מבחן מגברי – הפונו, מס. 2 – יוניסון ריסרצ´, סימפלי פונו

זמן מה חלף מאז הסקירה הקודמת, והגיע העת להגיש את הסקירה החדשה של מגבר פונו שפורפרתי של "יוניסון ריסרצ´".

7:00
  /  
27.11.2007
  
כתב: רועי כלב (roeek)

כ"יוניסון ריסרצ´" היא חברה איטלקית הנמצאת בטרביזו שבאיטליה, אשר במהלך 15 השנים האחרונות, יצרה לעצמה שם מצויין בקרב חובבי האודיו. לחברה 2 ליינים עיקריים:

  • ליין השפורפרות (VALVE) הקלאסי, מעוצב משולב עץ בעיצוב איטלקי אלגנטי וקלאסי, אשר ממנו נגזר מגבר הפונו בסקירה.
  • ליין ה-UNICO ההיברדי – המשולב מעגלי SOLID STATE ומנורות הכולל מגברים ונגני CD משובחים.

יוניסון חברה המקפידה על גימור, עיצוב תוך שימוש בציוד והרכבה ברמה גבוהה, והם מתכננים את מוצריהם בקפידה ומצרפים בעת הצורך (כמו במקרה זה), ספקי כח איכותיים.

מגבר הפונו בסקירה הוא מדגם SIMPLY PHONO, CLASS A, המגיע עם מגבר שפורפרתי וספק כח נפרד.

כיצד בדקנו?

חיברנו את מגבר הפונו בכבל אינטרקונקט של LINN, למגבר אינטגרייטד של AYRE דגם AX-7E מסדרת EVOLUTION, כבל רמקולים של NAIM דגם:NACA5, רמקולים של NAIM מסוג ARIVA, פטפון LP12 בעל ספק LINGO, זרוע LINN EKOS, ראש MOVING COIL של DYNAVECTOR דגם DV XX1L.

המגבר חובר לספק הכח המצורף של יוניסון, וכבל חשמלי יחודי בעל 7 פינים וראש עגול מחבר בינם, וארכו מעט מעל מטר, ערכת ניקוי ראש של LAST STYLUS CLEANER, ראק של ATACAMA.

איכות בניה

הסימפלי מגיע ב-2 חלקים: המגבר עצמו וספק כח. החיבור בינם נעשה ע"י כבל חשמל מיוחד בעל 7 שקעים זעירים המתחבר בלחיצה וסיבוב. ספק הכח עצמו בנוי כקופסא מלבנית ושחורה ממתכת, והוא מקבל מתח "קיר" מכבל חשמל מאורק סטנדרטי (כבל "קומקום"). המגבר עצמו, בנוי כקופסת מתכת מלבנית הנתנונה בבסיס עץ בעל גוון חום אדמדם, אשר מעניק לו מראה קלאסי ואף כולל פיתוח של כנף עץ מצד ימין. בתוך בסיס העץ, בחזית המכשיר, נתונה נורת לד אדומה המעידה כל כך שהמגבר דלוק, כפתור ההדלקה עצמו נמצא בצידו הימני של המגבר, על גוף המתכת.

עוד בחזית המכשיר: לגוו החברה המוזהב, ושם המוצר (SIMPLY PHONO) המודפס בלבן על המתכת השחורה הצבוע בצבע שחור מאט.

חלקו האחורי של המגבר כולל: כניסת המתח המיוחדת בעלת 7 פינים קטנים, כניסה ויציאת RCA מוזהבת, הארקה מוזהבת (שימו לב לתבריג ההארקה שהוא בעל קוטר גדול מהרגיל), וסדרה של 4 סוויצים לבנים וזעירים, בעלי 2 מצבים (ON – OFF) היוצרים מגוון אפשרויות אימפידנס על מנת להתאים למגוון ראשים גדול. שרטוט קטן מתאר כל מצב אפשרי, למשל: 2 מרכזיים ON, שניים קיצוניים OFF = 100 .

בחלקו התחתי של המגבר, בתחתית העץ, מצאתי חיתוכים עגולים וגדולים, החושפים כרטיס אלקטרוני עליו נמצאות המנורות והמעגלים, בצבע ירוק, פתחים אלו משמשים לאיוורור הכרחי עקב החום הרב שהמנורות מייצרות.

למגבר מספר סידורי הרשום בכתב יד, וכן כתובת היצרן MADE IN ITALY.

מבעד לפתחי האיוורור שבחלקו העליון של המגבר, נראות להן בבירור 3 מנורות קורנות מאושר, אך המפיצות חום רב מאוד, לעומת הספק שנשאר קר כל הזמן.

