טלוויזיה NEC NLT-32HDB4 – יש לך פוטנציאל …

כמה מרגיז היה לשמוע מורים אומרים שיש לנו פוטנציאל ... תמיד היה המשפט ממשיך במילה "אבל" ושם תואר שלילי.האם מסך ...


מי אתה ?

למי שמחפש את המסך בגוגל וחושב שמדובר במודל שקיים רק בישראל (מבחן ידוע הוא לגגל שם מודל בכדי לזהות מוצרים ייחודיים לשראל), אז מתברר שלא כך.

באופן מפתיע, מתברר שמדובר בכלל בדגמים חדישים מאוד שהפצתם הראשונית התחילה דווקא באוסטרליה והאזור, ואפשר לראות את הסדרה (HDB3) מוצגת שם, בגדלים של "19, "22, "26, "32 (הנדון), ו-"40.

אז מי שחושש שמדובר במוצר מדבקה, הסירו חשש – הסדרה מיועדת לשוק האירופאי היא HDB4, המסך מיוצר בקוריאה, שכבר קנתה לה שם עם מסכים לא רעים בכלל.

לפני ההפעלה

בחזית המכשיר כפתור הפעלה גדול בסגנון ה-Q91 של סמסונג, אבל הפעם לא בחרו להאיר אותו באור כחול, שיש המוצאים אותו מציק, אלא להציב לשמאלו נורת led קטנה המאירה באדום בהמתנה, ירוק בהפעלה ומהבהבת בצהוב בזמן ההדלקה.

לימינו נמצא את גלאי האינפרא-אדום לשלט, ותחתיו את כל כפתורי השליטה החשובים של עוצמת קול, תחנות, גישה לתפריט ובורר כניסות.

הרמקולים ממוקמים מתחת למסך.

לפי המידע שברשותי, המסך יגיע בעתיד בגרסת שחור פסנתר.
רוחב המסך 79.6 ס"מ, עומקו 10 ס"מ ועם תעמידו אותו על הרגלית (26 ס"מ עומק ו-49.6 ס"מ רוחב)
גובה המסך יעלה מ-54.5 ס"מ ל-60.1 ס"מ.
מאחור 4 הברגות למתלה קיר אופציונאלי כנהוג במסכים אלו.

רוצים להתחבר

במבט מאחור ניתן להבחין בחיבורים הבאים:
שתי כניסות SCART עבור AV1,AV2, המאפשרות חיבור אופטימאלי לממיר ב-RGB.
כניסת קומפוננט ו-S-Video החולקות כניסת אודיו סטריאופוני (RCA),
לשמאלן נמצא יציאת אודיו אופטית לחיבור רסיבר.

מעליהן כניסת VGA לחיבור מחשב (RGBHV) וכן שתי כניסות HDMI
כל שלוש הכניסות הללו (HDMI במצב DVI שלא נושא אודיו) חולקות כניסת אודיו בפלאג מיני המוכר לנו מחיבור אודיו בסיסי במחשבים.
הכניסות האנאלוגיות של הקומפוננט והמחשב תומכות 1080p, ה-HDMI יתמוך רק 1080i50 ו-1080i60.

יש גם כניסת service ששמורה לטכנאי.

לימין החיבורים נמצא את כניסת האנטנה (RF) שהגישה אליה היא מלמטה.

בצידו השמאלי של המסך ניתן למצוא את כניסת AV3 אשר מאפשרת חיבור נוח בקומפוזיט (למצלמה דיגיטאלית למשל) וגם יציאת אוזניות בפלאג מיני.

הכנות אחרונות

לפני שניגשים לצפייה, אני מבצע כיול דרך נגן ה-DVD באמצעות דיסק DVE, שאותו אני מחבר ל-SCART RGB ובתוכן לכיול, במזרימדיה עבור HDMI ותכני HD.

הכיולים של היצרן משתמשים שוב בערכים נמוכים יחסית של בהירות (brightness) וכך מקבלים התרשמות תפיסתית של שחורים עמוקים יותר.
בתום הכיול בשלב המדידות הופתעתי למצוא יחס ניגודיות ANSI (סטטי) מרשים מאוד למסך LCD ברמת מחיר זו, יחס של 1:1250 …

כאשר המסך מוחשך עצמת השחור יורדת מתחת לשליש ניט (cd/m^2), שזו רמת שחור שכבר מקובלת בפלזמות בסיסיות.
אנו מכירים מסקירות של עופר את כלל האצבע של פי 3 לקבלת הצהרות היצרן, ופה אנו מקבלים ערך ניגודיות דינאמית של 1:5000 הזהה למוצהר.

