SHOOTOUT 3 מקרנים – פנסוניק AX200

במהלך ה-SHOOTOUT השלישי שלנו עבור מקרני 1080P, זכינו לבדוק גם את ה-AX200 של פנסוניק.מדובר על מקרן LCD ברזולוציית 720P (כלומר ...

7:00
  /  
21.03.2008
  
כתב: Noam23, צילם: מרטין סבג

הקדמה

ה PT-AX200 הושק ע"י פנסוניק בחודש ספטמבר האחרון. זהו מקרן 720p בטכנולוגיית LCD, המיועד לקולנוע ביתי. הדגם אותו החליף הוא ה- PT-AX100.

בהשוואה ל- PT-AX100, השיפורים בדגם החדש אינם נוגעים דווקא לשיפור בפאנל, במעבד או בצורה החיצונית של המקרן.

נעבור בקצרה על השיפורים אשר מציג ה PT-AX200 בהשוואה לקודמו:

  • Light Harmonizer 2 sensor – חיישן אשר מנטר את רמת התאורה בחדר ההקרנה שמקורה אינו מהמקרן ומווסת בהתאם לכך את עוצמת האור שפולט המקרן. כתוצאה מכך מתקבלת תמונה בהירה ונעימה לעין בכל מצב תאורה בחדר.
  • שתי כניסות HDMI v1.3, לעומת כניסת HDMI אחת בלבד בדגם הקודם.
  • Gaming mode – מצב מיוחד למשחקי מחשב, שאמור לטענת פנסוניק להתמודד בהצלחה עם הבעיה של אובדן פרטים בסצנות כהות במשחקים. במערכות אחרות, מצב זה בפועל גם משפיע על עיבוד התמונה וגורם למהירות התגובה במשחקים להיות מהירה יותר בגלל LATENCY נמוך יותר בשלב עיבוד התמונה.
  • מנגנון הצמצם הדינמי של המקרן תוכנן מחדש. אמינות מנגנון הצמצם הדינמי הייתה עקב אכילס של הדגם הקודם, ה PT-AX100. לפי דיווחים מחו"ל, בחלק מהמקרנים, המנגנון לא היה אמין ודרש טיפול יצרן. המנגנון החדש שונה לחלוטין ואין דיווחים דומים עליו.
  • ה- MSRP של המקרן הורד באופן דרסטי למחיר של $1299 בארה"ב (בשלב זה לא ברור עדיין המחיר בישראל של היבואן הרשמי).

בהקשר לאיכות התמונה, ל- PT-AX100/200 ישנם שני יתרונות עיקריים בהשוואה לשאר מקרני ה 720p המתחרים (בטכנולוגיית LCD או DLP). היתרון הראשון של ה- PT-AX200 הוא עוצמת הארה גבוהה מאוד. התכונה הזו תאפשר להקרין איתו על מסכים גדולים יותר מאשר עם מקרנים אחרים, או לחלופין להקרין בתנאי תאורה חיצונית גבוהה יותר (במקרה כזה, רצוי לשקול מסך אפור על פני מסך לבן) . היתרון הזה גם עלול להפוך לחיסרון. במידה ומעונינים להקרין על מסך קטן יחסית בחדר חשוך, התמונה תהיה בהירה מדי, מה שעלול לגרום לכאב עיניים ולפגיעה ביכולת של המקרן להציג שחור משכנע (ע"מ להתגבר על כך ניתן להשתמש ב ND filter – פילטר אשר מפחית את עוצמת ההארה של המקרן).

היתרון השני של ה- PT-AX200 הוא השימוש בטכנולוגיית ה- Smoothscreen. הטכנולוגיה הזו גורמת לפיצוי על כך שבמקרני 720p המרחק בין כל שני פיקסלים סמוכים של הפנל, הוא יחסית גדול, דבר הגורם להופעת תבנית דמוית רשת על המסך (Screen Door), האפקט מורגש בייחוד בישיבה קרובה ביחס לגודל המסך. טכנולוגיית ה Smoothscreen מפחיתה את אפקט הרשת, ומספקת בכך תמונה חלקה יותר לצופה, גם ממרחקים קרובים. התכונה הוצגה לראשונה בדגם PT-AE900 לפני כשנתיים, אם כי שם השפיעה מאוד לרעה על חדות התמונה. שנה לאחר מכן תוקנה בעיית אובדן החדות, עם יציאת ה PT-AX100.

