SHOOTOUT 3 מקרני 1080P – פנסוניק PT-AE2000E

בשנה האחרונה היצע מקרנים ברזולוצית 1080P הפך פתאום מזרזיף לשיטפון. גם המחירים הוזלו מאוד במיוחד למקרני 1080P מטכנולוגית LCD.הפעם קיבלנו ...

7:00
  /  
04.03.2008
  
כתב: יניב דיין (ride), צילמו: מרטין סבג, אבי ורון

חברת פאנסוניק, אחת מהחברות המובילות במקרני MID-RANGE, הכריזה השנה על שני מקרנים מעניינים, האחד מקרן 720P (אותו נסקור פעם אחרת), והשני מקרן 1080P. מקרן זה הוא הדור השני למקרני ה 1080P של פאנסוניק, הוא מכיל תכונות רבות חדשות ושיפורים רבים לעומת קודמו ה AE1000, יש לו קונטרסט טוב, סקלת צבעים מצוינת, יכולות כיול רבות, מגוון רחב של כניסות. מתומחר בארה"ב ב $2700 (מחיר רחוב), ונותן קרב למתחריו שאף מתומחרים יותר ממנו.

תכונות המקרן

קונטרסט: 16,000:1
בהירות: 1500 אנסי לומנס
פאנל: LCD 0.7 אינץ, ברזולוציה 1920X1080, ויחס תמונה של 9X16.
נורה: נורת UHP בהספק 164 וואט
כניסות וידאו: 3 כניסות HDMI 1.3, כניסת VGA לחיבור מחשב, 2 כניסות קומפוננט, כניסת קומפוזיט, כניסת SVIDEO
עדשה: זום 2:00:1, העדשה והפוקוס ממונעים, תזוזת עדשה אופקית ואנכית ידנית. מקרינה תמונה של 100" ממרחק 3 מטר ועד מרחק 6 מטר

מבנה המקרן

מדובר במקרן גדול מאוד פיסית (46 ס"מ אורך, 30 ס"מ רוחב, 14.7ס"מ גובה), צורתו ארגז מלבני בצבע שחור בגימור מחוספס. בחזיתו במרכז עדשה גדולה שמשני צידה חריצי אוורור. בצידו האחורי של המקרן פאנל החיבורים המשופע (שיחקו אותה בפאנסוניק). בצד ימין של המקרן יש פאנל הפעלה קטן הכולל את לחצן ההפעלה, לחצני חיצים לניווט בתפריטים, לחצני פוקוס וזום (כמו שאמרנו, העדשה ממונעת), ולחצן לבחירת כניסת הוידאו. חלקו העליון של המקרן מכיל את נורות הבקרה ושני חוגות, אחת להזזת העדשה (LENS SHIFT) בציר האופקי והאחת להזזת העדשה בציר האנכי, דבר שמאוד עוזר בהתקנה, שאין אפשרות למרכז את המקרן.

תופעה אחת מציקה ב-LENS SHIFT היה בגלל מבנה החוגות. במצבים מסויימים היה לחוגה מעין "החזר", כלומר היה צריך לעבור את הנקודה שרוצים להגיע אליה במעט ואז הקפיץ של ה-LENS SHIFT היה חוזר למקומו. כמובן שמדובר בזוטות, שהרי לא צריכים להשתמש ביכולת הזו יותר מפעם אחת לאחר התקנת המקרן.

בקדמתו של המקרן שני פתחי אוורור בשיטה שהפכה לפופולרית ואשר גורמת לאויר להקיף את כל מכלול המקרן. כך שאחד הצדדים הוא פתח יניקה והשני פתח הוצאת האויר החם. שיטה זו יעילה למדי ולא רק שלא ממש שומעים את המקרן (עם כי קשה לשפוט מכיוון שהיינו לא מעט אנשים בחדר + היו כמה וכמה מקרנים שפעלו במקביל) אלא שהדבר בטוח יותר ובתכנון נכון מגן על המקרן מחדירה של אבק למכלול האופטי.

גם אחוריו של המקרן מאורגנים חכם וכוללים שלוש כניסות של HDMI, שתי כינוסות קומפוננט, וכניסות בודדות של SVIDEO, קומפוזיט ו-VGA.

