איתוראן GPS

חברת איתוראן הציגה לפני מספר חודשים את מוצרי איתוראן GPS שלהם המבוססים על תוכנת הדסטינטור וביניהם את השילוב של התוכנה ...

7:00
  /  
25.03.2008
  
כתב: אלי חבוש

בשקט יחסי לעולם הניווט והמחשוב, קיבלה לידה חברת איתוראן את השיווק הבלעדי לתוכנת הניווט דסטינטור תחת השם איתוראן GPS. המהלך שהיתה בו טבעיות מסויימת עקב העובדה שחברת איתוראן עוסקת באיתור רכבים נתן עדנה מחודשת לתוכנת הניווט דסטינטור שהיתה פעם אחת מתוכנות הניווט הנמכרות בעולם ובישראל.

איתוראן GPS משווקים מכשירי ניווט מסוג PND (מכשירי ניווט ייעודיים) ולאחרונה חברו עם חברת סמסונג להטמעת תוכנת הניווט במכשירי הסמארטפון שלה מסוג בלקג´ק המשווקת אותם דרך חברת הסלולר סלקום בישראל. ערכה שכזו קיבלנו לבדיקה ולאחר כחודשיים ניסויים, בדיקות ונסיעות, הגענו למסקנות מעורבות.

 

אז מה בערכה

  • מכשיר מסוג סמסונג בלקג´ק (מכשיר סמארטפון ללא צג מגע)
  • מקלט GPS מסוג SIRF III של חברת איתוראן
  • תוכנת איתוראן GPS על גבי כרטיס מיקרו SD
  • זרוע אחיזה לשמשת הרכב
  • כבלי טעינה לרכב ולבית

 

קצת על המכשיר

כוונת הסקירה היא לא לבדוק את מכשיר הסמסונג שעליו נכתבו כבר ביקורות רבות, אלא על השילוב הכולל של ערכת הניווט כמכלול אחד. המכשיר עצמו הינו סמארטפון המריץ את מערכת ההפעלה WM, ללא צג מגע. למכשיר יש מקלדת QWERTY שתעזור לנו להקליד ולחפש יעדים בתוכנת הניווט בצורה קלה יותר.
מסך המכשיר קטן למדי ונרחיב על כך בהמשך.

התקנות פיזיות ותוכנה

את תוכנת הניווט קיבלנו על גבי כרטיס מיקרו SD. התקנת תוכנת הניווט מתאפשרת למכשיר הנוכחי בלבד ולא ניתן להעביר את הכרטיס למכשירים אחרים. ההתקנה עצמה מתבצעת בקלילות וללא בעיות מיותרות כשלאחר כדקה התוכנה כבר מותקנת ומוכנה להרצה.

ההתקנה הפיזית מסורבלת למדי – את מכשיר הבלקג´ק מניחים בתוך עריסת הזרוע לרכב במקום המיועד לו. מכיוון שאין למכשיר חיבורי חשמל בתחתיתו, יש לחבר אליו כבר בנפרד לצידו השמאלי המחובר בצידו האחר לעריסה. מהעריסה יוצא כבל נוסף המתחבר למצת הרכב כשכל החיבורים הללו מטרתם לתת למכשיר מתח מהרכב.
כמובן שניתן לעבוד עם המכשיר במצב סוללה בלבד ללא חיבורי הכבלים הללו, אך אז משך הניווט מוגבל לזמן הסוללה.

המקלט:

בכך לא סיימנו את ההתקנות הפיזיות. למכשיר הבלקג´ק אין מקלט GPS מובנה ועל כן מצורף בערכה מקלט GPS חיצוני המתממשק למכשיר הסמסונג בעזרת בלוטות.
גם את המקלט טוענים דרך מצת הרכב דבר היוצר בעיה כשאר אנחנו רוצים לטעון את מקלט ה GPS ואת מכשיר הסמסונג בו זמנית. למרות זאת נציין שסוללת המקלט בעלת זמן חיות ארוך יותר והצלחנו ללא בעיה לבצע מספר רב של ניווטים ללא הטענה ביניהם של מקלט ה GPS.

