מסך פלאזמה פנסוניק TH-42PH10

יורוקום החלו לשווק לאחרונה את הדור העשירי של מסכי הפלזמה מקו המוצרים המקצועי (PRO) של מסכי מוניטור TH-42PH10.חיצונית, מסכים אלה ...

7:00
  /  
11.12.2007
  
כתב: עפר לאור

יורוקום שיווק, היבואן של פנסוניק, החל כבר מזמן לשווק בארץ את מסכי VIERA מהדור העשירי: PV70 ו- PV700. לעומת זאת, המקבילות המקצועיות של המודלים הללו, סדרת PH10, החלו להגיע ארצה רק לאחרונה. סדרה זו איננה מתיימרת להיות מהפכנית אלא לשדרג את החוויה של הסדרה הקודמת – PH9.

המסך נראה פשוט בהרבה מהמסכים מסדרת VIERA. המסגרת שלו בצבע אפור פחם ומזכירה את העיצוב של המודלים הראשונים בתחום. הבדל מעניין אחד מהדור הקודם נמצא בפילטר הקדמי אשר עושה רושם שהוא מחזיר הרבה פחות אור מהדגמים האחרים. עדיין מדובר על פילטר זכוכית שקוף, כך שאין דיפיוזר בדומה ל-PV700 (אשר, כזכור, מעמעם החזרי אור בדומה ל-LCD). האפקט מצויין – החזרי האור נעלמים כמעט לחלוטין ולמרות שרואים אותם (כלומר, החזות היא של זכוכית חלקה ולא מעומעם כמו ה-PV700), אם כמעט ולא מטרידים את הצופה

מסך זה מיועד לשוק המקצועי וכן לאותם יחידי סגולה שאינם זקוקים לרמקולים או לטיונר שכלולים במסכי ה-VIERA. אני חלק מאותם אנשים שמאמינים שמסך צריך להיות רק מסך, כלומר נטול טיונר (אחרת בשביל מה המציאו את ממיר?) ואת הרמקולים (אחרת, בשביל מה רכשתי רסיבר ורמקולים?).

החיבורים

בדיוק כמו במודלים הקודמים של המסך, מאחוריו שלושה מקומות לחיבור טרמינלים. עם המסך שבדקתי הגיעו שלושה טרמינלים: קומפוננט, SVIDEO/קומפוזיט ו-HDMI.

התקנת שניים מתוך השלושה נעשה במקום. בדיוק כמו במודל הקודם, על הטרמינל HDMI היה מסומן שהוא אינו יכול לעבוד ב-SLOT3. למרות זאת, התעקשו הטכנאים לנסות ולבדוק אם זה יעבוד… זה לא עבד והיה צריך להחליף בין המקומות, כך שהטרמינל של HDMI לבסוף הגיע ל-SLOT2. בכדי לחסוך לכם זמן, אמליץ שאם אתם רואים שטכנאי מנסה להכניס כרטיס HDMI ל-SLOT 3 תבקשו ממנו להזיז את זה לאחת משתי הכניסות האחרות. לדברי הטכנאים הם לא ראו את התופעה הזו לפני כן, מאוד יתכן שיש כמה סוגים של TERMINALS ושאני קיבלתי סוג פחות מתקדם.

הרזולוציה של המסך נכנסת לקטיגורית ה-HD READY, כלומר 1024 על 768. יחס המסך הוא מלבני, ולכן הפיקסלים של מסך זה אינם ריבועיים. מסכים בעלי פיקסלים לא ריבועיים אינם מתאימים לשימוש עם HTPC (לפחות לא כזה המבוסס על מע´ ההפעלה של מיקרוסופט) שכן הם לרוב יעוותו את תמונת המחשב. עם זאת, בדקתי NATIVE RATE, ולצערי ה-TERMINAL שבדקתי את המסך איתו לא התיר זאת. המגבלה קשורה, ככל הנראה, לחיבור ה-HDMI מכיוון שלפי הספציפיקציות של המסך, ניתן להגיע ל-NATIVE RATE דרך חיבור ה-VGA.

