצנת הבריחה של לילו. הפירוט היה מדהים, גווני העור, הצלקות בפניו של המדען, המדים של השומרים במערה היו מפורטים מאוד, כמו גם קירות המערה. יש מקום לשיפור הקונטרסט, אבל הצופה הממוצע, לא יבחין בהעדר הפרטים.

בסצנת התקריב לפניה של לילו מחוץ למערה, מראה כמה המקרן טוב בשחזור הצבעים, גווני העור טבעיים, הפרוט מושלם, הטקסטורה על הקיר מדוייקת.

עברנו לסרט נרניה, לסצנה בה הילד פוגש במלכת השלג. שוב מדובר בסצנה בהירה, מאוד מפורטת, ניתן לראות בבירור את האיפור על פניה של השחקנית. השלג היה בוהק וטבעי מאוד, ותמונת הנוף לכיוון ארמונה של המלכה, הייתה פשוט תלת ממדית.

סצנת המערה, שהיא לטעמי אחת הבדיקות הטובות ביותר של צמצם דינאמי אכזבה במקצת. זוהי סצנה בה חצי תמונה מוארת, וחציה השני מוחשכת, כך ניתן לראות את ההשפעה של הצמצם הדינאמי על כל התמונה. היו חסרים המון פרטים בקירות המערה, קשה היה להבחין בפרטים במעילה של הילדה.

עברנו לסצנת בין הערביים במחנה, התמונה הייתה טובה, לא היו חסרים פרטים, כאן הצמצם לא אכזב בסגירה מוגזמת.

כדורגל ביס HD, היה מדהים, מפורט, צבעים טבעיים, ללא שום בעיות עיבוד תמונה גם שהמצלמה זזה במהירות.

סיכום

אין ספק, שמיצובישי הוציאה כאן מוצר מנצח.

המקרן מהווה שיפור די גדול מקודמו בעיקר בתחום השחורים אפילו שהמקרן אינו עושה שימוש בפאנלים של D7, הדבר לא ממש הורגש כחיסרון כאשר הועמד זה לצד זה עם שני מקרנים אחרים בעלי פאנלים שכאלה. משמעות הדבר היא או שמיצובישי הצליחו לשפר את ביצועי D6, או שהיתרון של D7 אינו גדול כפי שהיצרנית של הפאנלים טוענת.

המקרן חד מאוד, מפורט והתמונה נעימה מאוד לעין.

לפעמים המקרן מקריב מעט פאנצ´יות מהתמונה, אך אין ספק שהתמונה כאן היא בגדול מצוינת.

המקרן מכוייל כמעט לחלוטין, הוא קל מאוד להתקנה בזכות מערכת העדשה הממונעת שלו. המארז של המקרן בגודל סביר שיכול להתאים לכל סלון ישראלי ממוצע. המקרן אסטטי ואינו תעשייתי, אך גם אינו FLASHY, כלומר אינו תכשיט על הקיר כמו חלק מהעיצובים לאחרונה (אפסון, או סוני, הם דוגמאות טובות למכשירים שעוצבו כ "תכשיטים על הקיר").

הדבר העיקרי שהייתי מצפה לשיפור משמעותי בו, היא מערכת התפריטים הקשה. הייתי מוסיף גם תכונות כגן TEST PATTERNS ו-גראפים מובנים, בדומה לפנסוניק AE2000 שיכולות לעזור לכיולו.

ציונים

עיצוב: 8

שלט: 7, לא אוניברסאלי, אין מקרו, תאורה חלשה מדי, אך בעל כל הפונקציות הדרושות.

תפריטים וכיול: 8 – מפורט מאוד, אבל לא כל כך נוח ואינטואיטיבי

כניסות וידאו: 9 – למי שאין רסיבר או ממתג HDMI, 2 כניסות היום אינן מספיקות

עיבוד תמונה: 9

תמונה בהי דפינישן 8.5 (קשה גם כאן לא להשוות למקרני ה LCOS כמו הסוני VPL60 או ה JVC HD100 שיחס הניגודיות המשופר, מעלה בהם את רמת התמונה משמעותית).

סולם הציונים מתייחס לאומדן של שלמות התמונה ביחס למקרנים האחרים שבדקנו בזמן נתון בעת הבדיקה. כלומר יתכן שמקרן שקיבל לפני שנה ציון 10, היה מקבל השנה ציון 8 וזאת לאור השיפורים הרבים באיכות הפאנלים והתמונה בשנה האחרונה.

המקרן נבדק באדיבות העולם הדיגיטלי.

תודה מיוחדת לעולם הדיגיטלי על השאלת המפצל/ממתג לצורך הבדיקה של כל המקרנים ב-SHOOTOUT.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.


7:00
  /  
1.5.2008
  
כתב: יניב דיין (ride), צילמו: מרטין סבג, אבי ורון

1