Shootout מקרני P1080 מספר 2

עברה חלפה לה שנה מאז הבדיקה האחרונה שערכנו למקרני FULL HD. המחירים ירדו, האיכות עלתה וההיצע שופר. סיבה מספיק טובה ...

7:00
  /  
06.01.2008
  
כתב: יניב דיין (ride)

עברה בדיוק שנה מאז ה Shootout האחרון שלנו למקרני P1080, והגיע הזמן לבדוק את מקרני הדור השני. טלפון ממרטין, ושמנו פעמינו לכפר סבא בערב בהיר וקריר מספר חברים ומנהלים באתר. הנבדקים היו המקרנים הבאים:

  • LVP-HC6000 MItsubishi
  • EMP-TW2000 Epson
  • LVP-HC4900 MItsubishi
  • DreamVision DreamBee
  • Mitsubishi HC1100 (מקרן P720)

בלטו בחסרונם הפנינה השחורה של סוני VPL-VW60 והפאנסוניק AE2000. גם SHARP 21000 תוכנן למפגש, אך לצערינו לא היה זמין בעת הבדיקה.

(ע.ל.: פנינו ליבואני שני המוצרים, אך הם סרבו לספק מקרנים לבדיקה.)

מקורות:

  • ממיר YesHD
  • סטרימר 4100 TVIX
  • Sony Playstaion 3

כל המקורות היו ברזולוציה 1080i או יותר.

מסך: Da-Lite בעל Gain 2.3 בגודל 96", מדובר במסך HIGH POWER שמיועד לצפייה קרוב ככל הניתן לנקודת ההקרנה וכך אכן צפינו במקרנים. זה אינו מסך שיתאים לכל מקרן, שכן הוא מדגיש את יכולותיו ולעיתים מבליט את חסרונותיו.

כל המקרנים, כוילו כיול בסיסי בעזרת מספר Test Patterns, כוילו הבהירות, קונטרסט וחדות. בדקנו convergence בכל המקרנים, היו הבדלים בין המודלים השונים, אך אף אחד מהם לא היה MISCONVERGED יותר מאשר חצי פיקסל באף כיוון ובאף צבע. ממרחק של מטר לא ניתן היה להבחין בזה כלל.

לא הרגשנו בעיות uniformity חזקות באף אחד מהמקרנים (פרט לזליגת האור בתחתית המסך של ה-DreamBee ).
חשוב להדגיש, לא ביצענו כיול מקצועי, מטרת הבדיקה להתרשם מהמקרנים וההבדלים הבולטים ביניהם. למצוא מקרן בעל value for money טוב, לראות את השיפורים שנעשו במקרני הדור השני לעומת הראשון. זו הסיבה שגם בחרנו בסלון של מרטין ולא בחדר יעודי שמוחשך לגמרי – דבר הבעייתי לרוב המשתמשים הממוצעים.

בטבלה הבאה ריכזתי מספר נתוני יצרן של המקרנים שנבדקו:

 

Epson EMP-TW200

Mitsubishi LVP-HC6000

Mitsubishi LVP-HC4900

DreamVision DreamBee

Mitsubishi HC1100

רזולוציה

1920×1080

1920×1080

1920×1080

1920×1080

1280 x 720

סוג

3LCD, C²Fine

.74 3-LCD (with Micro Lens)

.74 3-LCD (with Micro Lens)

3x 0,7" D-ILA chips

0.62" DarkChip2 DLP x 1

עיבוד תמונה

 

 

Silicon Optix Reon VX

 

GF9351 video processor featuring VXPTM technologies

 

קונטרסט

50,000:1

15,000:1

7500 : 1

15,000:1

3000:1

בהירות

1600 ANSI lumens

1,000 ANSI lumens

1,000 ANSI lumens

1,000 ANSI lumens

1,000 ANSI lumens

כניסות

1 x Composite
1 x S-Video
3 x RCA (YUV)

2 x HDMI version 1.3

1 x RGB

Mini D-Sub 15pin

HDMI(Ver 1.3) x 2,

RCA x 1 ,

S-VIDEO x 1, RCA (Y,PB/CB,PR/CR) x 1

 

Mini D-Sub 15pin

DVI-D(with HDCP) x 1 HDMI x 1; RCA x 1,

S-VIDEO x 1; RCA (Y,PB,PR) x 1

2 x HDMI (rev 1.2 with HDCP)
1 x Composite Video RCA
1 x Component 3 RCA (also supports Scart via adaptor)
1 x S-Video

1 x HDMI
1 x Mini D-SUB15 pin
1 x Composite RCA
1 x S-Video
1 x Component RCA (R/G/B)

מחיר

23,900 ש"ח

 

 

44,900 ש"ח

 

נעבור לבדיקה עצמה

EPSON 200

התחלנו עם האפסון, אהבתי מאוד את עיצוב המקרן, התפריטים נוחים מאוד, מפורטים, כיול גמה מרשים.

התחלנו את הבדיקה (כמו כל הבדיקות) בסצנת הבריחה של לילו בסרט האלמנט החמישי. חדות התמונה הייתה טובה, גוון העור לעומת זאת לא היה טבעי, תמונה גרעינית (למרות שגרסת הסרט הייתה ה Remastered) וכל התמונה הייתה חיוורת. וחסרת חיים.

