מסך 40M81 של סמסונג

אחד מהמסכים המעניינים ביותר לאחרונה הוא הסמסונג 40M81 אשר הושק בזמנו בהשתתפות חברי האתר.מאז ההשקה ניסינו להשיג את המכשיר לסקירה, ...

7:00
  /  
15.11.2007
  
כתב: עפר לאור

הציפיה ל- 40M81 (שם קוד "טוליפ") היתה עצומה. כבר בהשקת המכשיר ראינו שיש לו יחס ניגודיות גבוה, קשה לשפוט מסך בתנאי חנות.

בעת ההשקכה הסביר חן, נציג סמליין, שהמסך אינו מתאים לצפיה בטלויזיה רגילה ומאוד רצינו לגלות האם הדבר נכון ומדוע.

להלן התוצאות:

חיצונית

40m81-outer

מבחינה חיצונית המסך מדהים – עיצוב קלסי ואלגנטי. הוא מרגיש ונראה כמו פורשה שחורה, מבריקה וסקסית. המסך מגיע עם מעמד מובנה שניתן לשנות את זויתו לצדדים. בתחתית המסך פס כסף דק ואלגנטי אשר מסתיר באופן מחוכם את פתחי הרמקולים של המסך. אין ספק שהמסך מושך את העיניים. העיצוב מזכיר מאוד את העיצוב של פיוניר, ולכן פיוניר באמת פונה לאמצעים משפטיים בכדי לגרום לסמסונג להפסיק ולהשתמש בעיצוב הזה.

הברק אינו מוגבל אך ורק למסגרת וגם המסך עצמו כולל פילטר מבריק. הוא עדיין עשוי פילם עדין ולא זכוכית, כמו מסכי פלזמה, אבל הוא מרגיש יוקרתי ונעים למבט.

הברק מהמסך אינו מפריע, אלא אם כן יושבים בזוית מדוייקת כך שהחלון שלכם מוחזר מהמסך. במקרה כזה, צריך לזכור, שגם מסך שאינו מבריק יחזיר אור, רק שהאור יכסה שטח שלם במסך ולא ישקף את החלון כמו שהוא. אם כבר, התחושה שלי היתה שהמסך מנסה להיות "יותר פלזמה מפלזמה".

בעוד שבמרבית המסכים החלק האחורי של המסך הוא ברזל תעשייתי, סמסונג לקחו את העיצוב עד המקסימום וגם החלק האחורי של המסך כולל את אותו עיצוב שחור מבריק. למי שהמסך משום מה אינו דבוק לקיר, אלא עומד באיזור פתוח כלשהו, הדבר יהווה יתרון עיצובי משמעותי.

חיבורים

המסך אינו משופע חיבורים.

connections-back

כפי שניתן לראות, המסך כולל שני חיבורי HDMI אחוריים, כניסת PC/VGA, שני חיבורי קומפוננט וקומפוזיט וידאו. לכל אחת מהכניסות, פרט בעצם ל-HDMI1 יש כניסת אודיו עם 2 חיבורי RCA, בעוד שלחיבור המחשב יש כניסת 8 מ"מ של אוזניה. בנוסף יש כניסת טיונר RF.

בצידו השמאלי של המסך ישנם חיבורים נוספים:

connections-left

שימו לב שזה לא פעמיים כל חיבור, אלא שהחלק האחורי של המסך כל כך מבריק שהחיבורים מוחזרים ממנו כמו מראה… החיבורים בצד הם HDMI נוסף, חיבור SVIDEO וקומפוזיט ושני חיבורי אודיו RCA. חיבורים אלה מיועדים לחיבור של ציוד ארעי, אך חבל שחסר מאחורה חיבור SVIDEO נוסף שהיה די חשוב לחיבור הממיר.

בצידו השני של המסך – לחצני הפעולה במקרה והשלט אינו בנמצא.

connections-right

מדידות וכיולים

כשפתחתי את אריזת המסך לא חיברתי אותו כלל לממיר יס. האזהרה של חן, נציג סמליין, הדהדה באזני והחלטתי לבחון את המכשיר תחילה עם מקורות HD בלבד. המסך הוא FULL HD ולכן התמקדתי בתכני 1080P ו-1080i.

