ביקור בהיכל הקודש – Burmester – Reference Line

לפני כשנה וחצי חברת ארט-מיוזיק יחד עם בורמייסטר השיקו את מערכת הרפרנס שלהם במועדון הגולף בקיסריה. נבצר ממני להגיע לאירוע, ...

7:00
  /  
07.02.2008
  
כתב: איל וינדלר, ערך וצילם: מרטין סבג

החברה והאיש

דיטר בורמייסטר משוכנע כי המגברים הנכונים הם מגברי טרנזיסטורים, ולכן לא רק שהוא מתכנן ומייצר רק כאלו ולא מגברי מנורות, אלא גם עצם הרעיון לייצר במקביל קו מנורות, פסול.
בורמייסטר מאוד מחשיב את מקדם הריסון (Damping Factor), וזה אחד המפתחות החשובים בעיניו לשחזור מוזיקה כמו שצריך: השליטה ברמקול בכלל ובתדרים הנמוכים בפרט.
העניין השני שמאוד חשוב בעיניו הוא ניקיון הצליל, הצלילות שלו. גם זאת סיבה להעדפה החד-משמעית של מגברים מבוססי טרנזיסטורים.
תהליך תכנון המוצרים ארוך ומבוקר ,וכיאה ליצרן גרמני-ייקה קיימת חשיבות למדידות והמטרה הינה להביא את המוצר לביצועים הטובים ביותר, גם הנמדדים.
אין פשרה בנושא הרכיבים והם חייבים להיות ברמה הגבוהה ביותר. אך אנו כבר יודעים שלא כל מה שנימדד טוב מבטיח תוצאה מוסיקלית טובה, ולכן, ע"מ להתמודד עם השאלה הזו, לתהליך הפיתוח מצטרפים שישה עד שמונה אנשים שהתפקיד שלהם להאזין. הם צריכים לדעת לא רק להאזין לכל ניואנס אלא גם לתאר את זה באופן שיש לו משמעות לאנשי הפיתוח.
התוצאה מועברת למפתחים למקצה שיפורים נוסף.

הדגשים המרכזיים שעליהם שמה החברה דגש בתכנון ובפיתוח הם :

  • מוסיקליות
  • מושלמות בבניה
  • תפעול פשוט וקל
  • חידושים וקידמה טכנולוגית
  • עיצוב
  • אפשרות שדרוג עתידי

האוירה

כפי שציינתי המיקום הוא באזור תעשיה יפיפה ומטופח , הציפיות היו גבוהות. אנחנו נכנסים להיכל. זה לא ניראה כמו עוד חנות אודיו מתמחה וניכר כי הושקעה מחשבה רבה בכל פרט ופרט והמטרה היא להקנות ללקוחות את האוירה שהם נמצאים בבית שלהם שמעבר לכביש החוף או לכל הפחות ב-Lounge היוקרתי בשדה תעופה השמור ללקוחות אמריקן-אקספרס פליטיניום…
רצפת הפרקט ממורקת, בצידו הימני ממתין בר וכוסות קפה של בורמייסטר , על המדף סדרת קונייאקים משובחים XO כמובן .
באחד החדרים ממוקם מכשיר סופר "אודיופילי" לשמירת לחות סיגרים. הבעלים עמי עורך לנו סיור בחדרי ההדגמה הכוללים חדרים ברמות שונות של ציוד (מערכות ק"ב עם מדפיים, מערכות סטריאו ברמות הכניסה של בורמייסטר (רונדו, על כך בכתבה נפרדת), חדר ישיבות מדוגם וכו´.
מגיעים להיכל הקודש , סטאפ בורמיסטר מסדרת רפרנס מלא כולל כבילה .
היכל קודש ציינתי? , אכן, על הסטנד עומד ציוד אשר מפיל את הלסת בפעם הראשונה שרואים אותו (עוד לפני שהוא מתחיל לנגן), מצוחצח בגימור כרום מבריק ונוצץ.
התאורה הייתה חמה, מושבי המלך מוכנים להאזנה ,ספת עור בצבע שחור שלאחר שהתיישבת, אתה פשוט לא יכול לקום.

רכיבי המערכת

הסטאפ כלל את הרכיבים הבאים:

האזנה

מאחר והאירוע היה ספונטאני לחלוטין , לא הייתי מצויד בדיסקים כפי שאני בד"כ ניגש לסקירה ציוד .
ברכב האזנתי Pink Floyd / Wish You Were Here, היה ברשותי עוד שני דיסקים של להקת Journey / Captured , Journey / Escape ודיסק נוסף של הגיטריסט Lukather, Steve למי שאינו מכיר הוא גיטריסט להקת TOTO .