מכאן עברנו לסרט נרניה ולסצנה בה הילד פוגש את מלכת השלג. שוב הפירוט היה מצוין, אבל השלג אפרורי, אין תלת מממדיות, במיוחד בקטע בו רואים את ארמונה של המלכה, שוב גוונים חוורים מאוד.

הסצנה הבאה שבדקנו היא בריחה של הילדים והבונה לתוך מערה. המקרן הפתיע לטובה בפרטים (זו סצינה לא פשוטה כי היא מכילה קטעי אור וחושך).

במלחמת הכוכבים ROTS בדקנו את הפירוט בחליפה של גנרל גריווס (זאת שנראית כמו שמיכת פיקה), שוב המקרן מצוין בפירוט.

חיברנו את ממיר היס HD, עברנו בין הסרטים למשחק הכדורגל של צ´לסי (שכרגע משודר בלופ). התמונה מפורטת מאוד, אבל גם כאן, תמונה דלה, חיוורת וחסרת חיים.

לסיכום, זה המקרן שהכי סקרן אותי, אבל גם הכי אכזב אותי. התמונה רחוקה מלהיות קולנועית, חסר מאוד פאנץ, לא ברור לי מאיפה הנתון הזה של 50,000:1 בקונטרסט (אמנם לא מדדנו, אבל העין לא טועה)

המיצובישי HC6000

המקרן, נוח מאוד לכיול תזוזת העדשה והפוקוס ממונעים (נוח מאוד למי שהמקרן לא מותקן אצלו במקום קבוע). תפריטים מפורטים מאוד, אבל לטעמי לא נוחים כמו האפסון.

חדות התמונה במקרן פנומנאלית, והיא הטובה ביותר שראינו (זה נכון גם לגבי ה HC4900)

התמונה בסצנת הבריחה של לילו, הייתה מדהימה, הפנים של המדען היו ממש מגעילות מרוב הפירוט, ראינו כל קמט, כל צלקת, גוונים מצוינים, ותמונה קולנועית . גם בתוך התעלה, המדים של המאבטחים נראו בפירוט רב, הקונטרסט לעומת זאת היה קצת פחות טוב בהשוואה לאפסון.

בנרניה, הפירוט המדהים של המקרן שוב בא לידי ביטוי, האיפור על פניה של המלכה נראה כל כך בבירור, השלג היה בוהק כמו ששלג צריך להראות. הרגשתי ממש שאני בבית קולנוע.

בסצנת המערה באותו הסרט התאכזבנו, הרבה פרטים הלכו לעיבוד בתמונה (כנראה בגלל האיריס הדינמי )
סצנת הקרב במלחמת הכוכבים הייתה מרשימה מאוד, עיבוד התמונה של HQV עושה עבודה נפלאה. שוב הפירוט בגלימה של גריווס והקלוזאפ לפנים שלו, פשוט מדהימים.

YesHD, תמונה מצוינת, קולנועית, חיה, משחק הכדורגל מרשים, כאשר יש צילום רוחב של הקהל, נפלנו מהכורסאות מרוב פירוט, התרגום בערוץ נשיונל גאוגרפיק חד וברור – אין ספק שהם בחרו בפונט מתאים.

לסיכום, מקרן מצויין, קצת מאכזב בקונטרסט, עיבוד תמונה מרשים!

כוכב של הערב Dreamvision DreamBee:

מקרן גדול מאוד פיסית. עיצוב גלי, מיוחד, תפריטים נוחים, ולהבדיל משאר המקרנים, ניתן לגשת אליהם גם ללא שלט (מה שמאוד עזר, כי השלט נשכח). הוא המקרן היחיד שבדקנו שמשתמש בפאנלים מסוג D-ILA .

מה יש להגיד על המקרן: במילה אחת ואו, בשתי מילים לא יאומן. התמונה מדהימה בכל מצב, בכל סרט. לא ראיתי מעולם קונטרסט כל כך מרשים (אפילו בהשוואה לשארפ (XVZ-21000. כדי לבדוק לקחנו את קטע הפתיחה של מלחמת הכוכבים, בו רואים רק שמים שחורים וכוכבים מנצנצים. זה נראה כמו קיר שחור שחוררו בו חורים והחדירו אליהם סיבים אופטיים. כמעט ולא היה הבדל בשחורים בין החלק המוקרן על המסך לתחתית המסך.

בסצנת המערה בנרניה, ראינו לראשונה את מעיל הפרווה הבוהק לגופה של הילדה, דבר שאף אחד מהמקרנים שבחנו לא צלח במשימה.

למקרן זה גם חיברנו את ה PS3 , ושוב הוא הדהים בכל הפרמטרים.

חשוב לציין שבמקרן שקיבלנו הייתה בעיית זליגת אור קלה בחלק התחתון של הפאנל. היא לא הפריעה לבדיקה, אבל היא די מעצבנת.. מסתבר שזו בעיה די נפוצה בפאנלים מסוג D-ILA .