המקלט גדול קצת מקופסת גפרורים כיאה למקלטי GPS חיצוניים. חיבור המקלט למקור מתח נעשה בעזרת כבל מיני USB הנחשב כיתרון משום שזה כבל נפוץ וגנרי.
הפעלת המקלט נעשית באמצעות כפתור הנמצא בצידו אשר הפעלתו קצת מסורבלת – לחיצה ארוכה מאוד להפעלה או ארוכה לכיבוי המקלט. המקלט לא מכבה את עצמו אוטומטית לאחר מן מה כשהוא לא מעביר נתונים למכשיר וחבל. צריך לכבות ידנית.
בראש המקלט 3 נוריות חיווי למצב קליטה, טעינה, חיבור BT וכו´.

הממשק

כאמור, תוכנת הניווט של איתוראן GPS מבוססת תוכנת דסטינטור המוכרת לנו. מי שהשתמש בתוכנת דסטינטור בעברו יבצע הכרות מחודשת עם התוכנה בגרסתה הסמארטפונית. הצבעים הם אותם צבעים, הכבישים, הדו מימד נשאר כשהיה וכך גם ה 3D, לחיוב או לשלילה.

השינוי המרכזי הוא בממשק עצמו שהותאם למכשיר סמארטפון ללא צג מגע. נראה שהתאמת הממשק למכשיר מסוג זה נעשתה בצורה די טובה כשהשליטה במקשי המכשיר קלה וצפוייה ללא בעיות למידה מורכבות.
אחת הבעיות שכן נתקלנו בהן בממשק המכשיר היא צבעי שדות הבחירה – במצב שיש לנו רשימה ממנה צריך לבחור (כמו למשל מרשימת ערים לניווט), צבע הטקסט הוא שחור וצבע הרקע של השדה בו אנחנו נמצאים הוא אפור כהה כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:

 

המצב הזה הופך את קריאת הטקסט הבחור לבלתי אפשרי כמעט, על אחת כמה וכמה כשאנחנו בזמן ניווט ברכב. אין ספק שהבעיה הזו חייבת להיפתר במהרה. כרגע הפתרון הוא פשוט להמשיך שדה אחד למטה על מנת לקרוא את השדה שעליו היה רקע הבחירה. למעט הבעיה הזו, הניווט בתפריטים נוח למדי ופשוט להבנה.

בתפריט הניווט ניתן לבחור ממבחר אפשרויות ניווט שונות, כמו ניווט מהיר לנקודה מוגדרות מראש (סע לבית או למשרד), יעדים קודמים אליהם כבר ניווטנו, יעדים מועדפים אותם ניתן לשמור במערכת, כתובת כלשהי אותה נחפש ונזין, על פי רשימת אנשי קשר שלהם מוזנת כתובת וניווט לנ"צ שאותה יכול לשלוח אלינו משתמש אחר דרך מערכת הניווט שלו.

כפתור איתוראן BIG הינו שילוב השירות של חברת איתוראן המוכר הנותן עזרה והכוונה למנוייו. השירות עדיין לא מוטמע באופן מלא בתוכנה אלא רק נותן לנו את האפשרות להתקשר למוקד BIG. נאמר לנו כי בהמשך יבצעו הטמעה מלאה במערכת.

חיפוש היעד נעשה בדרך המוכרת של עיר – רחוב – מספר. סגנון החיפוש הזה הוכח בינתיים כסגנון החיפוש הטוב והנוח ביותר במכשירי ניווט.

מסך הניווט

לאחר שבחרנו את יעד הניווט שלנו בהצלחה, אנחנו עוברים למסך הניווט.

הצבעים במסך המצביעים על סוגי הכביש השונים וצבע סמן הרכב שלנו ברורים למדי. אחד החסרונות של הערכה הוא שהמסך עצמו קטן מידי, 2.3 אינץ, ועל כן גם הפרטים שבו קטנים גם כן. לצערנו באיתוראן GPS לא השכילו בכל זאת לנצל את המסך הקטן ופרטים חשובים כגון קוביית הפניה הבאה הנמצאת בצד ימין עליון קטנה מידי ובלתי אפשרי למשל לקרוא את המרחק לפניה הבאה המצויין עליה.

