מסך LCD 42 של פיליפס – CINEOS 9632

פיליפס היא מהחברות המענינות בתחום שלנו. בשנים האחרונות היא יזמה הרבה מאוד חידושים בתחום המסכים - פתרונות לנושא המריחה, תאורה ...

19:00
  /  
24.12.2007
  
כתב: עפר לאור

כבשנים האחרונות פיליפס היתה אחת החברות המתקדמות ביותר בתחום מסכי ה-LCD. היא הראשונה שהציעה מסך FULL HD זמין (ואכן מסך של פיליפס היה המסך FULL HD הראשון שהיה לנו את העונג לבדוק באתר!). נושא ה-AMBILIGHT שקרוב מאוד לליבנו (אחרי שניסינו לבנות לפני כמה שנים מערכת דומה מבוססת על תאורה אחורית למסך). יותר לאחרונה היא היתה הראשונה שפיצחה את נושא זמני התגובה של המסכים עם טכנולוגית APTURA / CLEAR LCD אשר מאז שופרה ושונתה. יותר לאחרונה עברה פיליפס לכיוון עיצובי יותר עם ה-AUREA המעניינת.

ה-CINEOS 42PFL9632 מציע חבילת פיצ´רים מקיפה ביותר אשר קשה מאוד לייצגה במאמר באורך סביר. מאמר זה ינסה כמיטב יכולתנו להציג את מכלול היכולות של המסך – יתרונותיו וחסרונותיו ביחס להיצע כיום בארץ.

נתחיל מכך שאפשר לומר שזה אחד המסכים הייחודיים שבדקנו לאחרונה ובהחלט אחד הפנינים בתחום מסכי ה-LCD הזמינים כיום לקונה הישראלי.

העיצוב החיצוני של המסך הוא מאוד "פיליפסי" באופיו, כלומר ייחודי ולא דומה למסכים אחרים. כשרואים מסך של פיליפס מיד ניתן להבין מהעיצוב האופייני שמדובר בעיצוב אירופאי. המסך כולל מסגרת שחורה מבריקה ממוסגרת בפס כסף דקיק. בניגוד למודלים הקודמים של פיליפס אשר השתמשו במסגרת עבה למדי, העובי של המסגרת כאן הוא סביר יותר, כאשר היא מסתירה במידת מה את הרמקולים שבעצם משובצים לאורך צדדי המסך. האפקט מוצלח מאוד ובהחלט מעביר תחושה של אריסטוקרטיה אירופאית ללא צורך במסגרת עבה כפי שהיה במודלים הקודמים.

פאנל המסך עצמו אינו מבריק, אך הוא כיווני למדי. מבט בזוית צדדית מדי או מעל ומתחת למסך גורמים לשינוי בתאורת המסך. הדבר אינו בעייתי, אלא אם כן בתוכניות שלכם להביט במסך מזוית צדדית קיצונית או ממרחק צפיה קצר, וגם אז עיקר הפגיעה היא בנושא השחורים. החזרי האור מהמסך אינם גדולים והם אופייניים למסכים רבים אחרים שקיימים בשוק. חשוב לציין שהזויתיות הזו גבוהה משמעותית ממה שראיתי במסכים אחרים בקטגוריה זו של מסכים.

החיבורים

המסך משופע בחיבורים. כמעט כל חיבור שניתן לחשוב עליו קיים על המסך…

צידו השמאלי של המסך כולל חיבור USB (פירוט והסבר בהמשך), וכן חיבורי SVIDEO וקומפוזיט פשוטים (למכשיר וידאו או למצלמת וידאו פשוטה).

צידו השני (הימני) של המסך כולל כפתורים שמאפשרים שליטה על המסך במידה והשלט נעלם לו…

כפי שניתן לראות, למסך יש שני פסי תאורה מסוג AMBILIGHT אשר יכולים לעבוד עם אור לבן, או צבעוני. המטרה של הפסים היא כפולה:

  1. לעבוד על הראיה הפריפריאלית ולגרום לכך שהעין תחשוב שהיא רואה המשך של תוכן גם מחוץ לטווח הראיה
  2. לצמצם אישונים בעין בכדי לגרום לתחושה של שחורים עמוקים יותר

למסך אופציות רבות לשליטה ב-AMBILIGHT. במסכים אחרים כבר ראינו 3 ואפילו 4 פאנלים של AMBILIGHT, אך בעיני שני הפסים בהחלט עושים את העבודה ובמצב רגוע (RELAXED), הן מבצעים כראוי את שתי הפעולות ובהחלט מרגיעים את העין ולאחר זמן ההתרגלות בהחלט תורמים לחווית הצפיה.