התמונה הראשונה מאוד לא הלהיבה אותי. ברירת המחדל של המסך הוא במצב DYNAMIC, אשר למען האמת נותן תמונה מזעזעת. אין ספק שמטרת מצב זה הוא להבהיק מעל כל האחרים בחנויות שמציגות את המסכים בסגנון "מטריצה" או "טבלה" של טורים ושורות… מצב זה, אשר באנגלית מכונה "TORCH MODE" אינו יעיל בבית ואיכות התמונה המתקבלת בו היא גרועה במיוחד.

40m81h

לעומת זאת, מצב MOVIE MODE קרוב באופן מפתיע למצב מכוייל. מכיוון שראיתי שהכיול מאוד משפיע על איכות התמונה, נאלצתי להפסיק בצפיה ולהתחיל במדידות ובכיולים.

יחס הניגודיות של המסך נמדד בכ-10,000:1 (קרוב למדי ל-15,000:1 המוצהר על ידי היצרן – ושכולל בוודאי גם את המנגנון הדינמי שלא ניתן למדידה פיזית).

זה יחס ניגודיות כולל, חשוב לציין שלמרות שלמסך יש יחס ניגודיות דינמי (לתחושה של ניגודיות יותר חזקה), המנגנון הזה מנותק ממנגנון התאורה האחורית. כלומר, בצפיה ביום רצוי להגביר את האור האחורי ובלילה להחלישו. הכיול אינו מושפע משינוי זה. מצד שני, מפתיע שסמסונג לא הכניסה אפשרות לזהות את תאורת החדר ולשנות את תאורת הרקע באופן דינמי. בעוד שתאורה האחורית סטטית נותן תמונה יותר "נכונה", זה עומד בניגוד לטרנד העולמי שמובילה סוני לשינוי תיאורה אחורית לפי עוצמת האור בסצינות. השיטה הדינמית מגדילה את יחס הניגודיות בפועל, אך עלולה להפריע בסצינות מעורבות או כאלה שמתחלפות מכהות לבהירות מדי פעם.

מה שמפתיע במדידות הוא עד כמה חזק האור שהמסך מפיק. הגעתי במדידות ל-550 ניטים, שזה בהיר מאוד. המסך היחיד שמתחרה בו בעוצמה זו הוא המסך של PRIMEVIEW שנבדק אצלנו לאחרונה.

בתחום טמפ´ הצבע קיבלתי תוצאות מעניינות (לפני כיול):

  • מצב WARM 2 הגיע לערך של 7283K
  • מצב WARM 1 הגיע לערך של 8050K
  • מצב NORMAL הגיע לערך של 9700K
  • מצב COOL 1 הגיע לערך של 11950K
  • מצב COOL 2 הגיע לערך של 12700K

המסקנה? להשתמש ב-WARM2 שהוא רק טיפה יותר גבוה מהערך האידאלי של 6500 מעלות קלווין. הדבר נותן את הלבן המדוייק ביותר והקרוב ביותר לצבע אור יום (לבן עם גוון צהבהב הוא התקן כיום).

gamma-2

במדידות הגעתי גם למסקנה שמצב הגאמה המדוייק ביותר של המכשיר הוא GAMMA = -2 אשר נותן ערך גאמה של בערך 2.25 (האידאלי הוא 2.2 או טיפה יותר עבור תכני HDTV).

ברירת המחדל למסך היא תמונה חדה מדי (באופן מלאכותי) ומזכירה את התמונה של מסכי טושיבה. לכן מומלץ לעשות כיול SHARPNESS למקור שלכם. הדרך לעשות זאת היא מציאת TEST PATTERN של קוים שחורים על רקע אפור והפחתת ה-SHARPNESS עד לנקודה שבה הקוים אינם מוקפים במסגרת בהירה שמדגישה את הגבולות שלה.

למסך יש שתי אפשרויות של COLORSPACE :

cie-normalcolorspace
מצב נורמלי

cie-widecolorspace
מצב WIDE

למסך יש גם מצב X.V.YCC אשר מאפשר להרחיב את טווח הצבעים ולהיות תואם לתקן חדש זה אשר קיים כרגע בעיקר במצלמות FULL HD אך בעתיד ישולב ב-נגני Blu-ray ו-HD DVD. כאשר מצב זה הופעל בשילוב עם WIDE COLOR GAMUT, התקבל טווח צבעים הדומה למצב NORMAL (אך עם תאימות למצב X.V.YCC), לכן מצב משולב של שתי אפשרויות אלה מומלץ.

