סיכום CES 2008 – חלק ב´

לאס וגאס וטכנולוגיה. שילוב מנצח. מה עוד אפשר לבקש? עופר לאור ומרטין סבג טסו לאחת התערוכות הנחשבות בעולם בתחום הטכנולוגיה, ...

7:00
  /  
29.01.2008
  
כתב: עפר לאור, צילם: מרטין סבג

היום השני

הדבר הברור ביותר אפשר לומר על CES הוא שאם אתה לא היית שם פיזית, אין לך מושג מה בעצם היה שם. לא ברור אם היו עיתונאים ישראלים, אך הדיווחים האחרים שראינו היו בעיקר הודות ל-AP שהתמקדו ביצרנים הגדולים ובהכרזות הגדולות, אבל CES זהמסוג הדברים שפשוט אי אפשר להעביר בתמונות או אפילו בסרטים, לעיתים קרובות דווקא היצרנים הקטנים מחזיקים את הפנינים המעניינות באמת. למזלנו פספסנו את ה-RUSH של היום הראשון ב-CENTRAL HALL, שם רוכזה עיקר הפעילות השנה.

אין חברת CE גדולה אחת שאני מכיר שלא הציגה שם, אבל הבולטות היו כתמיד LG, סמסונג, טושיבה, פיוניר, פנסוניק וסוני. ישראלים ראינו לרוב בכל האיזורים, כולל נציגי חברות ניופאן, ואפילו אורחים ברוכים באתר כגון אלי וישראל מאניגמה אודיו. גם חברים מעבר לים, כגון ה-HD GURU עצמו (GARY MERSON) אשר בילה איתי כשעה והסביר לי (בסוד, בסוד!) כמה מהדברים שנגלה בשנה הקרובה על חלק מהיצרנים הבולטים.

בתמונה למטה ניתן לראות מערכת שלמה של LG (כן, כולל הרמקולים) שאלו תוכננו, ע"י לא פחות ולא יותר מאשר Mark Levinson עצמו !

הדגש, כפי שראינו כבר ב-IFA ברלין, היה על מסכים דקים וגדולים. החברות שהדגישו זאת ב-IFA היו שארפ וסמסונג. גם הפעם הם הצליחו לעשות SHOW רציני, אך אין ספק שפיוניר גנבה את ההצגה עם מסך פלזמה כ"כ דק שאם הייתם עוברים לידו ברחוב, אולי הייתם מפספסים אותו אם הייתם עומדים בזוית הנכונה. המסך היה פשוט כל כך דק, שהוא התחרה במסכי OLED פצפונים שהוגבלו ל-27" ו-32"…

איכות התמונה במסך הזה היתה די דומה לאיכות המסכים של ה-KURO כיום. לשאלותינו מתי אנו צפויים לראות מסכים כאלה, קיבלנו תשובה מתחמקת שזה עדיין לא PRODUCTION READY. יתרון בולט של תג העיתונאים שהוצמד לנו הוא אי הצורך לעמוד בתורים. זה יתרון בולט לאור התור המטורף שהצטבר לו בכניסה לדוכן של ה-INFINITE CONTRAST של פיוניר. אנשים עמדו שם שעות בשביל הזכות ללטף עינהם על הבייבי החדש. ההדגמה הזכירה KURO רגיל – שלושה מסכי KURO שמציגים פרחים ועוד מני טקסט על רקע שחור משחור. לאחר מספר דקות ולאחר שרמזתי למרטין שיש עוד מסך נסתר שעדיין לא ראינו, בעצם ניתן היה להבין את השוס. אותו מסך נסתר הצליח להגיע לאותן עוצמות ורזולוציות, אך הפיק בעצם כמעט 0 אור באיזורים השחורים שהקיפו את התמונה. האפקט היה כל כך מושלם שלא ניתן היה להבחין בשום שלב במהלך ההדגמה, היכן בדיוק המסך נמצא… כלומר, התמונה היתה פשוט מרחפת באוויר. הדגמה מושלמת מזו קשה לדמיין, והדבר הקרוב ביותר שאני יכול להשוות את זה אליו זו ההדגמה הכפולה שראיתי לפני כשנתיים של טכנולוגית SED. לאור ההדגמה הזו ברור לי סוף סוף שנמצא תחליף ל-SED ושיש עתיד לטכנולוגית הפלזמה.