אחוריו של המסך מעוצבים גם הם במידת מה. החיבורים עליהם אמור המסך להיות מונח כאשר הוא מוצב על קיר מעוצבים יפים במיוחד… גם המעמד עליו עומד המסך נראה הולם ואטרקטיבי ביותר (בקיצור, אפשר לסכם ולומר שאני אוהב את העיצוב…)

הפאנל האחורי מורכב בשני חלקים. החלק האחורי מורכב משני חיבורי SCART וחיבור קומפוננט עם אודיו.

 

יש הבדל בן שני חיבורי ה-SCART, הימני (מס´ 1) הוא SCART מלא ותומך ב-RGB, בעוד שהשני עבד בעיקר עם קומפוזיט, כך שרצוי לחבר את הממיר לחיבור הראשון.

בדיקתי העלתה שהמסך זיהה בקלות בממיר יס בין מצב 16:9 ל-4:3 ועבר באופן חלק בין האפשרויות. בשילוב עם אפשרויות חכמות ליחס מסך, משמעות הדבר הוא שכמעט לעולם אין צורך לגעת בכפתורי יחס המסך – שכן הוא עושה את כל העבודה באופן שקוף למשתמש. תעברו לתוכנית רחבה, והיא תוצג נכון. תעברו בחזרה לערוץ אחר או תוכנית שצולמה ביחס 4:3 והמסך מיד יציית ויעביר למצב הנכון.

מתחת לפאנל נמצאות כניסות רבות נוספות:

מימין ניתן לראות חיבור RF (המסך תומך גם ב-DVBT, כך שאם אי פעם הכנסת תתאפס על עצמה יתכן שגם אפשר יהיה להשתמש בזה גם בישראל), שלושה חיבורי HDMI מלאים. בנוסף, למסך חיבור DIGITAL AUDIO החוצה (מאפשר העברה של האודיו לרסיבר) וכן יציאות RCA אודיו להגברה. בצד (חתוך בתמונה) יש מקום לכרטיס COMMON INTERFACE אשר לא ממש יכול לעזור לנו בישראל (ע"ע כנסת, חוק ההסדרים, והעובדה שמתחמקים מאישור DVBT בישראל..).

בקיצור, קשה להתלונן שאין מספיק חיבורים, או שאין מגוון חיבורים במסך…

בדיקות ומדידות

כהרגלי אני פותח בסדרת בדיקות שמטרתן בעיקר לזהות מה לא בסדר בתמונה… פצחתי בבדיקת NATIVE RATE, כולי מלא בביטחון שבוודאי כאן אמצא את הליקוי הראשון… ובכן, הפתעה, במסך ה-ASPECT RATIO מופיעה לה אופציה חדשה – UNSCALED או בלשון עממית NATIVE RATE. המסך תומך בו ללא כל קושי.אוקיי, אני חושב לעצמי, ננסה קצבי נתונים שונים: 50HZ, 60HZ, 24FPS. להפתעתי בכל אפשרויות אלה, המסך זיהה בקלילות שמדובר במקור 1080P ואיפשר לי בקלות לוותר על עיבוד תמונה, מה שהוציא כמה מהתמונות שנראה בהמשך המאמר.

אם כבר ביחסי מסך עיסקנן, אזי כדאי לומר כאן פעם נוספת שבתחום הטיפול החכם ביחסי מסך 4:3 פיליפס פשוט אלופה. גם כאשר אני צופה בערוץ שבתחתית המסך יש TICKER, קשה להבחין באי לינאריות וגם כאשר המצלמה מזגזגת לה בזריזות בין אנשים, אני לא חוטף מחלת ים. בהחלט מדובר בהישג וכל הכבוד לפיליפס על עקביות בנושא זה (ע"ע מאמר על מסך CINEOS מלפני שנתיים – גם שם נושא זה טופל באופן מושלם).