ספק הכח הינו קופסא שחורה ממתכת צבועה מאט, אשר כוללת כיתוב לבן בחלקו העליון הכולל כמובן, את לוגו החברה הפעם בצבע לבן, וכן בפשוט רשום "ספק כח יעודי", וכמובן הכיתוב המעיד על יעודו: "SIMPLY PHONO". בחלקו האחורי כניסת כבל החשמל בעל 3 פינים בלבד, ללא שום דבר נוסף אחר. הספקו המקסימלי הוא 80 וואט, והוא בעל פיוז של 1.6 אמפר, הוא כולל מספר סדרתי הרשום בכתב יד, והוא מיוצב על 4 רגליות גומי קשיחות (כמו מגבר הפונו), והוא אינו כולל כפתור הדלקה. הנ"ל נמצא במגבר עצמו. השארתי מבודד ורחוק ככל שיכולתי מהמגבר (מרחק של כמטר) על בסיס נפרד לגמרי.

תופעה מעניינת במגבר הזה היא, רגישות לסלולרי. כאשר , באמצע האזנה, צילצל הטלפון הסלולרי (אשר היה מרוחק כ-3 מטרים ממנו), חשתי זאת היטב בהאזנה… רק הרחקה ניכרת של המכשיר (ממש לחדר אחר), ההפרעה נמוגה.

נתונים טכניים

  • הגברה 52 דיבי
  • במגבר שלוש מנורות ECC83 (12AX7)
  • צריכה: 20 וואט
  • משקל 3 קילוגרם (כולל ספק הכח)
  • אימפידנס כניסה ניתן לברור באמצעות סוויצ´ים: 22 – 50 – 100 – 47000 OHM
  • תאימות לסוגי הראשים: MM/MC
  • מידות: אורך 29 ס"מ, גובה 10.5 ס"מ, רוחב 14 ס"מ.
  • פיוז: 1.6 אמפר בגרסת ה-220 VAC.
  • הספק מקסימלי ספק הכח היעודי: 80 וואט
  • הארקה: יש, הברגה, בעלת קוטר מעט גדול מהרגיל (להערכתי 6 מ"מ דיאמטר).
  • גימור: מאט שחור כשלמגבר עצמו קיימת "כנף" מעץ מלא בצבע חום-אדמדם
  • תוצרת: איטליה

מה שמענו?

THE EAGLES – HOTEL CALIFORNIA הדפסת ארץ משנת 1976.

אם היתי מסכם ב-2 מילים את חווית ההאזנה במקרה הזה, הייתי מכנה אותה כ- "חמימה" ו-"נעימה". אתה פשוט רוצה עוד ועוד מזה. וכשזה קורה, אתה מבין שפשוט בידייך מוצר מצויין.

מייד לאחר חיבור המגבר (תהליך פשוט של מספר דקות, כולל בחירת רמת האימפידנס האידיאלית), בעוד המגבר קר, שמעתי את האלבום HOTEL CALIFORNIA של ה-EAGLES. לא שמעתי משהו נוסף, ונתתי למגבר פסק זמן ארוך לצורך התחממות מבלי לשמוע דבר, ואז חזרתי כעבור 24 שעות בדיוק לשמוע את אותו אלבום. כבר בחוויה הראשונית חשתי בנעימות שלו ובחמימות שלו. אומנם כלי ההקשה נשמעו נוקשים והבמה היתה צרה, אך כבר מלחתחילה הבאס היה עמוק ובעל נפח בלתי רגיל אך עם זאת, לא מוגזם וחי מאוד. השתלבותו עם יתר הכלים היא פשוט מצויינת! אתה לרגע לא מפספס את עבודת הבאס המעולה באלבום הזה, אבל לא עד כדי הבלטת יתר שלו, אלא נהפוך הוא, הוא משתלב בהרמוניה מושלמת עם התופים והגיטרה החשמלית שגם היא מקבלת כאן צבע חם מאין כמוהו!

הבאס המלווה את הפתיחה של "מלון קליפורניה" המלווה בגיטרה אקוסטית, נמתח ונשאר עומד באוויר עד להתפוגגותו עד לכניסת האקורד הבא, ולא נבלע ונקטע כפי שהייתי "רגיל" לשמוע לפי כן.

לאחר 24 שעות, הסאונד נפתח, קיבל גוון חם והאימג´ התעמק והתייצב, הבמה התרחבה, הגבוהים נעשו מדוייקים יותר והמקצבים הפכו פועמים ומאוזנים. גם ברמת המיד המגבר מייצר אותו כמו שמיד אמור להיות, לא בולט יתר על המידה, לא מדוייק מאוד אומנם, אך הרמוני עם יתר התדרים ומאוזן.