הפאנל איכותי וגם זוויות צפייה מאתגרות לא גרמו לתופעות של שטיפת צבעים.

יש מספר מצבים של צפייה כמקובל (דינמי, רגיל, רך וכו´) אבל רק מצב משתמש אחד … הדבר לא נראה משמעותי עד שמצאתי כי הוא נקבע עבור כל הכניסות בו-זמנית למרות שבדיקה הראתה צורך בכיול שונה בהבדלים די משמעותיים. למשל בהירות ב-SCART או VGA דרשה שינוי ל-65% ואילו ב-HDMI ל-78%.

בתמונה הבאה (מסך מפוצל) אות זהה המוזן מכניסת ה-SCART (ימין) וה-HDMI, שימו לב להבדל בבהירות.

לגבי ה-contrast, אין כל בעיה להרים אותו ל-90% מבלי להכניס את המסך לרוויה (clipping).

מתרווחים על הספה

שוב בחרתי את הסצנה החשוכה מאוד של נרניה, האתגר פה גדול, גדול על כל LCD.

פה עומק השחורים משמעותי ביותר ולא יחס הקונטרסט ואכן התמונה אינה שטופה אבל עדיין חסרת עומק, כי העצים ברקע עדיין נראים ככתמים על רקע ירקרק-אפרפר.

בזווית צפייה של 45 מעלות, הרקע נעשה מעט בהיר יותר אך רחוק מלשטוף את התמונה ואפילו בזווית מאוד מאתגרת של 70 מעלות לאנך למסך, התופעה אינה מחמירה והצבעים עדיין רוויים.

תכני TV נראו רכים (אחרי שהורגלנו לגישה החדה של טושיבה) והיו סלחניים יותר אבל מדי פעם ניתן היה לחוש ברעידות במקומות שונים על המסך בגלל שנראה נובע מהתמודדות עם אות interlaced.
בסה"כ במרחק שני מטרים אפשר כבר לצפות בצורה סבירה למדי.

שעוברים לצפייה ב-HD המסך נראה טוב יותר, ראשית כפי שהזכרתי, הכיול הטבעי של המסך מושך את השחורים כלפי מטה (על חשבון פרטים באפילה) אבל גם אחרי כיול מחדש לערכים הנכונים, התמונה נותרת עשירה.
זה המקום לציין כי מצאתי בעזרת צפייה במסנני צבע/משקפיים כי המסך מעט אנמי, לא משהו שהטריד אותי, אבל הואיל וניתן לשלוט על מרכיבי הצבע (RGB) הוספתי מעט לאדומים והירוקים.
הפעם הכיול (הדגשת הצבע) מתאים לכל הכניסות ולא יהיה בעייתי כמו עם הבהירות.

בחרתי לצפות בסצנות מהסרטים סופרמן חוזר והסרט האחרון בטרילוגיה של שודדי הקאריביים: סוף העולם.

הסצנה המהירה מאוד של סופרמן המציל את מטוס הנוסעים מהתרסקות ומנחית אותו בצורה אלגנטית לתוך אצטדיון כדור-בסיס, חדה ונטולת מריחות, הפרטים חדים (כמו השעונים בתא הטייס וחדר הבקרה) והמעברים בין פנים המטוס החשוך לשמיים המוארים הם ללא דופי.

בשודדי הקאריבים ש סצנה הזויה שבה הספינה של ג´ק ספארו גולשת לה על הדיונות על גבם של סרטנים והצוות המגיע לחלץ אותו מביט בה בהשתאות על רקע החוף הבוהק.
אחד מאנשי הצוות חובש כובע רחב שוליים שחור, וניתן להבחין בתחתיתו במרקם הנמצא בצל לעומת הרקע המסנוור.
פשוט תענוג לעיניים, בוהק החול והשמיים מכאיב מעט לעיניים בצפייה בחשיכה מוחלטת … ריאליזם אמיתי.

בזכות קונטרסט ANSI מצוין, המסך אינו זקוק לתיקונים דינאמיים קיצוניים, ולא מאבדים פרטים כמו במסכים אחרים
המתהדרים ביחס קונטרסט דינאמי מרשים אך עושים שימוש בפאנלים בינוניים, מה שגורר קפיצות בתאורה ו/או אובדן פרטים

מצאתי עצמי נהנה מאוד מהתכנים והדבר התבטא בקיזוז רציני בשעות השינה שלי.

משחקי כדור

הואיל ומדובר פה בסדרת מבחנים השוואתית הייתי מאוד לא מרוצה מהערכות הסובייקטיביות המאפיינות את התחום של זמן תגובה של מסכי LCD.