לטעמנו ניתן היה להגדיל ולו במעט את קוביית הפניה הבאה אפילו אם היה הדבר על חשבון נתח נוסף של המפה וזאת משום שהפרט הזה חשוב מאוד בזמן ניווט עירוני והרי אם לא נדע את המרחק לפניה הבאה – אבדנו.

נתנחם בעובדה שמלבד החיווי הויזואלי, נתמך העניין גם בחיווי קולי, אבל זה לא תמיד נשמע ברור (רדיו פועל, חלונות פתוחים) ונותן חיווי במרווחים של מספר מאות מטרים.

אופציה יפה ומעניינת שאמורה גם לפתור את בעיית הפניה הבאה היא "ניווט פנייה הבאה". בחירה באופציה זו תציג על גבי כל המסך, במקום תצוגת המפה, את הפניה הבאה שיש לנו לעשות בחץ גדול וברור. אז אמנם אין לנו מפה, אבל פניה הבאה יש גם יש. אופציה זו הזכירה לי את צורת הניווט ברכבי השכרה באירופה שם במסך המובנה ברכב ישנו מסך דומה עם חץ בלבד המורה על הפניה הבאה.

תלת מימד או דו מימד?

לתוכנה יש גם את האופציה להציג את מפת הניווט בתלת מימד מנקודת מבטו של הנהג. אופציה זו חביבה ועוזרת לפעמים יותר להבין את תוואי הדרך בייחוד לאנשים שנתקלים בתוכנת ניווט בפעם הראשונה. למעלה מכך, אין לאופציית תלת המימד של איתוראן GPS יתרונות מיוחדים. לא ניתן לצפות בשמות רחובות במצב זה ולא ניתן לבצע ZOOM פנימה והחוצה לצפייה בשטח רחב יותר או אפילו לגרור את המפה למקומות אחרים. כל זאת ניתן לבצע בתצוגת הדו מימד. עניין של טעם ונוחות.

נקודות עניין

אפשרות ניווט לנקודות עניין היתה תמיד אפשרות נדרשת מאוד בתוכנות הניווט. ניווט לנקודת עניין יכולה להיות למסעדה קרובה על פי קטיגוריה משנית (אמריקאית, גריל, עממית וכו´) ועד לתחנת דלק או פארק ציבורי קרוב.
החיפוש והשימוש בנקודת עניין במערכת איתוראן GPS נוחה למדי ביחס למערכת ללא צג מגע.

תוצאות ניווט

תוכנת הניווט הביאה אותנו בסופו של דבר למחוז חפצנו ללא בעיות מיוחדות. פעולת חישוב המסלול נעשית בצורה טובה למדי ונכונה ברוב המקרים. הניווט עבר כמעט חלק עם אי אילו גליצ´ים פה ושם או חישובי ניווט חוזרים. כמערכת ניווט בפני עצמה ניתן להחשיב אותה כאמינה.

סיכום

חווית הניווט בערכה מעורבת – מצד אחד הניווט עצמו הביא אותנו לנקודה הסופית ללא בעיות מיוחדות ובצורה אמינה למדי ומהצד השני חווית הניווט עצמה היתה לוקה בחסר: התקנה פיזית מסורבלת, מסך קטן ולא קריא ושילוב צבעים תמוה.
כיום, תוכנת איתוראן GPS היא התוכנה היחידה בישראל המתאפשרת על מכשירי סמארטפון כשבינתיים היא נמכרת על גבי מכשירי בלקג´ק בלבד ובעתיד הממש קרוב, מתוכנן לדברי החברה, שיווק גם למכשירי סמארטפון אחרים.
אנחנו לא נמליץ עליה רק כי היא התוכנה היחידה היום למכשירים אלו, אלא גם משום שהיא תוכנה אמינה ואם וכאשר יתוקנו הנקודות שהעלינו לעיל שהינם תוכנתיים לרוב, הרווחנו.
נמליץ עליה לבעלי מכשירי סמארטפון קיימים (לכשהחברה תוציא פתרון גם להם) או לאלו שרוצים לרכוש את מכשיר הבלקג´ק.

ציון: 7.5 מתוך 10

 

 

להמשך דיון בפורום לחץ כאן.


7:00
  /  
25.3.2008
  
כתב: אלי חבוש

1