כאמור, המסך צלח בקלות את נושא הפורמטים – כל חיבור שחיברתי לו עבד כהלכה וכמו שצריך (ללא JUDDER או בעיות נוספות).

בדיקה זריזה של חיבורי ה-SCART העלתה תוצאה מעניינת. מעבר בין מצב SCART RGBcvS לבין קומפוזיט כמעט ולא הניבה הבדלים. ההבדלים העיקריים היו ARTIFACTS שנוצרו למשך זמן קצרצר עד שהמסך הפעיל את מנגנוני התיקון שלו עבור COMPOSITE. כאשר פעלו מנגנוני עיבוד תמונה אלה, לא ניתן היה להבחין בין המצבים השונים. מדובר בהישג לא קטן – COMB FILTER שעובד באמת ברמה גבוהה.

לאחר בדיקות איכות הכניסות בחנתי את נושא המריחה במסך. כאשר מופעל מנגנון ה-100HZ עם NATURAL MOTION, המסך עובד עם זמן תגובה שמוערך ב-3 מ"ש. בעצם מדובר על פאנל שככל הנראה הוא בעל זמן תגובה 6 מ"ש. כאשר מעבירים לו כפול תמונות, המסך מתנהג כאילו יש לו זמן תגובה של 3 מילי שניות.

בפועל, משמעות הדבר הוא שנושא המריחה בתנועה, כלומר חוסר חדות באובייקטים נעים, יוצא נמוך ביותר.

יחס הניגודיות הסטטי של המסך מוכרז כ-1200:1. במדידות שלי הגעתי לכ-4000:1 יחס ניגודיות ON/OFF. אם נשתמש במכפלה הרגילה, נקבל שווה ערך של כ-12000:1 (יותר גבוה מיחס הניגודיות שפיליפס מצהירה – 8000:1!). מספר גבוה למדי. החלק הפחות טוב במשוואה הוא בכך שהמסך הוציא שחורים פחות טובים מאשר היה יכול ולבנים בהירים למדי (כ-400 נרות למטר מרובע). פיליפס היו בשקט יכולים להוסיף עוד פילטר כהה ולהוריד את העוצמה של הבהירים בכדי להגיע לשחורים עמוקים טיפה יותר. זה בהחלט הפתעה נעימה למדוד יחס ניגודיות גבוה מכפי שהחברה מצהירה…

בעת בדיקת השחורים לא יכולתי להבחין בזליגות אור או עננות (CLOUDING) כלשהו.

בתחום עיבוד התמונה עבור מקורות SDTV, המסך גם כאן הפתיע לטובה. בעבר לא התלהבתי מהעיבוד תמונה של פיליפס, למרות ניסיונות חוזרים ונשנים לשפר את מנגנוני PERFECT PIXEL, הם לא עמדו בסטנדרטים הגבוהים שהצבתי להם. הפעם יש בהחלט שיפור. אני לא יכול לומר שהמעבד טוב עד כדי מעבד חיצוני, אך הוא בהחלט שופר וממרחק של כ-2.5 מ´ תוך צפיה ביס הרגשתי שהמסך בהחלט עושה עבודה יותר מסבירה.

אפשרויות עיבוד נוספות כגון SHARPNESS (שמראש מגיע מכוון גבוה מדי וחשוב להקפיד להוריד אותו ל-0) ו-MPEG NOISE שיפורו את התמונה במעט. המסך מפחית את נושא הדגשת הרעשים הדיגיטליים והגרעיניות האופיינית למסכי LCD, אך ניתן עדיין להרגיש אותם ממרחק צפיה קצר מדי. פיליפס בהחלט התקדמה בנושא זה, אך מסכי LCD עדיין רחוקים מלהיות מושלמים בתחום זה.

גם בתחום התיאורה האחורית הדינמית בהחלט אפשר להשתפר. מכיוון שהפאנל עצמו מוגבל ליחס של 1200:1 בין השחור העמוק ביותר לבין הלבן הבוהק ביותר, על המסך להפחית את תאורת האור האחורי בכדי להגיע לשחורים עמוקים מדי. המסך משתמש בכמה נתונים בכדי להחליט כיצד להפחית או להוסיף לאור האחורי. ערך התאורה הממוצע במסך עוזר לקבוע את העוצמה. החיסרון בשיטת התיאורה הדינמית הוא בעת מעבר בין סצינות שונות כהות ובהירות.

