מסך טושיבה REGZA LCD FULL HD 46X3500

טושיבה בחו"ל איננה נחשבת כיום לאחת השחקניות הגדולות בשוק ה-LCD, אך בישראל היא נחשבת לאחד המותגים המוצלחים ביותר בתחום זה.היבואנית ...

7:00
  /  
20.04.2008
  
כתב: עפר לאור

המילה REGZA, מותג ה-LCD היוקרתי של טושיבה מגיע מהמילה הגרמנית "regsam", שמשמעותה צבע וחיוניות דינמית.

בארץ, המותג טושיבה נחשב לאחד החזקים, לאחר שניופאן הצליחו לשווק כמות מדהימה של מסכי CRT והצליחו למנף את המותג היטב בישראל. קמפיין החדות של טושיבה הצליח כ"כ שהוא אחד הגורמים שתרמו לכך שמרבית עם ישראל אינו שוקל כלל לעבור לפלזמה, שהרי כולם יודעים ש-LCD חד בהרבה.

בעולם הרחב, לעומת זאת, חל פיחות בשמה הטוב של טושיבה כיצרנית מובילה, בין היתר בגלל דעיכתה של טכנולוגיית HD DVD בהובלתה של טושיבה.

לקו המוצרים החדשים של טושיבה נחשפתי כבר לפני מספר חודשים ביחד עם מספר עיתונאים. מדובר על כמות נכבדת של מודלים אשר מיובאים כבר עכשיו על ידי ניופאן ואשר כל אחד מיועד למגזר וייעוד אחרים. סדרת X היא מהגבוהות בסדרות, אך ה-46X3500 מיועד לשיווק ברשתות החשמל הגדולות (כגון א.ל.מ., שקם אלקטריק, מחסני חשמל וטרקלין חשמל) בעוד שבמקביל קיימת סדרה גבוהה יותר שכוללת שני מודלים גדולים יותר המיועדים לחנויות המתמחות בקולנוע ביתי.

המסך הגיע בארגז רחב מהצפוי. לאחרונה חלה מגמה של ירידה בגודל הארגזים של המסכים הדקים, הן מפני שהחברות הופכות "ירוקות" יותר ומנסות להפחית בחומרי הפסולת, והן משום שאריזות גדולות משמעותן עלויות שילוח גבוהות יותר – עדיף להן דחוס יותר מסכים לכל קונטיינר.

המארז הרחב הפתיע לא רק אותי, אלא גם את שני הגברתנים שהיו צריכים להכניס אותו לחדר הבדיקות, כאשר בדרכם הי מעבר מדרגות צפוף. בניגוד למרבית המובילים שבד"כ נוקטים בשיטת "מה שלא הולך בכח…", ובדרכם מכסחים לאט לאט כל סימן שמצביע על כך שהקירות של גרם המדרגות הנ"ל נצבעו רק לאחרונה – כאן החברים לקחו את הנושא לידיהם ותוך דקות מספר הכל עמד על מקומו בשלום. אילו רק חברות אחרות היו לוקחות את הזמן ומתייחסות ללקוח בדרך זו, חיי כסוקר מסכים היו קלים בהרבה…

חיבורים

בצידו של המסך ניתן למצוא כפתורים אשר מאפשרים שימוש במסך גם אם השלט איננו בנמצא. החיבורים בצידו של המסך כוללים חיבור SVIDEO, קומפוזיט וחיבורי האודיו המתאימים.

מאחורי המסך מתחבאים להם שני חיבורי HDMI אנכיים (מעט קשה לחברם), חיבור RF, וכן מספר חיבורי קומפוננט ואודיו.