לסיכום, מקרן קולנוע ביתי, מרשים ביותר שהחיסרון היחיד שלו הוא המחיר הגבוה. יהיה מעניין מאוד לבדוק את ה JVC שמשתמש בדור מתקדם יותר של פאנל ה D-ILA ועולה 60% פחות..

אכן ראינו מעט MISCONVERGENCE, אבל ממרחק קצר מאוד כבר לא ניתן היה להבחין בכך. גם ה-FILL FACTOR של המקרן מצויין ואין בכלל SCREEN DOOR (בכל המקרנים זה היה כך, אבל ה-DREAM BEE הצטיין במיוחד).

המיצובישי HC4900

זהו בפירוש מקרן כניסה לעולם ה FHD, זהה בצורתו לאחיו ה HC6000, הוא בעל מארז שחור ולא לבן, כל הכיולים ממונעים., תפריטים זהים לשני המקרנים.

באלמנט החמישי התמונה הייתה מעט רועשת, כנראה בגלל העדר עיבוד התמונה של HQV, השחורים בעיקר בסצנה שהיא בורחת לתוך התעלה היו מאכזבים (בכל זאת קונטרסט של 7500:1)

בנרניה, סצנת השלג הייתה טובה מאוד ומפורטת כמו האח הגדול. לעומת זאת סצנת המערה הייתה גרועה מאוד, ללא פירוט, מעיל הפרווה על הילדה לא נראה בכלל, כך גם הפירוט על קירות המערה.

בסרטים שהם לא 16:9 החלק הלא מוקרן היה ממש אפור בהשוואה לשאר המקרנים שבדקנו. אין ספק שלמקרן זה מסך high power אינו מתאים, ובשימוש במסך בעל gain נמוך יותר היינו מקבלים תוצאות קצת יותר טובות.

עוד חשוב להזכיר שהאיריס הדינאמי במקרן הזה מורגש, להבדיל מה HC6000 שלא הרגשנו בו כלל, למרות שההגדרות היו זהות.

לסיכום, בתור מקרן כניסה לעולם ה FHD, הוא בסדר, הוא הרבה פחות "פאנצ´י" מאחיו, בסצנות בהירות הוא מתפקד מצוין, אבל בסצנות בהם קונטרסט ו/או עיבוד תמונה צריכים לבוא לידי ביטוי הוא לא מוצלח במיוחד. למרות זאת, במידה והוא יתומחר נכון, הוא יכול להיהפך ללהיט.

HC1100 – האומנם 720P "מספיק טוב" לרוב האנשים?

לסיום הערב, חיברנו את HC1100, מקרן ה DLP היחיד בחבורה ובנוסף ה 720P היחיד.

דבר ראשון שהבחנו בו מיד הוא ה screen door, זה הורגש רק בתפריטים שם הרקע היה בצבע אחיד. זה לא מורגש בסרטים. חשוב להזכיר שישבנו במרחק של 3.5 מטר ממסך של 96", עוד חשוב להזכיר שבמקרני ה 1080P לא קיימת תופעה כזו גם ממרחק אפסי.

רמות השחור ב DLP הפתיעו לטובה, אמנם לא מתקרב ל D-ILA, אבל סביר ביותר. בכל הסרטים הבחנו בחוסר פירוט, למשל עור פניו של הגנרל באלמנט החמישי היה חלק יחסית, לא ניתן היה לראות את כל הצלקות והחטטים בפניו. האיפור על פניה של מלכת השלג בנרניה לא נראה כלל.

ע.ל.: בתמונות קשה להבחין בתופעות הללו בגלל הרזולוציה הדרושה בשביל להציג אותן, תצטרכו לסמוך עלינו…

סצנת המערה הייתה מפורטת, והפתיעה מאוד לטובה.

משחק הכדורגל ביס HD היה טוב, הבחנתי בחוסר פירוט במיוחד בקטעים בהם רואים הרבה קהל.
מי שרוצה להיכנס לעולם המקרנים, אין לו רצון להשקיע כסף במקרן 1080P ואין לו סחרחורות מה DLP, המיצ´ובישי הזה ומחליפו ה HC1500 הם ראויים ביותר.

סיכום

השעה הייתה כבר כמעט 2 לפנות בוקר (איך הזמן טס שנהנים), סגרנו את הבסטה. אין לי ספק שחלה התקדמות בין דור ראשון של מקרני ה 1080P לדור הנוכחי, הן בעיבוד התמונה, והן בקונטרסט. המחירים ירדו משמעותית והמקרנים טובים יותר. טכנולוגית ה D-ILA והמקבילה של סוני ה SXRD נראות כרגע כמובילות ביצירת תמונה קולנועית מרהיבה, אך אין ספק שה DLP וגם ה LCD עוד לא אמרו את המילה האחרונה.

נתראה ב Shootout מספר 3. …


לאלבום התמונות של ה-SHOOTOUT


מקרן EPSON נבדק באדיבות אפסון ישראל

מקרני מיצובישי נבדקו באדיבות העולם הדיגיטלי

ה-DREAM BEE נבדק באדיבות סמרטק


להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.


7:00
  /  
6.1.2008
  
כתב: יניב דיין (ride)

1