המלך הנוצץ – EAR ACUTE

בניית מערכת הינה עבודה מורכבת מאוד, ההתמודדות עם התאמת הרכיבים לעיתים מתסכלת. כולנו בסופו של דבר מחפשים את ההנאה החוויה ...

7:00
  /  
18.12.2007
  
כתב: אייל ווינדלר, עורך: אלי חבוש

 

החברה והאיש

בשנת 1965 Tim de Paravicini בעלים ומתכנן ראשי של חברת EAR בנה מוצרי PRO למספר להקות רוק אנד רול אף עשה מודיפיקציות לציוד קיים של חדרי הקלטות. Tim de Paravicini עזב את אנגליה לדרום אפריקה שם התחיל לייצר ציודי אודיו באופן עצמאי. התכנון של המגבר היה מאוד מיוחד ואף שם המסחרי שלו ניקרא "de Paravicini".
במהלך עבודות פגש Tim נציגים של חברת Lux Corporation וב 1972 הוזמן לייצר בעבורם ציוד ומבין יצירותיו – C1000/M6000.

ב 1976 חזר Tim לאנגליה והפך ליועץ בתחום תכנון ציוד לחברות רבות וב 1977 פתח את החברה העונה לשם Esoteric Audio Research או בקצרה EAR. מאז הצליח Tim לייצר ולתכנן ציוד רב שנחשב בעיני רבים לאבני דרך בעולם ייצור ציוד האודיו. מוצרים כגון EAR 509 אף מיוצר עד היום. Tim במהלך השנים עזר ליצרנים רבים בתכנון ציוד כגון מיוזיקל פידליטי. המוטו שמלווה את Tim :
If he designs it, it must be a better design than anything else

 

Tim אכן הגיע מעולם ה PRO וכנראה ישנם פרטים חשובים שנוספים לתכנון שלו:

  • (1) אמינות – ציוד שעובד 7/24 ללא תקלות.
  • (2) ללא "קולורציה".

האם זה באמת כך , האם האדם בעל הרקורד העשיר הזה עדיין יכול להשיק מוצרים חדשים כגון CDP שלא היה בארסנל חברת EAR? ולכל אלו שתוהים Yoshino הוא כנראה שמה של בת זוגתו לחיים. את התשובה לשאלה זו תוכלו לקבל בסוף המאמר .

מבנה המכשיר

יצא לי להיפגש עם מוצרי EAR בקונפיגורציות שונות ותמיד הוקסמתי מהמראה ומהעיצוב של המכשירים. קשה לי להאמין שניתן להישאר אדיש למראה בגימור של הציוד. מראה מכשיר נקי פלטת אלומיניום קדמית , צג בצבע כתום רגוע, טרנספורט שחור.
חלקו האחורי יציאות RCA , יציאות XLR ואף יציאה דיגיטאלית.
המכשיר אינו מגיע עם מתג ON|OFF בגב המכשיר, ניתן לקבל את המכשיר בשני גימורים , כפתורים כסופים , ותמורת תוספת תשלום – כפתורים מוזהבים.
השלט עשוי פלסטיק , אוניברסאלי שמאפשר שליטה כנראה גם על שאר ציוד של החברה.

פרמטרים טכניים

  • DAC: Wolfson 24 bit resolution, 96KHz sampling rate
  • Output Stage: Custom designed transformer-coupled tube output
  • Tube Complement: One pair of 6922 dual triode tubes
  • Volume Control: Integrated fully analog implementation
  • Digital Outputs: Coaxial and Optical
  • Analog Outputs: True Balanced XLR and Single Ended RC

הדלקת המכשיר והתצוגה הזכירה לי תצוגה אחרת מאוד דומה רק שמזיכרוני היא ירוקה , לאחר התאמצות והפעלת גלגלי הזיכרון נזכרתי – תצוגה דומה של ארקאם .

התבוננות באתר של ארקאם הביאה אותי למסקנה נוספת, המכשיר ממש דומה מבחינת המבנה, מיקום הכפתורים, והתצוגה אבל בדיוק כאן ניגמר הדמיון, ה ACUTE יותר יפה לטעמי, מעוצב טוב יותר, בחירת החומרים איכותית, ובחירת הצבעים טובה.

מוצרי ארקאם לטעמי משעממים מבחינת המראה שלהם, הם מאוד מופנמים בניגוד לתוצאה המוסיקלית שמתקבלת מהם.
כאן מדובר במלך זוהר, גאה, לבוש הדור, ובטוב טעם.