למסך יש גם אפשרות להשתמש בסנסור אור מובנה אשר מפחית את כמות האור כאשר מדובר על חדר חשוך. המטרה היא להגיע לשחורים עמוקים יותר במצב כזה. כאשר מפעילים אפשרות זו ומכבים את האור ניתן בהחלט להרגיש בשינוי בתמונה.

במסך זה, בניגוד למשל למסך סוני, היה ניתן להרגיש את ההבדלים בעוצמות האור. יתר על כן, תיאורת ה-AMBILIGHT לעיתים מדגישה את האפקט מכיוון שהיא מחוברת לאותו מנגנון בדיוק. לדעתי בתחום זה יש לפיליפס עוד מקום רב לשיפור.

 

נושא ה-100HZ הוא נושא בוער בעצמות כל החברות. כל חברה שביקרתי בה ב-IFA הכריזה בשמחה שהיא הראשונה שפיצחה את נושא ה-100HZ ושהיא היחידה שמציעה עיבוד תמונה "אמיתי" לנושא זה. פיליפס היא כנראה נושאית הדגל בתחום זה. את העיבוד הנ"ל ראיתי לראשונה אצל פיליפס בביקור במרכז החברה לפני כשנתיים וחצי.

כאמור, מתברר שאם שולחים למסך פעמיים את אותה תמונה בקצב כפול, מקבלים זמן תגובה נמוך בהרבה. מה שפיליפס הוסיפו זה שבמקום לשים תמונה זהה, הם מייצרים תמונה חדשה שנוצרת כתוצאה מעיבוד של התמונה הקודמת והנוכחית. כך נוצרות כמה תמונות ביניים שמגשרות בין התמונות. התוצאה היא תנועה חלקה יותר.

האלגוריתם עובד לא רע כאשר התנועה לא חזקה מדי. ניתן להתאים את האופציה לחפש בטווח גדול יותר (מצב MAXIMUM), אולם יש לזה גם תופעות לוואי.

מנגנון זה מתאים בעיקר למי ששונא, אבל ממש שונא את נושא ה-FILM JUDDER, תנועה לא חלקה שמקורה בעובדה שסרטים מצולמים רק ב-24 תמונות בשניה. קצב זה מספיק בדיוק בשביל לגרום לאשליה של תנועה, אך כאשר המצלמה שטה לה או נעה בזריזות – האשליה מופרת והתנועה הופכת למגומגמת.

NATURAL MOTION מנסה לפתור את הבעיה על ידי יצירת תמונות ביניים אמינות. ההרגשה בעת צפיה כאשר אפשרות זו דלוקה מזכירה צפיה בוידאו במעגל סגור. התנועה חלקה מדי, והאנשים תזזיתיים למדי. ניתן בהחלט להתרגל לכך, ורבים יאהבו זאת, אבל הייתי שמח גם אילו היתה לי אפשרות לסגור את NATURAL MOTION, בעיקר בעת צפיה בטלויזיה רגילה. כיבוי של מנגנון זה גם גורם לכיבוי ה- 100HZ CLEAR LCD, כך שנושא המריחה מורגש במצב זה יותר.

מדידות

לאחר בדיקת יחס הניגודיות והעיבוד התמונה, הגיע הזמן לבדוק את דיוק הצבעים במסך. אחד הרעיונות המבריקים של פיליפס הוא בכך שהמסך בנוי כולו מתוכנה. למען האמת, היבואן דאג להזכיר לי להוריד עדכון תוכנה אפילו לפני בדיקת המסך. הדבר אפשרי הודות לכך שהמסך הוא בעצם סוג של מחשב EMBEDDED שפועל על מערכת ההפעלה החינמית – LINUX. כיצד אני יודע זאת? מכיוון שבאתר של פיליפס ניתן להוריד את התוכנה של המסך – זהו המסך הראשון ששמעתי עליו שהוא OPEN SOURCE!!!

עדכון התוכנה קל ופשוט, מכניסים DISK ON KEY עם עדכון תוכנה עליו, והמסך פשוט מנחה אותך מאותו רגע והלאה.