בחיפושי מצאתי שהנושא גם מבחינת הגדרת היצרנים וגם מבחינת הדרכים למדוד זאת די פרוץ.
המספר הבודד של היצרן של 6msec לא יכול לספר את כל הסיפור ואפילו לא יכול לשמש כמדד מול יצרן אחר עם נתון זהה.

לבסוף מצאתי עבודת מחקר המציגה תמונה דינאמית שניתן לצלם בחשיפה ארוכה ולהשוות בצורה מדויקת בין מסכים. היא גם תוקפת את הבעיה שזמני התגובה אינם ליניאריים, ויתכן שיש מסכים שעוברים בזמן קצר מאוד את 90% מהדרך של שחור ללבן, אבל ה-10% הנותרים יכולים לקחת "יובלות".

לצערי, התמונה הדינאמית מוגנת בזכויות יוצרים ואין אפשרות לפרסם צילום שלה באתר, אבל אני שומר את התצלומים אצלי ואוכל לבצע השוואה אובייקטיבית יותר בין מסך זה לעתידיים שאבדוק.

לגבי מסך זה, הייתי מאוד מופתע אם הייתי רואה מריחות מטרידות למסך המוגדר "6msec"
ואכן בצפייה של תכנים מהירים ואפילו הזזה עצבנית של חץ עכבר בהיר על רקע כהה על המסך לא נראו מריחות.

מטרדים שונים

צילום בחשיפה ארוכה מראה אחידות די טובה באור האחורי של הפאנל, הואיל ומדובר בפאנל מרשים מבחינת יכולות אחרות, לא התאכזבתי גם הפעם.

הזנתי גם את המסך במסך אפור ומקבלים תמונה אחידה אף יותר, רק הפעם הפינות מעט כהות יותר,
בדיוק ההפך מאשר בבדיקת הזליגה.

בתכנים אמיתיים לא ניתן לראות אי אחידות כלל.

האם הקריינים צריכים דיאטה ?

למשתמש 6 מצבים שונים של מתיחת תמונה או הצגתה ביחסים שונים כמו 4:3, 14:9, ו-16:9,
מצבי זום לכיסוי מלא לסרטים עם יחס תמונה מאתגר, ומצב Auto שקובע אוטומטית את המצב האופטימאלי.

אופטימאלי אמרתי ? … עניין של טעם.
המסך נותן עדיפות ברורה להכנסת כל התמונה למסך וזאת במינימום עיוותים.

פעמים רבות הוא בוחר להציג ערוצים מסוימים ב-4:3 למרות שכל מה שמפריע לו זה איזה לוגו מטריד שהיה ניתן להתעלם ממנו בתכני 16:9 מובהקים.

במקרה זה אפשר לעבור ידנית ל-Spectacle שממיר 4:3 למסך מלא בצורה די סימפטית.

האוזניים נכנסות לתמונה

גם מסך זה מתהדר ב-SRS WOW, פיתוח של מעבדות SRS, הפעלת המצב הזה אכן משפרת את איכות הצליל, אם כי ניתן לחוש בצליל מעט קופסתי לעומת מה שהורגלתי לשמוע עם המסך הקודם (טושיבה 32A3000E).

צריך גם להרגיש

השלט נראה מהודר למדי, הוא מגיע בצבע שחור מבריק וכאשר הכנתי אותו לצילום מצאתי את חסרונו העיקרי של גימור כזה … טביעות אצבע נראות עליו באופן ברור, ניתן יהיה לראות אם הילד נגע בשלט גם ללא ערכה של היחידה לזיהוי פלילי.

השלט מאוד ארוך (23.5 ס"מ), אבל הלחצנים מכסים את שני שלישיו העליונים בלבד, ובהחלט ניתן לתפעל ביד אחת.

השליש התחתון מסתיר מתחת לדלת הזזה, המאריכה את השלט בעוד 5 ס"מ, לחצנים נוספים בעיקר לשליטה בטלטקסט.

אבל בשורה התחתונה יש פעולות שמאוד הצטערתי שהוסתרו תחת הדלת:
הקפאת תמונה, וחשוב יותר הפעלת מצבי PIP.

המסך הזה הפיל אותי מהכיסא בכל הקשור ל-PIP … ולהערכתי הוא החזק בשוק מבחינה זו.
כמעט כל שתי כניסות אפשרויות ניתנות להצגה בו זמנית … כבלים ואנטנה למשתמשי הוט ? יש !
כבלים ו-DVD בחיבור RGB ב-SCART ? יש ! DVD בקומפוננט ומזרימדיה ב-HDMI ? יש !