את היתרון שמספקת טכנולוגיית ה Smoothscreen הייתי יכול לראות בבירור בזמן ה Shootout, כאשר בסופו הפעלנו את ה- Mitsubishi HC1100 (מקרן 720p DLP). בישיבה ממרחק של קצת למעלה מפעם אחת רוחב המסך, ה HC1100 נתן אפקט רשת ברור, אשר הפך את הצפייה בתמונה לבלתי נסבלת עבורי. ה PT-AX200 לעומת זאת, באותם תנאים, לא הראה כלל את אפקט הרשת ונתן תמונה חלקה מאוד, שהזכירה במידה רבה את התמונה החלקה של מקרני ה 1080p (יש לציין כי במרחק ישיבה גדול יותר, של קרוב לפעמיים רוחב המסך, אפקט הרשת לא הורגש עם ה HC1100).

נתוני היצרן עבור ה PT-AX200

  • טכנולוגיה: 3LCD
  • רזולוציה נטיבית: 1280×720
  • בהירות: 2000 לומנס.
  • קונטרסט דינמי: 6,000:1
  • יחס עדשת הזום: 2:1
  • הטיית עדשה: רוחבית ואנכית.

כיול

טרם התחלת הבדיקה, ערכנו מדידות וכיול יסודי (בהירות, ניגודיות, צבעי יסוד, גאמה, עוצמת הצבע). להלן התוצאות טרם הבדיקה:

תוצאות ה Shootout

ב Shootout הנוכחי, ה- PT-AX200 נבדק מול מספר מקרני 1080p LCD מהדור החדש ביותר, אשר עולים כפול ממחירו (במקרה הטוב).

כמובן שלהשוות מקרן כזה למקרני 1080p זה השוואה של תפוזים ותפוחים, יחד עם זאת, מעניין היה לדעת עד כמה גדולים ההבדלים, ועד כמה הם מצדיקים את ההפרש הגדול במחיר. בנוסף, אותי אישית עניינה השאלה עד כמה משמעותי ההבדל הסובייקטיבי שארגיש בין תוכן המוצג על מקרן 720p, לעומת תוכן המוצג על מקרן 1080p, מבחינת רמת הפירוט של התמונה. ההשוואה בין ה PT-AX200 ל PT-AE2000 (דגם ה 1080p של פנסוניק) סיפקה אפשרות מצוינת לענות על השאלה.

המבחן נערך עם מספר מקורות שכללו ממיר YES HD ב-1080i עם סרטים וכן ספורט. כמו כן, בדקנו עם סרטי 1080p ממצלמת HD ביתית, סרטי 1080P קולנועיים בפורמטי HD DVD, וכן Blu-ray , קבצי TS וכן סרטי MKV ברזולוציית 720P.

רוחב המסך בו צפינו הוא 2 מטר, המסך היה בעל גיין גבוה של 2.2. עמדת הצפייה שלי הייתה במרחק של קצת למעלה מ 2 מטר. חדר ההקרנה היה מוחשך לחלוטין (סלון אופייני עם קירות לבנים).

ה PT-AX200 כאמור נותן תמונה מאוד בהירה ביחס לכל המקרנים האחרים שבחנו. במצב התמונה האיכותי ביותר שלו – Cinema1 (מצב המשתמש בפילטר צבע מיוחד ע"מ לתת צבעים מדויקים יותר, אך על חשבון עוצמת האור), הוא עדיין היה בהיר במידה ניכרת משאר המקרנים. כאשר העברנו את המקרן לאחד מהמצבים הבהירים שלו (שלא משתמשים בפילטר הצבע), עוצמת הבהירות הפכה כבר למסנוורת לעין בחדר החשוך בו ישבנו.

מבחינת רמת הפירוט של התמונה, אני חייב לציין שבנושא הזה לא התרשמתי במיוחד ממקרני ה- 1080p. כן, ניתן היה לראות במקרים מסוימים פירוט רב יותר עם מקרני ה- 1080p, כמו למשל במקרה של הדשא במשחק הכדורגל ששודר ב Yes HD (ב- 1080 כמובן). עם זאת, רמת הפירוט שהם הציגו בהשוואה ל PT-AX200 (בהצגת תוכן 1080) לא הייתה בשום פנים ואופן בעלת הבדל "יום ולילה", כמו לדוגמא ההבדל בין מקור שאינו היי דפינישן, למקור 720p. כמובן ראוי לציין שהנושא הזה סובייקטיבי, והבדל קטן למישהו אחד לא בהכרח יורגש כקטן למישהו "אנין טעם" יותר. חלק מהנוכחים בחדר דווקא הרגישו בהבדלים משמעותיים יותר, אך כאמור הנושא סובייקטיבי.