בעצם, הציפיה שלי היתה לראות מה סמסונג צפוייה להציג בכדי להראות את ההתקדמות בתחום ה-LED BACKLIGHT. בתחום הזה מי שהפתיעה לטובה היתה דווקא טושיבה, שבכלל לא ציפיתי שתעשה זאת. כל היצרנים הציגו תמיכה ב-24FPS וב-120HZ. תופעה זו (ע"ע המאמר על התקדמות בתחום ה-LCD בשנים האחרונות) בעצם משתלטת על התחום ובצדק. בניגוד לשנים קודמות שבהן LCD בעצם היו צריכים להצדיק את הרזולוציה על ידי כל מני תרגילים, היו בעצם חדים יותר ממסכי פלזמה בעת תנועה וזאת בשל הטכנולוגיה החדשה. כאמור, השילוב של 24FPS ו-LED BACKLIGHT הדהימו במיוחד בהדגמה של טושיבה.

הדבר שהכי עניין אותי היה כיצד איזורים בהירים ישפיעו על איזורים כהים במסכי LED BACKLIGHT בעלי תאורה מקומית. הרי תאורה מקומית תיתן לנו, סוף סוף, אפשרות להגיע ליחס ניגודיות סטטי (או סמי סטטי) גבוה במיוחד במסכי LCD. התשובה היא שהמימוש של טושיבה, המבוסס על 96 איזורים שונים, הגיע לשלמות בתחום הזה. פשוט לא ניתן היה לראות דליפות של אור, זה עבד מעולה. צריך כמובן לבחון את זה במבחן התוצאה במעבדות שלנו, ולראות כיצד סצינות חלל ותרגום משפיעים על כך, אבל אין ספק שהדבר יקפיץ את תחום ה-LCD עשר דרגות קדימה. גם הוידאו שצילמנו של איך עובד האלגוריתם זיהוי תנועות ידיים של טושיבה הוא די מדהים.

פנסוניק, היצרן הגדול השני של מסכי פלזמה, תפס חלק ניכר מהאיזור. פשוט לא ניתן היה לפספס את המיצג של פנסוניק שהורכב מאיזור הקרנה (LIFE WALL), תצוגה של כל מגוון המסכים של פנסוניק, אשר לאחר השילוב עם אמצעי הייצור של היטאצ´י, הפכה לייצרן הגדול ביותר בתחום. קיר שהראה את מלוא המגוון, החל מ-32" ועד 150" עם המון המון קפיצות באמצע הדגיש עד כמה התקדמה החברה. המטרה? תפירה של מסך לכל גודל שצריך, ולא בקפיצות של 8"… אותי אישית עניין ה-46" FHD החדשה של החברה. בעצם הם אפילו לא הציגו מסך 50" בקיר הפלזמות שלהם (יש מספיק יצרנים בתחום הזה) ונותנים 56" או 46". הסיבה, 50" גדול לרבים, אך קטן לרבים אחרים. כפי שגילתה טושיבה, מגוון גדול של מוצרים מאפשר משחק רב עם גדלים ומאפשר התמקדות טובה יותר בצרכי הלקוח.

מסך ה-150" היה די מדהים, אבל קשה היה לשים את ההישג בפרופורציה. אחרי הכל, זה אינפלציה של כמעט 50% מהשיא הקודם במסכים גדולים… המסך בעצם מורכב מ-4 מסכי 75" FHD מלאים שמעולם לא הופרדו. החברה צופה גדילה בנישה הזו, וגם בנישות אחרות בתחום הזה.