בשידורי טלויזיה, לעומת זאת, אין את התופעה הזו, המעבד של המסך מתקן את האפקט של פיקסלים מלבניים והתמונה רגילה ואינה מעוותת או מתוחה. בבדיקת הפורמטים הופתעתי לגלות שהמסך אינו כולל תמיכה לפורמטי הוידאו האחרונים של HDMI. כלומר, מצד אחד אין תמיכה ב-SDTV (כלומר ב-480i ו-576i). גם 1080P לא עבד בכל התדרים (כולל 24FPS).

החיבורים האחרים היו פשוטים למדי – חיבור SVIDEO המשולב עם חיבור קומפוזיט. ניתן להחליף בין השניים על ידי דפדוף בלחצן ה-INPUT בשלט. כמו כן, חיבור קומפוננט מבוסס על חיבוריBNC (המסך הגיע עם מחברים מתאימים).

לצד החיבורים, חיבור VGA (כלומר RGBHV) למחשב, משולב עם חיבור סטריאופוני ומחבר RS232 לשליטה ישירה ממחשב או מערכת בית חכם.

המדידות

בשלב הראשון של המדידות ראיתי שפסוניק שימרה את הפילטר הפנימי העבה שאחראי על כך שתמונות על המסך ניראות בכפילות כאשר הן נראות בזוית. התופעה ככשלעצמה אינה משמעותית, אך פילטר דק יותר יכול לגרום ליעילות רבה הרבה יותר בהעברת האור לקדמת המסך ובכך לשיפור מצב השחורים ואיכות התמונה. יש לקוות שפנסוניק תקח את הנושא לתשומת ליבה.

גרף ה-CIE אשר מראה את היכולת של המסך להציג את מלוא גווני הצבעים של תקן REC709, מציג לנו את השיפור שנעשה בפאנל של הדור העשירי של פנסוניק. במקרה הזה, יש לנו כיסוי מלא של כל טווח הצבעים, בניגוד לדור הקודם שעדיין סבל מחוסרים בעיקר בגווני הכחול הקיצוניים ביותר.

השינויים מאוד מינוריים, ולכן לא ניתן לראות כמעט הבדלים במדידות הספקטרליות (החתימה כמעט זהה ל-PH9). התנהגות הכחולים השתנה לעומת זאת מול ה-PV700.

בתחום כיול הצבע, המסך מציע אפשרויות רבות לכיול. עם זאת, קפיצה מוזרה באמצע הטווח מקשה על כיול מדוייק. התוצאות לפני ואחרי הכיול לפניכם:


לפני כיול

 


אחרי הכיול – לא נראה על פני שההבדל משמעותי

 

ניתן לראות את ההבדלים במדידות בגרף הטמפרטורה (התחלנו במצב WARM הקרוב ביותר ליעד שלנו – 6500 מעלות קלווין)


לפני כיול


אחרי כיול – הבדל די משמעותי…

ההבדלים לא דרמטיים, כך שאפשר בהחלט להסתפק בכיול בסיסי. על כל צרה שלא תבוא, השינויים שערכתי בשביל לכייל את המסך הם:

lowB= -13
highB= -5
highR= 19

כל שאר הפרמטרים של הכיול נשארו במצב ה-DEFAULT שלהם.

בדיקת ה-SHARPNESS מניבה שברירת המחדל של המסך היא "חדה יתר על המידה" ואני ממליץ בחום להוריד את החדות ל-0. במצב זה המסך מתנהג כצפוי ומעביר את המידע כמו שהוא.

בתחום ה-OVERSCAN, המסך אכן כולל OVERSCAN של כ-5% בכל המצבים, כולל HD ו-SD.

במדידות ה-COTRAST RATIO, הגעתי למדידה של כ-2500:1 על המסך עצמו. מעניין לגלות שהמספר לא השתנה כמעט מאז הדור הקודם – 42PH9 (שנמדד כ-2400:1, בתוך תחום הטעות של המדיד!). סביר להניח שהפאנל בעל אותן יכולות, כך שכנראה אין שיפור בתחום השחורים של המסך. במדידה אבסלוטית (כלומר לפי חישוב של יכולת פאנל ממוצעת של כ-500cd/m2) מדובר על יחס ניגודיות של כ-6500:1. עדיין רחוק מה-10,000:1 המוצהר על ידי היצרן וכמעט חצי ממה שמדדנו על מסך ה-KURO של פיוניר.