לפני כיול, במצב MOVIE התקבל גרף השוואת הגוונים (RGB) בצורה הבאה:

rgb-oob

לאחר הכיול (לא הגעתי לאופטימום, יש להניח שאפשר עוד לשפר זאת תוך כיול יותר ממושך) התקבל:

rgb-calibrated

גרף הטמפ´ לפני כיול:

טמפרטורת צבע ללא כיול

ולאחר כיול (כאמור, אפשר להגיע כנראה לתוצאות טובות יותר אם משקיעים בזה יותר זמן):

temp-calibrated

ניתן לראות שהכיול מדוייק ביותר והכלים שהמסך הזה נותן עבור כיול ניתנים להשוואה רק מול הכלים של מסכי סוני. הכיול גם שיפר את דיוק הגאמה:

gamma-calibrated

ערכי הכיול שהגעתי אליו (דרך HDMI, מקור: ACCUPEL TP GEN):

  • gamma = -2
  • wide color + XVYCC>
  • movie / warm2
  • B-off = 11
  • R-gain = 21
  • B-gain = 16
  • sharpness < 10

הספקטרום שהתקבל במדידות:

תיקון טעות: החתימה הספקטרלית דומה מאוד (אפילו זהה) ל – סוני 40W2000, מה שהיה בהחלט צפוי בהתחשב בכך שאותו מפעל מייצר פאנלים עבור שניהם. ככל הנראה הרכב התאורה האחורית של שני המסכים דומה עד זהה. החתימה, לעומת זאת שונה מאוד מזו של חברות PRIMEVIEW וכן 47WL68 של טושיבה.

בקיצור: כל הכבוד.


רוצה להבין את הגראפים?
איך לקרוא ביקורות וידאו


התמונה

את הצפיה פצחתי בכמה מהסרטים הקלסיים שאני משתמש בכדי לבדוק את כל המסכים. אחד מהחסרונות של המסך הוא אי תאימות ל-NATIVE RATE. משמעות הדבר הוא שכאשר צופים בתוכן FULL HD 1080P, חסר בין 4-6% מהתוכן של הפינות.

זו תופעה נפוצה למדי שמטרתה היא לחתוך פינות שחורות שנוטות להיות משודרות בארה"ב. הבעיה היא שמקורות כגון Blu-ray ו-HD DVD וחלק גדול מהשידורים בארה"ב אינו סובל מהתופעה (ולכן יש איבוד מידע קל שדורש מהמסך גם עיבוד תמונה מיותר). החיסרון הנוסף בכך שאין NATIVE RATE הוא בכך שאם נחבר למסך מחשב בחיבור דיגיטלי HDMI, לא נוכל לקבל תמונה שבה גם המסך מוצג במלואו וכן לא ניתן לנטרל את עיבוד התמונה של המסך.

יצרנים אחרים, כגון סוני, מאפשרים להוריד את ה-OVERSCAN על ידי תפריט מיוחד. לצערי תפריט כזה קיים במסך זה אך ורק עבור כניסת VGA, כך שהוא אינו עוזר לנו ("המשוגעים" שרוצים לחבר מחשב HTPC למסך).

לאחר המדידות והכיול הראשוני הרגשתי שאני בשל לצפות שוב במסך עם תכנים אמיתיים. להזכירכם שמאוד לא התלהבתי במסך במצב הפתיחה שלו (OUT OF BOX). הסרט הראשון שצפיתי בו הוא נרניה ב-FULL HD מרהיב. סרט זה משלב תכנים כהים (כגון שער הגיבורים) ובהירים (רקע השלג) וכן משלב קטעים כהים בבהירים.

סצינת ההכתרה בנרניה

התמונה היתה … בלי יכולת תאור טובה יותר … מושלמת…

הפירוט היה נהדר, התחושה היתה שאתה שם… מעטים המקרים שבהם יש תחושה כל כך עמוקה של תלת מימד ושל תמונה מרהיבה כל כך. ב-TWEAK אחרון, טיפה חיזקתי את עוצמת הצבעים בכדי שיצאו יותר רוויים בתמונות שבאתר, אם כי ברירת המחדל של המסך היה קרוב למצב מושלם.