בהשוואה למקרני ה 1080p, במרחק הקרוב בו ישבתי, ה- PT-AX200 אומנם לא הראה Screen Door (כאמור הודות לטכנולוגיית ה- (Smoothscreen, אך הציג מעט פיקסלציה. האפקט התבטא בכך שכאשר הוצגו עצמים קטנים בעלי שוליים מעוגלים או אלכסוניים, השוליים לא היו חלקים לחלוטין. לדוגמא: הקווים האלכסוניים באות "W" נראו מעט מזוגזגים עם ה PT-AX200, ולעומת זאת באופן חלק לחלוטין עם מקרני ה 1080p (יש לציין שהבעיה הזו אינה מיוחדת ל PT-AX200 אלא לכל מקרן 720p, ונובעת ממספר הפיקסלים הנמוך יותר בהשוואה למקרני ה 1080p).

לסיכום, מבחינת רמת הפירוט וחלקות התמונה, לא התרשמתי שה-AX200 נופל באופן משמעותי ממקרני ה 1080p, בעוד שההבדל בין מקרני 720P אחרים (לדוגמא: המיצובישי HC1100) היו משמעותיים. כלומר, ה- AX200 הרגיש כדרגת ביניים בין מקרני ה-720P האחרים למקרני 1080P מסוג LCD, שהיו חלק מהבדיקה.

כאשר הגענו לבדיקת הקונטרסט, הסיפור הפך למעניין, והשינויים הפכו דרמתיים יותר. כל מקרני ה- 1080p שנבדקו הציגו שיפור משמעותי בקונטרסט לעומת ה PT-AX200.

הדרך הפשוטה ביותר להבחין בשיפור הקונטרסט שהציגו מקרני ה 1080p, היא לבחון סצנות כהות. אחת הסצנות שבדקנו היא סצנת הבריחה של לילו מהסרט "האלמנט החמישי", סצנה אחרת הייתה מהפתיחה של "הרובוטריקים", שם רואים סלע מרחף בחלל. בכל הסצנות הללו ה- PT-AX200 הראה תמונה בעלת הילה אפורה בהשוואה למקרני ה 1080p. כתוצאה מכך, התמונה שהתקבלה עם ה PT-AX200 בסצנות הללו הורגשה כפחות תלת-מימדית.

צריך לזכור כי ה PT-AX200 היה בהיר בהרבה משאר המקרנים, דבר שמן הסתם פגע בשחורים שלו. הוספת פילטר שמגביל את עוצמת האור בהחלט יכולה לעזור לשחורים של ה PT-AX200 להראות עמוקים יותר. עם זאת, ההבדל בקונטרסט לא הורגש רק בסצנות כהות, אלא גם בסצנות בהירות מסוימות, שנראו עמוקות יותר ובעלות צבעים חיים יותר על מקרני ה 1080p.

אין ספק כי מבחינת קונטרסט, מקרני ה- 1080p עשו קפיצת מדרגה, ולדעתי מדובר באפקט משמעותי הרבה יותר מאשר זה המתקבל ע"י הרזולוציה הגבוהה יותר.

מבחינת רמת הפרטים שהיה ניתן לראות בסצנות כהות (Shadow detail), התרשמתי כי ה PT-AX200 עושה עבודה לא רעה ביחס למקרנים האחרים. המקרן נתן אומנם תמונה אפרורית יותר, אך עם זאת הצליח להראות פרטים רבים יחסית מתוך האזורים הכהים.

לסיכום הביקורת, אין ספק כי מקרני ה- 1080p שנבדקו מציגים שיפור על ה PT-AX200 כמעט בכל אספקט של התמונה. בחלק מהאספקטים השיפור מורגש כמשמעותי יותר (ביחס לקונטרסט למשל), ובחלק אחר למשמעותי פחות (לדוגמא: בנושא רמת הפירוט). עם זאת, חשוב לי להעיד בתור בעלים של הדגם הזה, כי התמונה שהוא מספק בהחלט טובה מאוד – בהחלט יותר טובה מכפי שניתן לצפות במרבית בתי הקולנוע בארץ…

המקרן נבדק באדיבות חברת יורוקום שיווק

תודה מיוחדת לעולם הדיגיטלי על השאלת המפצל/ממתג לצורך הבדיקה.

להמשך הדיון בפורומים נא לחצו כאן


7:00
  /  
21.3.2008
  
כתב: Noam23, צילם: מרטין סבג

1