קולו הצרוד של גלן פריי נשמע צלול, חם ומשכנע מתמיד. ללא ספק מגבר מצויין למוסיקת רוק. הוא נותן למוסיקה הזו את הנשמה והחום שהיא זקוקה לו.

הוזהרתי מבעוד מואד, ע"י אמיר ארמה כי ייתכן וה-GAIN של המגבר לא יספק במצב בו הראש הוא בעל אאוטפוט נמוך של כ-0.2 מיליוולט, ואומנם השתמשתי בהגבר גבוה של המגבר (רוב הזמן מעל 2/3), אך לרגע זה לא פגם בהנאה! להיפך, המגבר נתן מעצמו את כל מה שנדרש מבלי להיכנס למצבי רוויה או חוסר עמידה או דיוק, הוא שמר על רמת רעש אפסית גם כשהגברתי לרמות הגבוהות ביותר. שמץ של עיוות לא היה שם גם במקסימום..

DIDO – LIFE FOR RENT – 2003, הדפסת 200 גרם, ארה"ב.

איזה יופי! אומנם זהו תקליט אולטימטיבי באיכותו, אך פשוט תענוג. אומנם מבחינת רזלוציה ופירוט, UR אינו המגבר מפורט מאוד, אך הוא שומר על בהירות מחד והרמוניה מצד שני. האינטרו השקט של WHITE FLAG המתובל , שוב, בבאס עמוק ו-SUSTAIN שנמוג לאיטו, וברקע ליווי של STRING

שנשמע היה כאילו הוא מגיח מאחורה, בעוד שהקול של דיידו במרכז האימאג´ בעל נוכחות עמוקה ויוצאת דופן. הרגש והעצבות בשירתה מקבלים כאן מימד ממשי ומוחשי, כל מילה וכל נשימה בשירתה נשמעת היטב, והיליווי אינו מאפיל על קולה, להיפך, הוא מדגיש את העצבות. אני חושב שה-UR מטפל בקול האנושי פשוט באופן מושלם.

המצילות בגבוהים מטופלות באופן פחות מפורט מעט, ופחות מודגש, אך עדיין ככלל הגבוהים, נעימים מאוד למשמע האוזן.

DIANA KRALL – THE GIRL IN THE OTHER ROOM, הדפסה צרפתית (?), 2004.

המגבר ממשיך בקו החמים המעניק עוצמה ועומק יוצאי-דופן לקולה של דיאנה, הכל נשמע מאוזן, נעים מאוד, הפסנתר אמיתי ומתמשך (שוב, אפקט ה-SUSTAIN), מדובר בהפקה שהיא לא עמוסת כלים, ובגלל ששיעור הפירוט הוא נמוך מעט, כאן הוא במיטבו.

שוב חשתי במגבלה מסויימת בתחום המצילות והגבוהים שאינם נשמעים ברור ואינם ממוקמים במדיוק ואינם בהירים די הצורך (בניגוד למיד ולבאס שהוא מתמשך ודומיננטי).

עם זאת המגבר ממשיך בקו שלו, להעניק חיות למוסיקה, ריאליסטיות ונותן טון חם וסימפטי לווקאל, ומדגיש את צרידות הקול.

הבמה שנוצרה, מעט צרה, והזכירה פאב קטן ונתן תחושה של הופעה אינטימית, אך תחושת העומק היא דומיננטית.

MENDELSSOHN – DIE HEBRIDEN – VIENNA PHILHARMONIC ORCHESTRA הדפסת ארץ, PAX, 1979:

בחרתי בזה, משום שאני אוהב מאוד את היצירה הזו וזה ביצוע שהתחברתי אליו מאוד, גם אם ההדפסה היא באיכות ביננית. אגב, מההקלטות הדיגיטליות הראשונות שבוצעו אי פעם.. (בשעתו זה נחשב למעין "חותמת" של איכות)..

מוסיקה קלאסית נשמעת כאן במיטבה! הכלים סדורים באימג´ באופן מושלם, הכינורות מלטפים, הבאס והצ´לו מהדהדים, והבדלי עוצמת הקול (דבר האופייני מאוד למוסיקה קלאסית – של קטע שקט מאוד וקטע אינטנסיבי מאוד), אינם משחקים תפקיד למגבר, כיוון שהוא ממקם אותם ומביא אותם בדיוק כפי שצריך או כפי שמצפים ממנו.