עמי (בעלים ) בחור צעיר מלא הערצה לציוד וניכר בשיחה מקדימה איתו שהוא עבר דבר אחד או שניים בחייו. המערכת דלקה , לדים ירוקים מנצנצים , ניראה שבחירת צבע הלדים לא מקרית , על הגימור הכסוף הנוצץ זה פשוט נפלא.

עמי סקר את הציוד , הסביר מעט על מתודולוגית הבניה , בקרת האיכות , הרכיבים הפנימיים ,בשלב הזה אני לא בטוח מה היה יותר נוצץ , הסטאפ או העניים של עמי .

הכנסתי את הדיסק של פינקפלויד , הדיסק בגרסת רימסטר ואיכות ההקלטה טובה מאוד .
ישבתי על כורסת המלך והתחלתי להאזין .

התוצאה שהתקבלה הייתה שונה , לא שהתוצאה גרועה , לא מאוזנת , פשוט הסאונד היה, יחסית למה שאני רגיל, יבש משהו. אבל זה פשוט מדהים , הכול יושב נכון , הסטאפ מאוזן בצורה יוצאת דופן , שליטה מלאה ברמקולים , אבל משהו עדיין חסר לי…

הטעם האישי שלי במוסיקה מצריך מערכות עם שליטה פנומנאלית על הרמקולים , מחייב רמקולים זריזים מאוד , המון דינאמיקה , ויחד עם זאת טיפה אנאליטיות . כך שעל הניר זו מערכת החלומות .

אני לא מסתיר את האהבה שלי למתכננים הגרמניים , אולי זה מאחר והם מצלחים לרגש אותי בתוצאה . אני מניח שלכל מתכנן יש תפיסה מוסיקלית שונה ובמהלך השנים למדתי שהגרמנים פוגעים לטעמי.

בתחום הזה אין נכון או לא-נכון , כל מתכנן מביא את טעמו האישי , ובכל זאת בזמן האזנה ניסיתי להבין מה חסר לי , מה לא קיים שם . היה מאוד קשה להצביע על הבעיה , הכול פשוט במקום .
מאחר והגעתי לא מוכן ביקשתי מעמי לראות את הדיסקים שברשותו . הכנסנו דיסק הדגמה של חברת FIM .

מכה על הבאס דראם , הלסת נפלה לי כל כך נמוך , שגם אם הייתה בבעלותי המערכת הנ"ל והייתי מוכר אותה זה לא היה מספיק למנתח הפלאסטי .
לא להאמין שעד היום לא שמעתי מערכת שמצליחה להפיק את התוצאה שהתקבלה בחדר הזה בכל שנותי (ואני לא ילד…).

הבמה ע-נ-ק-י-ת , והצליל היה כל כך עמוק, נקי, מהודק- במילה אחת: מושלם! .

הקטע המוסיקלי הוא קטע מלא של תיפוף מטורף , כל נקישה על מצילה כל דריכה עלה דוושה של הבאס דראם, כל נגיעה בסנייר – התוצאה מושלמת. כל מתופף היה רוצה שמערכת התופים שלו תישמע כך.

אולי ההגדרה "מושלם" אינה מספיקה לבטא את התוצאה אך איני מוצא את הביטוי המתאים.

אחרי הקטע הזה היה לי ברור למה העיניים של עמי נצצו בזמן שתיאר והסביר על הציוד .
זהו , זה הזמן להיות חצוף וגם לדרוש כוסית , קוניאק ההאנסי XO משובח , אני אישית מעדיף את ה VOSP אבל צריך להסתפק במה שיש…

בהמשך היו מספר רצועות שונות של קטעים שאיני מכיר , אבל ללא ספק התוצאה מופלאה .
קטע קלאסי עמוס , זמרת גא´ז , כלים אקוסטיים ועוד.
בתחום הקלאסית איני חזק , אך בכל זאת אני חייב לציין שחובבי הקלאסית היה קשה מאוד לקום מהכורסה לאחר האזנה של הקטע .