בצידו של המקרן ניתן לראות את כפתורי ההפעלה, מה שמאפשר כיוון ושינוי פרמטרים ללא צורך בשלט. הדבר מאוד מאוד נוח בשלב ההתקנה (במיוחד תפעול הזום והפוקוס).

השלט

לטעמי, מדובר בשלט מצויין. ניתן להאיר את כל לחצניו, עיצוב ארגונומי טוב, המאפשר גישה לכל הכפתורים החשובים. השלט מכיל בין היתר מסך LCD קטן ואינפורמטיבי ושלושה לחצני function המאפשרים תכנות קיצורי דרך לחלק מהאופציות של המקרן. הוא אוניברסאלי ויכול לשלוט באלמנטים נוספים כמו נגן DVD.

תפריטים וכיול

המקרן משופע בתפריטים נוחים מאוד ומפורטים המאפשרים שליטה מלאה על הצמצם הדינאמי, התאורה וכמובן על עיבוד הוידאו וכיול התמונה. נזכיר כאן כמה אופציות נחמדות, שעוזרות מאוד לכיול המקרן כמו תבנית ה- WAVEFORM שמקלה מאוד על כיול הבהירות והקונטרסט. אופציה נוספת ייחודית לפאנסוניק הוא היכולת להקפיא את התמונה, לפצלה ואז לבצע את הכיול, כך שבחצי השמאלי מוקרנת התמונה לפני הכיול ובחצי הימני, התמונה משתנה תוך כדי הכיול – אין ספק, נוח ושימושי ביותר.

אופציה נחמדה נוספת היא שליטה מלאה בפרופיל הצבע של המקרן, גם כאן ע"י הקפאת תמונה וסימון בעזרת סמן את הצבע הרצוי, ולאחר מכן שינוי הפרמטרים השונים של אותו צבע.

הכיול

לצורך הכיול המקרן השתמשנו בציוד הבא:

  • ACCUPEL3000 Signal Generator
  • ספקטרומטר של Gretag McBeth
  • Test Patterns מקודדים ב Mpeg2 שרצו מתוך Pixel Magic MB200

בכיול הבהירות והקונטרסט נתקלנו בבעיית White Clip, אבל זו לא בעיה ספציפית למקרן זה, ונתקלנו בה במספר רב של מקרנים. בעזרת המכשירים ביצענו למקרן כיול D65 ואת התוצאות ניתן לראות בגראפים הבאים.

במדידות ה-CIE התגלה חוסרים בגווני הכחול וטיפה היסט בצבעי היסוד. המקרן איפשר שינוי בנקודות אלה, אך רצוי היה לדייק יותר בתחום זה. עם זאת, פופולרי מאוד להרחיב כיום את גבולות הגמוט של המקרן בכדי לתת לו איזה פוש קטן ברווית הצבעים בתמונה.

מדידות הגמא הניבו תוצאה מעט נמוכה 2.17 (ערכים רצויים הם 2.2-2.3), דבר שאמור לתת פרטים נוספים בשחורים.

המדידות כמובן נערכו לאחר כיול של Brightness/Contrast, של עוצמת הצבעים וכיול עבור D65.

בתחום ה RGB הגענו לכיול כמעט מושלם

 

החתימה הספקטראלית של המקרן:

ביצועים

ראשית עלי לציין שהבדיקה בוצעה על מסך Da-Lite בגודל 96" בעל Gain של 2.3. בגלל שמדובר במסך High Power יש לו את היתרון (ולפעמים החיסרון) בהבלטת היתרונות של המקרן, אל לפעמים גם בהדגשת החיסרון.

הצפיה נעשתה כמעט מנקודת המוצא של המקרן (כך צריך לבצע זאת עם מסך מסוג זה).

בתור מקורות השתמשנו במזרימדיה TVIX 4100 ובממיר YesHD 7820. מכיוון שבעצם ניצלנו את המעמד בכדי להשוות בין מקרנים שונים, המקרנים כולם חוברו במקביל (דרך מפצל HDMI שקיבל מספר מקורות, מיתג בינהם ופיצל לכל המקרנים שהשתמשנו בהם בעת ה-SHOOTOUT ) וכך יכולנו בקלות למתג בין מקורות וגם בין מקרנים ללא שינוי חיווט שעלול היה לפגום בתוצאות המבחן.