המסך אינו בהיר במיוחד (דרך טובה למנוע צריבה), כך שהוא יתאים לחדרי צפיה אופייניים, אך לא לצפיה בצהריים בסלון בעל חלונות גדולים, למשל.

בתחום הגאמה, מדדתי בכל המצבים האפשריים של המסך:


גאמה 2.0 נמדדת כ-1.81


גאמה 2.2 נמדדת 2.03


גאמה 2.5 נמדד גבוה: 2.3

כלומר, התוצאה האידאלית היא אי שם בין 2.2 ל-2.5. מי שאוהב תמונה עמוקה יותר, על חשבון פרטים, יעדיף גאמה 2.5. מי שמעדיף לראות טיפה יותר פרטים, יעדיף גאמה 2.2.

המצב האחרון הוא כמובן מצב SCURVE שפנסוניק היתה הראשונה שהציגה אותו. מצב זה מהווה סוג של פשרה – פרטים בתחום הכהים (APL נמוך משמאל) והבהירים (APL גבוה בצד ימין למעלה) יוצגו באופן יותר רגוע על חשבון הפרשים יותר משמעותיים בגוונים הבינוניים. מצב זה יכול לתרום לתמונה יותר ברורה וקלה לצפיה, אך כמובן פחות תלת מימדית ומפורטת (בעיקר בגוונים בהירים במיוחד).


לא להתייחס למספר למעלה – החישוב מניח מראש שהגרף יראה דומה לעקומת גאמה רגילה…

לא הבנתם את הגראפים?

מדריך לקריאת ביקורת וידאו

שידורי טלויזיה רגילה

אחת הסיבות החשובות ביותר לבחור במסך מסוג HD READY על פני FULL HD, הוא שהמסך מהווה סוג של פשרה. מצד אחד הוא בעל רזולוציה גבוהה משידורי טלויזיה רגילים, אך הוא גם מכיל פחות פיקסלים מכפי שהתקן FULL HD מאפשר. מסך זה כולל כ-786 אלף פיקסלים (כ-38% מהיכולת של התקן FULL HD).

הפשרה הזו טובה בכמה מצבים:

1. כאשר מרבית התכנים שנצפה בהם יהיו SDTV (שידורים של יס, הוט, DVD או מקורות וידאו ברזולוציה רגילה). במקרה כזה, אין צורך במסך FULL HD, ובמקרים רבים אפילו כדאי לותר על מסך FULL HD אשר איכות התמונה שלו בשידורים כאלה תהיה לרוב חלשה יותר מאשר מסך HD READY.

2. כאשר מרחק הצפיה הוא כזה שלא ממש יאפשר לכם להבחין בהבדל בין מסך HD READY לבין FULL HD. בגודל מסך 42" אני מעריך שנקודה זו היא במרחק צפיה של בין 3.5 ל-4 מ´ לכל הפחות. במידה ומרחק הצפיה גדול ממרחק זה, בכל מקרה לא ניתן יהיה להנות מאיכות שידור FULL HD, אך עדיין ניתן להנות משידורי היי דפינישן (הפרדה גבוהה).

3. כאשר נושא התקציב עומד על הפרק. מסכי FULL HD תמיד יהיו יקרים יותר מאשר מסכים בעלי הפרדת HD READY. כאשר התקציב המשפחתי אינו מותיר רכישת מסך FULL HD, בהחלט אפשר לשקול מסך HD READY.

4. כאשר יש העדפה ברורה של מסכי פלזמה על פני LCD. עבור אלה שאינם אוהבים את איכות התמונה של LCD יצטרכו להתפשר בנוגע לרזולוציה. אמנם פנסוניק צפוייה להציג בקרוב מודל פלאזמה בעל הפרדת FULL HD בגודל 42", אך הוא אינו זמין עדיין בישראל.

את הבדיקות של שידורי SDTV הפרדתי לשני חלקים, בדיקות עם דיסקי בדיקות שונים (ב-PAL וב-NTSC) וכן בדיקה של תכנים של יס תוך צפיה בממיר יס מקס ובממיר 3100S.