על השולחן מספר דיסקים בהוצאת בורמיסטר , באחד הדיסקים בורמייסטר II (כן, כן, II הקשה כל-כך להשגה ) שלטעמי הוא הטוב מבין השלושה ומכיל קטעים מוסיקליים מגוונים ולא משעממים וביניהם גם קטע של פניק פלוייד THE WALL .
לא ניתן להביע במילים את התוצאה , הצליל פתוח , ענק , קריסטאלי , אוורירי , בכל שלב לא היה ניתן להבחין מתי הקטע עמוס יותר או עמוס פחות. לא הורגשה קומפרסיה שכל כך אופיינית למערכות בקטעי רוק קשים .

האזנו עוד כשעה יחד לקטעים רבים התוצאה שהתקבלה הייתה נהדרת .
קיימת טענה בקרב אודיופילים שהתוצאה ממערכת בורמייסטר "קרה" וחסרת "נשמה" . קשה לי מאוד להאמין שמי ששמע מערכת תופים ושמע את הקטע שכתבתי עליו היה טוען את זה .

מה כן הבנתי? , שגם כאן כמו ברוב המערכות, ישנן פשרות, פשרות שאיתן צריך לחיות .

לחלקינו זה יתאים , לחלקינו לא.

מייצב המתח

ניסיתי לברר את ההשפעה של מייצב מתח על המערכת .

לצורך ההדגמה וההשוואה עמי הביא גוף תאורה ניד וחיבר אותו לרשת החשמל.
גוף התאורה הנ"ל אינו סתם גוף תאורה , הוא מכיל הדק , בזמן לחיצה על ההדק הגוף יוצר עומסים משתנים על הרשת שהתוצאה שלהם זה לכלוך הרשת.
על הצג של המייצב התחלפו המספרים בקצב מהיר (המספרים מעידים על תנודתיות , לא ברור על איזה סקאלה ). לא ניתן היה להרגיש בהבדל עם או בלי מחולל הרעשים .
לאחר מכן נותק המייצב , מצב BYPASS , כאשר חוללו שוב הרעשים הורגשה ירידה משמעותית בדינאמיקה. התוצאה היתה מוזרה משהו , משעממת , ללא חיים .
חזרה להפעלת המייצב …….. חזרה הדינמיקה , חזרה המוסיקה .

הערב כפי שציינתי היה חורפי , ניתן היה לראות על צג המייצב את המספרים מתחלפים , האומנם לא באותה התדירות שבה חובר המחולל אך עדיין ניתן היה לראות תנודתיות .
אז למי ששואל האם יש השפעה למייצב מתח " כדאי לקפוץ להדגמה של בורמיסטר "…

את המשך הערב העברתי בשיחה נעימה עם עמי על עוד כוסית וסיגר .

בשלב מאוחר יותר הצטרף אלינו לקוח של עמי , שעבר דבר אחד או שניים, שסיפר כי הוא מחליף את הCDP שברשותו ל CDP של בורמיסטר .

ללא ספק שה-CDP שברשותו לא היה מבייש אף אודיופיל בעל ממון. מטעמי שמירת הפרט לא אוכל להוסיף פרטים .הוא תיאר בפני את ההבדלים בין ה-CDP הקיים שלו לבין ה-CDP של בורמייסטר (האומנם לא מסדרת הרפרנס) כגון גודל , במה , פירוט טובים יותר , ההפרדה בין הכלים , הצלילות. לטענתו כל תכונה באמצעות הבורמייסטר שופרה.
פרט נוסף שהוא זרק באוויר זה הרצון שלו לשדרג את הרמקולים לסדרה החדשה .

יכולנו להעביר חוויות עד אור הבוקר , אך אחרי כל חלום צריך גם לחזור למציאות…

סיכום

לאחר האזנה ממושכת, ללא ספק קיים משהו מיוחד בסטאפ הזה, הוא מאוד חושפני כך שאם ההקלטה לא טובה היא תורגש בתוצאה.

ישנם כאלו שמתרגשים ממראה המכשיר וישנם כאלו שמייחסים חשיבות למשקלו של ה-CDP מבלי שהאזינו לצליל אחד מהדבר המיוחד הזה ,אך ללא ספק, אודיופיל שלא האזין לסט כזה הפסיד חוויה מסוג אחר ,בין אם הוא מתחבר לתוצאה ובין אם לא .

בנימה זו אני רוצה להודות לעמי על האירוח המופלא היחס החם , הסבלנות והגישה .

מאוד נהניתי וזו חוויה שאני לא אשכח.

הבדיקה בוצעה באדיבות ארט-מיוזיק.

להמשך דיון על הכתבה לחץ כאן.


7:00
  /  
7.2.2008
  
כתב: איל וינדלר, ערך וצילם: מרטין סבג

1