יתרונות רבים יש בכך שמדובר במסך חכם. היתרון המעניין ביותר הוא בכך שהמסך הזה כולל בתוכו את כל הדרוש בכדי שהוא יוכל לכייל את עצמו. הכיול איננו כיול תקני, כלומר, לא מדובר על כיול ISF, אלא על כיול העדפתי. כלומר, המסך מציג מספר תמונות שכל אחת כוללת מספר מאפיינים בולטים (טיפול בצבע עור, בהירות, טמפרטורת צבע, חדות וכו´). בכל אחת מהתמונות, הצופה מתבקש לבחור את התמונה שהוא מעדיף. המסך מחדד את השאלות שלו עד אשר הוא "לומד" את העדפותיו של הצופה.

צופה שמעדיף תמונה חמה מדי, יקבל תמונה כחלחלה יותר. צופה אחר שמעדיף תמונה חדה, יקבל תמונה חדה יותר. זה בהחלט צעד משמעותי קדימה בנושא הכיול במיוחד כאשר ניתן לשנות את הפרמטרים לאחר הפעולה ולראות כיצד הם משפיעים על התוצאות. לאחר כיול עצמי התברר לי שהעיניים שלי לא רעות בכלל, התוצאות שקיבלתי היו דומות מאוד לאלה שטרחתי והגעתי אליהם תוך שימוש בציוד הכיול… לא חוכמה, ידעתי בדיוק מה המסך מתכוון בכמעט כל מסך בדיקה ולכן ידעתי להעדיף את התמונה "הנכונה" יותר.

מדידות הגאמה הניבו לי גאמה גבוה למדי (2.48 במקום 2.2-2.3 הרצוי במקרה כזה). לא מצאתי דרך לשנות ערך זה (הוא מעט גבוה לטעמי – מה שעלול לגרום לאיבוד פרטים בגוונים הכהים של התמונה).

בתחום ה-RGB המצב היה טיפה פחות טוב. במצב TINT (השם המוזר והלא מתאים שנקבע על ידי פיליפס עבור טמפרטורת צבע) של ערך WARM, הגענו לכ-6600 קלווין (כ-2-3% טעות) שזה לא רע, אך היתה תנודתיות די גבוה. יכולות הכיול של המסך בסיסיות למדי ולא ממש ניתן להביא לשיפור מעבר למה שהמסך כבר מסוגל לבצע בעצמו:

גם בתחום צבעי היסוד, המסך אינו מדייק:

ניתן לראות שיש אי דיוק ומעט חוסרים בכל צבעי היסוד. המסך עצמו גם אינו תומך ב-HDMI 1.3. הוא תומך ב-CEC (חלק מהתקן) אך לא ב-DEEP COLOR (כלומר XVYCC). כיום אין אופציה זו קריטית, אבל היא בהחלט מבורכת והיא בהחלט קיימת במוצרים מקבילים של חברות אחרות.

החתימה הספקטרלית מראה דימיון מאוד מפתיע למסכי טושיבה (שמיוצרים לרוב במפעל אלפא היפני שבבעלות משותפת של פנסוניק וטושיבה). יתכן שהדמיון נוצר בעיקר בשימוש בנורות CCFL זהות לאלה של טושיבה, אך מכיוון שפיליפס ידועה בכך שהיא רוכשת פאנלי LCD מהיצרן הטוב ביותר בעיניה בכל עת (למרות שהיא שותפה במפעל גדול בקוריאה ליצור מסכי LCD ביחד עם LG), אי אפשר לפסול את האפשרות שמדובר בפאנל שלא מתוצרתה של פיליפס עצמה.

איכות התמונה – HDTV

את נושא ה-SDTV (שידורי יס והוט) כיסיתי בפרקים הקודמים, אך גולת הכותרת של מסך זה הוא בהחלט תמונת HDTV מפתיעה באיכותה. כמה מהקטעים שצפיתי פשוט שאבו אותי לתוך התמונה.

קטע ספציפי שזכור לי הוא נוף מושלג מתוך הסרט נארניה. התמונה היתה כל כך עמוקה ואמינה שניתן היה לחוש שאתה מביט על הנוף עצמו. הטמפרטורה שצנחה בחדר באותו עת הצליחה בהחלט להעביר בי את התחושה שאני בהריה המושלגים של נארניה…

קטע ההמשך שבו מלכת השלג מפתה את אחד הילדים מאפשר צפיה לקמטי המלכה ולאיפור העדין שלה. האפקט מכוון ובהחלט פועל היטב על הצופה.