40m81b

בסצינות הכהות היה למסך קושי רב יותר להתמודד עם הקטעים הכהים, אך התמונה לא הפכה דו מימדית ומערכת עיבוד התמונה (DNIE במצב דינאמי נמוך שלה) התמודדה עם המצבים באופן מעורר הערכה. מפתיע למדי שסמסונג, אשר בעבר "הכריחו" אותך לעבוד במצב DNIE מוקצן, כיום מאפשרים רמות שונות של שימוש באלגוריתם הזה.

בסצינות המהירות ניתן היה בפירוש להרגיש תחושה קלה של מריחה, ולכן זמן התגובה של המסך (שמדווח כ-8 מ"ש) מטריד טיפה בסצינות מהירות.

הפיתרון הנפוץ עבור מסכים כאלה עם זמן תגובה ארוך הוא שימוש ב-100/120HZ אולם מסך זה אינו כולל אפשרות זו. מצד שני, המסך כולל מנגנון חדש הנקרא MOVIE PLUS. מנגנון זה משתלב בתוך ה-DEINTERLACER של המסך ובמקום לחלץ שתי תמונות זהות רציפות ממקור 1080i הוא מצליח ליצור תמונות ביניים.

אחת התלונות הנפוצות בשנה האחרונה הוא על תופעה בשם MOVIE JUDDER. תופעה זו גורמת לצופה בסרט קולנוע בעת שהמצלמה שטה לה לרוחב המסך, שהתמונה נעה בקפיצות קטנות במקום לשוט במהירות קבועה. התופעה נוצרת בגלל חיסרון גדול במקור עצמו – הפילם צולם ב-24 פריימים בשניה. מספר זה לרוב מספיק לתת לצופה תחושה של תנועה רציפה, אך במצבים שבהם יש תנועה חדה של המצלמה, הדבר גורר תחושה של גמגום. כמובן שאין הרבה מה לעשות עם זה, שהרי זה כך צולם במקור…

MOVIE PLUS בעצם מנסה להמיר 24 תמונות לשניה ל-60 עדכונים בשניה, ובמצב של 50HZ מ-25 תמונות לשניה ל-50. הדבר נעשה על ידי ייצור של תמונות ביניים. כאשר מנגנון זה מופעל על מקור FILM 24FPS, התחושה בהתחלה מוזרה מאוד. בתור מישהו שרגיש מאוד לשינויים קלים בוידאו, לקח לי זמן מה להתרגל לתופעה. התופעה גורמת שהרובוט ב-STAR WARS II ינוע באופן חלק בהרבה ממה שניתן לראות במסכים אחרים.

40m81j

התופעה מוזרה בתחילה, אך בסרטי FULL HD (כולל 50HZ) מתרגלים לזה במהרה והמעבר בין MOVIE PLUS דלוק לכבוי נוטה לכיוון הדלוק יותר מאשר הכבוי. אין ספק שרגישים לתופעת הגמגום קיבלו כאן בונוס מפתיע ביעילותו, אך מי שרגיל לתמונה מאוד מסויימת יתקשה להשאיר את המצב דלוק.

הסרט הקלסי ביותר לבדיקות מסכים הוא כמובן האלמנט החמישי. את הסרט ראיתי עשרות, אם לא מאות פעמים במטרה להשתמש בו בתור הבסיס האולטימטיבי להשוואת כל המסכים. לא זכור לי מסך אחד שבחנתי ושלא צפיתי בסרט הזה בו כבר מזה כמה שנים…

רוב הבעיות שניתקלים במסכים השונים מתבטאים נהדר בסצינת הבריחה של לילו מהחדר שבו היא נוצרה כמה שניות קודם לכן. המעבר במנהרת האוורור מחליפה רקעים שחורים בבהירים, דמויות כהות ופרטים רבים. קשה מאוד למסך לשמור על רזולוציה מלאה תוך כדי שימור של תמונה תלת מימדיות ומדוייקת לאורך כל הקטע הזה של שלוש הדקות.