המרחק בין חיבורי האודיו של HDMI1 לבין החיבור עצמו הוא משמעותי ושרירותי…

גם שני חיבורי הקומפוננט מעלים את השאלה היכן מסתתרים להם חיבורי ה-SCART הנחוצים לחיבור ממיר של יס או הוט…

המסך והמדידות

הסיבה לגודלו המסיבי של המארז ברורה מעט יותר לאחר שהמסך עומד על כנו בשלום. המעמד של המסך מעוקל ורחב והעובדה שהמסך מגיע כבר יושב על מעמדו – היא אחת הסיבות לגודל הארגז הרחב. מרבית החברות האחרות דורשות רמה כזו או אחרת של הרכבה שנחסכת במקרה זה.

המעמד יציב ויפה. המסך עצמו בעיצוב בסיסי למדי. הוא אינו מושך מבטים, אך המסגרת המבריקה בהחלט מושכת אבק וטביעות אצבעות… אם יש לכם עוזרת בבית, כדאי להכין מטלית מיקרופייבר עבור המסגרת.

את מקומם של הרמקולים המסורתיים בצידי המסך מחליף פס קטן בתחתית המסך אשר כולל גם סאב שמשתמש בעצם בגוף המסך כתיבת הידהוד. עוצמת הרמקולים הזו מפתיעה, ודי בקלות ניתן להגיע למצב שבו השכנים עלולים לטפוח קלות על דלתכם בבקשה להחליש את נשימותיה הנרגשות של יונית מהחדשות…

בניגוד למסגרת המבריקה, המסך עצמו הוא מט ואינו מבריק. הגימור שלו מזכיר משהו את המתחרה המתבקש בעל אותו שם פרטי – ה-BRAVIA 46X3500 שסקרנו לאחרונה. גם כאשר מדליקים את המסך, הזויתיות שלו ופיזור האור (דליפת אור קלה) מזכירים מאוד את המסך של סוני.

בתמונה הבאה ניתן לראות כיצד מתפזר אור מחלון אחורי על גבי המסך:

עם זאת, השחורים של מסך זה עמוקים באופן בלתי נתפס כמעט. במדידותי הגעתי ליחס של 1:10 בין מצב דלוק לכבוי לחלוטין, שזה הרבה הרבה יותר מאשר כל מסך LCD אחר שמדדתי עד כה (הממוצע הוא יחס של 1:3). משמעות הדבר שיחס הניגודיות של המסך הוא גבוה פי כמה מהמתחרים המיידיים שלו.

למעשה, הופתעתי לגלות מספרים גבוהים כל כך במסך זה. המסך לא רק יכול להגיע לבהירות מדהימה של כמעט 620 ניטים, אלא שהוא יורד לכהות מדהימה שמביאה אותנו ל- 26,000:1 יחס ניגודיות ON/OFF! המדידה היתה כה קיצונית שנאלצתי לעשות אותה מספר פעמים בכדי לוודא את המספרים… גם המספרים על הפאנל גבוהים מאוד, והגעתי ליחס של 4000:1 ANSI, גבוה פי 2 מכפי שמצהיר היבואן בעמוד המוצר באתר הבית שלו.

לצורך בדיקת הכיול, העברתי את המסך למצב WARM, אך המסך נמדד במצב זה עדיין ב-8300 קלווין, מספר גבוה מדי שנגרם בשל עודף בצבע הכחול. למרות שהמסך כולל יכולות כיול בסיסיות, ההשפעה שלהן על התמונה היתה מינימלית בתחום צבעי היסוד ואף בטמפ´ הצבע. המסקנה שלי היא שמדובר בעיקר בשינויים במערכת הדגימה האנלוגית, ומכיוון שברוב הבדיקות אני עורך בעזרת חיבור דיגיטלי (HDMI/DVI), הדבר אינו מתבטא במדידות.

משמעות הדבר הוא שהמסך נותר בעל כיול גרוע במיוחד כפי שניתן לראות בגרפים המתאימים.

גם בתחום צבעי היסוד, המסך אינו מכוייל בעליל.

להלן החתימה הספקטרלית של המסך.