בחדרי חדרים הציגה פנסוניק את ההתקדמויות שלה בתחומים אחרים. זה לא רק העיצוב החיצוני החדש של המסכים (שהוא אגב יפה עשרות מונים על העיצוב הקיים), אלא שהחברה השקיעה רבות בהפחתת האנרגיה הנצרכת על ידי המסכים (ללא השפעה על האור הסופי שאנחנו צופים בו), בתחום הכיול (הדגמה של מקרן LCD מהדור האחרון של החברה ומסך פלזמה מכויילים באופן מושלם – ושכמעט בלתי אפשרי לזהות מי הוא מי).

היטצ´י היו קטנים למדי השנה, אך הציגו מסכי LCD חדשים, וכן מסכי פלזמה חדשים (כאמור, הודות לשת"פ החדש עם פנסוניק). הדבר הכי חמוד שלהם היה מקרן SHORT THROW (זו כבר שנה שלישית שהחמוד הזה מושך לי את העין) רק שהפעם הם הוסיפו TOUCH ואפילו MULTITOUCH בכדי ליצור שולחן אור וירטואלי. לחצו כאן בשביל הוידאו.

בתחום המקרנים היה די יבש וחדרי המקרנים האופייניים פשוט לא היו חשוכים דיים בשביל לשפוט בכלל. המקרן היוצא מהדופן היה מקרן R2D2 זז בטכנולוגית DLP, כן כן – זה מקרן אמיתי! לקטע הוידאו הראשון לחצו כאן. לקטע השני לחצו כאן.

בתחום המקרנים, ציפינו שסוף האולם המרכזי, בית לסוני, ישחרר אותנו סוף סוף מההלם שבו שרינו עוד מ-IFA, עת צפייתנו ב-JVC HD100K. אך לא כך הדבר. כהרגלה, התמקדה סוני בעיקר במיצוב ובהדגמות של טכנולוגיות פחות קריטיות ומרגשות. מסכי ה-LCD שלהם לא נראו משמעותית שונות מאלה של שאר החברות, ובעצם לא ראינו בשורה גדולה מהמחנה של סוני. בעצם הדבר הכי מעניין שהיה בדוכן של סוני (פרט לזמרת ששמה ברח מראשי, ואשר זימרה לה בהתלהבות באולם ההקרנות של SXRD כאשר תמונתה מוקרנת על ידי מקרן 4K מאחוריה) היתה הדגמה של תוכנת ניווט iGo בתלת מימד אשר הוצגה על גבי PSP ששימש כמכשיר ניווט! בעצם הדבר הכי חמוד שסוני עשתה השנה זה ה-ROLLY

כלומר, לא ראינו עד לערב. כי החלטנו שלא לעשות את הטעות של התערוכה הקודמת. הפעם ידענו שאפשר יהיה להגיע ל-חדר התצוגה הפרטי של סוני ב-CEASER´S. כמה תחנונים והדליקו עבורינו במיוחד את ה-RUBY 2. מקרן זה, שעל פניו נראה רק שיפור מינורי על המקרנים הקודמים שראינו, הוא קפיצה מטורפת קדימה. הסיבה? תמיכה ב-120HZ. תמיכה זו, שניתנת לראשונה במקרנים בכלל וב-SXRD בפרט (LCOS לשאר בני התמותה) היא תמיכה מרעישה מאין כמוה. אין לומר יותר "FILM LIKE" בהקשר של מקרן זה, אלא "LIFE LIKE". המקרן לוקח את נושא הראליות כמה צעדים קדימה, ומראה לנו את החיים במלוא הדרם. ישבנו שם בהלם מוחלט, כאשר השאלה העיקרית שעוברת במוחנו היא איך לעזאזל מרימים את הדבר הזה בלי שנציגי החברה שמים לב… יחס הניגודיות, שאין ספק שהוא פחות דרמטי מזה של JVC, היה פשוט פחות משמעותי מההתקדמות שהחברה צברה בתחום ה-24FPS.