ה- LN40M81B הצליח במשימה זו מעל ומעבר. לילו מעולם לא נראתה מפוחדת יותר או יפה יותר בפתח המנהרה, מדיהם השחורים של השוטרים נראו היטב על כל פרטיהם למרות האורות הבוהקים על רקע כהה במיוחד. להלן לקט של תמונות שאינן באמת יכולות להציג את העומק האמיתי שהמסך מעביר בסצינה מדהימה זו.


שימו לב לפרטים הכהים למרות הרקע הבהיר

תלת המימד כאן מדהים
תלת המימד בתמונה פשוט מדהים

רקע כהה
קשה היה לי לצלם את הפרטים של המדים, אך ניתן היה להבחין בהם בעין

לילו במלוא הדרה
לילו במלוא הדרה

מה שהיה הכי מעניין בקטע הוא דווקא התמונה האחרונה בסט, שימו לב לעיניים של לילו. בד"כ אני לא שם לב לעומק שבעיניה. כאן פשוט ניתן להבחין בכל נים בעין (ככל הנראה ג´ובוביץ´ בילתה כמה שעות בערב לפני הצילומים בשתיה)…

בקיצור: סמסונג עשו כאן עבודה מצויינת, חבל שברירת המחדל לא מושלמת

SDTV

כפי שכתבתי בראש המאמר, המסך אינו משופע בחיבורים. שני החיבורים החסרים הם SVIDEO (בחלק האחורי) וכמובן SCART. החוסר של מחברי SCART מונע מעבר אוטומטי בין יחסי מסך 16:9 ו-4:3 בממירי יס. משמעותו במסך ברזולוציה כזו היא שבעצם יש הכרח להשתמש ב-TRANSCODER.

את הבדיקות ערכתי תוך שימוש בחיבור ה-SVIDEO ובעזרת שני הממירים האיכותיים ביותר של חברת יס: YES MAX ו-ADB 3100.

כיול המסכים נעשה תוך שימוש ב-YES IMPACT (ערוץ 144 בממיר יס, ואז "יס עד הבית").

הערוץ הראשון שבחנתי היה הערוץ הראשון…

40m81e

התמונה, היתה פשוט מזעזעת, אם יש כאן מישהו מערוץ 1, כדאי לכם בשלב הזה להשפיל עיניים ולהתבייש… התמונה היתה דומה למה שהייתי מקבל בכבלים הלא חוקיים אי שם בשלהי שנות השמונים באיזור הקריות. תמונה שמזכירה מה שהוידאו הענתיקא שלי מסוגל לספק. פשוט מזעזע.

עכשיו, לאחר שהוצאתי את זה מהמערכת, אפשר היה לעבור לערוצים הפנימיים של יס, שאיכות השידור שלהם סבירה בהחלט ביחס לזה של ערוץ 1…

ערוץ YES STARS 2

ממרחק קצר, התמונה לא היתה מוצלחת למרות הכיול. כמה תופעות הפריעו לי במיוחד:

  • עיבוד תמונה (SCALING + DEINTERLACING) היתה פחות ממוצעת. ניתן היה להרגיש שעיקר החוסר נעשה על ידי SCALER פנימי חלש שהוסיף ARTIFACTS רבים לתמונה (בעיקר סוג של פסים וטשטוש רב). ניתן להתגבר על הבעיה רק על ידי התרחקות מהמסך. ממרחק של מטרים בודדים (2-3) ניתן להבחין בתופעה בקלות רבה מדי.
  • קשה להסביר זאת אך התמונה נראתה דיגיטלית ולמרות ניסיונות שונים לשפרה על ידי שינוי פרמטרים של המסך, לא עלה הדבר בידי.
  • הפעלת MOVIE PLUS גורמת לתמונה להיות מאוד מלאכותית. קשה להסביר זאת, אך במקום לגרום לתמונה להפוך חלקה ונעימה יותר בתנועה, התנועה הפכה מלאכותית מדי. אנשים נראו יותר מדי פלאסטיים והתנועה לא היתה טבעית.