בקטעים הללו ניתן היה לראות מעט פרטים בשיער של הילד (במקור יש שם לא מעט פרטים), אך קשה להבחין בהם אלא אם מגבירים באופן מלאכותי את עוצמת ה-BRIGHTNESS.

בקטעים חשוכים אחרים בסרט ניתן לראות שיש חוסר בפרטים בשחור. אני מעריך שהדבר נובע מתוך גאמה גבוה מדי אשר מנסה לתת תחושה תלת מימדית, אך גורם לאיבוד יותר של פרטי השחור.

גם באלמנט החמישי ראיתי תופעות דומות. ריצה של לילו בתוך המנהרות האפלות היו חסרות פרטים וכך גם מדי השוטרים השחורים שרדפו אחריה.

מצד שני, עומק התמונה כאשר היא נחשפת לראשונה לעיר העתיד של האלמנט החמישי פשוט מעורר קריאות הישתאות.

 


מושלמת, פשוט מושלמת…

המסך מתחבר בקלות לממיר היי דפינישן החדש של יס (ADB 7820). כמו מקורות HD אחרים (אולי פרט לנגני HD DVD או blu-ray) רצוי לשבת ממרחק סביר בכדי שנושא הכיווץ לא יפריע לעיניים, שהרי מסכי LCD מדגישים את הנושא טיפה. את התמונות הבאות צילמתי ממרחק של כמטר מהמסך, לצופה הממוצע הייתי ממליץ לצפות ממרחק גבוה יותר.


בוא שניה, יש לי משהו להראות לך…

מדיה

כל מי שקרא את הביקורת הארוכה הזו והגיע עד הלום ישמח לגלות שחיבור ה-USB של המסך אינו מוגבל לשדרוגי תוכנה בלבד. העובדה שהמסך בנוי ממערכת ההפעלה לינוקס נותנת לו כמה יתרונות, כגון יכולות להציג תמונות ומוזיקה ממקור DISK ON KEY. לצורך זה הבאתי דיסק און קי שכלל תכני מוזיקה, סרטים ותמונות בפורמטים שונים. המסך זיהה רק תכני MP3 ותמונות JPEG. אותיות בעברית הופיעו עם סימני שאלה.

תמונות ניתן לדפדף על ידי צפיה בשמות או ב-THUMBNAILS. ניתן גם להפעיל מצגת אשר מעבירה תמונות באופן אוטומטי. ניתן לבחור את כמות הזמן שהמסך ישתהה על כל תמונה, ניתן גם לבחור את האפקט במעבר בין שתי תמונות עוקבות.

 

בעת צפיה בתמונה ספציפית ניתן לצפות בנתונים שלה (גודל, שם , תאריך וכו´) וכן לסובב את התמונה לפי הצורך.


מי מצלם את מי?

ניתן לסמן ספריה ולשמוע את המוזיקה שנמצאת בתוכה באופן רציף או רנדומלי. בעת השמיעה ניתן לראות PROGRESS BAR שמציג איפה בשיר אנחנו נמצאים. ניתן לראות פרטים רבים על השיר הנוכחי (ID3). חסר דרך לכבות את המסך או לשים אפקטים בסגנון של WINDOWS MEDIA PLAYER ודומיו.

למרות גודלם הזעיר של הרמקולים במסך, הוא מסוגל להפיק עוצמות חזקות למדי ובהחלט מספק כאשר המסך משמש כמסך טלויזיה. בצפיה בתכנים שהועברו למסך ב-5.1, היה לי קושי להבחין בבמה רחבה למדי, ובפירוש לא הרגשתי באפקטים למרות הפעלת DOLBY VIRTUAL SURROUND.

שלט ותפריטים

השלט של המסך מהווה את אחת החסרונות הגדולים שלו. העיצוב שלו מהודר והוא בנוי היטב, אך הוא עדיין לוקה בחסרונות רבים. עיצובו מוזר ומעניין – משופע בקדמה ומזכיר טיפה תכנון של ספינת קרב או "דבור"… פיליפס, החברה שהמציאה את הפרונטו צריכה להיות בראש החץ של נושא ה-DISCRETE CODES (ולא רק קודים באתר, אלא בפועל עם כפתורים פיזיים בשלט).