לחיצה על כפתור OPEN פותחת את דלת הטרנספורט, מאוד מצא חן בעיניי השילוב של השחור עם גוף המכשיר, כמעט ולא ניתן להבחין שמדובר ב CDP בייחוד בגלל תוספת הכפתור הגדול בצידו השמאלי של המכשיר ,הוא ניראה כמו מגבר אינטגרייטד.

המכשיר כולל פילטר אנאלוגי – לא הצלחתי לאתר מידע בנושא. הכפתור בצד שמאל של המכשיר הוא בורר GAIN כך שאפשר לחבר את המכשיר ישירות למגבר ללא צורך בפרה. השלט שולט בווליום.
לבדיקה שערכתי העדפתי דווקא שכפתור זה יהיה במקסימום ואת השליטה על הווליום הכללי של הסטאפ לבצע מהמגבר. לדעתי כך מתקבלת התוצאה הטובה ביותר.

האזנה

לאחר חימום המכשיר של כשעה האזנתי ל Pat Metheny שלאחרונה די מאכזב אותי עם הרכבים האחרונים שלו. אני מעדיף את Pat עם big band וכלים אלקטריים. התקליט שבחרתי הפעם Stil Life Talking.
די חששתי מהתוצאה כי בכל זאת מדובר במכשיר מבוסס מנורות. שעל פי ניסיוני סובלים מ-Laid Back.
כבר מהצלילים הראשונים ניתן היה להרגיש את האווריריות ,את הנפח שבוקע. הקטע הראשון פותח מוסיקת רקע ווקאל. הקול נישמע אמיתי והמיקום במרחב היה ברור , ניתן למקם את ההרכב בסלוני. החשש מתוצאה של Laid Back נעלמה כלא היתה.
הקטע הראשון מתנגן לו ומתפתח, פט מטיני מצטרף לאורקסטרה אפילו זוגתי שהיא רחוקה מאודיופיליה מזרח ממערב ציינה בפני את העובדה שכבר הרגשתי, היא אהבה את התוצאה.
ביקשתי ממנה להתרכז לשבת במיקום המלך ולהמשיך להאזין. התיאור שלה היה משהו בסגנון הבא:
"הקול של הזמר נפלא, ושאר הלהקה מאחור כמו שכנראה באמת היה"
האם בחירת ליבי הפכה לאודיופילית? ממקמת את הנגנים, מתארת במה?

דבר נוסף שניתן היה להרגיש זה בתחום התדרים הנמוך – אומנם הבאס לא מהודק אך יחד עם זאת לא מרוח. התוצאה הייתה דינאמית, תחום המיד ותחום התדרים הגבוהים נשמע נפלא, לא צורב, לא חותך.
המשכתי להאזין לתקליט עד סופו ופשוט היה מהנה.

Richie SamboraStranger In This Town הגיטריסט של להקת Jon Bon Jovi הקליט מספר קטן של תקליטי סולו ברשותי יש שניים. הראשון שבניהם הוא דווקא האהוב עלי – תקליט רוק הכולל בלאדות נפלאות ונגינת גיטרה מרתקת. ריצ´י בתקליט הוא לא רק הגיטריסט אלא גם הזמר. הוא שר נפלא, קולו מעודן קשה לדעת מה הוא עושה טוב יותר נגינה או שירה.
התקליט פותח בקטע שקט מלמולי משהוא, ורצועה מספר שתיים Church of desire נפתחת בסליידים על הגריף. אובר נוט וקדימה דרייב, הגיטרה ברקע ללא דיסטורשיין בצליל מתכתי. הבייס דראם והבסיסט בסינרגיה מלאה, הסאונד דינאמי והפרזנטציה ריאליסטית מאוד. ניתן להרגיש את מבנה הלהקה במרחב, המצילות נשמעות נפלא, ה CDP הזה פשוט עושה מוסיקה.
ריצ´י מתכונן לסולו, שמעביר בי צמרמורת בכל פעם שאני שומע את הסולו הזה, התוצאה שאני צריך להפסיק לכתוב יש לי תחושה של רצון לקום ולהשתולל עם Air Guitar .

רצועה שלישית stranger in this town , בלאדה.
המיד נשמע מדהים, צלילי כלי ההקשה, אני אוהב את הפרזנטציה של ה CDP הזה, המצילות נשמעות מדהים, רכות, פשוט להתרגש. קטעי המעבר בשיר בפריטה על החלק האחורי של הגריף תדרים נמוכים, ה EAR פשוט דוחף את האוויר קדימה וואו..
דינאמיקה היא מילת המפתח , וה CDP הזה פשוט מייצר אותה , בונה אותה מחדש. התוצאה מאוזנת טונאלית, קיים מימד של גודל סאונד, ה CDP פשוט גדול.