בתחום הגאמה, המדידות הגיעו לתוצאות טובות, אך יציבות הגרף אינו מושלם.

כפי שניתן לראות, התמונה כלל אינה מכויילת, וחמור מכך – טמפ´ הצבע איננה יציבה לאורך טווח עוצמות ה-IRE. הייתי שמח לשנות מעט את הפרמטרים בתמונה, אך המסך נטול כמעט אפשרויות לכיול ולמשחק. בפרפראזה על משפטו המפורסם של הנרי פורד – תוכלו לקבל כל גאמה שתרצו, כל עוד זה 2.11…

טלויזיה רגילה (SDTV)

פצחתי במספר תוכניות אהובות ביס. החיבור לממיר 3100 נעשה בעזרת כבל SVIDEO. בעוצמות האור הכהות, המסך התקשה לשחזר את הגוונים הנכונים – הצבעים היו רוויים ומשהו בהחלט לא היה תקין. מתברר שזו התופעה שמתרחשת כאשר מכבים את מנגנון ה-BLACK STRETCH של המסך.

תפקיד מנגנון ה-BLACK STRETCH (עוד על המנגנון והרעיון מאחורי ניתן לקרוא במאמר הזה) הוא לדאוג לכך שהפירוט בגוונים השחורים יהיה מוגזם ביחס לשאר הגוונים. המנגנון דואג למתיחה של שאר הפרטים עבור סצינות כהות, דבר שהוא שימושי בד"כ עבור מסכים בעלי יחס ניגודיות נמוכה מדי.

אז מה המנגנון עושה, ומדוע הוא פוגע בתמונה כאשר הוא כבוי כאן? תוך שימוש ב-PATTERNS אחרים, ניתן לראות שלמרות שהפאנל של מסך זה הוא בעל יחס ניגודיות פנומנלי, זה מגיע עם תג מחיר לא פשוט. בעוצמות אור נמוכות, דיוק הצבע של המסך הוא בינוני לכל היותר, כך שללא תוספת ה-BLACK STRETCH, התמונה נראית פשוט לא נעימה למראה.

כידוע, יחס המסך בשידורי SD בישראל הוא 4:3 ולכן יש צורך בשימוש באפשרות יחסי המסך. המסך מציע מספר אפשרויות לצופי התכנים הריבועיים. האפשרות נעות בין מצב 4:3 (פסים שחורים בצדדים, ומכיוון שאין לנו סכנת צריבה במסך, הדבר לא צריך להטריד יותר מדי) למצבי SUPER LIVE השונים.

שני מצבי ה-SUPER LIVE מטעים בשמם מכיוון שהם ממש לא סופר… העיוות בתמונה תוך שימוש במצב זה בקלות יכול לגרום למחלת ים ולכן אין הרבה מנוס משימוש במצב 4:3 רגיל בלבד.

איכות עיבוד התמונה ב-SVIDEO היה טוב יותר מאותה תמונה דרך כניסת HDMI. משום מה, מקור וידאו כמו DVD אשר חובר בצורה זו ומעביר למסך 576i נתן לנו איכות תמונה בינונית למדי גם בתחום ה-DEINTERLACING, אבל בעיקר בתחום ה-SCALING, וקיבלנו מדרגות רבות בגבולות האובייקטים. חוסר היכולת לשחק עם פרמטרים השונים במסך (כמעט ואין כאלה) לא ממש נתן לנו לשפר את התמונה.

עבור הערוצים המכווצים מדי, לא היתה נוכחות מעיקה של MPEG ARTIFACTS, בעיקר MOSQUITO NOISE בשל מנגנוני ה-DNR ו-MPEG ARTIFACT REMOVAL של טושיבה. מצד שני, הם מגיעים לנו על חשבון פרטים בתמונה.