הבדיקות הראו כמה בעיות. זיהוי FILM MODE היה חלקי והעיבוד של VIDEO MODE לא שופר כבר כמה דורות של מסכים. לפנסוניק יש בהחלט עבודה בתחום הזה, שכן הטכנולוגיה השתפרה מאז ובתחום הזה יש מקום לשיפור. לכן, הייתי ממליץ על מקור וידאו בעל יכולות UPSCALE טובות.

בצפיה בטלויזיה רגילה, ניתן גם לראות את התופעות, בכיוון של מדרגות משוננות בקצוות של אובייקטים, אם כי בסרטים התופעה הרבה פחות חזקה ולכן קשה להאמין שמרבית האנשים ישימו לב אליה. בנוסף, לא בטוח שיש מסכים שהעיבוד שלהם טוב משמעותית מזה…


אין הרבה להראות ב-SDTV…

כפי שניתן לראות בתמונה יש למסך מספר אפשרויות POSITION, מה שבעצם איפשר לי להוריד לאפס את ה-OVERSCAN שצויין קודם לכן. בנוסף, המסך מאפשר מספר יחסי מסך, כולל 4:3 (עם פסים בצדדים), מצב JUST (עיוות לא לינארי של 4:3 כמיטב המסורת של פנסוניק), מצב 16:9 ומצב זום.

כמה אפשרויות כגון CINEMA REALITY, PNR ו-100 הרץ, ניתנות לגישה אך רוב האנשים יפספסו אותן. התפריטים נגישים דרך תפריט SETTINGS ומשם לחיצה על OK במצב SIGNAL. מאוד קשה להבין שאופציה זו אפשרית ללחיצה (ללא הספר לא הייתי מזהה זאת כאפשרות כלל!). האפשרויות לא משפרות דרמטית את התמונה. CINEMA REALITY לא משפיע על כל המצבים בכל הכניסות, אלא מוגבל לסוגי הכניסות. כאשר הוא מופעל, זיהוי FILM MODE משתפר קמעה, במיוחד בסיגנל NTSC.

PNR משפר רעש, אך במרבית המקרים היה לי קשה לזהות שינוי כלשהו כאשר היה מודלק. יתכן ופשוט לא נחשפתי לסוג התכנים שלהם המצב הזה מיועד.

המסך מסוגל גם לזהות כניסת 4:3 ולהחליף לה מצב אוטומטית (למצב JUST או מצב רגיל). לצערי דבר זה מחייב TERMINAL של SCART בכדי לעבוד עם יס. ללא כניסה כזו, לא יכולתי כלל לבחון אם אפשרות זו אכן פועלת.

אפשרות 100HZ בעיקר מנעה הבהובים כאשר כובתה. המסך עובד בשיטת DUPLICATE FRAMES ולכן אין בכך שיפור בתנועה כפי שכמה חברות החלו להציג לאחרונה.

מגן המסך הוא פיתרון יפה ומאפשר להציג תמונה הפוכה (INVERSE) או פס לבן. תמונה הפוכה שימושית לאחר שבמקרה שכחתם לזמן ארוך שקופית כלשהי. אותה שקופית במצב הפוך יעזור להחזיר את המצב לאשורו. גם WOBBLER שוכלל טיפה וכולל כמה אפשרויות תנועה. בשביל שה-WOBBLER יעבוד, חייבים להשאיר את ה-OVERSCAN במקומו.

שידורי HDTV – היי דפינישן

שידורי הניסיון של יס החלו לפני זמן מה וה-42PH10 היה מראשוני המסכים שנהנו מחיבור זה. אולם קודם לבדיקה עם הממיר החדש של יס, אני חייב לקבל REFERENCE בכדי להיות מסוגל להשוות את המסך למסכים אחרים שנבחנו. הבדיקות הקבועות שלי כוללות סרטים בהיי דפינישן מלא כגון האלמנט החמישי ונרניה ב-1080P.

התמונה היתה מרהיבה, אם כי ניתן להרגיש מעט GRAIN בתמונה. עם זאת, ממרחק צפיה אופייני התמונה מרהיבה.

 

הפירוט של פניה וההבעה של לילו כשהיא נחשפת לראשונה לעולם העתידני של האלמנט החמישי מדהימה אותי בכל פעם מחדש, למרות שצפיתי בה עשרות ומאות פעמים…

בסרט נרניה, הסצינות החשוכות קשות במיוחד להצגה ללא מריחה או ירידה דרמטית באיכות התמונה.