קטע שלישי Ballad of youth סמבורה מפגין יכולת ווקאלית של רוקר אמיתי .
בשלב הזה אני הפסקתי לכתוב ולקחתי מטאטא ליד , קדימה Air Guitar. כמו ילד מתבגר.

הקטע הבא One light Burning אף הוא בלאדה פותח הקצב ביס דראם, הסאונד עמוק וגדול, יופי של מוסיקה.
Mike Metheny / From Then ´Til Now אחיו של PAT היקר למי שאינו מכיר חצוצרן, בארסנל שלי לא קיימים הרבה תקליטים שהגינה המרכזית הינה כלי נשיפה, בגלל קרבתו המשפחתית של MIKE החלטתי לרכוש מספר תקליטים שלו.
החצוצרה החנוקה ו MIKE בביתי , ביג בנד ברקע , אני נהנה.

רשימת האזנה שלי ארוכה מאוד אני מאזין שעות רבות כל CDP שהכנסתי לטרנספורט נישמע נפלא.
להלן חלק מרשימת האזנה:

  • Chick corea – eye of the beholde
  • Al di meola – consequence of chaos
  • Rainbow – stranger in us all
  • Whitesnake – come an´ get it
  • Dave weckl – dave weckl band:live and very plugged
  • Rippingtons – sahara
  • Sade – diamond life
  • Tracy chapman – crossroads

הוא בולע כל סגנון – רוק, רוק כבד, FUSION, ג´אז, VOCAL.
ה CDP הזה לא סובל מאף בעיה כגון Laid Back שמכשירי CDP מבוססי מנורות, נכון שלא כולם בעלי אותו האופי, אך בלא כל ספק זה אחד המכשירים הטובים שפגשתי. הוא מצליח לנגן כל סגנון, פרזנטציה מדהימה, מראה של מלך נוצץ. כל הניואנסים הקטנים הוא מעביר, רמת פירוט גבוה, מאוזן טונאלי. מה עוד אפשר לבקש?
ללא כל ספק מדובר במכשיר ייחודי .

סיכום

במהלך השנה בחנתי מכשירי CDP רבים, על חלקם כתבתי מאמר. המכשיר שהשאיר אותי פעור פה היה הברנדסן שהשאיר אותי רצוץ על הריצפה. היה לי עניין בבחינת CDP, ללא ספק שמדובר ברכיב מהותי בסטאפ.
בתהליך בחינת מכשירי CDP לפני שרכשתי את ה ROTEL אני לא זוכר אף מועמד שעשה לי את זה. אכן היתה מגבלה כספית CDP עד 15000 ₪, וגם לא בחנתי את כל מה שהיה בשוק אז זה פשוט בלתי אפשרי, לא טכני ויותר מזה נפשי.
הבחירה שלי ב ROTEL ולהפתעתי תג המחיר שלו היה מגוחך ביחס לתוצאה שהוא מספק הוא ללא ספק מבחינתי זוכה ב 1000% ביחס להשקעה לכסף. אני לא שבוי בקסמי הדולרים , אני לא מחפש את מה שהכי יקר, אני מחפש תוצאה, מוסיקה.
הסיבה שאני מספר לכם את זה היא משום שהנה מצאתי מועמד נוסף להחלפת ה ROTEL. תג המחיר שלו אומנם גבוה מהROTEL משמעותית והוא פי שניים מהברנדסן, אבל ללא כל ספק שכאשר תתקבל ההחלטה המכשיר הזה יצטרך לעמוד במבחן ראש בראש מול הברנדסן.

נתונים וחלל האזנה   

הסלון בצורה מלבנית 4.30\3.90 מטר כ 17 מטר רבוע .
נקודת האזנה ממוקמת במרכז החדר, בחלק הארוך יותר.
החדר אינו חלל סגור אלא חלק מהקומה הראשונה כך שחלל האזנה גדול בהרבה.
גובה תיקרה 2.2 מטר .

חלקי המערכת 

מגבר MYRYAD Z-140
נגן ROTEL RCD02
רמקולים LivingVoice Auditorium II
כבלים VDH , AR ,Audio Nova.
ה CDP חובר באמצעות אינטרקוננקט מסוג Aurora של Audio nova.

ציונים

בניה – 9 (המכשיר ניראה נפלא)
סאונד – 9 (נכון שאין מושלם אבל לא מצאתי למכשיר חסרונות)
קלות תפעול – 9

עלות:
22,000 ש"ח

הבדיקה בוצעה באדיבות אודיו פידליטי

להמשך דיון על הכתבה לחץ כאן


7:00
  /  
18.12.2007
  
כתב: אייל ווינדלר, עורך: אלי חבוש

1