בעצם את הביקור היחיד שערכנו ב-NORTH HALL שמוקדש לתחום הרכב, הקדשנו לחברת NAV N GO הישראלית. חברות ישראליות רבות מציגות ב-CES, אבל זו בהחלט אחת המובילות בתחום שלה. החברה צפויה להגיע השנה לרמת מכירות שישאירו את כל המתחרות שלה הרחק מאחור. יצרנים רבים שהציגו GPS בעצם הציגו את המוצרים של NAV N GO במארז משלהן, ולרוב עם GUI ייחודי משלהן. אלמלא הכרנו טוב כל כך את המנוע התלת המימדי של החברה, היה ממש קשה לזהות של מי כל תוכנה. ההשקה הרשמית של iGo 2008, מנוע תלת מימדי לחלוטין (כולל ביניינים וכו´) היתה בתערוכה והורגשה במקום היטב.

אחת ההדגמות שהצלחנו לחלץ מבעלי החברה (דודי ורניק) היתה ההדגמה של iGo תלת מימדי מושלם שרץ על גבי iPhone. ההדגמה היתה מושלמת. התלת מימדיות, התנועה ובכלל כל חווית המשתמש היו מדהימות ועברו בהרבה כל דבר שראינו עד כה.

החברה עדיין לא תפרה את התוכנה ליכולות של ה-iPhone עצמו (למשל אין זיהוי של סיבוב המסך, או תמיכה ב-MULTI TOUCH), אבל זה רק עניין של זמן. כרגע ניתן יהיה להשתמש ב-GPS חוטי שיחובר למכשיר, אך עם שחרור ה-SDK הצפוי בקרוב, ואפילו בגירסא הבאה של המכשיר, יש לצפות שהמכשיר יכלול הרבה יותר יכולות ניווט, כולל GPS מובנה או תמיכה ב-BT GPS. הוידאו שצילמנו של ה-iGo רץ על ה-iPhone זכה ב-YOUTUBE עד כה לכ-16,000 צפיות כאשר רבים טוענים שהוא פשוט לא אמיתי. לא רק שזה אמיתי, אני ממש מצטער שצילמתי אותו עם מצלמה רגילה ולא ב-HDTV…

אגב, לצד הדוכן של NAV N GO ישבו חברים נוספים מישראל – נציגי חברת AMCOR שהציגו מכשירי ניווט עבריים לחלוטין, מבוססי iGo. עד אז בכלל לא ידענו שיש לישראל יצרני PND בכלל…

בערב ביקרנו באיזורים החיצוניים של התערוכה. איזור זה, אשר נמצא מחוץ לאיזור התערוכה עצמו כולל מספר רב של מקומות. חברת LIFEWARE למשל, הציגה שם את חזון הבית החכם שלה, המבוסס על אינטגרציה בתוך ה-VMC של מייקרוסופט. בעצם כל התפריטים וה-GUI משולבים באופן פשוט מאוד ב-INTERFACE של מיקרוסופט. השילוב, ששמו LIFEWARE בעצם כיסה הכל מהמטבח. שחקנית מוצלחת ששיחקה עקרת בית מאוד לא נואשת הדגימה לנו איך היא מכינה עוגיות דרך המערכת וכשהתנור מסיים, הוא שולח לה מייל שהעוגיות מוכנות ושואל אותה מה היא רוצה לעשות עתה: לשמור אותן חמות או לכבות את התנור, איך היא יודעת מי נמצא בדלת הכניסה בעת הבישול ואפילו איך לשלוח לבעלה דואל שיביא חלב, הישר מהמסך על גבי המקרר…