 

הדבר היחידי שאולי חסר זה הצגת שני מקורות HDMI בו זמנית, או HDMI ומחשב … אבל זה כבר יהיה מוגזם לבקש, אחרי שמוצאים 4 מצבים שונים של תצוגה ועוד אפשרות למקם את החלון הקטן בכל פינה.

ניתן לברור את כניסת ה-PIP המשני מהכפתורים הראשיים בשלט, אבל הבחירה להפעיל ולכבות את ה-PIP בצורה הדורשת פתיחת דלת מציקה מאוד. שלט אוניברסאלי יפתור את השיקול התכנוני הזה כליל.

התפריטים די ברורים, מדי פעם נתקלים בראשי תיבות לא ברורים כמו PSM או CSM, ו-SSM ,
מדובר במצבי התמונה המוכרים לנו ב-Picture Status Memory וגם Color ו-Sound.

חיבור מחשב

התפריט מצהיר על תמיכה ב-NR ב-4 רזולוציות שונות דרך כניסת ה-VGA בלבד:

768X1024 (נבדק)
768X1240
768X1360
768X1366

כאשר בוחרים רזולוציה שקטנה מרזולוצית המסך (768X1366) התמונה לא תכסה את כולו, כמובן.
התמונה מאוד ברורה וחדה, והקונטרסט הגבוה גרם למסך המחשב הנייד שחובר, להחוויר מאוד.

בנוסף קיים תפריט המאפשר מיקום שונה של התמונה המוזנת דרך ה-VGA, וטיפול בתזמון והפאזה
כדי לפטור בעיות של הבהובים ורעשים, אל דאגה … יש גם מצב כיול אוטומטי שתוך מספר שניות יבצע
את כל ההתאמות הללו ללא מאמץ.

רעשים ושאר ירקות

מעבר לשתיים שלוש נקישות קלות בהפרשים של דקות ספורות שנעלמות לאחר שהתאורה האחורית חיממה את גוף המכשיר, לא נשמעו רעשים.

סיכום

מסך זה התמים למראה מציג פוטנציאל של יכולות גבוהות, יחס ניגודיות סטטי שגורם למותגים אחרים ברמת מחיר זו להסמיק, ויכולת להציג שני תכנים בו זמנית הן בהחלט הנקודות החזקות של המסך הזה.

אם עיבוד התמונה היה קצת יותר חזק (עבור תכני SD) היה פה מסך שיכול להתחרות במסכים בשורה הראשונה, בהצגת HD שם עיבוד התמונה פחות בעייתי, הרושם הוא טוב, טוב מאוד.

לי באופן אישי מאוד קשה להמליץ על מסכי LCD לחדרי שינה חשוכים, אבל איכות השחורים בהחלט
סבילה ואינה נופלת מרמת השחורים בפלזמה היחידה בגודל זה של LG, ותאתגר אותה ברמת הלבן.

בסביבות מוארות יותר כמו חדרי ילדים ופינות משפחה המסך הזה נותן תמונה סבירה בתכני SD וטובה
בתכני HD, בעיקר כאשר המסך מוזן ב-1080i (הוא אינו תומך 1080p ב-HDMI).

ציונים:

איכות תמונה:
SDTV: 6.5
HDTV: 8.5
איכות בניה: 7
עיצוב: 7.5
שלט: 7.5

יתרונות:

  • יחס ניגודיות סטטית טוב
  • רמת שחורים מכובדת
  • חיבורי SCART
  • תמיכה מלאה ב-NR בכניסת VGA
  • תמיכה מגוונת ב-PIP
  • 3 שנות אחריות מלאה של היבואן (יניר).

חסרונות:

  • רמת גימור בינונית (השתפרה בדגם המבריק)
  • רמת עיבוד וידאו נופלת באיכותה לעומת שאר התכונות
  • כיול בסיסי בלבד ועבור כל הכניסות בו-זמנית

מחיר בחנויות: כ-4800 ₪

המסך והכבלים האיכותיים במבחן באדיבות החנות: ארמגדון.

עדכון: כשהחזרתי את המסך לחנות חיכה לו על המדף אחיו התאום (הלא זהה) בגימור המבריק !

מקורות: הוט אנלוגי, SD ו-HD, DVD, מזרימדיה TVIX4100.

לדיון על הביקורת בפורום לחצו כאן

 

לביקורות קודמות של מסכים בגודל "37/"32:

Toshiba 32A3000E
LG 32PC51


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל באמצעותם.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
26.02.2008
  
כתב וצילם: אבי ורון

1