טלויזיה בהפרדה גבוהה (יס היי דפינישן)

את הצפיה פצחתי במשחק טניס קל של וונוס ווילאמס מטורניר חצי גמר נשים מווימבלדון של שנה שעברה. ניתן היה להבחין בכל פרט ופרט בשרירי הפנים של וונוס, ומהקהל. ניתן היה להבחין באפקטים של כיווץ בתמונה, אך התמונה היתה בהחלט טובה.

גם אחד הקטעים הראשונים בפרק של HEROES, קטע מפורסם שבו הירו מוצא את עצמו במרכז ניו יורק והמצלמה מקיפה אותו תוך כדי הנפת ידיו – סצינה זו הפכה לאייקון של הסדרה, והאפקט הועבר במלוא עוצמתו במסך זה.

המשכתי ל-NATIONAL GEOGRAPHIC HD, ותוכנית על מנועים גדולים כגון זה של טנקים. הגרפיקה התלת מימדית היתה משכנעת, אך לא כל צילומי החוץ של התוכנית היו משכנעים, ניתן היה להבחין בצילומים הפחות טובים ששולבו גם הם בתוכנית.

לאורך הבדיקה לא נתקלתי מעולם בתקלת "הגנת הגנה נכשלה" אשר מתרחשת פה ושם עם מסכים אחרים.

סרטים בהיי דפינישן

לשם קיום הבדיקה עשיתי שימוש בכמה מקורות. המקור הראשון הוא מקור ה-HD הראשי שלי לבדיקות מסוג זה, מזרים מדיה HD מסוג MB200 אשר כולל בתוכו את קטעי הוידאו הקבועים שאיתם אני בודק, לא יותר ולא פחות.

האלמנט החמישי הוא אחד האהובים עלי, על כל גירסאותיו. במצב BLACK STRETCH כבוי, לילו נראתה כאילו נגזרה מעטיפת הקרטון של קופסאת דגני בוקר… גווני האדום בקצוות פניה היו אחידים ודו מימדיים לחלוטין. מסך זה מחייב הדלקת המנגנון הזה בשביל לשמר איכות תמונה סבירה. הדגשות של תופעות כיווץ הביאו אותי למצב שבו הכנסתי את MPEG NR למצב LOW, ואת DNR למצב אוטומטי בכמעט כל המצבים של המסך (SD ו-HD כאחד).

לאחר הדלקה מחדש של BLACK STRETCH נראו פניה של לילו כפי שהם צריכים היו להיראות מראש. גם פרטי המנהרה דרכה היא בורחת אל החופש, הפכו ברורים ואמינים יותר. לעומתם, מדי השוטרים שרדפו אחריה, היו חסרי פרטים. בסך הכל, סביר להניח שאילמלא הייתי יודע שהפרטים קיימים שם, הייתי בהחלט מסתפק בתוצאות הללו.

לעומת זאת, בסרט נארניה, פניה של מלכת השלג לא היו אמינים כלל. עושה רושם שהבעיה כאן היא של עיבוד תמונה, שכן המצב השתפר דרמטית בעת שימוש במעבד חיצוני. כאשר המסך מזהה מקור בעל 1080i או 1080P בתדר כלשהו הוא מאפשר מעבר למצב EXACT SCAN (עוד שם מוצלח ל-NATIVE RATE) אשר מוריד כל סימן של SCALING פנימי מהמסך. הדבר הוכיח את עצמו שימושי בכל סוגי המקורות של 1080 שניסיתי, החל מהנגנים וכלה בממיר YES HD שבגירסאתו האחרונה כבר אינו כולל באג שבעבר היה מפריע לצפיה במצב זה.

בסצינת המערה, כשעה לתוך הסרט, מרבית מסכי ה-LCD מתקשים להציג את פניהם של הגיבורים שלנו בצבעי פנים אמינים. גם כאן זה היה המקרה, אך בסצינה לא ניתן היה לזהות את הרקע של המערה או את מעילי הפרווה של הילדים.

לעומת זאת, ב-ATTACK OF THE CLONES, התמונה היתה מרהיבה ומצויינת!