כפתור אחד להדלקה ולכיבוי? עצוב.

איפה כפתור לכל כניסת וידאו? במקום זה הרווחנו 10 כפתורי מספרים ששימושיים מאוד לצפיה ב-TELETEXT ולדפדוף בין כל שלושת ערוצי הכבלים האנלוגים שנותרו עדיין…

המעבר בין כניסות מסורבל וניתן לביצוע על ידי לחיצה ממושכת על כפתור SOURCE, או לחיצה על כפתור OK ואז דפדוף בין הכניסות.

פעולות רבות נעשות על ידי כפתורי הצבע, למרות שניתן בקלות לממש את הכל בעזרת כפתורי החיצים. גם נושא התפריטים של המסך מעט מסורבל. שינוי פרמטר פשוט כגון BRIGHTNESS ידרוש מכם מספר רב מדי של פעולות ורק בשלב מתקדם יותר ניתן לראות את התמונה. כפתור יעודי לכך שהופך את התפריטים לשקופים בעת השינוי של פרמטרי התמונה היה מתבקש מעליו.

דפדוף בין ASPECT RATIOS מתבצע עם כפתור אחד. בטעות גיליתי שגם כפתורי החיצים מאפשרים במצב ZOOM להעלות ולהוריד את התמונה, מה שמאפשר שימוש יעיל וחכם במצב ZOOM ללא איבוד מידע לתרגום.

סיכום

ככלל, חסרונות המסך הן מינוריים ביחס ליתרונותיו. איכות התמונה במסך היא גבוהה ביותר ומציבה רף חדש לעיבוד גם בשידורי טלויזה רגילים וגם בשידורי היי-דפינישן. המסך תומך ב-NATIVE RATE כראוי, כולל כניסות רבות ומגוונות. נושא ה-100HZ וטיפול בנושא הגמגום ראוי להערכה, אם כי עלול לדרוש מעט התסגלות ממי שרגיל לשידורים הרגילים. יחס הניגודיות של המסך גם היא גבוהה למדי, אך גאמה מעט גבוה טיפה מעמיק את התמונה של המסך על חשבון איבוד פרטים בשחורים. המסך כיווני מאוד – דבר שיכול להפריע למי שאוהב לצפות במסך בזוית שאינה בדיוק מולו.

ניהול המדיה על ידי המסך מהווה תכונה מעוררת הערצה, אך הייתי אולי רוצה לשלב כבר גם נגן וידאו או מזרימדיה (STREAMER) באופן משולב.

השלט מהווה נקודה חלשה למסך בעיני ובהחלט היה ראוי לבחון מחדש את הפונקציות ששלט מסוג זה צריך לכלול. שלט יותר נוח, עם כפתורים יעודיים ועיצוב מעט יותר ארגונומי היה עוזר מאוד בנושא הזה. מומחיותה הגדולה של פיליפס בתחום השלטים הוא ידוע ומוכר ולשם כך ההפתעה עם שלט שכזה היתה גדולה עוד יותר (ספק אם הייתי מייחס חשיבות לנושא אלמלא היה מדובר כאן על פיליפס דווקא).

ציונים

  • איכות בנייה 9
  • עיצוב 9
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה:8.5
  • שלט: 7
  • יכולות כיול: 8
  • פונקציות נוספות: 9

תמיכה בפורמטים:

  • חיבוריות HTPC: מושלמת
  • תמיכה בהיי דפינישן של יס – YES HD: כן
  • רזולוציות: 720P, 1080i, 1080P
  • קצבים: 24FPS, 50HZ, 60HZ
  • ANTI JUDDER: כן, 100HZ
  • CEC: כן
  • XVYCC לא

מחיר מומלץ לצרכן: 18,900 ש"ח כולל מע"מ

לינק לעמוד הבית באתר פיליפס

המסך נבחן באדיבות המפיץ: טופ אודיו

להמשך דיון בנושא המאמר לחץ כאן


19:00
  /  
24.12.2007
  
כתב: עפר לאור

1