שום כלי איננו בולט יתר על המידה, ותזמורת סימפונית נשמעת הרמונית מתמיד, מצד שני ישנם כלים מסויימים שמעט נבלעים מאחורי הבמה.

המצילות והתדרים הגבוהים מעט חסרים כאן, או ליתר דיוק, נשמעים פחות מדוייקים ופחות מורגשים, אך זהו אלמנט שליווה את המגבר הזה לאורך כל הסשן,למרות בהירותו הוא איננו מדוייק והדיוק שלו פוחת, כך חשתי, ככל שעולים בתדר הצליל. בגלל הדינאמיות של היצירה הזו ספציפית, קשה היה שלא לחוש בזאת, אך המגבר פיצה ובגדול על ידי סאונד חם, מלטף, נעים מאין כמוהו, פשוט אתה רוצה לשמוע עוד ועוד ממנו..

סיכום:

מגבר הממוקם בסקאלה האמצעית פלוס מבחינת מחיר, הנו דינאמי, מלטף, מותאם למרבית סוגי הראשים, מייצר באס מצויין שאהבתי מאוד כיוון שהוא מודגש ומתמשך אך לא עד כדי הגזמה.

ווקאל נשמע במגבר הזה באופן מיטבי, הגבוהים פחות מדוייקים.

למגבר רגישות רבה להפרעות מהסביבה, אפילו שהוא מגיע עם ספק יעודי, מוטב להרחיק ממנו מכשירים סלולאריים, נורת פלורסנט ומזגן ישפיעו עליו ויצרו הפרעה שתורגש מייד.

יש לקחת בחשבון כי הוא מתחמם לאחר זמן מה ויש להציבו המקום יציב ומרוחק ולתת לו איוורור ראוי.

עם זאת חשתי כי הוא מעביר את חווית המוסיקה באופן כמעט מושלם, אתה פשוט רוצה לשמוע עוד ועוד ממנו!

המגבר שקט במיוחד, ורמת ה-GAIN שהוא נותן היא טובה בראשי LOW OUTPUT, ומעולה בראשי HIGH OUTPUT.

המגבר נותן תמורה מצויינת לכסף, להערכתי, ניתן לשדרג אותו ע"י שיפור במנורות, וזו אופצייה חשובה לחובבי השפורפרות, אך גם במצב הטבעי שלו הוא מגבר המעניק חווית האזנה גדולה!

מייד לאחר שארזתי אותו בחזרה, הצטערתי על כך, והיה לי צורך לשמוע אותו שוב ושוב.

אני מקווה שבאחת הסקירות הקרובות, נוכל גם לשמוע את הדגם הנוסף שחברת "יוניסון ריסרצ´" מייצרת, ""PHONO ONE, כיוון שנשאר בי טעם של עוד, אך המגבר הזה מתומחר בסקאלת מחיר שונה.

ציונים:

גבוהים: 7 נעימים, אך מעט לא מפורטים ולעתים תחושה כאילו הם נבלעים "בתוך ההמון".

נמוכים: 9 מדוייקים, בעלי אפקט של "מתיחה" (כפי שבאס מתנהג "בטבע").

מיד: 8 מאוזנים, מדוייקים אך לעתים לוקה בפירוט חסר, ווקאל נשמע חם ואנושי, כפי שלדעתי, אמור להישמע.

במה: 7 ייתכן כי ההבלעה של הגבוהים, או חוסר הפירוט והדיוק שלהם, מצמצמים את הבמה לבמה רחבה, אך לעתים חשתי כי היא אינה רחבה מספיק.

פירוט: 6 באופן כללי, ניתן לומר כי רמת הפירוט של המגבר, (בעיקר בגבוהים ומעט במידים), איננה גבוהה מאוד, אך זה אינו מפחית מחווית ההאזנה.

אפיון צליל כללי: 8 תענוג לאוזניים! מגבר נעים, חמים חוויתי, יחודי הנותן לוויניל לבטא את יתרונו על פני מדייה דיגיטלית, ומשאיר טעם טוב וטעם של עוד! מעניק תחושה ריאלסיטית במוסיקה ווקאלית.

תמורה למחיר: 8 תמורה טובה למחיר, מגבר מוסיקלי מאוד, המותאם למגוון סוגי ראשים ומגוון סוגי מוסיקה, עם אפשרויות שדרוג אופציונליות, למרות שלדעתי, אין צורך בכך בשלב זה.

מחיר: 7,990 (כפי שפורסם באתר).

המכשיר נבדק הודות למפיץ בארץ: חברת "ארמה אודיו"

להמשך דיון בנושא המאמר לחץ כאן


7:00
  /  
27.11.2007
  
כתב: רועי כלב (roeek)

1