עברתי לסרטים ביתיים שלי – שצולמו במצלמת FULL HD. איכות התמונה היתה מצויינת, וניתן היה להבחין בכל נים ושריר בפניו של בני כשעוד היה קטן…

עם המסך קיבלתי גם בשילוב של הבדיקה את ה-E1 של טושיבה, נגן HD DVD. טכנולוגיה זו עברה רשמית מן העולם, אך מכיוון שבמחסני ניופאן עדיין היו כמה יחידות, החברה צירפה נגן אחד שכזה עם החבילה שהגיעה לבדיקה.

מבחר הסרטים שהיו זמינים לי היו מועטים, אך איכות התמונה בכל אחד מהם היתה מדהימה לאחר שביקשתי מהנגן לעבור ל-1080i (ברירת המחדל שלו, משום מה, היתה 720P בלבד). ב-RUSH HOUR3 ביליתי זמן רב בנסיון נואש לתפוס תמונה בודדת שבה ניתן לראות את פני שני הגיבורים על המסך בו זמנית. התזזיתיות של ג´קי צ´אן כמעט ולא אפשרה זאת, אך לבסוף הצלחתי לתפוס את התמונה המצויינת הבאה…

תכונות מתקדמות

המסך נטול את מרבית היכולות המתקדמות שהייתי מצפה ממסך מדרגה שכזו. לדוגמא, המסך אינו כולל תמיכה ב-DEEP COLOR XVYCC, או אפילו בהגדרות של HDMI כגון PC או VIDEO MODES (או מה שאנחנו קוראים NORMAL/EXTENDED RANGE).

המסך גם נטול תמיכה ב-100HZ, פונקציה השמורה לסדרת ה-Z אשר ניופאן מייעדת לחנויות מתמחות (כגון הוליווד, רשת החנויות בבעלותה של ניופאן). הבעיה היא שסדרה זו כוללת רק שני גדלים כרגע – 52" ו-57". כלומר, אין כרגע בשוק הישראלי מודל של טושיבה בגודל 50" ומטה שכולל את מנגנון ה-100HZ. מנגנון זה אינו רק גורם לתמונה להיראות אמיתית יותר ומונע ריצודים בעת תנועה מהירה (תופעה שחשים אותה במסך זה). המנגנון גם אמור לשפר את נושא המריחה ואמינות הצבע, במיוחד לאור העובדה שהפאנל בשימוש כאן הוא בעל מהירות תגובה של 8 מ"ש. עם 100HZ ניתן היה להגיע עם פאנל כזה לשיפור משמעותי וחבל שטושיבה לא כללה אותו במודל זה. בעיני זה חיסרון משמעותי.

למסך תאורת רקע ניתנת לשליטה. המנגנון שקוף למדי וכמעט ולא חשים אותו בפעולה נורמלית. בעת צפיה בסרט, פרט למקרים קיצוניים שבהם יש מעבר מהיר בין תמונה בהירה לכהה, ניתן יהיה להבחין בפעולת התאורה האחורית רק בפסים מעל ומתחת לתמונה, או במעבר למסך שחור בתום הסרט.

כידוע, מגיע צל"ש לקופירייטרים של ניופאן על השימוש החכם ברעיון החדות לקידום מסכי טושיבה. אכן, טושיבה היתה ידועה בחדות שלה. במקור, החדות נבעה ממסכי CRT חדים יותר. בפלאזמה וב-LCD, קשה להגיע לחדות יותר טובה מאשר המקור, ולכן מהנדסי טושיבה עשו שימוש בפילטר מלאכותי שגרם לתחושה של חדות יתר. פילטר כזה אינו מושלם ולרוב גורם לתופעות לוואי כגון הילה בהירה סביב אובקייטים כהים, והדגשה של תופעות כיווץ בתמונה.