ניתן לראות שהתמונה תלת מימדית ומשכנעת. גם לאור נירות בתוך המאורה. אין מריחות או תחושה מעיקה של איכות תמונה גרועה, כפי שלעיתים קרובות הסצינה הזו גורמת במסכים רבים.

גם בסצינות בהירות, הייתי מסוגל בקלות להבחין בגוונים בשערו של הנער גם על רקע לבן לחלוטין של שלג. זו בדיוק המשמעות של יחס ניגודיות סטטי גבוה שעדיין חסר כל כך במסכי LCD. במסך LCD היה צורך להרגיע את בוהק השלג בכדי לאפשר לגוונים בשיער שחור להופיע כראוי.

ובחזרה ל-yesHD. הממיר חובר בשני סוגי החיבור האפשריים עבור תכני היי דפינישן: קומפוננט ו-HDMI. בשני החיבורים זוהה הממיר (ADB 7820S) ללא כל בעיה, והמסך הציג את התמונה גם במצב 720P וגם ב-1080i. בעת הבדיקות התמקדתי בנשיונל גאוגרפיק, אך לצערי הוידאו רץ מהר מדי בכדי לצלם באופן סביר את התמונות מהערוץ.

לעומת זאת, שידורי הניסיון של TF1 אשר שודרו באותה עת היו מעניינות במיוחד.

תערוכת רכב ב-HDTV היתה מרהיבה במיוחד, הרגשתי שאני יכול להיכנס לרכב ולהתחיל לנהוג…

לסיום, כמה תמונות, מהתפריטים של הממיר והתאמתו המושלמת למסך:

ותמונות נבחרות מפרומו של ערוץ הספורט 5 החדש בהיי דפינישן..

השלט זהה לחלוטין לשלט של הסדרה הקודמת של המסכים. ניתן לראות תמונה של השלט כאן.

בדיוק כמו במודל הקודם איכות הבניה של השלט היא נחותה בהרבה לשלטים מסדרת VIERA. מצד שני, הפונקציונליות של השלט בעיני מושלמת… כלומר, לשלט יש את כל הכפתורים הדרושים. יש הבנה מושלמת של נושא ה-DISCRETE INPUT ו-DISCRETE ON/OFF. אילו רק פנסוניק היו עושים את השלט יותר מסיבי ואטרקטיבי, הוא היה מקבל ציון מושלם…

סיכום

המסך אינו "מבייש את הפירמה", אך הוא גם אינו בשורה גדולה – הוא בעצם שיפור קטן מעל ה-PH9 הקודם.הפרש העלויות של המסך מסדרת ה-VIERA אינו גדול ושם כבר ניתן להרגיש שיפורים יותר משמעותיים. לכן המודלים המקבילים מסדרת VIERA הופכים ליותר אטרקטיביים.

בעוד שבעבר מסכי הסדרה המקצועית היתה ראש החץ של טכנולוגית פנסוניק, כעת עושה רושם שהחברה מתרכזת הרבה יותר במסכי ה-VIERA ומשקיעה את עיקר השיפורים הטכנולוגיים בה.

המסך הוא מסך טוב וסולידי. אין בו שום פגם גדול, אך עדיין יש לי תחושה קלה של פספוס – צפיתי לסדרה הזו זמן רב וההבדלים מהסדרה הקודמת בהחלט לא דרמטיים. יתכן שפנסוניק מייחסת יותר ויותר חשיבות לסדרת ה-PV שלה, אך עדיין הייתי מצפה לשיפורים משמעותיים יותר גם בסדרת PH.

ציונים:

עיצוב: 8 (עיצוב קלסי ופשוט)
איכות תמונה SDTV היא: 8
איכות תמונה HDTV היא: 8.5
כניסות: 8
שלט: 8
ניגודיות: 8.5

המסך נבדק באדיבות היבואן: יורוקום שיווק

המחיר המומלץ לצרכן: 11,900 ש"ח

לחץ כאן בכדי לצפות בשרשור התגובות למאמר.


7:00
  /  
11.12.2007
  
כתב: עפר לאור

1