התחלנו בקטע מרוץ מתוך הסרט Cars, למרבית מהנוכחים כולל אני הייתה בעיה עם הצבע האדום, הוא היה דהוי מידי והייתה חסרה לו חיות. התמונה עצמה הייתה חדה מאוד, עיבוד תמונה מצוין, במיוחד לאור העובדה שהמקור מכווץ באופן שמקשה על צפיה בסרט על גבי מסכים גדולים.

המשכנו לסרט האלמנט החמישי לקטע הבריחה של לילו. הסצנה הייתה חסרת פרטים, אלמנטים רבים במערה לא נראו. כאן עצרנו, וחזרנו לתפריט הכיול של המקרן, שינוי ה HDMI SIGNAL LEVEL מ Normal ל Expand עזר מאוד ושיפר את הסצנה משמעותית, אך עדיין היו חסרים פרטים במדים של השומרים. התמונה לעומת זאת בסצנה הבאה בה רואים את הפנים של לילו בתקריב, הייתה קולנועית מאוד ומפורטת.

עברנו למספר סצנות בנרניה. מלכת השלג מזמן לא נראתה טוב כל כך. פירוט מעולה, ממש ראו את האיפור על פניה של השחקנית. השלג היה לבן ובוהק. תמונת הנוף של ארמון המלכה הייתה ממש תלת ממדית, ניתן היה לראות פרטים רבים משערו של הילד (מקרנים רבים, משחירים לגמרי את השיער).

בסצנה בה הילדים בורחים למערה, היו חסרים פרטים בקיר המערה, אבל מעיל הפרווה של הילדה נראה יחסית בבירור. זוהי סצינה מצוינת לבדיקת הצמצם האוטומטי של המקרנים מכיוון שהיא חצי חשוכה וחצי מוארת.

סצנת המחנה בשעות בין הערביים הייתה חסרה קצת פרטים וכהה מידי, כנראה בגלל סגירת צמצם מוגזמת.

עברנו למשחק כדורגל ביס HD. תמונה פנטסטית, מדויקת, עיבוד תמונה מצויין, רמת פירוט גבוהה. תענוג.

סיכום

מדובר במקרן LCD מהדרגה הראשונה, יש לו אינספור אפשרויות כיול, מספר כניסות וידאו מרשים, שלט מצויין. בסצנות בהירות הוא מתפקיד מצויין, הוא קצת חלש בסצנות כהות וחסר קצת פאנציות בגלל מחסור בקונטרסט, שחזור הצבע האדום לא כל כך מדויק. בנוסף המקרן לא כל כך בהיר (להבדיל מאחיו הקטן למשל ה AE-200) ולכן לא הייתי ממליץ להקרין על מסך מעל 100 אינץ.

בסך הכול במידה והמקרן יתומחר בארץ פחות ממקרני LCOS, מדובר בקנייה מוצלחת.

ציונים

עיצוב: 6 – המקרן גדול ומגושם למדי, ולא יתאים לכל סלון ישראלי ממוצע
שלט: 9.5
תפריטי כיול ותכונות: 9.5
כניסות וידאו: 10
עיבוד תמונה: 8.5
תמונה בהיי דפינישן: 8 (בעיקר בשל יחס ניגודיות נמוך בהשוואה למקרנים כגון HD100 של JVC)

אומדן הציונים מתייחס לשלמות התמונה ביחס למקרנים אחרים באותו זמן נתון. כלומר, יתכן שמקרן שקיבל לפני שנה את הציון 10, היה יורד לציון 8 לאור השיפורים באיכות התמונה בשנה האחרונה… המקרן נותן תמורה מצויינת לכסף ואת מלוא הפירוט שקיים במקור הוידאו 1080P.

את תוצאות ה-SHOOTOUT והמסקנות השונות נרכז במאמר נפרד.

המקרן נבדק באדיבות חברת יורוקום שיווק

תודה מיוחדת לעולם הדיגיטלי על השאלת המפצל/ממתג לצורך הבדיקה.

לדיון בפורומים לחצו כאן


7:00
  /  
4.3.2008
  
כתב: יניב דיין (ride), צילמו: מרטין סבג, אבי ורון

1