הורדת ה-MOVIE PLUS היתה הכרחית במקרה של טלויזיה, פשוט לא הצלחתי להתרגל לתנועה כאשר מצב זה היה דלוק במסך. חיבור של מעבד חיצוני (במקרה שלי חיבור של VP50pro עשה שיפור משמעותי בתמונה). הבעיה היא שללא NATIVE RATE לא ניתן לקבל תמונה אידאלית (אם כי שהיה שיפור משמעותי, אין ספק) גם במקרה הזה.

לכן, אני נאלץ להסכים עם נציג סמליין, מסך זה מיועד בעיקר לצפיה בסרטי DVD או עדיף Blu-ray או לחיבור למקור HDTV מסוג אחר כלשהו (HD DVD או שידורי YES לכשיתחילו בסוף השנה).

בקיצור: לא ממליץ לראות בזה את מיקי ויעקוב איילון

השלט

השלט של ה- 40M81 נוח למגע ונראה יפה. לצד כפתור ההדלקה/הכיבוי ובחירת הכניסה יש כפתור נוסף להדלקת האור האחורי בשלט, שזה טיפה מוזר.

השלט

השלט מיועד לשלוט על עוד מספר מוצרים של סמסונג (למשל נגן ה-Blu-ray) אך מצאתי שרק חלק קטן מהכפתורים שלו שמישים באמת. בחירת מקור הוידאו נעשית על ידי לחיצה חוזרת ונשנית של מקש SOURCE, מה שלא נוח במיוחד. היתרון הוא שהמסך מזהה רק את המקורות הפעילים ולכן לא משנה שיש לו הרבה כניסות שאינן מחוברות לדבר, הן לא יופיעו כאשר תלחצו על SOURCE.

כפי שכבר הבנתם, אין תאימות לשלטים חכמים שכן לחצן ההדלקה ולחצן הכיבוי הם אותו כפתור… גם בחירה DISCRETE של מקור אינה אפשרית.

לבסוף, מעבר בין יחסי מסך, דבר שאני עושה מדי יום ביומו כמה פעמים (כשאין מעבר אוטומטי מבוסס SCART), נעשה על ידי כפתור TOGGLE הכחול (P.SIZE) או דרך תפריט פנימי שקשה לזהותו. באופן מעניין, יחסי המסך מוגבלים למדי ל-16:9, 4:3 ומצב זום בסיסי בודד. מצב AUTO JUST לא היה פעיל בכניסות שניסיתי. מעניין גם ש-MOVIE PLUS כובה אוטומטית כאשר בחרתי ביחס מסך שאינו 16:9.

מתברר שבדומה למסכי פיוניר, גם מסך זה תומך בתקן החדש של HDMI-CEC אשר מאפשר למסך להוות נקודת כניסה ולהעביר הודעות

40m81i

סיכום

המסך נראה מדהים, אין ספק שהוא אחד המסכים היפים ביותר בנוף הישראלי היום. החוזק העיקרי שלו הוא ב-HDTV, מקורות כמו הממיר העתידי של יס, נגני Blu-ray ו-HD DVD יראו בו מצויין. מי שמתקשה להסתדר עם גמגומי התנועה בסרטים ובסדרות ממקורות פילם אולי יעדיפו את העיבוד MOVIE+ החדש, אם כי אני לא כולם יתרגלו לזה. הנקודות החלשות של המסך הן בחוסר NATIVE RATE (מה שהופך אותו לפחות אידאלי כמסך למחשב) וכן בתחום עיבוד התמונה ממקור SDTV פשוט. למי שרוכש את המסך, אני ממליץ לעבור בקפידה על ערכי הכיול, המסך מגיע לא מכוייל, אך הוא בעל יכולות כיול פנומנליות שיכולות להביא אותו קרוב ביותר לאידאלי כיום.

ציונים

  • איכות בנייה 8.5
  • עיצוב 9
  • HDTV איכות תמונה: 9.5
  • SDTV איכות תמונה: 6
  • שלט: 7.5
  • יכולות כיול: 10

חיבוריות HTPC: ללא NATIVE RATE

למפרט הטכני באתר היבואן (מיניליין/סמליין) לחץ כאן.

מחיר מומלץ של היבואן לצרכן: 16,900 ש"ח

הבדיקה בוצעה באדיבות החנות ארמגדון

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.


7:00
  /  
15.11.2007
  
כתב: עפר לאור

1