עם זאת, יש שיפור גדל והולך עם המסכים של טושיבה במנגנון זה, וגם כאן יש צעד משמעותי קדימה. המסך מגיע במצב SHARPNESS = 0 במצב ברירת המחדל שלו. גם במצב זה זיהיתי שהמנגנון עדיין פועל, כך שיש צורך להגיע ל-SHARPNESS שלילי. הגעתי ל מינוס 8 עד 9 ובשלב הזה לא ניתן היה להבחין בתופעות עדיין. למרבה הפלא, בבדיקת תדרי המסך, המנגנון לא הפריע כלל למסך להציג גם פרטים קטנים, כך שבניגוד לבעבר שבו שימוש במנגנון הדגשת הפרטים היה גורם בעצם לחוסר פירוט, כאן הוא רק מדגיש את הפרטים. בהחלט שיפור משמעותי במנגנון זה.

שלט

השלט של מסך זה מרגיש מאוד עדין והוא עשוי פלסטיק פשוט. מרבית היכולות שלו הן בשליטה בכניסות ה-RF שקשה לי לדמיין מי ירצה לעשות בהן שימוש. בעצם, מעבר בין כניסות הוידאו הטובות נעשה על ידי כפתור ה-OK ודפדוף בין הערוצים – שיטה מרגיזה ומאוד לא נוחה למי שירצה לעבור בין כמה כניסות שונות.

לשלט יש מספר מינימלי של פונקציות, חלקן לא ממש מתועד (הקפאת תמונה). לא הצלחתי להפעיל סוג כלשהו של PIP, שזה מפתיע מאוד למסך בגודל ובמחיר זה.

המעבר בין יחסי מסך, פונקציה שימושית וחשובה, חבוייה לה בין כפתורים רבים שאינם עושים דבר, שכן השלט הוא אוניברסלי ואמור לשלוט גם במכשירים נוספים של טושיבה, אך על נגן ה-HD DVD הוא לא הצליח לשלוט.

לבסוף, לחיצה רנדומלית על הכפתורים לפתע הביאה לי מעבר בין PRESETS שונים של CINEMA / MEMORY / DYNAMIC וכו´ – מצבים שלא ניתן היה כלל למצוא בתפריטים הרגילים של המסך! מוזר ומעניין.

סיכום

כפי שאני רואה את זה, טושיבה לא ממש ניסתה ליצור כאן מודל שפורץ קדימה אל מול התחרות. היא החסירה לא מעט יכולות שכיום צריכות להיות בסיסיות במסך ברמה שכזו. רמת הגימור של המסך צריכה היתה להיות טובה יותר, השלט דורש שיפורים משמעותיים, ויכולות כמו 100HZ, וכיול הן כיום כבר לא לוקסוס אלא הכרח.

למרות השיפור המשמעותי ביחס הניגודיות המטורף שטושיבה הצליחה להגיע אליו, מסך דורש לא מעט יכולות נוספות בכדי להיות מוביל בתחום, ולצערי בפרמטרים הנוספים הללו, ה-REGZA 46X3500 אינו מצליח להתרומם.

ציונים

עיצוב: 7.5
איכות בניה: 8
נוחות שימוש: 8
תפריטים: 7
איכות תמונה ב-SDTV (שידורי טלויזיה רגילים):7.5
איכות תמונה ב-HDTV (יס HD ומקורות אחרים): 8.5
עיבוד תמונה: 8 (בעיקר נושא DEINTERLACING)
עיבוד תמונה 100 הרץ: לא נתמך!
יכולות כיול: 6
שלט: 7 (חסרות פקודות DISCRETE, פלסטיק פשוט, המון כפתורים חסרי שימוש)
חיבורים: 8

מחיר מומלץ לצרכן: 15,900 ש"ח

המסך נבדק באדיבות חברת ניופאן

לדיון במאמר בפורומים לחצו כאן.


7:00
  /  
20.4.2008
  
כתב: עפר לאור

1