בהמשך ראינו כיצד הטכנולוגיה יכולה לשמש צעירים (מצב רומנטי מציב חדר בסגנון של שנות השישים במצב רומנטי במיוחד, כולל תיאורה, מוזיקה, ואפילו סרטים משנות השישים…) איך בעלה של אותה עקרת בית מעביר מוזיקה ותכנים הכל דרך אותו GUI ממש לנגן ה-ZUNE שלו, ואפילו הבת הבכורה והנשואה שלהם אשר שברה רגל הצליחה לתפעל הכל דרך שלט פשוט אחד. התפעול היה יפה מאוד, וחדר השינה, אשר כלל אפשרויות כגון מיטה בעלת זיהוי נחירה (מזיזה את הבעל הנוחר עד שהוא מתסובב על צד שבו הוא לא נוחר) וטמפ´ שונה לכל צד של המיטה (היא אוהבת חם, הוא אוהב קריר יותר).

גם הכניסה של מיקרוסופט לתחום הרכב (רדיו חכם ושליטה על המערכות של הרכב) היה די מעניין.

הדבר שתפס לנו את תשומת הלב, בתור הישראליים האופייניים היה דוכן גדול של JAWBONE. החברה, שמייצרת אוזניות BLUETOOTH מפורסמות ואיכותיות, איפשרה לכל אחד "למחזר" את האוזניה הנוכחית שלו על ידי תרומתה לפחי אשפה ענקיים ובתמורה החברה החליפה אותן באוזניות יוקרתיות בהרבה. התוצאה? הרבה מאוד פלסטיק מהבהב בכחול מתוך פחים ענקיים… כמובן שלא יכולנו להתאפק ובזריזות קפצנו לאיזור בתערוכה שבו מעטים מבקרים – האיזור האסייתי. איזור זה בעיקר מיועד לחברות שמנסות לייצג חברות אסייתיות (קרי: קוריאניות וסיניות) בתחומים רבים ומגוונים. כמובן שרובן מתעסקות במצלמות, בגד´טים ובאוזניות BLUETOOTH מהסוג הזול והלא עובד. זרימה לא פוסקת של רוכשי "דוגמאות" זרמה הישר מהדוכנים הללו לאורך חצי הקילומטר בין האיזור הזה לבין הדוכן של JAWBONE… כמנצחים מאושרים החזקנו כל אחד אוזניה של JAWBONE שבעצם נרכשה ב-15$, לא רע בכלל. אנחנו הסתפקנו באוזניה אחת לכל אחד, אבל לפי המראה של הקונטיינרים של JAWBONE, ככל הנראה כל הייצור של סין עבר "מיחזור" אליהם. המטרה יפה, אבל במבחן התוצאה החברה ייצרה הרבה יותר זבל אלקטרוני בעצם…

השנה ביקרנו כהרגלנו במסיבת AVS. השנה הוכרזה כשנה אחרונה של AVS ב-CES. האווירה לא היתה טובה, וניכר היה שרוח המארגנים לא היתה עם התערוכה. הסיבה? המיתון, מחסור ב-גופים תומכים וחוסר ברוחו המדהימה של המארגן הגדול סאם רונקו, אשר שנה אחר שנה היה מצליח להפוך את המסיבה למקום מעניין וחי. מרטין זעק לכל מי שהקשיב שהשנה המסיבה מזכירה מסיבה גיריאטרית, אבל זה לא כ"כ שינה את פני המצב… לפני עזיבתנו את המקום בררנו את הסטטיסטיקה המעודכנת של האתר. ובכן, לאתר יש כ-500,000 מנויים, וכמה מאות מיליוני דפים נצפים בכל חודש. האתר מחזיק בכבוד כמה משפחות וכ-8 שרתים שתפקידם הוא לשמור על אתר AVSFORUM אתר חי ונושם…

לאלבום התמונות המלא מהתערוכה לחצו כאן

להמשך דיון בנושא הכתבה לחץ כאן 


7:00
  /  
29.1.2008
  
כתב: עפר לאור, צילם: מרטין סבג

1